12/301-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
р.
Справа №
За позовом
до
про
при секретарі Коршуновій О.С.
Представники сторін :
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить зобов'язати відповідача Криворізьку міську раду вчинити певні дії, а саме: укласти з позивачем договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Леоніда Бородича, 21 строком на 49 років.
Свої позовні вимоги позивач обгрунтовує тим, що позивач 01.03.2007р. звернувся до відповідача з заявою про укладення договору оренди згідно з договором купівлі-продажу № 7768 від 22.11.2006р. за яким позивач придбав у власність об'єкт незавершеного будівництва „Склад по вулиці 50 років Радянської міліції” розташований в м. Кривому Розі по вул. Леоніда Бородича, буд. 21.Відповідно до зазначеного договору купівлі-продажу та протоколу № 1 від 24.10.2006р. по проведенню аукціону з продажу об'єкта незавершеного будівництва відчуження об'єкту незавершеного будівництва було здійснено в порядку, встановленому Законом України „Про особливості пирватизації об'єктів незавершеного будівництва”. Проте, у відповідь на заяву про укладення договору оренди позивач отримав лист від 06.04.2007р. Криворізького міського управління земельних ресурсів в якому зазначалося про неможливість підтотувати проект рішення на підставі того, що відповідно до статистичної звітності (форми 6-зем) вищезазначена земельна ділянка віднесена до земель промисловості ( код 1.10.5). У зв'язку зі зміною цільового призначення земель промисловості (код 1.10.5) на землі комерційного використання (код 1.11.2) та подальшим використанням земельної ділянки по вул. Леоніда Бородича, 21 за вищезазначеним цільовим призначенням право користування землею повинно бути оформлено у порядку надання за проектом відведення. Дозвіл на його розроблення надається міською радою з затвердженням проекту містобудівного обгрунтування можливості зміни цільового використання земельної ділянки, узгоджений з управлінням містобудування та архітектури виконкому міської ради, відділом екологічного та аналітичного контролю по Криворізькому регіону, міською санітарно-епідеміологічною станцією та висновку управління земельних ресурсів. Позивач вважає, що вищенаведені вимоги управління земельних ресурсів є незаконними, а орган місцевого самоврядування –Криворізька міська рада безпідставно ухиляється від укладення договору оренди земельної ділянки з підприємством позивача, вказує на те, що відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України зміна цільового призначення не відбулася та передача земельної ділянки відповідно до ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту відведення. Тому, висновки Криворізького міського управління земельних ресурсів про наявність факту зміни цільового призначення земельної ділянки, а отже й про необхідність здійснення проекту відведення земельної ділянки позивач вважає неправомірними. Крім того, позивач посилається і на п. 3 ст. 8 Закону України „Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва” згідно якого було здійснено відчуження об'єкту незавершеного будівництва, роботи, пов'язані з відведенням земельної ділянки, на якій розташований об'єкт незавершеного будівництва та підготовкою технічної документації, необхідної для її придбання, також оформлення державного акту на право власності на землю, виконуються за рахунок коштів, передбачених на підготовку та проведення приватизації, а тому позивач вважає, що Криворізьке міське управління земельних ресурсів та Криворізька міська рада не мають законних підстав вимагати від позивача замовлення виконання робіт по виконанню відведення земельної ділянки для укладення договору оренди. В поясненнях до позову від 17.12.2007р. позивач посилається також і на ст. 3 Закону України „Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва за якою за бажанням покупців земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти незавершеного будівництва надаються їм у довгострокову оренду та на ст. 27 Закону України „Про приватизацію державного майна” на підставі якої власники приватизованих об'єктів мають пріоритетне право на довгострокову оренду займаних ними земельних ділянок з наступним викупом цих ділянок відповідно до законодавства України, а місцева рада зобов'язана у місячний строк з моменту реєстрації приватизованого об'єкта переоформити право користування землею.
Представник відповідача проти позову в судовому засіданні заперечує, у письмових запереченнях на позов просить відмовити в його задоволенні посилаючись на те, що відповідно до ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Відповідно до зазначеної норми законодавства, Криворізькою міською радою було прийнято рішення від 28.02.2007р. № 985 „Про припинення права постійного користування земельною ділянкою на вул. 50 років Радянської міліції” яким було припинено управлінню капітального будівництва право постійного користування земельною ділянкою площею 0,76 га для розміщення складу на вул. 50 років Радянської міліції в Довгинцівському районі, підтверджене державним актом на право постійного користування землею від 17.12.1993р. № 108 та вказану земельну ділянку віднесено до категорії земель не наданих у власність та користування (забудованих). Отже, відповідач вважає, що у даному випадку отримання позивачем спірної земельної ділянки в оренду можливе тільки в порядку передбаченому ст.ст. 118, 124 Земельного кодексу України, тобто через відповідне відведення (виконання проекту відведення) земельної ділянки. Крім того, відповідач вказує на те, що відповідно до Закону України „Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва” сама природа об'єкту незавершеного будівництва передбачає його майбутню добудову, реконструкцію, тощо, яка має бути виконана терміном в 5 років. При цьому, ст. 24 Закону України „Про планування та забудову територій” фізичні та юридичні особи, яка мають здійснити будівництво об'єктів містобудування зобов'язані отримати від виконавчих органів відповідних рад дозвіл на будівництво об'єкта містобудування. Дозвіл на будівництво дає право замовникам на отримання вихідних даних на проектування, здійснення проектно-вишукувальних робіт та отримання дозволу на виконання будівельних робіт у порядку, визначеному цим Законом. Дозвіл на будівництво надається на підставі комплексного висновку щодо відповідності запропонованого будівництва містобудівній документації, державним будівельним нормам, місцевим правилам забудови. Фізичні та юридичні особи, заінтересовані в здійсненні будівництва об'єктів містобудування подають письмову заяву про надання дозволу на будівництво до виконавчого органу відповідної ради або Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації. На тепершній час відповідна заява від позивача до міської ради не надходила, дозвіл отриманий не був, майбутнє цільове використання земельної ділянки є невідомим. За викладеного, представник відповідача вважає, що позивач безпідставно та передчасно звернувся з даним позовом, оскільки відповідний договір оренди земельної ділянки може бути укладений тільки після додержання останнім певних процедур, визначених законодавством як обов'язкові.
В ході судового розгляду справи представник позивача заявив клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача –Криворізьку міжрайонну інспекцію з контролю та використанням земель управління з контролю та використанням земель у Дніпропетровській області та про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Муніципальне бюро апарату Криворізької міської ради і виконкому „Віза”.
Розглянувши зазначені клопотання, суд не находить підстав для його задоволення, оскільки предметом позову є зобов'язання до укладення договору оренди, а не спонукання до визначення категорії землі.
В судове засідання представники третіх осіб-1,2 не з'явилися, витребуваних судом документів не надали, причину неявки не повідомили, з клопотанням не звернулися, про час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, та, як юридичні особи, мали можливість направити своїх представників для участі в судовому засіданні.
При даних обставинах, суд розглядає справу за наявними у справі доказами без участі представників третіх осіб-1,2.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши представників сторін, господарський суд –
ВСТАНОВИВ :
22 листопада 2006р. між Товариством з обмеженою відповідальністю „Парк Плюс” та Управлінням комунальної власності міста укладено договір купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва – складу по вул. 50 років Радянської міліції, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Леоніда Бородича, 21.
24.11.2006р. об'єкт купівлі-продажу було передано ТОВ „Парк Плюс”, що підтверджується актом приймання-передачі.
Згідно протоколу № 1 від 24.10.2006р. по проведенню аукціону з продажу об'єкта незавершеного будівництва відчуження його було здійснено в порядку встановленому Законом України „Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва”.
21.12.2006р. ТОВ „Парк Плюс” здійснило державну реєстрацію права власності на придбаний об'єкт незавершеного будівництва в КП „Криворізьке БТІ”, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 13000373.
01.03.2007р. ТОВ „Парк Плюс” звернулося до Криворізької міської ради з заявою за вих. № 18 про укладення договору оренди.
Зі змісту даної заяви вбачається, що позивач просить укласти договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Леоніда Бородича, буд. 21 строком на 49 років для подальшого використання її позивачем для розміщення мателобази в межах здійснення основної господарської діяльності –оптова та роздрібна торгівля будівельними матеріалами та металоконструкціями.
При цьому, до заяви позивачем були залучені такі документи: копія договору купівлі-продажу; копія акту прийому-передачі; копія витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно; копія свідоцтва про державну реєстрацію позивача; копія довідки статистики; копія довідки про взяття на облік позивача як платника податків; копія статуту позивача.
06.04.2007р. Криворізьке міське управління земельних ресурсів розглянувши, за дорученням міської ради, звернення позивача щодо надання в оренду земельної ділянки по вул. Леоніда Бородича, 21 для розміщення мателобази в межах здійснення основної господарської діяльності –оптова та роздрібна торгівля будівельними матеріалами та металоконструкціями управління земельних ресурсів не має можливості підготувати проект рішення, оскільки відповідно до статистичної звітності (форми 6-зем) вищезазначена земельна ділянка віднесена до земель промисловості ( код 1.10.5.). У зв'язку зі зміною цільового призначення земель промисловості (код 1.10.5) на землі комерційного використання (код 1.11.2) та подальшим використанням земельної ділянки на вул. Леоніда Бородича, 21 за вищезазначеним цільовим призначенням право користування землею повинно бути оформлене в порядку надання за проектом відведення. Дозвіл на його розробку надається міською радою з затвердженням містобудівного обгрунтування можливості зміни цільового використання земельної ділянки, узгоджений з управлінням містобудування і архітектури виконкому міської ради, відділом екологічного та аналітичного контролю по Криворізькому регіону, міською санітарно-епідеміологічною станцією та висновку управління земельних ресурсів.
Також, позивач 17.04.2007р. звернувся з листом № 44 до міського голови м. Кривого Рогу та голови Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради в якому просив на підставі ст. 19 Земельного кодексу України, ст. 8 Закону України „Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва” сприяти позивачеві в укладенні договору оренди земельної ділянки, на якій розташований об'єкт незавершеного будівництва –„Склад по вулиці 50 років Радянської міліції”, - м. Кривий Ріг, вул. Леоніда Бородича, буд. 21 та надати на підписання проект договору довгострокової оренди земельної ділянки.
При цьому, позивач додав до даного листа наступні документи, а саме: копію заяви № 18 від 01.03.2007р.; копія листа управління земельних ресурсів № 631/3 від 06.04.2007р.; копія довідки про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 670/2 від 27.01.2005р.; копія довідки про присвоєння кадастрового номеру земельної ділянки від 12.02.2003р.
17.05.2007р. Криворізьке міське управління земельних ресурсів листом № 945/8 повідомило позивача про те, що згідно Українського класифікатора цільового використання землі, землі населених пунктів поділяються за цільовим використанням на землі промисловості, землі комерційного використання та інші землі. Відповідно до статистичної звітності (форми :-зем) вищезазначена земельна ділянка віднесена до земель промисловості ( код 1.10.5.), а основна господарська діяльність товариства –оптова торгівля необробленими чорними і кольоровими металами ( довідка № 1332 з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України). Тому землі промисловості необхідно перевести до земель комерційного використання (код 1.11.2.) У зв'язку зі зміною цільового використання земельної ділянки на вул. Л.Бородича, 21 право користування землею повинно бути оформлене в порядку надання за проектом відведення. Договір оренди земельної ділянки укладається на підставі рішення міської ради про надання земельної ділянки в оренду (ст. 12 Земельного кодексу України), яке готується на підставі відповідного пакету документів.
Вивчивши надані документи та аналізуючи їх з поясненнями представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню на підставі наступного.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом і т.і.
Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Умови і строки розроблення проектів відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Форма типового договору, нормативи та строки розробки проектів відведення земельних ділянок визначаються Кабінетом Міністрів України. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обгрунтовують її розмір, призначення та місце розташування, а саме: викопіювання з генерального плану або іншої містобудівної документації населеного пункту, копію плану земельної ділянки з нанесенням на ній варіантів розміщення об'єкта із зазначенням загальної площі. Зазначається також склад угідь земельної ділянки та умови її відведення. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Згідно ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача земельних ділянок в оренду юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Пунктом 34 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що питання регулювання земельних відносин ( у тому числі надання земельної ділянки в оренду) вирішуються на пленарному засіданні ради –сесії.
Як вбачається з заяв позивача вих. № 18 від 01.03.2007р. та вих. № 44 від 17.04.2007р., останній звернувся до відповідача з заявою про укладення договору оренди в порушення вимог ст.ст. 123, 124, 151 Земельного кодексу України без надання відповідного пакету документів, які передують укладенню договору оренди земельної ділянки.
Згідно п. 9 ст. 123 Земельного кодексу України відмова органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду у встановлений строк може бути оскаржено в судовому порядку.
Частиною 2 ст. 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Крім того, відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України способами захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом : визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсним рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Таким чином, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги позивача про зобов'язання укласти договір оренди не є захистом прав юридичних осіб у розумінні ст. 152 Земельного кодексу України.
Також, договір оренди земельної ділянки не може бути укладений без подання відповідного клопотання з відповідним пакету документів, які передують прийняттю рішення відповідачем, що приймається на пленарному засіданні міської ради згідно з вимогами ст. ст. 123, 124, 151 Земельного кодексу України та п. 34 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”.
При цьому, відмова в наданні земельної ділянки може бути оскаржена в судовому порядку, однак чинним законодавством України рішення органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки в оренду не може бути замінене рішенням суду.
За викладеного, посилання позивача на Закон України „Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва” як на підставу для спонукання відповідача до укладення договору оренди земельної ділянки є безпідставним.
Також не можуть бути підставою для спонукання відповідача укласти договір оренди земельної ділянки і посилання позивача на ст. 16 Закону України „Про оренду землі” без розроблення проекту відведення земельної ділянки, оскільки межі земельної ділянки встановлені в натурі (на місцевості) згідно державного акту № 108 від 17.12.1993р., так як рішенням Х сесії У скликання Криворізької міської ради № 985 від 28.02.2007р. управлінню капітального будівництва припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 0,76 га для розміщення складу на вул. 50 років Радянської міліції згідно зазначеного вище державного акту та дану земельну ділянку віднесено до категорії земель, не наданих у власність та користування (забудованих).
Керуючись ст.ст. 12, 16, 123, 124, 151, 152 Земельного Кодексу України, ст.ст. 26, 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд –
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2007 |
Оприлюднено | 29.12.2007 |
Номер документу | 1237248 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Жукова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні