МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 грудня 2024 р. № 400/2847/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «СМА ЛОДЖИСТИК», вул. Інженерна, 20, оф.2,м. Миколаїв,54001,
до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005,
провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 20.10.2023 №00096760406,
ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю СМА ЛОДЖИСТИК (надалі - позивач, ТОB СМА ЛОДЖИСТИК ) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (надалі відповідач, ГУ ДПС у Миколаївській області), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 20.10.2023 №00096760406.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами камеральної перевірки ТОВ «СМА ЛОДЖИСТИК» встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН від 61 до 365 календарних днів по 9-ти податкових накладних/розрахунків коригування за листопад-грудень 2021 року на загальну суму ПДВ 731 142,13 гривень
Позивач не погоджується із розміром застосованих штрафних санкцій, та, як наслідок із загальною сумою штрафу, яка визначена відповідачем. На день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 89-90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, однак відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних безпідставно розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України. Позивач вважає, що відповідачем безпідставно наведений розрахунок суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні - рішенні від 20.10.2023 №00096760406, що в свою чергу свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частини 2 статті 2 КАС України та вказує на наявність підстав для його скасування.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому, він вважає позовну заяву необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню, оскільки за результатами перевірки встановлено порушення вимог п.201.10 ст.201 ПКУ, з урахуванням вимог, п.п.69.1, п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме перевищення термінів реєстрації ПН/РК до ПН в ЄРПН, рішення переглядалось в адміністративному порядку і було залишено в силі, як правомірне, тому податкове повідомлення рішення від 20.10.2023 №00096760406 скасуванню не підлягає.
Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 року № 400/2847/24 відкрито провадження в адміністративній справі.
Суд дослідив матеріали та фактичні обставини справи, оцінив надані докази в їх сукупності та з`ясував наступне.
ГУ ДПС у Миколаївській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) у порядку статті 76 Кодексу та у строк, передбачений абзацом другим пункту 76.3 статті 76 Кодексу, проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ТОВ «СМА ЛОДЖИСТИК» за листопад, грудень 2021 року, про що складено акт від 13.09.2023 року №8264/14-29-04-06-08/36486336 (далі - Акт). Акт надіслано у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення 14.09.2023 на адресу платника згідно даних ЄДР: Україна, 54034, Миколаївська область, м. Миколаїв, Інгульський район, вул. Будівельників, буд.14., кВ. (офіс) 58. Акт повернуто 25.09.2023 року із позначкою «за закінченням терміну зберігання».
За результатами камеральної перевірки ТОВ «СМА ЛОДЖИСТИК» встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН від 61 до 365 календарних днів по 9 - ти податкових накладних/розрахунків коригування за листопад - грудень 2021 року на загальну суму ПДВ 731 142,13 гривень.
Заперечення та додаткові документи і пояснення, передбачені пунктом 86.7 статті 86 Кодексу, до акту камеральної перевірки від 13.09.2023 року №8264/14-29-04-06 08/36486336 до контролюючого органу від платника не надходили.
Згідно з Порядком направлення контролюючими органами податкових повідомлень- рішень платникам податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 №1204, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2020 року N 846 (далі - Порядок 1204), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.02.2021 за №222/35844, зі змінами та доповненнями, ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» 20.10.2023 року за № 00096760406, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкції в розмірі 292 456,85 гривень. Податкове повідомлення-рішення від 20.10.2023 року № 00096760406 направлено платнику засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення. Однак, повернуто із позначкою «за закінченням терміну зберігання».
За результатами камеральної перевірки ТОВ «СМА ЛОДЖИСТИК» встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН від 61 до 365 календарних днів по 9- ти податкових накладних/розрахунків коригування за листопад-грудень 2021 року на загальну суму ПДВ 731 142,13 гривень.
Заперечення та додаткові документи і пояснення, передбачені пунктом 86.7 статті 86 Кодексу, до акту камеральної перевірки від 13.09.2023 року №8264/14-29-04-06 08/36486336 до контролюючого органу від платника не надходили.
Щодо обґрунтування прийняття податкового повідомлення - рішення від 20.10.2023 року за № 00096760406 суд зазначає наступне.
Кодексом передбачено, що у відповідності до пункту 201.1 статті 201 Кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Отже, граничним терміном реєстрації в ЄРПН податкових накладних періоду складання: з 16 по 30 листопада 2021 року є 15 грудня 2021 року; з 01 по 15 грудня 2021 року є 31 грудня 2021 року; з 16 по 31 грудня 2021 року є 15 січня 2022 року.
Відносно мораторію на застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН слід зазначити наступне.
Згідно з пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема за порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Суд вказує, що 27 травня 2022 року набрав чинності підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу в редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260- ІХ, який був чинний до 01.08.2023 року.
Абзацом вісімнадцятим підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (у редакції чинній на момент вчинення порушення).
Мораторій на незастосування штрафних санкцій, встановлений пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, скасовано з 27 травня 2022 року.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, від 06.02.2024 у справі № 160/10740/23, від 13.03.2024 у справі № 120/6331/23, від 02.04.2024 у справі № 520/18349/23, а саме колегія суддів Верховного Суду зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Щодо оскарження в частині визначення розміру штрафної санкції суд вказує,Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ХІ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон №2876), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 №26, доповнено підрозділ 2 розділу ХХ Кодексу пунктами 89 та 90, згідно з якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, встановлені пунктами 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафних санкцій за їх порушення, які встановлені пунктом 120.1.1 статті 120-1 Кодексу.
Визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються до податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року).
Пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено розмір штрафів за порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Для встановлення факту несвоєчасної реєстрації податкової накладної контролюючий орган має встановити дату виникнення у платника податків обов`язку зареєструвати податкову накладну або граничний термін її реєстрації в ЄРПН.
Враховуючи, що граничний термін реєстрації в ЄРПН податкових накладних за листопад 2021 року та грудень 2021 року, що були предметом цієї перевірки, визначено пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, до платника не може бути застосована відповідальність згідно пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, так як відповідальність згідно цього пункту передбачена лише за порушення граничного строку для реєстрації, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Отже, порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, які припадають на період до набрання чинності Законом №2876 (податкових накладних /розрахунків коригування, складених до 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладення штрафу у розмірах, встановлених пунктом 1201.1 статті 120-1 Кодексу.
Щодо застосування норм пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу). На день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних були чинними обидві норми щодо визначення розмірів штрафних санкцій, а саме: пункт 1201.1 статті 120-1 ПК України та пункт 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
При цьому, пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України чітко визначено, що штрафні санкції, визначені цим пунктом, застосовуються у разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН.В свою чергу пунктом 1201.1 статті 120-1 глави 11 розділу II Кодексу, передбачена відповідальність саме за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу.
Для встановлення факту несвоєчасної реєстрації податкових накладних контролюючий орган має встановити дату виникнення у платника податків обов`язку зареєструвати податкову накладну або граничний термін її реєстрації в ЄРПН.
Враховуючи, що граничний термін реєстрації в ЄРПН податкових накладних, що були предметом цієї перевірки, визначено пунктом 201.10 статті 201 ПК України, до платника не може бути застосована відповідальність згідно пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, так як відповідальність згідно цього пункту передбачена лише за порушення граничного строку для реєстрації, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Враховуючи, що предметом камеральної перевірки були, в тому числі, податкові накладні, граничний термін яких передбачався пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, а не пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, до платника правомірно застосовані штрафні санкції у розмірах, встановлених пунктом 120.1.1 статті 120-1 Кодексу, а не п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. № 160/10740/23, від 13.03.2024 у справі № 120/6331/23, від 02.04.2024 у справі № 520/18349/23, а саме колегія суддів Верховного Суду зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, Верховний Суд зазначає наступне.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1- зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.
Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876 - IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876 IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Колегія суддів Верховного Суду визнає, що суди попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних судових рішень дійшли помилкових висновків з огляду на неправильне застосуванням норм матеріального права.
З огляду на вищезазначене, вважаємо, що податкове повідомлення-рішення від 20.10.2023 №00096760406 щодо застосування штрафних санкцій до ТОВ "СМА ЛОДЖИСТИК" у сумі 292456,85 грн. винесено у відповідності до норм Кодексу та вимог чинного законодавства.
Таким чином суд приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення від 20.10.2023 № 00096760406 щодо застосування до ТОВ "СМА ЛОДЖИСТИК" штрафних санкцій у сумі 292456,85 грн. є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123690570 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні