Справа № 420/18967/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ЧОРНОМОР-БУДОПТ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Позивач звернувся з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146438/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 658 від 01.11.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 658 від 01.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146439/44702445 від30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 659від 01.11.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 659 від 01.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146440/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 604 від 17.10.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 604 від 17.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146444/44702445 від 30.05.2024р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 466 від 18.09.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 466 від 18.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146445/44702445 від30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 467від 18.09.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 467 від 18.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146446/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 409від 06.09.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 409 від 06.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146441/44702445 від 30.05.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 605 від 17.10.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 605 від 17.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146443/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 465 від 18.09.2023 року у та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 465 від 18.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146447/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 410від 06.09.2023 року у та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 410 від 06.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146442/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 511 від 03.10.2023 року у та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 511 від 03.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що між ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» та ТОВ «Херсон Групп-М» як постачальника та покупця було укладено Договір поставки № ЧБ-06/22 від 01.11.2022 р. на поставку товарів, зазначених у видаткових накладних. ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» реалізувало товар на адресу ТОВ «Херсон Групп-М» за видатковими накладними про що було складено податкові накладні та направлено на реєстрацію до ЄДРПН. Реєстрація податкових накладних №№ 466, 467, 604, 658, 410, 465, 605, 659, 409 було зупинена оскільки обсяг постачання товару/послуги 2523, 4403, 4410, 6811, 3816 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Реєстрація ПН № 511 від 03.10.2023 року була зупинена, оскільки відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН податкову накладну/розрахунок коригування, в якій зазначено товар 2711139700, що відповідає п.3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). На запит податкового органу були надані письмові пояснення щодо змісту господарських операцій, а також відповідні підтверджуючи документи, зокрема: договори оренди, договори постачання, акти звіряння, видаткові накладні, ТТН, витяги з оборотно-сальдової відомості та інші підтверджуючі документи. Відповідачем були прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, які є протиправними і підлягають скасуванню, оскільки прийняті з ігноруванням наданих первинних документів та приписів законодавства.
Відповідачем наданий відзив на позовну заяву, відповідно до якого позовні вимоги не визнали та зазначили, що на момент зупинення податкових накладних, у Позивача відсутня прийнята таблиця даних платника податку на додану вартість із зазначеними кодами УКТЗЕД/ДКПП як такими, що на постійній основі постачаються/виготовляються згідно з аналітичною системою АІС «Податковий блок». Платіжні інструкції, надані Позивачем, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, так як в зазначених документах відсутні підписи та печатки особи, що здійснювала грошову операцію. Отже, документи, які були подані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені із порушенням чинного законодавства. У зв`язку з тим, що документи були складені/ оформлені із порушенням законодавства. Комісією прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Судом встановлені такі обставини по справі.
ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» в межах господарської діяльності займається оптовою торгівлею (код 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля» згідно з ДК 016:2010) різних видів товарів (будівельні товари, господарчі товари, меблі, побутова техніка, електротовари та багато іншого). Цей вид діяльності для підприємства є основним.
Між ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» як постачальником та ТОВ «Херсон Групп-М» як та покупцем укладений Договорі поставки № ЧБ-06/22 від 01.11.2022 р. на поставку товарів, зазначених у видаткових накладних. Асортимент, ціна та кількість товару визначаються Сторонами згідно видаткових накладних.
ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» реалізувало товар на адресу ТОВ «Херсон Групп-М» за видатковими накладними:
- № 407 від 06.09.2023 року на загальну суму 43484,26 грн, в т.ч. ПДВ 7247,38 грн., у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 409 від 06.09.2023 р. на загальну суму 43484,26 грн, в т.ч. ПДВ 7247,38 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 06/09-3 від 06.09.2023 року.
- № 4310 від 18.09.2023 року на загальну суму 63376,95 грн, в т.ч. ПДВ 10562,83 грн, у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 466 від 18.09.2023 р. на загальну суму 63376,95 грн, в т.ч. ПДВ 10562,83 грн.,
- № 4311 від 18.09.2023 року на загальну суму 44899,38 грн, в т.ч. ПДВ 7483,23 грн., у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 467 від 18.09.2023 р. на загальну суму 44899,38 грн, в т.ч. ПДВ 7483,23 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 18/09-6 від 18.09.2023 року.
- № 5276 від 17.10.2023 року на загальну суму 79604,14 грн, в т.ч. ПДВ 13267,36 грн., у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 604 від 17.10.2023 р. на загальну суму 79604,14 грн, в т.ч. ПДВ 13267,36 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 17/10-3 від 17.10.2023 року.
- № 5404 від 01.11.2023 року на загальну суму 150978,54 грн, в т.ч. ПДВ 25163,09 грн., у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну №658 від 01.11.2023 р. на загальну суму 150978,54 грн, в т.ч. ПДВ 25163,09 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 01/11-4 від 01.11.2023 року.
Розрахунок за товар відбувається на умовах відстрочки платежу. В рахунок сплати за реалізований товар було отримано безготівкові кошти згідно платіжної інструкції: № 1627 від 23.11.2023 року та в сумі 328524,85 грн., № 1643 від 05.12.2023 року та в сумі 304109,02 грн. Стан взаємовідносин між ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» та ТОВ «Херсон Групп-М» відображено в Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за Вересень 2023 р. Грудень 2023 р. та Акт звірки за Вересень 2023 р. - Грудень 2023 р.
- № 408 від 06.09.2023 року на загальну суму 12052,50 грн, в т.ч. ПДВ 2008,75 грн., у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 410 від 06.09.2023 р. на загальну суму 12052,50 грн, в т.ч. ПДВ 2008,75 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 06/09-3 від 06.09.2023 року.
- № 4309 від 18.09.2023 року на загальну суму 88130,66 грн, в т.ч. ПДВ 14688,44 грн. (додається), у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 465 від 18.09.2023 р. на загальну суму 88130,66 грн, в т.ч. ПДВ 14688,44 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 18/09-6 від 18.09.2023 року.
- № 4277 від 17.10.2023 року на загальну суму 146923,56 грн, в т.ч. ПДВ 24487,26 грн., у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 605 від 17.10.2023 р. на загальну суму 146923,56 грн, в т.ч. ПДВ 24487,26 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 17/10-3 від 17.10.2023 року.
- № 5406 від 01.11.2023 року на загальну суму 28844,21 грн, в т.ч. ПДВ 4807,37 грн, у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 659 від 01.11.2023 р. на загальну суму 28844,21 грн, в т.ч. ПДВ 4807,37 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 01/11-4 від 01.11.2023 року. Розрахунок за товар відбувається на умовах відстрочки платежу.
В рахунок сплати за реалізований товар було отримано безготівкові кошти згідно платіжної інструкції: № 1627 від 23.11.2023 року та в сумі 328524,85 грн., № 1643 від 05.12.2023 року та в сумі 304109,02 грн. Заборгованість за реалізований товар на дату подачі пояснення відсутня.
- № 4437 від 03.10.2023 року на загальну суму 92913,16 грн, в т.ч. ПДВ 15485,53 грн., у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 511 від 03.10.2023 р. на загальну суму 92913,16 грн, в т.ч. ПДВ 15485,53 грн. Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно ТТН № 03/10-1 від 03.10.2023 року. Розрахунок за товар відбувається на умовах відстрочки платежу. В рахунок сплати за реалізований товар було отримано безготівкові кошти згідно платіжної інструкції : № 1643 від 05.12.2023 року та в сумі 304109,02 грн.
Стан взаємовідносин між ТОВ «ЧОРНОМОРБУДОПТ» та ТОВ «Херсон Групп-М» відображено в Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за Вересень 2023 р. Грудень 2023 р. та Акт звірки за Вересень 2023 р. - Грудень 2023 р.
Податкові накладні були направлені на реєстрацію до ЄДРПН.
За отриманими Квитанціями №1 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних №№ 466, 467, 604, 658, 410, 465, 605, 659, 409 зупинена, оскільки: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2523, 4403, 4410, 6811, 3816 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)».
За отриманою Квитанцією №1 від 03.11.2023 року з Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкової накладної № 511 зупинена, оскільки: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 03.10.2023 №511 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН податкову накладну/розрахунок коригування, в якій зазначено товар 2711139700, що відповідає п.3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5147%, "P"=26862.78 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Квитанціями №1 Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.
На виконання п. 11 Порядків №1165 Позивачем були подані до контролюючого органу
письмові пояснення щодо змісту господарських операцій, а також відповідні підтверджуючи документи, зокрема: договори оренди, договори постачання, акти звіряння, видаткові накладні, ТТН, витяги з оборотно-сальдової відомості та інші підтверджуючи документи
Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області були прийняті рішення:
№11146438/44702445 від 30.05.2024, №11146439/44702445 від 30.05.2024, №11146440/44702445 від 30.05.2024, №11146444/44702445 від 30.05.2024, №11146445/44702445 від 30.05.2024, №11146446/44702445 від 30.05.2024, №11146441/44702445 від 30.05.2024, №11146443/44702445 від 30.05.2024, №11146447/44702445 від 30.05.2024, № 1146442/44702445 від 30.05.2024 у зв`язку з тим, що документи були складені/ оформлені із порушенням законодавства.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вивчивши позиції сторін викладені у їх заявах по суті, дослідивши письмові докази та враховуючи приписи діючого законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню виходячи із такого.
Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до п.п.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами (далі - ЄРПН).
Підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податків зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Положеннями пункту 74.2. статті 74 Податкового кодексу України встановлено, що в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
Виходячи з аналізу положень ПК України, які регламентують порядок формування податкового кредиту, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.
Ці положення стосуються також порядку корегування податкового кредиту шляхом подання відповідних розрахунків.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Пунктом 5 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 6 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, ризиковості здійснення операції, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування зупиняється.
З аналізу положень Порядку №1165 вбачається, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, ризиковості здійснення операції, реєстрація ПН/РК зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, документи що підтверджують реальність господарської операції.
Отже, саме для вирішення питання виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, відповідності критеріям ризиковості здійснення господарської операції Комісія регіонального рівня має дослідити договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, договори, довіреності та інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості здійснення операцій викладено у Додатку 3 до Порядку № 1165, відповідно до яких одним із таких критеріїв є, зокрема:
Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги та обсягу його постачання. (Пункт 1 Критеріїв).
Пункт 3 зазначених Критеріїв передбачає відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Пунктом 20.2 ст. 20 ПК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Для реалізації цієї норми Наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Порядком передбачено, що у разі зупинення податкової накладної платник подає на комісію документи, а саме: договори, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд зазначає, що контролюючий орган при зупиненні реєстрації податкової накладної повинен не лише запропонувати надати документи, а й навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.
У іншому випадку, така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з причин ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
Суд наголошує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
При цьому, загальне посилання на вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий, оскільки саме від цього залежить виконання повідомлення про їх надання.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
Позивач не погоджуючись з рішеннями податкового органу зазначив, що вони не містять обґрунтування у чому саме полягають порушення законодавства у складених документах. У розділі додаткової інформації (де згідно форми рішення мають бути перераховані конкретні документи) вказано лише стандартний загальний перелік документів. Між тим, надані товариством документи у повній мірі відображають реальність господарської операції за податковою накладною, а також наявність відповідних основних засобів, трудових ресурсів для виконання відповідних робіт та надання послуг.
Крім того, позивач зазначив, що надав податковому органу і суду документи щодо придбання реалізованого товару.
Відповідач зазначає у відзиві, що платіжні інструкції, надані Позивачем, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням пунктів 41 та 42 Постанови Правління Національного банку України від 04.07.2018 № 75 «Про затвердження Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України», Постанови Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 163 «Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті користувачів платіжних послуг» так як в зазначених документах відсутні підписи та печатки особи, що здійснювала грошову операцію.
Дослідивши позиції сторін викладені у їх заявах по суті, оцінивши докази надані сторонами та враховуючи приписи діючого законодавства, суд не погоджується з рішеннями комісії, оскільки позивачем надано первинні документів, які є достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Позивачем на дату виникнення податкових зобов`язань та у зв`язку з виконанням ним зобов`язань надання послуг за договором, на виконання вимог пункту 187.1 ст. 187 ПК України за першою подією складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні за результатами господарських операцій, що належним чином підтверджено первинними документами.
Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачем-1, після зупинення реєстрації спірних податкових накладних, позивачем були подані до Комісії пояснення та документи для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Однак, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пунктів 5, 10 Порядку №520, тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку податкового органу, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Посилання податкового органу на те, що надані документи мають дефекти, як то відсутність печатки чи інші обставини що викликають сумніви не є належним обґрунтуванням прийнятих рішень, оскільки відповідач не зазначає чому недостатньо наданих, а саме: договору поставки, платіжних інструкцій, доказів придбання товару та його постачання, які свідчать про виконання вимог передбачених ст. 187 ПК України, щодо складання та направлення на реєстрацію ПН.
Щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 511 відповідно до п. 3 Критеріів позивач зазначив, що реалізований товар був придбаний у постачальника РАЙД ЛАЙФ ТОВ за Договором поставки № 282 від 05.06.2023 р. за видатковою накладною № 56 від 20.07.2023 р. на загальну суму 12 374,52 грн., в т.ч. ПДВ 2 062,42 грн., Код УКТЗЕД 2711139700 - Балон (картридж) газовий 400мл. Реалізація цього товару з кодом УКТЗЕД 2711139700 - Балон (картридж) газовий 400мл відповідно до абзаців 8 та 9 п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Податковою кодексу України не вважаються реалізацією пального, операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України: у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками. Отже реалізація даного товару з кодом УКТЗЕД 2711139700 - Балон (картридж) газовий 400мл, не відповідає п.3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій,
Відповідач у відзиві з цього приводу не надав жодних пояснень чи спростувань позиції позивача, тобто не надав доказів правомірності рішення по відмові у реєстрації ПН № 511 від 03.10.2023 року, що є підставою для визнання його протиправним та скасування.
Як вже було зазначено можливість виконання Позивачем обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Суд зазначає, що про такі невідповідності зазначених документів, відповідач не зазначав у жодному своєму рішенні як на стадії зупинення реєстрації так і при відмові у реєстрації податкової накладної. При цьому, сам факт невідповідності платіжної інструкції Постанові НБУ не є підтвердженням нездійснення розрахунків між учасниками договору та не спростовує факт поставки товару/надання послуг, тобто настання однієї з подій передбачених ст. 187 ПК України.
Як встановлено судом з наданих позивачем документів товар не тільки поставлений отримувачу, але і за нього проведені грошові розрахунки у безготівковій формі.
Зазначаючи в рішенні про відмову у реєстрації ПН, про те, що позивачем надано копії документів складених із порушенням законодавства, відповідач не наводить жодних конкретних обставин та не вказує, яких саме документів недостатньо та із якими порушеннями виявлені надані, або чому надані у своїй сукупності документи не задовольняють вимоги податкового органу.
Фактично ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України, маючи в розпорядженні достатню кількість первинних документів щодо підстав видання податкових накладних, приймаючи рішення про відмову у їх реєстрації, беруть за основу лише ТТН, ігноруючи при цьому інші первинні документи які підтверджують факт поставки товару/надання послуг, тобто виконання умов передбачених ст. 187 ПК України.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Воно не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року справа №822/1817/18, від 21 травня 2019 року справа №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року справа №819/330/18.
На думку суду, відповідач - ГУ ДПС в Одеській області зі стадії зупинення реєстрації податкової накладної та закінчуючи прийняттям рішення про відмову у її реєстрації вчиняв дії, які мають ознаки документальної перевірки, аналізу господарської операції на предмет її відповідності нормам цивільного законодавства, що може бути вчинено за іншою процедурою та в порядку визначено ПК України, а не під час моніторингу ПН.
Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, а надані документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації. Відмова в реєстрації ПН є протиправною, а прийняті рішення підлягають скасуванню.
Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України їх зареєструвати.
При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача.
Суд зазначає, що відповідачі не довели правомірність прийнятих ними рішень, а тому вони є протиправним та підлягають скасуванню, як такі що не відповідають вимогам зазначеним у ч. 2 ст.2 КАС України.
В той же час, позивач надав суду належні та допустимі докази, виклав правові обґрунтування правомірності позовних вимог,
Судові витрати у вигляді судового збору підлягають стягненню на користь позивача.
Керуючись ст. 241-246 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Позовні вимоги ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146438/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 658 від 01.11.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 658 від 01.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146439/44702445 від30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 659від 01.11.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 659 від 01.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146440/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 604 від 17.10.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 604 від 17.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146444/44702445 від 30.05.2024р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 466 від 18.09.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 466 від 18.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146445/44702445 від30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 467від 18.09.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 467 від 18.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146446/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 409від 06.09.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 409 від 06.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146441/44702445 від 30.05.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 605 від 17.10.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 605 від 17.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146443/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 465 від 18.09.2023 року у та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 465 від 18.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146447/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 410від 06.09.2023 року у та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 410 від 06.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 11146442/44702445 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 511 від 03.10.2023 року у та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 511 від 03.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.
Стягнути з ГУ ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» (ЄДРПОУ 44702445, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Шума Віталія, 4-а, офіс 1) судовий збір в сумі 24 224,00 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Попов В.Ф.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123691303 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні