Рішення
від 10.12.2024 по справі 400/9509/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 грудня 2024 р. № 400/9509/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Ярощука В.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомПриватного підприємства "БФ "СОВАР ГРУП", вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв,54028, до відповідачаДержавної податкової служби України, пл. Львівська, 8,м. Київ,04053, Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв,54005, провизнання протиправним та скасування рішення від 10.09.2024 №11747419/45192769, №11747418/45192769 та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

10.10.2024 року Приватне підприємтсво «БФ «СОВАР ГРУП», звернулося з позовом до Державної податкової служби України (далі відповідач 1) та Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення від 10.09.2024 р. № 11747419/45192769; зобов`язання зареєструвати податкову накладну від 09.07.24 р. № 2 датою її подання; визнання протиправним та скасування рішення від 10.09.2024 р. № 11747418/45192769; зобов`язання зареєструвати податкову накладну від 26.07.24 р. № 3 датою її подання.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що в межах здійснення своєї господарської діяльності позивачем (як виконавцем) було укладено договір від 29.05.2024 року № 294 з КП ММР «Миколаївелектронтранс» (замовник), предметом якого є надання виконавцем послуг з поточного ремонту та відновлення асфальтобетонних покриттів у м. Миколаєві.

В межах цього договору позивачем було фактично здійснено поточний ремонт та відновлення асфальтобетонних покриттів, про що складено акти виконаних робіт: - від 09.07.2024 року на загальну суму 650028,08 грн., в т.ч. ПДВ 108338,01 грн., - від 26.07.2024 року на загальну суму 1452065,77 грн., в т.ч. ПДВ 242010,96 грн.

Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі на дату виникнення податкових зобов`язань.

По датам першої події (датам оформлення актів виконаних робіт), позивачем виписано податкові накладні: - № 2 від 09.07.2024 року на загальну суму 650028,08 грн., в т.ч. ПДВ 108338,01 грн., - № 3 від 26.07.2024 року на загальну суму 1452065,77 грн., в т.ч. ПДВ 242010,96 грн. Вказані податкові накладні були надіслані для їх реєстрації, але реєстрація була зупинена контролюючим органом, про що позивач отримав відповідні квитанції.

Позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або копій документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ГУ ДПС у Миколаївській області рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН та додатки до нього.

Відповідач (комісія регіонального рівня) надіслав позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду комісією питання прийняття рішення про реєстрацію накладних (№ 2 від 09.07.2024 року, № 3 від 26.07.2024).

Відповідач (комісія регіонального рівня) прийняв рішення від 10.09.2024 р. № 11747419/45192769 та 10.09.2024 р. № 11747418/45192769 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», в яких зазначив про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної у зв`язку з «ненаданням/частковим наданням платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів».

23.10.2024 р. відповідач 2 подав відзив на позовну заяву, в якому відзначив, що Порядок № 1165 передбачає обов`язок контролюючого органу дослідити обставини вчинення господарських операцій, та які мають бути підтверджені первинними документами. При цьому, в законодавстві не визначено конкретного переліку первинних документів чи їх типової форми, які повинен платник податків прикладати (надавати) контролюючому органу. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної стало ненадання платником податку копій документів. Позивач мав надати на розгляд Комісії такі документи: свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів та договірну ціну, календарний графік виконання робіт. Господарська операція, яка вчиняється в дійсності та призводить до зміни структури активів учасників такої господарської операції в силу об`єктивної необхідності супроводжується іншими допоміжними діями, які роблять таку господарську операцію можливою.

ПП «БФ СОВАР ГРУП» зазначає, що оскаржувані рішення комісії є необґрунтованими та незаконними, оскільки контролюючим органом не зазначено конкретних документів, яких ПП «БФ СОВАР ГРУП» не надало для реєстрації податкових накладних від 09.07.2024 №2 та від 26.07.2024 № 3. Матеріали справи свідчать, що платник податків ставить власну бездіяльність (ненадання документів на розгляд Комісії) у вину контролюючому органу та, подаючи позов, стверджує, що ненадання з його боку документів спричинило порушення його прав податковим органом, просить суд їх поновити шляхом реєстрації спірних податкових накладних. Тим паче, контролюючим органом в квитанціях про зупинення податкових накладних, був вказаний конкретний перелік документів, які пропонувалися надати.

Головне управління ДПС у Миколаївській області у відзиві від 23.10.2024 року заявив клопотання про розгляд справи у відкритому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою від 05.11.2024 року суд відмовив у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Миколаївській області про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін.

24.10.2024 позивачем подано відповідь на відзив. В якій позивач зазначає, що у відзиві представник відповідачів зазначає, що «позивач «вводе суд в оману, кажучи про те що документи надавались, ця інформація є неправдивою, письмові пояснення, акти приймання-здавання робіт, договори з постачальниками та з покупцями, первинні бухгалтерські документи, надані покупцю, первинні бухгалтерські документи від постачальників, ОСВ по рахунках 361,631, платіжні доручення, товарно-транспортні накладні, штатний розклад не були надані, на підтвердження цього надаємо скриншот з інформаційно-комунікаційного системи «Податковий блок»» На підтвердження своїх доводів представник надіслав для долучення з матеріалів справи незрозумілий скріншот у вигляді документу word, з якого, на думку представника податкового органу, начебто повинно бути видно факт ненадання документів комісії. Вказане звичайно не відповідає дійсності, адже «ввести суд в оману» у даному випадку намагається саме представник відповідачів, а не позивач.

Так, відповідач при створенні скріншотів, виставив курсор на першому документі під назвою «повідомлення про надання пояснень та копій документів», зміст якого відобразився у правій частині скріншоту. Проте, усі інші документи на цій сторінці є також клікабельними, але відповідач умисно не відобразив їх зміст для суду, акцентувавши увагу лише на їх назві (назва документу є скороченою та не відображає його зміст) Звичайно, що на комісію позивач надавав усі документи, які перелічені у поясненнях, як додатки, як і самі пояснення. На підтвердження цього позивач надає суду вдруге для огляду докази надіслання на комісію саме тих документів, які відповідач зазначив, як не надані.

Відповідач 1 правом на подання відзиву не скористався.

Справу розглянуто в письмовому провадженні.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Приватне підприємство «БФ «СОВАР ГРУП» - є платником податків з основним видом діяльності згідно коду КВЕД: 42.11 будівництво доріг і автострад.

29.05.2024 р. між ПП «БФ «СОВАР ГРУП» та КП ММР «Миколаївелектронтранс» (замовник) було укладено договір на виконання робіт. Відповідно до п.1.1. цього договору ПП «БФ «СОВАР ГРУП» зобов`язалось власними силами та засобами на власний ризик подати послуги з поточного ремонту з відновлення асфальтобетонних покриттів вздовж трамвайної колії та прилеглої до неї території після проведення поточних ремонтів, а КП ММР «Миколаївелектротранс» зобов`язується прийняти надані послуги та оплатити їх вартість.

Також, в п. 2.1. договору №294 від 29.05.2024 вартість послуг за цим Договором становить 4458276,94 грн. у тому числі ПДВ 743046,16 грн та визначається на підставі Договірної ціни за результатами проведення закупівлі.

В межах цього договору позивачем було фактично здійснено поточний ремонт та відновлення асфальтобетонних покриттів, про що складено акти виконаних робіт: - від 09.07.2024 року на загальну суму 650028,08 грн., в т.ч. ПДВ 108338,01 грн., - від 26.07.2024 року на загальну суму 1452065,77 грн., в т.ч. ПДВ 242010,96 грн.

Враховуючи приписи пункту 201.1 статті 201 ПК України, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

ПП «БФ «СОВАР ГРУП» склало податкові накладні № 2 від 09.07.2024 року на загальну суму 650028,08 грн., в т.ч. ПДВ 108338,01 грн., - № 3 від 26.07.2024 року на загальну суму 1452065,77 грн., в т.ч. ПДВ 242010,96 грн.

Податкові накладні від 09.07.2024 р. № 2 та від 26.07.2024 №3 складена позивачем датою першої події (надходження коштів на рахунок) та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).

Автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направлено позивачу повідомлення про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації. Підставою вказано, що обсяг постачання товару/послуги 42.11, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=5.9216%, "Рпоточ"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Запропоновано надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури /інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Позивачем по кожній накладній було подано «Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено», в якому надало додаткові пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН шляхом надсилання засобами електронного зв`язку через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів», а саме: письмові пояснення, акти приймання-здавання робіт, договори з постачальниками та з покупцями, первинні бухгалтерські документи, надані покупцю, первинні бухгалтерські документи від постачальників, ОСВ по рахунках 361,631, платіжні доручення, товарно-транспортні накладні, штатний розклад. У поясненнях було детально розписано: вид операції, що є першою подією, перелічені основні засоби позивача для здійснення господарської діяльності (майстерня, будівельні майданчики, спеціалізовані транспортні засоби (екскаватор, каток, дорожня фреза тощо), перелічені штатні працівники позивача. Окремо зазначені постачальники позивача, які залучалися для виконання договору з КП ММР «Миколаївелектронтранс» (наприклад, ТОВ «Транспівдень» - надання в оренду транспортних засобів, матеріалів, ТОВ «Фортуна» - поставка ПММ тощо) з наданням підтверджуючих первинних документів.

29.08.2024 року повідомленням № 11707352/45192769 та від 29.08.2024 року повідомленням № 11707353/45192769 повідомлено позивача про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній розрахунку коригування: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг; розрахункові документи.

У графі «Додаткова інформація» зазначено : «платником не надано свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів та договірну ціну, календарний графік виконання робіт».

Оскільки податкове законодавство не зобов`язує платника податків підтверджувати свої податкові зобов`язання при виникненні першої події та при виписки податкової накладної такими документами, як «свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів, договірна ціна, та календарний графік виконання робіт», позивач ці документи на комісії не надавав.

Позивачем у позові зазначено, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було вказано про необхідність надання таких документів.

Відповідачем 2 було прийнято рішення від 10.09.2024 року № 11747419/45192769 та № 11747418/45192769 про відмову в реєстрації подавткової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Вважаючи рішення відповідача 2 від 10.09.2024 року № 11747419/45192769 та № 11747418/45192769 протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Згідно з п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, у тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

01.01.2018 р. набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", яким п. 201.16 ст. 201 ПК України викладено в новій редакції, за якою: "Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України".

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), який був чинним на момент прийняття оскаржуваного позивачем рішення.

Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

До спірних правовідносин належить застосувати Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 (далі Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктами 5, 6 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:

1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п. 6 Порядку № 520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

1. ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

2. та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку;

3. та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.

Як вбачається із змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, підставою для такого зупинення став п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток № 1 до Порядку № 1165), відсутність товару/послуги, зазначеної в ПН, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у ПК/РК до ПН на збільшення суми податкових зобов`язань, яку подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку.

Позивачем по кожній накладній було подано «Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено», в якому надало додаткові пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН шляхом надсилання засобами електронного зв`язку через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів», а саме: письмові пояснення, акти приймання-здавання робіт, договори з постачальниками та з покупцями, первинні бухгалтерські документи, надані покупцю, первинні бухгалтерські документи від постачальників, ОСВ по рахунках 361,631, платіжні доручення, товарно-транспортні накладні, штатний розклад

Згідно повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.08.2024 року № 11707352/45192769 та від 29.08.2024 року № 11707353/45192769 було витребувано документи на підтвердження інформації, зазаначеної у податковій накладній, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, складських документів щодо придбання товарів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.Також у графі «додаткова інформація» зазначено: платником не надано свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів та договірну ціну, календарний графік виконання робіт.

Однак позивач на вимогу зазначеного повідомлення не надав відповідачу 2 жодних документів та пояснень.

Поряд з цим законодавство не висуває вимоги до платника податків у разі зупинення реєстрації податкової накладної сканувати та надавати на адресу контролюючого органу всю власну бухгалтерію.

Наявні в матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують реальність вищевказаної господарської операції, за наслідками якої складено та направлено для реєстрації податкову накладну.

Разом з тим, відповідачі не заперечують факт подання позивачем пояснень та копій первинних документів. Але вважають, що їх недостатньо.

Позивач надав документи, яких, на його думку, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних чи розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

З огляду на вищезазначене суд прийшов до висновку, що додані позивачем копії документів до Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якиї зупинено від 08.11.2023 № 37 повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкових накладних.

Натомість, всупереч частини другої статті 77 КАС України контролюючий орган не довів належними, достатніми та беззаперечними доказами правомірність спірного рішення у справі.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості та враховуючи, що контролюючий орган належним чином не дослідив подані позивачем матеріали для підтвердження кількісних і вартісних показників податкової накладної, а висновки в оскаржуваному рішенні не містять належних обґрунтувань неможливості провести реєстрацію накладної, суд доходить висновку про наявність підстав для скасування рішення суб`єкта владних повноважень.

Відтак рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.09.2024 р. № 11747419/45192769 та 10.09.2024 р. № 11747418/45192769 є протиправними і підлягають скасуваню.

Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд зазначає наступне.

Згідно з абзацом три пункту 19 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Відповідно до пункту 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної / розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 26.07.2024 року №3 та від 09.07.2024 №2.

Аналогічна правова позиції викладена у постановах Верховного Суду від 28.11.2019 у справах № 1640/2650/18 та від 22.07.2019 у справі № 815/2985/18.

З огляду на вищенаведене суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надав квитанцію про сплату судового збору від 10.10.2024 в сумі 6 056,00 грн, який підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів солідарно (по 3028,00 грн з кожного).

Керуючись ст. 2, 19, 241, 244, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов Приватне підприємтсво «БФ «СОВАР ГРУП» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54028; код ЄДРПОУ: 45192769) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393) та Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54001; код ЄДРПОУ ВП: 44104027) задовольнити повністю.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 10.09.2024 р. № 11747419/45192769.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну податкову накладну від 09.07.2024 №2, складену Приватне підприємтсво «БФ «СОВАР ГРУП» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54028; код ЄДРПОУ: 45192769) датою її подання.

4.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 10.09.2024 р. № 11747418/45192769.

5. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 26.07.2024 року №3, складену Приватне підприємтсво «БФ «СОВАР ГРУП» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54028; код ЄДРПОУ: 45192769) датою її подання.

6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54001; код ЄДРПОУ ВП: 44104027) судовий збір у сумі 3028 (Три тисячі двадцять вісім) гривні 00 копійок на користь Приватне підприємтсво «БФ «СОВАР ГРУП» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54028; код ЄДРПОУ: 45192769).

7. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393) судовий збір у сумі 3028 (Три тисячі двадцять вісім) гривні 00 копійок на користь Приватне підприємтсво «БФ «СОВАР ГРУП» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54028; код ЄДРПОУ: 45192769).

8. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

9. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

10. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суддя В.Г.Ярощук

Рішення складено в повному обсязі 10 грудня 2024 року

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123653272
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/9509/24

Рішення від 10.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні