Рішення
від 10.12.2024 по справі 908/2681/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 33/192/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.12.2024 Справа № 908/2681/24

м.Запоріжжя Запорізької області

Суддя Господарського суду Запорізької області Мірошниченко М.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін матеріали справи № 908/2681/24

за позовом Акціонерного товариства УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ (вул. Єжи Гедройця, буд. 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49038, ідентифікаційний код 40081237)

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс (69600, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 4, ідентифікаційний код 00191224)

про стягнення 17112,70 грн.

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернулося Акціонерне товариство УКРЗАЛІЗНИЦЯ в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця з позовом до Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс про стягнення 17112,70 грн. зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника.

Позов заявлено на підставі ст. 307 Господарського кодексу України, ст. ст. 634, 918, 920 Цивільного кодексу України, ст. ст. 3, 10 Закону України Про залізничний транспорт, п. 1.10 Правил розрахунків за перевезення вантажів (зареєстровано в Міністерстві юстиції України №864/5085 від 24.11.2000), ст. ст. 5, 6, 32, 124 Статуту залізниць України.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.10.2024 позовну заяву передано на розгляд судді Мірошниченку М.В.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 08.10.2024 прийнято уточнену позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №908/2681/24, присвоєно справі номер провадження 33/192/24, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами без проведення судового засідання. Встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позовну заяву - 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі; для надання заперечень на відповідь на відзив - 5 днів з дня отримання відповіді на відзив. Встановлено позивачу строк для надання суду відповіді на відзив на позов - 5 днів з дня отримання відзиву на позов. Повідомлено сторін, що додаткові письмові докази, клопотання, заяви, пояснення, необхідно подати у строк до 07.11.2024.

Копію ухвали доставлено до електронних кабінетів позивача та відповідача 08.10.2024 о 17:09 год., що підтверджується довідками про доставку електронного листа.

Таким чином, суд повідомив відповідача належним чином про час та місце розгляду справи.

Відповідач не надав відзиву на позову.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд визнав наявні у справі матеріали достатніми для розгляду справи по суті.

У зв`язку з розглядом справи без виклику представників сторін, фіксування судового процесу технічними засобами згідно з ч. 3 ст. 222 ГПК України не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до електронного повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №45-00191224/2020-0001 від 30.06.2020 Акціонерне товариство УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ (позивач) засвідчило прийняття від Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс (відповідач) заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

Таким чином, відповідач приєднався до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

Згідно з п. 1.1 договору предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

Згідно з п. п. 2.1.1, 2.1.4, 2.1.5 цього договору замовник зобов`язаний надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів (далі Система планування перевезень); сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Відповідно до п. 2.3.2 договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації, розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів.

Розрахунки за договором здійснюються через філію «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (п. 4.1 договору).

Пунктом 7.3 договору сторони погодили, що строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік.

Згідно з п. 1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Відповідно до п. п. 1.1, 1.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України 08.06.2011 № 138), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084 (далі - Правила оформлення перевізних документів) на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

03.03.2024 відповідач за накладною №46276663 зі станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на станцію Терешківка Південної залізниці здійснив відправлення вагону (контейнер) №94450475 з вантажем «Смола к/угольная». У графі 20 «Найменування вантажу» накладної відправником зазначено: «вантаж розміщено й закріплено згідно з п. 2.1.2 гл. 9 додатка 3 до СМГС. Відповідальний за розміщення та кріплення вантажу ст. майстер Левченко В.М.».

На шляху прямування по прибуттю на станцію Кременчуг Південної залізниці 06.03.2024 при комерційному огляді виявлено злам двох фітингових упорів під контейнером №LCTU5000092, про що складено акт загальної форми №10333 від 06.03.2024 та надано телеграму №118 від 06.03.2024 на станцію відправлення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

Вагон було відчеплено від складу поїзда для усунення комерційної несправності.

На місцях загального користування по станції Кременчуг із залученням відновного поїзду Кременчук та працівників вагонного господарства комерційну несправність виправлено, про що складено акт загальної форми ГУ=23 №20001 від 08.03.2024 та надане телеграфне повідомлення на станцію відправлення Запоріжжя-Ліве №180 від 08.03.2024.

Станцією Кременчуг складено акт загальної форми №32 від15.03.2024 за наслідками усунення комерційної несправності про нарахування у зв`язку з цим платежів, зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника (плата за користування вагонами, збір за зберігання вантажу, збір за маневрову роботу, довідка про перевезення телеграфом, витрати відновного поїзда за надані послуги).

За час затримки вагона №94450475 по станції Кременчуг Південної залізниці через усунення комерційної несправності з 06.03.2024 02 год. 50 хв. до 08.03.2024 12 год. 00 хв. були нараховані наступні платежі згідно з актом загальної форми ГУ-23 №32 від 15.03.2024:

-плата за користування вагонами в розмірі 1227,84 грн. з ПДВ;

-збір за зберігання вантажів у вагонах у розмірі 2318,76 грн. з ПДВ;

-збір за маневрову роботу в розмірі 7217,64 грн. з ПДВ;

-збір за два телеграфні повідомлення - 653,64 грн. з ПДВ.

Витрати відновного поїзда Кременчуг за послуги, надані при виконанні робіт з усунення комерційної несправності, склали 5694,82 грн. з ПДВ.

Таким чином, загальна сума платежів, зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника, складає 17112,70 грн. з ПДВ.

На підставі акту загальної форми ГУ-23 №32 від 15.03.2024 станцією відправлення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці була оформлена 21.04.2024 накопичувальна картка №21049003, яку відповідач не узгодив, проставивши заперечення.

На підставі вказаних обставин позивач звернувся до господарського суду з позовом у даній справі про стягнення з відповідача 17112,70 грн. зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника.

Згідно з ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються кодексами, законами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

За приписами ч. 1 ст. 218 Цивільного кодексу України завантаження (вивантаження) вантажу здійснюється організацією, підприємством транспорту або відправником (одержувачем) у порядку, встановленому договором, із додержанням правил, встановлених транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

У ч. 1 ст. 3 Закону України від 04.07.1996 № 273/96-ВР «Про залізничний транспорт» законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Нормативно-правові акти, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно з ч. 8 ст. 10 вказаного Закону розрахунки відправників і одержувачів вантажу, вантажобагажу і пошти з підприємствами залізничного транспорту загального користування за перевезення, додаткові збори за вантажні операції і користування рухомим складом, а також за штрафи, пеню, неустойки здійснюються в порядку, передбаченому Статутом залізниць України, іншими актами законодавства України та міжнародними договорами.

У п. 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі Статут залізниць України), визначено, що технічні умови навантаження і кріплення вантажів - обов`язкові для дотримання всіма учасниками перевезення вимоги щодо розміщення, закріплення, способу навантаження, розвантаження вагонів, забезпечення безпеки руху, збереження залізничного рухомого складу та вантажів (далі - Технічні умови).

Згідно з п. 32 Статуту залізниць України відправник зобов`язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов.

Відповідно до абз. 2 п. 124 Статуту залізниць України вантажовідправник, вантажоодержувач, порт, підприємство (організація) зобов`язані також відшкодувати залізниці збитки, завдані внаслідок пошкодження рухомого складу, перевантаження, неправильного навантаження, застосування неякісної упаковки або неправильного кріплення вантажу.

Відповідно до п. 1.0 Правил розрахунків за перевезення вантажів, які затверджено наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 864/5085 (далі - Правила розрахунків за перевезення вантажів), платежі, збори, які виникли через затримку вагонів (контейнерів) з вантажами під час перевезення з вини відправника, оформляються станцією затримки відповідними документами, які надсилаються на станцію відправлення для стягнення цих платежів, зборів з відправника.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356, затверджено Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги.

Пунктами 2, 10 розділу І «Загальні положення» вказаного Збірника тарифів встановлено, що тарифи, збори та плати, наведені в цьому Збірнику, застосовуються на всіх лініях залізниць широкої, вузької та європейської колій мережі залізниць України загального користування, що включені в постійну експлуатацію, для всіх суб`єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб), які беруть участь у процесі організації та здійснення перевезень вантажів залізничним транспортом.

Ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому Збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість.

У п. п. 1, 5 розділу V Збірника тарифів встановлено, що ставки плати за користування вагонами перевізника України залежно від часу користування і від кількості операцій, що виконуються (навантаження, вивантаження) з вагонами, наведені табл. 1. За затримку на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення власних та орендованих вагонів з вини одержувача, відправника або власника (орендаря) вагонів залізниці сплачується плата в розмірі 50% ставок, зазначених у табл. 1.

Наказом Міністерства інфраструктури України № 441 від 22.06.2022, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.06.2022 за № 689/38025, внесено зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, згідно з якими коефіцієнт для тарифів, плат та зборів, що вказані в розділах II і Збірника тарифів, а також для плати за користування вагонами та контейнерами, що вказана в розділі V Збірника тарифів становить 5,139.

Пунктом 2.6 розділу 2 Правил розрахунків за перевезення вантажів встановлено, що розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.

Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

За приписами ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з ч. 3 ст. 74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Позивачем надано докази в підтвердження нарахування платежів та зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника, в сумі 17112,70 грн.

Відповідач не надав доказів оплати пред`явлених до стягнення сум на користь позивача або обґрунтованих заперечень проти позову.

Враховуючи викладене, позовні вимоги судом задоволені.

За розгляд позовної заяви позивачем оплачено судовий збір у розмірі 3028,00 грн. платіжним дорученням №6888 від 23.09.2024.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 3028,00 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс (69600, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 4, ідентифікаційний код 00191224) на користь Акціонерного товариства УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ (вул. Єжи Гедройця, буд. 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49038, ідентифікаційний код 40081237) збори, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника, в сумі 17112,70 грн. (сімнадцять тисяч сто дванадцять грн. 70 коп.) та витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.).

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 10.12.2024.

Суддя М.В. Мірошниченко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123673143
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування

Судовий реєстр по справі —908/2681/24

Рішення від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні