КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 грудня 2024 року м. Київ № 320/15393/24
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД»
до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення:
від 14.03.2024 № 373/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким донараховано Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 661 951 715, 00 грн та за штрафними санкціями у розмірі 330 975 585, 00 грн;
від 14.03.2024 № 369/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, штрафні (фінансові) санкції у розмірі 330 975 875, 70 грн;
від 14.03.2024 № 372/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, штрафні (фінансові) санкції у розмірі 7 100, 00 грн;
від 14.03.2024 № 371/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, штрафні (фінансові) санкції у розмірі 8 160, 00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки складено акт від 22 лютого 2024 року №293/Ж5/31-00-07-02-03/39532133. За висновками акта перевірки відповідач дійшов висновку про порушення ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» пункту 49.2 статті 49, пункту 187.7 статті 187, пункту 200.1. статті 200 Податкового кодексу України, ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не визначив та не задекларував податкові зобов`язання за грудень 2021 року, квітень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року, що призвело до заниження суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) бюджету у сумі 661 951 715 грн, в тому числі за грудень 2021 року 436 883 302 грн, квітень 2023 року - 37 735 080 грн, жовтень 2023 року - 121 500 000 грн, листопад 2023 року - 65 833 333 грн. За результатами перевірки відповідач виніс податкові повідомлення-рішення від 14 березня 2024 року:
№ 373/Ж10/31-00-07-02-03-25, яким донараховано Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 661 951 715,00 грн та за штрафними санкціями у розмірі 330 975 858,00 грн;
№ 369/Ж10/31-00-07-02-03-25, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», штрафні (фінансові) санкції у розмірі 330 975 858,00 грн;
№ 372/Ж10/31-00-07-02-03-25, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», штрафні (фінансові) санкції у розмірі 7 100, 00 грн;
№ 371/Ж10/31-00-07-02-03-25, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», штрафні (фінансові) санкції у розмірі 8 160, 00 грн.
Позивач вважає вказані рішення протиправними та такими що підлягають скасуванню.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17 квітня 2024 року позовну заяву залишено без руху.
23 квітня 2024 року позивачем надано заяву на усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2024 року відкрито провадження у справі №320/15393/23 та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.
25 квітня 2024 року до відділу документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» надійшла заява про уточнення позовних вимог.
Відповідач в своєму відзиві зазначає, що в ході проведення перевірки досліджено всі наявні фактичні дані, що стосуються предмета та мети перевірки, та встановлено вчинення умисних діянь ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», які направлені на не декларування та на не сплату податкових зобов`язань зі сплати податків. Просить суд відмовити у задоволенні позову.
В судовому засіданні 23 жовтня 2024 року протокольною ухвалою закрито підготовче провадження, суд перейшов до судового розгляду справи по суті. В судовому засіданні учасниками справи заявлені клопотання про продовження розгляду справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Після надання пояснень учасниками справи у відкритому судовому засіданні та дослідження матеріалів справи, протокольною ухвалою суду від 23.10.2024, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, вирішено здійснювати подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Контролюючим органом на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.2 пункту 78.1 статті 78, пункту 79.2 статті 79 пункту 82.2 статті 82 та пункту 69 підрозділу 10 розділ ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо нарахування податкових зобов`язань з податку на додану вартість за грудень 2021 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, вересень 2022 року, березень 2023 року, квітень 2023 року, травень 2023 року, червень 2023 року, липень 2023 року, серпень 2023 року, вересень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року.
Копію наказу на проведення перевірки від 28.12.2023 № 521/Ж1 та повідомлення про проведення перевірки від 28.12.2023 року № 97/ж4/31-00-07-02-02-19 направлені рекомендованими листами засобами поштового зв`язку на податкову адресу платника податків ( 03067, м. Київ, Солом`янський район, вул. Машинобудівна, буд.50, кв. 209 ) № 0210200487707 від 28.12.2023 та до електронного кабінету платника податків, з повідомленням про відправлення, передбаченим п. 42.4 ст. 42 ПК України.
У зв`язку із ненаданням податкової звітності з податку на додану вартість за звітні періоди грудень 2021 року, березень 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, вересень 2022 року, березень 2023 року, квітень 2023 року, травень 2023 року, червень 2023 року, липень 2023 року, серпень 2023 року, вересень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.2 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82 та пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та наказу від 14.12.2023 року № 517/Ж1 з 26 грудня 2023 року фахівцями ЦМУ ДПС по роботі з ВПП здійснено вихід за податковою адресою платника податків (03067, м. Київ, Солом`янський район, вул. Машинобудівна, буд. 50, кв. 209) для проведення документальної позапланової виїзної перевірки.
За результатами виходу за податковою адресою встановлено відсутність платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) про що складено відповідний акт № 540/Ж6/31-00-07-02-02-21 від 26.12.2023 року.
Наказом № 521/ж1 від 28.12.2023 року внесені зміни до наказу №517/Ж1 від 26.12.2023, замість документальної позапланової виїзної перевірки прийнято рішення провести документальну позапланову невиїзну перевірку.
Відповідно до п. 74.3 ст. 74 ПК України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій і завдань, зокрема, згідно з пп. 83.1.2 п.83.1 ст. 83 ПК України, є підставою для висновків під час проведення перевірок.
За результатами опрацювання інформації з баз даних Державної казначейської служби України АРМ «Є-казна» встановлено, що за звітні податкові періоди: грудень 2021 року, квітень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» отримано від Комунального підприємства «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» (код ЄДРПОУ 05445267) грошові кошти за як оплата за БМР на загальну суму: 3 971 710 292,45 грн (сума ПДВ - 661 951 715,4 грн), у тому числі:
за грудень 2021 року - 2 621 299 810,15 грн (сума ПДВ - 436 883 301,69 грн);
за квітень 2023 року - 226 410 482,3 грн, (сума ПДВ - 37 735 080,38 грн);
за жовтень 2023 року - 729 000 000,00 грн (сума ПДВ - 121 500 000,00 грн);
за листопад 2023 року - 395 000 000,00 грн (сума ПДВ - 65 833 333,33 грн).
ЦМУ ДПС по роботі з ВПП на підтвердження даних баз Державної казначейської служби України, АРМ «Є-казна» здійснено запити щодо перерахування КП «ДБШТС м. Києва» (код за ЄДРПОУ 05445267) грошових коштів на адресу ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД»:
до Державної казначейської служби України № 2285/5/31-00-04-02-04-05 від 30.11.2023 року, щодо підтвердження справжності платіжних доручень по отриманню бюджетних коштів ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД». Головним управлінням державної казначейської служби у м. Києві надано відповідь 28.12.2023 року листом № 08-08,1-06 (вх. ЦМУ № 248/5 від 16.01.2024 року);
КП «ДБШТС м. Києва» (код за ЄДРПОУ 05445267) запит № 1204/6/31-00-04-02-04-06 від 25.01.2023 року, отримано відповідь вх. №2661/6 від 01.03.2023 року з переліком платіжних документів за грудень 2021 року; від 27.06.2023 №31-898 (вх. № 7488/6 від 30.06.2023 року) щодо перерахування бюджетних коштів у квітні 2023 року;
АТ «КБ «Глобус» запит № 12423/6/31-00-04-02-04-06 від 29.11.2023 року щодо перерахування грошових коштів на рахунок ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», відповідь від 06.12.2023 року № 97-15/1344 (вх. ЦМУ № 13549/6 від 18.12.2023) щодо підтвердження зарахування за період з 01.12.2021 року по 30.04.2023 року.
За результатами документальної позапланової невиїзної перевірки складено акт від 22 лютого 2024 року №293/Ж5/31-00-07-02-03/39532133. За висновками акта перевірки відповідач дійшов висновку про порушення ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» пункту 49.2 статті 49, пункту 187.7 статті 187, пункту 200.1. статті 200 Податкового кодексу України, ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не визначив та не задекларував податкові зобов`язання за грудень 2021 року, квітень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року, що призвело до заниження суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) бюджету у сумі 661 951 715 грн, в тому числі за грудень 2021 року 436 883 302 грн, квітень 2023 року - 37 735 080 грн, жовтень 2023 року - 121 500 000 грн, листопад 2023 року - 65 833 333 грн.
На підставі висновків акту перевірки Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийняті податкові повідомлення-рішення:
від 14.03.2024 № 373/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким донараховано Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 661 951 715, 00 грн та за штрафними санкціями у розмірі 330 975 585, 00 грн;
від 14.03.2024 № 369/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, штрафні (фінансові) санкції у розмірі 330 975 875, 70 грн;
від 14.03.2024 № 372/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, штрафні (фінансові) санкції у розмірі 7 100, 00 грн;
від 14.03.2024 № 371/Ж10/31-00-07-02-03-25, прийняте Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 39532133, штрафні (фінансові) санкції у розмірі 8 160, 00 грн.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття вказаних податкових повідомлень-рішень, позивач, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину 2 статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Рішення відповідача (дії, вчиненні при його прийнятті) як суб`єкта владних повноважень, що є предметом даного позову, підлягають оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною 2 статті 2 КАС України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються ПК України (в редакції, чинній на момент проведення перевірки).
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, серед іншого проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України встановлено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Під час здійснення планових перевірок платників податків, які є фінансовими агентами, предметом перевірки також є дотримання фінансовими агентами вимог статті 39-3 цього Кодексу.
Не може бути предметом планової документальної перевірки питання дотримання платником податків принципу «витягнутої руки», крім випадків перевірки дотримання платником податків вимог підпунктів 140.5.4, 140.5.5-1, 140.5.6 пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
Документальною невиїзною позаплановою електронною перевіркою за заявою платника податків (далі - електронна перевірка) вважається перевірка, що проводиться на підставі заяви, поданої платником податків з незначним ступенем ризику, визначеним відповідно до пункту 77.2 статті 77 цього Кодексу, до контролюючого органу, в якому він перебуває на податковому обліку. Заява подається за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки, але не раніше офіційного повідомлення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про запровадження проведення такої перевірки для відповідних платників податків: які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності; суб`єктів господарювання мікро-, малого; середнього підприємництва; інших платників податків. Форма заяви, порядок її подання, прийняття рішення про проведення електронної перевірки встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Проведеним аналізом інформації, що міститься в інформаційній системі ДПС України «Єдиний реєстр податкових накладних» встановлено, що ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» у грудні 2021 року виписував податкові накладні з номенклатурою «Оплата за виконання будівельно-монтажних робіт з будівництва Великої Окружної дороги на діл. від пр. М. Рокосовського до вул. Богатирської з будівництвом транспортної розв`язки в різних рівнях». По всім виписаним податковим накладним у грудні (сума ПДВ 436 883 301,69 грн) зупинено реєстрацію Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Пояснень та підтверджуючих документів для здійснення реєстрації зупинених податкових накладних ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не надавав.
Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Зведені дані щодо виписаних податкових накладних згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних за період з 01.12.2021 по 31.12.2021 року наведено в додатку 2 до акта перевірки.
За фактом надходження коштів від Комунального підприємства «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» за квітень, жовтень, листопад 2023 року ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» податкові накладні не виписував та не реєстрував в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 187.7 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов`язаннями перед бюджетом.
На порушення пункту 187.7 статті 187 Податкового кодексу України ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не задекларував податкові зобов`язання за звітні періоди грудень 2021 року, квітень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року.
Відповідно до пункту 200.1. статті 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» податкову звітність з податку на додану вартість не надавав та податковий кредит не визначав за звітні періоди грудень 2021 року, квітень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року.
Відповідно до пункту 200.2. статті 200 Податкового кодексу України при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Відповідно до абз. першого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, визначено, що платники податків, які не мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та переліків документів на підтвердження визначено Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.
ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не подавало документів щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків.
На порушення пункту 49.2 статті 49, пункту 187.7 статті 187, пункту 200.1. статті 200 Податкового кодексу України, ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не визначив та не задекларував податкові зобов`язання за грудень 2021 року, квітень 2023 року, жовтень 2023 року, листопад 2023 року, що призвело до заниження суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) бюджету у сумі 661 951 715 грн, в тому числі за грудень 2021 року 436 883 302 грн, квітень 2023 року - 37 735 080 грн, жовтень 2023 року - 121 500 000 грн, листопад 2023 року - 65 833 333 грн.
Як зазначено в пункті 3.1. акту перевірки, ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» отримано від Комунального підприємства «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» грошові кошти за товари/послуги на загальну суму 3 971 710 292,45 грн (сума ПДВ - 661 951 715,4 грн), у тому числі: за грудень 2021 року - 2 621 299 810,15 грн (сума ПДВ - 436 883 301,69 грн); за квітень 2023 року - 226 410 482,3 грн, (сума ПДВ - 37 735 080,38 грн); за жовтень 2023 року - 729 000 000,00 грн (сума ПДВ - 121 500 000,00 грн); за листопад 2023 року - 395 000 000,00 грн (сума ПДВ - 65 833 333,33 грн).
За грудень 2021 року виписані податкові накладні на загальну суму ПДВ 436 883 301,69 грн реєстрацію яких зупинено Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Про обов`язок платника скласти та зареєструвати ПН у встановлений термін зазначено в п. 201.1 Податкового кодексу України. Пунктом 201.16 Податкового кодексу України зазначено, що реєстрацію ПН чи розрахунку коригування можуть зупинити на підставах, визначених Кабміном. Наказом Мінфіна від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок відповідно до якого приймаються відповідні рішення стосовно заблокованої податкової накладної, реєстрація чи надають відмову у реєстрації.
Як зазначено в даному Порядку, а саме в пункті 4, якщо зупинена реєстрація ПН, у платника наявне право надати пояснення та відповідні копії документів для підтвердження здійсненої операції, що вказана у ПН, для розгляду питання щодо податкової накладної яку заблоковано, та на підставі поданих документів податковим органом приймається рішення про реєстрацію, чи надають рішення у відмові від реєстрації ПН. Право на подання пояснення у платника спливає протягом року, що настають за датою виникнення відповідних зобов`язань, що відображені в податковій накладній, на що вказує п. 5 даного порядку.
За фактом надходження коштів від Комунального підприємства «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» за квітень, жовтень, листопад 2023 року ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» податкові накладні не виписував та не реєстрував в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Загальна сума ПДВ по не зареєстрованим податковим накладним складає 661 951 715,4 грн.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно із пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідних положень» тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року 3 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з нормами Податкового кодексу України.
Згідно із пунктом 69.1 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
Згідно із пунктом 69.1 1 підрозділу 2 розділу ХХ платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Виходячи із вищевикладеного, ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» на порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України не зареєструвало податкові накладні за грудень 2021 року, квітень, жовтень, листопад 2023 року.
Відповідальність за не реєстрацію податкових накладних передбачена п. 1201.2 ст.1201 ПК України.
Відповідно до пункту 49.1 Податкового кодексу України податкова декларація подається за звітний період в установлені Податкового кодексу України строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Згідно із п. 49.2 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПКУ подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є.
Згідно із п. 203.1. статті 203 Податкового кодексу України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
На порушення п. 49.2 ст. 49 п. 203.1 ст.203 Податкового кодексу України ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не подало декларації за звітні податкові періоди: грудень 2021 року, березень-червень 2022 року, березень - листопад 2023 року.
Актами камеральних перевірок ЦМУ застосовано штрафні санкції за несвоєчасне подання/не подання податкової звітності з ПДВ, а саме:
акт № 355/31-00-04-02-04/39532133 від 28.06.2022 року за звітний період грудень 2021 року - 340 грн;
акт №1348/Ж5/31-00-04-02-04/39532133 від 26.06.2023 року за звітні періоди березень - травень 2023 року - 3060 грн;
акт № 1692/Ж5-31-00-04-02-04/39532133 від 24.07.2023 року за звітний період червень 2023 року - 1020 грн;
акт № 2096/Ж5-31-00-04-02-04/39532133 від 29.08.2023 року за звітний період липень 2023 року - 1020 грн.
За неподання податкової звітності з ПДВ за звітні періоди березень - червень 2022 року, серпень-листопад 2023 року штрафні санкції не застосовувались.
Відповідальність за неподання податкової звітності передбачена пунктом 120.1 статті 120 Податкового кодексу України.
Крім того, ЦМУ ДПС по роботі з ВПП на податкову адресу ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» надіслано запит № 6904/6/31-00-07-02-01 від 19.06.2023 року на підставі пп.16.1.5 п.16.1 ст.16, пп.19.1.1 п.19.1 ст.19, пп.20.1.2 п.20.1 ст.20, п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, щодо надання пояснень та документального підтвердження, щодо заниження податкового зобов`язання з податку на додану вартість за квітень 2023року, у відповідь на який не надано пояснення та документальне підтвердження.
Відповідно до пункту 121.2 статті 121 Податкового кодексу України неподання або подання не в повному обсязі платником податків документів чи іншої інформації на запит контролюючого органу в інших випадках, передбачених ст. 73 ПК України тягне за собою накладення штрафу в розмірі однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.
Відповідно до ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Також ст. 54 ПК України встановлено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Податковим правопорушенням, у відповідності із п. 109.1 ст. 109 Податкового кодексу України, є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом. Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Порушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, згідно до п. 109.2 ст. 109 Податкового кодексу України тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
Відповідно до ст. 112 Податкового кодексу України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Невиконання або неналежне виконання встановлених законодавством правил є наслідком дій (бездіяльності) особи, які кваліфікуються як умисні, оскільки як невиконання так і неналежне виконання є порушенням обов`язків закріплених за платником податків у ст. 16, ст. 36 Податкового кодексу України.
Окрім того пп. 16.1.15 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України визначено обов`язок в наданні посадовими (службовими) особами платника податку письмових пояснень на письмовий запит контролюючого органу з питань, що стосуються предмета перевірки, та їх документального підтвердження.
Також, платник податків, відповідно до п.п. 17.1.16 п.17.1 ст. 17 Податкового кодексу України, платник має право надавати за власною ініціативою письмові пояснення та/або документи щодо обставин, які підтверджують відсутність його вини у вчиненому податковому правопорушенні, в порядку, встановленому ПКУ.
Окрім того, пунктом 112.8 та 1121.1. статті 112 Податкового кодексу України визначено чіткий перелік обставин, що звільняють від фінансової відповідальності або пом`якшують відповідальність особи за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
При проведенні перевірки ТОВ «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» не надано документів та пояснень, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності.
Таким чином, на переконання суду, у спірному випадку контролюючим органом правомірно прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення, тому вони не підлягають скасуванню.
Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також, п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
То ж, залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-БУД-ТРЕЙД» відмовити повністю.
2. Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Жукова Є.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123652533 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Жукова Є.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні