ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 листопада 2024 рокусправа № 380/15810/21зал судових засідань № 11
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Петровської А.М.,
представника позивача Іванченко А.П.,
представників відповідачів Вовк І.В., Радченко М.І.,
представника третьої особи Перунова В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові за правилами загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Горобина про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
в с т а н о в и в:
І. Стислий виклад позицій учасників справи
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 до Львівської міської ради код ЄДРПОУ 04055896, місцезнаходження: 79006, м. Львів, пл. Ринок, 1, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області код ЄДРПОУ 39769942, місцезнаходження: 79019, м. Львів, пр.Чорновола, 4, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Горобина код ЄДРПОУ 31216166, місцезнаходження: 79491, смт. Брюховичі, вул.Львівська, 12, у якій просить суд:
- визнати протиправним та нечинним рішення 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради від 23.11.2020 №2263 Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 ;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області внести зміни до Державного земельного кадастру та Поземельної книги в частині цільового призначення та виду використання земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, де визначити цільове призначення земельної ділянки - 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, та вид використання - Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 23.11.2020 рішенням 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради №2263 «Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 » вирішено затвердити детальний план території в районі АДРЕСА_2 площею 0,7 га, виготовленого ФОП ОСОБА_2 (сертифікат АА №000779) як уточнення положення Генерального плану смт.Брюховичі; надати згоду ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» на зміну виду використання земельної ділянки площею 0,5038 га кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, яка надавалась для розміщення та обслуговування кафе «Горобина» та інших тимчасових споруд (Код КВІДПЗ 03.15) на вид використання для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (Код КВПІДЗ 02.10); ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» підписати договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.02.2018 відповідно до пункту 1 та 2 цього рішення; земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням та висновків про наявні обмеження та сервітути.
Позивач зазначає, що всупереч вимогам, встановлених частиною 4 Порядку проведення громадських слухань, Брюховицька селищна рада взагалі не проводила громадських слухань, не оприлюднила рішення щодо розроблення проекту детального плану території, розроблений проект детального плану території, не розмістила інформаційні матеріали (планшети, макети) щодо такого плану, не опублікувала вказану інформацію на веб-сайті та в газеті, та фактично обмежила доступ до цієї інформації громадськості.
Крім того, вказує, що детальний план території є видом містобудівної документації, положення якого мають узгоджуватися з генеральним планом населеного пункту, деталізувати положення останнього та не суперечити йому. Орган місцевого самоврядування надає дозвіл на розроблення детального плану тих територій, які включені до генерального плану населеного пункту відповідно до функціонального призначення земельних ділянок, визначеного у генеральному плані міста. У спірному випадку територія по АДРЕСА_2 належить до земель громадської забудови, натомість проект ДПТ, що затверджений спірним рішенням фактично змінює, а не уточнює положення генерального плану смт.Брюховичі в частині можливості здійснення будівництва багатоквартирного житлового будинку в зоні громадських забудов. Позивач зазначає, що зміни до Генерального плану смт.Брюховичі в частині зміни території громадської забудови на територію житлової забудови не проводилися, а проект містобудівної документації не може уточнювати положення генерального плану, які відсутні у такому генеральному плані. Отже, оскаржене рішення протиправно змінило цільове призначення земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою, така зміна відбулася всупереч умовам Генерального плану смт.Брюховичі, та на підставі детального плану території, який розроблений та затверджений з порушенням вимог законодавства. Позивач також зазначає, що є жителем смт.Брюховичі і користувачем відповідної земельної ділянки, що розташована на території, яка суміжна з територією, стосовно якої прийнято оскаржене рішення.
18.03.2022 представник відповідача подав до суду відзив на позову заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив. Відзив обґрунтований тим, що за інформацією, наданою Відділом № 1 Управління надання адміністративних послуг, на виконання частини четвертої статті 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр», заяви ТзОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» від 30.12.2020 №ЗВ-9201338152020 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4610166300:08:003:1562, рішення Брюховицької селищної ради 71-ї сесії 7-го скликання від 23.11.2020 №2263 «Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 », у відомості Державного земельного кадастру були внесені зміни про вид використання згаданої земельної ділянки, а саме, з виду «розміщення та обслуговування кафе «Горобина» та інших тимчасових споруд» (код КВЦП 03.15) змінено на вид «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури» (код КВЦП 02.10). Звертає увагу суду на те, що не відбулося зміни цільового призначення земельної ділянки з 02.10 на 03.15, натомість відбулася зміна виду використання земельної ділянки її користувачем в межах однієї категорії земель. Вказує, що зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо). Таким чином, категорія земель, яка визначена статтею 19 ЗК України (землі житлової та громадської забудови) не змінилася.
28.06.2022 до суду від представника позивача надійшли додаткові письмові пояснення, в яких зазначено, що в межах спору, містобудівну документацію (детальний план території) було затверджено на місцевому рівні без проведення громадського обговорення проектів такої документації, що заборонено законом. Як наслідок, рішення селищної ради, яким було затверджено таку містобудівну документацію є протиправним та підлягає скасуванню з підстав недотримання положень законодавства.
05.07.2022 до суду від представника третьої особи надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що згідно зі змістом ДПТ та положень законодавства, позивач не є суб`єктом правовідносин у сфері проведення громадських обговорень ДПТ, оскільки не доведено належними та допустимими доказами, що він є суміжним землевласником, та взагалі будь-яку приналежність до території Брюховицької ТГ. Повідомляє, що сама по собі зміна функціонального призначення шляхом затвердження детального плану земельної ділянки, що перебуває у користуванні ТОВ «Горобина» не призвела до збільшення будівельного об`єму (площ) можливої забудови цієї ділянки. З цього випливає, що становище суміжних користувачів не погіршилося у зв`язку з прийняттям спірного рішення про затвердження детального плану.
Також вказує, що Брюховицькою селищною радою оприлюднено на веб-сайті інформацію щодо прийнятого рішення про розроблення містобудівної документації, а також щодо проекта містобудівної документації, що є належним та допустимим способом повідомлення громадськості у порядку встановленому Законом №3038.
Окрім цього, до матеріалів справи долучено Акт про відсутність пропозицій та зауважень громадськості по громадському обговоренню детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт. Брюховичі від 16.05.2019, складений комісією виконкому Брюховицької селищної ради. Такий Акт, на думку представника третьої особи підтверджує, що громадські обговорення проводилися, будь-які зауваження не надходили.
01.12.2023 представник третьої особи подав до суду пояснення на позовну заяву, у яких зазначив, що у позивача відсутнє порушене право у зв`язку з прийняттям оскаржуваного рішення про затвердженням детального плану, з тих підстав, що суб`єктом правовідносин, щодо проведення громадського обговорення є лише особи на яких поширюється територія щодо якої складено та затверджено детальний план, а позивач не довів, що він є суб`єктом правовідносин у сфері проведення громадських обговорень даного ДПТ, оскільки він не охоплюється поняттям «громадськість». Крім того, позивач не довів належними та допустимими доказами, що є членом Брюховицької територіальної громади або такий був суміжним землевласником, та будь-яку приналежність до території Брюховицької ТГ. такі обставини свідчать про недоведеність порушеного права позивача, що у свою чергу, є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.
29.01.2024 представник позивача подала до суду додаткові пояснення, у яких зазначив, що на момент прийняття оскарженого рішення відповідач зобов`язаний здійснити публікацію про розроблення (затвердження) детального плану у засобах масової інформації, що поширюється на відповідній території, а також на своєму офіційному веб-сайті.
15.03.2024 представник третьої особи подав до суду додаткові пояснення щодо практики Верховного Суду у контексті питання про наявність законного інтересу у позивача.
21.10.2024 відповідач Львівська міська рада подала до суду заяву про визнання позову. У згаданій заяві Львівська міська рада зазначила, що Брюховицька селищна рада порушила вимоги Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Постанову Кабінету Міністрів України №555 від 25.05.2011. Вказує на те, що перебіг громадських слухань та подані пропозиції (зауваження) оформляються протоколом, який підписується головуючим. Файл аудіо-та/або відеофіксації перебігу громадських слухань додається до протоколу. Відсутність пропозицій i зауважень протоколі громадських слухань фіксується у протоколі. Нехтуючи вказаними нормами, відповідач протокол не оформив, натомість склав акт, a отже, діяв не у спосіб, визначений законодавством і не у межах наданих повноважень. Крім цього, детальні плани території у межах території територіальної громади деталізують положення генеральних планів населених пунктів, а щодо територій, на які відповідно до цього Закону генеральні плани не розробляються, комплексного плану (ст. 161, ст. 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»). Як вбачається з Генерального плану смт.Брюховичі, земельна ділянка на вул. Львівській, 12 знаходиться в межах території громадської забудови, де передбачено розміщення ресторану (інформація знаходиться у вільному доступі на веб сайті: https://mbk.city- adm.lviv.ua/ua/map/main#/ 18:23.960897, 49. 902452: 0.00:0.00? baseLayer=graymap layers=3038668674278884994). Зміни до Генерального плану смт. Брюховичі у встановленому законодавством порядку не вносились. З огляду на це, Брюховицька селищна рада діяла всупереч вимогам містобудівного та земельного законодавства, не враховуючи інтереси Брюховицької громади.
11.11.2024 представник третьої особи подав до суду заперечення на заяву про визнання позову. У заяві представник третьої особи зазначив, що опублікування на офіційному сайті Брюховицької селищної ради інформації про громадські слухання було законним засобом інформування громадськості про проведене громадське слухання. Також посилається на те, що позивач не надав доказів звернення із зауваженнями та /або пропозиціями щодо вказаного проєкта і не навела обґрунтованих доводів щодо незаконності оскарженого рішення у разі, якщо вона була б присутня на громадських слуханнях. Крім цього, пояснює, що оскарженим рішенням не змінилося цільове призначення земельної ділянки.
12.11.2024 представник позивача подала до суду заперечення на заперечення третьої особи на заяву про визнання позову. У запереченнях зазначила, що на момент прийняття оскарженого рішення Брюховицька селищна рада була зобов`язана здійснити публікацію рішення про розроблення затвердження) детального плану території у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також на своєму офіційному веб-сайті. Крім цього, належним підтвердженням проведення громадських слухань є відповідний протокол, а не акт.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримала. Просила суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача Львівської міської ради у судовому засіданні позов визнала у повному обсязі. Просила суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у судовому засіданні повідомила, що позовна вимога про зобов`язання вчинити дії є похідною від основної позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення. Тому у разі задоволення основної позовної вимоги, задоволенню також підлягає і похідна позовна вимога.
Представник третьої особи у судовому засіданні проти задоволення позову заперечив. Просив суд відмовити у задоволенні позову повністю.
ІІ. Рух справи
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29.11.2022 у справі №380/15810/21 у задоволенні позову ОСОБА_1 до Львівської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовлено повністю.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.05.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29.11.2022 у справі №380/15810/21- скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено, а саме: визнано протиправним та скасовано рішення 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради від 23.11.2020 №2263 Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 ; зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Львівській області внести зміни до Державного земельного кадастру та Поземельної книги в частині цільового призначення та виду використання земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, де визначити цільове призначення земельної ділянки - 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, та вид використання Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови .
Постановою Верховного Суду від 24.10.2023 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29.11.2022 та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.05.2023 скасовані, а справу направлено на новий розгляд до Львівського окружного адміністративного суду.
У згаданій постанові зазначено, що розглядаючи справу про оскарження нормативно-правового акта, суди попередніх інстанцій не дотримались порядку, визначеного статтями 264, 265 КАС України.
Ухвалою від 06.11.2023 суддя прийняв справу до розгляду, призначив її до розгляду за правилами загального позовного провадження.
На виконання вказівок Верховного Суду, викладених у постанові від 24.10.2023, суд при новому розгляді справи зобов`язав відповідача опублікувати оголошення про оскарження рішення 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради від 23.11.2020 №2263 Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 , у виданні, в якому це рішення було або мало бути офіційно оприлюднене.
Ухвалою від 18.03.2024 суд відмовив у задоволенні клопотання представника третьої особи про призначення судової експертизи.
Ухвалою від 10.06.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Заходи забезпечення позову та доказів, у тому числі шляхом їх витребування, не вживались.
ІІІ. Фактичні обставини справи
Рішенням Брюховицької селищної ради 71 сесії VII скликання «Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 » №2263 від 23.11.2020 вирішено:
1. Затвердити детальний план території в районі АДРЕСА_2 площею 0,7 га, виготовленого ФОП ОСОБА_2 (сертифікат АА №000779) як уточнення положення Генерального плану смт.Брюховичі;
2. Дати згоду ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» (ЄДРПОУ 31216166) на зміну виду використання земельної ділянки площею 0,5038 га кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, яка надавалась для розміщення та обслуговування кафе «Горобина» та інших тимчасових споруд (Код КВІДПЗ 03.15) на вид використання для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (Код КВПІДЗ 02.10);
3. ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» підписати договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.02.2018 відповідно до пункту 1 та 2 цього рішення;
4. Земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням та висновків про наявні обмеження та сервітути;
5. Контроль за виконанням рішення покласти на комісію комунального господарства, містобудування та землекористування.
Згідно з інформацією, наданою Відділом № 1 Управління надання адміністративних послуг, на виконання частини четвертої статті 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр», заяви ТзОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» від 30.12.2020 №ЗВ-9201338152020 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4610166300:08:003:1562, рішення Броховицької селищної ради 71-ї сесії 7-го скликання від 23.11.2020 №2263 «Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 » у відомості Державного земельного кадастру внесено зміни про вид використання згаданої земельної ділянки, а саме, з виду «розміщення та обслуговування кафе «Горобина» та інших тимчасових споруд» (код КВЦПЗ 03.15) змінено на вид «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури» (код КВЦПЗ 02.10).
У Витязі з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 13.09.2021 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4610166300:08:003:1562, площею 0,5038га зазначено: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; вид використання - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури. Вказана земельна ділянка надана в оренду ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» (код ЄДРПОУ 31216166), дата державної реєстрації права 12.02.2018, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 24828516.
Вважаючи оскаржене рішення Брюховицької селищної ради протиправним, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
IV. Позиція суду
Вирішуючи спір по суті, суд керувався такими мотивами.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частинами першою, четвертою статті 12 Закону України Про основи містобудування від 16.11.1992 № 2780-XII (далі - Закон № 2780-XII) до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій; до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб; внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначаються Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон №3038-VI).
Так, Генеральний план населеного пункту - це містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території (пункт 2,3 частини першої статті 1 Закону №3038-VI.
Планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації (стаття 8 Закону №3038-VI).
Відповідно до частини першої статті 16 Закону №3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Згідно з частиною першою статті 17 Закону №3038-VI, пункту 4.1 розділу 4 ДБН Б.1.1-15:2012 Склад та зміст Генерального плану населеного пункту генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови та іншого використання території населеного пункту.
Як визначає частина перша статті 19 Закону №3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Відповідно до частини четвертої статті 19 Закону №3038-VI детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).
Частини шоста, восьма, десята статті 19 Закону №3038-VI вказує на те, що склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому згаданим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою. Внесення змін до детального плану території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.
Порядок розроблення містобудівної документації, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 листопада 2011 року № 290 (далі - Порядок № 290).
Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 290 замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є: при розробленні генерального плану населеного пункту, плану зонування території, а також детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, - виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Детальний план території, яка розташована в межах населеного пункту, розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, а за відсутності затвердженого в установленому порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою протягом 30 днів з дня його подання (частина восьма статті 19 Закону №3038-VI, пункт 4.12 розділу IV Порядку №290).
Відповідно до частин першої, другої статті 21 Закону №3038-VI громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.
Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій згаданої статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.
Механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі - містобудівна документація) визначений Порядком проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №555).
Відповідно до пункту 2 Порядку №555 проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації із врахуванням вимог Закону України Про стратегічну екологічну оцінку.
Згідно з частиною третьою статті 21 Закону №3038-VI сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов`язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу Охорона навколишнього природного середовища або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
Пункт 3 Порядку №555 містить такі самі вимоги.
Згідно з пунктом 4 Порядку №555 замовники містобудівної документації оприлюднюють у двотижневий строк прийняті рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.
Відповідно до пункту 6-1 Порядку №555 пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дати оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні та повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості щодо проекту містобудівної документації.
Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.
Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.
Повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті містобудівної документації має містити:
1) інформацію про мету, склад та зміст містобудівної документації, викладену у скороченій та доступній для широкої громадськості формі;
2) основні техніко-економічні показники, зокрема графічні матеріали, що відображають зміст містобудівної документації;
3) відомості про замовника та розробника проектів містобудівної документації та підстави для їх розроблення;
4) інформацію про місце і строки ознайомлення з проектом містобудівної документації, пояснювальною запискою, розділом "Охорона природного середовища", який розробляється у складі проекту містобудівної документації та одночасно є звітом про стратегічну екологічну оцінку;
5) інформацію про посадову особу замовника містобудівної документації, відповідальну за забезпечення організації розгляду пропозицій, та адресу, за якою можуть надсилатися пропозиції (зауваження);
6) відомості про строк подання і строк завершення розгляду пропозицій;
6-1) інформацію про дату, час і місце проведення громадських слухань;
7) інформацію стосовно запланованих інформаційних заходів (презентація, прилюдне експонування, телевізійні програми, публічні конференції тощо).
Громадські слухання містобудівної документації на місцевому рівні відбуваються шляхом: оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні; надання особам, яка мають право на подання пропозицій до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій; безпосереднім поданням пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування; утворення погоджувальної комісії у разі необхідності та, відповідно, оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
При цьому, відповідно до пункту 4 Порядку №555 оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш, як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.
Згідно з пунктом 6 Порядку №555 оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику у строк, визначений замовником містобудівної документації.
Пункт 8 Порядку №555 визначає, що перебіг громадських слухань та подані пропозиції (зауваження) оформляються протоколом, який підписується головуючим. Файл аудіо- та/або відеофіксації перебігу громадських слухань додається до протоколу. Відсутність пропозицій і зауважень громадськості фіксується у протоколі громадських слухань.
Відповідач не надав належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів того, що Брюховицька селищна рада у визначеному порядку оприлюднила рішення щодо розроблення проекту детального плану території, інформацію про громадські слухання, а також спірне рішення про затвердження детального плану території.
Суд акцентує увагу на тому, що відповідач у заяві про визнання позову підтвердив зазначені обставини.
Надаючи правову оцінку Акту про відсутність пропозицій та зауважень громадськості по громадському обговоренню детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт. Брюховичі від 16.05.2019, складений комісією виконкому Брюховицької селищної ради, суд зазначає, що єдиною належною формою фіксації проведення громадських слухань є лише відповідний протокол, у якому відображається відсутність пропозицій і зауважень громадськості.
Свідок ОСОБА_3 у судовому засіданні 12.09.2024 надала покази, згідно з якими Брюховицька селищна рада у визначеному законодавством порядку розміщувала через веб-сайт ради оголошення про розроблення детального плану території, інформацію про громадські слухання, а також про оскаржене рішення. У зв`язку з тим, що на громадські слухання ніхто не з`явився, комісія склала згаданий Акт.
Суд відхиляє такі покази свідка як доказ, оскільки такий не відповідає правилу допустимості доказів, визначеного у частині другій статті 74 КАС України, згідно з яким обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Належними та допустимими доказами про оприлюднення оголошення про розроблення детального плану території, інформацію про громадські слухання, а також оскаржене рішення могли б вважатися відповідні скрін-шоти, роздруківки з відповідного веб-сайту.
Свідок ОСОБА_2 у судовому засіданні 12.09.2024 надав покази, згідно з якими він є розробником детального плану території; про проведення громадських слухань не повідомлявся; чи оприлюднено проект детального плану території йому невідомо; участі у громадських слуханнях не брав.
Суд відхиляє всі аргументи представника третьої особи щодо відсутності у позивача порушеного права у зв`язку з прийняттям оскарженого рішення, оскільки у пункті 75 постанови Верховного Суду від 24.10.2023 зазначено, що позивач є жителькою смт.Брюховичі і має у користуванні земельну ділянку, яка розташована на суміжній з територією, щодо якої затверджено ДПТ та змінено цільове призначення. У пунктах 74 і 76 згаданої постанови зазначено, що відповідно до висновків ЄСПЛ судовий контроль за законністю рішень місцевих органів влади щодо планування забудови територій стосується захисту суспільного (публічного інтересу) і з огляду на встановлені судами попередніх інстанцій обставин справи та зважаючи на характер спірних правовідносин, колегія суддів погоджується з висновком апеляційної інстанції про наявність у цій справі у позивача права на звернення до суду.
Порушення, допущені Брюховицькою селищною радою, призвели до позбавлення права позивача подати свої зауваження та/або пропозиції до проєкта плану детального плану території, а також взяти участь в громадських слуханнях щодо такого проєкта.
Враховуючи викладене, суд висновує, що Брюховицька селищна рада приймаючи оскаржене рішення, діяла з порушенням критеріїв правомірності рішення, визначені частиною другою статті 2 КАС України, що безумовно свідчить про протиправність такого рішення.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
У позовній заяві позивач просить суд скасувати оскаржене рішення.
У зв`язку з цим, суд відповідно до частини другої статті 9 КАС України з метою ефективного захисту порушеного права позивача, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог у цій частині та визнати оскаржене рішення нечинним.
Тому у задоволенні позовної вимоги про скасування оскарженого рішення необхідно відмовити повністю.
Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вчинити дії, суд зазначає таке.
Як вбачається з пункту 2 оскарженого рішення, надано згоду третій особі на зміну виду використання земельної ділянки площею 0,5038 га кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, яка надавалась для розміщення та обслуговування кафе Горобина та інших тимчасових споруд (Код КВІДПЗ 03.15) на вид використання для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (Код КВПІДЗ 02.10).
Отже, на підставі оскарженого рішення внесено зміни до Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону України Про Державний земельний кадастр до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема, цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).
Відповідно до статті 24 згаданого Закону державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Як визначає стаття 25 згаданого Закону Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; ї) дані про бонітування ґрунтів.
Постанова Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 затвердила Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі Порядок №1051).
Пункт 60 Порядку №1051 визначає, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.
Відповідно до пункту 61 Порядку №1051 скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів/ініціала власного імені Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.
Суд встановив, що до Державного земельного кадастру внесені відомості про цільове призначення та вид використання земельної ділянки на підставі протиправного рішення Брюховицької селищної ради, а тому належним способом захисту порушеного права є поновлення відповідних відомостей в Державному земельному кадастрі, що містилися до внесення змін, тобто цільове призначення земельної ділянки - 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, та вид використання - Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити частково.
V. Судові витрати
Відповідно до статті 139 КАС України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у розмірі 1816,00 грн.
Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 243, 244, 245, 264 КАС України, суд
в и р і ш и в:
адміністративний позов ОСОБА_1 до Львівської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Горобина про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та нечинним рішення 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради від 23.11.2020 №2263 Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 .
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області внести зміни до Державного земельного кадастру та Поземельної книги в частині цільового призначення та виду використання земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, де визначити цільове призначення земельної ділянки - 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, та вид використання - Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
У задоволенні позовної вимоги про скасування рішення 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради від 23.11.2020 №2263 Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 відмовити повністю.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Львівської міської ради код ЄДРПОУ 04055896, місцезнаходження: 79006, м.Львів, пл.Ринок, 1 на користь ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 судовий збір у розмірі 1816,00 грн.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене 09 грудня 2024 року.
Суддя Гулик Андрій Григорович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123690291 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні