ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 грудня 2024 року Чернігів Справа № 620/7315/24
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді ТкаченкоО.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури до Публічного акціонерного товариства "Поліграфічно-видавничий комплекс "Десна", треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради та Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом до Публічного акціонерного товариства "Поліграфічно-видавничий комплекс "Десна", в якому просить:
визнати протиправною бездіяльність Публічного акціонерного товариства «Поліграфічно-видавничий комплекс «Десна» у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту №95547 до використання за призначенням у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018;
зобов`язати Публічне акціонерне товариство «Поліграфічно-видавничий комплекс «Десна» вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №95547 з метою використання її за призначенням у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач протягом тривалого часу не вжив належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №95547 для використання за призначенням. Вказане укриття в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єкту цивільного захисту (протирадіаційне укриття) є непридатним для укриття населення, оскільки не відповідає технічним вимогам та, як наслідок, не здатне забезпечити захист мешканців прилеглих будинків та працівників ПАТ «ПВК «Десна», а у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Факт виготовлення технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту №95547 на замовлення ПАТ «ПВК «Десна» є доказом користування захисною спорудою саме відповідачем. Не оскарження ПАТ «ПВК «Десна» актів оцінки стану готовності захисної споруди свідчить про згоду відповідача із зазначеними в них порушеннями законодавства про цивільний захист населення в частині утримання захисної споруди у належному стані.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Залучено до участі в справі як третіх осіб на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради та Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області.
Ухвалою суду від 26.11.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідач подав відзив на позов, у якому просив залишити позов без розгляду та зазначає про відсутність у заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури права на звернення до суду з даним позовом. Вказує, що у даному випадку прокурор діє не в порядку, визначеному чинним законодавством, перебираючи на себе ті повноваження, що не визначені законом. Прокурором не надано достовірних відомостей, підтверджених документально, що орган, уповноважений державою здійснити відповідні функції у спірних правовідносинах, повідомлено про наявність порушень у вигляді бездіяльності відповідача, а також не надано документів, що такий орган не може самостійно звернутися з відповідною позовною заявою, тобто у цій справі прокурором не обґрунтовано наявність чи відсутність суб`єкта владних повноважень, який не може звернутися з відповідною позовною заявою до суду. Вважає, що за відсутності підстав звернення прокурора до суду в інтересах держави, позовна заява має бути залишена без розгляду. Також зауважує, що ПАТ «ПВК «Десна» проводить заходи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства сховища та, відповідно, у готовність до використання за призначенням в межах своєї компетенції та відповідного фінансування, так в листі ПАТ «ПВК «Десна» до Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України в Чернігівській області від 19.10.2023 зазначено заходи, які були виконані протягом 2023 року, а саме: відремонтована система водопостачання та каналізації, приміщення забезпечені доступом до мережі Інтернет, проведено технічне обслуговування електричного обладнання, замінено застаріле обладнання електромережі для безперебійного електропостачання, виконано замір опору ізоляції електромережі в приміщеннях сховища, сховище укомплектоване бензогенератором, первинними засобами пожежогасіння. На даний час вживаються заходи щодо подальшого облаштування укриття, що не свідчить про бездіяльність відповідача, тому в разі відмови у задоволенні клопотання про залишення позову без розгляду, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Позивач подав відповідь на відзив, заперечив проти доводів відповідача, зазначив, що чинне законодавство України не передбачає повноважень ГУ ДСНС у Чернігівській області та Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради чи іншого органу державної влади, органу місцевого самоврядування на звернення до суду з позовом про вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту, то, відповідно, у заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в особі вказаних суб`єктів владних повноважень також не має права на звернення до суду з такими вимогами. Водночас державні інтереси не можуть залишатись незахищеними, з огляду на що, законодавець наділив органи прокуратури функцією представництва саме цих інтересів у суді у виключних випадках. Тому прокурор може захищати і суспільні інтереси, зокрема, громад з тих самих підстав, що й інтереси держави. Відтак, звернення прокурора з позовом в інтересах держави охоплює, у тому числі, й захист інтересів громади. Підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених у позові.
Треті особи правом подання пояснень не скористались.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установи таке.
По проспекту Перемоги,62 в м.Чернігові знаходиться захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №95547, вбудоване в двоповерхову будівлю, прийнято в експлуатацію у 1987 році, місткістю 300 осіб (а.с. 50).
У 2017 році балансоутримувачем ПАТ «ПВК «Десна» виготовлено технічний паспорт на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) №95547, загальна площа сховища 322 м2 (а.с. 5158).
01.09.2022 та 01.09.2023 між ПАТ «ПВК «Десна» та Чернігівською загальноосвітньою школою №20 укладено договори про спільне користування захисною спорудою №95547 (а.с.99, 102).
Наказами директора ПАТ «ПВК «Десна» від 17.08.2022 та від 01.09.2023 надано дозвіл Чернігівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №20 на використання захисної споруди цивільного захисту (сховища) №95547, яка знаходиться в м.Чернігові по проспекту Перемоги, 62, підвальне приміщення адміністративної будівлі, під час сигналу «Повітряна тривога» або інших відповідних сигналів оповіщення (а.с. 98, 100).
04.09.2023 комісія у складі представників управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівської міської військової адміністрації, Чернігівського районного управління ГУНП в Чернігівській області, Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області та головного енергетика ПАТ «ПВК «Десна» у присутності директора ПАТ «ПВК «Десна» склала акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95547. Загальний висновок про стан готовності захисної споруди станом на 04.09.2023 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. Рекомендовано привести документацію та загальний стан захисної споруди у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579 (а.с. 3539).
Листом від 19.10.2023 №52/02-01 ПАТ «ПК «Десна» проінформувало Чернігівський міський відділ управління ДСНС України в Чернігівській області про виконання рекомендацій комісії оцінки стану готовності захисної споруди №95547, виконані наступні заходи: прокладений новий водопровід до санвузлів, встановлені нові унітази в туалетах 3 шт., відремонтована та прочищена каналізація, встановлено Wi-Fi обладнання, проведено технічне обслуговування освітлення, укомплектовано бензогенератором та прокладена проводка до електрощитової для безперебійного електропостачання до укриття, встановлені лавки, стільці, столи для розміщення людей, укомплектовано первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками ВП-5 3 шт.). Планується косметичний ремонт стін та підлоги. Вказано, що інші заходи приведення споруди у належний стан потребують значних фінансових вкладень, будуть виконуватися при наявності фінансової спроможності (а.с. 132).
14.11.2023 комісією у складі представників управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівського районного управління ГУНП в Чернігівській області, Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області в присутності директора ПАТ «ПВК «Десна» складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95547. Загальний висновок про стан готовності захисної споруди станом на 14.11.2023 оцінюється як не готове до використання за призначенням. Рекомендовано обладнати засобами для доступу осіб з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення; захисну споруду обладнати захисно-герметичними (герметичними) дверима; провести технічне обслуговування систем життєзабезпечення (опалення, вентиляції); загальний стан захисної споруди привести у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579 (а.с. 4044).
26.01.2024 комісією у складі представників управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради, Чернігівського районного управління ГУНП в Чернігівській області, Чернігівського районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95547. Загальний висновок про стан готовності захисної споруди станом на 14.11.2023 оцінюється як не готове до використання за призначенням. Рекомендовано обладнати засобами для доступу осіб з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення; захисну споруду обладнати захисно-герметичними (герметичними) дверима; провести технічне обслуговування систем життєзабезпечення (опалення, вентиляції); забезпечити вільний доступ до евакуаційного виходу зі сховища; біля вхідних дверей до захисної споруди на вивішеній табличці зазначити номер споруди, її балансоутримувача, місця зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, її місцезнаходження і номер телефону; загальний стан захисної споруди привести у відповідність до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579 (а.с. 4549).
Оскільки балансоутримувач вказаної захисної споруди цивільного захисту №95547 не вжив заходів щодо приведення її у готовність до використання за призначенням, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно із частинами 3, 4 статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (частина 5 статті 53 КАС України).
Поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах», означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження процесуальної дії (відповідні функції). Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Аналіз положень статті 53 КАС України у взаємозв`язку зі змістом частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
Якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність компетентного органу, цей довід прокурора суд повинен перевірити незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу.
Процедура, передбачена абзацами третім і четвертим частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру», застосовується тільки до встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган.
Водночас Кодекс цивільного захисту України доповнено статтею 17-1, згідно із пунктами 16, 48, 51 якої центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту:
реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд;
звертається до адміністративного суду щодо допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"), а також щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, з інших підстав, визначених законом;
перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти.
Проте, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області не наділене повноваженнями на звернення до суду з даним позовом.
Так, пунктом 1.1 Положення про управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради від 31.07.2023 №33/VІІІ-35 визначено, що Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради (далі УНСЦЗН ЧМР, Управління) є виконавчим органом Чернігівської міської ради.
До основних завдань Управління відносяться: участь у реалізації заходів державної політики у сфері цивільного захисту населення і території міста від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (п. 2.1.1.); участь в організації відновлювальних робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та подій (п. 2.1.2.), розроблення і здійснення заходів щодо підтримання готовності органів управління та сил міської субланки до дій за призначенням у мирний час та в особливий період (п. 2.1.3.), здійснення разом з іншими органами управління міської субланки інформаційного забезпечення та впровадження сучасних інформаційних технологій (п. 2.1.4.).
Проте, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради не наділене повноваженнями на звернення до суду з даним позовом.
Враховуючи викладене, чинне законодавство України не передбачає повноважень ГУ ДСНС у Чернігівській області та Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради на звернення до суду із пред`явленими позовними вимогами як позивача, то, відповідно, у заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в особі вказаних суб`єктів владних повноважень також немає права на звернення до суду з такими вимогами.
Вказана правова позиція узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними в постановах від 29.08.2023 у справі №160/9125/22, від 11.08.2023 у справі №560/10015/22, зокрема у ДСНС, як суб`єкта владних повноважень при застосуванні своєї компетенції, є право на звернення до суду виключно з позовами про застосування заходів реагування (пункт 48 Кодексу цивільного захисту). Також зазначено, що Кодекс цивільного захисту населення України не передбачає повноважень ДСНС на звернення до суду із позовними вимогами про зобов`язання привести у стан готовності захисну споруду.
З аналізу викладених норм законодавства висновується, що жодним нормативно-правовим актом не уповноважено ДСНС або іншого суб`єкта владних повноважень звертатися до адміністративного суду з позовом про вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту.
Крім того, Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду (далі ВС КАС) у п.133 постанови від 29.11.2022 у справі №240/401/19 зробив висновок, що передбачене законами загальне повноваження державного органу на звернення до суду або можливість бути позивачем чи відповідачем у справі не свідчить про право такого органу на звернення з адміністративним позовом у конкретних правовідносинах, оскільки законом має бути прямо визначено, у яких випадках та який орган може/повинен звернутися до суду.
Таким чином, загальне право на звернення до суду, зокрема центральних органів виконавчої влади, передбачене статтею 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», та органів місцевого самоврядування, передбачене у статті 18-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», не надає права цим органам звернутися до адміністративного суду, якщо конкретних випадків для такого звернення не визначено.
Отже, у контексті фактичних обставин цієї судової справи ДСНС, інший орган державної влади, орган місцевого самоврядування не наділені повноваженнями/правом звернутися до суду з позовом про вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту.
Водночас державні інтереси не можуть залишатись незахищеними, з огляду на що, законодавець наділив органи прокуратури функцією представництва саме цих інтересів у суді у виключних випадках.
Отже, право прокурора на звернення до суду з таким позовом прямо передбачено як в КАС, так і в спеціальному законі, яким є Закон України «Про прокуратуру».
Таким чином, при наявності порушення інтересів держави та бездіяльності органу місцевого самоврядування чи органу державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, найефективнішим правовим способом захисту, поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право, буде саме здійснення органами прокуратури представництва інтересів держави.
У разі, якщо уповноважені органи не мають повноважень звертатись з позовом до суду, тому статусом позивача має наділятись прокурор.
Таким чином, враховуючи воєнний стан на території України, який ведений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 (зі змінами), питання належного утримання захисних споруд цивільного захисту населення у належному стані є одним з найважливіших для оборони країни.
Спір у даній справі стосується бездіяльності відповідача, який є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту, яка упродовж тривалого проміжку часу не приведена у готовність до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`я людей.
Таким чином, внаслідок протиправної бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави, що і є підставою для звернення із даним позовом прокурором.
Враховуючи викладене, відсутні правові підстави для залишення позову без розгляду.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану, з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на території України введено воєнний стан.
У подальшому, строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався відповідними нормативними актами.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Згідно із частиною 4статті 32 Кодексу цивільного захисту Українидля вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання та інші юридичні особи завчасно створюють фонд захисних споруд цивільного захисту.
Потреба у фонді захисних споруд цивільного захисту визначається із розрахунку необхідності укриття всіх категорій населення за місцем роботи та за місцем проживання, а також інших категорій населення за місцем тимчасового перебування, у визначених законодавством випадках.
Відповідно до частини 5 статті 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138, (далі Порядок №138) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Окрім того, вказаним пунктом Порядку передбачено, що фонд захисних споруд - сукупність усіх захисних споруд та інших споруд, що можуть бути використані для укриття населення.
Відповідно до частини 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел.
Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Відповідно до пункту 3 Порядку №138 балансоутримувачі - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають об`єкти фонду захисних споруд (у тому числі ті, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).
Згідно з пунктом 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно із частиною 16 статті 32 Кодексу цивільного захисту України у разі приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її складових у режим підвищеної готовності, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного стану та в особливий період захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття незалежно від форми власності повинні приводитись у готовність до прийому населення у термін, що не перевищує 24 годин, крім захисних споруд цивільного захисту, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням.
Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти господарювання) у сфері цивільного захисту належить, зокрема, виконання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, експлуатації, використання та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні), проведення їх технічної інвентаризації як об`єктів нерухомого майна.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за №879/32331, (далі - Вимоги), якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.
Згідно з пунктом 3 Розділу І Вимог фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.
Відповідно до пунктів 1, 2 Розділу II Вимог споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Біля вхідних дверей до захисної споруди вивішується табличка розміром 60 х 50 см із зазначенням номера споруди, її балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, її місцезнаходження і номера телефону. У нічний час таблички позначення захисної споруди і входи мають бути освітлені або дубльовані світловими покажчиками (пункт 4 розділу ІІ Вимог).
Забезпечення фонду захисних споруд первинними засобами пожежогасіння, обладнання їх системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізації здійснюється відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, а також державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки (пункт 5 розділу ІІ Вимог).
Входи до фонду захисних споруд мають забезпечувати вільний доступ усередину їх приміщень, можливість користування ними особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення і мати достатню (нормативну) пропускну спроможність(пункт 6 розділу ІІ Вимог).
Відповідно до пункту 7 розділу ІІІ Вимог споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Відповідно до пункту 1 глави 1 Розділу VII Вимог у разі переведення єдиної державної системи цивільного захисту, її функціональних та територіальних підсистем, ланок територіальних підсистем до функціонування в режимах підвищеної готовності, надзвичайної ситуації, надзвичайного стану та в особливий період (далі - вищі ступені готовності) балансоутримувачі фонду захисних споруд, за винятком захисних споруд, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням, здійснюють заходи щодо приведення фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням, його утримання та експлуатації у вищих ступенях готовності (далі - готовність) у строк, зазначений у паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі протирадіаційного укриття (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до пунктів 1 та 2 глави 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Згідно з пунктом 4 глави 2 розділу VI Вимог за результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.
Пунктом 5 глави 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до пункту 8 глави 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність дизельної електростанції, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).
Згідно із пунктом 9 глави 2 Розділу VI Вимог За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пунктом 9 Порядку.
Водночас згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №95547 стан готовності укриття оцінюється як не готове до використання за призначенням.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач протягом 2022 -2023 років робив певні ремонтні роботи в приміщенні споруди цивільного захисту, що підтверджується відповідними документами (а.с. 103131), проте вимоги, викладені в актах оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, не виконані у повному обсязі ані в установлений строк, ані на час розгляду даної справи.
Суд зауважує, що чинне законодавство не ставить в залежність необхідність приведення захисних споруд цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан від наявності чи відсутності коштів (фінансової спроможності), відсутність коштів на забезпечення цивільного захисту населення не може бути підставою для відкладення заходів щодо приведення захисних споруд цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан.
Даний позов спрямований на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі військової агресії.
Отже враховуючи викладене, суд зазначає, що відповідач зобов`язаний привести захисну споруду цивільного захисту (сховище), яке перебуває у нього на балансі, у придатний для використання за цільовим призначенням стан.
Аналогічний висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі №820/4717/16.
Разом з тим, в даному випадку ПАТ «ПВК «Десна» не виконало обов`язок щодо утримання захисної споруди цивільного захисту у належному стані та не привело її у стан готовності після введення воєнного стану на території України.
Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту №95547 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері захисту життя людини в умовах воєнного стану.
Відповідно до вимог частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За таких обставин, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд доходить висновку, що позов заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури належить задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури до Публічного акціонерного товариства "Поліграфічно-видавничий комплекс "Десна", треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради та Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Публічного акціонерного товариства «Поліграфічно-видавничий комплекс «Десна» у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту №95547 до використання за призначенням у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
Зобов`язати Публічне акціонерне товариство «Поліграфічно-видавничий комплекс «Десна» вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №95547 з метою використання її за призначенням у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: заступник керівник Чернігівської окружної прокуратури (вул.Шевченка, 1, м.Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14000, код ЄДРПОУ 02910114).
Відповідач: Публічне акціонерне товариство «Поліграфічно-видавничий комплекс «Десна» (просп.Перемоги, 62, м.Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14000, код ЄДРПОУ 14242681).
Треті особи:
Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Чернігівській області (прос. Миру, 190А, м.Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14037, код ЄДРПОУ 38590042),
Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради (вул.Гетьмана Полуботка, 70, м.Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14013, код ЄДРПОУ 45226635).
Повний текст рішення суду рішення складено 10 грудня 2024 року.
Суддя Ольга ТКАЧЕНКО
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123654878 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ольга ТКАЧЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні