Постанова
від 09.12.2024 по справі 320/10518/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/10518/24 Суддя (судді) першої інстанції: Леонтович А.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ганечко О.М.,

суддів Кузьменка В.В.,

Сорочка Є.О.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВР АЛКО" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В :

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВР АЛКО" з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України, у якому просило суд:

- визнати протиправним і скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 02.02.2024 № 10500750/42784646 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведеної податкової накладної від 15.12.2023 № 913;

- зобов?язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну від 15.12.2023 № 913, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР АЛКО" за датою її подання на реєстрацію - 18.12.2023;

- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 14.02.2024 № 10554987/42784646 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових зведеної податкової накладної від 31.12.2023 № 1924;

- зобов?язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну від 31.12.2023 № 1924, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР АЛКО" за датою її подання на реєстрацію - 04.01.2024.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про те, що ним для реєстрації податкової накладної подано до податкового органу увесь перелік первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій передбачених чинним законодавством України. Позивач вважає, що надані документи до контролюючого органу підтверджують здійснення господарських операцій за результатами яких видано податкову накладну: від 15.12.2023 № 913, від 31.12.2023 № 1924.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 р. адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним і скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 02.02.2024 № 10500750/42784646 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведеної податкової накладної від 15.12.2023 № 913.

Зобов?язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну від 15.12.2023 № 913, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР АЛКО" за датою її подання на реєстрацію - 18.12.2023.

Визнано протиправним і скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 14.02.2024 № 10554987/42784646 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових зведеної податкової накладної від 31.12.2023 № 1924.

Зобов?язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну від 31.12.2023 № 1924, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР АЛКО" за датою її подання на реєстрацію - 04.01.2024.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, при цьому, посилаючись на неповне з`ясування всіх обставин та порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору.

Також, не погоджуючись із рішенням суду, Головне управління Державної податкової служби у Київській області подало апеляційну скаргу, проте, ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2024 у задоволенні клопотання апелянта про продовження строку на усунення недоліків апеляційної скарги відмовлено, апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року повернуто.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2024 відкрито апеляційне провадження та призначено скаргу ДПС України до розгляду в порядку письмового провадження на 04.12.2024.

11.10.2024, під № 39856 до суду від сторони позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу.

Розгляд апеляційної скарги 04.12.2024 не здійснювався, у зв`язку із перебуванням головуючого судді у відрядженні.

Дану справу розглянуто в порядку письмового провадження, оскільки, відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги, згідно норм ст. 309 КАС України.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВР АЛКО" є юридичною особою, ідентифікаційний код 42784646, місцезнаходження: 01054, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, будинок 33Б, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 24.01.2024.

Позивач є платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер 427846426596, що підтверджується витягом № 2026594502396 з реєстру платників податків на додану вартість від 20.10.2020.

Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами господарської діяльності позивача є, зокрема: «оптова торгівля напоями», код КВЕД 46.34 (основний), а також «діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту» (код КВЕД 46.19), «Неспеціалізована оптова торгівля», код КВЕД 46.90.

З метою здійснення господарської діяльності з оптової торгівлі алкогольними напоями, позивачем у встановленому порядку отримані ліцензії: ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту) № 260208202100004, дата реєстрації 28.01.2022, терміном дії з 04.02.2021 до 04.02.2026; ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту); № 260209202100003, дата реєстрації 28.01.2022, терміном дії з 04.02.2021 до 04.02.2026.

З метою здійснення господарської діяльності позивачем на правах оренди використовується офісне приміщення загальною площею 33,8 кв.м., що розташоване за адресою: Київська область, Бориспільський район, с. Проліски, вул. Промислова, 9, що підтверджується договором оренди нерухомого майна № 25/21 від 01.06.2021, укладеним з ПрАт «ЦУВКП «АТОМПРОМКОМПЛЕКС», ідентифікаційний код 14308150, та складеним і підписаним на його виконанням актом приймання-передачі об?єкту оренди від 01.06.2021, офісне приміщення у встановленому порядку зареєстровані в контролюючому органі, що підтверджується повідомленням про об?єкти оподаткування або об?єкти, пов?язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП) від 20.12.2021.

З метою здійснення господарської діяльності ним з ТОВ «АТБ МАРКЕТ», укладений та підписаний в електронній формі з використанням засобів кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» договір поставки №P-95721 від 01.02.2022, відповідно до умов п. 1.1. якого, постачальник зобов?язується в порядку і строки, встановлені договором, передати товар у власність покупцю, у певній кількості, відповідної якості та за погодженою ціною, а останній прийняти товар і оплатити його на умовах, визначених у цьому договорі.

На виконання умов договору поставки, позивач в період з 04.12.2023 по 15.12.2023 поставив, а ТОВ «АТБ МАРКЕТ» прийняло алкогольні напої на загальну суму 431629,44 грн, в тому числі ПДВ - 719388,24 грн, що підтверджується видатковими накладними від 04.12.2023 №ЛВА00109896, №ЛВА00109898, №ЛВА00109900, №ЛВА00109907, від 06.12.2023 №JBA00109059, №JIBA00109065, №JBA00110258, №ЛВА00110265, від 07.12.2023 №JB00110263, №ЛВА00110271, №ЛВА00110274, від 08.12.2023 №ЛВА00110798, №ЛВА00110851, від 11.12.2023 №ЛВА00111506, №ЛВА00111508, №ЛВА00111658, №ЛВА00111661, №ЛВА00111664, №ЛВА00111668, №ЛВА00111671, від 14.12.2023 №ЛВА00112403, №ЛВА00112421, від 15.12.2023 №ЛВА00112819, №ЛВА00112975.

Крім того, на виконання умов договору поставки позивач в період з 16.12.2023 по 30.12.2023 поставив, а ТОВ «АТБ МАРКЕТ» прийняло алкогольні напої (в асортименті) на загальну суму 10323601,92 грн, в тому числі ПДВ - 1720600,32 грн, що підтверджується видатковими накладними від 18.12.2023 №ЛВА00113705, №ЛВА00113715, №ЛВА00113724, від 23.12.2023 №ЛВА00114809, від №ЛВА00116250, №ЛВА00116252, №JBA00116254, від 30.12.2023 №JBA00116373, №ЛВА00116256, №JBA00117186, №ЛВА00116375, №JBA00116258, №ЛВА00117188, №ЛВА00116380, №JIBA00116364, №JBA00116382, №ЛВА00116366, №ЛВА00116555, №ЛВА00117190, №ЛВА00117192, №JB00117509, №ЛВА00117684.

Відповідно до умов п.6.13 договору поставки №P-95721 від 01.02.2022, постачальник зобов?язується надати (відправити) покупцю на його електронну адресу market-zvit 12@atbmarket.com за допомогою ПЗ М.Е.DOC (постачальник зобов?язаний мати чинний сертифікат у ПЗ M.E.DOC).

Позивач подав на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, у відповідь надійшли квитанції від 18.12.2023 №9344540697 та від 04.01.2024 №9360809565, із змісту яких вбачається, що реєстрація зазначених в них податкових накладних зупинена відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, а підставою такого зупинення є те, що податкові накладні складені та подані на реєстрацію платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому, платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем на вказану пропозицію у встановленому порядку в електронній формі засобами електронного зв?язку на адресу відповідача були направлені відповідні пояснення від 11.01.2024 №11/02 та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про їх реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджується відповідними повідомленнями від 30.01.2024 №550 та від 09.02.2024 №558.

Проте, за результатами розгляду поданих позивачем пояснень та первинних документів відповідачем прийняті оскаржувані рішення від 02.02.2024 № 10500750/42784646 та від 14.02.2024 № 10554987/42784646, яким позивачу відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних від 15.12.2023 № 913 та від 31.12.2023 № 1924 відповідно.

Рішенням від 02.02.2024 № 10500750/42784646, зазначено: «платником не надано документів щодо основних фондів, зокрема відсутнє документальне підтвердження наявності офісних приміщень для забезпечення ведення фінансово-господарської діяльності підприємства. Не надано розрахункові документи по взаємовідносинам з ТОВ «ПЕТРУС-ІНВЕСТБУД».

Крім того, основний постачальник ТОВ «ЗОЛОТОНІСЬКИЙ ЛІКЕРО-ГОРІЛЧАНИЙ ЗАВОД «ЗЛАТОГОР» відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку», а в розділі «Додаткова інформація» рішення від 14.02.2024 № 10554987/42784646 зазначено: «Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інсойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні».

Вважаючи протиправними рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду про їх скасування.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Як встановлено судом, податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачем, надані позивачем пояснення та документи складено з дотриманням вимог законодавства. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Натомість, апелянт вважає вказані висновки суду першої інстанції помилковими та необґрунтованими, адже фактичні дії позивача, а саме, подання на пропозицію податкового органу пояснень та документів на підтвердження здійснення господарської операції (усіх документів, за твердженням самого ж позивача), що передбачено Положенням № 1165, свідчать про те, що позивачу було зрозуміло як суть рішення відповідача про зупинення реєстрації, так і алгоритм дій для вирішення питання про реєстрацію податкової накладної. Оскаржувані рішення в графі додаткова інформація містять чіткі підстави, що унеможливлюють реєстрацію податкових накладних.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає за необхідне зазначити таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Подактового кодексу України (далі - ПК України).

Пунктом 187.1 ст. 187 ПК України, встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до положень пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації в порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший); підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий); якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац десятий).

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України, встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 передбачено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно приписів пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11). Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (набрав чинності 14.12.2019), яким визначено, зокрема, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня) (пункт 2).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)) (пункт 6).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).

ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів (пункт 8).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено "Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246.

Відповідно до пункту 19 "Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно пункту 20 "Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Тож, з наведеного слідує, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: платника податку - критеріям ризиковості платника податку; податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції. Так, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Під час розгляду даного спору в суді першої інстанції було досліджено, що підставою для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних була не відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПК/РК.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Колегія суддів наголошує на тому, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Також, під час розгляду справи судом першої інстанції було встановлено, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії первинних документів для підтвердження підстав подання податкових накладних від 15.12.2023 №913, від 31.12.2023 №1924 з метою їх реєстрації, якими підтверджується надання позивачем послуг контрагентам та оплата зазначеним контрагентами наданих послуг.

Відтак, рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних від 15.12.2023 № 913, від 31.12.2023 № 1924, є нечіткими та не відповідають критеріям обґрунтованості, адже податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.

Натомість, зазначення про те, що контрагент/постачальник позивача відповідає критеріям ризиковості, на переконання колегії суддів, не стосується товариства позивача, з урахуванням принципу індивідуальної відповідальності платника податків та не є належною та достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, тверджень позивача, наведення ним відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем Комісії документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень податкового органу. Відтак, оскаржувані рішення прийняті відповідачем необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку із чим, такі рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Як вбачається із змісту апеляційної скарги, остання ґрунтується на твердженнях відповідача-2, які фактично містияться у відзиві на адміністративний позов та які вже були розглянуті судом першої інстанції, про правомірність прийнятих ним оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації поданих позивачем для реєстрації в ЄРПН зведених податкових накладних, оскільки позивачем не надано всього переліку документів, які наведені у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а надані останнім «копії первинних документів щодо придбання/постачання товарів/посдуг складені з порушенням законодавства», без індивідуалізації таких документів та конкретизації допущених порушень законодавства під час їх складання.

Разом з цим, відповідно до вимог до змісту і форми рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених Додатком № 1 до Порядку № 520, форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з вищезазначених підстав, документи, які не надано та/або які складені/оформлені із порушенням законодавства, повинні бути конкретно зазначені в розділі «Додаткова інформація».

Разом з цим, твердження відповідача про не надання розрахункових документів по взаємовідносинам з ТОВ «ПЕТРУС-ІНВЕСТБУД» є хибними безпідставними, оскільки за змістом приписів п. 4, п. 5 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення виключно стосовно підтвердження інформації, зазначеної в такій податковій накладній/ розрахунку коригування, в той час як спірні податкові накладні не стосуються його взаємовідносин з ТОВ «ПЕТРУС-ІНВЕСТБУД».

Не можуть бути належними підставами відмови в реєстрації зведеної податкової накладної від 15.12.2023 року № 913 також зазначені в розділі «Додаткова інформація» оскаржуваного рішення від 02.02.2024 № 10500750/42784646 обставини визнання ТОВ «ЗОЛОТОНІСЬКИЙ ЛІКЕРО-ГОРІЛЧАНИЙ ЗАВОД «ЗЛАТОГОР» таким, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку, оскільки така податкова інформація про ризикову діяльність стосується не спірних господарських операцій позивача з ТОВ «АТБ-МАРКЕТ», відображених в такій податковій накладній, а його вищезазначеного контрагента.

Відповідач-1 при прийняття оскаржуваних рішень не врахував наявний в чинному податковому законодавстві принцип індивідуальної відповідальності платника, згідно з яким, платник податку не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття «добросовісний платник», не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за виконанням його контрагентом податкових зобов`язань.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, а доводи апеляційної скарги відповідача не спростовують висновків суду першої інстанції та не є підставою для скасування чи зміни оскаржуваного рішення.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін. У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та прийнято судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, з огляду на що, рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст. ст. 243, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 - 331 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 р. - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена з підстав, визначених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Ганечко

Судді В.В. Кузьменко

Є.О. Сорочко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123657010
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/10518/24

Постанова від 09.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 05.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні