Рішення
від 11.12.2024 по справі 460/4686/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

11 грудня 2024 року м. Рівне№460/4686/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна виробнича компанія Форвард плюс" доГоловного управління ДПС у Рівненській області Державна податкова служба України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна виробнича компанія Форвард плюс" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Рівненській області (відповідач 1), Державної податкової служби України (відповідач 2), просить суд:

-визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10904474/33707409 від 16.04.2024 року про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ ФОРВАРД ПЛЮС» у реєстрації податкової накладної №2 від 22.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №2 від 22.09.2023 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ ФОРВАРД ПЛЮС».

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» вважає, що рішення №10904474/33707409 від 16.04.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної є безпідставним та прийнятим з порушенням вимог закону, а податкова накладна №2 від 22.09.2023 року підлягає реєстрації в ЄРПН. В момент здійснення господарських операцій ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» було зареєстроване платником податку на додану вартість. Таким чином, 01.04.2024 року ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» було надано усі необхідні документи, які підтверджують реальність та відповідність здійснення господарської операції стосовно виконання будівельномонтажних робіт по об`єкту: «Відновлювальні роботи (поточний ремонт) приватного житлового будинку, пошкодженого внаслідок воєнних дій російської федерації за адресою вул. Гагаріна, буд. 5 смт Високопілля Бериславського району Херсонської області», на загальну суму 1 637 188,20 грн. (один мільйон шістсот тридцять сім тисяч сто вісімдесят вісім гривень 20 копійок), в тому числі ПДВ 272 864,70 грн. (двісті сімдесят дві тисячі вісімсот шістдесят чотири гривні 70 копійок), згідно податкової накладної №2 від 22.09.2023 року. Це підтверджується поясненням Вих.№01 від 01.04.2024 року та доданими до нього документами, проте регіональною комісією ДПС зазначені обставини при прийнятті Рішення комісії ДПС №10904474/33707409 від 16.04.2024 року безпідставно до уваги не взято та спірну податкову накладну не зареєстровано. Відтак, вважаємо, що оскаржуване Рішення комісії регіонального рівня ДПС №10904474/33707409 від 16.04.2024 року, а також Рішення комісії вищого рівня №25597/33707409/2 від 24.04.2024 року, є необґрунтованими, оскільки ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною у реєстрації якої було відмовлено. Позивач просить суд задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою суду від 07.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, визначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву. Судове засідання призначено на 28.05.2024.

Ухвалою суду від 28.05.2024 розгляд справи відкладено у зв`язку з клопотанням сторін. Судове засідання призначене на 18.06.2024.

Відповідачем 1 подано до суду відзив на позовну заяву, в якому вказується, що позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, оскільки позивачем не надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено. Отже, у Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області були законні підстави для прийняття рішень про відмову в реєстрації спірних податкових накладних. Також зауважили, що з огляду на положенняКодексу адміністративного судочинства України(даліКАС України) щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади. Просили повністю відмовити у задоволенні позову.

Від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій останній просить суд задовольнити позовні вимоги повністю.

В судовому засіданні 18.06.2024 оголошено перерву до 10.07.2024.

Від відповідача 1 надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких останній просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 22.07.2024, зазначено, що розгляд справи 10.07.2024 не відбувся у зв`язку перебуванням головуючого судді у відпустці та відкладено на 07.08.2024.

07.08.2024 розгляд справи не відбувся у зв`язку перебуванням головуючого судді у відпустці.

Ухвалою суду від 02.09.2024 справу відкладено на 17.09.2024.

Ухвалою суду від 17.09.2024 вирішено перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ ФОРВАРД ПЛЮС» (скорочене найменування ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС») зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань з 01.11.2005 року (ІПН 337074022234).

Основним видом діяльності Товариства є 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель. Інші види діяльності: Електромонтажні роботи, Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування, Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, Будівництво доріг і автострад.

Між ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» та Державне підприємство «Хмельницька обласна служба єдиного замовника» укладений Договір №17 від 28 серпня 2023 року, відповідно до якого Виконавець зобов`язується надати Замовникові послуги: «Відновлювальні роботи (поточний ремонт) приватного житлового будинку, пошкодженого внаслідок воєнних дій російської федерації за адресою вул. Гагаріна, буд. 5 смт Високопілля Бериславського району Херсонської області».

Відповідно до п. 3.1 ціна договору визначається по узгодженню сторін, є твердою і складає 5457294,00 грн.

Згідно з п. 4.1 розрахунок можуть проводити шляхом: оплати Замовником, за наявності згоди головного розпорядника бюджетних коштів, на підставі норм Постанови КМУ «Деякі питання здійснення розпорядниками бюджетних коштів попередньо оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 №1070попередньої оплати на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів в розмірі не більше 30% від вартості робіт, що фінансуються у 023 році в розмірі 1637188,20 грн., в тому числі ПДВ за рахунок коштів місцевого бюджету, на строк не більше 60 календарних днів.

Відповідно до п. 5.1 строк надання послуг до 01.12.2023.

На виконання умов Договору Товариство з обмеженою відповідальністю «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» виконало будівельно-монтажні роботи по об`єкту: «Відновлювальні роботи (поточний ремонт) приватного житлового будинку, пошкодженого внаслідок воєнних дій російської федерації за адресою вул. Гагаріна, буд. 5 смт Високопілля Бериславського району Херсонської області», на загальну суму 1 637 188,20 грн. у т. ч. ПДВ 272 864,70 грн..

У зв`язку із здійсненням даної господарської операції із поставки вищезазначених товарів, на виконання вимог пункту 201.1. статті 201 Податкового кодексу України, була подана на реєстрацію податкова накладна №2 від 22.09.2023 року, реєстраційний номер документу 9267819776 та документ J1201015 на загальну суму 1 637 188,20 грн. (один мільйон шістсот тридцять сім тисяч сто вісімдесят вісім гривень 20 копійок), в тому числі ПДВ 272 864,70 грн. (двісті сімдесят дві тисячі вісімсот шістдесят чотири гривні 70 копійок).

Проте, згідно отриманої квитанції від 12.10.2023 року, яка була направлена Державною податковою службою України на адресу ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» документ було прийнято, але реєстрація зупинена у зв`язку із тим, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 22.09.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=3.9303%, "P"=44039 Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У зв`язку з зупиненням реєстрації податкової накладної, позивачем були надані письмові пояснення №01 від 01.04.2024 для підтвердження факту відповідності виконаних будівельних робіт в частині зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 22.09.2023 року, реєстраційний номер документу 9079053196, та було надано наступні підтверджуючі документи:

щодо наявності достатніх трудових ресурсів: штатний розпис ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» від 01.09.2023 року;

щодо наявності достатньої матеріально-технічної бази: оборотно-сальдові відомості по рахунку 10 та по рахунку 112, Договір оренди №5 від 07.07.2022 року, Договір оренди №30-12/22 від 30.12.2022 року;

щодо наявності транспортних засобів: Договір позички наземного самохідного транспортного засобу №01/08/22 П від 01.08.2022, Договір позички наземних транспортних засобів №01-03/23 від 01.03.2023 року, Договір про надання послуг №04/08-23 від 01.08.2023;

щодо підтвердження придбання будівельних матеріалів: договір поставки №2906 від 29.06.2023 з ТОВ «ВВМ ЯВІР»; видаткові накладні №РН-0000506 від 25.09.2023, №РН-0000514 від 27.09.2023, №РН-0000507 від 28.09.2023, №РН-0000531 від 29.09.2023, №РН-0000589 від 09.10.2023, №РН-0000717 від 23.11.2023; товарно-транспортні накладні №506 від 25.09.2023, №514 від 29.09.2023, №507 від 03.10.2023, №531 від 05.10.2023, №589 від 09.10.2023, №717 від 23.11.2023; акт звірки взаємних розрахунків за період 01.09.2023 31.12.2023 між ТОВ «ВВМ ЯВІР» і ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС»; Договір купівлі-продажу №01/08/23 КП від 01.08.2023 з ФОП ОСОБА_1 ; видаткові накладні №РН-0618 від 04.10.2023, №РН-0621 від 09.10.2023, №РН-0624 від 13.10.2023; товарно-транспортні накладні №618 від 04.10.2023, №621 від 09.10.2023, №624 від 13.10.2023; акт звірки взаємних розрахунків за серпень-жовтень 2023 між ФОП ОСОБА_1 і ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС»; Договір поставки №32-07-23-ФС від 31.07.2023 з ТОВ «ФС БЛИСКАВКОЗАХИСТ»; видаткову накладну №1506 від 26.09.2023; акт №НП-010102324 від 30.09.2023 та специфікацію до такого акту; акт звірки взаємних розрахунків за 2023 рік між ТОВ «ФС БЛИСКАВКОЗАХИСТ» і ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС».

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Рівненській області було надіслано ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» Повідомлення №10843404/33707409 від 04.04.2024 про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №2 від 22 вересня 2023 року, реєстрація якої була зупинена. Зокрема в повідомленні зазначено, що платником не надано повний пакет документів, а саме: «Не надано підтверджуючі документи на списання матеріалів (будматеріали, ПММ) виконаних робіт на об`єкті будівництва, шляхові листи ТЗ, відрядження працівників, залучення субпідрядників, розрахункові документи (виписки банку), інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки».

Таким чином ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» було надано додаткові пояснення для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної рішення про реєстрацію податкової накладної №2 від 22 вересня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер документу 9088286183, та документи, зокрема:

1) Стосовно списання ПММ: Акт на списання дизельного палива №24 від 30.09.2023 року; Акт на списання дизельного палива №25 від 31.10.2023 року; Акт на списання дизельного палива №26 від 31.10.2023 року.

2) Стосовно списання будівельних матеріалів по Акту приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в (49_1(1)_2-1_ПД_КБ2в) від 17 жовтня 2023 року, Акту приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в (68_1_2-1_ПД_КБ2в) від 9 листопада 2023 року: Акт списання №10 від 31 жовтня 2023 року; Акт списання №12 від 30 листопада 2023 року.

3) Стосовно залучення спецтехніки надання послуг телескопічним навантажувачем JCB 535V-140: Договір про надання послуг №04/08-23 від 01.08.2023; Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №61 від 12.09.2023 року; Довідку про виконанні роботи (послуги) за період з 09.09.2023 по 11.09.2023; Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №60 від 11.09.2023; Довідку про виконанні роботи (послуги) за період з 01.09.2023 по 08.09.2023; Акт звірки взаємних розрахунків між ТОВ «БІЛДЕМАКС» і ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» за 2023 рік; Платіжні інструкції №35 від 25.09.2023, №225 від 12.12.2023.

4) Стосовно відрядження працівників: Накази про направлення працівників у відрядження №8-вд від 04.08.2023, №9-вд від 18.08.2023, №10-вд від 30.08.2023, №11-вд від 20.09.2023, №12-вд від 30.09.2023, №13-вд від 31.10.2023; Подорожні листи №1 від 28.08.2023, №2 від 01.09.2023 року, №3 від 14.09.2023 року, №4 від 18.09.2023 року, №5 від 26.09.2023 року, №6 від 30.09.2023 №7 від 16.10.2023, №8 від 29.10.2023, №9 від 01.11.2023, №10 від 15.11.2023, №11 від 10.12.2023.

5) Стосовно залучення субпідрядних організацій до виконання робіт по об`єкту будівництва: Договір підряду №30/08/23 СП від 30.08.2023; Довідку про вартість виконаних будівельних робіт форми КБ3 від 17.10.2023; Акт приймання виконаних будівельних робіт №2 від 17.10.2023; Акт звірки взаємних розрахунків між ТОВ «РАВПЕКСБУД» і ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» за Договором №30/08/23 СП від 30.08.2023 за 2023 рік; Платіжну інструкцію №98 від 13.10.2023.

6) Стосовно розрахункових документів за придбані будівельні матеріали:

ТОВ «ВВМ ЯВІР» (код ЄДРПОУ 35546011) згідно Договору поставки №2906 від 29.06.2023: платіжні інструкції №161 від 23.11.2023, №70 від 09.10.2023, №34 від 25.09.2023, №53 від 27.09.2023, №62 від 29.09.2023, №33 від 25.09.2023.

ТОВ «ФС БЛИСКАВКОЗАХИСТ» (код ЄДРПОУ 43335440) згідно Договору поставки №32-07-23-ФС від 31.07.2023: платіжну інструкцію №157 від 23.11.2023.

Стосовно розрахунків з ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) згідно Договору купівлі-продажу №01/08/23 КП від 01.08.2023 було повідомлено, що фактично оплати за придбані будівельні матеріали згідно видаткових накладних №РН-0618 від 04.10.2023, №РН-0621 від 09.10.2023, №РН-0624 від 13.10.2023 не здійснювались, що підтверджується актом звірки взаємних розрахунків за жовтень 2023 року між ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» і ФОП ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу №01/08/23 КП від 01.08.2023, який додатково надаємо.

Доставка малогабаритних матеріалів здійснювалась ТОВ «НОВА ПОШТА» (заява про приєднання до Договору про надання послуг з організації перевезення відправлень №236071 від 17.09.2018 була додана до додаткових пояснень).

Разом з тим, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня було прийнято рішення №10904474/33707409 від 16.04.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 22.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при триманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): не зазначено.

ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» було подано скаргу щодо рішення №10904474/33707409 від 16.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на рішення №10904474/33707409 від 16.04.2024, реєстраційний номер документу 9097871444, та було надано підтверджуючі документи.

Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, прийнято рішення №25597/33707409/2 від 24.04.2024 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 22.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, у зв`язку із ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Вважаючи рішення №10904474/33707409 від 16.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 22.09.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок №1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Як вже зазначалося судом, реєстрацію податкової накладної №2 від 22.09.2023 зупинено з тих підстав, що вказана податкова накладна відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкових накладних.

Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 02.10.2023 підстави контролюючого органу для такого зупинення, суд враховує таке.

У додатку 3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Так, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наведене дає підстави для висновку, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Як встановлено зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов:

1) відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається;

2) обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки;

3) переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинена, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Таким чином, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

Судом встановлено, що позивачем подано на розгляд комісії контролюючого органу - Головного управління ДПС у Рівненській області всі необхідні документи щодо підтвердження між ТОВ «БВК ФОРВАРД ПЛЮС» та Державне підприємство «Хмельницька обласна служба єдиного замовника» укладений Договір №17 від 28 серпня 2023 року, відповідно до якого Виконавець зобов`язується надати Замовникові послуги: «Відновлювальні роботи (поточний ремонт) приватного житлового будинку, пошкодженого внаслідок воєнних дій російської федерації за адресою вул. Гагаріна, буд. 5 смт Високопілля Бериславського району Херсонської області», на підставі чого ним сформовано податкову накладну №2 від 22.09.2023, реєстрацію якої зупинена.

Проте, комісією Головного управління ДПС в Рівненській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Поряд з цим, відповідачем як на підставу відмови позивачу у реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, які йому необхідно надати для реєстрації спірної податкової накладної.

Як свідчить зміст оспорюваного рішення, підставою для відмови у реєстрації ПН стало те, що позивачем не надано копій первинних документів, а саме: ненадання/ частковим надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної, у податкові накладній/ розрахунок коригування, реєстрації яких зупинена в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень/та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному у реєстрі податкових накладних, платником податку. .

Суд звертає увагу, що для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про постачання товару, - то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть видаткові накладні.

Судом встановлено, що долучений позивачем до додаткових пояснень перелік документів був достатнім для реєстрації поданої позивачем податкової накладної у ЄРПН, пояснення платника податку в повній мірі розкривають сутність господарської операції за результатами якої податкову накладну №2 від 22.09.2023 направлено на реєстрацію в ЄРПН.

Вказані документи складені у повній відповідності до вимог законодавства і саме такими документами супроводжувалось оформлення господарської операції, в рамках якої виписано податкову накладну, що оформлена позивачем до реєстрації в ЄРПН.

Таким чином, надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС в Рівненській області рішення про реєстрацію податкової накладної №2 від 22.09.2023 в ЄРПН.

Встановлені в ході розгляду обставини справи дають підстави для висновку, що не наведення відповідачами доводів та ненадання доказів того, що документи, подані позивачем для реєстрації спірної податкової накладної, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

При цьому, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Висновок аналогічного змісту викладено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі №500/2237/20.

Таким чином, оскаржуване рішення №10904474/33707409 від 16.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 22.09.2023 є необґрунтованим, протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пп.21.1.1 п.21.1 ст.21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі не виконали процесуального обов`язку доказування своєї позиції та не довели правомірності своєї поведінки та прийнятих рішень у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.

Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то позовні вимоги слід задовольнити повністю.

Враховуючи положення ч.1 ст.139 КАС України суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна виробнича компанія Форвард плюс" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державну податкову службу України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10904474/33707409 від 16.04.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 22.09.2023, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна виробнича компанія Форвард плюс", датою її подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна виробнича компанія Форвард плюс" судові витрати по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області в сумі 6056,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 11 грудня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна виробнича компанія Форвард плюс" (вул. Центральна, буд. 80,с. Грем`яче,Рівненський р-н, Рівненська обл.,35841, ЄДРПОУ/РНОКПП 33707409)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166) Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393)

Суддя У.М. Нор

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу123691807
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/4686/24

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 11.12.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні