Рішення
від 11.12.2024 по справі 420/31103/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/31103/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Бутенка А.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні ді, -

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Малиновського об`єднаного управління ПФУ в м.Одеса, в якій просить суд:

- визнати протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 14 травня 2024 року О/р №951370836065 щодо відмови у переведенні мене, ОСОБА_1 , на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу»;

- зобов`язати Малиновське об`єднане управління ПФУ в м.Одеса перевести мене на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з 08.05.2024 року.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». У травні 2024 року позивач звернувся до Головного управління щодо переходу з пенсії за віком відповідно до Закону №1058-IV на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про Державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII, яку розглянуто в рамках централізації Головним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві та винесено рішення про відмову. Вважаючи рішення протиправним позивач звернувся до суду з цим позовом.

21.11.2024 року від Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що позивач звернулась із заявою № 2452, яка була зареєстрована через Вебпортал електронних послуг щодо переведення з пенсії за віком згідно Закону № 1058 на пенсію за віком відповідно до Закону України від 10.12.2015 № 899-VІІІ «Про державну службу». Засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначено структурний підрозділ органу, що призначає пенсію - Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві. Головним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві були досліджені надані документи до заяви Позивача та 14.05.2024 винесено Рішення № 951370826065 про відмову в переведенні з пенсії за віком за Списком 2 відповідно до Законом № 1058 на пенсію за віком відповідно до Закону № 889 оскільки, довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 1620/24-вих від 08.05.2024 не відповідає вищезазначеній постанові, а саме, видано станом на березень (а не травень) а також було надано довідку про складові заробітної плати (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) від 08.05.2024 № 1621/24, №1624/24, №1625/24 невірно розписано інші виплати. Однак, Позивач рішення Головного управління не оскаржив, натомість, 16.05.2024 знову звернулась через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України із заявою щодо переведення з пенсії за віком згідно Закону № 1058 на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу». До заяви надані оновлені довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 1796/24-вих від 16.05.2024 виданої станом на травень, також про складові заробітної плати (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) від 16.05.2024 №1793/24. Засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності було визначено структурний підрозділ органу, що призначає пенсію - Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, яке було уповноважено розглянути подану Позивачем заяву від 16.05.2024. За нормами ч. 3 ст. 45 Закону № 1058 переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду. Враховуючи вищевикладене, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, за результатами розгляду подання повторної заяви від 16.05.2024 рішенням № 951370826065 від 23.05.2024 перевело Позивача на пенсію за віком відповідно до Закону №899 з 16.05.2024. Для розрахунку пенсії була врахована довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 1796/24-вих від 16.05.2024. Розмір пенсії склав 17158,08 грн. Оскільки заявниця працює на посадах державної служби пенсія виплачується в розмірі, обчисленому відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Головне управління звертає увагу суду, що у разі винесення наступного рішення за повторним зверненням до органів Пенсійного фонду, попереднє рішення автоматично втрачає скасовується. А отже, рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 14.05.2024 № 951370826065 взагалі не повинно бути предметом спору по даній судової справи, оскільки Позивача вже переведено на пенсію за віком згідно Закону № 899. Таким чином, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Позивача є безпідставним та такими що суперечать нормам діючого законодавства.

03.12.2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій представник підтримав позицію викладену в позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Заяви чи клопотання від сторін не надходило.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обставини справи.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в Одеській області та з 28.05.2013 року отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списком 2 відповідно до Закону України від 09.07.2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

08.05.2024 року позивач звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про переведенням її на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу».

Головним управління Пенсійного фонду України в м. Києві прийнято рішення № О/р 951370826065 від 14.05.2024 року про відмову в переведенні з одного виду пенсії на інший, оскільки, довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 1620/24-вих від 08.05.2024 року не відповідає вищезазначеній постанові, а саме, видано станом на березень (а не травень) а також було надано довідку про складові заробітної плати (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) від 08.05.2024 року № 1621/24, №1624/24, №1625/24 невірно розписано інші виплати.

16.05.2024 року Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Одеській області видано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 1796/24-вих, виданої станом на 01.05.2024 року та довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) № 1793/24-вих, 1794/24-вих, 1795/24-вих.

16.05.2024 року позивач повторно звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про переведенням її на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу».

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області за принципом екстериторіальності розглянуто заяву позивача від 16.05.2024 року та прийнято рішення № 951370826065 від 23.05.2024 року про переведення позивача на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» №899 з 16.05.2024 року.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення державної служби, зокрема порядок реалізації права на пенсійне забезпечення державних службовців, визначаються Законом України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VIII (далі - Закон №889-VIII).

Відповідно до п. 2 розд. ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 889-VIII, з 01 травня 2016 року втратив чинність Закон України "Про державну службу" від 28.12.1993 № 3723-XII (далі - Закон № 3723-XII), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у п. 10 і 12 цього розділу.

Зокрема, п. 10, 12 розд. ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 889-VIII передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців. Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону № 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Частиною 1 ст. 37 Закону № 3723-XII встановлено, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058-IV, за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абз. ч.1 ст.28 згаданого Закону, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року-страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Положеннями пункту 4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 № 622 (далі - Порядок № 622), передбачено, що пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому: посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби); розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні; За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.

Висновки суду.

Аналіз вищезазначених правових норм дає підстави для висновку, що за наявності в особи станом на 01 травня 2016 року стажу державної служби, зокрема, 10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01 травня 2016 року на державній службі, така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-XII, але за такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, позивач 08.05.2024 року звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про переведення з пенсії за віком згідно Закону № 1058 на пенсію за віком відповідно до Закону України від 10.12.2015 № 899-VІІІ «Про державну службу».

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві № О/р 951370826065 від 14.05.2024 року, яке уповноважене розглянути подану позивачем заяву № 2452 від 08.05.2024 року, відмовлено в переведенні з пенсії за віком за Списком 2 відповідно до Законом № 1058 на пенсію за віком відповідно до Закону № 889 оскільки, довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 1620/24-вих від 08.05.2024 не відповідає вищезазначеній постанові, а саме, видано станом на березень (а не травень) а також було надано довідку про складові заробітної плати (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) від 08.05.2024 № 1621/24, №1624/24, №1625/24 невірно розписано інші виплати.

З урахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку, що оскільки при зверненні до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою від 08.05.2024 року позивач надала довідки які не відповідали Постанові Правління ПФУ №1-3 від 17.01.2017 року, прийняте рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві № О/р 951370826065 від 14.05.2024 року є правомірним та не підлягає скасуванню.

Суд звертає увагу, що 16.05.2024 року позивач повторно звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою про переведення з пенсії за віком згідно Закону № 1058 на пенсію за віком відповідно до Закону України від 10.12.2015 № 899-VІІІ «Про державну службу».

До заяви надано оновлені довідки від 16.05.2024 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 1796/24-вих, виданої станом на 01.05.2024 року та довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) № 1793/24-вих, 1794/24-вих, 1795/24-вих, які видані Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Одеській області.

За принципом екстериторіальності заяву позивача від 16.05.2024 року розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області, за результатами якого прийнято рішення № 951370826065 від 23.05.2024 року про переведення позивача на пенсію за віком відповідно до Закону №899 з 16.05.2024 року.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

З огляду на результат вирішеного спору відповідно до вимог ст.ст.132-139 КАС України понесені позивачем судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст.2, 6, 7, 9, 12, 77, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (вул. Бульварно Кудрявська, 16, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 42098368), Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107, код ЄДРПОУ 20987385) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяА.В. Бутенко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу123691505
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/31103/24

Рішення від 11.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні