ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/8631/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/8631/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Норт, ЛТД" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
14.07.2024 адвокат Горбунова Катерина Олександрівна, здійснюючи представництво інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Норт, ЛТД" (надалі - ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД", Товариство), направила до Полтавського окружного адміністративного суду позов, що заявлений до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття вмотивованого рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за наслідком подання Товариством заяви від 29.09.2022 за №29-09/2022 про неможливість виконання платником податків обов`язків;
- зобов`язати ГУДПС прийняти вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за наслідком подання Товариством вказаної заяви.
Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з фактом неприйняття відповідачем рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку Товариством, яке має право на звільнення від відповідальності за невиконання цього обов`язку в силу підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України. Зауважував, на заяву Товариства від 29.09.2022 про неможливість виконання платником податків обов`язків за №29-09/2022, направлену через електронний кабінет ДПС, відповідач не надав жодного рішення, відповіді або іншого документа. У зв`язку з цим позивач направив до ДПС заяву про надання інформації від 14.03.2023 №11-03/2023, в якій вказав про обставини подання заяви про неможливість виконання податкового обов`язку та просив повідомити інформацію про дату отримання заяви від 29.09.2022, результати розгляду такої заяви. Проте відповіді позивач також не отримав. У подальшому, лише на адвокатський запит від 20.05.2024 №20-05/2024 ГУДПС надало відповідь про розгляд заяви позивача від 29.09.2022 та про направлення листа від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03 з приводу того, що рішення/попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" свого податкового обов`язку ГУДПС не приймалося.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 29.07.2024 виправлено описку, допущену у ухвалі Полтавського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 про відкриття провадження у справі. Замінено у першому абзаці вступної частини ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 вказівку на юридичну адресу позивача, де замість "Кошовий Узвіз, 5, м. Херсон, 73000" зазначено "вул. 49-ої Гвардійської Херсонської дивізії, 22-А, м. Херсон, 73039".
Ухвалою суду від 30.07.2024 витребувано від ГУДПС документальні відомості, що підтверджують факт направлення/вручення відповіді на заяву ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" про неможливість виконання платником податків податкового обов`язку, яку було надано листом ГУДПС від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03, що направлений до електронного кабінету Товариства 17.10.2022.
Іншою ухвалою суду від 30.07.2024 клопотання керівника ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" Ейсмонт Н.С. про розгляд заяви про поновлення строку звернення до суду повернуто заявнику без розгляду, а клопотання із запереченнями щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та щодо розгляду справи з повідомленням сторін - залишено без задоволення.
Ухвалою суду від 05.08.2024 клопотання представника ГУДПС щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення.
Відповідач позов не визнав. У відзиві на позов представник вказує, що заяву ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" від 29.09.2022 №29-09/2022 про неможливість виконання платником податків обов`язків було розглянуто та надано відповідь листом від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03, який направлено до електронного кабінету Товариства 17.10.2022 о 13:32 год. У відповіді зазначено, що заява не відповідає вимогам Порядку №225 від 29.07.2022, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових зобов`язань з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва. відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента. Крім того, адвокатський запит від 20.05.2024 №20-05/2024-1 за дорученням ДПС був розглянутий ГУДПС, надано лист про надання інформації від 29.05.2024 №17472/6/16-31-04-03-6 з копією витягу з журналу вхідної кореспонденції ГУДПС та лист ГУДПС від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03. Заявлені до відшкодування витрати на правничу допомогу відповідач вважає безпідставними, необґрунтованими та завищеними, оскільки справа не характеризується наявністю виключної правової проблеми, не стосується встановлення значного обсягу фактичних обставин справи, що потребувало б подання великої кількості письмових доказів та вжиття дій щодо їх збирання (а.с. 171-174).
У відповіді на відзив, що надійшла до суду 13.08.2024, представник позивача навів доводи аналогічні тим, що приведені у позовній заяві. Додав, що Порядком №225 не передбачено повноважень контролюючого органу щодо прийняття іншого акту індивідуальної дії, аніж попереднє рішення та/або рішення. Щодо витрат на правничу допомогу зауважував, що відповідач не навів жодного обґрунтування неспівмірності витрат на правничу допомогу, як і не надав належних та допустимих доказів такої неспівмірності (а.с. 209-214).
Правом на заперечення відповідач не скористався.
Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" (код ЄДРПОУ 24121493) зареєстроване у статусі юридичної особи 19.11.1996 за місцем знаходження: 73000, Херсонська область, м. Херсон, вул. 49-ої Гвардійської Херсонської дивізії, 22-А, про що в Реєстрі 26.08.2004 вчинено запис за №14991200000000329 (а.с. 118-119). Основним видом зареєстрованої економічної діяльності позивача є: 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. Директор ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" - ОСОБА_1 . Позивач перебував на податковому обліку в ГУДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Херсонська ДПІ (Херсонський район).
З початком повномасштабного вторгнення РФ на територію України (24.02.2022) директор ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" перебувала з межами м. Херсона, а саме - у смт. Ворохта Надвірнянського району Івано-Франківської області, що підтверджується копією тимчасового посвідчення №143 від 15.03.2022, виданого особі, постраждалій від воєнної агресії на території України (а.с. 36).
29.09.2022 директор Товариства Ейсмонт Н.С. направила через особистий кабінет сервісу "Електронний кабінет ДПС України" заяву за №29-09/2022 від 29.09.2022 (а.с. 178-184), адресовану Головному управлінню ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, в якій просила прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" свого податкового обов`язку.
У цій заяві ОСОБА_1 пояснювала, що місцезнаходженням (податковою адресою) ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" є вул. 49-ої Гвардійської Херсонської дивізії, 22а, м. Херсон. За цією ж адресою знаходиться офісне приміщення Товариства, в якому розміщені первинні бухгалтерські та податкові документи, комп`ютерна техніка із встановленим програмним забезпеченням (у тому числі "Медок", "ІС-Бухгалтерія" та інші). Станом на дату подання цієї заяви Херсонська область входить до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23.07.2022, який затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 27.07.2022 №169): VII. Херсонська область, 5. Херсонський район: 8) Херсонська міська територіальна громада. За таких обставин, у зв`язку з проведенням у Херсонській області воєнних (бойових) дій, зважаючи на те, що Херсонська область з 24.02.2022 перебуває у тимчасовій окупації, у відповідної уповноваженої особи Товариства (директора, який є єдиним працівником) відсутня можливість здійснювати господарську діяльність за місцезнаходженням Товариства, а також відсутній доступ до первинних бухгалтерських, податкових документів та комп`ютерного обладнання. Разом з тим ОСОБА_1 станом на дату початку військової агресії РФ проти України (24.02.2022) перебувала за межами м. Херсона, а саме - у смт. Ворохта Надвірнянського району Івано-Франківської області, що підтверджується копією тимчасового посвідчення № 143 від 15.03.2022, виданого особі, постраждалій від воєнної агресії на території України, а з 07.04.2022 - вибула за межі України, має статус тимчасового захисту в Республіці Болгарія, що підтверджується реєстраційною картою №825039133 від 07.04.2022. Зважаючи на ці обставини у директора Товариства ОСОБА_1 відсутній доступ до комп`ютера, первинних документів, печатки та ключів ЕЦП на захищених носіях ("токенах"). Отже, ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД", як юридична особа платник податків (у тому числі і як податковий агент), не має можливості виконувати власні податкові обов`язки, передбачені Податковим кодексом України, а саме - починаючи зі звітного періоду (лютий 2022 року) і до моменту деокупації м. Херсона або припинення дії воєнного стану на території України, введеного на підставі Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022. Відповідно й Товариство не має можливості здійснювати складання та реєстрацію податкових накладних, подавати податкову звітність з ПДВ, вчасно сплачувати податки за період з лютого 2022 року, подавати об`єднану звітність податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за періоди, починаючи з першого кварталу 2022 року. За таких обставин виникла необхідність звернутися з відповідною заявою про неможливість виконання податкових обов`язків.
Листом від 17.10.2022 №19420/16-31-04-02-03 "Про надання інформації" (а.с. 185-186) ГУДПС у Полтавській області за результатами розгляду заяви ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" з урахуванням вимог наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, (надалі - Порядок №225) встановлено, що заява не відповідає вимогам Порядку №225, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225. Зазначено, що у разі відновлення можливості виконувати свої податкові обов`язки ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" може скористатися правом подати заяву з вичерпним переліком документів (копій документів), інформацій, які передбачені Порядком, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Як зазначив у відзиві представник відповідача, означений лист було направлено до Електронного кабінету платника податків Товариства 17.10.2022 о 13:32 год.
У свою чергу позивач наголошує на тому, що такого листа Товариство не отримувало. З метою отримання інформації з приводу заяви від 29.09.2022 директор Товариства, перебуваючи в Республіці Болгарія направила до ДПС з заяву про надання інформації від 14.03.2023 №11-03/2023 (а.с. 41-44), проте відповіді так і не отримала.
20.05.2024 адвокат Горбунова К.О. направила адвокатський запит №20-05/2024 до ГУДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (а.с. 46-47), в якому просила повідомити інформацію та надати належним чином завірені копії щодо дати отримання контролюючим органом заяви ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" про неможливість виконання платником податків обов`язків від 29.09.2022 за №29-09/2022, копію витягу з журналу вхідної кореспонденції або іншого документу, який фіксує факт надходження документів, з датою та номером реєстрації заяви ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" про неможливість виконання платником податків обов`язків від 29.09.2022 за №29-09/2022, повідомити про результати розгляду заяви ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" про неможливість виконання платником податків обов`язків за №29-09/2022 від 29.09.2022, направити усі рішення контролюючого органу, прийняті за наслідками розгляду заяви ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" про неможливість виконання платником податків обов`язків за №29-09/2022 від 29.09.2022.
У відповідь на запит представник ГУДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі листом від 28.05.2024 №2994/6/21-22-04-02-08 (а.с. 48) повідомив, що звернення направлено для розгляду до ГУДПС у Полтавській області у зв`язку з відсутністю функціональних повноважень з адміністрування податку на додану вартість, ПДФО та ЄСВ у ГУДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі відповідно до наказу ДПС №173 від 28.03.2022 (а.с. 48).
Крім того, 20.05.2024 адвокат Горбунова К.О. звернулася з аналогічними адвокатськими запитами вже за №20-05/2024-1 та №20-05/2024-2 до ГУДПС у Полтавській області та ДПС відповідно (а.с. 53-54, 49-50).
ДПС перенаправлено адвокатський запит на розгляд до ГУДПС у Полтавській області (а.с. 51-52).
У свою чергу ГУДПС у Полтавській області листом від 29.05.2024 №17474/6/16-31-04-03-06 адвоката Горбунову К.О. (а.с. 55) поінформовано про те, що на заяву про неможливість виконання платником податків обов`язків від 29.09.2022 №29-09/2022 було надано відповідь листом від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03. Зазначено, що у листі ГУДПС у Полтавській області від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03 було зазначено: «... За результатами розгляду заяви, з урахуванням вимог наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 № 967/38303, далі-Порядок) встановлено, що заява не відповідає вимогам Порядку... За результатами розгляду заяви ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" (код ЄДРПОУ 24121493) від 29.09.2022 №29-09/2022 (вхідний ГУ ДПС у Полтавській області № 29551/6/16-31 від 29.09.2022) рішення/попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" (код ЄДРПОУ 24121493) свого податкового обов`язку ГУ ДПС у Полтавській області не приймалося.
Позивач вважає протиправною бездіяльність ГУДПС у Полтавській області щодо неприйняття вмотивованого рішення з приводу можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за наслідком подання заяви від 29.09.2022 за №29-09/2022.
З цих підстав Товариство через адвоката звернулося до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Положеннями статті 67 Конституції України закріплено обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовано Податковим кодексом України (надалі - ПК України).
За визначенням, наведеним у підпункті 15.1 статті 15 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
В силу імперативу статті 16 ПК України платник податків, зокрема, зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи; подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов`язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов`язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання; подавати контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством.
У зв`язку з військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який триває і по теперішній час.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 №457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України" наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 (зі змінами) затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Згідно з підпунктом 8 пункту 5 розділу VIIІ зазначеного Переліку, Херсонська міська територіальна громада входила до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 вересня 2022 року.
Законом України від 12.05.2022 №2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (надалі - Закон №2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року за №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року за №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, згідно з підпунктом 69.1. (Норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX застосовуються починаючи з 27.05.2022), у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Підпунктом 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
При цьому, відповідно до підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України були внесені зміни Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 за №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022.
Згідно з цими змінами, порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків мало затвердити Міністерство фінансів України, тобто надати відповідь на питання: за якими підставами (критеріями) вважати платника податків таким, що не має можливості виконувати свої податкові обов`язки під час війни, а також, як такий стан підтвердити.
Однак, не зважаючи на те, що Закон набрав чинності з 27.05.2022, такого Порядку не було затверджено аж до 29.07.2022.
Нарешті наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за №225, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження" відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, було затверджено:
- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 набрав чинності 06.09.2022.
Згідно з пунктом 1 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з пунктом 3 розділу II цього ж Порядку, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року за № 225, до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).
Пунктом 3 розділу II вищевказаного Порядку установлено, що заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими, обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Аналізуючи наведене правове регулювання, суд зазначає, що у випадку неможливості виконання податкового обов`язку платник податків має можливість звернутись до контролюючого органу з відповідною заявою, в якій має навести підстави неможливості виконання свого податкового обов`язку, передбачені Порядком №225, та надати вичерпний перелік документів, визначений Переліком документів, та іншої інформації про відсутність можливості виконання податкових обов`язків.
Згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів), обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.
Як свідчать встановлені судом фактичні обставини справи, позивач 29.09.2022 через Електронний кабінет ДПС звернувся до ГУДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі із заявою про неможливість виконання платником податків обов`язків за №29-09/2022. Заяву було перенаправлено до ГУДПС у Полтавській області, яка отримана останнім 29.09.2022 за вх. №29551/6/16-31 (а.с. 178-180).
За наслідками розгляду заяви листом ГУ ДПС у Полтавській області від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03 "Про надання інформації", адресованим ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД", було повідомлено лише про те, що заява не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Представник позивача у позовній заяву наголошує на тому, що не отримував жодного рішення/відповіді за наслідками розгляду його заяви від 29.09.2022, тому заявив перед судом клопотання про витребування доказів направлення відповідачем позивачу листа від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03.
На виконання вимог ухвали суду від 30.07.2024 про витребування документальних відомостей, що підтверджують факт направлення/вручення листа від 17.10.2022 №19420/6/16-31-04-02-03, ГУДПС у Полтавській області надало скріншот ІКС "Управління документами" про направлення такого листа 17.10.2022 о 13:32 год (а.с. 159).
Проте, як слушно зауважив представник позивача у додаткових поясненнях, даний скріншот не відображає інформацію щодо отримання платником податків листа ГУДПС у Полтавській області від 17.10.2022, оскільки розділи реєстраційно-моніторингової картки вихідного документу, такі як "відправлено", "отримано", "квитанція" є незаповненими.
Так чи інакше, на тверде переконання суду, ГУДПС у Полтавській області мало розглянути заяву ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" та додані до неї документи протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. При цьому, у разі недостатності поданих документів контролюючий орган мав направити платнику попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, встановленою Додатком до Порядку №225, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. І потім, якщо платник податків не подасть таких додаткових документів, прийняти рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви та документів.
Всупереч наведеному доказів прийняття вмотивованого рішення/попереднього рішення за формою, встановленою Порядком №225, щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, відповідачем, на якого згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України покладено обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності, до матеріалів цієї справи не надано.
З огляду на викладене суд дійшов висновку про обґрунтованість тверджень позивача щодо наявності ознак протиправної бездіяльності відповідача, яка виявилася у неприйнятті вмотивованого рішення з приводу можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за наслідком подання Товариством заяви від 29.09.2022 за №29-09/2022, у зв`язку з чим суд зобов`язує ГУДПС у Полтавській області розглянути заяву ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" від 29.09.2022 за №29-09/2022 та прийняти вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкових обов`язків відповідно до Порядку №225.
Відтак позов слід задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.
При зверненні до суду з позовом у цій справі позивач сплатив судовий збір у сумі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №49 від 12.07.2024 (а.с. 15) та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (а.с. 103).
Суд зауважує, що позов з питання прийняття рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку є позовом немайнового характеру.
Відповідно ж до пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить один розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 зазначеного Закону, судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" установлено, що у 2024 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2024 року становить 3028 гривень.
Верховний Суд у постанові від 05.06.2020 у справі №280/5161/19 зазначив, що вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумови для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати нечинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення тощо), як способу усунення наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності, є однією вимогою.
Таким чином, за подання цього позову Товариство мало б сплатити судовий збір у розмірі 3028,00 грн, натомість позивач сплатив 6056,00 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Зважаючи на те, що причиною виникнення цього спору слугувала бездіяльність ГУДПС у Полтавській області з приводу неприйняття вмотивованого рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за відповідною заявою платникаи, суд дійшов висновку про необхідність стягнення понесених позивачем судових витрат на сплату судового збору у розмірі 3028,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС у Полтавській області.
У свою чергу, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір", сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Згідно з ч. 1 ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Таким чином, надмірно сплачений за подання позовної заяви у цій справі судовий збір у розмірі 3028,00 грн слід повернути позивачу за рахунок коштів Державного бюджету України.
Крім цього представник позивача, адвокат Горбунова К.О., заявила до відшкодування витрати, понесені Товариством на оплату професійної правничої допомоги у сумі 73000,00 грн (з урахуванням заяви від 14.08.2024).
Згідно зі ст. 134 КАС України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Суд зауважує, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження).
Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалене судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо керуючись принципами справедливості та верховенства права встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторони тощо.
На підтвердження розміру витрат на правничу допомогу з боку адвоката Горбунової К.О. надані копії: договору №15-06/23 від 15.06.2023 з Адвокатським об`єднанням "ЮС Еквітас" про надання правничої допомоги (а.с. 66-68); акт прийому-передачі робіт (надання послуг) за Договором про надання правничої допомоги від 15.06.2023 за №15-06/23 від 21.05.2024 щодо виконання робіт зі складення та направлення адвокатських запитів до податкових органів на загальну суму 4000,00 грн (а.с. 69), платіжна інструкція №43 від 27.06.2024 на суму 4000,00 грн (а.с. 70), договір №05-07/24 про надання правничої допомоги від 05.07.2024 з адвокатським об`єднанням "ЮС Еквітас" (а.с. 71-73), акт прийому-передачі робіт (надання послуг) за Договором про надання правничої допомоги від 05.07.2024 за №05-07/24 від 12.07.2024 про виконання робіт зі складення від імені ТОВ "Фірма "Норт, ЛТД" та подання до Полтавського окружного адміністративного суду: позовної заяви вартістю 25000,00 грн; клопотання про витребування доказів вартістю 5000,00 грн; заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду вартістю 5000,00 грн; представництво інтересів підприємства в суді вартістю 10000,00 грн, в загальній сумі 45000,00 грн (а.с. 78-80); платіжну інструкцію №44 від 12.07.2024 (а.с. 85); акт прийому-передачі робіт (надання послуг) за Договором про надання правничої допомоги від 05.07.2024 за №05-07/24 про виконані роботи щодо складення від імені Товариства: клопотання про перехід до розгляду справи у порядку загального позовного провадження вартістю 3000,00 грн; заяви про поновлення строку на звернення до суду вартістю 2000,00 грн, клопотання про розгляд клопотання про витребування доказів вартістю 4000,00 грн, заяви про збільшення розміру судових витрат вартістю 4000,00 грн, всього на суму 13 000,00 грн (а.с. 144-145), платіжну інструкцію №50 від 30.07.2024 на суму 13 000,00 грн (а.с. 143).
Дослідивши надані позивачем документи, суд враховує, що справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження без виклику учасників, справа не характеризується наявністю виключної правової проблеми, не стосується встановлення значного обсягу фактичних обставин справи, що потребувало б подання великої кількості письмових доказів та вжиття дій щодо їх збирання.
Оцінивши обставини цієї справи та надані позивачем докази у їх сукупності, суд, враховуючи принципи обґрунтованості, співмірності і пропорційності судових витрат дійшов висновку про необхідність зменшення витрат на професійну правничу допомогу до 1500,00 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Норт, ЛТД" у справі №440/8631/24 - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Полтавській області щодо неприйняття вмотивованого рішення з приводу можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Норт, ЛТД" від 29.09.2022 за №29-09/2022.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Норт, ЛТД" від 29.09.2022 за №29-09/2022 та прийняти вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкових обов`язків відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Норт, ЛТД" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп та обґрунтовану частину витрат, понесених на оплату професійної правничої допомоги, у сумі 1500 (одна тисяча п`ятсот) грн 00 коп.
Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "Норт, ЛТД" за рахунок коштів Державного бюджету України частину судового збору у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп, як надміру сплачений відповідно до платіжної інструкції №49 від 12.07.2024.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Норт, ЛТД" (код ЄДРПОУ 24121493; вул. 49-ої Гвардійської Херсонської дивізії, 22-А, м. Херсон, 73039).
Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057192; вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123691667 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні