Рішення
від 11.12.2024 по справі 905/1232/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

11.12.2024р. Справа №905/1232/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Харакоза К.С.,

розглянувши справу за позовом Державної екологічної інспекції у Донецькій області м.Костянтинівка, Донецька область,

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Еталон-Плюс, м.Костянтинівка, Донецька область,

про стягнення 15164,82 грн,

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Донецькій області через підсистему Електронний суд звернулась до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Еталон-Плюс, про стягнення 15164,82 грн, з яких: до спеціального фонду Державного бюджету України в сумі 4549,45 грн, що становить 30 % загальної суми збитків; до обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації в сумі 3032,96 грн, що становить 20 % загальної суми збитків; до фонду охорони навколишнього природного середовища Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області в сумі 7582,41 грн, що становить 50 % загальної суми збитків.

В обґрунтування позову позивач вказує, що Державною екологічною інспекцією у Донецькій області під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) щодо додержання Товариством з обмеженою відповідальністю Еталон-Плюс вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у періоди: з 17.02.2021 по 02.03.2021, з 14.06.2021 по 29.06.2021, з 23.09.2021 по 06.10.2021, було встановлено порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства в частині охорони атмосферного повітря, не дотримано умови дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №1412600000-28 від 12.12.2013 та допущено перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викидів № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13), що заподіяло збитки державі в сумі 15164,82 грн.

Хід розгляду справи та процесуальні дії.

Ухвалою суду від 30.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1232/24, справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідно до ч. 5 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

Згідно з частиною одинадцятою статті 242 ГПК України, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Судом встановлено, що відповідач у справі електронний кабінет в підсистемі «Електронний суд» не зареєстрував.

02.10.2024 копія ухвали господарського суду про відкриття провадження у справі направлена поштовим відправленням відповідачу на адресу відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Однак, поштовий конверт повернуто органом поштового зв`язку із довідкою ф. 20 з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Згідно із положеннями частини шостої статті 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є: день вручення судового рішення під розписку; день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Виходячи зі змісту статей 120, 242 ГПК, пунктів 11, 17, 99, 116, 117 Правил Правила надання послуг поштового зв`язку, у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії або судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною (наявність такої адреси в ЄДР прирівнюється до повідомлення такої адреси стороною), і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то необхідно вважати, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії або про прийняття певного судового рішення у справі.

Подібних висновків дійшов Верховний Суд у низці постанов, а саме від 17.11.2021 у справі №908/1724/19, від 14.08.2020 у справі №904/2584/19, від 13.01.2020 у справі №910/22873/17, від 07.09.2022 у справі №910/10569/21, від 01.03.2023 у справі №910/18543/21, від 30.03.2023 у справі № 910/2654/22.

Задля повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі, на офіційному сайті Господарського суду Донецької області на веб-порталі Судова влада було опубліковано оголошення зі змістом резолютивної частини ухвали про відкриття провадження у справі. Роздруківка оголошення наявна в матеріалах справи.

Також, згідно ч. 1, 2 ст. 3 Закону України Про доступ до судових рішень для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України Про доступ до судових рішень).

Враховуючи наведене, суд зазначає, що відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись з ухвалою суду про відкриття провадження у справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Приймаючи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про належне повідомлення відповідача про розгляд справи.

Станом на дату ухвалення рішення відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Відповідно до частини 5 статті 252 ГПК України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.

Відповідно до статті 248 ГПК України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Будь-яких заяв або клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідно до статті 252 ГПК України від учасників справи на адресу суду не надходило.

За таких обставин, не вбачаючи підстав для розгляду даної справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи з власної ініціативи, суд розглядає справу в порядку частини 8 статті 252 ГПК України за наявними в ній матеріалами в межах встановленого чинним процесуальним законодавством строку, без проведення судового засідання.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Згідно з ч. 4 ст. 240 ГПК України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Фактичні обставини справи.

Згідно відомостей з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Еталон - плюс» (далі - відповідач) є перероблення молока, виробництво масла та сиру (КВЕД 10.51). Також до видів діяльності товариства відноситься виробництво олії та тваринних жирів (КВЕД 10.41), виробництво маргарину і подібних харчових жирів (КВЕД 10.42), оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (КВЕД 46.33), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (КВЕД 47.11), виробництво прянощів і приправ (КВЕД 10.84), виробництво інших харчових продуктів, н.в.і.у. (КВЕД 10.89), складське господарство (КВЕД 52.10), надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20). Місцезнаходженням ТОВ «Еталон - плюс» є 85106, Донецька обл, м. Костянтинівка, вул. П.Ангеліної, 1.

12.12.2013 Товариством з обмеженою відповідальністю «Еталон - плюс» отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1412600000-28 від 12.12.2013, виданий Донецькою облдержадміністрацією строком дії до 12.12.2018.

У додатку до цього дозволу, зокрема, визначено дозволені обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, зокрема: - на джерелі № 0001 - Димова труба котельної: для речовини оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) в перерахунку на діоксид азоту - величина масової витрати 0,116 г/с, для речовини оксид вуглецю величина масової витрати - 0,0013 г/с. Згідно додатку до дозволу, граничнодопустимий викид оксиду азоту (оксид та діоксид азоту) та оксиду вуглецю відповідно до законодавства не встановлено, так як величина їх масової витрати складає менше 5 000 г/год.

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області (далі - позивач) під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) щодо додержання Відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у періоди: з 17.02.2021 по 02.03.2021, з 14.06.2021 по 29.06.2021, з 23.09.2021 по 06.10.2021 , було встановлено порушення Відповідачем вимог природоохоронного законодавства в частині охорони атмосферного повітря, не дотримано умови дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №1412600000-28 від 12.12.2013 та допущено перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду №0001 від котельні (котел ДКВР 4/13).

На підставі наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області № 106 від 12.02.2021 «Про проведення позапланової перевірки ТОВ «Еталон - плюс», направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 12.02.2021 № 100/21, припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 07.12.2020 № 02-555/20, у період з 17.02.2021 по 02.03.2021 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині виконання припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 07.12.2020 № 02-555/20 ТОВ «Еталон - плюс» (вул.П.Ангеліної, будинок 1, м.Костянтинівка, Донецька область, 85106, код ЄДРПОУ 31322480).

За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Еталон - плюс», Інспекцією було складено акт № 02-100/21 від 02.03.2021 (далі - Акт), про виявлення порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, в тому числі ст.10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

За результатами проведення в період з 17.02.2021 по 02.03.2021 позапланової перевірки було встановлено факт перевищення Відповідачем нормативів гранично допустимого викиду оксиду вуглецю в 147 разів на джерелі викиду № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13).

Згідно акту № 02-100/21 від 02.03.2021 за результатами позапланової перевірки встановлені порушення вимог законодавства, в тому числі, встановлено факт невиконання пункту 2 припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 07.12.2020 № 02-555/20, а саме: дотримуватися умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря № 1412600000-28 від 12.12.2013, не допускати перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0001 від котельні (котел ДКВР 4/13), що є порушенням ст.10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»

Акт № 02-100/21 від 02.03.2021 підписаний Відповідачем, в особі директора ТОВ «Еталон - плюс» Реутова С.В. та головного енергетика ТОВ «Еталон - плюс» Остапенка В.Г., без зауважень.

Відповідачем під час перевірки була надана довідка від 25.02.2021 про те, що час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) № 0001) за період з 11 години 25 хвилин 26.11.2020 по 11 годину 40 хвилин 25.02.2021 становить 1849 годин.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 17.02.2021 по 02.03.2021 відповідачу був виданий до виконання припис від 03.03.2021 № 02-100/21 про усунення виявлених порушень, яким було зобов`язано Відповідача, серед іншого, забезпечити виконання припису від 07.12.2020 № 02-555/20, а саме пункту 2 припису: дотримуватися умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №1412600000-28 від 12.12.2013, не допускати перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0001 від котельні (котел ДКВР 4/13).

Припис від 03.03.2021 № 02-100/21 був прийнятий Відповідачем до виконання без зауважень.

На виконання припису від 03.03.2021 № 02-100/21 Відповідач листом від 20.05.2021 повідомив Позивача про часткове виконання припису, в тому числі, що на виконання п.2 припису ним укладено договір на виконання робіт по обґрунтуванню викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

За встановленим за результатами позапланової перевірки в період з 17.02.2021 по 02.03.2021 фактом перевищення Відповідачем гранично допустимих викидів забруднюючих речовин: оскиду вуглецю на джерелі викиду № 0001 від котельні (котел ДКВР 4/13), що є порушенням ст. 10 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря», ст. 68 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», 02.03.2021 Державною екологічною інспекцією в Донецькій області складено протокол № 005072 про адміністративне правопорушення відносно головного інженера ТОВ «Еталон - плюс» ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КУпАП (невиконання законних розпоряджень чи приписів посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів).

Зазначений протокол розглянуто Державною екологічною інспекцією у Донецькій області 02.03.2021 та винесено постанову № 03-48 про притягнення до адміністративної відповідальності головного інженера ТОВ «Еталон - плюс» ОСОБА_1 , якого визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

Вказана постанова не оскаржувалась, відповідне правопорушення головним інженером ТОВ «Еталон - плюс» ОСОБА_1 визнано та сплачено штраф, що підтверджується квитанцією №0.0.2038088779.1 від 03.03.2021.

З метою перевірки виконання припису від 03.03.2021 № 02-100/21, Інспекцією на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області № 494 від 11.06.2021 «Про проведення позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Еталон - плюс», направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 11.06.2021 № 425/21, припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 03.03.2021 № 02-100/21, у період з 14.06.2021 по 29.06.2021 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині виконання припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 03.03.2021 № 02-100/21 ТОВ «Еталон - плюс» (юридична адреса: вул.П.Ангеліної, будинок 1, м.Костянтинівка, Донецька область, 85106, код ЄДРПОУ 31322480).

За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Еталон - плюс» - Відповідачем, Інспекцією було складено акт № 02-425/21 від 29.06.2021 (далі - Акт), про виявлення порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, в тому числі ст.10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Згідно акту № 02-425/21 від 29.06.2021 за результатами позапланової перевірки встановлені порушення вимог законодавства, в тому числі, встановлено факт невиконання пункту 2 припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 03.03.2021 № 02-100/21, а саме: дотримуватися умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря № 1412600000-28 від 12.12.2013, не допускати перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0001 від котельні (котел ДКВР 4/13), що є порушенням ст.10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Також згідно акту № 02-425/21 від 29.06.2021, під час проведення позапланової перевірки Відповідача, яка відбулась у період з 17.02.2021 по 02.03.2021, відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Донецькій області було виконано відбір проб викидів на джерелі викиду № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13), і згідно результатів проведеного 25.02.2021 інструментально-лабораторного контролю встановлено перевищення нормативів гранично допустимого викиду оксиду вуглецю в 147 разів на джерелі викиду № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13), і факт усунення наднормативного викиду оксиду вуглецю на джерелі викиду № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13) Відповідачем не було підтверджено.

Акт № 02-425/21 від 29.06.2021 підписаний Відповідачем, в особі директора ТОВ «Еталон - плюс» Реутова С.В. та головного енергетика ТОВ «Еталон - плюс» Остапенка В.Г., без зауважень.

Відповідачем під час перевірки була надана довідка від 17.06.2021 про те, що час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) № 0001) з 26.02.2021 по 13.06.2021 становить 812 годин.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 14.06.2021 по 29.06.2021 Відповідачу був виданий до виконання припис від 30.06.2021 № 02-425/21 про усунення виявлених порушень, яким було зобов`язано Відповідача, серед іншого, забезпечити виконання припису від 03.03.2021 № 02- 100/21, а саме пункту 2 припису: дотримуватися умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря № 1412600000-28 від 12.12.2013, не допускати перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0001 від котельні (котел ДКВР 4/13).

Припис 30.06.2021 № 02-425/21 був прийнятий Відповідачем до виконання без зауважень.

З метою перевірки виконання припису від 30.06.2021 № 02-425/21, Інспекцією на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області № 783 від 22.09.2021 «Про проведення позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Еталон - плюс», направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 22.09.2021 № 636/21, припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 30.06.2021 № 02-425/21, у період з 23.09.2021 по 06.10.2021 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині виконання припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 30.06.2021 № 02-425/21 ТОВ «Еталон - плюс» (місцезнаходження суб`єкта господарювання адреса: вул.П.Ангеліної, будинок 1, м.Костянтинівка, Донецька область, 85106, код ЄДРПОУ 31322480).

За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Еталон - плюс» - Відповідачем, Інспекцією було складено акт № 02-636/21 від 06.10.2021 (далі - Акт), про виявлення порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, в тому числі ст.10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Згідно акту № 02-636/21 від 06.10.2021 за результатами позапланової перевірки встановлені порушення вимог законодавства, в тому числі, встановлено факт невиконання пункту 2 припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 30.06.2021 № 02-425/21, а саме: Відповідач не дотримується умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а також допускає перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0008 від котельні (котел ДКВр-4/13ГМ), що є порушенням ст.10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Також згідно акту № 02-636/21 від 06.10.2021 Відповідачем отримано новий дозвіл на викиди від № НОМЕР_1 -25, відповідно до якого на підприємстві замість джерелу викиду №0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13), яке вказано в раніше виданому приписі від 30.06.2021 № 02-425/21 та на якому здійснювались інструментально-лабораторні вимірювання, утворюється джерело викиду № 0008 Труба котельні (джерело утворення: твердопаливний (біопаливний) котел Е-1,8-0,9 + газовий котел ДКВр-4/13ГМ, інвентаризація джерел викидів виконана ТОВ «УНІТЕ» у 2021 році.

Відповідно до умов вищезазначеного дозволу на викиди затверджено дозволені обсяги викидів забруднюючих речовин, що відводяться від окремих типів обладнання: твердопаливний (біопаливний) котел Е-1,8-0,9 та газовий котел ДКВр-4-13 ГМ, через джерело викиду № 0008 Труба котельні діаметром 2 метри та висотою 17 метрів. Затверджені нормативи викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0008 виконано розрахунковим методом.

Також згідно акту №02-636/21 від 06.10.2021, відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Донецькій області року виконано відбір проб викидів від окремого типу обладнання газовий котел ДКВр-4-13 ГМ, викиди з якого відводяться через джерело викиду №0008 (димова труба). Згідно результатів проведеного інструментально-лабораторного контролю встановлено перевищення нормативів гранично допустимого викиду оксиду вуглецю в 18 разів (протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від року №12, вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 04.10.2021 року № 12).

Акт № 02-636/21 від 06.10.2021 підписаний Відповідачем, в особі директора ТОВ «Еталон - плюс» Реутова С.В. та головного енергетика ТОВ «Еталон - плюс» Остапенка В.Г., з запереченнями.

Відповідачем під час перевірки була надана довідка від 05.10.2021 № 50, згідно якої час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) №0008) з по 02.09.2021 становить 194 години.

Відповідачем були надані заперечення до акту перевірки Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 06.10.2021 № 02-636/21 (лист Відповідача від 08.10.2024 №53), в яких викладені заперечення лише до встановленого під час перевірки факту не обладнання місця відбору проб на джерелі викиду № 0008 Труба котельні, щодо факту недотримання Відповідачем умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а також допускає перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0008 від котельні (котел ДКВр-4/13ГМ), заперечень від Відповідача не надходило.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 23.09.2021 по 06.10.2021 Відповідачу був виданий до виконання припис від № 02-636/21 про усунення виявлених порушень, яким було зобов`язано Відповідача, серед іншого, забезпечити виконання припису від 30.06.2021 № 02- 425/21, а саме пункту 2 припису: дотримуватися умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, не допускати перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0008 від котельні (котел ДКВР 4/1ЗГМ).

Припис від 07.10.2021 № 02-636/21 був прийнятий Відповідачем до виконання без зауважень.

Також, факт перевищення Відповідачем встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду № 0001 від котельні (котел ДКВР 4/13), виявлений за результатами проведення позапланової перевірки період з 17.02.2021 по 02.03.2021, встановлений і рішенням Господарського суду Донецької області від 27.08.2024 у справі № 905/708/23.

Підставою для звернення Державної екологічної інспекції у Донецькій області до суду з даним позовом стало заподіяння державі збитків у розмірі 15164,82 грн внаслідок порушення ТОВ «Еталон - плюс» вимог природоохоронного законодавства в частині охорони атмосферного повітря.

Оцінивши подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі з наведених нижче підстав.

Джерела права, акти їх застосування.

Державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (ст.35 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища»).

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затв. постановою КМУ №275 від 19.04.2017 (далі - Положення), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з цим Положенням Держекоінспекція України відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в т.ч. про охорону атмосферного повітря, зокрема, щодо: виконання загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм; наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб`єктами господарювання; порядку провадження діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря. Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затв. наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 № 20, Державна екологічна інспекція у Донецькій області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Повноваження Інспекції поширюються на територію Донецької області, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани.

Інспекція має право проводити перевірки (у т.ч. документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Інспекція складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом; пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами.

Таким чином, Державна екологічна інспекція у Донецькій області є територіальним органом Держекоінспекції України, який створений для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, та якого уповноважено державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах на території Донецької області.

Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

За визначеннями, наведеними у ст. 1 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» (в редакції станом на день виникнення правовідносин), викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин; джерело викиду - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів, технічного стану обладнання, газоочисних установок (ст. 7 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» в редакції станом на день виникнення правовідносин).

Відповідно до ст. 10 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» (в редакції станом на день виникнення правовідносин) підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані у т.ч.: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Згідно зі ст. 11 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» (в редакції станом на день виникнення правовідносин) передбачено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Перелік забруднюючих речовин переглядається Кабінетом Міністрів України за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. За поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища органи місцевого самоврядування з урахуванням особливостей екологічної ситуації регіону, населеного пункту можуть додатково встановлювати перелік забруднюючих речовин, за якими здійснюється регулювання їх викидів на відповідній території. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видаються за умови: неперевищення протягом строку їх дії встановлених нормативів екологічної безпеки; неперевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; дотримання вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин. У разі зміни параметрів джерел викидів, їх кількості, кількісного та якісного складу забруднюючих речовин, заходів із зниження їх кількості до зазначених дозволів вносяться зміни.

У п.п. 2, 3 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302, визначено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Міндовкіллям. Дозвіл видається безоплатно на строк не менш як п`ять років: суб`єкту господарювання, об`єкт якого відповідно до законодавства належить до першої групи, - Міндовкіллям за погодженням з Держпродспоживслужбою; суб`єкту господарювання, об`єкт якого відповідно до законодавства належить до другої або третьої групи, - обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища через дозвільні центри за погодженням з територіальними органами Держпродспоживслужби.

Таким чином, здійснення викидів забруднюючих речових в атмосферне повітря допускається виключно після отримання відповідного дозволу, який надає суб`єкту господарювання право на забруднення атмосферного повітря із використанням стаціонарних джерел забруднення. Видачею дозволу держава здійснює контроль за охороною навколишнього природного середовища.

При цьому, суб`єкт господарювання, який є власником стаціонарного джерела забруднення атмосферного повітря, зобов`язаний здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік тощо.

Однією з підстав для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом. Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається (ст. 6 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

Положеннями ст. 7 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою. У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. У разі створення суб`єктом господарювання перешкод органу державного нагляду (контролю) чи його посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) в акті обов`язково зазначається опис дій чи бездіяльності, що призвели до створення таких перешкод, з посиланням на відповідні норми закону. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю). У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.

Як вище встановлено судом, ТОВ «Еталон - плюс», місцезнаходженням якого є 85106, Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. П. Ангеліної, 1, здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на підставі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 1412600000-28 від 12.12.2013 (строком дії до 12.12.2018). Вказаний дозвіл вважається чинним відповідно до статті 5 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» та яким визначено дозволені обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, зокрема, на джерелі № 0001 - Димова труба котельної (що знаходиться на території товариства): для речовини оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) в перерахунку на діоксид азоту - величина масової витрати 0,116 г/с, для речовини оксид вуглецю величина масової витрати - 0,0013 г/с. При цьому, за змістом додатку до цього дозволу гранично допустимий викид оксиду азоту (оксид та діоксид азоту) та оксиду вуглецю відповідно до законодавства не встановлено, так як величина їх масової витрати складає менше 5 000 г/год.

Матеріалами справи доведено, що відповідачем порушено вимоги природоохоронного законодавства в частині охорони атмосферного повітря, не дотримано умови дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №1412600000-28 від 12.12.2013 та допущено перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду №0001 від котельні (котел ДКВР 4/13), .

Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами здійснених юридичними особами незалежно від форми власності та господарювання, фізичними особами - підприємцями, а також юридичними особами - нерезидентами (далі - суб`єкти господарювання) визначено Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затв. наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 28.04.2020 №277, зар. в Міністерстві юстиції України 07.05.2020 №414/34697 (далі - Методика).

Методика застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виявлені за результатами державного нагляду (контролю) за додержанням суб`єктами господарювання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в частині охорони атмосферного повітря (п. 1.4. Методики).

Розрахунок розміру завданих Відповідачем збитків здійснено на підстав: результатів проведених заходів державного нагляду (контролю) у період з 17.02.2021 по 06.10.2021, оформлених актами, складеними за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ «Еталон - плюс» від 02.03.2021 № 02-100/21, від 29.06.2021 №02-425/21 та від 06.10.2021 № 02-636/21, під час проведення яких було встановлено, що Відповідачем порушено вимоги природоохоронного законодавства в частині охорони атмосферного повітря, не дотримано умови дозволу на викиди забруднюючих речовин з атмосферне повітря №1412600000-28 від 12.12.2013 та допущено перевищення встановлених гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на джерелі викиду №0001 від котельні (котел ДКВР 4/13), встановлено період, в якому здійснювався наднормативний викид забруднюючих речовин оксиду вуглецю в атмосферне повітря від джерела викидів № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13), і який становить з 25.02.2021 (з 10 годин 40 хвилин) по 02.09.2021, а також встановлений загальний час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) № 0001, який становив 1006 годин.

Відповідно до розділу 2 та п.2.1.2 Методики наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються викида, на які відсутній дозвіл, включаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства.

Відповідно до п.3.3 Методики розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерел викидів забруднюючих речовин, віднесених до інших, на які не встановлені нормативи гранично допустимих викидів відповідно до законодавства, здійснюється за формулою 4 Методики:

mі = 3,6 х 10-3 х (qm1 qm норм) х Т, де:

mі - маса наднормативного викиду i-тої забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду забруднюючих речовин, віднесених до інших, т;

qm1 - середнє арифметичне значення результатів вимірювань масової витрати і-тої забруднюючої речовини трьох послідовно відібраних об`єднаних проб, г/с;

qm1 норм - значення встановленого нормативу викиду масової витрати і-тої забруднюючої речовини, наведеного в дозволі, г/с;

Т - час роботи джерела викиду і-тої забруднюючої речовини в режимі наднормативного викиду, год.

Відповідно з п.3.11 Методики час роботи джерела в режимі наднормативного викиду визначається з дати початку вчинення порушення до моменту його усунення з урахуванням фактично відпрацьованого часу. Інформацію про практичний відпрацьований час в режимі наднормативного викиду (в годинах) надає суб`єкту господарювання по кожному джерелу викиду (утворення).

Відповідачем надано довідку від 17.06.2021 за підписом головного інженера, про час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) № 0001) за період з 25.02.2021 (10 годин 40 хвилин) по 13.06.2021. Час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) № 0001) становить 812 годин.

Під час проведення позапланової перевірки ТОВ «Еталон - плюс», яка відбулась у період з 23.09.2021 по 06.10.2021, встановлено що Відповідачем отримано новий дозвіл на викиди від 02.09.2021 № UА14120070010085843-25, відповідно до якого на підприємстві замість джерела викиду № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13), яке вказано в виданому приписі від 30.06.2021 № 02- 425/21 та на якому здійснювались інструментально-лабораторні вимірювання, утворюється джерело викиду №0008 Труба котельні (джерело утворення: твердопаливний (біопаливний) котел Е-1,8-0,9+газовий котел ДКВр-4-13 ГМ).

За даними довідки від 05.10.2021 № 50, наданої ТОВ «Еталон - плюс» за підписом головного інженера, час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) № 0001) з 14.06.2021 по 02.09.2021 становить 194 години.

Таким чином, загальний час роботи парового котла ДКВР 4/13 (джерело викиду (утворення) №0001) становить 1006 годин.

В дозволі на викиди ТОВ «Еталон - плюс» № 1412600000-28 від 12.12.2013 для оксиду вуглецю гранично допустимий викид (мг/мЗ) відповідно до законодавства не встановлюється, так як величина масової витрати в газах, що відходять менше ніж 5000 г/годину, тому регулювання здійснюється за наступною величиною масової витрати (г/с) та складає: для оксиду вуглецю 0,0013 г/с.

Розрахунок маси наднормативного викиду оксиду вуглецю (СО) в атмосферне повітря від викидів № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13) здійснюється за формулою 4 Методики:

mСО = 3,6 х 10-3 х (0,191 - 0,0013) х 1006 = 0,69 т.

Розмір відшкодування збитків за наднормативний викид однієї тони забруднюючої речовини в атмосферне повітря розраховується на основі розміру мінімальної заробітної плати, установленої на дату виявлення порушення, помноженої на коефіцієнт 1,1 з урахуванням регулювальних коефіцієнтів (додатки 1, 2 Методики) і показника відносної небезпечності кожної забруднюючої речовини.

Розмір збитків розраховується за формулою 16 Методики:

3 = mі х 1,1П х Аі х Кт х Кзі, де:

3 - розмір збитків, грн;

mі - маса наднормативного викиду і-тої забруднюючої речовини, т,-

1,1П - розмір мінімальної заробітної плати (П) на дату виявлення порушення за одну тонну умовної забруднюючої речовини, помноженої на коефіцієнт (1,1), грн/т,-

Аі - безрозмірний показник відносної небезпечності і-тої забруднюючої речовини;

Кт - коефіцієнт, що враховує територіальні соціально-екологічні особливості;

Кзі - коефіцієнт, що залежить від рівня забруднення атмосферного повітря населеного пункту і-тою забруднюючою речовиною.

Згідно п. 4.2 Методики безрозмірний показник відносної небезпечності і-тої забруднюючої речовини (Аі) визначається із співвідношення за формулою 17 Методики:

Аі=1/ГДКі,

де ГДКі- середньодобова гранично допустима концентрація і-тої забруднюючої речовини, мг/мЗ.

Згідно Державним санітарним правилам охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднень хімічними і біологічними речовинами) ДСП-201-97 оксиду вуглецю становить 3 мг/мЗ.

Для речовин, значення яких ГДК або ОБРВ більше одиниці в чисельнику, вводиться поправний коефіцієнт 10.

Безрозмірний показник відносної небезпечності і-тої забруднюючої речовини (Аі) визначений із співвідношення за формулою 17 Методики:

А оксиду вуглецю = 10/3 = 3,33

Відповідно з п.4.3 Методики коефіцієнт, що враховує територіальні соціально-екологічні особливості (Кт), залежить від чисельності мешканців населеного пункту, його народногосподарського значення і розраховується за формулою 19 Методики: Кт = Кнас х Кф,

де: Кнас - коефіцієнт, що залежить від чисельності жителів населеного пункту та визначається згідно з додатком 1;

Кф - коефіцієнт, що враховує народногосподарське значення населеного пункту та визначається згідно з додатком 2.

За даними Головного управління статистики у Донецькій області чисельність населення м. Костянтинівка складає 69817 людини.

Згідно додатку 1 Методики для м.Костянтинівка: К нас = 1,00.

Згідно Додатка 2 Методики за типом населеного пункту м.Костянтинівка відноситься до організаційно-господарських та культурно-побутових центрів місцевого значення з перевагою аграрно-промислових функцій (районні центри, міста, селища районного підпорядкування) та села - Кф = 1,00.

Таким чином, Кт = 1,00 х 1,00 = 1,00.

За п.4.4 Методики, у разі якщо в даному населеному пункті інструментальні вимірювання концентрації даної забруднюючої речовини не виконуються, а також якщо рівні забруднення атмосферного повітря населеного пункту і-тої забруднюючої речовини не перевищують ГДК, значення Кзі приймається рівним одиниці.

Таким чином, для оксиду вуглецю Кзі = 1.

Згідно зі статтею 8 Закону України «Про державний бюджет України на 2021 рік» від 15 грудня 2020 року № 1082-ІХ мінімальна заробітна плата у місячному розмірі становить: з 1 січня - 6000 гривень. З 1 грудня 6500 гривень. У лютому 2021 року, на дату виявлення порушення, мінімальний розмір заробітної плати складає 6000 гривень на місяць.

Таким чином, розмір збитків за наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерела викидів № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13) ТОВ «Еталон - плюс» становить: З вуглецю оксиду (СО) = 0,69 х 1,1 х 6000 х 3,33 х 1,00 х 1,00 = 15164,82 грн.

З наведеного слідує, що збитки за наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерела викидів № 0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13) ТОВ «Еталон - плюс» становлять 15164,82 грн.

За висновком суду, розрахунок збитків за наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерела викидів №0001 (димова труба котельної; джерело утворення котел ДКВР 4/13) ТОВ «Еталон - плюс», здійснений Державною екологічною інспекцією у Донецькій області, відповідає вимогам Методики.

За приписами ч. 1 ст. 33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» особи, винні, зокрема, у перевищенні нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел в атмосферне повітря, несуть відповідальність згідно з законом.

У відповідності до статей 68, 69 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища» порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Статтею 34 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» також передбачено, що шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені ст. 1166 ЦК України, згідно з частинами 1, 2 якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка (або порушення зобов`язання); наявність шкоди (збитки - це грошове вираження шкоди); причинний зв`язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.

У цьому випадку, у діях відповідача наявні всі елементи складу цивільного правопорушення, зокрема, протиправна поведінка відповідача, що полягає у здійсненні викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів, шкода, яка нарахована відповідно до Методики, безпосередній причинний зв`язок, що виражений у заподіянні державі цієї шкоди саме протиправною поведінкою відповідача, вина відповідача, яка полягає у невжитті заходів, спрямованих на уникнення шкідливого результату.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог заступника керівника Донецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області про стягнення з відповідача збитків у розмірі 15164,82 грн, а отже і про їх задоволення.

Розділом X Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено економічний механізм забезпечення охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 42 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища» в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільних внесків та інших коштів.

Згідно зі ст. 47 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища» для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища утворюються у складі бюджету Автономної Республіки Крим та відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок: за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

Пункт 7 ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України визначає, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

У п.4 ч. 1 ст. 69-1 БК України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать: 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

У главі XI Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом Державної казначейської служби України від 09.08.2013 № 128 (у редакції наказу Державної казначейської служби України від 05.12.2019 № 342), передбачено, що кошти, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в Державній казначейській службі України на ім`я відповідного органу Державної казначейської служби України за субрахунком 3331 Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами Плану рахунків (далі - рахунок 3331) у розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету. Кошти, які надійшли протягом дня (з урахуванням повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджетів) на рахунки 3331, у регламентований час розподіляються Державною казначейською службою України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.

Заявлена до стягнення сума підлягає зарахуванню на аналітичний рахунок відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, який у відповідності до вимог п. 7 ч. 3 ст. 29, п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України розподіляє зазначені кошти в автоматизованому режимі наступним чином: 30 відсотків зараховується до спеціального фонду державного бюджету, 20 відсотків зараховується до спеціального фонду обласного бюджету, 50 відсотків зараховується до спеціального фонду сільського, селищного, міського бюджету, бюджету об`єднаних територіальних громад, перерахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Донецькій області за субрахунком 3331 Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами.

Указом Президента України від 05.03.2015 № 123/2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій утворено Донецьку обласну військово-цивільну адміністрацію та Донецькій обласній державній адміністрації надано статус Донецької обласної військово-цивільної адміністрації.

Відповідно до ч. 3 ст. 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації, військово-цивільні адміністрації району, області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.

Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації, у день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.

Як вбачається зі змісту ст. 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації, військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження, складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; забезпечення виконання відповідного бюджету.

Отже, на сьогоднішній день, повноваженнями щодо розпорядження обласним фондом охорони навколишнього середовища наділена Донецька обласна державна адміністрація.

Указом Президента України «Про утворення військової адміністрації» від 10.04.2022 №225/2022 створено Костянтинівську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області, яка на підставі ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» наділена повноваженнями щодо розпорядження місцевим фондом охорони навколишнього середовища.

Враховуючи наведені положення законодавства, завдана шкода навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів Відповідачем в сумі 11192,72 грн підлягає зарахуванню до спеціального фонду Державного фонду охорони навколишнього природного середовища, обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації, фонду охорони навколишнього природного середовища Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області у відповідних сумах.

Згідно з ст. 129 Господарського процесуального кодексу України розподіл судових витрат здійснюється наступним чином.

Позивач звернувся з даним позовом із майновою вимогою про стягнення з відповідача суми боргу в розмірі 15164,82 грн.

Відповідно до п.2 ч.2. ст.4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру сплачується 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Законом України Про Державний бюджет України на 2024 рік розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 01.01.2024 встановлений на рівні 3028,00грн.

На підставі ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір при поданні до суду процесуальних документів, передбачених ч. 2 ст. 4 цього закону, в електронній формі застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Тобто, за звернення до суду з даною позовною заявою оплаті підлягає судовий збір в розмірі 2422,40 грн з урахуванням коефіцієнту 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Позивачем сплачено судовий збір в розмірі 3028,00 грн згідно платіжної інструкції №245 від 22.08.2024, тобто 605,60 грн сплачено надмірно.

Таким чином, судовий збір в розмірі 605,60 грн може бути повернуто на користь позивача з Державного бюджету України за ухвалою суду за відповідним клопотанням позивача згідно до вимог ст.7 Закону України Про судовий збір, у зв`язку із внесенням судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Судові витрати позивача у вигляді судового збору в розмірі 2422,40 грн у відповідності до вимог ст. 129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 12, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 236-241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції у Донецькій області, до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Еталон-Плюс про стягнення 15164,82 грн задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Еталон - плюс» (85106, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. П.Ангеліної, 1, код ЄДРПОУ ВП 31322480) збитки в сумі 15164,82 грн на рахунок UA128999980333129331000005692, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), отримувач: Донецьке ГУК/Костянтинівська МТГ/24062100, код отримувача (ЄДРПОУ) 37967785, КБК 24062100 - Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, до: спеціального фонду Державного бюджету України в сумі 4549,45 грн, що становить 30% загальної суми збитків; обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 00022473) в сумі 3032,96 грн, що становить 20% загальної суми збитків; фонду охорони навколишнього природного середовища Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (ЄДРПОУ 44887499) в сумі 7582,41 грн, що становить 50% загальної суми збитків.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Еталон - плюс» (85106, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. П.Ангеліної, 1, код ЄДРПОУ ВП 31322480) на користь Державної екологічної інспекції у Донецькій області (85114, Донецька область, м.Костянтинівка, вул.Петровського, б. 18А, ЄДРПОУ 38034476; реквізити: рах. IВАN UА928201720343130003000081167 в УДКСУ у м.Костянтинівка, ЄДРПОУ 38034476, МФО 820172, отримувач Державна екологічна інспекція у Донецькій області) витрати зі сплати судового збору у сумі 2422,40 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Згідно із ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі http://dn.arbitr.gov.ua.

Суддя К.С. Харакоз

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123672979
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1232/24

Судовий наказ від 21.01.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Судовий наказ від 21.01.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Рішення від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні