Справа № 420/25622/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Каравана Р.В., розглянув в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Фермерського господарства «ВІКА» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Фермерське господарство «ВІКА» 14.08.2024 року звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, у якому просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11426215/22494057 від 16.07.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 23.01.2024 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 23.01.2024 року постачальника (продавця) Фермерського господарства «ВІКА» та отримувача (покупця) ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД», подану Фермерським господарством «ВІКА», щодо товару насіння соняшника на суму 3 238 560,27 гривень, датою її фактичного надходження 02.02.2024 року;
стягнути солідарно з Головного управління ДПС в Одеській області код ЄДРПОУ ВП 44069166, ДПС України код ЄДРПОУ 43005393 за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства «ВІКА» код ЄДРПОУ 22494057 судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 3028,00 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 3000,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем у відповідності до ст. 201 Податкового кодексу України складено податкову накладну, однак реєстрація ПН була зупинена. Підставою зупинення реєстрації ПН згідно квитанції визначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/ПК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачем були подані пояснення та копії документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено. За результатами розгляду наданих пояснень та доданих до пояснень підтверджуючих господарські операції документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно з якими відмовлено у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач не погоджується із рішенням Комісії, вважає його безпідставним, протиправним та необґрунтованим. Зазначає, що всі первинні документи, які складені в межах договору поставки купівлі-продажу від № 7-18/01/2024 від 18.01.2024 з ТОВ «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД» відповідають вимогам ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-ХІV та засвідчують факт реального виконання ФГ «ВІКА» та ТОВ «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД» господарської операції.
Головне управління ДПС в Одеській області (далі відповідач 1) у задоволенні позовних вимог просить відмовити у повному обсязі. В обґрунтуванні своєї позиції зазначає, що Рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов`язання зареєструвати податкові накладні були прийнятті у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку. Вказує, що ФГ «ВІКА» в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети)). В оскаржуваних рішеннях Комісії було зазначено які документи не було надано позивачем разом із повідомленнями, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Державна податкова служба України (далі відповідач 2) належним чином та своєчасно повідомлявся про встановлений ухвалою суду від 06.08.2024 строк для подання відзиву на позовну заяву, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа відповідачу в його електронний кабінет. Згідно довідки, ухвалу суду від 06.08.2024 Державній податковій службі України було доставлено до електронного кабінету 07.08.2024. Відзив на адміністративний позов у встановлений судом строк до суду не надходив. Станом на час розгляду справи від відповідача 2 не надходило жодних повідомлень щодо неможливості надання відзиву.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16.08.2024 відкрито провадження по вказаній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 262 КАС України.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 витребувано у відповідача належним чином засвідчену копію протоколу комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого було прийнято спірне рішення № 11426215/22494057 від 16.07.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 23.01.2024 року та належним чином завірену копію зазначеної у спірному рішенні податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
11.11.2024 відповідачем надано додаткові пояснення по справі разом з копіями службового листа, витягу з протоколу засідання комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.07.2024 року, доперевірочного аналізу ФГ «ВІКА» та рішення про відповідність ФГ «ВІКА» критеріям ризиковості платника податку від 04.04.2023 № 1182.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд, дослідивши матеріали справи та обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги і заперечення, а також ті, які мають інше значення для вирішення справи, повно, всебічно та об`єктивно дослідив докази у справі
ВСТАНОВИВ:
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 07.08.2023 Фермерське господарство «ВІКА» було зареєстровано 03.03.1995, основним видом економічної діяльності є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
16.01.2024 між фермерським господарством «ВІКА» (Поклажодавець за договором) та товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІС ГРЕЙН» (Зерновий склад за договором) було укладено договір складського зберігання зерна № 23-086 (далі Договір зберігання).
Відповідно до п. 1.1. Договору зберігання Поклажодавець зобов`язується передати зерно, визначене в п. 1.2. цього Договору (надалі за текстом Договору - Зерно), а Зерновий склад зобов`язується прийняти Зерно для надання послуг зі зберігання за умовами, визначених цим Договором. Під зберіганням за цим Договором слід розуміти надання, відвантаження, аналіз безпеки зерна, оформлення документів.
Згідно з п. 1.3. Договору зберігання докладний перелік Зерна, що передається на зберігання та його кількість мають бути визначені в складських документах, що видаються Зерновим складом Поклажедавцю після передачі Зерна на зберігання.
Відповідно до п. 3.1.2 Договору зберігання зерно приймається за фізичною вагою та якістю визначених при зважуванні на вагах та в лабораторії Зернового складу.
Згідно з п. 3.1.3. Договору зберігання Зерно, що передається на зберігання, повинно супроводжуватись наступними документами:
- товарно-транспортна накладна (накладна) з відміткою Поклажодавця «на зберігання»;
- посвідчення про показники безпеки, ГМО.
Відповідно до п. 3.3.2 Договору зберігання якщо Поклажодавець передає право власності на Зерно третім особам шляхом переоформлення складських документів на іншого власника, така передача повинна здійснюватись Поклажодавцем за умови:
- попереднього письмового повідомлення Зернового складу про передачу права власності на Зерно, що зберігається згідно умов цього Договору;
- звірки наявності Зерна, підписання тристороннього Акту на переоформлення;
- проведення Поклажодавцем повного розрахунку за надані йому Зерновим складом послуги та вартості переоформлення складських документів згідно з умовами цього Договору;
- укладання договору про надання послуг зі зберігання між новим власником Зерна та Зерновим складом.
18.01.2024 між фермерським господарством «ВІКА» (Продавець за договором) та товариством з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД» (Покупець за договором) було укладено договір купівлі-продажу сільськогосподарської продукції № 7-18/01/2024 (далі - Договір) на поставку насіння соняшнику.
Відповідно до п. 1.1. Договору продавець зобов`язується продати й передати, а Покупець зобов`язується оплатити й прийняти від Продавця сільськогосподарську продукцію Насіння соняшнику (надалі «Товар» код УКТ ЗЕД 1206009900) в кількості 200,00 (двісті) тон +/- 5% насипом відповідно до умов дійсного Договору.
Згідно з п. 3.1. Договору загальна кількість Товару вказана у видаткових накладних, що є невід`ємною частиною даного Договору. Зазначена кількість може збільшуватись за згодою сторін з оформленням відповідною додаткової угоди до цього Договору, а також супроводжувальних документів.
Пунктом 3.2. Договору визначено, що загальна сума вартості товару 2 880 000,24 грн. у тому числі ПДВ 353 684,24 грн., ціна є незмінною до повного виконання умов Договору.
Відповідно до п. 4.2. Договору базис (умови) поставки за переписом на елеваторі ТОВ «Сервіс Грейн», м. Арциз.
Згідно з п. 5.1. Договору Покупець здійснює оплату в українських гривнях згідно виставленого Продавцем рахунку-фактури шляхом перерахування коштів по безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок Продавця двома траншами:
перший транш у розмірі 86% після оформлення та підписання документів (рахунок, накладна, договір);
другий транш у розмірі 14% після реєстрації податкової накладної.
Як свідчить наявна в матеріалах справи видаткова накладна № 1 від 23.01.2024 голова ФГ «ВІКА», а представник ТОВ «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД» за довіреністю № 12 від 18.01.2024 прийняв насіння соняшнику у кількості 224, 900 т на суму 3 238 560,27 гривень (три мільйона двісті тридцять вісім тисяч п`ятсот шістдесят гривень, 27 коп.), в тому числі ПДВ 397 717,93 гривень
Відповідно до складської квитанції на зерно № 2565 від 23.01.2024 ТОВ «Сервіс Грейн» прийняв на зберігання від ТОВ «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД» насіння соняшнику, 2023 року врожаю, вагою 224 900 кг шляхом переоформлення з ФГ «ВІКА», код ЄДРПОУ 22494057.
ФГ «ВІКА» 23.01.2024 складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних Податкову накладну № 1 на поставку насіння соняшника, кількістю 224,9 т на суму 3 238 560,27 гривень, в тому числі ПДВ 397 717,93 гривень.
Згідно наявної в матеріалах справи банківської виписки за період з 24.01.2024 по 25.01.2024 ТОВ «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД» за договором № 7-18/01/2024 від 18.01.2024 сплачено ФГ «ВІКА» 24.01.2024 грошові кошти у сумі 2 000 000,00 грн. та 25.01.2024 у сумі 840 842,34 грн.
Відповідно до Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.02.2024 реєстраційний номер 9016497462 реєстрація податкової накладної від 23.01.2024, порядковий номер 1 була зупинена. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної визначено наступне: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 23.01.2024 року №1 в Єдиному реєстрі податковій накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критерію ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D» = 250.0619%, «Р поточ»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
10.07.2024 року ФГ «ВІКА» було направлено письмове пояснення щодо зупиненої податкової накладної та копії документів, достатніх, на думку ФГ «ВІКА», для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області було прийнято Рішення № 11426215/22494057 від 16.07.2024 про відмову в реєстрації Податкової накладної від 23.01.2024 № 1 у в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі за текстом Рішення). Підставою для відмови в реєстрації зазначеної податкової накладної визначено: «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.». В графі додаткова інформація вказано, що первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки -фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
19.07.2024 ФГ «ВІКА» було подано Скаргу на Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11426215/22494057 від 16.07.2024 разом з письмовими поясненнями та документальними доказами, підтверджуючими реальність господарської операції.
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.07.2024 №46696/22494057/2 скаргу ФГ «ВІКА» залишено без задоволення та Рішення №11426215/22494057 від 16.07.2024 без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки/фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає та враховує наступне.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).
Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Вимоги до квитанції визначено п.11 Порядку №1165, відповідно до якого у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Як було встановлено судом, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної № 4, стало те, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критерію ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку).
Відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 Порядку № 1165) У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Як свідчить наявне в матеріалах справи рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.04.2023 № 1182 ФГ «ВІКА» відповідає критеріям ризиковості платника податку внаслідок придбання товарів (послуг) у платка(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку внаслідок не надання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «;Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначен, що платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХIV (далі також - Закон № 996-ХIV).
Відповідно до статті 1 цього Закону господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно із частиною першою статті 9 Закону № 996-ХIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Таким чином, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у власній господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.
Суд зазначає, що реєстрація податкової накладної за результатами господарської операції та відображення її у бухгалтерському обліку платників податків є підставою для формування як податкового кредиту так і податкових зобов`язань учасників цієї операції.
Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
На переконання суду, позивачем під час надання документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та до суду не надано необхідного та достатнього обсягу документів, які свідчать про реальність здійсненої операції.
Так, позивачем були надані копії документів, які з певною мірою вірогідності свідчать про здійснення господарської діяльності з вирощування сільськогосподарських культур, а саме звіти про посівні площі сільськогосподарських культур та 37сг; звіти про збирання врожаю сільськогосподарських культур, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, відомості про орендовані землі Павлівської та Теплицької об`єднаних територіальних громад Болградського району Одеської області, документи про закупку мінеральних добрив, засобів захисту рослин, дизельного палива та інші.
У той же час, позивачем не надано достатніх та належних доказі, які б повністю підтверджували факт здійснення спірної господарської операції, та спростували б сумнів, який виник у податкового органу з приводу підтвердження її реальності.
Так, в протиріч умовам укладеного Договору складського зберігання зерна № 23-086 від 16.01.2024 позивачем контролюючому органу та до суду не було надано товарно-транспортна накладна (накладна) з відміткою Поклажодавця «на зберігання» (п. 3.1.3 договору); складські документи про передачу зерна на зберігання (п. 1.3., 3.1.2.); попереднє письмового повідомлення Зернового складу про передачу права власності на Зерно, що зберігається згідно умов цього Договору; звірки наявності Зерна та тристороннього Акту на переоформлення; проведення Поклажодавцем повного розрахунку за надані йому Зерновим складом послуги та вартості переоформлення складських документів згідно з умовами цього Договору (п. 3.3.2 договору).
Окрім того, суд зазначає, що згідно укладеного між позивачем та ТОВ «КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД» (Покупець за договором) договору купівлі-продажу сільськогосподарської продукції № 7-18/01/2024 від 18.01.2024 предметом поставки повинно було виступати насіння соняшнику загальною вагою 200 (двісті) тон +/- 5% насипом (п. 1.1. Договору) на загальну суму 2 880 000,24 грн. у тому числі ПДВ 353 684,24 грн. (п. 3.2. Договору), натомість до контролюючого органу та до суду надані документи про передачу насіння соняшнику у кількості 224,9 т на суму 3 238 560,27 грн., в тому числі ПДВ 397 717,93 грн.
При цьому, в протиріч вимогам п. 3.1. договору купівлі-продажу сільськогосподарської продукції № 7-18/01/2024 від 18.01.2024 позивачем не надано копію відповідної додаткової угоди про збільшення обсягу поставки насіння соняшнику.
За вказаних обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість рішення № 11426215/22494057 від 16.07.2024 про відмову в реєстрації Податкової накладної від 23.01.2024 № 1 у в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки позивачем не надано первинні документи щодо транспортування спірного насіння соняшника, а також складські документи щодо його передачі на зберігання з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки.
Суд відхиляє посилання позивача на те, що ГУ ДПС в Одеській області при зупиненні реєстрації податкової накладної повинен не лише запропонувати надати документи, а й навести їх конкретний перелік, виходячи з того, що позивачу як платнику податків який веде бухгалтерський та податковий облік у відповідності до ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХIV відомий перелік документів, які є первинними та підтверджують господарську операцію, а також було відомо про умови відповідних укладених ним договорів.
Суд також вважає не можливим застосувати до спірних правовідносин висновки Верховного Суду викладені в постанові від 21.05.2019 у справі № 940/1240/18, в якій зазначено: «Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.»
Суд звертає увагу, що вказані висновки були сформовані Верховним Судом до правовідносин за відсутності обмежень щодо проведення відповідних податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Наразі згідно підпункту 69.352 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України визначено обмежене коло платників податків, яких може бути включено до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 та 2024 роки, що фактично позбавляє відповідача в повній мірі виконувати свої функції щодо забезпечення не можливості безпідставного формування податкового кредиту шляхом призначення та проведення відповідної податкової перевірки.
Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було правомірно прийнято рішення № 11426215/22494057 від 16.07.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 23.01.2024, а тому адміністративний позов позивача задоволенню не підлягає.
Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки за результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, відповідно розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 2, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства «ВІКА» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду, відповідно до частини 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін:
Позивач - Фермерське господарство «ВІКА», місцезнаходження: 68450, Одеська область, Болградський (Арцизький) район, с. Павлівка, вул. Центральна, буд. 307; реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) 22494057.
Відповідач 1 - Головне управління ДПС в Одеській області, місцезнаходження: 65044, Одеська обл., м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 5; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ ВП 44069166.
Відповідач 2 - Державна податкова служба України, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 43005393.
Суддя Роман КАРАВАН
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123690915 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Караван Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні