Рішення
від 10.12.2024 по справі 420/32481/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/32481/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11881429/32190411 від 08.10.2024, № 11881435/32190411 від 08.10.2024, № 11881430/32190411 від 08.10.2024, № 11881431/32190411 від 08.10.2024, № 11881443/32190411 від 08.10.2024; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 06.06.2024, № 1 від 03.07.2024, № 2 від 04.07.2024, № 2 від 29.08.2024, № 2 від 05.09.2024 датами їх фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем було складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкові накладні, однак спірними рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України позивачем було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.

Ухвалою судді від 05.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

22.11.2024 до суду від ГУ ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що позивач засобами електронного зв`язку направив на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №2 від 06.06.2024, №1 від 03.07.2024, №2 від 04.07.2024, №2 від 29.08.2024, №2 від 05.09.2024 виписані на адресу ТОВ «ЖНИВА УКРАЇНИ ХХІІІ» на загальну суму 2 549 840,00 грн. Згідно відомостей квитанцій № 1 до податкових накладних зазначено, що: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.06.2024 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 25.11 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Головне управління ДПС в Одеській області наголошує, що станом на час зупинення реєстрації вищезазначених податкових накладних згідно інформаційної системи контролюючого органу Комісією прийнято рішення про неврахування поданої таблиці даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 25.11, що відповідає проведеним операціям на які складені вищевказані податкові накладні. Підстава : наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій, а саме: період здійснення господарської операції з 30.06.2023 по 11.03.2024, податковий номер платника задіяного у господарській операції 44617894 ТОВ «ГЛОБАЛ АВТОТРЕЙД ПЛЮС». Отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 25.11 є непідтвердженими. Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Однак, за рішенням Комісії №11881429/32180411 від 08.10.2024, №11881435/32190411 від 08.10.2024, №11881430/32190411 від 08.10.2024, №11881431/32190411 від 08.10.2024, №11881443/32190411 від 08.10.2024, Позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних 2 від 06.06.2024, №1 від 03.07.2024, №2 від 04.07.2024, №2 від 29.08.2024, №2 від 05.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Як вбачається з адміністративного позову було укладено договір № 13/04- 2024 від 04.04.2024 року між ТОВ «ЖНИВА УКРАЇНИ ХХІІІ» (Замовник) та ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» (Підрядник), Підрядник зобов`язується виконати роботи з реконструкції електричної підстанції ПС-330 укриття трансформатора АТ-3 виготовлення та фарбування металевих конструкцій. Однак серед наданих документів не знайшли свого відображення оборотна-сальдові відомості по рахунку 10 та 11, підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису, локальний кошторис, посвідчення водіїв які були задіяні, картка по рахунку 361 розрахунки між замовником та виконавцем, які б свідчили про зміну активів пасивів підприємства, відсутня також декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці. Щодо посилань позивача на те, що в повідомленні не вказано конкретний перелік документів, зазначаємо, що контролюючий орган при дослідженні поданих до податкових накладних, не може знати які саме первині бухгалтерські документи використовувались платником податку при проведенні своїх господарських операцій , а тому зазначає про необхідність надання платником податку щодо постачання, придбання товару, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. На виконання вимог квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, Позивачем було направлено повідомлення та відповідні документи на підтвердження проведення господарської операції. При цьому, саме із наданих позивачем копій документів і вбачається не надання усіх документів які б спростували сумнів податкового органу. Судом другої інстанції також підтримано позицію контролюючого органу, у справах №420/10569/23, 420/19148/23, 420/20738/23 де висловлено думку суду щодо часткового надання документів до контролюючого органу. Також судом касаційної інстанції по справі №440/5004/23 підтримано позицію контролюючого органу, та зазначено, що перелік документів, необхідних для ухвалення рішення про реєстрацію податкових накладних, включає перелік первинних документів зазначених у Порядку №520, щодо постачання, придбання товару, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. Ненадання платником таких документів є підставою для відмови в реєстрації податкової накладної. Разом з повідомленнями, контролюючий орган з урахуванням діючого законодавства, та у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування були винесені повідомлення №11830767/32190411 від 26.09.2024, №11830726/32190411 від 26.09.2024, №11830762/32190411 від 26.09.2024, № 11830767/32190411 від 26.09.2024 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою суду від 25.11.2024 в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Одеській області із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження відмовлено.

26.11.2024 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, згідно з якою, що стосується твердження податкового органу про те, що «обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача» (стор. 6 відзиву на позовну заяву), варто зазначити, що у межах спірних правовідносин, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не здійснює повний аналіз господарської операції Позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27 квітня 2023 року справа № 460/8040/20. Щодо твердження податкового органу (стор. 10 відзиву на позовну заяву) про те, що: «серед наданих документів не знайшли свого відображення оборотна-сальдові відомості по рахунку 10 та 11, підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису, локальний кошторис, посвідчення водіїв які були задіяні, картка по рахунку 361 розрахунки між замовником та виконавцем, які б свідчили про зміну активів пасивів підприємства, відсутня також декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.», як на обставину, що підтверджує правомірність рішення податкового органу, якими відмовлено Позивачу у реєстрації податкової накладної, слід зазначити наступне: Вказаний перелік відсутніх документів вперше згадується податковим органом у відзиві на позовну заяву. Крім того, вищевикладені зауваження контролюючого органу спростовуються тим, що перелічені документи не є первинними документами у розумінні Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Отже, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між Позивачем та його контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, про що наявні докази в матеріалах даної справи, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови Позивачу у реєстрації податкової накладної. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 y справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19). Перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, визначено приписами пункту 5 Порядку №520 оборотна-сальдові відомості по рахунку 10 та 11, підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису, локальний кошторис, посвідчення водіїв які були задіяні, картка по рахунку 361 розрахунки між замовником та виконавцем, в зв`язку з чим дані документи не повинні були надаватись Позивачем податковому органу разом з поясненнями, та жодного разу не згадувались податковим органом протягом процедури адміністративного оскарження. Надання всього переліку можливих документів разом з поясненнями та додатковими поясненнями на вимогу контролюючого органу, на підтвердження реальності здійснення господарської операції підтверджується насамперед матеріалами справи.

Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» (32190411) зареєстровано 20.02.2003.

Основним видом діяльності за КВЕД обрано: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.

Інші види: 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання; 42.12 Будівництво залізниць і метрополітену.

Для здійснення господарської діяльності визначеної в ЄДР ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» має власні та орендовані основні засоби, а саме: спеціальну техніку, інструмент та обладнання, яке використовується ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» у господарській діяльності. Загальний штат працівників складає 30 осіб, що наведено в «Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» за 2 квартал 2024 року. Для забезпечення в необхідній кількості трудових ресурсах підприємство може залучати працівників за цивільно-правовими угодами та субпідрядні організації у рамках існуючих договорів.

Відповідно до Договору № 13/04-2024 від 04.04.2024 року між ТОВ «ЖНИВА УКРАЇНИ ХХІІІ» (Замовник) та ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» (Підрядник), Підрядник зобов`язується виконати роботи з реконструкції електричної підстанції ПС-330 укриття трансформатора АТ-3 виготовлення та фарбування металевих конструкцій.

Відповідно до вимог п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України та Порядку заповнення податкової накладної затвердженого наказом МФУ 31.12.2015 року № 1307 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 р. за N 137/28267 (із змінами та доповненнями), ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» були складені податкові накладні:

1) згідно оплати на поточний рахунок Підрядника було складено податкову накладну № 2 від 06.06.2024 року на загальну суму 400 000,00 грн. в т.ч. ПДВ 66 666,67 грн., в якій було визначено номенклатуру послуг продавця: «Виготовлення та фарбування металоконструкцій» та код послуги згідно ДКПП 25.11.9 «Роботи субпідрядні як частина виробництва металевих конструкцій і їхніх частин»;

2) згідно оплати на поточний рахунок Підрядника було складено податкову накладну № 1 від 03.07.2024 року на загальну суму 500 000,00 грн. в т.ч. ПДВ 83 333,33 грн., в якій було визначено номенклатуру послуг продавця: «Виготовлення та фарбування металоконструкцій» та код послуги згідно ДКПП 25.11.9 «Роботи субпідрядні як частина виробництва металевих конструкцій і їхніх частин»;

3) згідно оплати на поточний рахунок Підрядника було складено податкову накладну № 2 від 04.07.2024 року на загальну суму 500 000,00 грн. в т.ч. ПДВ 83 333,33 грн., в якій було визначено номенклатуру послуг продавця: «Виготовлення та фарбування металоконструкцій» та код послуги згідно ДКПП 25.11.9 «Роботи субпідрядні як частина виробництва металевих конструкцій і їхніх частин»;

4) згідно оплати на поточний рахунок Підрядника було складено податкову накладну № 2 від 29.08.2024 року на загальну суму 724 866,67 грн. в т.ч. ПДВ 120 811,11 грн., в якій було визначено номенклатуру послуг продавця: «Виготовлення та фарбування металоконструкцій» та код послуги згідно ДКПП 25.11.9 «Роботи субпідрядні як частина виробництва металевих конструкцій і їхніх частин»;

5) згідно акту виконаних робіт Підрядником було складено податкову накладну № 2 від 05.09.2024 року на загальну суму 424 973,32 грн. в т.ч. ПДВ 70 828,89 грн., в якій було визначено номенклатуру послуг продавця: «Виготовлення та фарбування металоконструкцій» та код послуги згідно ДКПП 25.11.9 «Роботи субпідрядні як частина виробництва металевих конструкцій і їхніх частин».

За правилом першої події ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» було виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні № 2 від 06.06.2024 р. на загальну суму 400 000,00 грн. в т.ч. ПДВ, №1 від 03.07.2024 р. на загальну суму 500 000,00 грн. в т.ч. ПДВ, №2 від 04.07.2024 р. на загальну суму 500 000,00 грн. в т.ч. ПДВ, №2 від 29.08.2024 р. на загальну суму 724 866,67 грн. в т.ч. ПДВ, та № 2 від 05.09.2024 р. на загальну суму 424 973,32 грн. в т.ч. ПДВ, реєстрація яких зупинена.

Господарські зобов`язання ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» перед ТОВ «ЖНИВА УКРАЇНИ ХХІІІ» відповідно до Договору № 13/04-2024 від 04.04.2024 року виконані в повному обсязі, що підтверджується актом виконаних робіт № 1 від 05.09.2024 року, станом на подання даного позову, повний розрахунок, за виконані роботи Підрядником ще не здійснено. Сума заборгованості ТОВ «ЖНИВА УКРАЇНИ ХХІІІ» перед ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» на дату подання даної позовної заяви складає 70 828,89 гривень.

В подальшому ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» за правилом першої події та у відповідності до норм ПК України було виписано контрагенту-замовнику та направлено на реєстрацію податкові накладні № 2 від 06.06.2024 р., № 1 від 03.07.2024 р., № 2 від 04.07.2024 р., № 2 від 29.08.2024 р, № 2 від 05.09.2024 р.

Проте згідно із квитанціями реєстрація вказаних податкової накладної зупинена Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Обсяг постачання товару/послуги 25.11, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).

23.09.2024 року ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» за допомогою засобів електронного зв`язку було направлено до ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про надання пояснень, які містили детальний опис господарських операцій, та копії усіх первинних документів щодо податкових накладних № 2 від 06.06.2024 р., № 1 від 03.07.2024 р., № 2 від 04.07.2024 р., № 2 від 29.08.2024 р, № 2 від 05.09.2024 р.

26.09.2024 року від ГУ ДПС в Одеській області надійшли Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11830719/32190411, №11830762/32190411, №11830726/32190411, №11830767/32190411, №11830742/32190411. Відповідно до змісту вищевказаних повідомлень податковим органом було відмічено ВСІ БЕЗ ВИКЛЮЧЕННЯ поля, стосовно необхідності подання додаткових документів, без вказання будь-якої додаткової інформації, для конкретизації запиту.

У відповідь на вищевказані повідомлення, 03.10.2024 року, ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» за допомогою засобів електронного зв`язку було направлено до ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, разом із додатками у кількості 84 штуки.

Проте, незважаючи на надання зазначених пояснень та копій підтверджуючих документів, органом ДПС були прийняті оскаржувані рішення, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних, від 08.10.2024 р. № 11881435/32190411, № 11881430/32190411, № 11881443/32190411, № 11881429/32190411, № 11881431/32190411 із зазначенням про те, що підставою відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної стало - ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку; - додаткова інформація (зазначити конкретні документи).

Позивач вважає рішення комісії регіонального рівня ГУ ДПС в Одеській області № 11881429/32190411 від 08.10.2024, № 11881435/32190411 від 08.10.2024, № 11881430/32190411 від 08.10.2024, № 11881431/32190411 від 08.10.2024, № 11881443/32190411 від 08.10.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН необґрунтованими та такими, що винесені з порушеннями діючого податкового законодавства, у зв`язку із чим звернувся до суду із даним позовом.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246, податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку № 1165).

При цьому, суд наголошує, що у цій справі не надається оцінка реальності здійснення господарських операцій, на підставі яких позивачем складено податкові накладні, оскільки це питання має досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Позивач зазначає, що оскільки ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» для здійснення своєї господарської діяльності має основні фонди, трудові ресурси, необхідну техніку, матеріальну та промислову базу, ці роботи виконуються, як власними силами, за рахунок власних виробничих ресурсів, так і з залученням інших спеціалізованих підприємств, а тому в СМКОР інформація про придбання ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» робіт за кодом 25.11 (виробництво будівельних металевих конструкцій та частин конструкцій) відсутня, внаслідок чого відбулось виявлення невідповідності обсягів постачання обсягам придбання по коду 25.11.

Позивачем було надано усі первинні документи, що оформлені в рамках договору та які не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу ст.ст. 198, 201 ПК України, ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (наказ Мінфіну від 24.05.1995 р. № 88) спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості, а отже, засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними у реєстрації яких було відмовлено.

Для здійснення господарської діяльності визначеної B ЄДР TOB «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» має власні та орендовані основні засоби, а саме: спеціальну техніку, інструмент та обладнання, яке використовується ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» у господарській діяльності. Загальний штат працівників складає 30 осіб, що наведено в «Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» за 2 квартал 2024 року. Для забезпечення в необхідній кількості трудових ресурсах підприємство може залучати працівників за цивільно-правовими угодами та субпідрядні організації у рамках існуючих договорів.

В той же час комісією, яка приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не було зазначено конкретних документів, які на думку контролюючого органу не були надані, для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

Контролюючий орган, за наявної необхідності та можливості конкретизації переліку документів та зазначення відповідних мотивів зупинення реєстрації податкової накладної, не виконав покладений обов`язок, оскільки перелік витребуваних документів є загальним та визначений без індивідуального застосування п.5 Порядку №520, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів, що виключало можливість позивача належно відреагувати на вимогу суб`єкта владних повноважень.

Натоміть перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, визначено приписами пункту 5 Порядку № 520, і в ньому відсутні оборотна-сальдові відомості по рахунку 10 та 11, підсумкова відомість ресурсів до локального кошторису, локальний кошторис, посвідчення водіїв, які були задіяні, картка по рахунку 361 розрахунки між замовником та виконавцем.

Водночас, надання всього переліку можливих документів разом з поясненнями та додатковими поясненнями на вимогу контролюючого органу, на підтвердження реальності здійснення господарської операції підтверджується матеріалами справи.

Наприклад, до пояснень № 4 щодо ПН № 2 від 06.06.2024 на суму 400 тис. грн., ПДВ 66666,67 грн, позивачем додано: копії договору № 13/04-2024 від 04.04.2024; рахунку № 7 від 21.05.2024; акту виконаних робіт № 1 від 05.09.20244 акту прийому-передачі матеріалів від 04.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 05.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 10.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 12.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 16.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 18.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 19.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 23.04.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 01.05.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 02.05.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 17.05.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 24.05.2024; актів прийому-передачі матеріалів від 25.05.2024; акту прийому-передачі матеріалів від 24.06.2024; протоколу ультразвукового контролю металоконструкцій № 01/07/24-UT2 від 01.07.2024; акту прийому-передачі металоконструкцій від 05.09.2024; виписку банку по рахунку ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» що підтверджує зарахування коштів на рахунок; копію договору оренди офісу; копію договору оренди офісу 2024 р.; копію договору оренди нерухомого майна; податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2024 року; 20-ОПП (червень) з квитанціями; 20-ОПП (жовтень) з квитанціями; 20-ОПП (жовтень) з квитанціями; копію ліцензії з додатком; копію дозволу вантажопідіймальні крани; копію дозволу на роботи; копія наказу 1-ПР/Б; копія наказу 3-ПР; копію рішення про створення ТОВ Жнива України ХХІІІ.

Однак, не надаючи оцінки поданим позивачем додатковим поясненням, не заявляючи про дефектність змісту чи форми попередньо поданих документів та пояснень, податковий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації ПН № 1 від 03.07.2024 р., № 2 від 04.07.2024 р., № 2 від 05.09.2024 р., № 2 від 06.06.2024 р., № 2 від 29.08.2024 р.

Суд зазначає, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Згідно з п. 1 Додатку 3 критерієм ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до пункту 12 Порядку № 1165, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України (пункт 13 Порядку №1165).

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6). У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування (пункти 14-17 Порядку №1165).

За правилами пункту 19 Порядку №1165, у разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).

Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку (пункт 20 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 21 Порядку №1165, якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Таким чином, Порядок №1165 передбачає: 1) можливість (право) платника податків подати до ДПС таблицю даних платника податку згідно Додатку №5, яка підлягає відповідному розгляду та прийняття рішення про її врахування чи неврахування; 2) визначає можливість врахування таблиці даних в автоматизованому режимі; 3) якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Окрім цього у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації такої спірної податкової накладної, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, наприклад, у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, норми Порядку №520 визначають строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК) і строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів).

Порядок № 520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.

За викладених обставин суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд приходить до висновку, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлюють обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому Верховний Суд, переглядаючи рішення судів нижчих інстанцій, зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (постанова 7 грудня 2022 року по справі № 500/2237/20; адміністративне провадження № К/9901/20572/21).

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну ПН, суд виходить з наступного.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений із застосуванням належного способу захисту порушеного права, а тому суд вважає вказані позовні вимоги підлягаючими до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданнями адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.

При цьому суд враховує, що вимога про визнання протиправними дій як передумови для застосування інших способів захисту порушеного права (скасування рішень) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.

На підставі викладеного суд вважає за необхідне присудити позивачу понесені ним судові витрати з урахуванням розсуду спору відповідно до положень ч.8 ст.139 КАС України, - за рахунок асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС в Одеській області. Так, з порушенням права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано прийняття неправомірного рішення ГУ ДПС в Одеській області, тоді як обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну обумовлений процедурою реєстрації ПН в ЄРПН, тобто способом захисту порушеного права.

Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» (65063, Одеська обл., місто Одеса, вул. Маршала Говорова, будинок 2; ЄДРПОУ 32190411) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11881429/32190411 від 08.10.2024, № 11881435/32190411 від 08.10.2024, № 11881430/32190411 від 08.10.2024, № 11881431/32190411 від 08.10.2024, № 11881443/32190411 від 08.10.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених ТОВ «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» податкові накладні № 2 від 06.06.2024, № 1 від 03.07.2024, № 2 від 04.07.2024, № 2 від 29.08.2024, № 2 від 05.09.2024 датами їх первинного подання платником податків на реєстрацію.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦЕЛЕВАТОРБУД» судовий збір розмірі 12112 грн (дванадцять тисяч сто дванадцять грн).

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя І.В. Завальнюк

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу123691131
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/32481/24

Ухвала від 31.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 17.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 07.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 10.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні