Справа № 420/29452/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого по справі судді Бжассо Н.В., розглянув в порядку письмового провадження в м. Одеса за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради до Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про скасування постанови про накладення штрафу
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради до Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, за результатом розгляду якого позивач просить суд:
Визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 18.06.2024 № ПД/ХС/8647/717/П/ПТ/ПС про стягнення з Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради на користь держави штрафу у розмірі 20100 грн.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що вважає постанову Держпраці від 18.06.2024 року № ПД/ХС/8647/717/П/ПТ/ПС про стягнення з Центру на користь держави штрафу у розмірі 20100 грн, протиправною та такою що підлягає скасуванню. Держпрацею винесено припис від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206П, яким керівника Центру зобов`язано у строк до 21.12.2023 усунути виявлені під час позапланової перевірки порушення Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Листом від 21.11.2023 № 30 (копія додається) Центр повідомив відповідача про вжиті заходи, направлені на усунення порушень законодавства у сфері праці, а також зауважив про відсутність у цьому бюджетному році коштів на виплату ОСОБА_1 середнього заробітку за час затримки повного розрахунку при звільненні. Зазначена виплата за рахунок видатків Центру на 2024 бюджетний рік здійснена 25.01.2024 Таким чином, Центром виконано усі вимоги припису Держпраці від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206П. Разом з тим, Держпрацею прийнято рішення про проведення ще одного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання Центром вимог законодавства у сфері праці, під час якого встановлено невиконання у строк передбачений приписом від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206П пункту 3 вказаного припису, що стало підставою для прийняття оскаржуваної постанови.
Представник позивача зазначає, що оскаржувана постанова є протиправною, оскільки пункт 3 припису мав персоніфікований характер. Постанова складена всупереч статті 265 КЗпП України, за місцезнаходженням Центру позивачем не надсилалася. Обидві позапланові перевірки відповідача здійснювалися у періоду часу, коли діяв правовий режим воєнного стану в Україні та повноваження відповідача щодо перевірок обмежуються статтею 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Ухвалою суду від 09.10.2024 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.
28.10.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на позов, згідно з яким, актом від 23.05.2024 за № ПД/ХС/8647/206 зафіксовано невиконання вимог пункту третього припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П, внесеного директору установи ОСОБА_2 , а саме заробітна плата не виплачувалась працівникам на умовах, визначених трудовим договором, так як в грудні 2023 року заробітна плата нарахована в повному обсязі, але виплачена з порушенням строків, визначених установою. Середній заробіток за весь час затримки належних звільненому працівнику сум у день звільнення по день фактичного розрахунку ОСОБА_1 нараховано в січні 2024 року та виплачено 25.01.2024, чим порушено термін усунення порушень, зазначений у приписі від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П 21 грудня 2023 року. Також, Міжрегіональне управління зазначає, що в акті перевірки допущена технічна описка головного державного інспектора Карнаух Т.Ю. щодо зазначення підстави перевірки, оскільки підставою для перевірки стало звернення ОСОБА_1 , відповідно в наказі Міжрегіонального управління на проведення перевірки від 10.05.2024 за № 127/ПД-ЗК та направленні на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у КУ ЦНСП за № ПД/1/7467-23 від 13.11.2023 зазначена підстава для проведення перевірки абзац п`ятий частини першої статті 6 Закону № 877-V; у даних документах стосовно перевірки підстава проведення перевірки зазначена вірно. У зв`язку з виявленими порушеннями уповноваженою посадовою особою Міжрегіонального управління, керуючись статтею 265 КЗпП України, статтею 53 Закону України «Про зайнятість населення, Порядком № 509, та на підставі абзацу 4 частини 2 статті 265 КЗпП України на КУ ЦНСП накладено штраф у розмірі 20100 (двадцять тисяч сто) гривень, про що винесена 18.06.2024 постанова за № ПД/ ХС/8647/717/П/ПТ/ПС. Відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» від 22.10.2023 № 3415-IX, з 1 січня 2023 року встановлено мінімальну заробітну плату у місячному розмірі 6700 гривень. Тобто, сума штрафу розрахована наступним чином: 6700 (розмір мінімальної заробітної плати) x 3 (трикратний розмір) = 20100 (двадцять тисяч сто) гривень.
12.11.2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив на позов.
02.12.2024 року від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.
Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
27.10.2023 за вхід. № Х-3754-23а до Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці надійшло звернення ОСОБА_1 про порушення виплати заробітної плати і відправлення в простій під час воєнного стану без виплати заробітної плати.
30.10.2023 року листом № ЦА-5202/1/2.1.6-23а Державна служба України з питань праці погодила Південному міжрегіональному управлінню Державної служби з питань праці проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за зверненням ОСОБА_1
13 листопада 2023 року начальником Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці прийнято наказ №217/ПД-ЗК, яким доручено головному державному інспектору відділу з питань праці управління інспекційної діяльності у Херсонській області Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці Карнаух Тетяні Юріївні з 14.11.2023 року по 24.11.2023 року провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) в Комунальній установі «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради (вул. Братів Сокорянських, буд. 19а, смт. Калинівське, Бериславський район, Херсонська обл., 74131, код ЄДРПОУ: 44511377) з питань оплати праці, виплати заробітної плати відповідно до умов, визначених трудовим договором, першочерговості виплати заробітної плати, призупинення дії трудового договору.
13.11.2023 року головному державному інспектору Карнаух Т.Ю. видано направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у КУ ЦНСП № ПД/1/7467-23.
Під час перевірки було встановлено, що підприємство здійснює свою діяльність на підставі Положення про комунальну установу «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради, затвердженого рішенням сесії селищної ради від 20.09.2021 року №111. Згідно Положення КУ ЦНСП заснована на комунальній власності, що утворюється Калинівською селищною радою, підзвітна та підконтрольна Калинівській селищній раді, підпорядкована виконавчому комітету селищної ради та селищному голові. Засновником КУ ЦНСП є Калинівська селищна рада. КУ ЦНСП у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, наказами Мінсоцполітики, іншими нормативно правовими актами з питань надання соціальних послуг, а також власним Положенням. Положення КУ ЦНСП, структура та гранична чисельність затверджується селищною радою. КУ ЦНСП є юридичною особою, бюджетною установою, неприбутковою організацією, має самостійний баланс, відкриті рахунки в органах та банківських установах, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, бланки та штампи із своїм найменуванням. Головним розпорядником коштів КУ ЦНСП є Калинівська селищна рада. Кошторис, штатний розпис КУ ЦНСП затверджує селищний голова, як головний розпорядник коштів.
Розпорядженням селищного голови Калинівської селищної ради Херсонської області від 05.11.2021 року № 156 «Про призначення на посаду ОСОБА_2 » призначено ОСОБА_2 з 08 листопада 2021 року на посаду директора КУ «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради як такого, що визнаний переможцем конкурсу на цю посаду.
Згідно письмового пояснення директора КУ ЦНСП ОСОБА_2 щодо термінів виплати заробітної плати працівникам керуються ст. 115 КЗпПУ, а також згідно поданих до Казначейської служби супровідних листів (за 2022р. - №2 від 05.01.2022 та за 2023р. - №2а від 24.01.2023), в яких зазначається, що заробітна плата за першу половину місяця виплачується 10 числа щомісячно, а за другу половину 25 числа щомісячно.
Позаплановим заходом охоплено період з 01.04.2022 по 01.11.2023 року.
Відповідно до наказу директора від 20.03.2022 № 5 «Про оплату праці згідно штатного розпису», у зв`язку з російською агресією на території України та Калинівської громади і неможливістю отримувати від відповідальної особи відомостей та табелів використання робочого часу директором було вирішено нараховувати заробітну плату співробітникам КУ ЦНСП Калинівської селищної ради згідно штатного розпису на 2022 рік з березня місяця 2022 року.
Перевіркою встановлено, що працівниця ОСОБА_1 з 05.04.2022 року знаходилася у простої, а з 01.01.2023 з нею призупинено дію трудового договору, 31.07.2023р. дана працівниця звільнена з посади за угодою сторін.
Відповідно до наданої для дослідження обліково-бухгалтерської документації було встановлено, що табелі обліку використання робочого часу на підприємстві не ведуться, у зв`язку з чим не забезпечено достовірний облік виконуваної працівником роботи, чим порушено частину першу статті 7 Закону №2136 та частину другу статті 30 Закону України «Про оплату праці», а саме роботодавцем не забезпечено достовірний облік виконуваної працівником роботи.
Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 27.03.2022р. та наказу № 6 від 27.03.2022р. «Про надання відпустки ОСОБА_3 » було надано щорічну основну відпустку на 9 календарних днів з 27 березня 2022р. по 04 квітня 2022р. за період роботи 13.11.2021 26.03.2022р., але нарахування заробітної плати за дні відпустки було здійснено згідно «Відомості нарахування і видачі заробітної плати за квітень 2022 року» в квітні 2022р. та виплачено 14.04.2022р. (відповідно до відомості зарахувань заробітної плати), чим порушено ч. 5 ст. 115 КЗпП, а саме заробітна плата за весь час щорічної відпустки не була виплачена до її початку.
Також з 05.04.2022 працівниці ОСОБА_1 згідно наказу запроваджено простій, але грошові кошти за час встановленого простою в квітні 2022р. нараховані в липні 2022р. та виплачені 02.08.2022р. (згідно відомостей зарахувань заробітної плати).
Також грошові кошти за час встановленого простою за травень 2022 були нараховані в червні 2022 та виплачені 27.06.2022р. (відповідно до відомості зарахувань заробітної плати), грошові кошти за час встановленого простою у червні 2022р. виплачені один раз - 30.06.2022р (відповідно до відомості зарахувань заробітної плати). Грошові кошти за час встановленого простою у вересні, жовтні, листопаді 2022р. були нараховані вчасно, але виплачені 31.12.2022р. (відповідно до відомості зарахувань заробітної плати).
З урахуванням викладеного, КУ ЦНСП порушено вимоги ч. 1 ст. 10 Закону № 2136, ч.1 ст.115 КЗпП, а саме заробітна плата виплачується не регулярно, та ч. 1 ст. 7 Закону № 2136 та ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оплату праці», а саме роботодавцем не забезпечено достовірний бухгалтерський облік витрат на оплату праці.
Відповідно до довідки «Рух коштів КУ Центр надання соціальних послуг Калинівської селищної ради за 2022 2023рр.» кошти, які надходили на оплату праці, використовувалися в повному обсязі. В вересні, жовтні, листопаді 2022р. на рахунок підприємства не надходили кошти на оплату праці.
За вищезазначені місяці в Казначейській службі підприємством було зареєстровано кредиторські заборгованості по виплаті заробітної плати. 23.12.2022р. підприємству було надано фінансування на оплату праці, 26.12.2022р. в казначейській службі зареєстровані платіжні зобов`язання на оплату праці за період вересень грудень 2022р. та 31.12.2022р. заборгованість по заробітній платі всім працівникам в т.ч. ОСОБА_1 було виплачено (відповідно до відомості зарахувань заробітної плати).
Станом на 01.01.2023р. відсутня заборгованість по заробітній платі перед працівниками за 2022 рік
Директором КУ ЦНСП 30.12.2022р. був виданий наказ № 37 від 30.12.2022р. «Про припинення простою» - «у зв`язку з виробничою необхідністю виконання трудових обов`язків припинити простій з 01.01.2023р.», простій припинявся з п`ятьма працівниками, серед яких була ОСОБА_1 .
Також, був виданий наказ №38 від 30.12.2022 «Про призупинення дії трудового договору» з 01.01.2023р. з п`ятьма працівниками, серед яких була ОСОБА_1 , де підставою призупинення трудового договору є: «У зв`язку з збройною агресією проти України та через введення в Україні воєнного стану Указом Президента від 24.02.2022 року № 64/2022, виїздом за межі селища частини працівників, відсутністю людей похилого віку, які обслуговувалися у відділені стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання, неможливістю КУ ЦНСП Калинівської селищної ради забезпечити працівників роботою, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки передбачені трудовим договором».
В порушення вимог абз. 1 ч. 1 ст. 13 Закону №2136 «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» призупинення дії трудового договору з працівницею ОСОБА_1 відбулося без дотримання вимог законодавства, а саме не доведено абсолютної неможливості обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.
Згідно заяви працівниці ОСОБА_1 та наказу директора КУ ЦНСП №11 від 31.07.2023р. «Про звільнення ОСОБА_4 » було звільнено дану працівницю 31 липня 2023р. за угодою сторін згідно п.1 ст.36 КЗпП України.
Нарахування компенсації за 18 днів невикористаної відпустки при звільнені було здійснено в жовтні 2023р. (згідно даним відомості нарахування заробітної плати працівникам).
Остаточний розрахунок проведений 25.10.2023р. (згідно відомостей зарахувань заробітної плати), чим порушено ст. 116 КЗпП України, а саме при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, не провадилась в день звільнення, а також, у зв`язку з невиплатою з вини роботодавця належних звільненому працівникові ОСОБА_1 сум у строки, визначені статтею 116 КЗпП України, підприємство не нарахувало та не виплатило працівнику його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку.
Трудова книжка видана працівниці ОСОБА_1 27.08.2023р., факт отримання трудової книжки працівниця підтвердила підписом в наказі №11 від 31.07.2023р. про її звільнення.
На підставі вищезазначеного головним державним інспектором Карнаух Т.Ю. було складено акт № ПД/ХС/22006/206 від 21.11.2023, винесено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, здійснення державного гірничого нагляду № ПД/ХС/22006/206/ П від 21.11.2023 року та складено протокол про адміністративне правопорушення № ПД/ ХС/22006/206/П/ПТ від 21.11.2023 про вчинення директором КУ ЦНСП ОСОБА_2 адміністративного правопорушення за період з квітня 2022 по 1 листопада 2023, відповідальність за яке передбачено частиною 1 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення визнано винним ОСОБА_2 у вчиненні адміністративного порушення, передбаченого частиною першою статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
У приписі від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206П керівника Центру зобов`язано у строк до 21.12.2023 усунути такі три порушення: в порушення частини першої статті 7 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» не забезпечено ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці; в порушення частини другої статті 7 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» сторони трудового договору у період дії воєнного стану не визначились з прийнятним для них способом створення, пересилання i зберігання наказів (розпоряджень) роботодавця, повідомлень та інших документів з питань трудових відносин та про будь-який інший доступний спосіб електронної комунікації, який обрано за згодою між роботодавцем та працівником; в порушення частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» Центром заробітна плата не виплачувалася у 2022 році працівнику ОСОБА_1 на умовах, визначених трудовим договором, з нею не здійснено повний розрахунок при звільненні у 2023 році, не нараховано та не виплачено середній заробіток за весь час затримки належних звільненому працівнику сум у день звільнення по день фактичного розрахунку.
10.05.2024 року начальником Південного Міжрегіонального управління прийнято наказ від 10.05.2024 за № 127/ПД-ЗК, яким доручено ОСОБА_5 провести перевірку виконання КУ ЦНСП припису від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П щодо усунення порушень вимог законодавства про працю, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю).
На виконання частини другої статті 7 Закону № 877-V ПМУ Держпраці видано направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у КУ ЦНСП за № ПД/1/4432-24 від 10.05.2024 та направлено директору КУ ЦНСП вимогу про надання документів № ПД/ХС/8647/206/В від 13.05.2024.
23.05.2024 року, за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у КУ ЦНСП складено акт № ПД/ХС/8647/206, яким встановлено невиконання в повному обсязі і у визначений приписом термін вимоги пункту третього припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П, а саме: - заробітна плата не виплачувалась працівникам на умовах, визначених трудовим договором. В грудні 2023 року заробітна плата нарахована в повному обсязі, але виплачена з порушенням строків, визначених установою заробітна плата за першу половину місяця виплачується 10 числа щомісячно, за другу половину 25 числа щомісячно. КУ ЦНСП в грудні 2023 року виплачено заробітну плату один раз на місяць 26.12.2023 року; - середній заробіток за весь час затримки належних звільненому працівнику сум у день звільнення по день фактичного розрахунку ОСОБА_1 нараховано в січні 2024 року та виплачено 25.01.2024, чим порушено термін усунення порушень, зазначений у приписі про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П 21 грудня 2023 року.
24.05.2024 року щодо ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення № ПД/ХС/8647/206/П/ПТ за невиконання вимог пункту 3 припису від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П у строк до 21.12.2023 року, чим порушено статтю 188-6 КУпАП.
Також, 03.06.2024 року складена постанова по справі про адміністративне правопорушення за № ПД/ХС/8647/717/П/ПТ/ПС.
Копію акту перевірки, копію протоколу про адміністративне правопорушення, копія постанови по справі про адміністративне правопорушення та запрошення на слухання у адміністративній справі направлено КУ ЦНСП Калинівської селищної ради засобами поштового зв`язку.
У зв`язку з виявленими порушеннями уповноваженою посадовою особою Міжрегіонального управління, керуючись статтею 265 КЗпП України, статтею 53 Закону України «Про зайнятість населення, Порядком № 509, та на підставі абзацу 4 частини 2 статті 265 КЗпП України на КУ ЦНСП накладено штраф у розмірі 20100,00 гривень, про що винесена 18.06.2024 постанова за № ПД/ ХС/8647/717/П/ПТ/ПС
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 259 Кодексу законів про працю України закріплено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 Положення Про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, (далі Положення № 96) встановлено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віцепрем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику зокрема з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Пункт 7 Положення № 96 передбачає, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Відповідно до пункту 1 Положення про Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 23 вересня 2022 року № 168, Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Пунктом 1 Постанови № 303 постановлено припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».
Поряд з тим, пунктом 2 цієї постанови дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах, та за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України.
Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку, що для надання центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, дозволу на здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) повинна існувати конкретна загроза, яка має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, і лише така конкретна загроза може бути підставою для проведення конкретного позапланового заходу державного нагляду (контролю) протягом періоду дії воєнного стану.
Згідно з пунктом 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459, Міністерство економіки України (Мінекономіки) є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує зокрема формування та реалізує державну політику у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального діалогу.
Пунктом 1 наказу Мінекономіки від 16 червня 2023 року № 5782 «Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану» дозволено Державній службі з питань праці протягом періоду воєнного стану проведення позапланових заходів державного нагляду контролю у сфері охорони праці, гігієни праці, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю з підстав, визначених абзацами п`ятим, восьмим та дев`ятим частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Згідно з статтею 16 Закону України від 15 березня 2022 року № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», у період дії воєнного стану центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи можуть здійснювати за заявою працівника або профспілки позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізичними особами, які використовують найману працю, в частині додержання вимог цього Закону, а також з питань виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів.
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються у порядку, встановленому Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії воєнного стану здійснюються: за наявності підстав, визначених абзацами п`ятим, восьмим, дев`ятим, десятим частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»; за зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації; у зв`язку з невиконанням суб`єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.
У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265 Кодексу законів про працю України, не застосовуються.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон № 877-V.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №877-V (тут і в подальшому в редакції на момент виникнення спірних правовідносин):
державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;
спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Частиною 1 статті 2 Закону №877-V встановлено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно з абзацом 5 частини 1 статті 6 Закону № 877-V, підставою для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Відповідно до частин 1-5 статті 7 Закону №877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
Пунктом 2 Глави XIX «Прикінцеві положення» КЗпП України визначено, що під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі Закон).
Відповідно до статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», заробітна плата виплачується працівнику на умовах, визначених трудовим договором. Роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. Звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов`язку виплати заробітної плати. У разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати внаслідок ведення бойові дії, строк виплати заробітної плати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності підприємства.
Суд зазначає, що підставами для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в Комунальній установі «Центр надання соціальних послуг» звернення ОСОБА_1 про порушення виплати заробітної плати і відправлення в простій під час воєнного стану без виплати заробітної плати від 27.10.2023 за вхід. № Х-3754-23а та необхідність перевірки виконання вимог припису від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П, що відповідає вимогам Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Під час проведення заходів державного нагляду (контролю) в Комунальній установі «Центр надання соціальних послуг встановлено порушення позивачем норм Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Суд, також. враховує пояснення сторони відповідача з приводу того, що в акті від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206 допущено технічну помилку щодо зазначення підстави проведення перевірки, оскільки суду надано належні та достатні доказ на підтвердження факту проведення заходу контролю на підставі звернення ОСОБА_1 , тобто абзацу п`ятого, а не восьмого частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Суд наголошує на тому, що припис від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П є чинним, доказів щодо його оскарження або скасування в судовому порядку позивач не надає.
Тобто, вимоги припису були обов`язковими до виконання.
У пункті 3 припису від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П було вказано усунути в строк до 21.12.2023 року порушення прав ОСОБА_1 щодо не нарахування та не виплати середнього заробітку за весь час затримки належних звільненому працівнику сум у день звільнення по день фактичного розрахунку.
Однак, як встановив суд, середній заробіток за весь час затримки належних звільненому працівнику сум у день звільнення по день фактичного розрахунку ОСОБА_1 нараховано в січні 2024 року та виплачено 25.01.2024, чим порушено термін усунення порушень, зазначений у приписі про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П 21 грудня 2023 року.
Оскаржувана постанова прийнята саме у зв`язку із несвоєчасним виконанням вимог припису від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П, а тому посилання позивача на статтю 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо звільнення роботодавця від відповідальності за порушення зобов`язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили є безпідставними, оскільки як вказав вище суд, вимоги припису є чинними та належать до виконання позивачем.
Крім цього, позивач не навів суду обставин, які б підтверджували, що порушення строків нарахування та виплати ОСОБА_1 середнього заробітку за весь час затримки належних звільненому працівнику сум у день звільнення по день фактичного розрахунку сталося у зв`язку веденням бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.
Статтею 16 Закону № 2136 встановлено, що у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265 Кодексу законів про працю України, не застосовуються.
Однак, судом встановлено, що позивачем у строк до 21.12.2023 року вимоги припису від 21.11.2023 № ПД/ХС/22006/206/П у повному обсязі не виконано.
Згідно вимог абзацу 4 частини 2 статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплату їх не в повному обсязі у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
Порядок накладання штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509 (далі - Порядок №509) (зі змінами).
Порядок №509 визначає механізм накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 КЗпП України та частинами другою сьомою статті 53 Закону України «Про зайнятість населення».
Відповідно до пункту 2 Порядку 509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами третім - сьомим цього пункту) (далі - уповноважені посадові особи) зокрема на підставі акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю або зайнятість населення, здійсненого у зв`язку з невиконанням вимог припису.
Відповідно до пункту 4 Порядку №509, під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу.
За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу.
Суд встановив, що у зв`язку з виявленими порушеннями уповноваженою посадовою особою Міжрегіонального управління, керуючись статтею 265 КЗпП України, статтею 53 Закону України «Про зайнятість населення, Порядком № 509, та на підставі абзацу 4 частини 2 статті 265 КЗпП України, на КУ ЦНСП накладено штраф у розмірі 20100 гривень.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», з 1 січня 2023 року встановлено мінімальну заробітну плату у місячному розмірі 6700 гривень. Тобто, сума штрафу 20100, 00 грн. (6700 х3) розрахована правильно.
Інші аргументи сторін не є визначальними для вирішення даної справи з огляду на те, що судом встановлено відсутність законних підстав для проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо позивача.
Таким чином, з урахуванням викладеного, суд робить висновок відмову у задоволенні позовних вимог Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради про визнання протиправною та скасування постанови Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 18.06.2024 № ПД/ХС/8647/717/П/ПТ/ПС про стягнення з Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради на користь держави штрафу у розмірі 20100 грн.
Згідно з ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
З урахуванням викладеного, суд робить висновок про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 139, 205, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради до Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про скасування постанови про накладення штрафу.
Відповідно до ст.255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч.1 ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» Калинівської селищної ради (вул. Братів Сокорянських, буд. 19а, смт. Калинівське, Бериславський р-н, Херсонська обл., 74131, код ЄДРПОУ: 44511377).
Відповідач Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (вул. Василевського Маршала, буд. 40/1, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 44742194).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 09 грудня 2024 року.
Суддя Н.В. Бжассо
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123691345 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні