ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2024 року ЛуцькСправа № 140/8923/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Волдінера Ф.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації, в якому просить:
1) визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Камінь- Каширської районної державної адміністрації щодо відмови у видачі ОСОБА_1 довідки встановленого зразка (додаток 6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551), яка є підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи (категорія 3);
2) зобов`язати Управління соціального захисту населення Камінь-Каширської районної державної адміністрації видати ОСОБА_1 довідку встановленого зразка (додаток 6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551), яка є підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи (категорія 3).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пунктом 11 Порядку №551 передбачено, що посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії). Посвідчення видаються, зокрема: особам, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення за умови, що вони станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали чи постійно навчалися в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 6).
Додатком 6 до Порядку №551 затверджена форма довідки, яка є підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи (категорія 3) відповідно до статті 14 Закону №796-ХІІ І дає право на пільги, передбачені зазначеним Законом.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 № 106 затверджено перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення, згідно з додатком №1, згідно з яким смт. Маневичі Камінь-Каширського району Волинської області віднесено до зони гарантованого добровільного відселення.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд адміністративної справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
У поданому відзиві відповідач заперечив проти позовних вимог, зазначив, що статтями 14-15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»« в системному зв`язку з Порядком №551 дають підстави стверджувати, що підставою для видачі довідки встановленого зразка до Порядк видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету МіністрівУкраїни від 11 липня 2018 року № 551, є довідка про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, видана органом місцевого самоврядування.
Вважає, що ОСОБА_1 було правомірно відмовлено у видачі довідки встановленого зразка (додаток 6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551), яка є підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи (категорія 3) відповідно до звернення від 09.05.2024, оскільки нею не було долучено довідки про період проживання на території радіоактивного забруднення, виданої органом місцевого самоврядування.
Дослідивши письмові докази по суті справи, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є потерпілою від Чорнобильської катастрофи, категорії 3, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 28.08.2007.
09.05.2024 ОСОБА_1 звернулась до Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації із заявою про видачу додатку форми №6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року №51.
Відповідач листом від 24.05.2024 №3153/01-16/2-24 повідомив позивача про те, що оскільки факт постійного проживання не менше трьох років станом на 01.01.1993 року на радіоактивно-забрудненій території відсутній, тому видача довідки форми №6 не передбачена чинним законодавством.
Не погоджуючись з вищевказаною відмовою відповідача у видачі довідки, додатку форми №6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 №51, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Закон України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення.
Відповідно до пункту 2 статті 11 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або прожили за станом на 1 січня 1993 року на території зони безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення не менше трьох років, та відселені або самостійно переселилися з цих територій.
Cтаттею 14 вищеназваного Закону встановлено, що особи, які постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або прожили за станом на 1 січня 1993 року на території зони безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення не менше трьох років, та відселені або самостійно переселилися з цих територій відносяться до категорії 3.
Згідно статті 15 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи підставами для визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають або працюють на забруднених територіях, є довідка про період проживання, роботи на цих територіях. Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.
Правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи регулює Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин, далі Порядок №551).
При вирішені даного спору, суд звертає увагу на те, що Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 року №51, на який посилається позивач у позовній заяві, втратив чинність, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. №551, а тому застосуванню до спірних правовідносин підлягає Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551, який набрав чинності з 25.07.2018.
Так, відповідно до абзацу 5 пункту 6 Порядку, потерпілим від Чорнобильської катастрофи (не віднесеним до категорії 2), які постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або які станом на 1 січня 1993 р. прожили в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років та відселені або самостійно переселилися з цих територій, і таким, що постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років, віднесеним до категорії 3, видаються посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» (категорія 3) серії Б зеленого кольору.
Пунктом 11 Порядку передбачено, що посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).
Посвідчення особам, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення за умови, що вони станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали чи постійно навчалися в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 6).
Отже, підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 3 є довідка встановленого зразка, додаток №6 до Поряду видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551, яка, в свою чергу, видається на підставі довідки органу місцевого самоврядування про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення.
Проте, як встановлено судом, 28.08.2007 Волинською обласною державною адміністрацією, на підставі довідки встановленого зразка, додаток №6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 року №51 (чинного на момент видачі позивачу посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи), позивачу ОСОБА_1 , видано посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 3 Серії НОМЕР_1 .
Таким чином, в 2007 році відповідач надаючи позивачу довідку встановленого зразка, додаток №6 до Поряду видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 року №51, підтвердив період проживання позивача на територіях радіоактивного забруднення, евакуації, відселення, самостійного переселення, необхідний для надання йому статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи.
Згідно із статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на вищевикладене, суд вважає протиправними дії Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації у видачі позивачу довідки встановленого зразка, додаток №6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 №551.
У зв`язку з чим, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом визнання протиправними дій Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації щодо відмови у видачі довідки встановленого зразка, додаток №6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. №551 та зобов`язання Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації видати довідку встановленого зразка, додаток №6 до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. №551.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 1211,20 грн, сплачений згідно з квитанцією від 21.08.2024 №1375609208.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнитиповністю.
Визнати протиправними дії Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки встановленого зразка, додаток №6 до Поряду видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року №551.
Зобов`язати Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації видати ОСОБА_1 довідку встановленого зразка, додаток №6 до Поряду видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року №551.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ).
Відповідач: Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації (44500, Волинська область, місто Камінь-Каширськ, вулиця Волі, 2, ідентифікаційний код юридичної особи 03192023).
Суддя Ф.А. Волдінер
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123649104 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні