МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 грудня 2024 р. № 400/3546/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справ
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "СІНГА ЕНЕРДЖІС", вул. Новосельська, 68, смт.Березанка, Березанський район, Миколаївська область,57401,
до відповідачаГоловне управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005,
провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 29.03.2024 №00054560409,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Сінга Енерджіс" звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 29.03.2024 р. № 00054560409.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що порушення щодо строку реєстрації податкових накладних є припущеннями відповідача та не відповідають фактичним обставинам справи. До 27.05.2022 р. застосовувався мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства. Застосування відповідальності та строків виконання податкових зобов`язань ставиться в залежність від можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок. 20.07.2022 р. позивач повідомив контролюючий орган про неможливість виконати податковий обов`язок, однак відповіді не отримав. Керівник підприємства перебував за кордоном і зареєстрував податкові накладні одразу після повернення до м. Миколаєва. Інших посадових осіб, уповноважених подавати податкові накладні на реєстрацію, товариство не має.
Відповідачем 13.02.2024 р. подано відзив на позов, вважає оскаржуване рішення правомірним, а позовні вимоги необґрунтованими, оскільки ТОВ "СІНГА ЕНЕРДЖІС" до контролюючого органу заяву щодо неможливості виконання податкових обов`язків не подавало. Щодо форс мажорних обставин сертифікату Торгово промислової палати також не надавався. Щодо мораторію на застосування штрафних санкцій думку Позивача, Відповідач вважає хибною, оскільки його було скасовано з 27.05.2022 року. Актом перевірки було належним чином встановлено фактичні обставини, та винесено правомірне податкове повідомлення-рішення від 29.03.24 року №00054560409.
Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 19.04.2024 року відкрито провадження в даній адміністративній справі.
Суд дослідив матеріали та фактичні обставини справи, оцінив надані докази в їх сукупності та з`ясував наступне.
08.03.2024 Відповідачем на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) у порядку статті 76 Кодексу та у строк, передбачений абзацом другим пункту 76.3 статті 76 Кодексу, проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ТОВ «СІНГА ЕНЕРДЖІС» за жовтень 2022 року здійснено камеральну перевірку та складено акт №3294/14-29-04-09-08/41398163.
Акт надіслано у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення 14.03.2024.
Зокрема, за результатами перевірки встановлено порушення термінів реєстрації порушено термін подачі на реєстрацію податкової накладної на 15 календарних днів, а саме податкової накладної від 14.10.2022 року №8 на суму ПДВ 234231,03 грн. (зареєстровано 15.11.2022).
Позивачем заперечення до акту камеральної перевірки не надавались.
Згідно з Порядком направлення контролюючими органами податкових повідомлень рішень платникам податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 №1204, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2020 року № 846 (далі-Порядок), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.02.2021 за №222/35844, ГУ ДПС у Миколаївській області 29.03.2024 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00054560409, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкції в розмірі 23423,10 гривень. Зазначене податкове повідомлення-рішення направлено 29.03.2024р. платнику засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення на податкову адресу підприємства ТОВ "СІНГА ЕНЕРДЖІС та вручено платнику 03.04.2024 року.
Спірні правовідносини врегульовано наступними норами діючого законодавства України.
Згідно пункту 201.1 статті 201 Податкового Кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Отже, граничним терміном реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування періоду складання з 01 по 15 жовтня 2022 року є 31 жовтня 2022 року.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема: дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац другий підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі Порядок 225).
ТОВ "СІНГА ЕНЕРДЖІСдо контролюючого органу заяву щодо неможливості
виконання податкових обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу
10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не подавало. Також ТОВ "СІНГА ЕНЕРДЖІС" не надавало сертифікату Торгово промислової палати на підтвердження форс мажорних обставин.
Відповідно до пункту 7 розділу ІІ Порядку 225, платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Суд вказує, що 27 травня 2022 року набрав чинності підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу в редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260- ІХ, який був чинний до 01.08.2023 року.
Абзацом вісімнадцятим підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (у редакції чинній на момент вчинення порушення).
Мораторій на незастосування штрафних санкцій, встановлений пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, скасовано з 27 травня 2022 року.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, від 06.02.2024 у справі № 160/10740/23, від 13.03.2024 у справі № 120/6331/23, від 02.04.2024 у справі № 520/18349/23, а саме колегія суддів Верховного Суду зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Щодо визначення розміру штрафної санкції, встановлено таке Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ХІ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон №2876), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 №26, доповнено підрозділ 2 розділу ХХ Кодексу пунктами 89 та 90, згідно з якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, встановлені пунктами 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафних санкцій за їх порушення, які встановлені пунктом 120.1.1 статті 120-1 Кодексу.
Визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються до податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року).
Пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено розмір штрафів за порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Для встановлення факту несвоєчасної реєстрації податкової накладної контролюючий орган має встановити дату виникнення у платника податків обов`язку зареєструвати податкову накладну або граничний термін її реєстрації в ЄРПН.
Враховуючи, що граничний термін реєстрації в ЄРПН податкових накладних за листопад 2021 року та грудень 2021 року, що були предметом цієї перевірки, визначено пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, до платника не може бути застосована відповідальність згідно пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, так як відповідальність згідно цього пункту передбачена лише за порушення граничного строку для реєстрації, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Отже, порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, які припадають на період до набрання чинності Законом №2876 (податкових накладних /розрахунків коригування, складених до 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладення штрафу у розмірах, встановлених пунктом 1201.1 статті 120-1 Кодексу.
Щодо застосування норм пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу). На день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних були чинними обидві норми щодо визначення розмірів штрафних санкцій, а саме: пункт 1201.1 статті 120-1 ПК України та пункт 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
При цьому, пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України чітко визначено, що штрафні санкції, визначені цим пунктом, застосовуються у разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН.В свою чергу пунктом 1201.1 статті 120-1 глави 11 розділу II Кодексу, передбачена відповідальність саме за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу.
Для встановлення факту несвоєчасної реєстрації податкових накладних контролюючий орган має встановити дату виникнення у платника податків обов`язку зареєструвати податкову накладну або граничний термін її реєстрації в ЄРПН.
Враховуючи, що граничний термін реєстрації в ЄРПН податкових накладних, що були предметом цієї перевірки, визначено пунктом 201.10 статті 201 ПК України, до платника не може бути застосована відповідальність згідно пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, так як відповідальність згідно цього пункту передбачена лише за порушення граничного строку для реєстрації, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Враховуючи, що предметом камеральної перевірки були, в тому числі, податкові накладні, граничний термін яких передбачався пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, а не пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, до платника правомірно застосовані штрафні санкції у розмірах, встановлених пунктом 120.1.1 статті 120-1 Кодексу, а не п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Розмір штрафної санкції має визначатись за допущене Позивачем порушення з огляду на таке.
Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ХІ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон №2876), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 №26, доповнено підрозділ 2 розділу ХХ Кодексу пунктами 89 та 90, згідно з якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, встановлені пунктами 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафних санкцій за їх порушення, які встановлені пунктом 120.1 статті 120 Податкового Кодексу.
Визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються до податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року).
Пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено розмір штрафів за порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу. Предметом даної камеральної перевірки була податкова накладна за жовтень 2022 року.
Для встановлення факту несвоєчасної реєстрації податкової накладної контролюючий орган має встановити дату виникнення у платника податків обов`язку зареєструвати податкову накладну або граничний термін її реєстрації в ЄРПН. Граничним терміном реєстрації податкової накладної за жовтень 2022 року було 31.10.2022 року згідно з пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, оскільки пункт 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу набув чинності лише 08.02.2023, таким чином до платника не може бути застосована відповідальність згідно пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, так як відповідальність згідно цього пункту передбачена лише за порушення граничного строку для реєстрації, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу. Отже, порушення платником податку граничних строків реєстрації податкової накладної в ЄРПН, яка припадають на період до набрання чинності Законом №2876 (податкових накладних / розрахунків коригування, складених до 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладення штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120.1 статті 120 Кодексу.
Відповідно до пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
На день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних були чинними обидві норми щодо визначення розмірів штрафних санкцій, а саме: пункт 120.1 статті 120 ПК України та пункт 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином суд приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення від 29.03.2024 № 00054560409 щодо застосування до ТОВ "СІНГА ЕНЕРДЖІС" штрафних санкцій у сумі 23423,10 грн. є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123690597 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні