Рішення
від 02.12.2024 по справі 183/7364/23
НОВОМОСКОВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер справи 183/7364/23

Провадження № 2/183/546/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 грудня 2024 року м.Самар Дніпропетровської області

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді МайноїГ.Є.,

з участю секретаря судового засідання ЧабаненкаД.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю,

У С Т А Н О В И В:

У червні 2023 року Підгородненська міська рада звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів.

Позивач просив суд стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі 59793,86грн. та судовий збір в розмірі 2684грн. (а.с. 1-7).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач є власником нерухомого майна Гуртожитку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 з 29жовтня 2016 року.

Відповідачем як власником нерухомого майна не оформлено відповідні речові права на земельну ділянку, чим порушено права Підгородненської міської ради як власника земель комунальної власності в частині отримання доходу у вигляді орендної плати.

На адресу відповідача направлявся лист щодо необхідності сплати відповідної заборгованості, який залишений без задоволення та без відповіді.

Тобто на сьогодні відповідачем не оформлений правовстановлюючий документ на земельну ділянку та відсутня відповідна оплата за землю.

Земельна ділянка комунальної власності, яку без правовстановлюючих документів використовує відповідач, є сформованою, має кадастровий номер 1223286500:05:003:0182, загальною площею 0,0687га, її нормативна грошова оцінка становить 264570,57грн.

Таким чином за 2020-2022роки заборгованість з оплати за землю становить 59793,86грн.

У зв`язку з викладеним, на підставі ст.1212 ЦК України вважає, що з відповідача підлягає стягненню безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів в розмірі 59793,86грн. на користь Підгородненської міської ради.

Відповідач, не погоджуючись з позовом, з пропуском строку, встановленого судом, подав відзив на позов. Одночасно з відзивом позивач подав клопотання про поновлення пропущеного строку, яке не підлягає задоволенню, виходячи з такого. Так, відповідач, подаючи 10жовтня 2024року відзив на позов та клопотання про поновлення пропущеного строку на його подання, посилається на те, що до дати їх подання досі не отримав ухвалу про відкриття провадження та копію позовної заяви з додатками. Проте зазначене спростовується матеріалами справи, відповідно до яких копію ухвали про відкриття провадження відповідач отримав 27листопада 2023року, а копію позовної заяви з додатками 24лютого 2024року (а.с. 52, 163). Таким чином, відсутні поважні причини для поновлення строку відповідачеві для подання відзиву на позов, який залишається без розгляду. Оскільки відзив на позов ненаданий відповідачем у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами без урахування відзиву на позов та доданих до нього документів.

Ухвалою суду від 20листопада 2023року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалою суду від 27березня 2024року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання представник позивача не з`явився, просив розглядати справу у його відсутність.

У судове засідання відповідач не з`явився, про день, місце та час розгляду справи повідомлений належним чином, клопотання про відкладення розгляду справи суду не подавав, тому суд вважає можливим розглянути справу у його відсутність.

У зв`язку з неявкою осіб, які приймають участь у справі, суд розглядає справу відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Суд, дослідивши письмові докази у справі, приходить до такого.

Судом установлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, Відповідачу на праві приватної власності належить об`єкт нерухомого майна (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1072506512232), а саме Гуртожиток, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 . Право власності на нерухоме майно зареєстроване 29жовтня 2016 року.

Фактичне користування земельною ділянкою, кадастровий номер 1223286500:05:003:0182, відповідачем здійснюється з 2016 року з моменту державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна, а саме Гуртожиток, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

09грудня 2019 року за рішенням Спаської сільської ради № 31-43/УІІ «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років орієнтовною площею 0,0687 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проєкту землеустрою. Адреса земельної ділянки: АДРЕСА_1 .

Однак, у період з дати реєстрації права власності на нерухоме майно відповідачем по теперішній час правовстановлюючі документи на земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , не оформлено.

Підгородненська міська рада та Спаська сільська рада об`єдналися в Підгородненську міську територіальну громаду з адміністративним центром у м. Підгородне (Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 709-р від 12.06.2020 року, Постанова Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» у Дніпропетровській області). У відповідності до ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

26 січня 2022року Підгородненська міська рада зареєструвала за собою право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223286500:05:003:0182, загальною площею 0,0687 га Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, код виду цільового призначення земель 03.07, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

23вересня 2022року рішенням Підгородненської міської ради № 1773-17/8 «Про передачу земельної ділянки (кадастровий номер 1223286500:05:003:0182) в оренду» передано гр. ОСОБА_1 в оренду строком на 49 років, земельну ділянку кадастровий номер 1223286500:05:003:0182, площею 0,0687 га Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, код виду цільового призначення земель 03.07, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . По день звернення з позовом до суду відповідачем на затвердження до міської ради не надано розробленого проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду.

Станом надату складанняпозову договіроренди міжвідповідачем таПідгородненською міськоюрадою наземельну ділянкуза адресою АДРЕСА_1 , не укладено.

З наведеного вбачається, що в період з 2020 по 2022 роки відповідач використовував указану земельну ділянку без оформлених правовстановлюючих документів, тобто без належних правових підстав.

Позивач здійснив розрахунок безпідставно збережених коштів, які Підгородненська міська рада не отримала від відповідача, як користувача земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , площа 0,0687га (кадастровий номер 1223286500:05:003:0182) у розмірі 59793,86грн. за 2020-2022роки.

Про необхідність сплатити безпідставно збережених коштів 24квітня 2023 року Підгородненська міська ради повідомила відповідача (а.с. 29-33).

У добровільному порядку безпідставно збережені кошти відповідачем не були сплачені.

Судом установлено, що за відповідачем з 29жовтня 2016 року оформлено право власності на нерухоме майно Гуртожиток, що розміщене за адресою: АДРЕСА_1 . При цьому матеріали справи не містять доказів належного оформлення права користування земельною ділянкою відповідачем, на якій розміщено належне йому нерухоме майно.

Таким чином, відповідач користується земельною ділянкою, на якій розміщено належне йому нерухоме майно, без достатньої правової підстави.

Відповідно до положень ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські, селищні ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

У силу ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.72, 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Відповідно до частини першої та другої ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Частина перша ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати оренду плату (пункт «в» частини 1 ст. 96 Земельного кодексу України).

У силу ст. 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі ст. 1212, 1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав, земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розміщений.

Визначення земельної ділянки наведено в ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України, відповідно до положень якої земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Як встановлено приписами ч. 1, 3, 4, 9 ст. 791 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частини земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Згідно з Інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 30.08.2022 року реєстрація земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0687 га, кадастровий номер 1223286500:05:003:0182, відбулася 26січня 2022року.

Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпунктів 288.5.1 статті Податкового кодексу України.

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності. Крім того, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, щороку визначає величину коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель, населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, виходячи з індексу споживчих цін минулого року.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 і ч. З ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

З огляду на вказані приписи положень чинного законодавства України нормативна грошова оцінка вартості земельної ділянки є обов`язковим доказом для встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення такої справи, зокрема щодо площі земельної ділянки для розрахунку суми недоотриманих доходів позивача, а також щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки на підставі нормативної грошової оцінки.

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 6781/303-22 від 10лютого 2022року, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області становить 264 570,57грн.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання ст. 289 Податкового кодексу України були визначені коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель: за 2021 рік Кі = 1,1;

за 2020 рік Кі = 1,06.

Тобто за 2021 рік нормативно грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1223286500:05:003:0182 можна розрахувати:

264 570,57 грн. : 1,1 = 240 518,7 грн.

За 2020 рік можна розрахувати так:

240 518,7 грн.: 1,06 = 226 904,43 грн.

Рішенням Спаської сільської ради Новомосковського району № 9-17/VІ від 12лютого 2013року «Про затвердження Методики розрахунку розміру орендної плати за землю в межах населених пунктів Спаської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області» за видом функціонального використання «Для будівництва та/або експлуатації торгівельних об`єктів з продажу продовольчих та непродовольчих товарів» встановлена ставка оренди в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Таким чином, орендна плата за використання земельної ділянки з кадастровим номером 1223286500:05:003:0182 становить:

за 2020 рік 226 904,43 грн. * 6% = 13 614,27 грн.;

за 2021 рік 240 518,7 грн. * 6% = 14 431,12 грн.

Рішенням сесії Підгородненської міської ради № 1538-11/8 від 28.12.2021 «Про встановлення ставок орендної плати за використання земельних ділянок комунальної власності на території Підгородненської міської територіальної громади» встановлено ставку орендної плати за землю вид цільового призначення 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

За 2022 рік орендна плата за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1223286500:05:003:0182 становить:

264 570,57 грн. * 12% = 31 748,47 грн.

Загальна сума орендної плати за користування земельною ділянкою кадастровий номер 1223286500:05:003:0182, яку відповідачем безпідставно не сплачено за 2020-2022 роки на користь позивача становить 59 793,86 грн.

Отже, відповідач зберіг кошти, не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, тим самим збільшив вартість власного майна, а позивач втратив належне йому майно (кошти від орендної плати), тобто відбувся факт безпідставного збереження саме коштів у розмірі орендної плати відповідачем за рахунок позивача.

До моменту оформлення власником (відповідачем) об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником (позивачем) доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційним. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.

Зазначена правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23травня 2018року у справі № 629/4628/16-ц, від 20листопада 2018року у справі №922/3412/17.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню і за фактичне користування земельною ділянкою площею 0,0687га в 2020-2022роках з відповідача на користь позивача в порядку положень ст.1212 ЦК України підлягає стягненню 59793,86грн. безпідставно збережених коштів.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 4, 81, 82, 141, 142, 259, 263-265, 268, 272, 273 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області 59793,86грн. безпідставно збережених коштів за 2020-2022роки, а також відшкодування справленого судового збору в розмірі 2684грн., а всього 62477(шістдесят дві тисячі чотириста сімдесят сім) 86коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпровського апеляційного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

- Підгородненська міська рада Дніпровського району Дніпропетровської області, код ЄДРПОУ 05520750, 52001, Дніпропетровська область, м.Підгородне, вул.Центральна,буд.46;

- ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 .

Рішення суду складено і підписано 02 грудня 2024 року.

Суддя Г.Є. Майна

СудНовомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123659402
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —183/7364/23

Рішення від 02.12.2024

Цивільне

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Майна Г. Є.

Ухвала від 20.05.2024

Цивільне

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Майна Г. Є.

Ухвала від 31.01.2024

Цивільне

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Майна Г. Є.

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Майна Г. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні