Рішення
від 04.12.2024 по справі 918/784/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" грудня 2024 р. м. РівнеСправа № 918/784/24

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В., при секретарі судового засідання Мельник В.Я., розглянувши у загальному позовному провадженні матеріали справи

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Парк-Хаус" (33028, Рівненська область, м. Рівне, вул. Княгині Ольги, буд.4Б, код ЄДРПОУ 38503494)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (33027, м. Рівне, вул. Івана Вишенського, буд. 4, код ЄДРПОУ 45182059)

про визнання недійсним рішення

В судовому засіданні приймали участь:

від позивача: адвокат Буковський В.М.;

від відповідача: адвокат Янкевич Л.Д.

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 26.11.2024 по 04.12.2024 року.

ВСТАНОВИВ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Парк-Хаус" звернулося в Господарський суд Рівненської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в якому просить визнати недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" від 11.07.2024 року, яке оформлене протоколом засідання комісії від 11.07.2024 року № 0175-2, яким задоволено акт про порушення № 0175 від 14.05.2024 року складений щодо Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Парк-Хаус" (код ЄДРПОУ 38503494) про порушення вимог підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем на об`єкті за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б.

Даний позов обґрунтовує наступним. Рівненською філією ТОВ "Газорозподільні мережі України" прийнято рішення, оформлене протоколом № 0175-2 від 11.07.2024 року про задоволення Акту № 0175 від 14.05.2024 року про порушення споживачами природного газу вимог підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем на об`єкті Відповідача за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б та здійснення перерахунку розподіленого об`єму природного газу відповідно до вимог Кодексу ГРМ та донарахування об`єму природного газу за період з 01.05.2024 року по 14.05.2024 року у розмірі 8745,79 м. куб. на загальну суму 151 201 грн 24 коп..

Позивач вважає, що рішення Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" оформлене протоколом № 0175-2 від 11.07.2024 року з розгляду Акту № 0175 від 14.05.2024 року про порушення вимог п. п. 1 п. 3 гл. 2 р. XI Кодексу газорозподільних систем, пп.1 п.4 глави 4 Розділу XI Кодексу ГРМ, було прийняте з порушенням вимог Кодексу газорозподільних систем, комісією в неповноважному складі, а також через затримку в проведенні перевірки засобів вимірювальної техніки, а відтак, таке рішення є неправомірним і підлягає визнанню недійсним.

Позивач зазначає, що під час проведення перевірки 14.05.2024 року (на підставі заяви позивача від 02.05.2024 року) представниками відповідача були підтверджені повідомлення позивача про те, що: наявні розбіжності між показами лічильника та обчислювача; обчислювач працює не коректно (на цифровому табло з`являються сторонні символи, показник обчислювача в стандартних умовах змінюється без споживання газу); на різьбових з`єднаннях та муфтових з`єднаннях були виявлені витоки. При цьому, ознак пошкодження цілісності лічильника чи обчислювача (коректора), або пошкодження пломб та несанкціонованого втручання в роботу лічильника чи обчислювача (коректора), порушення строку періодичної повірки лічильника чи обчислювача (коректора) під час перевірки представниками відповідача встановлено не було.

Позивач вказує, що ОСББ "Парк-Хаус" самостійно (до виявлення порушення відповідачем) звернулося до Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" із заявою про необхідність обстеження лічильника газу у зв`язку із виявленням розбіжностей в показниках та появі сторонніх символів на екрані обчислювача. Позивач вжив усіх належних заходів для запобігання наслідків встановлених розділом XI Кодексу ГРС.

На думку ОСББ "Парк-Хаус", внаслідок своєчасного повідомлення позивачем відповідача про вихід з ладу лічильника (оформленню Акта про порушення передувало письмове звернення позивача), до спірних правовідносин підлягають застосуванню приписи абз. 1 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, у зв`язку з чим відсутні підстави для нарахування позивачеві необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 28.08.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

09.09.2024 року до господарського суду представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та просить суд відмовити у задоволенні вимог позивача про визнання недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення. Відповідач посилається на те, що перерахунок вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу проведено позивачу правомірно при цьому зазначає наступне. 14.05.2024 року працівниками Оператора ГРМ було складено акт про порушення та встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем, а саме: порушення пп.1, п. 3 , глави 2, розділу ХІ Кодексу ГРМ (пошкодження лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно (Розбіжність між показами лічильника та обчислювача. Обчислювач працює не коректно, на цифровому табло з`являються сторонні символи, показник лічильника в стандартних умовах змінюється) та складено акт про порушення № 0175 від 14.05.2024 року. Крім того, в акті перевірки вузла обліку природного газу вказано, що обчислювач працює некоректно, показник обчислювача в стандартних умовах змінюється без споживання газу. Виявлено витоки на різьбових з`єднаннях та муфтових з`єднаннях. В подальшому, у відповідності до п. 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ, акт про порушення 0175 від 14.05.2024 року було передано на розгляд комісії Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу газорозподільних систем. Комісією, протокол засідання комісії № 0175-2 від 11.07.2024 року, було задоволено акт про порушення 0175 від 14.05.2024 року, який складений про порушення п.п.1 п.3 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем. Сума, що підлягає до відшкодування відповідачем згідно з актом про перерахунок розподіленого об`єму природного газу 8 745,79 куб.м. за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання згідно за цінами закупівлі природного газу позивачем протягом періоду необлікованого природного газу (п.п.1 п.11 гл.5 Розділу ХІ Кодексу ГРМ), становить 151 201,24 грн. Розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газ проведений за період з 13:00 год. 01.05. по 13:30 год. 14.05.2024 року. Акт про порушення підписаний представником позивача без будь-яких зауважень. При проведенні перевірки були складені акти перевірки вузла обліку природного газу, акти розпломбування та зняття лічильника газу та обчислювача на позачергову повірку, що також не заперечується позивачем.

За твердженням відповідача, якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок не облікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу. При цьому, для цілей визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, Кодекс газорозподільних систем розмежовує несправність лічильника, що сталася: внаслідок його пошкодження; внаслідок позаштатного режиму роботи. Несправність лічильника газу сталася внаслідок позаштатного режиму роботи - комерційний ВОГ працював в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно. Зокрема було виявлено розбіжності між показниками лічильника та обчислювача в робочих умовах, а також через те, що обчислювач працює некоректно, зокрема, на цифровому табло з`являються сторонні символи.

Відповідач зазначає, що перевірка на об`єкті позивача проводилась за заявою позивача, який повідомив про виявлення розбіжності в показниках, появі сторонніх символів екрані приладу обліку. Зазначений лист за своїм змістом не містить письмового повідомлення про факт пошкодження лічильника газу. Позивач не звертався до АДС відповідача з повідомленням про виникнення аварійної ситуації, а направив лист з проханням направити представника метрології для обстеження лічильника газу в зв`язку з виявленням розбіжності в показниках та появі сторонніх символів на екрані приладу обліку.

Відповідач вказує, що Кодекс ГРМ розмежовує несправність лічильника, що сталася унаслідок його пошкодження, та несправність лічильника, що сталася унаслідок позаштатного режиму роботи. Такий підхід дозволяє кваліфікувати пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, обліковується або обліковується некоректно, як порушення "не з вини споживача", оскільки хоча споживач у цих випадках не здійснював несанкціонованого втручання, водночас міг виявити пошкодження ЗВТ/лічильника газу (механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання) або позаштатний режим роботи, що за пунктом 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРМ охоплює ситуації, які споживач може виявити.

Крім того, відповідач вважає такими, що не заслуговують на увагу, посилання позивача, що засідання комісії з розгляду акта про порушення проведено без участі юриста. Відповідно до протоколу засідання комісії від 11.07.2024 року встановлено, що в засіданні комісії взяв участь провідний фахівець з договірних відносин відділу договірної роботи управління юридичного забезпечення Рівненської філії. В засіданні комісії взяли участь Баглєй К.К. провідний фахівець з договірних відносин відділу договірної роботи управління юридичного забезпечення та секретар комісії Юсенко В.Л. фахівець з договірних відносин відділу договірної роботи відділу юридичного забезпечення.

13.09.2024 року до суду позивачем подано відповідь на відзив, в якій посилається на те, що саме звернення позивача 02.05.2024 року з повідомленням про наявність несправності вузлів обліку газу ОСББ "Парк-Хаус" стало підставою для проведення відповідачем перевірки 14.05.2024 року за результатами якої був складений акт про порушення № 0175 від 14.05.2024 року. Зазначає, що відзив на позов не містись нормативного обґрунтування законності дій відповідача в спірній ситуації та не спростовують посилань позивача на зловживання відповідачем в строках реагування на повідомлення позивача, оскільки представники відповідача прибули на місце виклику тільки через 13 днів, аж 14.05.2024 року о 13:30, чим сприяли збільшенню періоду донарахування обсягів газу.

Відносно посилань відповідача про підписання представником позивача акту про порушення без будь-яких зауважень, то вказаний акт в графі "детальний опис обставин та суті порушення" містить формулювання, яке співпадає з формулюванням повідомлення позивача від 02.05.2024 року, що адресоване відповідачу.

Позивач вказує, що ключовою вимогою для застосування абзацу 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС є виявлення порушення оператором ГРМ самостійно. В даному випадку позивач повідомив відповідача про наявність несправності. Відповідно, позивач вважає, що правові підстави застосування відповідачем абзацу 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС відсутні.

26.09.2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду позивачем подано клопотання про долучення доказів відповідно до якого просить суд долучити до матеріалів справи копії документів, які стосуються встановлених на об`єкті ОСББ "Парк-Хаус" за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б, комерційних вузлів обліку: Лічильника об`єму газу GMS G40/40 заводський номер №025912, Коректора (обчислювач) об`єму газу Універсал-02 заводський номер №6801.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 09.10.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті. Розгляд справи по суті призначено на "29" жовтня 2024 р.

Представник позивача під час розгляду справи по суті позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві та з урахуванням відповіді на відзив. Натомість представник відповідача проти позову заперечив з підстав, наведених у відзиві.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши обставини на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, безпосередньо дослідивши докази у справі, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення. При цьому, господарський суд керувався наступним.

Згідно заяви приєднання № ТА-1183 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) від 01.01.2024 року, ОСББ "Парк-Хаус" є споживачем природного газу за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б (Типова форма договору затверджена постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2498).

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Парк-Хаус" на підставі типового договору розподілу природного газу (надалі - Договір), форма якого затверджена постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2498, отримує послуги розподілу природного газу.

Згідно з додатком 4 до зазначеної заяви, на об`єкті ОСББ "Парк-Хаус", що розташований за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б, встановлені комерційні вузли обліку: Лічильник об`єму газу GMS G40/40 заводський номер №025912, Коректор (обчислювач) об`єму газу Універсал-02 заводський номер №6801.

За умовами п. 2.1. Договору Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.

Підпункт 4 пункту 7.2. Договору передбачає, що Оператор ГРМ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем.

Положеннями п. 5.3 Договору визначено, що при здійсненні обліку спожитого природного газу Споживачем, що не є побутовим, за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу береться один кубічний метр (м куб.) природного газу, приведений до стандартних умов згідно з вимогами, визначеними в Кодексі газорозподільних систем.

У разі виявлення порушень вимог Кодексу газорозподільних систем при обліку спожитого природного газу побутовим Споживачем та Споживачем, що не є побутовим, за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу беруться об`єми природного газу, які нараховуються згідно з вимогами Кодексу газорозподільних систем.

Пунктом 2.3. Договору розподілу природного газу передбачено, що окрім договору сторони зобов`язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом ГРМ.

Відтак правовідносини, які склалися між позивачем та відповідачем регулюються також положеннями Закону України "Про ринок природного газу", Кодексом газорозподільних систем, Правилами безпеки системи газопостачання України, затвердженими наказом Міністерства вугільної енергетики та вугільної промисловості від 15 травня 2015 року № 285 (далі - Правила безпеки), Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою НКРЕПК від 30 вересня 2015 року № 2496 (далі - Правила постачання).

Як вбачається з Паспорту лічильника газу "GMS" GMS.407273.001 ПС, лічильник газу роторний GMS-G-40-40-1,0-У2-Н4, заводський № 025912, здійснено 09.10.2020 року державну повірку, вид повірки періодична, результат повірки придатний. 12.10.2022 року вказаний лічильник опломбовано.

Відповідно до Паспорту обчислювача об`єму газу "Універсал", ГРЭМ 020000.001-02 ПС, заводський № 6801, здійснено 09.10.2020 року та 11.10.2022 року повірку, відмітки про відповідність - придатний.

Відповідно до Свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 5М/13520 від 26.10.2022 року, чинне до 26.10.2024 року, лічильник газу GMS G.40 заводський № 025912, за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки відповідає вимогам ДСТУ 9034:2020, діапазон вимірювань об`ємної витрати Q: 0,41-65 м. куб/год., границі допустимої відносної похибки +/--2 при витраті Qp.

02.05.2024 року ОСББ "Парк-Хаус", на виконання пункту 6 глави 6 розділу X Кодексу ГРС, письмово повідомило Рівненську філію ТОВ "Газорозподільні мережі України" про виявлення розбіжності в показниках та наявності сторонніх символів на екрані приладу обліку, та просило направити представника для обстеження приладів обліку газу за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б (заява від 02.05.2024 р., вхідний РФ ТОВ "Газорозподільні мережі України" № 2392-Р- РвФ/100/05.4-24 від 02.05.2024 року).

14.05.2024 року представниками Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" (на підставі заяви від 02.05.2024 року) проведено перевірку вузлів обліку газу позивача:

- Лічильник газу - GMS G.40/40 № 025912 показник 339423,25 м.куб, дата повірки 26.10.2022 р., діапазон вимірювань від 0,41 до 6,5 м.куб., наявна пломба R 36651001 Rv MeTR, R 34361183, R 34361182, R 34361184 Rv MeTR, М 14818395, М 14818394, М 14818393 Rv MeTR. Роз`єм лічильника, наявні/встановлені пломби R 34360257 Rv MeTR; Вузол обліку газу оснащений засобом дистанційної передачі даних Imod;

- Коректор (обчислювач) об`єму газу Універсал-02 №6801, дата повірки - 11.10.2022 р., показник об`єму в Р.У. 339457 м.куб, показник об`єму в С.У. 152327 м.куб., наявна пломба R 36651002 Rv MeTR;

- Перетворювач тиску РС-28 № 10160039, діапазон вимірювань від 0 до 160 кПа, дата повірки 12.10.2023 р., наявна пломба R 38477516 Rv MeTR;

- Перетворювач температури ПВТ-01 №7535, діапазон вимірювань від - 50 до + 50 0С, дата повірки 10.10.2023 р., наявна пломба R 38477515 Rv MeTR.

Під час перевірки було виявлено розбіжність між показами лічильника та обчислювача. Обчислювач працює не коректно: на цифровому табло з`являються сторонні символи, показник обчислювача в стандартних умовах змінюється без споживання газу. Також було виявлено витоки на різьбових з`єднаннях та муфтових з`єднаннях. Газопостачання припинено та складено акт порушення.

За результатом перевірки о 13:30 год. складено Акт перевірки вузла обліку природного газу від 14.05.2024 року.

14.05.2024р. о 13:30 год. складено Акт розпломбування та зняття засобів вимірювальної техніки на комерційному вузлі обліку газу, а саме: Лічильника GMS G.40/40 № 025912 показник 339423,25 м.куб, діапазон вимірювань від 0,41 до 6,5 м.куб., дата повірки 26.10.2022 р., зняті пломби R 36651001 Rv MeTR, R 34361183, R 34361182, R 34361184 Rv MeTR, М 14818395, М 14818394, М 14818393 Rv MeTR. Роз`єм лічильника, знято пломбу R 34360257 Rv MeTR; Коректор (обчислювач) об`єму газу Універсал-02 №6801, дата повірки - 11.10.2022 р., показник об`єму в Р.У. 339457 м.куб., показник об`єму в С.У. 152327, знято пломбу R 36651002 Rv MeTR; Перетворювач тиску РС-28 № 10160039, діапазон від 0 до 160 кПа, дата повірки 12.10.2023 р., знято пломбу R 38477516 Rv MeTR; Перетворювач температури ПВТ-01 №7535, діапазон від - 50 до + 50 0С, дата повірки 10.10.2023 р., знято пломбу R 38477515 Rv MeTR.

14.05.2024р. о 13:30 год. складено протокол № 175 направлення ЗВТ на позачергову повірку - лічильника газу GMS G.40 ВN 40, № 025912, показник 339423,25 м.куб., повірка 26.10.2022 р.

14.05.2024р. о 13:30 год. складено протокол № 175 направлення ЗВТ на позачергову повірку обчислювач об`єму газу "Універсал", № 6801, дата повірки 11.10.2022 р., v Р.У. 339457 м.куб., показник об`єму v С.У. 152327 м.куб.

На підставі Акту перевірки о 13:30 год складено Акт про порушення № 0175 від 14.05.2024 року.

В п. п. 12 п. 2 Акту про порушення № 0175 від 14.05.2024 року зазначено: встановлено порушення Розділу XI Глави 2 п. 3 пп.1 Кодексу ГРМ пошкодження ЗВТ (Лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.

При цьому, в п. 2 Акту зазначено: розбіжність між показами лічильника та обчислювача. Обчислювач працює не коректно: на цифровому табло з`являються сторонні символи, показник обчислювача в стандартних умовах змінюється.

Довідкою Державного підприємства "Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації" про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №5л/15 від 15.05.2024р. підтверджено невідповідність засобу вимірювальної техніки лічильника газу, вимогам ДСТУ 9034:2020. Підстави для визнання ЗВТ непридатним вказано: похибка на витраті Qmin= -56,68%; періодичне підклинювання роторів на витраті Qmin.

Довідкою Державного підприємства "Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації" про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №5л/16 від 15.05.2024р. підтверджено невідповідність засобу вимірювальної техніки вимогам ДСТУ 9039:2020 Метрологія. Обчислювачі для лічильників газу електронні. Методика повірки. Підстави для визнання ЗВТ непридатним вказано: некоректне відображення інформації на індикаторі.

27.05.2024 року ОСББ "Парк-Хаус" подано заяву до Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" (заява від 27.05.2024 року, вхідний РФ ТОВ "Газорозподільні мережі України" № 2760-Р-РвФ/100/05.4-24 від 27.05.2024 року) з проханням врахувати при розгляді комісії акту про порушення № 0175 наступне: невідповідність показників було виявлено самостійно і негайно повідомлено Рівненську філію ТОВ "Газорозподільні мережі України"; у прилади обліку газу втручань не було, пломби не пошкодженні, дати повірки приладів обліку не протерміновані; обсяги спожитого газу аналогічні за такі ж періоди 2022-23 р.р.; котел VIESSMANN VITOPLEX 200 (200kW) є резервним і не використовується; конвектори (2 шт.) АКОГ-5-СП не використовувалися жодного разу; з 20.04.2024 року обладнання котельні було переведено в літній режим, що передбачає тільки нагрів гарячої води за графіком із залученням котла VIESSMANN VITOKROSSAL 300 (170kW).

06.06.2024р. о 15:00 складено Акт встановлення та пломбування засобів вимірювальної техніки на комерційному вузлі обліку газу, а саме лічильника (підмінного) Зонд 2 G650 заводський номер №00151 пломба R 38474269 Rv Metr.

- Лічильник об`єму газу - GMS G.40/40 № 025912 показник 339484,80 м.куб., діапазон витрат від 0,41 до 6,5 м.куб., дата повірки 14.05.2024 р., встановлена пломба R 34361182 Rv MeTR, R 34361183 Rv MeTR, R 34361184 Rv MeTR, М 14818394, М 14818395, М 14818393 Rv MeTR, R 38560917 Rv MeTR. Роз`єм лічильника, встановлені пломби R 38560934 Rv MeTR;

- Коректор (обчислювач) об`єму газу Універсал-02 №6801, дата повірки - 03.06.2024 р., показник об`єму в Р.У. 339484 м.куб., показник об`єму в С.У. 0 м.куб., встановлена пломба R 38560936 Rv MeTR;

- Перетворювач тиску РС-28 № 10160039, діапазон від 0 до 160 кПа, дата повірки 10.10.2023 р., встановлена пломба R 38560936 Rv MeTR;

- Перетворювач температури ПВТ-01 №7535, діапазон від - 50 до + 50 0С, дата повірки 10.10.2023 р., встановлена пломба R 38560945 Rv MeTR.

09.07.2024 року ОСББ "Парк-Хаус" подано заяву до Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" (заява від 09.07.2024 року, вхідний РФ ТОВ "Газорозподільні мережі України" № 3566-Р-РвФ/100/05.4-24 від 09.07.2024 року) з проханням, 11.07.2024 року під час розгляду комісією акту про порушення № 0175, врахувати документи, які підтверджують факт реагування обчислювального обладнання на відбір газу: непридатність обчислювача Універсал-02 № 6801 була визначена за не метрологічними показниками; непридатність лічильника GMS G40 № 025912 було визначено за похибкою на витраті Qmin= -56,68%; поріг чутливості згідно паспортних даних 0,10 м3/год.

За результатом розгляду Акту про порушення Комісією ТОВ "Газорозподільні мережі України" прийнято рішення, оформлене протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" №0175-2 від 11.07.2024 року, яким вирішено (постановлено): акт про порушення № 0175 від 14.05.2024 року задовольнити; скласти акт - розрахунок не облікованого ( донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

На підставі рішення комісії з розгляду актів про порушення Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України", оформленого протоколом засідання комісії №0175-2 від 11.07.2024 року, яким задоволено акт про порушення № 0175 від 14.05.2024 року, складено Акт розрахунок № 0175 від 11.07.2024 року не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості, відповідно до пп.1 п.4 глави 4 Розділу XI Кодексу ГРМ, за період з 07:00 год. 01.05.2024 по 13:30 год. 14.05.2024. З урахуванням заяви споживача від 09.07.2024 року перерахунок проводиться лише за ті години, коли фактично відбувалося споживання природного газу, а саме 195 годин. Перерахований об`єм природного газу становить 8 987,22 м.куб.. Донарахований об`єму газу становить: 8 987,22- 241,43 = 8 745,79 м.куб.. Загальна вартість не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу становить 151 201,24 грн.

Правовідносини сторін у цій справі виникли з договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) та регулюються положеннями Кодексу ГРС, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕП) від 30.09.2015 року № 2494, який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.

Відповідно до п. 1.3. розділу 1 типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2498, цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Договір розподілу регламентує порядок та умови забезпечення цілодобового доступу до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Позивача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Відповідачем обсягів природного газу до об`єкта споживача, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи (п. 1.1. розділу І договору розподілу).

За цим Договором Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.

Відповідно до п. 2 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС цей Кодекс визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу.

Пунктом 4 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС визначається, що вузол обліку природного газу /вузол обліку/ ВОГ - сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством.

У постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 19.06.2024 року у справі №911/2072/23 викладено наступну правову позицію:

"Відносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем урегульовані положеннями Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494 (Кодекс ГРС), в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин.

За змістом пункту 7 глави 3 розділ ІХ Кодексу ГРС вбачається, що за наявності розбіжностей у частині визначення об`єму та/або обсягу спожитого (розподіленого) природного газу вони підлягають урегулюванню відповідно до умов договору розподілу природного газу, а у разі недосягнення згоди - у судовому порядку. До вирішення цього питання об`єм (обсяг) спожитого (розподіленого) природного газу встановлюється відповідно до даних Оператора ГРМ.

Так, пунктом 5 глави 1 розділу Х Кодексу ГРС передбачено, що для визначення об`єму спожитого (розподіленого) природного газу по об`єкту споживача використовуються дані комерційного вузла обліку Оператора ГРМ.

Відповідно до пункту 2 глави 2 розділу Х Кодексу ГРС до складу комерційного ВОГ на базі лічильника газу в комплекті з вбудованим чи окремим коректором або обчислювачем об`єму газу, зокрема входять: лічильник газу; коректор або обчислювач об`єму газу; датчик тиску та/або температури газу, тощо.

Водночас відповідно до пункту 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.

Так, відповідно до пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать:

1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно;

2) фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об`єму газу, що були введені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо.

Главою 4 розділу ХІ Кодексу ГРС встановлено порядок визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим у разі виявлення оператором ГРМ порушень.

Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу ХІ Кодексу ГРС норми цього розділу щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованій діяльності Оператора ГРМ, застосовуються за наявності акта про порушення, складеного Оператором ГРМ відповідно до вимог цього розділу.

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого: при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

Такий підхід дозволяє кваліфікувати пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, як порушення "не з вини споживача", оскільки споживач у цих випадках не здійснював несанкціонованого втручання, водночас міг виявити пошкодження ЗВТ/лічильника газу або позаштатний режим роботи, що за пунктом 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС охоплює ситуації, які споживач може виявити.

Схожа правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11.02.2021 у справі №927/770/18.

Разом з тим, згідно з пунктом 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі своєчасного (до виявлення порушення представником оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ/лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку).

Отже, у випадку повідомлення споживачем про позаштатний режим роботи лічильника газу до виявлення цих обставин оператором ГРМ, процедура перерахунку необлікованого споживання природного газу може застосовуватися лише щодо періоду відсутності пошкодженого ЗВТ/лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку, до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. Водночас, у випадку встановлення позаштатного режиму роботи лічильника газу оператором ГРМ самостійно, якщо не було виявлено несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ, як це передбачено підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, процедура перерахунку необлікованого споживання природного газу може застосовуватися за період з дати виходу з ладу ЗВТ, або (1)з початку розрахункового періоду, якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно встановити, (2) з дати прострочення періодичної повірки, якщо таке порушення є доведеним, до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.09.2023 у справі № 914/2135/22.

Згідно зі статтею 3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства, зокрема, є справедливість, добросовісність та розумність.

Відповідно до статті 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Приписами абзацу 1 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС встановлено заохочувальну норму, яка виключає застосування процедур розділу ХІ цього Кодексу, тобто, здійсненні розрахунків безоблікового споживання газу у випадку повідомлення споживачем про пошкодження лічильника до виявлення порушення оператором ГРМ, тобто у випадку вжиття споживачем всіх належних від нього заходів щодо належного виконання зобов`язання згідно з договором.

Практика щодо можливості застосування цієї норми є сталою та послідовною та викладена у численних постановах Верховного Суду, зокрема, але не виключно у постановах від 30.06.2022 у справі № 911/2791/2020, від 11.02.2021 у справі №927/770/18, від 16.08.2022 у справі № 910/1873/2020, від 19.09.2019 у справі №908/2313/18, від 18.11.2022 у справі № 914/993/21 тощо.

Отже, ураховуючи нормативно-правове регулювання спірних правовідносин, у контексті встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, колегія суддів вважає, що господарські суди дійшли засновано на правильному застосуванні абзацу 1 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС висновку щодо наявності підстав для визнання недійсним рішення комісії з розгляду Акта про порушення як такого, що прийняте з порушенням приписів Кодексу ГТС.

При цьому Суд відхиляє посилання скаржника на те, що пункт 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС не є застосовним у випадках позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ, адже позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), що виникає, зокрема в результаті пошкодження лічильника, несправності лічильника, встановленої за результатами позачергової або експертної повірки. Витрати (споживання) природного газу не обліковується або обліковується некоректно у обох випадках, і при позаштатному режимі роботи комерційного ВОГ, і при пошкодженні ЗВТ (як складової комерційного ВОГ). Разом з тим, наявність/відсутність підстав для перерахунку (донарахування) об`ємів природного газу або зміну їх режиму нарахування має встановлюватись з урахуванням конкретних обставин, зокрема повідомлення/неповідомлення споживачем оператора про позаштатний режим роботи комерційного ВОГ/лічильника ЗВТ/тощо, причин пошкодження ЗВТ/лічильника газу тощо."

Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ включає:

1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;

2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;

3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;

4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;

5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;

6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Зміст визначення "позаштатний режим роботи" характеризується переліком ознак, які самостійно або в своїй сукупності створюють його юридичне наповнення. Водночас хоча зазначений перелік і не є вичерпним, однак, з огляду на правову природу відносин з газопостачання та правовий статус його суб`єктів, наявність зазначених ознак підлягає доведенню саме оператором ГРМ, насамперед шляхом їх фіксації у відповідному акті. Ознаки позаштатного режиму повинні бути належним чином встановлені та зафіксовані оператором ГРМ, а для вирішення питання щодо наявності ознак роботи в позаштатному режимі відповідно до критеріїв визначених Кодексом ГРС недостатньо лише зазначати що "має місце порушення в роботі ЗВТ", а підлягає доведенню факт інших ознак порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ з боку споживача, що стали причиною позаштатного режиму роботи.

Іншими словами, у випадку виявлення порушень вимог Кодексу газорозподільних систем, представником оператора ГРМ складається акт про порушення, в якому має бути вказано вид, обставини і суть порушення, що визначає порядок визначення необлікованих об`ємів природного газу та їх режим нарахування.

Судом встановлено, що позивач 02.05.2024 року самостійно звернувся до відповідача із листом від 02.05.2024 року в якому повідомив про виявлення розбіжності в показниках та наявності сторонніх символів на екрані приладу обліку, та просив направити представника для обстеження приладів обліку газу за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б.

У даному випадку, порушень вимог Кодексу газорозподільних систем, що мали наслідком позаштатний режим роботи комерційного ВОГ у діях споживача не встановлено, що виключає вину у діях останнього та підстави покладення відповідальності у вигляді перерахунку об`ємів газу.

Як встановлено судом, ОСББ "Парк-Хаус" є власником лічильник об`єму газу - GMS G.40/40 заводський № 025912 та коректора (обчислювач) об`єму газу Універсал-02 заводський № 6801.

Згідно Паспорту лічильника газу "GMS" GMS.407273.001 ПС, лічильник газу роторний GMS-G-40-40-1,0-У2-Н4, заводський № 025912, здійснено 09.10.2020 року державну повірку, вид повірки періодична, результат повірки придатний. 12.10.2022 року вказаний лічильник опломбовано.

Відповідно до Паспорту обчислювача об`єму газу "Універсал", ГРЭМ 020000.001-02 ПС, заводський № 6801, здійснено 09.10.2020 року та 11.10.2022 року повірку, відмітки про відповідність - придатний.

Відповідно до Свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 5М/13520 від 26.10.2022 року, чинне до 26.10.2024 року, лічильник газу GMS G.40 заводський № 025912, за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки відповідає вимогам ДСТУ 9034:2020, діапазон вимірювань об`ємної витрати Q: 0,41-65 м. куб/год., границі допустимої відносної похибки +/--2 при витраті Qp.

Згідно до Свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 186 П-10/24 від 14.05.2024 року Державного підприємства "Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації", чинне до 14.05.2026 року, лічильник газу роторний GMS G -40 заводський № 025912, за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки відповідає вимогам ДСТУ 9034:2020, 0,41 м3/год. - 65 м3/год., клас 1,0. Відносна похибка Qmin

Порушення вимог щодо експлуатації засобів вимірювальної техніки з боку споживача відсутні.

Згідно з вимогами глави 9 розділу Х Кодексу ГРС, якою врегульовано порядок перевірки вузлів обліку та їх складових, якою встановлено право ініціювати проведення перевірки Оператора ГРМ та споживача. Перевірка проводиться під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу щодо питань, наведених у пункті 1 цієї глави. Оператор ГРМ повинен здійснювати контрольний огляд ВОГ у строки, визначені цим Кодексом ГРС - за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.

Положеннями пункту 7 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС передбачено, що у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак порушень представник оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору. Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу.

Отже, відповідачем було проведено перевірку комерційного ВОГ позивача за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б на підставі звернення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Парк-Хаус", що свідчить про те, що ініціатором перевірки був позивач, а проведена відповідачем перевірка не пов`язана з контрольним оглядом ВОГ.

У пункті 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС визначено обов`язки власника (користувача) комерційного ВОГ у випадку виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, до яких належить також лічильник, та перелік ситуацій, які кваліфікуються як позаштатний режим роботи, маючи ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Як вбачається з матеріалів справи, всі матеріали за результатом перевірки ЗВТ позивача, в тому числі акт про порушення № 0175, були складені після звернення споживача до відповідача.

Вузол обліку газу споживача знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б, включає як засоби вимірювальної техніки так і допоміжне обладнання, останні є єдиним вузлом, який здійснює облік природного газу.

У пункті 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС визначено обов`язки власника (користувача) комерційного ВОГ у випадку виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, до яких належить також лічильник, та перелік ситуацій, які кваліфікуються як позаштатний режим роботи, маючи ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Абзацом 1 п. 8 гл. 4 розд. ХІ Кодексу ГРС унормовано, що у разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ/лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку).

У розумінні приписів Кодексу своєчасним повідомленням споживача про пошкодження ЗВТ вважається повідомлення, адресоване ним Оператору ГРМ у будь-який час до виявлення таких недоліків представником останнього.

Так, у постанові Верховного Суду від 02.12.2020 року у справі № 906/962/18 викладено правову позицію, відповідно до якої у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.

Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.

Для цілей визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, Кодекс ГРС розмежовує несправність лічильника, що сталася внаслідок його пошкодження, та несправність лічильника, що сталася внаслідок позаштатного режиму роботи.

Так, вказаним положенням підпункту 2 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС визначено, що у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням того, що у разі якщо при вимірюванні лічильником газу або звужуючим пристроєм та/або датчиком різниці тиску перевищується діапазон вимірювання або вони працюють в позаштатному режимі, про що є зареєстровані та зафіксовані у звітах обчислювача чи коректора об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність), об`єм розподіленого(спожитого) природного газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання перерахунки проводяться за фактичний час тривалості аварійної/позаштатної ситуації.

Відповідно до Акту про порушення № 0175 від 14.05.2024 року Оператором ГРМ було прийнято рішення про здійснення перерахунку розподіленого об`єму природного газу відповідно до вимог Кодексу ГРМ.

Виходячи з аналізу абз.1 п.8 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем процедура, передбачена главою ХІ цього Кодексу не застосовується до споживача за одночасного дотримання наступних умов:

1) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) до виявлення порушення представником Оператора ГРМ;

2) за умови відсутності явних ознак пошкодження пломби чи навмисного втручання в ЗВТ/лічильник газу.

З матеріалів справи вбачається, що оформленню відповідачем акта про порушення № 0175 від 14.05.2024 року, передувало повідомлення 02.05.2024 року позивачем про виявлення розбіжності в показниках та наявності сторонніх символів на екрані приладу обліку та вжиття споживачем всіх належних від нього заходів щодо належного виконання зобов`язань згідно з умовами договору про направлення представника Відповідача для перевірки.

Докази, з яких вбачається пошкодження пломб лічильника газу або несанкціоноване втручання в роботу досліджуваного лічильника споживачем, в матеріалах справи відсутні.

Стосовно тверджень відповідача щодо неможливості застосування до спірних правовідносин абзацу 1 п. 8 гл. 4 розд. XI Кодексу газорозподільних систем, то слід зазначити наступне.

Абзацом 1 п. 8 гл. 4 розд. XI Кодексу ГРС унормовано, що у разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого 3ВТ/лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку).

Ключовою вимогою для застосування абз. 1 п.8 гл.4 розд. ХІ Кодексу ГРМ є наявність письмового повідомлення оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби, зробленого до виявлення порушення оператором ГРМ (висновок щодо можливості застосування цієї норми при виявленні позаштатного режиму роботи, викладений у постановах Верховного Суду від 30.06.2022 у справі №911/2791/20, від 11.02.2021 у справі №927/770/18, 16.08.2022 у справі №910/1873/20).

У постанові Верховного Суду 30.06.2022 у справі №911/2791/20 зазначено, що Оператором ГРМ було встановлено роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, а не пошкодження ЗВТ/лічильника газу. Споживач у вказаній справі самостійно повідомив про вихід лічильника з ладу до виявлення порушення оператором ГРМ.

Верховний Суд вказав, що внаслідок своєчасного повідомлення позивачем відповідача про вихід з ладу лічильника, приписи абз. 1 п. 8 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем підлягають застосуванню до спірних правовідносин, у зв`язку з чим відсутні підстави для нарахування позивачеві необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

У справі № 927/770/18 встановлено, що споживачем було повідомлено оператора ГРМ (до виявлення порушення представником оператора ГРМ) про позаштатний режим роботи складових частин комерційного вузла обліку, а також відсутністю механічних пошкоджень та ознак самовільного втручання у засіб вимірювальної техніки (показники газового лічильника не змінювалися). У постанові від 11.02.2021 року Верховний Суд дійшов висновку, що приписами абз. 1 п. 8 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС встановлено заохочувальну норму, яка виключає застосування вимог розділу XI цього Кодексу при здійсненні розрахунків безоблікового споживання газу у випадку повідомлення споживачем про пошкодження лічильника до виявлення порушення оператором ГРМ, тобто у випадку вжиття споживачем всіх належних від нього заходів щодо належного виконання зобов`язання згідно з договором. Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об?єму газу), що виникає, зокрема в результаті пошкодження лічильника, несправності лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановленої за результатами позачергової або експертної повірки.

Оскільки, саме внаслідок своєчасного повідомлення позивачем відповідача про позаштатний режим роботи лічильника, приписи абз. 1 п. 8 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем підлягають застосуванню до спірних правовідносин, тому суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про відсутність підстав для нарахування позивачеві необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу та задоволення позову.

Верховний Суд у постанові від 27.06.2019 у справі №922/4735/16 зазначив, що внаслідок своєчасного повідомлення позивачем відповідача про позаштатний режим роботи лічильника приписи абз. 1 п. 8 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Отже, усталена судова практика Верховного Суду підтверджує можливість застосування заохочувальної норми - абзацу 1 п. 8 гл. 4 р. XI Кодексу газорозподільних систем до спірних правовідносин.

Тобто, до спірних правовідносин може бути застосовано норми пункту 8 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, з огляду на стверджуване встановлення роботи комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, а не пошкодження ЗВТ/лічильника газу.

Таким чином, внаслідок своєчасного повідомлення позивачем відповідача про вихід з ладу лічильника (оформленню Акта про порушення передувало вжиття споживачем всіх залежних від нього заходів щодо належного виконання зобов`язань згідно з умовами договору), до спірних правовідносин підлягають застосуванню приписи абз. 1 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу систем, у зв`язку з чим відсутні підстави для нарахування позивачеві не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

Споживач самостійно виявив порушення, що звільняє його від відповідальності, оскільки матеріалами справи підтверджується відсутність механічних пошкоджень лічильника чи його елементів, а також наявність та цілісність пломб лічильника.

Враховуючи вищевикладене, рішення від 11.07.2024 року комісії Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" з розгляду акту № 0175 від 14.05.2024 року, яке оформлене протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" №0175-2 від 11.07.2024 року, про порушення вимог п.п. 1 п. 3 гл. 2 р. XI Кодексу газорозподільних систем, який складений на об`єкті за адресою: м. Рівне, вул.. Княгині Ольги, 4Б, є неправомірним, і, відповідно підлягає визнанню недійсним.

При цьому суд зазначає, що недійсне рішення комісії Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Відтак на підставі вказаного рішення не може бути здійснено будь-яких нарахувань об`ємів та обсягів природного газу і його вартості відповідно.

Крім того слід відмітити, що Акт розрахунок № 0175 від 11.07.2024 року не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості є невід`ємною частиною рішення комісії з розгляду актів про порушення Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України", оформленого протоколом засідання комісії №0175-2 від 11.07.2024 року, і, відповідно, у разі недійсності рішення є автоматично недійсним та таким, що не створює юридичних наслідків.

В рішенні ЄСПЛ "Кузнєцов та інші проти Росії" від 11.01.2007 р., аналізуючи право особи на справедливий розгляд її справи відповідно до статті 6 Конвенції, зазначено, що обов`язок національних судів щодо викладу мотивів своїх рішень полягає не тільки у зазначенні підстав, на яких такі рішення ґрунтуються, але й у демонстрації справедливого та однакового підходу до заслуховування сторін.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

У відповідності до пункту 4 частини 2 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Згідно із ч. 2-3 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Поняття і види доказів викладені у статті 73 ГПК України, згідно якої доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За змістом статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).

Згідно зі статтею 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на вищезазначене, та те, що Позивач довів належними та допустимими доказами факт недійсності рішення від 11.07.2024 року комісії Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" з розгляду акту № 0175 від 14.05.2024 року, яке оформлене протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення Рівненської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" №0175-2 від 11.07.2024 року, а Відповідач вказаного не спростував позовні вимоги підлягають до задоволення.

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати у справі по сплаті судового збору (з урахуванням коефіцієнту 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору) у розмірі 2422,40 грн. покладаються на відповідача у справі.

Керуючись статтями 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Визнати недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» від 11.07.2024, яке оформлене протоколом засідання комісії від 11.07.2024 № 0175-2, яким задоволено акт про порушення №0175 від 14.05.2024, складений щодо Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Парк-Хаус» (код ЄДРПОУ 38503494) про порушення вимог підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем на об`єкті за адресою: м. Рівне, вул. Княгині Ольги, 4Б.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (33027, м. Рівне, вул. Івана Вишенського, буд. 4, код ЄДРПОУ 45182059) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Парк-Хаус" (33028, Рівненська область, м. Рівне, вул. Княгині Ольги, буд.4Б, код ЄДРПОУ 38503494) судовий збір у сумі 2422 грн. 40 коп..

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення підписано 11 грудня 2024 року.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.

Суддя Марач В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення04.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123673977
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —918/784/24

Рішення від 04.12.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 06.12.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 28.08.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні