ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 607/20844/24Головуючий у 1-й інстанції Стельмащук П.Я. Провадження № 22-ц/817/1061/24 Доповідач - Храпак Н.М.Категорія -
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2024 року м. Тернопіль
Тернопільський апеляційний суд в складі:
Головуючої - Храпак Н.М.
Суддів - Гірський Б. О., Хома М. В.,
за участі секретаря - Панькевич Т.І.
без участі сторін, належним чином повідомлених про день, час та місце розгляду справи,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу №607/20844/24 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , на ухвалу Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 11 жовтня 2024 року, постановлену суддею Стельмащуком П.Я., у цивільній справі за позовною заявою ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , третя особа відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської областіЗахідного міжрегіонального управління Міністерстваюстиції про виключення запису, як батька з актового запису про народження,-
В С Т А Н О В И В:
у вересні 2024 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до ОСОБА_2 , третя особа відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської областіЗахідного міжрегіонального управління Міністерстваюстиції, про виключення запису, як батька з актового запису про народження.
Ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 11.10.2024 дану цивільну справу передано на розгляд за підсудністю до Яготинського районного суду Київської області.
Не погоджуючись із вказаною ухвалою суду, ОСОБА_2 подав на неї апеляційну скаргу, посилаючись на її незаконність та необґрунтованість, порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Зокрема зазначає, що згідно ч.1 ст.5 Закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону і такого ж висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 29.07.2019 у справі №409/2636/17, де останній вказує, що вирішуючи питання про відкриття провадження у справі, необхідно також враховувати імперативні положення спеціального Закону України «Про забезпечення прав, свобод внутрішньо переміщених осіб», згідно зі ст.5 якого довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті цього Закону.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2022 року за № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад» затверджений Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування), пунктом 4 якого визначено, що особа може задекларувати/зареєструвати своє місце проживання (перебування) лише за однією адресою. У разі коли особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює декларування/реєстрацію місця проживання (перебування) за однією з таких адрес за власним вибором. За адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.
Тому, звернувшись в травні 2022 року до місцевих органів влади для отримання статусу ВПО саме в місті Тернопіль та вказавши свою нову адресу місця проживання, а саме АДРЕСА_1 , відповідачка фактично задекларувала нову адресу свого проживання (перебування) для ведення, в тому числі, і офіційного листування та вручення офіційної кореспонденції.
Отже, довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи можна вважати документом, що підтверджує зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання/перебування відповідача при визначені підсудності розгляду справ за ч.1 ст.27 ЦПК України.
Окрім цього, вважає, що розгляд даної справи у суді за 600 кілометрів від фактичного місця проживання сторін унеможливить нормальний доступ сторін до судового процесу та значно ускладнить його. Також, за таких обставин йому важко буде залучати до судового процесу свідків, які можуть підтвердити обставини про які, він зазначав у поданій позовній заяві.
Відзив у визначений судом термін на апеляційну скаргу не надійшов.
ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, однак подав до суду заяву про розгляд справи без його участі, та зазначив, що апеляційну скаргу підтримує та просить її задовольнити.
ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилася, хоча належним чином була повідомлена про дату, час і місце розгляду справи, про що свідчать рекомендоване повідомлення №0600985950668, яке повернулося у зв`язку з відсутністю адресата за вказаною ним адресою.
Третя особа - відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської областіЗахідного міжрегіонального управління Міністерстваюстиції також в судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, про що свідчить довідка про доставку судової повістки до електронного кабінету.
Відповідно до частини 6 статті 128 ЦПК України судова повістка, а у випадках, встановлених цим Кодексом, - разом з копіями відповідних документів, надсилається до електронного кабінету відповідного учасника справи, а в разі його відсутності - разом із розпискою рекомендованим листом з повідомленням про вручення або кур`єром за адресою, зазначеною стороною чи іншим учасником справи.
Згідно з п.п.2, 3 ч. 8 ст. 128 ЦПК України днем вручення судової повістки є день отримання судом повідомлення про доставлення судової повістки до електронного кабінету особи та день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати судову повістку чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.
У відповідності до вимог ч. 2 ст. 372 ЦПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника процесу за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, тому колегія суддів вважає за можливе розглянути справу у відсутності учасників процесу.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції за наявними в справі доказами в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає до задоволення, з огляду на таке.
Згідно з ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як вказано в частині третій статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до ОСОБА_2 , третя особа відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської областіЗахідного міжрегіонального управління Міністерстваюстиції про виключення запису, як батька з актового запису про народження.
02.10.2024, у відповідності до ч.8ст.187 ЦПК Українисудом першої інстанції за допомогою засобів підсистеми ЄСІТС «Електронний суд» було сформовано запит щодо надання інформації про зареєстроване місце проживання (перебування) відповідача ОСОБА_2 .
Згідно із інформацією №840780 від 11.10.2024 з Єдиного державного демографічного реєстру, наданої на запит суду, ОСОБА_2 зареєстрована в м. Яготин Яготинського району Київської області.
Разом з тим, як вбачається з наявної в матеріалах справи наданої позивачем довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 02.05.2022 за №6117-5001484662, фактичним місцем перебування/проживання ОСОБА_2 є наступна адреса: АДРЕСА_1 .
Постановляючи ухвалу про передачу справи за підсудністю на розгляд до Яготинського районного суду Київської області, суд першої інстанції виходив із того, що справа не підсудна Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області, оскільки згідно відомостей Єдиного державного демографічного реєстру відповідач зареєстрована в м. Яготин Яготинського району Київської області.
Колегія суддів не може погодитися з вказаним висновком суду першої інстанції, виходячи з такого.
Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів (частина перша статті 4 ЦПК України).
Позови до фізичної особи пред`являються в суд за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем її проживання або перебування, якщо інше не передбачено законом (стаття 27 ЦПК України).
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені встатті 1цього Закону, на момент їх виникнення (ч.ч. 1, 2 стаття 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»).
При цьому, ч. 1 ст. 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» визначено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року за №509, зі змінами, регулює як механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, так і облік даних про внутрішньо переміщених осіб, включених до Єдиної інформаційної бази, у тому числі, містить дані про фактичне місце проживання/перебування таких особи, які по суті являють собою реєстрацію фактичного місця проживання/перебування цих особи у зв`язку із тимчасовою окупацією частини території України, на якій була проведена реєстрація місця проживання/перебування осіб до їх переселення до інших регіонів країни.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2022 року за №265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад» затверджений Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування), пунктом 4 якого визначено, що особа може задекларувати/зареєструвати своє місце проживання (перебування) лише за однією адресою. У разі коли особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює декларування/реєстрацію місця проживання (перебування) за однією з таких адрес за власним вибором. За адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.
Положення абзацу першого цього пункту не поширюються на осіб, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) яких знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дат завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації. Така особа може задекларувати/зареєструвати місце свого проживання без зняття з реєстрації місця свого попереднього проживання.
Особа, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) якої знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, може задекларувати/зареєструвати місце свого проживання за межами тимчасово окупованої території України без внесення будь-яких відміток до паспорта громадянина України, виготовленого у формі книжечки.
Відомості про адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), що знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, вносяться до реєстру територіального громади, яка здійснила відповідну реєстраційну дію за межами таких територій.
З огляду на викладене колегія суддів вважає, що якщо особа-переселенець зареєструвалася на новому місці як внутрішньо переміщена особа, то маючи відповідну довідку про взяття на облік, переселенець може звертатись з позовом до суду у місці свого тимчасового перебування.
Крім того, у постанові від 29 липня 2019 року у справі №409/2636/17 Верховний Суд вказав на те, що вирішуючи питання про відкриття провадження у справі, необхідно також враховувати імперативні положення спеціальногоЗакону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», згідно зі ст.5 якого довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених уст.1 цього Закону.
Отже, довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи можна визнати документом, що підтверджує зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання/перебування позивача при визначенні підсудності розгляду справ за ч. 1 ст. 27 ЦПК України.
За вказаних обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції безпідставно не взяв до уваги довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, наданої позивачем, відповідно до якої фактичним місцем проживання відповідача є адреса: АДРЕСА_1 , та дійшов помилкового висновку про передачу справи на розгляд до іншого суду.
Відповідно до ст. 379 ЦПК України підставами для скасування ухвали суду, що перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм процесуального права чи неправильне застосування норм матеріального права, які призвели до постановлення помилкової ухвали.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що ухвала суду постановлена з порушенням норм процесуального права, а тому апеляційну скаргу ОСОБА_1 слід задовольнити, ухвалу суду першої інстанції скасувати з направленням справи для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 35, 259, 374, 379, 381-384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.
Ухвалу Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 11 жовтня 2024 року скасувати, справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 10 грудня2024 року.
Головуюча Н.М. Храпак
Судді: Б.О. Гірський
М.В. Хома
Суд | Тернопільський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123687854 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них |
Цивільне
Тернопільський апеляційний суд
Храпак Н. М.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Стельмащук П. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні