ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10 грудня 2024 року о/об 16 год. 30 хв.Справа № 280/9670/24 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Махунові В.В., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 (зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання: АДРЕСА_1 ; фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 )
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі позивач, ОСОБА_1 ) до Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради (надалі відповідач, ДАП ЗМР), в якій позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати Рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради про відмову в проведенні реєстраційних дій №73825681 від 26.06.2024; 2) зобов`язати Департамент адміністративних послуг Запорізької міської ради здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно - житловий будинок садибного типу, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У позовній заяві зазначено наступне: «… 09.05.2024р. позивач звернувся до державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради з заявою за реєстраційним номером 60932332 про реєстрацію права власності на житловий будинок садибного типу за адресою: АДРЕСА_3 . До заяви позивачем було додано свідоцтво про право особистої власності від 17.12.1990р. на житловий будинок за адресою АДРЕСА_4 . Натепер, смт. Куйбишеве перейменовано в смт. Кам`янка, а вулиця Фрунзе перейме нована на вулицю Зарічну. Так, відповідно до постанови Верховної Ради України «Про перейменування деяких населених пунктів» від 12.05.2016р. № 1353-VІІІ, Куйбишевський район перейменовано на Більмацький район; селище міського типу Куйбишеве Куйбишевського району - на селище міського типу Більмак. Постановою Верховної Ради України «Про перейменування селища міського типу Більмак Пологівського району Запорізької області» від 06.10.2021р. № 1799-ІХ селище місь кого типу Більмак Пологівського району Запорізької області перейменоване на селище місь кого типу Кам`янка. Факт перейменування вулиці Фрунзе на вулицю Зарічну підтверджується рішенням № 43 від 22.10.2015р. (з додатком), ухваленим Куйбишевською селищною радою Куйбишев ського району Запорізької області. Також, до заяви за реєстраційним номером 60932332 позивачем було надано техніч ний паспорт на житловий будинок індивідуального житлового фонду від 07.12.1990р. На замовлення позивача виготовлено технічний паспорт від 27.06.2024р., витяг з Ре єстру будівельної діяльності щодо інформації про технічні інвентаризації Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва від 27.06.2024р. 15.05.2024р. державним реєстратором прав на нерухоме майно Департаменту адміні стративних послуг Запорізької міської ради прийнято рішення про зупинення розгляду заяви за реєстраційним номером 60932332, з підстав неподання заявником чи неотримання держа вним реєстратором відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем в електронній формі чи документів із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 01.01.201Зр. В порядку п.3 ч.3 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державним реєстратором направлено запит до КП з техніч ної інвентаризації Бердянської міської ради щодо реєстрації права власності до 01.01.2013, а саме про наявність або відсутність зареєстрованих прав власності на об`єкт нерухомого май на, щодо реєстрації якого звернувся позивач з заявою за реєстраційним номером 60932332. Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту адмініст ративних послуг Запорізької міської ради № 73825681 від 26.06.2024р., відмовлено в прове денні реєстраційних дій за наслідком розгляду заяви за реєстраційним номером 60932332, через те, що після завершення строку, встановленого ч. 3 ст. 23 Закону України «Про держа вну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстра цію прав, а саме: неотримання державним реєстратором відповіді від КП з технічної інвента ризації Бердянської міської ради та/або ненадання заявником відповідної інформації. Інші підстави відмови в проведенні реєстраційних дій оскаржуване рішення № 73825681 від 26.06.2024р. не містить, а відтак з інших підстав оскаржуватися не може. Позивач вважає рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Департа менту адміністративних послуг Запорізької міської ради № 73825681 від 26.06.2024р. таким, що на законі не грунтується. … Виходячи з аналізу значеної правової норми, під час проведення державної реєстра ції прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, інфор мація реєстратором запитується лише у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інфо рмації або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, а не в обов`язковому порядку. При цьому з рішення про зупинення розгляду заяви № 60932332, з підстав відсутно сті інформації, що містить відомості про зареєстровані права до 01.01.2013р. не вбачається які саме відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено ним Зако ном були відсутні у державного реєстратора при розгляді наданих позивачем документів, або які документи, необхідні для реєстрації не були надані позивачем. … У спірних правовідносинах відсутні обставин, за яких наступили підстави, передба чені ст. 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» для зупинення розгляду заяви позивача щодо реєстрації права власності на жит ловий будинок садибного типу. … Таким чином, оскільки у відповідача були відсутні підстави для зупинення розгля ду заяви позивача про реєстрацію права власності, тому прийняття рішення на підставі п 8 ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» є безпідставним та на законі не грунтуються. … Реєстрацію права власності Позивача було здійснено у відповідності до Інструкції №121, про що здійснений реєстраційний запис на свідоцтві про право особистої власності на житловий будинок, виданого 17.12.1990р. та підписаного головою виконкому міської Ради народних депутатів. За змістом цього ж свідоцтва від 17.12.1990р., реєстраційні дії проведені реєстрато ром та начальником Бердянського бюро технічної інвентаризації (записано в реєстраційну книгу № 12 за реєстровим номером № 2560). Так само технічний паспорт на об`єкт нерухо мості було складено Бердянським бюро технічної інвентаризації та видано позивачу 07.12.1990р. за підписом начальника цього БТІ. За таких обставин, державний реєстратор мав доступ до усіх документів га до усієї інформації, необхідної для проведення державної реєстрації. При цьому інших підстав для зупинення та подальшої відмови в проведенні реєстраційних дій оскаржуване рішення не містить. При цьому, необхідність державної реєстрації права власності виникла у позивача у зв`язку із пошкодженням вказаного житлового будинку та отриманням відповідної компен сації. … За вказаних обставин, незважаючи на наявність у позивача оригіналів усіх необхід них документів щодо його права власності на об`єкт нерухомого майна, проведення реєстра ції цього речового права неможливо через незаконне рішення державного реєстратора, який всупереч вимогам законодавства, порушуючи законні права та інтереси позивача, заявив ви могу про надання для такої реєстрації документів, отримання яких не є необхідним та зако ном не передбачено. Такі протиправні дії державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради, окрім іншого, перешкоджають реалізації позивачем можливості отримання держави компенсації за пошкоджене житло, право власно сті на яке у позивача виникло до 01.01.2013р. …».
Позивач підтримав позовну заяву.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне: «… Ознайомившись із позовною заявою, ми заперечуємо проти її задоволення в повному обсязі, з огляду на наступне. … Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі-Закон). Відповідно до п. 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок), державний реєстратор під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній ресстраиії прав ча приймає відповідне рішення. Відповідно до п.3 ч.3 ст.10 Закону, під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні докумен ти не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії. Таким чином, державний реєстратор зобов`язаний діяти відповідно до процедури, встановленої Законом та здійснити дії. направлені на отримання інформації, на підсіаві якої віті має право вчинити реєстраційну дію. Позивачем же, у позовній заяві, не вірно трактовано вказані вище норми Закону на свою користь, з чим ми категорично не погоджуємось та доводимо покроково суду такі аргументи щодо виконання державним реєстратором норм п.3 ч.3 ст.10 Закону. 1. Державний реєстратор обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ ти організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено ним Законом: -оскільки жодних записів в єдиних та державних реєстрах про майно позивача державним реєстратором Департаменту не знайдено, державний реєстратор Департаменту обов`язково надсилає запит до зберігана реєстраційних справ та реєстрових книг - КП з технічної інвентаризації Бердянської міської ради, щоб вказане підприємство надало йому необхідна інформацію. 2. Державний реєстратор обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав: -оскільки у державного реєстратора Департаменту немає доступу до паперових носіїв інформації, а саме: реєстраційних справ та реєстрових книг, які знаходяться на зберіганні у КП з технічної інвентаризації Бердянської міської ради, впевнитись у тому, що поданий позивачем для державної реєстрації правовстановлюючий документ (свідоцтво про право власності на будинок від 17.12.1990) є дійсним та відповідно про це міститься запис в реєстровій книзі №12 за реєстровим №2560 від 17.12.1990 він не може; -саме тому державний реєстратор Департаменту обов`язково надсилає запит до зберігача реєстраційних справ та реєстрових книг - КП з технічної інвентаризації Бердянської міської ради, щоб вказане підприємство надало йому необхідну інформацію. Таким чином, державний реєстратор Департаменту має дві підстави, встановлені Законом, які зобов`язують ного надіслані відповідний запит. Також слід зазначити, що 18 липня 2023 року Міністерством юстиції України до відома та урахування в роботі було надано лист-роз`яснення № 94000/101149-9-23/8.4.1 щодо окремих питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Згаданим листом зазначено, щодо 01 січня 2013 року реєстрацію прав власності на об`єкти нерухомого майна проводили бюро технічної інвентаризації (Далі- БТІ) на паперових носіях відповідно до законодавства, що діяло у відповідний проміжок часу у відповідній сфері, а починаючи з 2003 року - в Реєстрі прав власності на нерухоме майно відповідно до Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07 лютого 2002 року № 7/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 лютого 2002 року за № 157/6445 (втратив чинність згідно наказу Міністерства юстиції України від 14 грудня 2012 року № 1844/5). Цим листом Міністерство юстиції України зазначає, що БТІ є підприємствами, що не входять до сфери управління Міністерства юстиції України, а відповідно ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» установи та організації, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, підпорядковуються органам місцевою самоврядування. Водночас, Міністерство юстиції України підкреслює, що з 01 січня 2013 року державний реєстратор зобов`язаний встановлювати відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав чи відмови в її проведенні. У зв`язку із цим, відповідно абзацу першого пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах. Тобто, державний ресстратор ЗОБОВ`ЯЗАНИЙ «АКТУАЛІЗУВАТИ» відомості про зареєстровані до 01 січня речові права на нерухоме майно, як зазначено в листі-роз`ясненні Мін`юсту. Чинним законодавством на теперішній час не передбачено винятків щодо застосування вищевказаної норми. Також таких винятків не передбачено і щодо майна, розташованого на тимчасово окупованих територіях, так і в зоні активних бойових дій. Позивач трактує даний пункт постанови, як можливість державного реєстратора запитувати необхідну інформацію, тоді як законодавством передбачено обов`язок державного реєстратора надіслати запит до відповідного органу, яким було проведено державну реєстрацію/оформлення прав до 01 січня 2013 року в усіх випадках, коли відповідні відомості відсутні в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом для актуалізації відомостей про права. Наявність у позивача (суб`єкта права) оригіналів документів не дозволяє державному реєстратору ігнорувати вимоги чинного законодавства стосовно отримання інформації про права, зареєстровані до 01.01.2013 року. Ця норма законодавства передбачена для встановлення достовірної інформації стосовно переходів прав власності на визначений об`єкт нерухомого майна на проміжок часу, коли державна реєстрація проводилась/оформлювалась лише на паперових носіях, та для неприпустимості порушення у зв`язку з цим, речових прав третіх осіб. Отже, під час розгляду заяви, державним реєстратором було дотримано вимоги чинного законодавства, встановлено неможливість проведення державної реєстрації з вищезазначених підстав (неотримання відомостей для актуалізації прав та відповідності прав поданим документам), та прийнято відповідне рішення про відмову в проведенні державної реєстрації права власності. Враховуючи викладене, ми наголошуємо на тому, що дії державною реєстратора Департаменту, що оспорюються позивачем, виконано на вимогу Закону та у відповідност і до затвердженої процедури. Крім цього, вважаємо, що позивачем обрано не вірний спосіб захисту, як оскарження дій державного реєстратора. Вірним способом захисту є подання заяви до суду про встановлення факту, що має юридичне значення, а саме встановлення факту належності заявнику майна на праві приватної власності, або є подання позовної заяви до суду про визнання права власності на нерухоме майно, що обох випадках було б підставою для державного реєстратора вчинити реєстраційні дії та внести запис до державного реєстру. …».
Відповідач заперечував проти позовної заяви.
Ухвалою судді від 28.10.2024 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
У Рішенні про зупинення розгляду заяви від 15.05.2024 за №73125166 зазначено: «… Державний реєстратор прав на нерухоме майно Олійник Дмитро Вікторович, Департамент адміністративних послуг Запорізької міської ради, Запорізька обл., під час розгляду заяви від 09.05.2024 за реєстраційним номером 60932332 (далі - Заява) встановив наявність обставин, які є підставою для зупинення розгляду заяви: - неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному цим Законом, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем в електронній формі чи документів із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року, а саме: Згідно ч.3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухомемайно та їх обтяжень" (далі Закон) державний реєстратор встановлює відповідністьзаявленихправ і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностейміж заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їхобтяженнями, зокрема: - відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно таїхобтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомості, що містяться уподаних/отриманих документах; - перевіряє документи на наявність підстав для проведенняреєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповіднірішення; - під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленомузаконодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстраціїправ, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавствомпорядку до 1 січня2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, яківідповідно до законодавства проводили оформлення та або реєстрацію прав, інформацію(довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документівтощо),необхіднудля такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, щомістятьвідомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разівідсутностінеобхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом,та/або уразі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, колидержавнареєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документибули надані у зв`язку з вчиненням такої дії. Органи державної влади, підприємства, установи таорганізації зобов`язані не пізніше трьох робочих днів з дня отримання відповідногозапитудержавного реєстратора безоплатно надати запитувану інформацію в паперовій та (заможливості) в електронній формі. Особи, винні у порушенні строку надання інформації на запитдержавного реєстратора, несуть адміністративну відповідальність. Відповідно довідомостейздержавного реєстру прав право власності не зареєстровано. На виконання п.3 ч.3 ст. 10 Законунаправлено запит до КП з технічної інвентаризації Бердянської міської ради. Після отриманняінформації розгляд заяви буде поновлено. На підставі викладеного, керуючись Законом України «ІІро державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, ВИРІШИВ: Зупинити розгляд Заяви до усунення зазначених вище обставин. Документи (відомості), які не подано заявником, мають бути подані ним державному реєстратору протягом 30 робочих днів з дня отримання цього рішення. Розгляд заяви буде відновлено за умови усунення обставин, що стали підставою для прийняття цього рішення. У разі не усунення обставин, що стали підставою для прийняття цього рішення, у зазначений строк, буде прийнято рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій. Це рішення може бути оскаржено відповідно до законодавства. …».
У Рішенні про відмову в проведенні реєстраційних дій від 26.06.2024 за №73825681 зазначено: «… Державний реєстратор прав на нерухоме майно Олійник Дмитро Вікторович, Департамент адміністративних послуг Запорізької міської ради, Запорізька обл., розглянувши заяву від 09.05.2024 за реєстраційним номером 60932332 (далі - Заява) відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, та Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України віл 26 жовтня 2011 року № 1141, встановив наявність обставин, які є підставою для відмови в проведенні реєстраційних дій: - після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, а саме: Згідно ч.3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі Закон) державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами панерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: - відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; - перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; - під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстраціїправ, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організації!, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстраціюправ, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо),необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом,та/або уразі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані не пізніше трьох робочих днів з дня отримання відповідного запиту державного реєстратора безоплатно надати запитувану інформацію в паперовій та (заможливості) в електронній формі. Особи, винні у порушенні строку наданняінформації на запит державного реєстратора, несуть адміністративну відповідальність. Відповідно до відомостей з державного реєстру прав, право власності не зареєстровано. На виконання п.З ч.З ст. 10 Закону було направлено запит до КП з технічної інвентаризації Бердянської міської ради. На момент прийняття рішення про відмову в державній реєстрації прав відповіді на запит не отримано, такожзаявником інформації не надано. Відповідно до п.8 ч.1 ст. 24 Закону, державний реєстратор приймає рішення про відмову, в разі якщо після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, неусунені обставини, що були підставою для прийняття рішенняпро зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав. ВИРІШИВ: Відмовити у проведенні реєстраційних дій за Заявою у зв`язку із зазначеними вище обставинами. Це рішення може бути оскаржено відповідно до законодавства. …».
Судом досліджено: Рішення Куйбишевської селищної ради Куйбишевського району Запорізької області від 22.10.2015 за №43 «Про перейменування вулиць та провулків в смт.Куйбишеве, с.Трудове та с.Червоне Озеро» з Додатком; Свідоцтво про право приватної власності на житловий будинок від 17.12.1990; Технічний паспорт на житловий будинок індивідуального житлового фонду по вул.Фрунзе №22 у селищі Куйбишево Запорізької області; Технічний паспорт на житловий будинок садибного типу (Запорізька область, Пологівський район, Більмацька територіальна громада смт.Кам`янка (Більмак), вулиця Зарічна, буд. №22); інші документи, наявні у матеріалах даної адміністративної справи.
При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.
Указом Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введений воєнний стан.
Згідно з ч.3 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; виконання вимог, визначенихстаттею 27-2цього Закону, - у разі державної реєстрації спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості (крім випадків автоматичної реєстрації такого права згідно із законом); наявність факту застосування санкцій відповідно доЗакону України"Про санкції", які унеможливлюють проведення державної реєстрації прав; наявність дозволу органу опіки та піклування на відмову від права власності на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості, власником якого є малолітня дитина або неповнолітня особа, або на внесення такого майна до статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) юридичної особи чи як вступного, членського та/або цільового внеску члена кооперативу; 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані не пізніше трьох робочих днів з дня отримання відповідного запиту державного реєстратора безоплатно надати запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі. Особи, винні у порушенні строку надання інформації на запит державного реєстратора, несуть адміністративну відповідальність; 4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи. Отримані відомості долучаються до відповідної заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав. Перелік державних електронних інформаційних ресурсів, які використовуються для проведення реєстраційних дій, визначається Кабінетом Міністрів України в Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна, об`єкту незавершеного будівництва, майбутньому об`єкту нерухомості у випадках, передбачених цим Законом; 7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує реєстраційні справи у паперовій формі; 9-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбаченихЗаконом України"Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; 10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) підстави для відмови в державній реєстрації прав: (…); 8) після завершення строку, встановленогочастиною третьоюстатті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; (…).
Судом вивчено й інші норми права, які стосуються виниклого публічно-правового спору.
За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 10.12.2024 місцезнаходженням Комунального підприємства з технічної інвентаризації Бердянської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 03344964) є: Україна, 71100, Запорізька область, місто Бердянськ, вулиця Мазіна, будинок 21.
Відповідно до «Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затвердженого 22.12.2022 наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, м.Бердянськ Бердянської міської територіальної громади з 27.02.2022 відноситься до території України тимчасово окупованої Російською Федерацією.
Тобто, місцезнаходженням Комунального підприємства з технічної інвентаризації Бердянської міської ради є територія України тимчасово окупована Російською Федерацією.
Відповідачем не надано до суду доказів «направлення запиту до КП з технічної інвентаризації Бердянської міської ради», як то зазначено у Рішенні про зупинення розгляду заяви від 15.05.2024 за №73125166 та у Рішенні про відмову в проведенні реєстраційних дій від 26.06.2024 за №73825681.
Відповідач не повідомив суд як/яким чином він «направив запит до КП з технічної інвентаризації Бердянської міської ради» на територію України тимчасово окуповану Російською Федерацією.
З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій від 26.06.2024 за №73825681 суб`єктом владних повноважень прийнято не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже воно є не правомірним та підлягає скасуванню.
Разом із цим, враховуючи наведені та інші норми права, обставини справи, суд не вбачає за можливе задовольнити позовну вимогу «зобов`язати Департамент адміністративних послуг Запорізької міської ради здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно - житловий будинок садибного типу, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно».
З метою захисту прав та інтересів позивача, з огляду на приписи ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 КАС України, суд вважає за можливе: зобов`язати Департамент адміністративних послуг Запорізької міської ради повторно розглянути Заяву ОСОБА_1 від 09.05.2024 за реєстраційним номером 60932332 про проведення реєстраційних дій з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Оскільки відповідачем у справі був ДАП ЗМР, то за рахунок його бюджетних асигнувань мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 1211 грн. 20 коп.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 (зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання: АДРЕСА_1 ; фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) до Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради (бульвар Центральний, буд.27, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 37573508) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати Рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради про відмову в проведенні реєстраційних дій №73825681 від 26.06.2024.
Зобов`язати Департамент адміністративних послуг Запорізької міської ради повторно розглянути Заяву ОСОБА_1 від 09.05.2024 за реєстраційним номером 60932332 про проведення реєстраційних дій з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
В іншій частині позовної заяви відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання: АДРЕСА_1 ; фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради (бульвар Центральний, буд.27, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 37573508) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 1211 грн. 20 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення складено 10.12.2024.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123689121 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні