ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"11" грудня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/5345/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Цісельського О.В.,
дослідивши матеріали позовної заяви (вх.№5484/24 від 06.12.2024)
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Спеціалізований зерновий термінал «Чорноморськ» (68001, Одеська обл., Одеський р-н, м. Чорноморськ, просп. Миру, № 2, приміщ. 71-Н)
до відповідачів: 1) Державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» (68001, Одеська обл., Одеський р-н, м. Чорноморськ, вул. Праці, № 6);
2) Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (01135, м. Київ, просп. Берестейський, № 14);
про встановлення постійного платного земельного сервітуту,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Спеціалізований зерновий термінал «Чорноморськ» звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» та Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, в якій просить суд:
- встановити за ТОВ «Спеціалізований зерновий термінал «Чорноморськ» постійний платний земельний сервітут на частині земельної ділянки державної власності площею 0,1129 га (1129,0 м2) (кадастровий номер 5110800000:03:001:0667, загальна площа 0,5604 га), місце розташування: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 2, що знаходиться у постійному користуванні ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ» з правом влаштування виїзду на територію планового зернового перевантажувального комплексу та визначити істотні умови сервітуту;
- встановити за ТОВ «Спеціалізований зерновий термінал «Чорноморськ» постійний платний земельний сервітут на частині земельної ділянки державної власності площа земельного сервітуту 0,0345 га (345,0 м2), складається з двох частин площами 0,0077 га (77,0 м2) та 0,0268 га (268 м2) (кадастровий номер 5110800000:03:001:0826, загальна площа 2,9517 га), місце розташування: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 2, що знаходиться у постійному користуванні ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ» з правом прокладання, ремонту та експлуатації транспортної галереї на причали №№ 5, 6 та визначити істотні умови сервітуту.
Дослідивши матеріали позовної заяви, суд дійшов висновку про передачу позовних матеріалів у справі №916/5345 до іншого суду за виключною підсудністю з огляду на таке.
У параграфі 3 глави 2 розділу І Господарського процесуального кодексу України (далі по тексту ГПК України) сформульовані правила територіальної юрисдикції (підсудності). У вказаному параграфі ГПК України встановлені вимоги щодо визначення загальної підсудності (стаття 27), особливості визначення підсудності справи, у якій однією зі сторін є суд або суддя (стаття 28), правила альтернативної підсудності (стаття 29) та правила виключної підсудності (стаття 30).
Відповідно до частин першої, другої статті 27 ГПК України позов пред`являється до господарського суду за місцезнаходженням чи місцем проживання відповідача, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Для цілей визначення підсудності відповідно до цього Кодексу місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи - підприємця визначається згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Правила ж виключної територіальної підсудності передбачені у статті 30 ГПК України, перелік категорій справ у якій розширеному тлумаченню не підлягає. Виключну підсудність установлено, зокрема, для позовів, у яких відповідачами є міністерства.
Виключна підсудність є особливим видом територіальної підсудності, правила якої забороняють застосування при пред`явленні позову інших норм, що регулюють інші види територіальної підсудності, передбачені у статтях 27 - 29 ГПК України.
Між тим, згідно з ч. 3 ст. 30 ГПК України спори, що виникають з приводу нерухомого майна, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням майна або основної його частини. Якщо пов`язані між собою позовні вимоги пред`явлені одночасно щодо декількох об`єктів нерухомого майна, спір розглядається за місцезнаходженням об`єкта, вартість якого є найвищою.
В свою чергу, ч. 5 ст. 30 ГПК України передбачає, що спори, у яких відповідачем є Кабінет Міністрів України, міністерство чи інший центральний орган виконавчої влади, Національний банк України, Рахункова палата, Верховна Рада Автономної Республіки Крим або Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради або обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, а також справи, матеріали яких містять державну таємницю, розглядаються місцевим господарським судом, юрисдикція якого поширюється на місто Київ, незалежно від наявності інших визначених цією статтею підстав для виключної підсудності такого спору іншому господарському суду.
Виключна підсудність, за змістом частини п`ятої статті 30 Господарського процесуального кодексу України, визначає суд, яким має бути розглянуто справу. Правило про виключну підсудність застосовується судом у будь-якому випадку за наявності визначених законом умов, не залежить від волі сторін, а також наявності чи відсутності обґрунтувань учасників справи щодо її застосування.
Отже, в силу прямої вказівки частини п`ятої статті 30 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва є єдиним судом, до виключної підсудності якого віднесено справи, відповідачем у яких є, зокрема, міністерство чи інший центральний орган виконавчої влади, незалежно від наявності інших визначених цією статтею підстав для виключної підсудності такого спору іншому господарському суду.
Верховний Суд у своїх постановах також неодноразово наголошував, що тлумачення норм частин 5 ст. 30 ГПК України свідчить про те, що закріплене у ній правило виключної підсудності справ поширюється на усі спори в яких відповідачем, зокрема, визначено міністерство чи інший центральний орган виконавчої влади незалежно від наявності інших визначених цією статтею підстав для виключної підсудності такого спору іншому господарському суду.
Отже, у випадку виникнення конкуренції норм частини третьої статті 30 ГПК України та частини п`ятої статті 30 ГПК України під час визначення підсудності спору з приводу нерухомого майна, у тому числі щодо земельних ділянок, відповідачем в якому є орган, зазначений у частині п`ятій статті 30 ГПК України, судам слід керуватись частиною п`ятою статті 30 ГПК України.
Таким чином, якщо відповідачем у справі є орган, зазначений у частині п`ятій статті 30 ГПК України, то розгляд такої справи у будь-якому разі відноситься до компетенції Господарського суду міста Києва та будь-який інший суд неуповноважений здійснювати розгляд відповідної справи.
Аналогічні висновки були викладені, зокрема, у постановах Верховного Суду від 01.09.2022 у справі № 910/14346/21 та від 27.07.2022 у справі № 910/1718/21.
З матеріалів позовної заяви вбачається, що звертаючись до Господарського суду Одеської області з даною позовною заявою позивачем в якості відповідача-2 визначено Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 31 ГПК України суд передає справу на розгляд іншому суду, якщо справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
Частиною третьою статті 31 Господарського процесуального кодексу України визначено, що передача справи на розгляд іншого суду за встановленою цим Кодексом підсудністю з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої цієї статті, здійснюється на підставі ухвали суду не пізніше п`яти днів після закінчення строку на її оскарження, а в разі подання скарги - не пізніше п`яти днів після залишення її без задоволення.
Положеннями частини шостої статті 31 Господарського процесуального кодексу України визначено, що спори між судами щодо підсудності не допускаються.
Справа, передана з одного суду до іншого в порядку, встановленому цією статтею, повинна бути прийнята до провадження судом, якому вона надіслана (частини сьома статті 31 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи викладене, те, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Спеціалізований зерновий термінал «Чорноморськ» одним з відповідачів за його позовом вказано Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, Господарський суд Одеської області зазначає про наявність підстав для передачі матеріалів позовної заяви у справі № 916/5345/24 за виключною підсудністю, визначеною ч. 5 ст. 30 Господарського процесуального кодексу України, до Господарського суду міста Києва.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 31, ст.ст. 30, 232, 233, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Спеціалізований зерновий термінал «Чорноморськ» (вх.№5484/24 від 06.12.2024) до Державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» та Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України про встановлення постійного платного земельного сервітуту разом з доданими до неї документами, передати за виключною підсудністю на розгляд Господарського суду міста Києва.
Ухвала набрала законної сили 11.12.2024 та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня її винесення.
Суддя О.В. Цісельський
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123673858 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про земельні сервітути |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Цісельський О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні