Справа № 131/814/24
Провадження № 2-о/131/37/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.12.2024 м. Іллінці
Іллінецький районний суд Вінницької області у складі:
головуючого судді Коваля А.М.,
присяжних Ковальової С.В., Лободи О.П.,
за участю секретаря судового засідання Чех Л.В.,
розглянувши в судовому засіданні цивільну справу за заявою ОСОБА_1 про визнання фізичної особи недієздатною, встановлення над нею опіки і призначення опікуна, заінтересована особа: Іллінецька міська рада Вінницького району Вінницької області,
учасники: представник особи, стосовно якої розглядається справа, адвокат Максимчук В.Ф., -
В С Т А Н О В И В:
Заявник, ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про визнання недієздатним свого дядька ОСОБА_2 та встановлення над ним опіки.
Свої вимоги обґрунтував тим, що ОСОБА_2 внаслідок психічного захворювання не здатний усвідомлювати значення своїх дій та керувати ними, самостійно пересуватися, не здатний до орієнтації, не може подбати про себе сам. Наразі ОСОБА_1 здійснює догляд за ОСОБА_2 .
Просить суд визнати ОСОБА_2 недієздатним та призначити його, ОСОБА_1 , опікуном над ОСОБА_2 .
Ухвалою Іллінецького районного суду Вінницької області від 03.06.2024 року відкрито провадження у даній справі.
Ухвалою суду від 13.06.2024 року у справі призначено судову-психіатричну експертизу. Провадження у справі зупинено на час проведення експертизи.
Ухвалою суду від 15.10.2024 року поновлено провадження у справі.
В судове засідання заявник ОСОБА_1 не з`явився, подав до суду заяву, в якій свої вимоги підтримав у повному обсязі, просить їх задовільнити та розглянути справу за його відсутності.
Адвокат Максимчук В.Ф. у судовому засіданні вимоги заяви ОСОБА_1 підтримала, щодо її задоволення не заперечувала.
Представник заінтересованої особи Іллінецької міської ради Вінницького району Вінницької області в судове засідання не з`явилася, натомість надіслала до суду заяву, в якій просить справу розглянути у відсутність їх представника, щодо задоволення заяви ОСОБА_1 не заперечує.
Суд, розглянувши заяву, заслухавши представника, дослідивши представлені докази приходить до слідуючого висновку.
Встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є племінником ОСОБА_2 (а.с. 8-10).
ОСОБА_1 проживає без реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується актом обстеження житлово- побутових умов від 29.05.2024 року (а.с. 11). За цією ж адресою проживають дядько заявника ОСОБА_2 , бабуся заявника ОСОБА_3 .
Згідно ч.1 ст. 30 ЦК України, цивільну дієздатність має фізична особа, яка усвідомлює значення своїх дій та може керувати ними. Цивільною дієздатністю фізичної особи є її здатність своїми діями набувати для себе цивільних прав і самостійно їх здійснювати, а також здатність своїми діями створювати для себе цивільні обов`язки, самостійно їх виконувати та нести відповідальність у разі їх невиконання.
Згідно висновку судово-психіатричного експерта № 452 від 15.08.2024, ОСОБА_2 страждає на хронічний стійкий психічний розлад у вигляді параноїдної шизофренії (F20.0) та позбавлений здатності усвідомлювати значення своїх дій та керувати ними, потребує опіки (а.с. 39-41).
Таким чином, судом встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , за станом свого здоров`я внаслідок психічного розладу не здатний усвідомлювати значення своїх дій та керувати ними, а тому потребує опіки.
Відповідно до ч.1 ст. 39 Цивільного кодексу України фізична особа може бути визнана судом недієздатною, якщо вона внаслідок хронічного, стійкого психічного розладу не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними.
Згідно ст. 41 ЦК України, над недієздатною фізичною особою встановлюється опіка. Недієздатна фізична особа не має права вчиняти будь-якого правочину. Правочини від імені недієздатної фізичної особи та в її інтересах вчиняє її опікун. Відповідальність за шкоду, завдану недієздатною фізичною особою, несе її опікун (стаття 1184 цього Кодексу).
Відповідно до ч. 1 ст. 60 ЦК України, суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.
Відповідно до ч. 4 ст. 63 ЦК України, опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов`язки опікуна чи піклувальника.
Як вбачається із подання від 11.07.2024 року № 08-23/667 виконавчого комітету Іллінецької міської ради Вінницького району Вінницької області, як органу опіки та піклування, вважається за доцільне, у разі визнання ОСОБА_2 недієздатним призначити опікуном ОСОБА_1 .
При вирішенні питання щодо призначення опікуна суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 62 ЦК України опіка або піклування встановлюється за місцем проживання фізичної особи, яка потребує опіки чи піклування, або за місцем проживання опікуна чи піклувальника.
Згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 63 ЦК України опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов`язки опікуна чи піклувальника.
Відповідно до частини першої статті 67 ЦК України опікун зобов`язаний дбати про підопічного, про створення йому необхідних побутових умов, забезпечення його доглядом та лікуванням.
При призначенні опікуна важливі і обов`язково повинні враховуватися особисті приязні взаємини між опікуном і підопічним, що забезпечить нормальне життєзабезпечення підопічного. Можливість особи здійснювати повноваження опікуна перевіряються органом опіки та піклування, який висловлює пропозиції про доцільність призначення опікуна.
Аналогічні положення зазначені у правилах опіки та піклування, затверджених наказом Державного комітету України у справах сім`ї та молоді Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України 26 травня 1999 року № 34/166/131/88 (надалі правила).
Отже, призначення опікуна недієздатної особи здійснюється за поданням органу опіки та піклування, яке повинне відповідати вимогам закону щодо його обґрунтованості та змісту, має бути подано в належній процесуальній формі згідно вимог ЦПК України. При внесенні подання орган опіки та піклування має якнайкраще врахувати інтереси особи, над якою встановлюється опіка.
Зазначена правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07 квітня 2022 року № 712/10043/20.
Суд зазначає, що подання органу опіки та піклування про призначення опікуна не є рішенням за процесуальним статусом та має для суду лише рекомендаційний характер, і при постановленні судом рішення по справі не має пріоритетного значення, та може бути врахований на розсуд суду.
У даній справі подання виконавчого комітету Іллінецької міської ради Вінницького району Вінницької області про призначення ОСОБА_1 опікуном над недієздатним дядьком ОСОБА_2 не містить належної мотивації, а також належних обґрунтувань чи мотивів з посиланням на наявні докази щодо можливості заявника бути опікуном та визначення конкретних обставин, які зумовлюють необхідність такого призначення.
Також, не розглядалося питання, з урахуванням вимог пункту 3.2 Правил опіки та піклування, неможливості іншими родичами здійснювати догляд за ним.
В акті обстеження житлово-побутових умов від 29.05.2024 зазначено, що бабуся кандидата в опікуни ОСОБА_3 також мешкає за адресою проживання ОСОБА_2 , однак належних та допустимих доказів на підтвердження неможливості нею виконувати опікунські обов`язки над недієздатним ОСОБА_2 суду не надано.
Як зазначено Верховним Судом у постанові від 07 квітня 2022 року у справі №712/10043/20, при призначенні опікуна важливі і обов`язково повинні враховуватися особисті приязні взаємини між опікуном і підопічним, що забезпечить нормальне життєзабезпечення підопічного. Можливість особи здійснювати повноваження опікуна перевіряються органом опіки та піклування, який висловлює пропозиції про доцільність призначення опікуна.
Призначення опікуна недієздатної особи здійснюється за поданням органу опіки та піклування, яке повинне відповідати вимогам закону щодо його обґрунтованості та змісту, має бути подано в належній процесуальній формі згідно вимог Цивільного процесуального кодексу України. При внесенні подання орган опіки та піклування має якнайкраще врахувати інтереси особи, над якою встановлюється опіка (постанова Верховного Суду від 07 квітня 2022 року у справі № 712/10043/20).
Натомість суд зауважує, що подане виконавчим комітетом Іллінецької міської ради Вінницького району Вінницької області подання про призначення ОСОБА_1 опікуном над недієздатним дядьком не містить належної мотивації: чому саме ОСОБА_1 необхідно призначити опікуном, чи є інші особи, які здатні здійснювати таку опіку, наприклад, брат недієздатного ОСОБА_3 (а.с. 10) чи мати ОСОБА_3 (а.с. 11).
Суд звертає увагу на той факт, що заявник ОСОБА_1 виявив бажання стати опікуном свого дядька лише зараз, під час проведення загальної мобілізації, яка оголошена у зв`язку з повномасштабним вторгненням російської федерації на територію України, хоча ОСОБА_2 мав ІІ групу інвалідності ще в 2009 році, згідно довідки серії ВІН №012364 13.10.2009 (а.с. 6).
Отже, обґрунтування подання органу опіки та піклування щодо призначення опікуном саме ОСОБА_1 належним чином не мотивовано, що, на переконання суду, свідчить про застосування суто формального підходу до вирішення питання про призначення заявника опікуном ОСОБА_2 .
Зважаючи на встановленні у судовому засіданні фактичні обставини та необґрунтованість подання органу опіки та піклування, суд вважає неможливим призначення заявника ОСОБА_1 опікуном над його дядька ОСОБА_2 , та вважає за необхідне відмовити в задоволенні даної вимоги.
Згідно з частиною шостою статті 81 Цивільного процесуального кодексу України, доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Отже, виходячи з викладеного, суд вважає, що заяву ОСОБА_1 слід задоволити частково. Так, ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 слід визнати недієздатним, а у задоволенні вимоги заявника про призначення ОСОБА_1 опікуном ОСОБА_2 слід відмовити за її необґрунтованістю.
Відповідно до статті 65 ЦК України до встановлення опіки або піклування і призначення опікуна чи піклувальника опіку або піклування над фізичною особою здійснює відповідний орган опіки та піклування.
З огляду на відсутність підстав для призначення опікуна недієздатному ОСОБА_2 , до призначення опікуна, опіку ним повинен здійснювати відповідний орган опіки та піклування Іллінецької міської ради Вінницького району Вінницької області.
Відповідно до вимог частини шостої статті 300 ЦПК України строк дії рішення про визнання фізичної особи недієздатною визначається судом, але не може перевищувати двох років.
Керуючись ст.ст. 41, 60, 63 ЦК України, ст.ст. 81, 265, 293, 294 ЦПК України, суд,
В И Р І Ш И В :
Заяву ОСОБА_1 про визнання фізичної особи недієздатною, встановлення над нею опіки і призначення опікуна, заінтересована особа: Іллінецька міська рада Вінницького району Вінницької області - задовольнити частково.
Визнати ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителя міста Іллінці Вінницького району Вінницької області - недієздатним.
В іншій частині вимог заяви - відмовити.
До призначення у встановленому законом порядку опікуна над ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , його обов`язки покласти на орган опіки та піклування Іллінецької міської ради Вінницького району Вінницької області.
Витрати пов`язані із проведенням експертизи у розмірі 8240 (вісім тисяч двісті сорок) грн 48 коп. компенсувати за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (реквізити: ДУ «ІСП МОЗ УКРАЇНИ», ЄДРПОУ 04803492, UA158201720313251005201007077, УДКСУ у Подільському районі м. Києва, МФО 820172, ІПН: 048034926566, адреса: Україна, 04080, м. Київ, вул. Кирилівська, 103, призначення платежу: оплата за судово-психіатричну експертизу ОСОБА_2 ; цивільна справа № 131/814/24, Вінницька філія судових експертиз, експерт ОСОБА_5 ).
Відповідно до ч. 6 ст. 300 ЦПК України, визначити строк дії судового рішення два роки з моменту набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене до Вінницького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги через Іллінецький районний суд Вінницької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_2 .
Заінтересована особа: Іллінецька міська рада Вінницького району Вінницької області, код ЄДРПОУ 03333618, адреса: 22700, м. Іллінці Вінницького району Вінницької області, вул. Соборна, 19.
Суддя:
Присяжні:
Суд | Іллінецький районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123661958 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, з них: про визнання фізичної особи недієздатною |
Цивільне
Іллінецький районний суд Вінницької області
Коваль А. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні