Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2024 року справа № 580/9608/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури до Лисянської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Відділ культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Перший заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури (далі прокурор, позивач) подав позов до Лисянської селищної ради (далі селищна рада, відповідач), в якому просить визнати протиправною бездіяльність Лисянської селищної ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Почапинського сільського будинку культури, а також на земельну ділянку за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21, с. Почапиці Звенигородського району Черкаської області, зобов`язавши Лисянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Почапинського сільського будинку культури, а також на земельну ділянку за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21 с. Почапиці Звенигородського району Черкаської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Лисянською селищною радою протягом тривалого часу не вжито жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю закладу культури та на земельну ділянку під цим об`єктом нерухомості, що створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідними об`єктами і ризики для нормального функціонування закладу та розвитку культурного дозвілля жителів села, а також може привести до негативних наслідків, таких як руйнування будівлі та/або незаконне відчуження нерухомого майна.
Ухвалою від 03.10.2024 суддя Черкаського окружного адміністративного суду відкрив провадження у справі, вирішив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відзив на позов від відповідача та пояснення щодо позову від третьої особи до суду не надходили.
Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що на території Лисянської територіальної громади за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21, с. Почапинці Звенигородського району Черкаської області знаходиться Почапинський сільський будинок культури, який на підставі рішення Лисянської селищної ради від 15.10.2020 № 70-3/VII з наявною штатною чисельністю, усіма правами передано із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Лисянського району у оперативне управління Відділу культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради.
Відповідно до п. 1.1. Положення про Ввідділ культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради Звенигородського району Черкаської області в новій редакції (далі - Положення), затвердженого рішенням Лисянської селищної ради від 16.02.2023 № 33-7/VIII, відділ культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради Звенигородського району Черкаської області (далі відділ культури) є виконавчим органом Лисянської селищної ради, який утворений Лисянською селищною радою, входить до її складу і в межах Лисянської селищної ради забезпечує виконання покладених на відділ завдань, є підзвітним і підконтрольним, підпорядкованим Лисянській селищній раді та її виконавчому комітету, Лисянському селищному голові, заступнику селищного голови відповідно до розподілу обов`язків, а з питань здійснення делегованих йому повноважень підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.
Відділ культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради створений з метою сприяння соціальному встановленню та розвитку молоді, забезпечення в межах визначених законодавством прав членів територіальної громади у сфері культури, збереження та популяризації національного і культурного надбання, створення конкурентоспроможного мистецького середовища задля розвитку культурного простору громади Лисянської селищної ради, розвиток бібліотечної справи, надання населенню якісних послуг у сфері фізичної культури і спорту, підтримки та становлення молоді, пошуку та підтримки творчо-обдарованої молоді, послуг з оздоровлення шляхом виконання відповідних державних і місцевих програм, через мережу комунальних установ і закладів, а також здійснює діяльність у сфері поширення інформації про роботу селищної ради засобами масової інформації, забезпечує розвиток та функціонування інформаційної інфраструктури селищної ради та її зв`язок з регіональними та міжнародними інформаційними просторами (п. 2.1 Положення).
Основними завданнями відділу культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради, зокрема, є: реалізація державної політики у сфері культури, молодіжної політики, фізичної культури і спорту та оздоровлення дітей, здійснення контролю за дотриманням законодавства України з питань культури, туризму, мистецтва, молоді та спорту, сприяння підготовці, перепідготовці та підвищенню кваліфікації працівників закладів культури та спорту, підпорядкованих відділу, забезпечення у межах наданих повноважень доступності позашкільної мистецької освіти, створення умов для розвитку професійного і самодіяльного мистецтва, змістовного культурного дозвілля, розвитку фізичної культури і спорту, сприяння захисту прав і законних інтересів суб`єктів діяльності в галузі культури та туризму громади, залучення молоді до розбудови громади та забезпечення реалізації прав громадян на свободу художньої творчості, вільного розвитку культурно-мистецьких процесів, доступності всіх видів культурних та спортивних послуг для кожного громадянина в межах повноважень Відділу, та інші (п. 3.1. Положення).
Майно, яке знаходиться на балансі відділу культури є комунальною власністю Лисянської селищної ради та перебуває в оперативному управлінні відділу (п. 6.3. Положення).
На запит першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури листом від 21.05.2024 № 681 Виконавчий комітет Лисянської селищної ради повідомив, що правовстановлюючі документи не зареєстровані, технічна документація не виготовлялася через брак коштів у місцевому бюджеті.
Відповідно до інформації КП Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації інвентаризація за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21, с. Почапинці Звенигородського району Черкаської області інвентаризаційна справа відсутня.
На запит Звенигородської окружної прокуратури листом від 17.05.2024 № 10-23-0.2-3522/2-24 ГУ Держгеокажастру у Черкаській області повідомило, що за інформацією відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління на земельну ділянку під Почапинським сільським будинком культури по вул. Б. Хмельницького, 21, с. Почапинці, Звенигородського району (колишній Лисянський) документація із землеустрою не виготовлялась, межі в натурі (на місцевості) не встановлювалися. Відповідно до наведеного вище відсутні відомості про площу, цільове призначення, форму власності. Державний акт на право постійного користування на земельну ділянку під Почапинським сільським будинком культури відповідно книг реєстрації державних актів на право - власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди, до 01.01.2013, не видавався.
Бездіяльність Лисянської селищної ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю закладу культури та на земельну ділянку під цим об`єктом нерухомості зумовили звернення прокурора до суду з цим позовом.
Під час вирішення спору по суті суд зазначає таке.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 № 1775 Про нормативи забезпечення населення клубними закладами передбачено, що на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. Кількість місць у ньому визначається відповідно до сумарної чисельності населення всіх населених пунктів, що знаходяться на території ради, та наведеного нормативу.
До об`єктів культурного призначення відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI Про культуру (далі Закон № 2778-VI) належать цілісні майнові комплекси клубних закладів (клубів, будинків культури, палаців культури тощо), парків культури та відпочинку, бібліотек, музеїв, архівів історико-культурних заповідників, театрально-видовищних закладів (театрів, філармоній, концертних організацій, музичних колективів, ансамблів тощо), кінотеатрів, інших закладів культури; пам`ятки культурної спадщини, предмети колекцій, зібрання, фонди, будівлі, споруди культурного призначення та інші культурні цінності.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
На підставі ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з п. а ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон № 1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Частиною 1 ст. 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) відповідача підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та нерухоме майно, яке на них розміщене, прямо передбачена вищевказаними нормами.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до абз. 3 ч. 2 ст. 12 Закону № 2778-VI суб`єктами діяльності у сфері культури є територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування.
З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління об`єктами культури, у т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної сільської ради.
Суд встановив, що на території Лисянської територіальної громади за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21, с. Почапинці Звенигородського району Черкаської області знаходиться Почапинський сільський будинок культури, який на підставі рішення Лисянської селищної ради від 15.10.2020 № 70-3/VII переданий з наявною штатною чисельністю, усіма правами із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Лисянського району у оперативне управління відділу культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради.
Рішенням Лисянської селищної ради від 25.01.2022 № 24-14/VIIІ Про затвердження базової мережі закладів культури місцевого рівня Лисянської ТГ органом місцевого самоврядування відповідно до ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 970 Про внесення змін до Порядку формування базової мережі закладів культури та з метою забезпечення реалізації і захисту конституційних прав громадян у сфері культури затверджено перелік закладів культури базової мережі місцевого рівня Лисянської селищної ради, згідно з додатком.
У додатку до вказаного рішення серед інших закладів культури зазначено також і Почапинський сільський будинок культури, який перебуває у комунальній власності та розташований за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21, с. Почапинці Звенигородського району Черкаської області.
На запит першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури листом від 21.05.2024 № 681 Виконавчий комітет Лисянської селищної ради повідомив, що правовстановлюючі документи не зареєстровані, технічна документація не виготовлялася через брак коштів у місцевому бюджеті.
На запит Звенигородської окружної прокуратури листом від 17.05.2024 № 10-23-0.2-3522/2-24 ГУ Держгеокажастру у Черкаській області повідомило, що на земельну ділянку під Почапинським сільським будинком культури по вул. Б.Хмельницького, 21, с. Почапинці, Звенигородського району (колишній Лисянський) документація із землеустрою не виготовлялась, межі в натурі (на місцевості) не встановлювалися.
Таким чином будівля вказаного закладу культури та земельна ділянка під ним, всупереч вимог законодавства, використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.
Отже, з огляду на визначену Законом № 1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані Законом № 280/97-ВР відповідачу повноваження, його бездіяльність щодо неоформлення правовстановлюючих документів на приміщення будинку культури та земельну ділянку, на якій воно розташоване, не відповідає закону.
Відсутність заходів щодо оформлення речових прав свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення об`єкту культури, порушує права його користувачів на безпечні умови функціонування і розвитку.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII Про прокуратуру відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Щодо повноважень прокурора на звернення з цим позовом, суд врахував таке.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII Про прокуратуру відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. (ч. 3 ст. 23 вказаного Закону).
Суд врахував, що питання оформлення правовстановлюючих документів на приміщення комунального закладу та на земельну ділянку, за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21, с. Почапинці Звенигородського району Черкаської області, належить до повноважень органу місцевого самоврядування - Лисянської селищної ради.
Суд врахував, що орган, уповноважений державою звертатися до суду з позовами у спірних правовідносинах, відсутній.
В цьому випадку бездіяльність допущена самою Лисянською селищною радою, яка є компетентним суб`єктом, який має здійснювати захист комунальних майнових прав на території громади. Остання виступає відповідачем у справі, а тому у неї відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовом цієї категорії.
Отже, у прокурора виникли передбачені Законом підстави для звернення до суду з цим позовом.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зважаючи на вказане підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Лисянської селищної ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на приміщення Почапинського сільського будинку культури, а також на земельну ділянку за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21, с. Почапиці Звенигородського району Черкаської області.
Зобов`язати Лисянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Почапинського сільського будинку культури, а також на земельну ділянку за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 21 с. Почапиці Звенигородського району Черкаської області.
Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Учасники справи:
1) позивач перший заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури (20202, Черкаська область, м. Звенигородка, вул. Софії Терещенко, 40а);
2) відповідач Лисянська селищна рада (19301, Черкаська область, Звенигородський район, селище Лисянка, пл. Миру, 30, код ЄДРПОУ 26424996),
3) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Відділ культури, молоді та спорту Лисянської селищної ради Звенигородського району Черкаської області (19301, Черкаська область, Звенигородський район, селище Лисянка, пл. Миру, 30, код ЄДРПОУ 43561867).
Рішення складене у повному обсязі та підписане 10.12.2024.
Суддя Василь ГАВРИЛЮК
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123654768 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Василь ГАВРИЛЮК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні