Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 грудня 2024 року Справа № 520/23669/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Садової М.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Харкові адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Завод імені В. О. Малишева" до головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
у с т а н о в и в :
позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, у якому просить визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області від 29.04.2024 № 0/23038/0416.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що головне управління ДПС у Харківській області провело камеральну перевірку податкової декларації ДП «Завод імені В. О. Малишева» щодо порядку реєстрації податкових накладних. За результатами перевірки складено акт та прийнято рішення від 29.04.2024 № 0/23038/0416, яке підприємство отримало 03.05.2024. Контролюючий орган звинуватив підприємство у несвоєчасній реєстрації розрахунків коригування в ЄРПН у серпні та жовтні 2023 року та застосував штраф у сумі 889,75 грн. Позивач звернувся до ДПС України зі скаргою про скасування податкового повідомлення-рішення. Рішенням від 17.07.2024 скаргу залишено без задоволення. Підприємство вважає це рішення протиправним і таким, що підлягає скасуванню. Штрафну санкцію застосовано за несвоєчасну реєстрацію розрахунків коригування, де підприємство було покупцем. Реєстрація таких розрахунків повинна здійснюватись протягом 15 (з 08.02.2023 - 18) календарних днів з дня отримання розрахунку від контрагента. Відповідач не довів, що підприємство не зареєструвало розрахунки коригування вчасно. Застосування штрафної санкції є неправомірним. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади повинні діяти в межах своїх повноважень. Відсутність складу податкового правопорушення і вини підприємства означає, що підстави для притягнення до відповідальності відсутні. Податкове повідомлення-рішення № 0/23038/0416 є протиправним і підлягає скасуванню.
У відзиві відповідач вказав, що відповідно до постанови Верховного Суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної вчиняється з моменту закінчення граничного терміну її реєстрації, визначеного пунктом 201.10 статті 201 ПКУ. Строк затримки реєстрації впливає на розмір штрафу, а не на кваліфікацію правопорушення. З 27 травня 2022 року припинили застосовувати мораторій на штрафи за порушення строків реєстрації податкових накладних. Якщо податкова накладна складена під час мораторію, а зареєстрована після його скасування, застосовуються штрафні санкції. Податкові накладні, складені з 1 лютого по 31 травня 2022 року, повинні бути зареєстровані до 15 липня 2022 року для звільнення від відповідальності. Під час воєнного стану діють збільшені строки реєстрації податкових накладних і зменшені штрафні санкції, визначені пунктами 89 і 90 підрозділу 2 розділу XX ПКУ. Штрафи за порушення строків реєстрації податкових накладних встановлюються в залежності від кількості днів прострочення. Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року зазначив, що закони не мають зворотної дії в часі. Закон № 2876-IX не поширюється на правовідносини, що виникли до його набрання чинності. Податкові правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних є триваючими і припиняються в день фактичної реєстрації накладної. Зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише до податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX (08 лютого 2023 року). Матеріали камеральної перевірки ДП «Завод імені Малишева» за серпень і жовтень 2023 року були підставою для складання акту від 21.03.2024 та податкового повідомлення-рішення від 29.04.2024 на суму 889,75 грн. Застосовано штрафну санкцію за порушення вимог пункту 201.10 ст. 201, пунктів 69.1, 89 підрозділу 10 розділу XX ПКУ. Згідно з ПКУ, ЄРПН - реєстр відомостей про податкові накладні та розрахунки коригування. Датою виникнення податкових зобов`язань є дата зарахування коштів або відвантаження товарів. Податкові накладні повинні бути зареєстровані в ЄРПН у встановлений термін. Порушення строку реєстрації тягне за собою накладення штрафу: 10% суми податку - за порушення до 15 днів, 20% - від 16 до 30 днів, 30% - від 31 до 60 днів, 40% - від 61 до 365 днів, 50% - за порушення на 366 і більше днів. Зменшений розмір штрафних санкцій застосовується лише до податкових накладних, складених і зареєстрованих після набрання чинності Законом № 2876-IX або до тих, строк реєстрації яких не минув до 08 лютого 2023 року. Відповідач вважає позов безпідставним. Підставою для податкового повідомлення-рішення були матеріали камеральної перевірки за серпень і жовтень 2023 року, які підтвердили порушення строків реєстрації податкових накладних. ГУ ДПС у Харківській області винесено податкове повідомлення-рішення від 29.04.2024 на суму 889,75 грн за порушення строків реєстрації згідно з пунктом 201.10 ст. 201, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX, та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПКУ. Податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних тягне за собою штраф: 2% від обсягу постачання, але не більше 1020 гривень. Закон № 2876-IX збільшує строки реєстрації та зменшує розміри штрафів на період дії воєнного стану. Штрафи за порушення строків встановлюються в залежності від кількості днів прострочення. Заяв та документів, що підтверджують неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків, від ДП «Завод імені В.О. Малишева» до ГУ ДПС у Харківській області не надходило. ДП «Автотрейдінг-Схід» порушило вимоги ПКУ, що підтверджено актом камеральної перевірки. На підставі акту винесено податкове повідомлення-рішення від 29.04.2024 на суму 889,75 грн. просить у позові відмовити.
Ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відтак розгляд і вирішення адміністративної справи проводиться за правилами письмового провадження на підставі матеріалів справи.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши дійсні обставини справи та перевіривши їх доказами, суд прийшов до наступного з огляду на таке.
Посадовими особами ГУ ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку Державного підприємства "Завод імені В.О. Малишева" (ЄДРПОУ 14315629) з питання дотримання порядку реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість в єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами проведеної перевірки головним управлінням ДПС у Харківській області складено акт із висновком про те, що дані камеральної перевірки свідчать про порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків, коригування до податкових накладних в ЄРПН за серпень і жовтень 2023 року були підставою для складання акту від 21.03.2024 та податкового повідомлення-рішення від 29.04.2024 на суму 889,75 грн.
- податкової накладної / розрахунку коригування № 1 від 03.08.2023 дата реєстрації 18.09.2023; кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації 13, сума податку на додану вартість 43847,30 грн., розмір штрафу 2 %, сума штрафу 876,95 грн;
- податкової накладної / розрахунку коригування № 7 від 27.10.2023 дата реєстрації 21.11.2023; кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації 3, сума податку на додану вартість 640,00 грн., розмір штрафу 2 %, сума штрафу 12,80 грн;
На підставі акту перевірки головним управлінням ДПС у Харківській області винесено податкове повідомлення-рішення від 29.04.2024 № 0/23038/0416.
16.05.2024 платником податку подано до Державної податкової служби України скаргу на податкове повідомлення-рішення від 29.04.2024 № 0/23038/0416.
За результатами адміністративного оскарження рішенням ДПС залишає без змін ППР Головного управління ДПС у Харківській області від 29.04.2024 №0/23038/0416, a скаргу без задоволення.
Не погоджуючись із таким податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом з метою захисту свого порушеного оправа.
Стосовно податкових накладних № 1 від 03.08.2023 та № 7 від 27.10.2023, слід зазначити наступне.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (підпункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).
Суд не встановив підстав для застосування положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину. Реєстрація таких податкових накладних була здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ з набранням чинності якого (з 27.05.2022) припинили застосовуватися положення пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину.
Тому застосуванню до спірних правовідносин підлягають положення, визначені пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Як передбачає пункт 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції відповідно до ПК України.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України.
Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Щодо розрахунку розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Суд відмічає, що податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому, розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Таким чином, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Аналогічні висновки викладені Верховним Судом у постанові від 30.01.2024 у справі №280/4484/23, у постанові від 06.02.2024 № 160/10740/23.
Суд зазначає, що до ПН/РК № 1 від 03.08.2023 та № 7 від 27.10.2023 відповідачем правомірно застосовано штраф у розмірі 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних.
Враховуючи наведене вище, суд прийшов до переконання про те, що позивачем не доведено неправомірність рішення відповідача від 29.04.2024 № 0/23038/0416, а відтак відсутні підстави для скасування оспорюваного рішення, а тому у позові необхідно відмовити.
У відповідності до ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати необхідно покласти на останнього.
Керуючись статтями 241-246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в :
у адміністративному позові Державного підприємства "Завод імені В. О. Малишева" до головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Судові витрати понесені позивачем Державного підприємства "Завод імені В. О. Малишева"- покласти на останнюго.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач Державне підприємство "Завод імені В. О. Малишева", місцезнаходження місто Харків, вул. Георгія Тарасенка, будинок № 126, ЄДРПОУ 14315629;
відповідач головне управління Державної податкової служби у Харківській області місцезнаходження місто Харків, вулиця Григорія Сковороди, будинок № 46, код ЄДРПОУ 43983495.
Повне судове рішення складено та підписано суддею 10.12.2024.
Суддя М. І. Садова
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123653914 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Садова М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні