Рішення
від 06.12.2024 по справі 905/945/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

06.12.2024р. Справа №905/945/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Харакоза К.С.,

секретар судового засідання Пелих Т.В.,

розглянувши справу за позовом Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, м.Слов`янськ, Донецька область,

до відповідача Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська», м.Слов`янськ, Донецька область,

про стягнення 1218528,23 грн, зобов`язання повернути приміщення комунальної власності,

за участю представників сторін:

від позивача не з`явився,

від відповідача не з`явився,

В С Т А Н О В И В:

Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області звернулося до Господарського суду Донецької області через систему Електронний суд з позовною заявою від 03.07.2024 до відповідача Юридичної консультації м.Слов`янська Адвокатського об`єднання Донецька обласна колегія адвокатів (ідентифікаційний код: 02889644) про стягнення 1218528,23 грн, зобов`язання повернути приміщення комунальної власності.

Короткий зміст позовних вимог.

Позовні вимоги Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань орендаря за договором оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська № 108/07 від 01.02.2007 в частині здійснення орендних платежів, у зв`язку з чим виникла заборгованість в сумі 1218528,23грн, з яких: заборгованість з неустойки в сумі 1013274,29 грн, пеня в сумі 121244,98 грн, три відсотки річних в сумі 24522,69 грн, інфляційні втрати в сумі 59486,27 грн, яку позивач просив стягнути до бюджету Слов`янської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області. Також, посилаючись на те, що термін дії договору оренди нерухомого майна № 108/07 від 01.02.2007 припинено 31.08.2021 і не продовжено на новий строк, позивач просив суд зобов`язати відповідача повернути до комунальної власності Слов`янської міської територіальної громади приміщення комунальної територіальної громади м.Слов`янська, що розташоване за адресою: Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, бульвар Пушкіна, 3, приміщення 1. Як на правову підставу позивач посилався на статті 526, 530, 549, 610, 625, 629, 638, 762, 785 Цивільного кодексу України, Закон України «Про оренду державного та комунального майна».

Хід розгляду справи та процесуальні дії.

Ухвалою суду від 09.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 905/945/24, справу №905/945/24 визначено розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

Ухвалою від 25.07.2024 суд задовольнив заяву позивача про заміну первісного відповідача належним відповідачем Юридичну консультацію м.Слов`янська Адвокатського об`єднання Донецька обласна колегія адвокатів на Адвокатське об`єднання Юридична консультація міста Слов`янська (код ЄДРПОУ 41523898; місцезнаходження: 84122, Донецька область, Краматорський район, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, 3); відклав підготовче засідання; встановив відповідачу строк для надання суду відзиву на позов.

В заві від 08.08.2024 позивач просив суд розглянути справу без участі представника позивача.

Ухвалою суду від 11.10.2024 суд закрив підготовче провадження, призначив розгляд справи по суті на 25.10.2024.

Відповідно до ч. 5 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

За приписами ч. 4 ст. 120 ГПК України ухвала господарського суду про дату, час та місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії повинна бути вручена завчасно, з таким розрахунком, щоб особи, які викликаються, мали достатньо часу, але не менше ніж п`ять днів, для явки в суд і підготовки до участі в судовому розгляді справи чи вчинення відповідної процесуальної дії.

Згідно з частиною одинадцятою статті 242 ГПК України, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Судом встановлено, що відповідач у справі не зареєстрував електронний кабінет в підсистемі «Електронний суд».

Задля повідомлення відповідача про хід розгляду справи копія ухвала господарського суду про заміну відповідача у справі направлена поштовим відправленням на адресу відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, та громадських формувань, однак, поштовий конверт повернуто органом поштового зв`язку із довідкою ф. 20 з відміткою "за закінченням терміну зберігання". Ухвала господарського про відкладення розгляду справи від 13.08.2024 направлена відповідачу 19.08.2024, та була вручена 24.08.2024, про що свідчить відмітка на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.

Про хід розгляду справи відповідач міг дізнатись з офіційного веб-порталу Судової влади України ://reyestr.court.gov.ua. Названий веб-портал згідно з Законом України Про доступ до судових рішень є відкритим для безоплатного цілодобового користування.

Отже, відповідач був належним чином повідомлений про рух справи.

Станом на дату ухвалення рішення відповідач відзив на позовну заяву не надав.

У судове засідання 06.12.2024 представники відповідача, позивача не з`явились. Позивач в заяві від 07.11.2024 просив суд розглянути справу без участі представника Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Як зазначено в ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Фактичні обставини справи, зміст спірних правовідносин.

01.02.2007 між Управлінням комунальної власності Слов`янської міської ради та Юридичною консультацією м.Слов`янська адвокатського об`єднання Донецька обласна колегія адвокатів (далі - орендар, відповідач), укладено договір оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська № 108/07 (далі Договір), відповідно до п. 1.1. якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду нежиле приміщення, яке знаходиться за адресою: місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, будинок, 3, для використання під розміщення юридичної консультації.

Відповідно до пункту 2.1. Договору, об`єкт оренди належить до комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська і знаходиться на балансі ПП «Навігатор».

Згідно пунктів 2.2., 2.3. Договору, об`єктом оренди є: нежитлова будівля, споруда, приміщення загальною площею 162,5 м.кв. Вартість об`єкта оренди згідно звіту про експертну оцінку станом на 30.11.2006р. становить 80772,00 грн.

Відповідно пунктів 3.1., 3.2. договору за користування об`єктом оренди орендар перераховує 100% орендної плати на вказаний розрахунковий рахунок. Розрахунок орендної плати здійснюється на підставі Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна комунальної власності територіальної громади, затвердженої рішенням виконавчого комітету Слов`янської міської ради. Розрахунок місячного розміру орендної плати є невід`ємною і складовою частиною цього Договору (додаток № 3) і на дату його підписання орендна плата становить 1706,31 грн. Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається орендарем шляхом коригування розміру місячної орендної плати за попередній місяць, на індекс інфляції за поточний місяць, за винятком випадків дефляції.

За змістом п.3.3. договору, орендна плата сплачується орендарем починаючи з моменту підписання акту приймання-передачі до моменту фактичної передачі займаного об`єкту оренди по акту орендодавцеві. Орендна плата в грошовій формі сплачується орендарем незалежно від наслідків своєї господарської діяльності щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяці (п.3.4. договору).

Згідно п. 9.2 договору, усі зміни і доповнення до цього Договору оформляються у вигляді додаткових угод, які дійсні лише за умови, якщо складені в письмовій формі та підписані обома сторонами.

Пунктом 11.6. договору № 108/07 від 01.02.2007 р. передбачено, що договір може бути розірвано достроково за рішенням Господарського суду, по наполяганню однієї із сторін у випадках передбачених законом.

На вимогу орендодавця цей договір може бути розірваний в односторонньому порядку у разі потреби використання орендованого майна органами місцевого самоврядування, а також при несплаті орендарем орендної плати протягом 3-х місяців з дня закінчення терміну платежу.

Згідно п.11.7. Договору, дія договору припиняється у випадках: - закінчення терміну, на який він був укладений; приватизації об`єкта оренди; банкрутства орендаря; загибелі (знищення) об`єкту оренди.

Договір оренди №108/07 від 01.02.2007 містить додаткові надписи про продовження цього договору з 01.01.2010 по 30.11.2012, включно (ч. 2 ст. 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна»).

Договір підписаний представниками обох сторін.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.04.2024, об`єкт оренди належить територіальній громаді м.Слов`янська в особі Слов`янської міської ради на праві комунальної власності на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого Слов`янською міською радою 29.01.2007 року згідно рішення Слов`янської міської ради від 02.04.2014 року № 229.

За актом приймання-передачі від 01.02.2007 предмет договору оренди №108/07 від 01.02.2007 передано Юридичній консультації м.Слов`янська адвокатського об`єднання Донецька обласна колегія адвокатів.

Додатковою угодою від 06.12.2012 викладено в іншій редакції пункти 2.3., 3.1., 2. договору оренди №108/07 від 01.02.2007, а саме:

«п. 2.3. Вартість об`єкта оренди згідно звіту про незалежну оцінку нерухомого майна станом на 31.10.2012 року становить 204573,00 грн.

п. 3.1. (абзац 3, 4) розрахунок місячного розмір, орендної плати є невід`ємною складовою частиною цього Договорі (додаток №3а) і на дату підписанні змін орендна плата за базовий місяць оренди (жовтень 2012) становить 8523,87 грн. З дати підписання цих змін місячний розмір орендної плати за грудень 2012р. - визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць (жовтень 2012) на індекс за листопад 2012 та грудень 2012.

п.2. Договір оренди №108/07 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська від 01.02.2007 року вважати продовженим з 01.12.2012 по 31.10.2015 року, включно».

Додатковою угодою від 18.01.2013 внесені зміни до Договору оренди №108/07 від 01.02.2007 згідно рішення виконавчого комітету Слов`янської міської ради від 17.01.2013 року №24 «Про встановлення пільгової ставки за користування майном комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська», а саме викладено в іншій редакції п 3.1. абзац 3,4 Договору оренди №108/07 від 06.12.2012: «Розрахунок місячного розмір, орендної плати є невід`ємною складовою частиною цього Договорі (додаток №3б) і на дату підписанні змін орендна плата за базовий місяць оренди (грудень 2012) становить 3416,37 грн. З дати підписання цих змін місячний розмір орендної плати за січень 2013р. - визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць (грудень 2012) на індекс за січень 2013».

Додатковою угодою від 30.11.2015 до Договору оренди №108/07 від 01.02.2007 внесені зміни та викладено в іншій редакції:

«п.1.1. Орендодавець передає, а орендар приймає в оренду нежитлове приміщення (далі - об`єкт оренди), яке знаходиться за адресою: «м.Слов`янськ, бульвар Пушкіна, будинок 3, приміщення 1, для використання під офіс.

п.2.2. Об`єктом оренди є: нежитлове приміщення загальною площею 162,5 м.кв., в т.ч. на першому поверсі 162,5 м.кв. згідно поверхового плану, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 1а).

п. 2.3. Вартість об`єкта оренди згідно звіту про незалежну оцінку нерухомого майна станом на 31.10.2015 року становить 339094,00 грн.

п. 3.1. (абзац 3, 4) розрахунок місячного розмір, орендної плати є невід`ємною складовою частиною цього Договорі (додаток №3в) і на дату підписанні змін орендна плата за базовий місяць оренди (жовтень 2015) становить 12588,22 грн. З дати підписання цих змін місячний розмір орендної плати за листопад 2015р - визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць (жовтень 2015) на індекс за листопад 2015.

п.2. Договір оренди №108/07 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська від 01.02.2007 року вважати продовженим з 01.11.2015 по 31.09.2018 року, включно».

Додатковою угодою від 01.10.2018 Договір оренди №108/07 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська від 01.02.2007 року продовжено з 01.10.2018 по 31.08.2021 року, включно.

19.09.2017 між Управлінням комунальної власності Слов`янської міської ради та Адвокатським об`єднанням «Юридична консультація міста Слов`янська» укладена додаткова угода до договору оренди № 108/07 від 01.02.2007, якою замінено преамбулу договору, згідно якої орендарем за договором № 108/07 від 01.02.2007 є Адвокатське об`єднання "Юридична консультація міста Слов`янська" (код ЄДРПОУ 41523898).

07.07.2021 року за вих. № 03-09-497, 03.09.2021 року за вих. № 03-09-693, 06.10.2021 року за вих. № 03-09-21 орендарю були направлені листи орендодавця про припинення договору оренди на підставі закінчення строку, на який його було укладено, необхідність звільнення приміщення та повернення його за актом приймання-передачі орендодавцю з наданням акту технічного стану приміщення, складеного балансоутримувачем, а також повідомлення про нарахування неустойки з 01.09.2021 року.

23.10.2021 року за вих. № 03-09-76 та 08.09.2023 року за вих. № 01-16-240 орендарю були направлені претензія та лист про необхідність погашення заборгованості з орендної плати за договором оренди №108/07 від 01.02.2007р., а також повідомлено про повернення приміщення орендодавцю.

Також, листами листом від 12.02.2024 року за вих. № 03-09-86, та в претензії від 25.04.2024 року за вих. № 03-09-185 позивач повідомив відповідача, про необхідність погашення заборгованості та про повернення приміщення орендодавцю. Докази направлення вказаного листа, претензії (фіскальний чек, опис вкладення) наявні в матеріалах справи.

Указом Президента України від 07.07.2021 року №210/2021 утворено Слов`янську міську військово-цивільну адміністрацію Краматорського району Донецької області.

29.09.2021 між Управлінням комунальної власності Слов`янської міської ради та Управлінням комунальної власності Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області укладено договір про правонаступництво по зобов`язанням, за умовами п.1.1 якого, Управління комунальної власності Слов`янської міської ради передає належні йому зобов`язання та права по Договору оренди №108/07 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська, укладеного між Управлінням комунальної власності Слов`янської міської ради та Адвокатським об`єднанням Юридична консультація м.Слов`янська, а Управління комунальної власності Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області приймає ці зобов`язання та права за договором №108/07 від 01.02.2007р. із змінами та доповненнями, внесеними додатковими угодами.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» у разі утворення військово-цивільної адміністрації населеного пункту повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника такої військово-цивільної адміністрації.

Розпорядженням голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника Донецької обласної військово-цивільної адміністрації від 04.08.2021 №71/7-21-рк Про кадри призначено з 05.08.2021 керівника Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації повноваження міської ради та міського голови припинилися.

Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації повноваження виконавчих органів відповідних рад, апаратів цих рад та їх виконавчих комітетів, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у таких органах та апаратах, припиняються з дня, наступного за днем прийняття рішення зазначеним керівником військово-цивільної адміністрації населених пунктів про можливість цієї військово-цивільної адміністрації здійснювати повноваження, віднесені законом до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

30.09.2021 керівником Слов`янської міської ВЦА було видано розпорядження за № 49 Про можливість здійснення Слов`янською міською військово-цивільною адміністрацією Краматорського району Донецької області повноважень виконавчих органів Слов`янської міської ради», яким визначено, що Слов`янська міська військово- цивільна адміністрація Краматорського району Донецької області спроможна здійснювати повноваження віднесені законом до відання виконавчих органів Слов`янської міської ради.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 16.02.2022, 1009281070002000117 зареєстровано Управління комунальної власності Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області.

Указом Президента України від 30.03.2022 року №188/2022 на базі Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області утворено Слов`янську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань 03.02.2023 року, 1009281070003000117 зареєстровано Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Таким чином, на теперішній час орендодавцем за договором № 108/07 від 01.02.2007 є Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Як зазначає позивач, станом на дату звернення до суду з даним позовом заборгованість за договором оренди не сплачена, дія договору оренди припинена, орендоване майно не повернуто, що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Оцінюючи подані до матеріалів справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги у даній справі підлягають задоволенню з наступних підстав.

Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.

Зважаючи на статус сторін та характер правовідносин, останні, згідно статей 1-3 Господарського кодексу України регламентуються, насамперед, статтями 173, 174, 175 Господарського кодексу України, статями 11, 202, 509, 629, 759-786 Цивільного кодексу України, положенням Закону України Про оренду державного та комунального майна, умовами договору оренди від 01.02.2007.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до норм частини 1 та 2 статті 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або цілісний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).

Частиною першою статті 759 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Аналогічні норми містяться у статті 283 Господарського кодексу України.

Згідно з нормами частин 1, 3, 5 ст. 762 Цивільного кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.

Як встановлено ч. 1 ст. 2 Закону України Про оренду державного та комунального майна орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до частини 1 статті 286 Господарського кодексу України орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 287 Господарського кодексу України та статтею 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавцями щодо державного та комунального майна є державні (комунальні) підприємства, установи та організації - щодо нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 квадратних метрів на одне підприємство, установу, організацію, та іншого окремого індивідуально визначеного майна.

Згідно приписів ч. 1 ст. 283, ч. 3 ст. 285 Господарського кодексу України та статтями 759, 762 Цивільного кодексу України за користування майном на умовах оренди орендар (наймач) має сплачувати орендну плату.

Орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності. Строки внесення орендної плати визначаються у договорі (частини перша та 4 статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" в редакції чинній на момент виникнення правовідносин).

Відповідно до ч.1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

З матеріалів справи слідує, що відповідач в порушення умов договору оренди нерухомого майна від 01.02.2007 з додатками до нього, та норм чинного законодавства не виконав взяті на себе зобов`язання щодо своєчасної оплати орендних платежів, та повернення орендованого майна після закінчення його дії.

За поясненнями позивача, строк дії Договору оренди продовжений до 31.08.2021 додатковою угодою від 01.10.2018, тому з 01.09.2021 року відповідачу нараховувалась неустойка у розмірі подвійної орендної плати з огляду на положення до ч. 2 ст. 785 Цивільного Кодексу України.

Встановлюючи правомірність нарахування відповідачу подвійної орендної плати з 01.09.2021 року, суд виходить з такого:

Згідно частини 2 статті 785 Цивільного Кодексу України, якщо наймач не виконує обов`язку щодо повернення речі, наймодавець має право вимагати від наймача сплати неустойки у розмірі подвійної плати за найм речі за час прострочення.

Умовами договору оренди передбачено, що за місяць до закінчення терміну дії Договору орендодавець попереджає орендаря про продовження Договору оренди на той же термін і на тих же умовах або про розірвання Договору. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором (п. 10.3. договору).

03.10.2019 прийнято Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №157-IX, у розділі якого "Прикінцеві та перехідні положення" передбачено, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 01.01.2020 (за виключенням окремих зазначених норм).

Водночас пунктом 5 цього розділу визнано таким, що втратив чинність, Закон України "Про оренду державного та комунального майна" від 10.04.1992 № 2269-ХІІ з дня введення в дію цього Закону.

Закон № 157-ІХ 26.12.2019 набрав чинності 27.12.2019 та введений в дію з 01.02.2020 і, відповідно, з цієї дати підлягають застосуванню його положення (за виключенням норм, зазначених у розділі "Прикінцеві та перехідні положення").

Пунктом 2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №157-IX передбачено, що договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: 1) набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом 5 частини другої статті 18 цього Закону, або 2) 01.07.2020.

Після настання однієї з дат, яка відповідно до вказаного пункту наступить раніше, але у будь - якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються у порядку, визначеному цим Законом. Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

Отже, законодавець передбачив та врегулював умови та порядок продовження дії договорів, укладених відповідно до положень Закону № 2269-XII.

З огляду на наведене, оскільки строк дії Договору оренди між сторонами у справі, продовжений додатковою угодою від 01.10.2018 до 31.08.2021 до правил його пролонгації слід застосувати положення Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №157- IX.

Відповідно до частин 3-5 статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №157-IX договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди. Рішення про продовження договору оренди державного майна, передбаченого частиною другою цієї статті, і рішення про відмову у продовженні договору оренди державного майна приймаються орендодавцем. Рішення про продовження договору оренди комунального майна, передбаченого частиною другою цієї статті, та рішення про відмову у продовженні договору оренди комунального майна приймаються орендодавцем або представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеними ним органами у випадках, встановлених рішенням представницького органу місцевого самоврядування. Граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття орендодавцем, становить 30 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря. Граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття або погодження представницьким органом самоврядування чи визначеними ним органами, становить 60 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря.

Матеріали справи не містять відповідної заяви орендаря про продовження договору.

Натомість, листами від 07.07.2021 року за вих. № 03-09-497, 03.09.2021 року за вих. №03-09-693, 06.10.2021 року за вих. № 03-09-21 орендаря було повідомлено про припинення договору оренди на підставі закінчення строку, на який його було укладено, необхідність звільнення приміщення, нарахування неустойки з 01.09.2021 року.

Таким чином, враховуючи, що додатковою угодою від 01.10.2018 договір оренди №108/07 нерухомого майна продовжено до 31.08.2021, відповідної заяви орендаря про продовження договору не надано, суд погоджується з доводами позивача, що дія договору оренди нерухомого майна від 01.02.2007 припинена з 01.09.2021, та нарахування відповідачу подвійної орендної плати з 01.09.2021 року є правомірним.

За розрахунком позивача неустойка за користування комунальним майном у зв`язку із закінченням терміну дії договору та незвільненням орендарем орендованого приміщення з 01.09.2021 по 31.03.2024 складає 1013274,29 грн.

Згідно наданих суду розрахунків заборгованості, та за поясненнями позивача, в період з 01.01.2016 р. до 31.12.2016 р., включно, орендна плата не індексувалась (відповідно до ч. 9 «Заключних положень» Закону України «Про державний бюджет України на 2016 рік» від 25.12.2015 р. № 928-VІІІ); в період з 12.03.2020 р. до 11.05.2020 р. орендар був звільнений від орендної плати відповідно до рішення Слов`янської міської ради від 24.06.2020 №23LХХХSV-7 "Про звільнення орендарів від орендної плати за користування майном комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська на період дії протиепідемічних обмежувальних заходів".

Також, з 24.02.2022 по 31.12.2022 років орендар був звільнений від сплати орендної плати відповідно до Постанови КМУ від 27.05.2022 № 634.

Так, відповідно до п.1 ч.1. Постанови КМУ від 27.05.2022 № 634, установлено, що на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, але у будь-якому разі до 31 грудня 2022 р., за договорами оренди державного і комунального майна, чинними станом на 24 лютого 2022 р. або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 р. або раніше, звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна які використовують майно, розташоване в адміністративно-територіальних одиницях, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану (Донецька область; Запорізька область в межах Бердянського, Василівського, Мелітопольського, Пологівського районів; Луганська область; Миколаївська область в межах Баштанського, Вознесенського районів (крім селищ міського типу Доманівка, Братське, м. Южноукраїнська), Миколаївського району (крім м. Миколаєва); Харківська область в межах Богодухівського району (крім мм. Валків, Богодухова, смт Краснокутськ), Ізюмського району, Куп`янського і Харківського районів (крім м. Мерефи, смт Нова Водолага, м. Харкова), Чугуївського району (крім м. Змієва); Херсонська область; Автономна Республіка Крим; м. Севастополь) (далі - визначені території).

В Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2022 р. за № 386/37722 значиться місто Слов`янськ (місце розташування орендованого майна).

Судом перевірено наданий позивачем розрахунок неустойки за користування комунальним майном у зв`язку із закінченням терміну дії договору та незвільненням орендарем орендованого приміщення, та встановлено, що сума неустойки за період з 01.09.2021 по 31.03.2024 складає 1013274,29 грн.

Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Зазначене також кореспондується зі статями 525, 526 Цивільного кодексу України відповідно до яких зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Стаття 629 Цивільного кодексу України передбачає, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідач, як зазначалося вище, наявність заборгованості не спростував, доказів здійснення оплат чи відсутності заборгованості зі сплати орендної плати за договором оренди № 1 від 01.02.2007 суду не надав.

З огляду на вищевикладене та враховуючи, що всупереч умовам договору та вимогам чинного законодавства України відповідач своєчасно не повернув орендоване майно після закінчення дії договору оренди, суд дійшов висновку, що позовна вимога про стягнення з відповідача неустойки за договором (подвійний розмір оплати у зв`язку з припиненням дії договору оренди) у розмірі 1013274,29 грн за період з вересня 2021 року по березень 2024 року є доведеною, обґрунтованою і такою, що підлягає задоволенню.

Щодо стягнення 3% річних в сумі 59486,27 грн за період з 16.04.2021 по 16.04.2024, інфляційних втрат в сумі 59486,27 грн за період з квітня 2021 по березень 2024, пені в сумі 121244,98 грн за загальний період з 16.03.2007 по 28.08.2021 за прострочення оплати оренди з лютого 2007 по серпень 2021, господарський суд зазначає наступне.

За змістом ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

За приписами ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Аналогічні положення закріплені і в статтями 216, 217 Господарського кодексу України. При цьому, несвоєчасне виконання грошових зобов`язань є належною підставою у розумінні ст. 218 Господарського кодексу України для застосування заходів господарсько-правової відповідальності.

За приписами ст. 230 ГК України, штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до ст. 624 ЦК України якщо за порушення зобов`язання встановлено неустойку, то вона підлягає стягненню у повному розмірі, незалежно від відшкодування збитків.

Відповідно до ч.1 ст. 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.

Якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства (ч.2 ст. 551 Цивільного кодексу України).

Отже, порушення боржником прийнятих на себе зобов`язань тягне за собою відповідні правові наслідки, які полягають у можливості застосування кредитором до боржника встановленої законом або договором відповідальності.

Як встановлено судом, сторони визначили, що за несвоєчасне внесення орендних платежів орендар сплачує на користь орендодавця пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від розміру неоплачених орендних платежів за кожний день прострочення (п.7.3. договору).

Як зазначалось, позивач нарахував пеню в сумі 121244,98 грн за загальний період з 16.03.2007 по 28.08.2021. Пеня розрахована за порушення строків оплати за кожним місяцем оренди (окремими зобов`язанням) шляхом визначення кількості днів прострочення між плановими датами оплати (за умовами договору) та фактичними датами оплати. Періоди нарахування пені за кожним окремим зобов`язаннями не порушують визначений ст. 232 ГК України шестимісячний строк.

Перевіривши за допомогою калькулятора інформаційної бази ЛІГА.ЗАКОН розрахунок пені за простроченими зобов`язаннями відповідача за визначений позивачем період, суд встановив, що розмір пені розрахований вірно, у зв`язку з чим стягненню з відповідача підлягає сума пені в заявленому позивачем розмірі 121 244,98 грн.

За приписами ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Перевіривши за допомогою калькулятора інформаційної бази ЛІГА.ЗАКОН розрахунок 3% річних за простроченими зобов`язаннями відповідача за визначений позивачем період, суд встановив, що розмір 3% річних розраховано вірно, у зв`язку з чим стягненню з відповідача підлягає сума 3% річних в заявленому позивачем розмірі 24522,69 грн.

Перевіривши розрахунок інфляційних втрат за визначений позивачем період, суд встановив, що розмір інфляційних втрат розраховано вірно, у зв`язку з чим стягненню з відповідача підлягає сума інфляційних втрат в заявленому позивачем розмірі 59486,27 грн.

Крім того, позивачем було заявлено вимогу про зобов`язати Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» повернути з оренди приміщення комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська, за договором оренди № 108/07 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська від 01.02.2007, що розташоване за адресою: Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, бульвар Пушкіна, 3, приміщення 1, до комунальної власності Слов`янської міської територіальної громади.

Згідно з частиною 1 статті 25 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» у разі припинення договору оренди орендар зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дати припинення договору повернути орендоване майно в порядку, визначеному договором оренди.

Відповідно до статті 785 Цивільного кодексу України у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу або у стані який було обумовлено договором.

З огляду на вказані норми законодавства, враховуючи що дія договору оренди нерухомого майна припинена з 01.09.2021, вимога позивача про зобов`язання Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» повернути орендоване за договором оренди № 108/07 приміщення є обґрунтованою, та такою що підлягає задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється наступним чином.

Згідно з ч.4 ст. 129 Господарського процесуального кодексу у разі задоволення позову України судові витрати покладаються на відповідача.

Позивач звернувся до суду з двома вимогами: про стягнення з відповідача суми боргу в розмірі 1218528,23 грн, про повернення орендованого майна.

Відповідно до висновку, викладеного в постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 серпня 2020 року у справі №910/13737/19, судовий збір за подання до суду позовної заяви про визнання права власності на майно, стягнення, витребування або повернення майна - як рухомих речей, так і нерухомості - визначаються з урахуванням вартості спірного майна, як у спорі майнового характеру.

Згідно матеріалів справи вартість орендованого майна визначена у висновках про оцінку вартості станом на 31.10.2015, становить 339094,00 грн.

Відповідно до п.2 ч.2. ст.4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру сплачується 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

На підставі ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» при поданні до суду процесуальних документів, передбачених ч. 2 ст. 4 цього закону, в електронній формі застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Таким чином, за звернення до суду з даною позовною заявою з двома вимогами майнового характеру позивач повинен був сплатити судовий збір в розмірі 18691,46 грн з урахуванням коефіцієнту 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору (1557622,23х1,5%х0,8).

Позивачем сплачено судового збору в сумі 21305,92 грн (платіжні інструкції №4 від 27.06.2024 на суму 18277,92 грн, №5 від 27.06.2024 на суму 3028,00 грн).

Таким чином, судовий збір в сумі 18691,46 грн підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача у зв`язку із задоволенням позову в повному обсязі, судовий збір в розмірі 2614,45 грн може бути повернуто на користь позивача з Державного бюджету України за ухвалою суду за відповідним клопотанням позивача згідно до вимог ст.7 Закону України Про судовий збір, у зв`язку із внесенням судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Керуючись статтями 7, 13, 42, 46, 86, 123, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, до відповідача Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська», про стягнення 1218528,23 грн, зобов`язання повернути приміщення комунальної власності, задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» (код ЄДРПОУ 41523898; місцезнаходження: 84122, Донецька область, Краматорський район, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, 3) заборгованість з неустойки у сумі - 1013274,29 грн, пеню - 121 244,98 грн, 3% річних - 59486,27 грн, інфляційні збитки - 59486,27 грн до бюджету Слов`янської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області: КБКД 22080402 «Надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим майном, що перебуває у комунальній власності (міської/селищної/сільської територіальної громади)»; код ЄДРПОУ 37967785; банк отримувача (ГУДКСУ) казначейство України (ЕАП); отримувач Слов`янське УК/Слов`янська МТГ/код банку 899998; номер рахунку (IBAN) UA458999980334119850000005658).

Зобов`язати Адвокатське об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» (код ЄДРПОУ 41523898; місцезнаходження: 84122, Донецька область, Краматорський район, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, 3) повернути з оренди приміщення комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська, за договором оренди № 108/07 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м.Слов`янська від 01.02.2007, що розташоване за адресою: Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, бульвар Пушкіна, 3, приміщення 1, до комунальної власності Слов`янської міської територіальної громади.

Стягнути з Адвокатського об`єднання «Юридична консультація міста Слов`янська» (код ЄДРПОУ 41523898; місцезнаходження: 84122, Донецька область, Краматорський район, місто Слов`янськ, бульвар Пушкіна, 3) на користь Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (84122, Донецька область, Краматорський район, місто Слов`янськ, площа Соборна, б.2; код ЄДРПОУ 44546457; отримувач - Управління комунальної власності Слов`янської міської військової адміністрації; код ЄДРПОУ 44546457; банк отримувача - УДКСУ м.Київ; код банку 820172: номер рахунку (IBAN) UA 358201720344260002000154058) судові витрати в сумі 18691,46 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

В судовому засіданні 06.12.2024 складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 11.12.2024.

Згідно із ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі http://dn.arbitr.gov.ua.

Суддя К.С. Харакоз

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123672947
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —905/945/24

Рішення від 06.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Рішення від 06.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 11.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 27.09.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 27.08.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні