Рішення
від 10.12.2024 по справі 907/523/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2024 р. м. УжгородСправа № 907/523/24

Господарський суд Закарпатської області у складі судді Пригуза П.Д., розглянувши справу у загальному позовному провадженні,

за позовом Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради, код ЄДРПОУ - 36541721, 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, 3,

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Цегельний завод №1", код ЄДРПОУ - 31402817, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, вул. Закарпатська, будинок 33,

про визнання договору оренди укладеним

Секретар судового засідання - Ігнатко О.В.

Сторони, що з`явились у судове засідання:

від позивача - Данканич А.Е. в порядку самопредставництва,

від відповідача - адвокат Тодавчич Г.І.

в с т а н о в и в:

Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради, код ЄДРПОУ - 36541721, звернувся до Господарського суду Закарпатської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Цегельний завод №1", код ЄДРПОУ - 31402817, з позовними вимогами визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 1.4500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Ужгороді, вул. Закарпатська, 33 (кадастровий номер 2110100000:51:001:0737) у запропонованій редакції.

Описова частина рішення.

Ухвалою від 06.06.2024 в межах даної справи позовну заяву Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Цегельний завод №1" - залишено без руху. Повідомлено позивача про необхідність усунення недоліків позовної заяви шляхом сплати судового збору у розмірі 3028.00 грн. за подання до суду позовної заяви з однією немайновою вимогою.

Ухвалою суду від 02.07.2024 в межах даної справи прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 27 серпня 2024 року. Встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи. Підготовче засідання 27.08.2024 - не відбулось, відтак суд своєю ухвалою від 15.08.2024 призначив підготовче судове засідання на 10.09.2024 року.

Ухвалою суду від 10.09.2024 відкладено підготовче засідання на 01.10.2024 року.Ухвалою суду в межах даної справи від 01.10.2024 закрито підготовче провадження у справі №907/523/24. Призначено судовий розгляд справи по суті на 31 жовтня 2024 року.

До початку судового засідання по суті на адресу суду надійшла заява від відповідача (вх. №02.3.1-02/8486/24 від 31.10.2024 року), в якій останній вказує, що не погоджується на укладення вказаного договору оренди землі в редакції запропонованій позивачем.

Ухвалою суду від 31.10.2024 призначено судовий розгляд справи по суті на 26 листопада 2024 року.

До початку судового розгляду справи по суті від позивача у справі надійшли додаткові пояснення (вх. №02.3.1-02/9060/24 від 21.11.2024 року), в яких останній просить долучити їх до матеріалів справи.

В судове засідання 26.11.2024 з`явились представники сторін.

Суд за участю обох представників сторін розпочав розгляд справи по суті, заслухав вступне слово учасників справи, дослідив матеріали справи, проаналізував доводи і заперечення сторін стосовно редакції окремих пунктів Договору, що запропоновано Позивачем та альтернативні пропозиції Відповідача, в судовому засіданні оголошено перерву до 10.12.2024.

В судовому засіданні 10.12.2024, в яке з`явився лише представник позивача, суд заслухав його пояснення та виступ у дебатах.

Суд, завершивши розгляд справи, дослідивши наявні у справі докази, вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами дослідження та оцінки доказів, поданих сторонами у спорі, наявних у справі.

Вийшовши з нарадчої кімнати, суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Правова позиція Позивача у справі.

Позовні вимоги позивача обґрунтовані тим, що 10.11.2021 до Центру надання адміністративних послуг Ужгородської міської ради надійшла заява ТОВ "Цегельний завод №1" про поновлення договору оренди землі з кадастровим номером 2110100000:51:001:0737 на 10 років. 10.11.2022 на підставі пункту 1.11. рішення 27 сесії Ужгородської міської ради 8 скликання №986, ТОВ "Цегельний завод №1" поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 210100000:51:001:0737) площею 1.4500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості по вул. Закарпатській, 33 та передано її в оренду строком на 10 років.

На виконання вищевказаного рішення, позивач звернувся до відповідача з листом-пропозицією від 26.03.2024 №814593 про укладення договору оренди землі.

Відповідно до п. 1 пропонованої редакції договору оренди землі №2376 від 26.03.2024, орендодавець (позивач) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Ужгороді, вул. Закарпатська, 33. Кадастровий номер земельної ділянки 210100000:51:001:0737. За умовами пункту 2 проекту договору в оренду передається земельна ділянка площею 1.4500 га. Пунктом 3 проекту договору передбачено, що на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна. Відповідно до п. 7 проекту договору, на земельній ділянці розміщено будівлі, що перебувають у власності ТОВ "Геєвський Цегельний Завод".

Згідно з п. 10 проекту договору, орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі у грошовій формі та становить 623 002.65 грн. на рік.

За твердженням позивача, відповідачем не надано відповіді на пропозицію та не було повернуто підписаний примірник договору оренди землі, що не може свідчити про укладення між сторонами договору. Позивач вказує, що станом на дату подання позовної заяви позивачеві не відомі будь-які відомості щодо підписання запропонованого проекту договору оренди землі №2376 від 26.03.2024, а також не надано жодних заперечень, зауважень або протоколів розбіжностей до запропонованого договору.

На підставі вищевикладеного, позивач звернувся до суду з позовною заявою про укладення договору оренди земельної ділянки площею 1.4500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Ужгороді, вул. Закарпатська, 33 (кадастровий номер земельної ділянки 2110100000:51:001:0737) у запропонованій редакції.

В додаткових поясненнях, які надійшли на адресу суду 21.11.2024 (вх. №02.3.1-02/9060/24 від 21.11.2024 року), позивач вказує, що статтею 14 ЗУ "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі укладається з урахуванням типової форми угоди, що затверджена постановою КМУ від 03.03.2004 №220 "Про затвердження типової форми договору оренди землі". 23.11.2016 та 22.11.2017 постановами КМУ №843 та 890 внесено зміни до Типової форми договору оренди землі, в частині умов перегляду орендної плати та відповідальності за порушення строків сплати плати за землю, зокрема і до пункту 14 договору. Крім того, позивач вказує, що 17.09.2016 набуло чинності рішення Ужгородської міської ради від 30.08.2016 №356 "Про тимчасове Положення про порядок надання земельних ділянок, що знаходяться у розпорядженні Ужгородської міської ради, в оренду фізичним та юридичним особам". У відповідності до вказаного Положення затверджено типову форму договору оренди землі, шляхом конкретизації окремих умов Типового договору, затвердженого постановою КМУ. На підставі вищевказаного, позивач не погоджується із пропозиціями відповідача, висловленими ним у своїй заяві по суті справи. Також позивач зазначає, що твердження відповідача стосовно здійснення оплати за використання земельної ділянки не є предметом розгляду у даній справі, оскільки в даній конкретній справі предметом спору є визнання договору оренди землі укладеним.

Позиція відповідача у справі.

Після закриття підготовчого провадження у даній справі до початку розгляду справи по суті на адресу суду надійшла заява від відповідача (вх. №02.3.1-02/8486/24 від 31.10.2024 року), в якій останній виклав свої заперечення проти позову та вказує, що не погоджується на укладення вказаного договору оренди землі в редакції запропонованій Відповідачем із викладенням пропонованої відповідачем редакції окремих пунктів договору.

Зокрема, відповідач вказує, що не погоджується з умовами, що викладені в таких пунктах договору.

Перше. Пунктом 14 абз. 1 договору оренди передбачено накладення штрафу у розмірі 100% від суми річної орендної плати на орендаря у випадку несвоєчасного внесення орендної плати, оскільки тим же пунктом договору передбачено стягнення з орендаря пені за таке саме порушення - невчасну сплату орендної плати, що на думку відповідача є достатньою мірою відповідальності.

Друге. Відповідач не погоджується із абз. 1 пункту 27 договору, яким передбачена можливість орендодавця в односторонньому порядку вносити зміни до договору оренди при зміні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки, на його переконання, згідно приписів ст. 188 ГКУ зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено договором або законом.

Третє. Відповідач вказує, що не погоджується із абзацом 11 пункту 30 щодо передбачення обов`язку орендаря сплачувати кошти в сумі орендної плати за час після закінчення дії договору до дати укладання нового договору або додаткової угоди про поновлення дії договору.

Четверте. Відповідач заперечує проти можливості орендодавця в односторонньому порядку змінювати умови договору без укладання письмових угод, що передбачено в запропонованій редакції договору перше речення пункту 33 договору оренди землі.

П`яте. Відповідач пропонує викласти п. 40 договору оренди землі у наступній редакції "Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Право оренди землі виникає у орендаря з моменту державної реєстрації права у порядку, визначеному чинним законодавством". Виключивши з тексту запропонованого договору умову, що ніби-то сторони домовилися про те, що Орендар зобов`язується сплатити орендодавцю за період з 10 грудня 2011 року, якщо така заборгованість була несплаченою. Відповідач вважає цю вимогу неправомірним нав`язуванням умов до договору оренди землі, просить суд захистити Відповідача від цього.

Окрім того, Відповідач вказує, що ухвалою Господарського суду Закарпатської області від 22.10.2024 було порушено справу №907/869/24 між тими ж сторонами про стягнення з відповідача орендної плати за період, в т.ч., що передбачений п. 40 пропонованої до підписання редакції договору. Відтак, у разі задоволення вимог позивача по обох справах, обов`язок зі сплати орендної плати продублюється.

Відповідач пропонує викласти п. 40 договору оренди землі у наступній редакції "Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Право оренди землі виникає у орендаря з моменту державної реєстрації права у порядку, визначеному чинним законодавством".

В судовому засіданні представник відповідача підтримала заперечення проти викладених умов договору та просила прийняти редакцію спірних пунктів за змістом, що запропоновано Відповідачем.

Відповідач зазначає, що може погодитися, якщо Пунктом 14 абз. 1 договору оренди буде передбачено, нарівні із пенею, штраф у розмірі, наприклад не більше 2% (двох) відсотків за несвоєчасну сплату орендної плати, що буде адекватною мірою відповідальності.

При обговоренні судової практики застосування такої відповідальності як 100% штрафу від суми річної орендної плати представник Позивача та представник відповідача звернули увагу суду на те, що у конкретних справа, що містяться в ЄДРСР розглядалися питання щодо стягнення з Відповідачів за порушення строків сплати орендної плати такого штрафу. Суди зазначають, що штраф, який встановлено у п. 14 договору про оренду землі є несправедливим, суперечить принципам розумності, добросовісності, а задоволення такої вимоги може призвести до дисбалансу договірних прав та обов`язків сторін за спірними договорами, може зашкодити інтересам відповідача. Тому часто суди зменшують розмір штрафу до розумних та співмірних із розміром заборгованості розмірів.

На підставі викладеного, відповідач просить у задоволенні позову позивача - відмовити у повному обсязі.

Мотивувальна частина рішення.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.

Дослідивши матеріали справи та давши їм правову оцінку, судом встановлено таке.

Судом встановлено, що 10.12.2001 між сторонами було укладено договір на право тимчасового користування землею (на умовах оренди). Згідно п. 1.1. такого договору, позивач надає, а відповідач приймає в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 1.45 га. Земельна ділянка надається на умовах в тимчасове користування строком на 10 років під цегельним заводом по вул. Закарпатській, 33 (п. 1.2. договору).

Такий договір підписано уповноваженими представниками сторін і на них містяться відтиски печаток обох сторін.

Листом - повідомленням в порядку норми ст. 33 ЗУ "Про оренду землі" №35 від 03.11.2011 підтверджується намір орендаря (відповідача у даній справі) скористатися власним переважним правом на укладення договору оренди вказаної земельної ділянки на той самий строк і на тих самих умовах у відповідності до норми ст. 33 ЗУ "Про оренду землі".

Рішенням Господарського суду Закарпатської області від 06.02.2014 в справі №907/38/14 визнано поновленим і продовженим термін дії договору оренди земельної ділянки від 10.12.2001, укладений між Ужгородською міською радою та ТОВ "Цегельний завод №1", яким Ужгородська міська рада передала в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 1.45 га, що знаходиться за адресою: м. Ужгород, вул. Закарпатська, 33, на такий самий строк і на тих самих умовах, а саме до 10 грудня 2021 року. Зобов`язано позивача укласти з відповідачем додатковий договір до договору оренди земельної ділянки від 10.12.2001 року.

На виконання вказаного вище рішення, додатковою угодою №1 від 19.02.2014 до договору на право тимчасового користування земельною ділянкою від 10.12.2001 визначено поновленим і продовжено термін дії договору оренди земельної ділянки від 10.12.2011 року на такий самий строк і на тих самих умовах. а саме до 10 грудня 2021 року. Судом встановлено, що така додаткова угода підписана уповноваженими представниками сторін.

Рішенням Ужгородської міської ради 27 сесії 6 скликання №1651 від 19.02.2015 "Про порядок встановлення ставок орендної плати у м. Ужгороді за земельні ділянки, які перебувають у розпорядженні Ужгородської міської ради" затверджено такий порядок. Даним ж рішенням вирішено з метою приведення у відповідність до вимог порядку, провести перегляд орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Ужгорода, які передані в оренду, шляхом укладання додаткових угод в частині оплати в порядку, встановленому чинним законодавством.

Рішенням Ужгородської міської ради 6 сесії 7 скликання №356 від 30.08.2016 "Про тимчасове положення про порядок надання земельних ділянок, що знаходяться в розпорядженні Ужгородської міської ради, в оренду фізичним та юридичним особам" затверджено таке положення. Вказано, що договори оренди землі, укладені до набрання чинності таким рішенням, є діючими до завершення вказаного у них терміну. Переукладання діючих договорів оренди землі здійснюється з урахуванням вимог цього рішення.

Судом встановлено, що відповідач звертався до позивача в листопаді 2021 із заявою, в якій зазначав, що у зв`язку із закінченням строку оренди земельної ділянки, визначеного рішенням Господарського суду Закарпатської області від 06.02.2014 по справі №907/38/14 з кадастровим номером 2110100000:51:0737 за адресою: м. Ужгород, вул. Закарпатська, 33, то він просить позивача продовжити дію даного договору на той самий строк і на тих самих умовах.

Також, судом встановлено, що на адресу позивача 09.11.2022 надійшов лист (клопотання) від ТОВ "Геєвський цегельний завод" №0611/2022, в якому останній дає згоду ТОВ "Цегельний завод №1" на оформлення документації щодо укладення додаткової угоди про поновлення дії договору на право тимчасового користування землею (на умовах оренди) б/н від 10.12.2001 щодо земельної ділянки кадастровий номер 2110100000:51:001:0737, площею 1.45 га, за адресою: м. Ужгород, вул. Закарпатська, 33.

Рішенням Ужгородської міської ради 27 сесії 8 скликання №986 від 10.11.2022 "Про поновлення та відмову у поновленні дії договорів оренди земельних ділянок" було вирішено поновити договір оренди земельної ділянки ТОВ "Цегельний завод №1" земельної ділянки (кадастровий номер 2110100000:51:001:0737) площею 1.4500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості по вул. Закарпатській, 33 та передати її в оренду строком на 10 років.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно від 25.11.2022, номер інформаційної довідки - 316003340, за адресою - Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Закарпатська, буд. 33, знаходяться будівлі, які належать на праві приватної власності ТОВ "Геєвський Цегельний Завод".

Заявою відповідача у справі №12 від 25.01.2023 підтверджується його намір до укладення договору оренди землі.

Витягом №НВ-2100052072024 від 30.01.2024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підтверджується нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:51:001:0737 у розмірі 20 766 755.00 грн.

Надалі, позивач направив відповідачу пропозицію про укладення договору оренди землі №814593 від 26.03.2024, до якої були долучені проекти договору оренди зазначеної ділянки для їх підписання та прохання у 20 - денний термін повернення одного примірника департаменту.

Судом встановлено, що додатком до такого листа долучено проект договору оренди землі №2376 від 26.03.2024, підписаний позивачем, згідно п. 1. якого орендодавець (позивач) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Ужгороді, вул. Закарпатська, 33. Кадастровий номер земельної ділянки 2110100000:51:001:0737.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1.4500 га (п. 2 договору).

На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: будівлі та споруди (п. 3 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2024 рік становить 20 766 755.00 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (п. 5 договору).

На земельній ділянці розміщено будівлі, що перебувають у власності ТОВ "Геєвський Цегельний завод" (п. 7 договору).

Відповідно до п. 8 договору, такий укладається строком на 10 років.

Рішення про укладання договору оренди землі на новий строк та/або поновлення терміну його дії приймає Ужгородська міська рада у відповідності до чинного законодавства (п. 9 договору).

Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі у грошовій формі та становить 623 002.65 грн. (п. 10 договору).

Згідно п. 11 договору оренди, орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця в розмірі 51 916.89 грн.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 12 договору оренди).

Відповідно до п. 13 договору оренди, розмір орендної плати переглядається щороку у разі зокрема: зміни нормативно - грошової оцінки землі, розмірів земельного податку, зміні ставок орендної плати, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; зміни граничних розмірів орендної плати, визначених ПКУ.

Пунктом 14 договору оренди передбачено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором: у 10 - ти денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором; справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої суми за кожний день прострочення.

Приписами п. 40 договору оренди передбачено, що цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Право оренди виникає у порядку визначеному чинним законодавством. Даною угодою сторони дійшли згоди щодо зобов`язання орендаря, а орендар зобов`язався в свою чергу сплатити плату за землю за фактичне її використання у період від десятого грудня дві тисячі одинадцятого року до моменту державної реєстрації права оренди землі. При цьому, розмір місячних нарахувань такої плати встановлюється у відповідності до вимог чинного законодавства (виходячи з розміру нормативної грошової оцінки у відповідний період) із урахуванням пунктів 5, 10, 11 та 30 даного договору.

Додатками до договору долучено проекти розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку по вул. Закарпатській, 33, акту приймання - передачі земельної ділянки.

Судом встановлено, що такий лист - пропозиція направлялась відповідачу позивачем за його юридичною адресою, що підтверджується зокрема описом вкладення до цінного листа від 26.03.2024, копіями квитанцій від 26.03.2024 року.

Долученими відповідачем до матеріалів справи платіжними інструкціями підтверджується сплата орендарем на користь орендодавця орендної плати за період дії договору оренди (а. с. 149 - 218).

Отже, Відповідач належно користується земельною ділянкою та своєчасно сплачує орендну плату за її використання.

Висновки суду та норми права, які підлягають застосуванню.

Пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Стаття 193 Господарського кодексу України регламентує, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Частиною 1 статті 173 Господарського кодексу України визначено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Таким чином, на день розгляду спору в суді, обставини спору оцінюються судом з огляду на правила Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.

Згідно ч. 1 ст. 626, ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. У ст. 204 Цивільного кодексу України зазначено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Згідно зі ст. 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

За змістом ст. 283 Господарського кодексу України визначено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.

Статтею 286 Господарського кодексу України передбачено, що орендна плата це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Згідно ст. 792 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

У відповідності до ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Приписами ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

За змістом статті 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 цього Закону передбачено, що договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (стаття 206 Земельного кодексу України).

Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).

На підставі пункту 288.4 статті 288 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Статтею 14 ЗУ "Про оренду землі" передбачено, що типовий договір оренди землі та типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджуються Кабінетом Міністрів України.

За змістом ст. 193 Господарського кодексу України, ст. 526 Цивільного кодексу України господарське зобов`язання (зобов`язання) має виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що за певних умов звичайно ставляться.

З аналізу наведених норм встановлено, що укладення договору оренди землі у даних правовідносинах є обов`язковим і такий договір повинен бути укладений на основі типового договору, затвердженого КМУ, при чому сторони не можуть відступати від його змісту, але мають право його доповнити та конкретизувати його умови.

Статтею 13 ЗУ Про оцінку земель регламентовано, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (стаття 18 Закону України Про оцінку земель). Відповідно до ст. 20 ЗУ Про оцінку земель, за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20 вказувала, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Відповідно до ст. 14.1.125, 14.1.136 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною. Згідно зі ст. 284 Податкового кодексу України, органи самоврядування встановлюють ставки плати за землю, що сплачується на відповідній території.

Так, 14.07.2014 Ужгородською міською радою прийнято рішення №1398 "Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населеного пункту міста Ужгорода", яким затверджено нову технічну документацію із нормативної грошової оцінки земель населеного пункту м. Ужгорода по базовій вартості 1 м. кв. забудованої території в розрізі економіко-планувальних зон та грошової оцінки сільськогосподарських угідь населеного пункту.

Витягом №НВ-2100052072024 від 30.01.2024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підтверджується нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:51:001:0737 у розмірі 20 766 755.00 грн.

Судом встановлено, що розрахунок річної орендної плати здійснено позивачем із застосуванням 3 % річної ставки орендної плати за землю, що затверджена рішенням Ужгородської міської ради від 19.02.2015 №1651 "Про порядок встановлення ставок орендної плати у м. Ужгороді за земельні ділянки, які перебувають у розпорядженні Ужгородської міської ради", з урахуванням рішення Ужгородської міської ради від 14.07.2014 №1398 "Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населеного пункту м. Ужгорода Ужгородської міської ради".

Рішенням Ужгородської міської ради 27 сесії 8 скликання №986 від 10.11.2022 "Про поновлення та відмову у поновленні дії договорів оренди земельних ділянок" було вирішено поновити договір оренди земельної ділянки ТОВ "Цегельний завод №1" земельної ділянки (кадастровий номер 2110100000:51:001:0737) площею 1.4500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості по вул. Закарпатській, 33 та передати її в оренду строком на 10 років.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно від 25.11.2022, номер інформаційної довідки - 316003340, за адресою - Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Закарпатська, буд. 33, знаходяться будівлі, які належать на праві приватної власності ТОВ "Геєвський Цегельний Завод".

Також, судом встановлено, що на адресу позивача 09.11.2022 надійшов лист (клопотання) від ТОВ "Геєвський цегельний завод" №0611/2022, в якому останній дає згоду ТОВ "Цегельний завод №1" на оформлення документації щодо укладення додаткової угоди про поновлення дії договору на право тимчасового користування землею (на умовах оренди) б/н від 10.12.2001 щодо земельної ділянки кадастровий номер 2110100000:51:001:0737, площею 1.45 га, за адресою: м. Ужгород, вул. Закарпатська, 33.

Надалі, позивач направив відповідачу пропозицію про укладення договору оренди землі №814593 від 26.03.2024, до якої були долучені проекти договору оренди зазначеної ділянки для їх підписання та прохання у 20 - денний термін повернення одного примірника департаменту.

Судом встановлено, що додатком до такого листа долучено проект договору оренди землі №2376 від 26.03.2024, підписаний позивачем, згідно п. 1. якого орендодавець (позивач) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Ужгороді, вул. Закарпатська, 33. Кадастровий номер земельної ділянки 2110100000:51:001:0737.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1.4500 га (п. 2 договору).

На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: будівлі та споруди (п. 3 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2024 рік становить 20 766 755.00 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (п. 5 договору).

На земельній ділянці розміщено будівлі, що перебувають у власності ТОВ "Геєвський Цегельний завод" (п. 7 договору).

Відповідно до п. 8 договору, такий укладається строком на 10 років.

Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі у грошовій формі та становить 623 002.65 грн. (п. 10 договору).

Додатками до договору долучено проекти розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку по вул. Закарпатській, 33, акту приймання - передачі земельної ділянки.

Судом встановлено, що такий лист - пропозиція направлявся відповідачу позивачем за його юридичною адресою, що підтверджується зокрема описом вкладення до цінного листа від 26.03.2024, копіями квитанцій від 26.03.2024 року.

Згідно трекінгу даного поштового відправлення за номером №8800021646712, таке поштове відправлення з листом-пропозицією та проектами документів не було доставлено відповідачу за його юридичною адресою та було повернуто позивачу за зворотною адресою із зазначенням причин невручення поштового відправлення "закінчення встановленого терміну зберігання".

Таким чином, суд констатує, що між сторонами, на дату ухвалення даного рішення, не був підписаний договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером земельної ділянки 2110100000:51:001:0737. Дія попереднього договору оренди завершилася, що підтверджується зокрема Додатковою угодою №1 від 19.02.2014 до договору на право тимчасового користування земельною ділянкою від 10.12.2001 року. Так, умовами такої додаткової угоди №1 передбачено, що строк дії договору на право тимчасового користування земельною ділянку від 10.12.2001 року був до 30 грудня 2021 року. Таким чином, суд відхиляє твердження відповідача, висловлене ним в своїй заяві по суті справи від 31.10.2024 року, що між сторонами досі існують договірні відносини та не є необхідним укладення саме нового договору оренди землі, а є можливим продовження дії попереднього договору оренди землі.

Приписами ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 641 Цивільного кодексу України передбачено, що пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

Відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною. Якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом (ст. 642 ЦКУ).

Згідно ст. 643 ЦКУ, якщо у пропозиції укласти договір вказаний строк для відповіді, договір є укладеним, коли особа, яка зробила пропозицію, одержала відповідь про прийняття пропозиції протягом цього строку.

Приписами ст. 187 Господарського кодексу України передбачено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Згідно ст. 184 ГКУ, укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.

Відповідно до ст. 179 ГКУ, Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади, державні органи та органи державної влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

Укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Судом встановлено, що пропонована позивачем редакція Договору оренди землі загалом відповідає затвердженій Ужгородською міською радою Типовій формі договору оренди. Суд враховує твердження позивача, висловлені ним у своїх додаткових поясненнях, що статтею 14 ЗУ "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі укладається з урахуванням типової форми угоди, що затверджена постановою КМУ від 03.03.2004 №220 "Про затвердження типової форми договору оренди землі". 23.11.2016 та 22.11.2017 постановами КМУ №843 та 890 внесено зміни до Типової форми договору оренди землі, в частині умов перегляду орендної плати та відповідальності за порушення строків сплати плати за землю, зокрема і до пункту 14 договору. Крім того, позивач вказує, що 17.09.2016 набуло чинності рішення Ужгородської міської ради від 30.08.2016 №356 "Про тимчасове Положення про порядок надання земельних ділянок, що знаходяться у розпорядженні Ужгородської міської ради, в оренду фізичним та юридичним особам". У відповідності до вказаного Положення затверджено типову форму договору оренди землі, шляхом конкретизації окремих умов Типового договору, затвердженого постановою КМУ.

Однак, суд відхиляє позицію позивача про неможливість місцевої ради та Позивача відступити від викладених у типовій формі договору оренди землі умов, зокрема щодо 100% штрафу, та викладення його в редакції, запропонованій відповідачем - узгодженій сторонами в розумних розмірах.

Суд враховує, що між сторонами немає спору стосовно інших умов запропонованого договору. зокрема, розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2110100000:51:001:0737, площею 1.45 га, яка знаходиться за адресою: м. Ужгород, вул. Закарпатська, 33 20 766 755.00 грн. (п. 5 договору оренди) підтверджується витягом з технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки № НВ-2100052072024 від 30.01.2024, а застосована в п. 10 договору ставка орендної плати 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає встановленому Ужгородською міською радою в п. 2.4. Порядку встановлення ставок орендної плати у м. Ужгороді за земельні ділянки, які перебувають у розпорядженні Ужгородської міської ради, затвердженого рішенням Ужгородської міської ради №1651 від 19.02.2015 року розміру 3% від нормативно-грошової оцінки за земельну ділянку відповідного цільового призначення.

В той же час, суд відхиляє вимог позивача про надання цьому договору чинності з дня, запропонованого Позивачем, оскільки днем набрання чинності договором відповідно до ст. 187 ГК України є день набрання чинності судовим рішенням в даній справі.

Суд зазначає, що Відповідачем не висунуто заперечень щодо змісту Договору, однак заперечуються, фактично, ті пункти договору, до яких позивачем внесені зміни, порівняно з типовими умовами договору.

Розглянувши доводи та заперечення сторін, суд доходить висновку, що умови, на яких наполягає Відповідач, належить задовольнити, за виключенням пункту абзацу 11 пункту 30 щодо передбачення обов`язку орендаря сплачувати кошти в сумі орендної плати за увесь час після закінчення дії договору до дати укладання нового договору або до підписання додаткової угоди про поновлення дії договору.

Така умова договору відповідає принципам цивільного права, попереджає користування земельною ділянкою комунальної власності без внесення плати.

Інші заперечення судом визнаються обгрунтованими, належить прийняти редакцію, що запропонована Відповідачем. Зокрема, це стосується Пункту 14 абз. 1 договору оренди щодо можливості накладення штрафу у розмірі 100% від суми річної орендної плати на орендаря у випадку несвоєчасного внесення орендної плати. З урахуванням думки представників сторін та оцінки цієї умови договору з позицій загальних засад цивільного законодавства України: свобода договору; судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність, а також з позицій поточної судової практики, суд висновує, що цей пункт договору має містити умову про штраф, на який погоджується Відповідач, як слабша сторона у цих правовідносинах 2% від суми річної орендної плати у разі несвоєчасного внесення орендної плати.

Суд відмовляє у задоволенні вимоги позивача стосовно включення до п. 40 договору оренди землі умови, що Орендар зобов`язується сплатити орендодавцю за період з 10 грудня 2011 року, якщо така заборгованість була несплаченою.

Суд погоджується з твердженням відповідача, що така вимога і умова договору суперечить нормам Цивільно кодексу України, не відповідає засадам доброї совісті, є дискримінаційною. Усі спори щодо колишніх боргів орендарів земельних ділянок комунальної власності Ужгородської місцевої громади, щодо яких з вини власника землі або неналежного урядування Позивача, минули строки позовної давності мають вирішуватися виключно в судовому порядку, а не шляхом нав`язування таких умов до нових договорів оренди землі.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради про визнання укладеним договору належить частково задовольнити.

Задовольняючи частково позовну заяву, суд звертається до правових висновків і позицій Верховного Суду, що викладені при розгляді подібної справи з вимогою про визнання укладеним договору оренди землі, зокрема щодо викладення п. 14 Договору оренди стосовно 100% штрафу, що викладені в п. 40 постанови від 16 квітня 2024 року у справі № 916/3669/23.

Так, ВС вказав, що суд має дослідити й надати належну оцінку змісту запропонованої Товариством власної редакції пункту 14 проєкту договору оренди землі, якою визначено інший розмір пені (значно менший в порівнянні із пропозицією позивача), а також, що місцевий суд може ухвалити рішення про часткове задоволення позову міської ради. Часткове задоволення позову не є виходом суду за межі позовних вимог, а буде відповідати імперативним приписам частини 9 статті 238 ГПК України, згідно з якою в спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, наслідком чого, звісно, може бути й часткове задоволення позову залежно від встановлених конкретних обставин справи.

Щодо обґрунтованості рішення.

Згідно зі ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Положеннями ст. 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

В силу приписів ст. 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідач доказів на спростування викладених позивачем обставин суду не надав.

З урахуванням вищевикладеного в сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позову частково.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

У випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору (ч. 9 ст. 129 ГПК України).

Відтак, на відповідача покладається 3028.00 гривень витрат на оплату судового збору. Враховуючи наведене та керуючись статтями 11, 13, 14, 73 - 79, 86, 129, 210, 220, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

у х в а л и в:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Визнати укладеним з дня набрання чинності рішенням суду договір оренди земельної ділянки площею 1.4500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Ужгороді, вул. Закарпатська, 33 (кадастровий номер земельної ділянки 2110100000:51:001:0737) в наступній редакції:

Договір оренди землі № 2376

Територіальна громада міста Ужгорода в особі Ужгородської міської ради від імені якої діє Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради, в особі директора Гільтайчука Віталія Степановича, що діє на підставі Положення, затвердженого рішенням Ужгородської міської ради від 04.05.2023 р. № 1265, надалі - Орендодавець, з одного боку, та товариство з обмеженою відповідальністю Цегельний завод № 1 (скорочене найменування ТОВ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД №1), код 31402817, в особі керівника Гумен Евеліни Юріївни, що діє на підставі Статуту, та за погодженням загальних зборів засновників товариства згідно протоколу від


2024 року № ____ (у разі необхідності), надалі Орендар, з другого боку, уклали цей договір про нижченаведене:

Предмет договору

1. Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Ужгороді, вул. Закарпатська, 33.

Кадастровий номер земельної ділянки 2110100000:51:001:0737.

Об`єкт оренди

2. В оренду передається земельну ділянку загальною площею 1,4500 га у тому числі


-
.

3. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: будівлі та споруди, а також інші об`єкти інфраструктури: по периметру земельної ділянки розміщено паркан.

4. Земельна ділянка передається в оренду разом з


-
.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2024 рік становить 20 766 755,00 грн. (двадцять млн. сімсот шістдесят шість тис. сімсот п`ятдесят п`ять грн. 00 коп.) згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виданої управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області (електронні послуги) № НВ-2100052072024 від 30.01.2024 року.

6. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної інфраструктури площею 0,0031 га; охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної інфраструктури площею 0,0093 га.

7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: на земельній ділянці розміщено будівлі А',А-3,В,В',И,Є, що перебувають у власності ТОВ Геєвський Цегельний завод.

Строк дії договору

8. Строком на 10 років. Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір використати переважне право на укладання договору оренди землі на новий строк.

9. Рішення про укладання договору оренди землі на новий строк та/або поновлення терміну його дії приймає Ужгородська міська рада у відповідності до чинного законодавства.

Орендна плата

10. Орендна плата вноситься Орендарем у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі у грошовій формі та становить 623 002,65 грн. (шістсот двадцять три тис. дві грн. 65 коп.) на рік.

11. Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця в розмірі 51 916,89 грн. (п`ятдесят одна тис. дев`ятсот шістнадцять грн. 89 коп.).

12. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

13. Розмір орендної плати переглядається щороку у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни нормативно - грошової оцінки землі, розмірів земельного податку , зміні ставок орендної плати, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

- зміні граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України;

- інших випадках , передбачених законом.

14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:

- у 10-ти денний строк сплачується штраф у розмірі 2 (два) відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;

- справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої суми за кожний день прострочення.

15. Витрати, пов`язані з підготовкою змін до договору оренди, у зв`язку із внесенням змін до чинного законодавства, в тому числі у зв`язку із проведенням державної реєстрації права оренди землі покладаються на Орендаря.

Умови використання земельної ділянки

16. Земельна ділянка передається в оренду із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

17. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

18. Умови збереження стану об`єкта оренди у відповідності до вимог чинного законодавства України.

Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду

19. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розробленням проекту її відведення.

Згідно рішення ХХVIІ сесії міської ради VIІІ скликання від 10.11.2022 року № 986 (пункт 1.11) поновити ТОВ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД №1 дію договору оренди земельної ділянки площею 1,4500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості по вул. Закарпатській, 33 строком на 10 років.

20. Інші умови передачі земельної ділянки в оренду: не дозволяється зміна цільового призначення. Використання земельної ділянки здійснювати із урахуванням затвердженої містобудівної та землевпорядної документації, а також інших законодавчих актів, що є чинними на території України.

21. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється одночасно з підписанням акту її приймання-передачі.

Умови повернення земельної ділянки

22. Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір вирішується у судовому порядку.

У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення її (їх) у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284

23. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати та поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.

24. Поліпшення стану орендованої земельної ділянки, проведені Орендарем за письмовою згодою з Орендодавцем землі, не підлягають відшкодуванню. Умови, обсяги і строки відшкодування Орендарю витрат за проведені ним поліпшення стану земельної ділянки визначаються окремою угодою сторін.

Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки

25. На орендовану земельну ділянку встановлено обмеження (обтяження), а саме: охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної інфраструктури площею 0,0031 га; охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної інфраструктури площею 0,0093 га.

26.Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.

Інші права та обов`язки сторін

27. Права Орендодавця:

У разі зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, коефіцієнтів інфляції (визначених у відповідності до вимог чинного законодавства) ставок земельного податку та ставок орендної плати відповідно до змін чинного законодавства, орендодавець має право на збільшення орендної плати, про що укладається додаткова угода, яка є невід`ємною частиною цього договору.

Вимагати від Орендаря:

- використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;

- дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів;

- дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;

- своєчасного внесення орендної плати.

28. Обов`язки Орендодавця:

- передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;

- при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;

- не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;

- попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.

29. Права Орендаря:

- самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі;

- за письмовою згодою Орендодавця, зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;

- отримувати продукцію і доходи;

- передавати орендовану земельну ділянку в суборенду за письмовою згодою Орендодавця;

- визначити, що Орендар не вправі передавати право оренди землі у заставу та вносити його до статутного фонду іншої юридичної особи.

30. Обов`язки Орендаря:

- здійснити у 20-ти денний термін державну реєстрацію права оренди у відповідності до вимог чинно законодавства. У разі несвоєчасного здійснення права оренди справляється пеня у розмірі визначеному п. 14 даної угоди;

- своєчасно вносити орендну плату за користування земельною ділянкою;

- щоквартально подавати Орендодавцю підтверджуючі документи щодо внесення орендної плати;

- приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, але не раніше державної реєстрації відповідного права оренди;

- виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;

- дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, водного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;

- у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної податкової служби;

- у разі зміни своїх банківських реквізитів, юридичної адреси, назви, організаційно-правової форми тощо, у 10-денний строк з моменту настання таких змін повинен письмово повідомити про це Орендодавця;

- самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством кумулятивним способом;

- у разі неповернення земельної ділянки в зазначений термін здійснити плату за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за землю у цьому випадку вноситься у розмірах, визначених цим договором;

- у разі укладання договору оренди землі на новий строк здійснювати відшкодування втрат від недоотримання Ужгородською міською радою коштів за використання земель на період закінчення дії даного договору та державної реєстрації права оренди землі, що виникне на підставі нового договору оренди землі, укладеного на новий строк;

- у разі зміни цільового використання земельної ділянки, з моменту її здійснення до набрання чинності новоукладеного договору проплачувати орендну плату в розмірі згідно ставок орендної плати нового використання;

- щороку станом на 1 січня і до 20 лютого поточного року подавати в державну податкову інспекцію в м. Ужгород головного управління ДФС У Закарпатській області податкову декларацію на поточний рік та/або здійснювати її подачу щомісяця у порядку та строки визначені Податковим кодексом України;

- за нововідведені земельні ділянки або за новоукладеними договорами оренди землі Орендар подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним в державну податкову інспекцію в м. Ужгороді головного управління ДФС у Закарпатській області податкову декларацію за новоукладеними договорами оренди;

- у разі зміни протягом року об`єкта та/або бази оподаткування платник Орендар подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни до державної податкової інспекції у м. Ужгород головного управління ДФС у Закарпатській області.

Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини

31. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе Орендар.

Страхування об`єкта оренди

32. Згідно з цим договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню.

Зміна умов договору і припинення його дії

33. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

34. Дія договору припиняється у разі:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- придбання Орендарем земельної ділянки у власність;

- викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

- ліквідації юридичної особи-орендаря.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

35. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

- взаємною згодою сторін (за виключенням випадків встановлених пунктом 36 договору);

- рішенням суду на вимогу однієї із сторін, внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

36. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається.

Умовами розірвання договору в односторонньому порядку є :

- несплати розміру орендної плати протягом трьох місяців;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначення ;

- передача в суборенду земельної ділянки без письмової згоди Орендодавця.

37. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору

38. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.

Сторона , яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.

Конфіденційність

39. При виконанні цього Договору кожна сторона буде діяти в умовах конфіденційності, а саме:

- забезпечить збереження конфіденційності змісту цього Договору, а також письмових і усних відомостей, отриманих у зв`язку з цим Договором;

- допускатиме до інформації по виконанню цього Договору обмежене коло осіб, які безпосередньо пов`язані з його виконанням;

- не буде доводити до відома третіх осіб будьяку інформацію, пов`язану з діяльністю Сторін, крім випадків, коли використання чи надання такої інформації є необхідним або доцільним для використання цього Договору, або здійснюється у передбаченим чинним законодавством України порядку.

Прикінцеві положення

40. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами.

Право оренди землі виникає у порядку визначеному чинним законодавством.

Даною угодою сторони дійшли згоди щодо зобов`язання Орендаря, а Орендар зобов`язався в свою чергу сплатити плату за землю за фактичне її використання у період від десятого грудня дві тисячі одинадцятого року до моменту державної реєстрації права оренди землі. При цьому, розмір місячних нарахувань такої плати встановлюється у відповідності до вимог чинного законодавства (виходячи з розміру нормативної грошової оцінки у відповідний період) із урахуванням пунктів 5, 10, 11 та 30 даного договору.

Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий в Орендаря, третій у організації, яка здійснила державну реєстрацію права оренди.

Реквізити сторін

ОрендодавецьОрендарТериторіальна громада міста Ужгорода в особі Ужгородської міської ради Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради м. Ужгород, пл. Поштова, 3ТОВ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД № 1 вул. Закарпатська, 33, м. Ужгородр/р UA148999980334129812000007493 в Казначейство України, одержувач: ГУК у Закарпатській області /Ужгородська ТГ 18010600, код ЄДРПОУ 37975895 МФО 899998Код 31402817Підписи сторін

ОрендодавецьОрендарДиректор департаменту Керівник ТОВ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД №1


Гільтайчук В.С.
Гумен Е.Ю.МПМП

3. Судові витрати покласти на відповідача.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Цегельний завод №1", код ЄДРПОУ - 31402817, 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, вул. Закарпатська, будинок 33, на користь Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради, код ЄДРПОУ - 36541721, 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, 3, сплачений судовий збір у розмірі 3028.00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Згідно ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду, згідно зі ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду.

Повне судове рішення складено та підписано 10.12.2024 року.

СуддяП. Д. Пригуза

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123673072
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) оренди

Судовий реєстр по справі —907/523/24

Рішення від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Рішення від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 10.09.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 15.08.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 06.06.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні