Рішення
від 11.12.2024 по справі 320/12281/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2024 року місто Київ № 320/12281/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Донця В.А. розглянув у спрощеному позовному провадженні без виклику (повідомлення) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТО КААРТА" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТО КАРТА" (далі позивач, ТОВ "АВТО КАРТА") звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області (далі ГУ ДПС у Київській області, відповідач 1), Державної фіскальної служби України (далі ДПС України, відповідач 2), у якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Київській області: № 10114680/43599995 від 07.12.2023, № 10114666/43599995 від 07.12.2023, № 10114679/43599995 від 07.12.2023, № 10114665/43599995 від 07.12.2023, № 10114678/43599995 від 07.12.2023, № 10114663/43599995 від 07.12.2023, № 10114677/43599995 від 07.12.2023, № 10135348/43599995 від 11.12.2023, № 10114676/43599995 від 07.12.2023, № 10135355/43599995 від 11.12.2023, № 10114674/43599995 від 07.12.2023, № 10135354/43599995 від 11.12.2023, № 10114673/43599995 від 07.12.2023, № 10135352/43599995 від 11.12.2023, № 10114672/43599995 від 07.12.2023, № 10135351/43599995 від 11.12.2023, № 10114670/43599995 від 07.12.2023, № 10135349/43599995 від 11.12.2023, № 10114669/43599995 від 07.12.2023, № 10135346/43599995 від 11.12.2023, № 10114668/43599995 від 07.12.2023, № 10135358/43599995 від 11.12.2023, № 10219394/43599995 від 21.12.2023, № 10219387/43599995 від 21.12.2023, № 10219392/43599995 від 21.12.2023, № 10219389/43599995 від 21.12.2023, № 10219393/43599995 від 21.12.2023, № 10219386/43599995 від 21.12.2023, № 10219385/43599995 від 21.12.2023.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі датою їх реєстрації наступні податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТО КАРТА»: № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.03.2024 відкрито провадження у справі, постановлено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та без проведення судового засідання.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за фактами надання послуг з перевезення товарів для ТОВ «ПРОМІН БУД СЕРВІС» за договором № 25 від 10.07.2023 позивачем складені вказані податкові накладні, які направлено для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Однак, реєстрація вказаних податкових накладних зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі ПК України) у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації.

Позивач зазначає, що виконав вимоги, вказані у квитанціях про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних та надав відповідні пояснення та документи, що підтверджують наявність підстав для реєстрації вказаних податкових накладних в ЄРПН, проте, контролюючим органом протиправно відмовлено у реєстрації вказаних податкових накладних шляхом прийняття оскаржуваних рішень.

ГУ ДПС у Київській області подано відзив на позовну заяву у якому заперечив проти задоволення позову з огляду на необґрунтованість позовних вимог.

З урахуванням додатково наданих пояснень відповідач 1 вказав, що згідно наданих позивачем договорів позички та суборенди транспортних засобів, одні і ті ж транспортні засоби буцімто надавались одночасно різними фізичними особами/ФОП у користування ТОВ «АВТО КАРТА», що є неможливим в розумінні основних засад найму майна, а також реальності здійснення господарської операції, зазначеної в податкових накладних.

ГУ ДПС у Київській області у квітні 2024 року направлено листи на адресу Регіональних сервісних центрі МВС з метою отримання відомостей щодо автомобілів з державними номерними знаками, зазначених в товаро-транспортних накладних щодо здійснення перевезення за фактами здійснення яких складені вказані податкові накладні.

Від Регіональних сервісних центрів МВС отримані дані щодо власників транспортних засобів, а також інформація про відсутність реєстрації окремих транспортних засобів, які фігурували в наданих позивачем договорах.

При цьому, частина осіб, що зазначені у договорах позички транспортних засобів не є власниками таких транспортних засобів.

ГУ ДПС у Київській області направлено запити особам, що зазначені у договорах позички транспортних засобів. У відповідь на такі запити вказані особи заперечили господарські відносини із ТОВ «АВТО КАРТА».

Крім того, зазначено, що вимога зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні є втручанням до виключної компетенції відповідача.

ДПС України не подано відзив на позовну заяву.

Дослідивши докази, суд установив.

ТОВ «АВТО КАРТА» як Перевізником укладено із ТОВ «ПРОМІН БУД СЕРВІС» як Замовником укладено договір № 25 від 10.07.2023 за умовами якого Перевізник бере на себе зобов`язання доставити автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж згідно з товарно-транспортною накладною, з місця відправлення до пункту призначення або виконати за винагороду доручення Замовника по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом, а Замовник зобов`язується сплатити за перевезення Вантажу встановлену плату. Надання послуг з перевезення вантажу підтверджується підписанням Сторонами акту наданих послуг.

На виконання умов вказаного договору № 25 від 10.07.2023 у листопаді 2023 року ТОВ «АВТО КАРТА» надані ТОВ «ПРОМІН БУД СЕРВІС» послуги з доставки вантажів, що підтверджується актами наданих послуг, а також відповідними товарно-транспортними накладними.

За фактами підписання відповідних актів наданих послуг ТОВ «АВТО КАРТА» складені податкові накладні № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023, які направлено для реєстрації у ЄРПН.

Однак, згідно отриманих позивачем квитанцій реєстрація зазначених податкових накладних зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації.

На виконання вказаних квитанцій ТОВ «АВТО КАРТА» направило контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, до якого додані докази на підтвердження наявності підстав для складання зазначених податкових накладних, надані відповідні пояснення та копії підтверджуючих документів.

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 10114680/43599995 від 07.12.2023, № 10114666/43599995 від 07.12.2023, № 10114679/43599995 від 07.12.2023, № 10114665/43599995 від 07.12.2023, № 10114678/43599995 від 07.12.2023, № 10114663/43599995 від 07.12.2023, № 10114677/43599995 від 07.12.2023, № 10135348/43599995 від 11.12.2023, № 10114676/43599995 від 07.12.2023, № 10135355/43599995 від 11.12.2023, № 10114674/43599995 від 07.12.2023, № 10135354/43599995 від 11.12.2023, № 10114673/43599995 від 07.12.2023, № 10135352/43599995 від 11.12.2023, № 10114672/43599995 від 07.12.2023, № 10135351/43599995 від 11.12.2023, № 10114670/43599995 від 07.12.2023, № 10135349/43599995 від 11.12.2023, № 10114669/43599995 від 07.12.2023, № 10135346/43599995 від 11.12.2023, № 10114668/43599995 від 07.12.2023, № 10135358/43599995 від 11.12.2023, № 10219394/43599995 від 21.12.2023, № 10219387/43599995 від 21.12.2023, № 10219392/43599995 від 21.12.2023, № 10219389/43599995 від 21.12.2023, № 10219393/43599995 від 21.12.2023, № 10219386/43599995 від 21.12.2023, № 10219385/43599995 від 21.12.2023 відмовлено у реєстрації податкових накладних № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023, у зв`язку із наданням платником податків копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. У графі «Додаткова інформація» вказаних рішень зазначено «Первинні документи».

ТОВ «АВТО КАРТА» оскаржило вказані рішення в адміністративному порядку, однак рішеннями Комісії з питань розгляду скарг ДПС України, скарги позивача залишено без задоволення, а оскаржувані рішення без змін.

Позивач не погодився із результатом адміністративного оскарження № 10114680/43599995 від 07.12.2023, № 10114666/43599995 від 07.12.2023, № 10114679/43599995 від 07.12.2023, № 10114665/43599995 від 07.12.2023, № 10114678/43599995 від 07.12.2023, № 10114663/43599995 від 07.12.2023, № 10114677/43599995 від 07.12.2023, № 10135348/43599995 від 11.12.2023, № 10114676/43599995 від 07.12.2023, № 10135355/43599995 від 11.12.2023, № 10114674/43599995 від 07.12.2023, № 10135354/43599995 від 11.12.2023, № 10114673/43599995 від 07.12.2023, № 10135352/43599995 від 11.12.2023, № 10114672/43599995 від 07.12.2023, № 10135351/43599995 від 11.12.2023, № 10114670/43599995 від 07.12.2023, № 10135349/43599995 від 11.12.2023, № 10114669/43599995 від 07.12.2023, № 10135346/43599995 від 11.12.2023, № 10114668/43599995 від 07.12.2023, № 10135358/43599995 від 11.12.2023, № 10219394/43599995 від 21.12.2023, № 10219387/43599995 від 21.12.2023, № 10219392/43599995 від 21.12.2023, № 10219389/43599995 від 21.12.2023, № 10219393/43599995 від 21.12.2023, № 10219386/43599995 від 21.12.2023, № 10219385/43599995 від 21.12.2023, вважає такі рішення протиправними, а тому звернувся до суду з вказаним позовом.

Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що відповідно до частини другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з частиною першої статті 17 Закону України «Про виконання рішення та застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди України застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основних свобод та протоколи до неї і практику Європейського суду, як джерела права.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 20.10.2011 у справі «Рисовський проти України» (заява №29979/04) підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.

Також Європейський суд з прав людини у справі «Лелас проти Хорватії» зазначив, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати своєчасного виконання своїх обов`язків.

Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки», «Ґаші проти Хорватії», «Трґо проти Хорватії»).

За приписами абзаців "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно із п.201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до вимог п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пункт 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 року №1246 (Порядок №1246), визначає, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно 4, 5 пунктів Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (Порядок №1165), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023 слугувала відповідність вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 1 Додатку 3 до Порядку №1165 до ознак ризиковості здійснення операцій віднесено наступні: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023 не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою.

Згідно з пунктом 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Вказану правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 16.02.2023 у справі №380/7648/22.

Отже предметом розгляду є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

У рішеннях № 10114680/43599995 від 07.12.2023, № 10114666/43599995 від 07.12.2023, № 10114679/43599995 від 07.12.2023, № 10114665/43599995 від 07.12.2023, № 10114678/43599995 від 07.12.2023, № 10114663/43599995 від 07.12.2023, № 10114677/43599995 від 07.12.2023, № 10135348/43599995 від 11.12.2023, № 10114676/43599995 від 07.12.2023, № 10135355/43599995 від 11.12.2023, № 10114674/43599995 від 07.12.2023, № 10135354/43599995 від 11.12.2023, № 10114673/43599995 від 07.12.2023, № 10135352/43599995 від 11.12.2023, № 10114672/43599995 від 07.12.2023, № 10135351/43599995 від 11.12.2023, № 10114670/43599995 від 07.12.2023, № 10135349/43599995 від 11.12.2023, № 10114669/43599995 від 07.12.2023, № 10135346/43599995 від 11.12.2023, № 10114668/43599995 від 07.12.2023, № 10135358/43599995 від 11.12.2023, № 10219394/43599995 від 21.12.2023, № 10219387/43599995 від 21.12.2023, № 10219392/43599995 від 21.12.2023, № 10219389/43599995 від 21.12.2023, № 10219393/43599995 від 21.12.2023, № 10219386/43599995 від 21.12.2023, № 10219385/43599995 від 21.12.2023 в якості підстав прийняття вказано не надання платником податків копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. У графі «Додаткова інформація» вказаних рішень зазначено «Первинні документи».

Суд зазначає, що податкові накладні № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023 складені за фактами підписання відповідних актів наданих послуг, копії яких наявні у матеріалах справи.

При цьому, суд не враховує вказані у відзиві на позовну заяву доводи відповідача щодо нереальності господарських операцій за якими складені вказані податкові накладні.

Так, по-перше за змістом відзиву на позовну заяву та додаткових пояснень відповідача 1 обставини, які слугували підставою для висновків відповідача щодо нереальності господарських операцій, стали відомі відповідачу 1 під час підготовки позиції у даній справі після прийняття оскаржуваних рішень. Тому, відсутні підстави вважати, що саме наявність таких обставин слугували підставою для прийняття оскаржуваних рішень.

По-друге, вказані доводи відповідача стосуються виключно реальності господарських операцій за якими складені вказані податкові накладні. Однак, як вже зазначено вище предметом розгляду є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

У даному випадку матеріали справи містять документи формальна наявність яких надає позивачу право складати та реєструвати податкові накладні в ЄРПН.

При цьому, усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Таким чином, у контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у реєстрації податкових накладних № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023, що свідчить про протиправність та необхідність скасування рішень № 10114680/43599995 від 07.12.2023, № 10114666/43599995 від 07.12.2023, № 10114679/43599995 від 07.12.2023, № 10114665/43599995 від 07.12.2023, № 10114678/43599995 від 07.12.2023, № 10114663/43599995 від 07.12.2023, № 10114677/43599995 від 07.12.2023, № 10135348/43599995 від 11.12.2023, № 10114676/43599995 від 07.12.2023, № 10135355/43599995 від 11.12.2023, № 10114674/43599995 від 07.12.2023, № 10135354/43599995 від 11.12.2023, № 10114673/43599995 від 07.12.2023, № 10135352/43599995 від 11.12.2023, № 10114672/43599995 від 07.12.2023, № 10135351/43599995 від 11.12.2023, № 10114670/43599995 від 07.12.2023, № 10135349/43599995 від 11.12.2023, № 10114669/43599995 від 07.12.2023, № 10135346/43599995 від 11.12.2023, № 10114668/43599995 від 07.12.2023, № 10135358/43599995 від 11.12.2023, № 10219394/43599995 від 21.12.2023, № 10219387/43599995 від 21.12.2023, № 10219392/43599995 від 21.12.2023, № 10219389/43599995 від 21.12.2023, № 10219393/43599995 від 21.12.2023, № 10219386/43599995 від 21.12.2023, № 10219385/43599995 від 21.12.2023.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, суд зазначає таке.

Відповідно до вимог підпункту 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі також - Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

.Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.

Судом установлено та підтверджено матеріалами справи, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно до частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Верховний Суд (постанови від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21, від 17.05.2023 у справі № 140/14282/20) неодноразово наголошував на тому, що зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Таким чином, враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну датою їх фактичного надходження.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки даний позов сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, підлягає задоволенню повністю, поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень підлягає судовий збір в сумі 87 812 грн.

Щодо заявлений до стягнення з відповідачі витрат на правову допомогу у розмірі 20 000 грн суд зазначає, що позивачем не надано жодних доказів понесення таких витрат, що виключає можливість здійснення їх розподілу як судових витрат.

Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області № 10114680/43599995 від 07.12.2023, № 10114666/43599995 від 07.12.2023, № 10114679/43599995 від 07.12.2023, № 10114665/43599995 від 07.12.2023, № 10114678/43599995 від 07.12.2023, № 10114663/43599995 від 07.12.2023, № 10114677/43599995 від 07.12.2023, № 10135348/43599995 від 11.12.2023, № 10114676/43599995 від 07.12.2023, № 10135355/43599995 від 11.12.2023, № 10114674/43599995 від 07.12.2023, № 10135354/43599995 від 11.12.2023, № 10114673/43599995 від 07.12.2023, № 10135352/43599995 від 11.12.2023, № 10114672/43599995 від 07.12.2023, № 10135351/43599995 від 11.12.2023, № 10114670/43599995 від 07.12.2023, № 10135349/43599995 від 11.12.2023, № 10114669/43599995 від 07.12.2023, № 10135346/43599995 від 11.12.2023, № 10114668/43599995 від 07.12.2023, № 10135358/43599995 від 11.12.2023, № 10219394/43599995 від 21.12.2023, № 10219387/43599995 від 21.12.2023, № 10219392/43599995 від 21.12.2023, № 10219389/43599995 від 21.12.2023, № 10219393/43599995 від 21.12.2023, № 10219386/43599995 від 21.12.2023, № 10219385/43599995 від 21.12.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТО КАРТА" № 2 від 01.11.2023, № 3 від 01.11.2023, № 5 від 02.11.2023, № 6 від 02.11.2023, № 8 від 03.11.2023, № 9 від 03.11.2023, № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 14 від 07.11.2023, № 15 від 07.11.2023, № 17 від 08.11.2023, № 18 від 08.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 09.11.2023, № 23 від 10.11.2023, № 24 від 10.11.2023, № 26 від 13.11.2023, № 27 від 13.11.2023, № 31 від 14.11.2023, № 32 від 14.11.2023, № 34 від 15.11.2023, № 35 від 15.11.2023, № 37 від 16.11.2023, № 38 від 16.11.2023, № 39 від 17.11.2023, № 41 від 18.11.2023, № 42 від 19.11.2023, № 43 від 20.11.2023, № 44 від 21.11.2023, датами їх фактичного надходження.

Стягнути з Головного управління ДПС у Київській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТО КАРТА" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі у розмірі 87 812 грн (вісімдесят сім тисяч вісімсот дванадцять гривень).

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТО КАРТА" (місцезнаходження юридичної особи: 08201, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Університетська, будинок 1П, квартира 40; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 43599995).

Відповідач - Державна податкова служба України (місцезнаходження юридичної особи: 04053, місто Київ, вулиця Львівська площа, будинок 8, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 43005393).

Відповідач - Головне управління ДПС у Київській області (місцезнаходження відокремленого підрозділу юридичної особи: 03151, місто Київ, вулиця Святослава Хороброго, будинок 5 корпус А; ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: ВП 44096797).

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Донець В.А.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу123689755
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/12281/24

Рішення від 11.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Донець В.А.

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Донець В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні