П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22319/23
Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В. В. Місце ухвалення рішення: м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого Лук`янчук О.В.
суддів Бітова А.І.
Ступакової І.Г.
розглянувши у порядку письмового провадження в місті Одеса адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2024 року по справі за позовом Приватного підприємства Столес-Транс до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
ПП Столес-Транс звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
1) визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №9118833/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №61 від 30.05.2023 року;
- №9118832/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №62 від 30.05.2023 року;
- №9118834/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №63 від 31.05.2023 року;
- №9118830/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №64 від 31.05.2023 року;
- №9118831/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №65 від 31.05.2023 року;
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №61 від 30.05.2023 року, №62 від 30.05.2023 року, №63 від 31.05.2023 року, №64 від 31.05.2023 року, №65 від 31.05.2023 року датою їх фактичного подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем у відповідності до ст. 201 Податкового кодексу України складено податкові накладні, однак реєстрація ПН була зупинена. Підставою зупинення реєстрації ПН згідно квитанції є посилання на п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.. Позивачем надано пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з копіями документів. За результатами розгляду наданих пояснень та доданих до пояснень підтверджуючих господарські операції документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно з якими відмовлено у реєстрації податкових накладних / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач не погоджується із рішеннями Комісії, вважає їх безпідставними, протиправними та необґрунтованими, тому є таким, що підлягають скасуванню, а подані на реєстрацію податкові накладні реєстрації.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2024 року позовну заяву Приватного підприємства Столес-Транс до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України задоволено повністю.
Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №9118833/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №61 від 30.05.2023 року;
- №9118832/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №62 від 30.05.2023 року;
- №9118834/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №63 від 31.05.2023 року;
- №9118830/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №64 від 31.05.2023 року;
- №9118831/35359142 від 04.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної Приватного підприємства Столес-Транс №65 від 31.05.2023 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №61 від 30.05.2023 року, №62 від 30.05.2023 року, №63 від 31.05.2023 року, №64 від 31.05.2023 року, №65 від 31.05.2023 року, подані Приватним підприємством Столес-Транс датою її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Приватного підприємства Столес-Транс судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 13420 грн (тринадцять тисяч чотириста двадцять гривень).
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин справи, неправильне застосування норм права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В своїй скарзі апелянт зазначає, що позивачем не надано жодних документів окрім типових, що могли б охарактеризувати господарську операцію зазначену в податковій накладній як реальну, зокрема заявок. Посилаючись на правові висновки Верховного суду, викладені у постановах від 14.05.2019р. по справі №825/3990/14 та від 06.03.2018р. по справі №804/5444/16, зауважує, що аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку та відповідності їх дійсному економічному змісту. Окрім того, на думку апелянта, суд першої інстанції проігнорував правові висновки ВС викладені у постанові від 21.10.2019 у справі №640/4480/Г9, в якій Верховний Суд акцентував увагу саме на тому, що підставою для формування сум податкового кредиту з ПДВ, підставою для формування ПН та, відповідно, підставою для реєстрації ПН є реальне виконання господарських операцій, які є об`єктом оподаткування. Вказує, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні покладено на ДПС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ПП Столес-Транс (35359142) зареєстровано 12.07.2007 та на обліку ГУ ДПС в Одеській області.
Основним видом діяльності ПП Столес-Транс є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; Інші види: 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 52.10 Складське господарство; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Між ПП Столес-Транс (Виконавець) та ТОВ УКРАМАРИН (Замовник) було укладено Договір на перевезення вантажу №UM03042023 від 03.04.2023 року, який визначає взаємовідносини Сторін, пов`язані 3 перевезенням зовнішньоторговельних вантажів в міжнародному сполученні, прийомом вантажу від вантажовідправника, доставкою вантажу та видачею вантажоодержувачу, а також оплатою за здійснене перевезення вантажу.
В рамках виконання вказаного Договору на перевезення вантажу №UM03042023 від 03.04.2023 року були складені акти надання послуг №53 від 31.05.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик - Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн. та №54 від 31.05.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик - Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн.
Факт виконання договору також підтверджено товарно-транспортними накладними №1472 від 31.05.2023 року та №1488 від 31.05.2023 року; рахунком на оплату №30 від 26.05.2023 року та платіжною інструкцією №685 від 30.05.2023 року.
З огляду на те, що господарська операція на перевезення вантажу була здійснена, ПП Столес-Транс було складено податкову накладну №61 від 30.05.2023 року, але реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена з посиланням на положення п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару /послуги 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (квитанція №9136832159 від 12.06.2023 року).
З огляду на зазначене, ПП Столес-Транс були надані пояснення №1 від 30.06.2023 року та надані скановані копії усіх первинних вищезазначених документів по господарській операції, відображеної в податковій накладній №61 від 30.05.2023 року.
Однак, рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування B Єдиному реєстрі податкових накладних №9118833/35359142 від 04.07.2023 року ПП Столес-Транс було відмовлено у реєстрації податкової накладної №61 від 30.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
В рамках виконання вказаного Договору на перевезення вантажу №UM03042023 від 03.04.2023 року були складені акти надання послуг №59 від 31.05.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик- Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн.; №60 від 31.05.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик-Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн. та №61 від 31.05.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик-Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн.
Факт виконання договору також підтверджено товарно-транспортними накладними №1470 від 30.05.2023 року, №1475 від 31.05.2023 року та №1494 від 01.06.2023 року; рахунком на оплату №30 від 26.05.2023 року та платіжною інструкцією №686 від 30.05.2023 року.
З огляду на те, що господарська операція на перевезення вантажу була здійснена, ПП Столес-Транс було складено податкову накладну №62 від 30.05.2023 року, але реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена з посиланням на положення п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару /послуги 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (квитанція №9136788894 від 12.06.2023 року).
З огляду на зазначене, ПП Столес-Транс були надані пояснення №2 від 30.06.2023 року та надані скановані копії усіх первинних вищезазначених документів по господарській операції, відображеної в податковій накладній №62 від 30.05.2023 року
Однак, рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування B Єдиному реєстрі податкових накладних №9118832/35359142 від 04.07.2023 року ПП Столес-Транс було відмовлено у реєстрації податкової накладної №62 від 30.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
В рамках виконання вказаного Договору на перевезення вантажу №UM03042023 від 03.04.2023 року були складені акти надання послуг №62 від 01.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик- Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн.; №63 від 01.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик-Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн. та №64 від 01.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик-Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн.
Факт виконання договору також підтверджено товарно-транспортними накладними №1474 від 01.06.2023 року, №1490 від 01.06.2023 року та №1491 від 01.06.2023 року; рахунком на оплату №30 від 26.05.2023 року та платіжною інструкцією №695 від 31.05.2023 року.
З огляду на те, що господарська операція на перевезення вантажу була здійснена, ПП Столес-Транс було складено податкову накладну №63 від 31.05.2023 року, але реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена з посиланням на положення п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару /послуги 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (квитанція №9136820630 від 12.06.2023 року).
З огляду на зазначене, ПП Столес-Транс були надані пояснення №3 від 30.06.2023 року та надані скановані копії усіх первинних вищезазначених документів по господарській операції, відображеної в податковій накладній №63 від 31.05.2023 року.
Однак, рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування B Єдиному реєстрі податкових накладних №9118834/35359142 від 04.07.2023 року ПП Столес-Транс було відмовлено у реєстрації податкової накладної №63 від 31.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
В рамках виконання вказаного Договору на перевезення вантажу №UM03042023 від 03.04.2023 року були складені акти надання послуг №65 від 01.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик- Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн. та №66 від 01.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик-Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн.
Факт виконання договору також підтверджено товарно-транспортними накладними №1477 від 01.06.2023 року та №1495 від 01.06.2023 року; рахунком на оплату №30 від 26.05.2023 року та платіжною інструкцією №696 від 31.05.2023 року.
З огляду на те, що господарська операція на перевезення вантажу була здійснена, ПП Столес-Транс було складено податкову накладну №64 від 31.05.2023 року, але реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена з посиланням на положення п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару /послуги 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (квитанція №9136806636 від 12.06.2023 року).
З огляду на зазначене, ПП Столес-Транс були надані пояснення №4 від 30.06.2023 року та надані скановані копії усіх первинних вищезазначених документів по господарській операції, відображеної в податковій накладній №64 від 31.05.2023 року.
Однак, рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування B Єдиному реєстрі податкових накладних №9118830/35359142 від 04.07.2023 року ПП Столес-Транс було відмовлено у реєстрації податкової накладної №64 від 31.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
В рамках виконання вказаного Договору на перевезення вантажу №UM03042023 від 03.04.2023 року були складені акти надання послуг №67 від 02.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик - Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн., №68 від 02.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик - Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73868, 60 грн., №69 від 02.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик-Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн. та №70 від 02.06.2023 року (транспортні послуги Сумська область, с. Бездрик-Одеська область, м. Рені, ДП Ренійський морський торгівельний порт) на суму 73 868, 60 грн. Факт виконання договору також підтверджено товарно-транспортними накладними №1575 від 02.06.2023 року, №1578 від 02.06.2023 року, №1579 від 02.06.2023 року, №1586 від 02.06.2023 року та №1590 від 02.06.2023 року; рахунком на оплату №31 від 29.05.2023 року та платіжною інструкцією №698 від 31.05.2023 року.
З огляду на те, що господарська операція на перевезення вантажу була здійснена, ПП Столес-Транс було складено податкову накладну №65 від 31.05.2023 року, але реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена з посиланням на положення п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару /послуги 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (квитанція №9136828289 від 12.06.2023 року).
З огляду на зазначене, ПП Столес-Транс були надані пояснення №5 від 30.06.2023 року та надані скановані копії усіх первинних вищезазначених документів по господарській операції, відображеної в податковій накладній №65 від 31.05.2023 року.
Однак, рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування B Єдиному реєстрі податкових накладних №9118831/35359142 від 04.07.2023 року ПП Столес-Транс було відмовлено у реєстрації податкової накладної №65 від 31.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства
Позивач, вважаючи протиправними вказані рішення Комісії ГУ ДПС, звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що позивачем до контролюючого органу надано необхідні для реєстрації податкових накладних документи, а тому прийшов до висновку, що рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9118833/35359142 від 04.07.2023 року, №9118832/35359142 від 04.07.2023 року, №9118831/35359142 від 04.07.2023 року, №9118830/35359142 від 04.07.2023 року, №9118834/35359142 від 04.07.2023 року прийняті з порушенням чинного законодавства та за відсутності підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, визначених чинним податковим законодавством України, а тому вказані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
При цьому також прийшов до висновку, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №61 від 30.05.2023 року, №62 від 30.05.2023 року, №63 від 31.05.2023 року, №64 від 31.05.2023 року, №65 від 31.05.2023 року датою їх подання на реєстрацію.
Надаючи правову оцінку таким висновкам суду першої інстанції та доводам апеляційної скарги колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст.201 ПК України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).
Згідно п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
У постановах від 03.06.2021р. по справі №822/2095/18, від 24.06.2021р. по справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду, в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, суд апеляційної інстанції надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкових накладних та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятих Комісією рішень про відмову в їх реєстрації.
Як вже зазначалося колегією суддів, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №61 від 30.05.2023 року, №62 від 30.05.2023 року, №63 від 31.05.2023 року, №64 від 31.05.2023 року, №65 від 31.05.2023 року зазначено: обсяг постачання товару /послуги 49.41, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
Варто зазначити, що в мотивувальній частині оскаржуваного судового рішення суд першої інстанції надавав правову оцінку діям Комісії щодо зупинення реєстрації податкової накладної з посиланням на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
В порушення п.11 Порядку №1165, квитанція містять вимогу про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.
У постановах від 03.11.2021р. у справі №360/2460/20, від 29.06.2022р. у справі №380/5383/21, від 27.07.2022р. у справі №520/15348/2020, від 16.09.2022р. у справі №380/7736/21, від 25.11.2022р. №320/3484/21 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Апелянт вказує, що товариству запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування.
Колегія суддів вважає, що зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про їх реєстрацію в ЄРПН, не надало позивачу можливості надати достатній, на думку податкового органу, обсяг підтверджуючих документів.
Також, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на те, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові у справі №380/2365/21 від 27 січня 2022 року.
Крім того, колегія суддів вказує, що за відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації податкової накладної, на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації податкової накладної (як несприятливий наслідок для позивача через обмеження його в правах платника ПДВ, зокрема в праві на збільшення реєстраційного ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ).
При цьому, колегія суддів також хоче зазначити, що за правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 12.06.2018 року по справі №825/3419/14 сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.
Вказаний правовий висновок вказаний також в інших справах Верховного Суду, зокрема в постанові від 25.08.2022 року №400/3884/19.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, у відповідності до п.6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Колегія суддів встановила, що товариством подано до контролюючого органу повідомлення (пояснення) та копії документів, зокрема: договір на перевезення вантажу, акти надання послуг, товарно-транспортні накладні, відомості про вантаж, рахунки на оплати, платіжні інструкції та інші первинні документи.
Разом з тим, відповідачем за наслідками розгляду пояснень та доданих до них первинних документів було прийнято оскаржувані рішення №9118833/35359142 від 04.07.2023 року, №9118832/35359142 від 04.07.2023 року, №9118831/35359142 від 04.07.2023 року, №9118830/35359142 від 04.07.2023 року, №9118834/35359142 від 04.07.2023 року у зв`язку з тим, що документи були складені/оформлені із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
При цьому, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
Між тим, суд акцентує, що кожна господарська операція має свою специфіку і в ході її здійснення складається певний пакет документів, визначений умовами договору, законодавством.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначена додатком до Порядку №520, передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні), мають бути підкреслені.
Всупереч цьому, в оскаржених рішеннях міститься лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення, без зазначення тих документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надані. Суд зазначає, що контролюючий орган обмежився формальним підходом до виконання своїх обов`язків, не дослідивши первинні документи підприємства за спірними накладними за їх наявності.
Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Також колегія суддів зазначає, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, це не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України
Оскаржувані рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Зазначений висновок суду узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 рокує джерелом права.
У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (пункт 109).
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).
Таким чином, Головним управлінням ДПС в Одеській області не спростовано висновок суду першої інстанції щодо наявності підстав для скасування оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржувані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та належать до скасування.
З урахуванням неправомірності відмови позивачу у реєстрації податкових накладних, складених позивачем, в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою її подання до реєстру, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції про задоволення позову у частині вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати вищевказану податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних за датою подання їх до реєстру.
Також щодо посилання апелянта на те, що платником податків не надано копій документів відповідно до п. 5 Порядку №520, заявок на перевезення, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки як вже зазначалося, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної чи такої відмови, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Також, колегія суддів відхиляє посилання апелянта на постанови Верховного Суду від 14 травня 2019 року у справі №825/3990/14 та від 6 березня 2018 року у справі №804/5444/16, оскільки обставини даної справи не є подібними.
Зокрема, предметом розгляду вказаних справ є скасування податкового повідомлення-рішення прийнятого за результатами певного виду перевірок, а отже свідчить про дослідження судом господарських операцій платника податків на підставі первинних документів наданих до справи.
При реєстрації ж податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Стосовно посилання апелянта на постанову Верховного Суду від 21.10.2019 у справі №640/4480/Г9, апеляційний суд зазначає, що за даними ЄДРСР відсутня інформація щодо справи № 640/4480/Г9 та щодо ухвалення Верховним Судом 21.10.2019 будь-якого рішення в справі за таким номером.
Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а отже за таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
За змістом частини першої статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 311, ст.315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку до Верховного Суду не підлягає, за винятком випадків, перелічених у пункті 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 10 грудня 2024 року.
Головуючий суддя: О.В. Лук`янчук
Суддя: А.І. Бітов
Суддя: І.Г. Ступакова
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123655994 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Лук'янчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні