Ухвала
від 10.12.2024 по справі 761/45530/24
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/45530/24

Провадження № 1-кс/761/30115/2024

У Х В А Л А

Іменем України

10 грудня 2024 року

слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду клопотання прокурора першого відділу управління організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях органів безпеки Департаменту нагляду за додержанням законів органами безпеки Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 , про передачу арештованого майна (речових доказів)Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів для здійснення заходів з їх реалізації на конкурсних засадах, у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 42022000000000480 від 20.04.2022

В С Т А Н О В И В :

До Шевченківського районного суду м. Києва надійшло вищевказане клопотання.

Прокурор мотивує клопотання тим, що Головним слідчим управлінням Служби безпеки України за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022000000000480 від 20.04.2022 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 113, ч. 2 ст. 258-5, ч. 3 ст. 110-2, ч. 2 ст. 436-2, ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 110-2, ч. 4 ст. 110-2 КК України.

Процесуальне керівництво у вказаному вище кримінальному провадженні здійснюється групою процесуальних керівників першого відділу управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів органами безпеки Офісу Генерального прокурора.

Так, статтею 110-2 КК України передбачена кримінальна відповідальність за фінансування дій, вчинених з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України, що утворюють склади злочинів, які передбачені ст. ст. 109 та 110 КК України.

Знаряддям вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтею 110-2 КК України є фінансові та матеріальні активи, за допомогою яких здійснюється фінансування відповідних дій.

Досудовим розслідуванням встановлено, що низка громадян Російської Федерації, які є кінцевими бенефіціарними власниками підприємств, що зареєстровані на території України, здійснюють фінансування в особливо великих розмірах дій, направлених на зміну меж території або державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, а також з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, що призвело до тяжких наслідків, а також за фактом використання грошових коштів, отриманих від здійснення на території України фінансово-господарської діяльності, підконтрольних Російській Федерації чи її громадянам, юридичних осіб, для фінансування діяльності на території України диверсійно-розвідувальних груп, з метою ослаблення України та підриву економічної безпеки України.

Зокрема, в ході проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022000000000480 відповідно до інформації оперативного підрозділу СБ України, який здійснює оперативний супровід у даному кримінальному провадженні встановлено що представниками АО «Щекиноазот» (ИНН 7118004789, ОГРН 1027100507015, адреса: рф, Тульская область, Щекинский р-н, 1 рабочий поселок Первомайский, ул. Симферопольская, д.19), разом з невстановленим посадовими особами АТ «Одеський припортовий завод» (код ЄДРПОУ 00206539, адреса: Одеська область, м. Южне, вул. Заводська, 3) і ПП «Виробничо-комерційна фірма «НЬЮБІ» (ПП «ВКФ «НЬЮБІ», код ЄДРПОУ 35303974, адреса: м. Одеса, вул. Михайлівська, буд. 25) вчиняються підготовчі дії, що спрямовані на вивезення з території України до рф матеріальних ресурсів - небезпечної органічної речовини метанолу, виробником якої є вищевказане підприємство держави-агресора.

АО «Щекиноазот» є стратегічно важливим підприємством держави-агресора у сфері виробництва хімічної продукції та сировини, відносно якого «Рішенням РНБО України від 28 січня 2023 року», введеним в дію указом Президента України № 50/2023 застосовано спеціальні економічні та обмежувальні заходи (санкції) строком на 10 років.

АТ «Одеський припортовий завод» (код ЄДРПОУ 00206539) має складські потужності для зберігання метанолу у великій кількості, а ПП «ВКФ «НЬЮБІ» (код ЄДРПОУ 35303974) з 2014 року знаходиться в Єдиному реєстрі суб`єктів господарювання, які можуть здійснювати реалізацію безхазяйного майна та майна, що переходить у власність держави, адміністратором даного реєстру є Державна податкова служба України.

03.10.2024 року співробітниками СБ України було проведено обшук території відділення перевантаження метанолу, яка огороджена окремо від основної території АТ «Одеський припортовий завод» (код ЄДРПОУ 00206539), до складу якої входить будівля ЦПУ та підсобні приміщення, сховище метанолу Е-5Г (корпус 301), ємність п. Е-6 (корпус 305), ємність п. Е-7 (корпус 305), ємність п. Е-10 (причал) та комплект засобів АСУТП, що знаходяться за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Заводська, 3 та фактично використовуються у своїй господарській діяльності АТ «Одеський припортовий завод» (код ЄДРПОУ 00206539).

За результатами проведеного обшуку було виявлено та вилучено органічну речовину - метанол російського виробництва, а саме:

- в спеціальному резервуарі Е-5Г технологічні залишки метанолу в кількості 1523,7 тони;

- в 12-ти металевих бочках (об`ємом 200 л кожна)метанол в загальній кількості 1 574 кг;

Крім того в ході обшуку було вилучено копії договорів надання послуг приймання, зберігання і відвантаження метанолу та актів звірки, які підтверджують, що виробником вказаного метанолу є ОАО «Щёкиноазот» (рф, Тульська область, Щекінський р-н, робоче селище Первомайський), ООО «ТОМЕТ» (рф, м. Самара) та ОАО «Тольяттиазот» (рф,Самарська обл., м. Тольятті).

Допитана в якості свідка директор ПП «ВКФ «НЬЮБІ» (код ЄДРПОУ 35303974) ОСОБА_4 повідомила, що ДПС України має право визначати юридичних осіб з числа наявних в реєстрі суб`єктів господарювання, які можуть здійснювати реалізацію безхазяйного майна, як зберігачів будь-якого безхазяйного майна. Так, у 2021 році ДПС в Одеські області визначило ПП «ВКФ «НЬЮБІ» як зберігача безхазяйного майна - метанолу, який знаходиться на території АТ «Одеський припортовий завод» за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Заводська, 3. Проте до цього часу аукціон з продажу даного майна не відбувся, оцінка його вартості не проведена.

04.10.2024 постановою слідчого органічну речовину - метанол російського виробництва, який знаходиться на території відділення перевантаження метанолу АТ «Одеський припортовий завод» (код ЄДРПОУ 00206539) за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Заводська, 3, а саме: технологічні залишки метанолу в кількості 1523,7 тони, які знаходяться в спеціальному резервуарі Е-5Г та метанол в загальній кількості 1 574 кг у 12-ти металевих бочках об`ємом 200 л кожна визнано речовими доказами у кримінальному провадженні №42022000000000480.

13.11.2024 ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва вказане майно арештоване із забороною користування, відчуження та розпорядження, якою також передано в управління за договором у порядку та на умовах, визначених статтями 1, 9, 19-24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».

Проте, 29.11.2024 листом №1526/6.1-25-24/6.1 Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів повідомлено про неможливість виконання ухвали шляхом передачі в управління за договором з огляду на фактори, які можуть призвести до втрати або погіршення властивостей майна та неможливість отримання плати (винагороди), відшкодування необхідних витрат, тощо.

Відтак у органу досудового розслідування є достатні підстави вважати те, що АТ «Одеський припортовий завод» та ПП «ВКФ «НЬЮБІ» як зберігачі або власники метанолу - представники держави-агресора ОАО «Щёкиноазот», ООО «ТОМЕТ» та ОАО «Тольяттиазот» можуть вчинити дії щодо відчуження, приховування та передачі вказаного майна у вигляді органічної речовини - метанолу російського виробництва третім особам, що унеможливить виконання завдання арешту майна.

Тому, є обґрунтована необхідність у обмеженні можливості розпорядження та відчуження майна зберігачем або власниками - представниками держави-агресора.

Слідчий просив проводити розгляд клопотання без його участі.

З метою збереження майна розгляд клопотання здійснено без участі власників майна.

Вивчивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до наступного висновку.

Відповідно до ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Завданнями кримінального провадження згідно зі статтею 2 КПК України, є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Положеннями статті 131 КПК України передбачено, що заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 100 КПК України речовий доказ, який був наданий стороні кримінального провадження або нею вилучений, повинен бути якнайшвидше повернутий володільцю, крім випадків, передбачених статтями 160-166, 170-174 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 100 КПК України речовий доказ або документ, наданий добровільно або на підставі судового рішення, зберігається у сторони кримінального провадження, якій він наданий. Сторона кримінального провадження, якій наданий речовий доказ або документ, зобов`язана зберігати їх у стані, придатному для використання у кримінальному провадженні. Речові докази, які отримані або вилучені слідчим, прокурором, оглядаються, фотографуються та докладно описуються в протоколі огляду. Зберігання речових доказів стороною обвинувачення здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу 7 ч. 6 ст. 100 КПК України речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі АРМА) зазначений орган здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явлено в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

Також, абзацом другим частини першої статті 19 вищезазначеного Закону визначено, що активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів, копії яких надсилаються АРМА не пізніше наступного робочого дня після їх винесення (надання) з відповідним зверненням прокурора.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Згідно з статтею 21 Закону активи, визначені частиною четвертою цієї статті, передаються для реалізації без згоди власника на підставі ухвали слідчого судді або суду про управління активами шляхом реалізації, копія якої надсилається АРМА негайно після її винесення з відповідним зверненням прокурора.

Водночас частиною шостою статті 21 Закону передбачено, що одержані від реалізації активів кошти зараховуються на депозитні рахунки АРМА.

Окрім того, Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо управління активами під час дії воєнного стану» тимчасово, з дня введення воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, на період до припинення або скасування воєнного стану, а також протягом одного місяця з дня його припинення або скасування, центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом АРМА наділено правом (повноваженнями):

1) відкривати рахунку в депозитарних установах, 100 відсотків акцій (часток) яких належать державі;

2) приймати рішення про придбання, за рахунок грошових коштів, розміщених на рахунках АРМА у національній валюті, облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації» в обсягах, погоджених Кабінетом Міністрів України, але не більше ніж у розмірі, що становить 80 відсотків коштів, що обліковуються на депозитних рахунках АРМА.

Відтак, АРМА уповноважена, як центральний орган виконавчої влади уповноваженийна придбання військових облігацій, зокрема, завдяки реалізації активів - арештованого майна у кримінальному провадженні.

Окрім того, слід зазначити, що військові облігації - це різновид облігацій внутрішньої державної позики тобто це цінні папери, які випускає держава під час воєнного стану для покриття дефіциту у державному бюджеті України та для підтримки економіки країни.

Враховуючи вищевикладене, саме реалізація Активу (органічної речовини - метанолу) є більш ефективним порівняно з передачею в управління за договором, у порядку та на умовах, визначених Законом, враховуючи наявний більш дієвий механізм для покриття витрат державного бюджету України у вигляді придбання військових облігацій.

Окрім того Порядок зберігання речових доказів стороною обвинувачення визначено «Порядком зберігання речових доказів стороною обвинувачення, їх реалізації, технологічної переробки, знищення, здійснення витрат, пов`язаних з їх зберіганням і пересиланням, схоронності тимчасово вилученого майна під час кримінального провадження», затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 19.11.2012 № 1104 (далі - Порядок ).

Отже слід зазначити, що абзацом 28. Порядку визначено, що речові докази, що не містять слідів кримінального правопорушення, які через громіздкість або з інших причин, визначених у КПК України, не можуть зберігатися без зайвих труднощів в обладнаних приміщеннях або в інших місцях зберігання, за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду можуть бути передані торговельному підприємству для реалізації, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження.

Відтак є достатні підстави вважати те, що АТ «Одеський припортовий завод» та ПП «ВКФ «НЬЮБІ» як зберігачі або власники метанолу - представники держави-агресора ОАО «Щёкиноазот», ООО «ТОМЕТ» та ОАО «Тольяттиазот» можуть вчинити дії щодо відчуження, приховування та передачі вказаного майна у вигляді органічної речовини - метанолу російського виробництва третім особам, що унеможливить виконання завдання арешту майна.

Також прокурором доведено, що незастосування заходів щодо передачі в управління Національному агентству майна, активів та в результаті цього невжиття заходів щодо збереження речових доказів ускладнить або унеможливить виконання завдань кримінального провадження в частині забезпечення збереження економічної вартості речових доказів.

Зважаючи на викладене, з метою досягнення цілей накладення арешту на майно, збереження цього майна та його економічної вартості, забезпечення досягнення завдань кримінального провадження, наявна об`єктивна необхідність у передачі Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів зазначених вище об`єктів, визнаних речовими доказами у кримінальному провадженні, а відтак клопотання прокурора підлягає до задоволення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 100, 171-173 КПК України, слідчий суддя

У Х В А Л И В :

Клопотання прокурора ОСОБА_3 задовольнити.

Передати арештоване майно - органічну речовину - метанол російського виробництва (виробництва юридичних осіб країни агресора - ОАО «Щёкиноазот» (рф, Тульська область, Щекінський р-н, робоче селище Первомайський), ООО «ТОМЕТ» (рф,м. Самара) та ОАО «Тольяттиазот» (рф,Самарська обл., м. Тольятті), який знаходиться на території відділення перевантаження метанолу АТ «Одеський припортовий завод» (код ЄДРПОУ 00206539), за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Заводська, 3), а саме:- технологічних залишків метанолу в кількості 1523,7 тони, які знаходяться в спеціальному резервуарі Е-5Г;- метанолу в загальній кількості 1574 кг, який знаходиться в 12-ти металевих бочках об`ємом 200 л кожна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) для здійснення заходів з їх реалізаціїна конкурсних засадах, з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», у порядку та на умовах, визначених статтями 1, 9, 19-24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».

Контроль за виконанням ухвали покласти на слідчого та прокурора у кримінальному провадженні.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу123709991
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами,одержаними від корупційних та інших злочинів

Судовий реєстр по справі —761/45530/24

Ухвала від 10.12.2024

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Бугіль В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні