ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2024 року
м. Київ
справа № 440/7204/21
провадження № К/990/38030/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Полтавської міської ради
на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.12.2023 (суддя Клочко К.І.) і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2024 (головуючий суддя Подобайло З.Г., судді Ральченко І.М., Чалий І.С.)
у справі №440/7204/21
за позовом Керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави
до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради
третя особа фізична особа-підприємець ОСОБА_1
про визнання протиправними та скасування окремих положень рішення та паспорту прив`язки.
І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. Керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської ради та Управління з питань містобудування та архітектури, третя особа: фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ), в якій просив суд:
- визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорта прив`язки на стаціонарні тимчасові споруди згідно з додатком 1 до рішення ФОП ОСОБА_1 : під № НОМЕР_1 торговельний павільйон № НОМЕР_2 на земельній ділянці площею 33,0 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401 по АДРЕСА_1 ; під № НОМЕР_3 торговельний павільйон № НОМЕР_4 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402 по АДРЕСА_1 ; під № НОМЕР_3 торговельний павільйон № НОМЕР_2 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399 по АДРЕСА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати паспорт прив`язки від 14.09.2016 №01-02-01-16/1960-1471.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 20 квітня 2016 року між ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу, згідно якого ФОП ОСОБА_2 передає у власність ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон № НОМЕР_2 загальною площею 35,8 кв. м , який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та розташований на земельній ділянці загальною площею 33,00 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401.
3. 20.04.2016 між ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу, згідно з яким ФОП ОСОБА_2 передав у власність ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон № НОМЕР_4 загальною площею 35,8 кв.м, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та розташований на земельній ділянці загальною площею 36,00 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402.
4. 20.04.2016 між ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу, згідно з яким ФОП ОСОБА_2 передав у власність ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон № НОМЕР_5 загальною площею 32,5 кв. м, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та розташований на земельній ділянці загальною площею 36,00 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399.
5. ФОП ОСОБА_1 звернулася до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою вх № 04.2-27/1/5305 щодо подальшого розміщення на 5 років стаціонарних тимчасових споруд - торговельних павільйонів АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 у зв`язку зі зміною власника згідно з договором купівлі-продажу.
6. ФОП ОСОБА_1 звернулася до Полтавської міської ради із заявою від 08.06.2016 (вх №04.2-27/1/6441), в якій просила на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава (протокол від 31.05.2016 №ПР/01.5/07) оформити договори особистого строкового земельного сервітуту на земельні ділянки по АДРЕСА_1 з кадастровими номерами 53101367000:16:006:0401, 53101367000:16:006:0402, 53101367000:16:006:0399.
7. Рішенням п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації від 20.05.2016 №207 "Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дощок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві", керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава згідно з додатком 1 до цього рішення- на 5 років, згідно з додатком №2 - на 1 рік (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).
8. Згідно із додатком 1 до вказаного рішення продовжено розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єктів: АДРЕСА_5 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0401) - НОМЕР_6; АДРЕСА_6 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0402) - НОМЕР_7; АДРЕСА_7 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0399) - НОМЕР_8.
9. 04.08.2016 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_2 , яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 33 кв.м., кадастровий номер земельної ділянки: 53101367000:16:006:0401. Термін дії договору з 16.06.2016 по 16.06.2021. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 12.08.2016 № 132-3с.
10. 04.08.2016 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_4 , яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 36 кв.м., кадастровий номер земельної ділянки: 53101367000:16:006:0402. Термін дії договору з 16.06.2016 по 16.06.2021. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 12.08.2016 № 133-3с.
11. 04.08.2016 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_5 , яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 36 кв.м, кадастровий номер земельної ділянки: 53101367000:16:006:0399. Термін дії договору з 16.06.2016 по 16.06.2021. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 12.08.2016 № 134-3с.
12. 14.09.2016 Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради видано ФОП ОСОБА_1 паспорт прив`язки від 14.09.2016 №01-02-01-16/1960-1471 "Стаціонарні тимчасові споруди - торговельні павільйони №1, АДРЕСА_8 », згідно з яким паспорт прив`язки дійсний до 16.06.2021, а згідно із схемою розміщення ТС площа земельної ділянки для укладення договору особистого сервітуту становить- павільйон № 1 - 32,5 кв.м, павільйон № 2 - 35,8 кв.м, павільйон № 3 - 35,8 кв.м.
13. ФОП ОСОБА_1 звернулася до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою від 02.03.2021 (від 02.03.2021 вх № 04-66/1/2659) щодо подальшого розміщення стаціонарних тимчасових споруд - торговельних павільйонів АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 .
14. Згідно з протоколом засідання комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава від 09.03.2021 № ПР/01.5/04 погоджено клопотання ФОП ОСОБА_1 щодо можливості подальшого розміщення стаціонарних тимчасових споруд - торговельного павільйону № 1 площею 25,00 м2 на земельній ділянці площею 33,00 кв.м; торговельного павільйону № 2 площею 25,00 м2 на земельній ділянці площею 36,00 кв.м; торговельного павільйону № 3 площею 25,00 м2 на земельній ділянці площею 36,00 кв.м.
15. ФОП ОСОБА_1 звернулася до Полтавської міської ради із заявою від 09.03.2021 (від 10.03.2021 вх №04-66/1/3031), в якій просила на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава (протокол від 09.03.2021 №ПР/01.5/04) оформити договори особистого строкового земельного сервітуту на земельні ділянки по АДРЕСА_1 : площею 33,00 кв.м. для розміщення торговельного павільйону № 1 площею 25,00 м2; площею 36,00 кв.м. для розміщення торговельного павільйону № 2 площею 25,00 м2; площею 36,00 кв.м. для розміщення торговельного павільйону № 3 площею 25,00 м2.
16. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401 (для розміщення торговельного павільйону № 1) право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 33 кв.м згідно договору особистого строкового земельного сервітуту від 06.06.2014 №161-ЗС зареєстровано за ОСОБА_2 - 09.07.2014 зі строком дії - до 15.05.2019.
17. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402 (для розміщення торговельного павільйону № 2) право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 36 кв.м згідно з договором особистого строкового земельного сервітуту від 02.06.2014 зареєстровано за ОСОБА_2 - 09.07.2014 зі строком дії - до 15.05.2019.
18. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399 (для розміщення торговельного павільйону № 3) право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 36 кв.м згідно з договором особистого строкового земельного сервітуту від 06.06.2014 № 162-ЗС зареєстровано за ОСОБА_2 - 09.07.2014 зі строком дії - до 15.05.2019.
19. Рішенням третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава" на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації від 20.05.2016 №207 "Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дощок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві", керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 - на 5 років (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).
20. Згідно із додатком 1 до вказаного рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 продовжено розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єктів: АДРЕСА_5 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0401) - НОМЕР_9; АДРЕСА_6 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0402) - НОМЕР_10; АДРЕСА_7 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0399) - НОМЕР_11.
21. На виконання пункту 2 рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" між ФОП ОСОБА_1 та Полтавською міською радою укладено:
- договір особистого земельного сервітуту від 19.03.2021 (строк дії з 20.03.2021 по 19.03.2026) стосовно земельної ділянки загальною площею 33 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради 14.07.2021 за № 256-3С;
- договір особистого земельного сервітуту від 19.03.2021 (строк дії з 20.03.2021 по 19.03.2026) стосовно земельної ділянки загальною площею 36 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради 14.07.2021 за № 255-3С;
- договір особистого земельного сервітуту від 19.03.2021 (строк дії з 20.03.2021 по 19.03.2026) стосовно земельної ділянки загальною площею 36 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради 14.07.2021 за № 257-3С.
22. На виконання пункту 4 вищевказаного рішення Полтавської міської ради Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжено ФОП ОСОБА_1 дію паспорта прив`язки щодо "Стаціонарні тимчасові споруди - торговельні павільйони № 1, АДРЕСА_8 " - до 19.03.2026.
23. Не погодившись з пунктами 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистих строкових земельних сервітутів та паспорту прив`язки на тимчасові споруди по АДРЕСА_1 , керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
24. Позов обґрунтований тим, що рішенням Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава" продовжено ФОП ОСОБА_1 розміщення стаціонарних тимчасових споруд та продовжено дію особистого строкового сервітуту, хоча на час прийняття оспорюваного рішення документа, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою був відсутній, що унеможливлювало продовження Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради терміну дії оформленого паспорта прив`язки ФОП ОСОБА_1 від 14.09.2016 №01-02-01-16/1960-1471. За вимогами чинного законодавства тимчасова споруда може бути площею не більше 30 квадратних метрів, тоді як стаціонарні тимчасові споруди - торговельні павільйони, які складають єдину споруду по зовнішньому контуру загальною площею 104,1 кв.м та розміщення яких продовжено оспорюваним рішенням, перевищують визначену законом площу. Також відповідно до листа Департаменту патрульної поліції Управління патрульної поліції в Полтавській області від 25.03.2021 № 4844/41/26/0-2021 (з урахуванням листа Полтавської окружної прокуратури Полтавської області від 17.03.2021 № 55-120-48вих.21) погодження Національної поліції на розміщення цих споруд не надавалося, у зв`язку з чим таке розміщення тимчасових споруд є порушенням ДСТУ № 3587-97 "Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди". У цій справі предметом спору є дотримання визначеного законом порядку надання у користування земельних ділянок комунальної власності та розміщення на них тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності. Таким чином, порушення порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням закону завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства в сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою. Полтавська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Полтави, повинна діяти в інтересах територіальної громади та виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом. Оскільки оскаржуване рішення прийнято Полтавською міською радою з порушенням закону та порушує інтереси держави в особі територіальної громади міста, то наявні підстави для звернення до суду прокурора та визначення міської ради відповідачем через відсутність іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади міста.
25. У відзиві Полтавської міської ради відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на помилковість висновку керівника прокуратури стосовно можливості продовження строку дії паспорта прив`язки виключно за умови наявності документа, що посвідчує продовження права користування земельною ділянкою, та наявності факту державної реєстрації права користування земельною ділянкою. Паспорт прив`язки розроблений на три торговельних павільйонів, площа кожного з яких не перевищує 30 квадратних метрів, встановлених законом. Позивачем не надано доказів на підтвердження необхідності погодження уповноваженим підрозділом Національної поліції розміщення зазначених тимчасових споруд та розміщення їх в межах червоних ліній вулиць.
26. Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради у відзиві на позов проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради. Пунктом 4 рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" від 19.03.2021 передбачено замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки. При цьому приписи Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244, з урахуванням змін, внесених наказом Міністерства розвитку громад та територій від 23.11.2020 № 284, не визначають умову вирішення питання продовження розміщення тимчасових споруд від наявності існування відповідного оформленого права користування землею. Паспорт прив`язки розроблений на три торговельних павільйонів, площа кожного з яких не перевищує 30 квадратних метрів, встановлених законом. Позивачем не надано доказів на підтвердження необхідності погодження уповноваженим підрозділом Національної поліції розміщення зазначених тимчасових споруд та розміщення їх в межах червоних ліній вулиць.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
27. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15.12.2021 позов задоволено частково: визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_2 на земельній ділянці площею 33,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0401 по АДРЕСА_1 , стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_4 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0402 по АДРЕСА_1 , стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_5 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0399 по АДРЕСА_1 , в частині продовження дії особистих строкових земельних сервітутів ФОП ОСОБА_1 на земельні ділянки з кадастровим номером 5310136700:16:006:0401, з кадастровим номером 5310136700:16:006:0402 та з кадастровим номером 5310136700:16:006:0399 та в частині продовження терміну дії паспорту прив`язки на вказані тимчасові споруди. Скасовано паспорт прив`язки №01-02-01-16/1960-1471. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
28. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.12.2021 у справі № 440/7204/21 залишено без змін.
29. Постановою Верховного суду від 07.08.2023 касаційну скаргу Полтавської міської ради задоволено частково. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.12.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2023 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
30. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 28.12.2023, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2024, позов задоволено частково: визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_2 на земельній ділянці площею 33,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0401 по АДРЕСА_1 , стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_4 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0402 по АДРЕСА_1 , стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_5 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0399 по АДРЕСА_1 , в частині продовження дії особистих строкових земельних сервітутів ФОП ОСОБА_1 на земельні ділянки з кадастровим номером 5310136700:16:006:0401, з кадастровим номером 5310136700:16:006:0402 та з кадастровим номером 5310136700:16:006:0399 та в частині продовження терміну дії паспорту прив`язки на вказані тимчасові споруди. Скасовано паспорт прив`язки №01-02-01-16/1960-1471.
31. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що тимчасові споруди павільйонів №1, №2, №3 по АДРЕСА_1 становлять одну суцільну конструкцію, площа якої по зовнішньому контуру складає 75,00 кв.м., що з урахуванням висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 21.11.2023 у справі №440/6767/21, від 06.12.2023 у справі №440/6759/21, від 12.09.2023 у справі №440/7212/21, від 17.10.2023 у справі № 440/7213/21, від 17.10.2023 у справі № 440/7206/21, перевищує передбачену законом максимально допустиму площу тимчасових споруд та не відповідає ознакам тимчасової споруди у розумінні положень статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон №3038-VI) та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 (далі - Порядок №244). Суд дійшов висновку, що спірний паспорт прив`язки не відповідає вищевказаним вимогам законодавства, оскільки згідно з установленими судовим розглядом цієї справи обставинами розміщувані ФОП ОСОБА_1 тимчасові споруди фактично становили одну суцільну конструкцію, площа якої значно перевищувала визначені законодавством розміри для таких споруд.
32. Суд першої інстанції визнав необґрунтованими доводи прокурора щодо відсутності державної реєстрації права строкового земельного сервітуту та закінчення його строку дії щодо відсутності погодження розташування ФОП ОСОБА_1 тимчасових споруд з органами Національної поліції (спірні тимчасові споруди за адресою знаходяться поза межами червоних ліній вулиці міста), щодо закінченням строку дії паспорту прив`язки станом на дату прийняття міською радою оспорюваного рішення як підстави для скасування спірних актів відповідачів.
33. Враховуючи ту обставину, що строк дії паспорта прив`язки №01-02-01-16/1960-1471 не підлягає продовженню у зв`язку з невідповідністю паспорта прив`язки вимогам законодавства суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку щодо скасування вказаного паспорту прив`язки. В частині позовних вимог про визнання паспорта прив`язки №01-02-01-16/1960-1471 протиправним суд першої інстанції відмовив у задоволенні позову з огляду на те, що підставою для оскарження паспорта прив`язки №01-02-01-16/1960-1471 стала обставина невідповідності цього паспорта прив`язки вимогам законодавства на момент прийняття міською радою рішення 19.03.2021 щодо продовження строку його дії, а не на момент видачі такого паспорта.
34. Суд апеляційної інстанції вважав помилковими доводи Полтавської міської ради стосовно того, що Полтавський окружний адміністративний суд, здійснивши повний перегляд справи, вийшовши за межі нового розгляду, визначені в постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 07.08.2023.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
35. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції і постановою суду апеляційної інстанції, Полтавська міська рада звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою.
36. Підставою касаційного оскарження в ухвалі Верховного Суду від 17.10.2024 у цій справі визначено пункт 4 частини четвертої статті 328 КАС України, а саме:
- неправильне застосування Полтавським окружним адміністративним судом та Другим апеляційним адміністративним судом під час здійснення у цій справі нового розгляду пункту 1 частини 2 статті 353, частини 5 статті 353 КАС України та ігнорування правових доктрин "res judicata", "collateral estoppel", та доктрини "права справи" (англ. law of the case doctrine) за відсутності висновків Верховного Суду щодо питання застосування вказаних норм права у подібних правовідносинах (пункт 3 частини 4 статті 328 КАС України);
- неправильне застосування судами норм процесуального права, а саме частини 1 статті 90, частини 1 статті 210, статті 211, частини 2 статті 242 КАС, частини 4 статті 246, частини 1 статті 322 КАС України щодо вмотивованості судового рішення та встановлення судом першої та апеляційної інстанції.
37. Від Полтавської окружної прокуратури надійшов відзив на касаційну скаргу, в яких остання просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення. Інші учасники судового процесу своїм правом на подання відзиву не скористалися. Копія ухвали Верховного Суду від 17.10.2024 була направлена третій особі засобами поштового зв`язку, а іншим учасникам - через підсистему «Електронний суд».
38. У відзиві на касаційну скаргу прокурор погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, вважає, що суди виконали вказівки Верховного Суду, зроблені у постанові від 07.08.2023 у цій справі.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
39. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
40. Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом № 3038-VI, Порядком № 244, з урахуванням вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими нормативно-правовими актами.
41. Відповідно до частини другої статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
42. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
43. Частиною третьою статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".
44. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону №3038-VI).
45. Змістом статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 №2807-IV (далі - Закон №2807-IV) визначено, що малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.
46. Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
47. На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" затверджено Порядок № 244, який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
48. Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі також - ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
49. За приписами абзацу другого пункту 4 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198 мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності - це невелика (площею до 30 кв. метрів) споруда торговельно-побутового призначення, яка виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту.
50. Згідно із пунктом 1.4 Порядку № 244, який був прийнятий на виконання вимог статті 28 Закону № 3038-VI, стаціонарна ТС - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.
51. Аналогічне за змістом визначення терміну "стаціонарна ТС" міститься у пункті 1.3 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава.
52. Таким чином, тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої здійснюється на підставі дозвільного документу - паспорта прив`язки, який видає відповідний орган за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, з дотриманням вимог, у тому числі, Порядку № 244, Єдиних правил та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава.
53. За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244 (у відповідній редакції) паспорт прив`язки ТС - це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;
схема розміщення ТС - це графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1:500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);
стаціонарна ТС - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.
54. Мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності - це невелика (площею до 30 кв. метрів) споруда торговельно-побутового призначення, яка виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту (пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України № 198).
55. Вказане визначення "малої архітектурної форми" повністю відповідає визначенню "тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності", закріпленому в частині другій статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
56. Згідно з пунктами 2.2. та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.
57. Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
58. Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1) технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
59. Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).
60. Пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 визначено, що має включати паспорт прив`язки ТС.
61. При цьому згідно із пунктом 2.18 Порядку № 244 продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.
62. У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк (пункт 2.19 Порядку № 244).
63. З метою впорядкування розміщення тимчасових споруд на території м. Полтава у відповідності до Порядку № 244, керуючись статтею 40 Закону України «Про місцеве самоврядування», Полтавська міська рада рішенням від 18.05.2012 затвердила Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава. Вказаний нормативно-правовий акт встановлює порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава є спеціальним у спірних правовідносинах, чинним, а тому є обов`язковим для виконання на охопленій ним регуляторною діяльністю території м. Полтава.
64. Відповідно до пунктів 3.1 - 3.3 вказаного Положення замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС. До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до Управління з питань містобудування та архітектури.
65. Пунктами 3.4 - 3.9 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава встановлено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви, встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава.Рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем. У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в масштабі 1:500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та переліку документів, визначених пунктом 3.2 цього Положення. Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.
66. Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.
67. Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.
68. Порядок отримання паспорта прив`язки ТС врегульований розділом 7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава. Так, відповідно до пунктів 7.1 - 7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.
69. Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
70. Відповідно до пункту 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
71. Процедура розгляду звернень щодо продовження дії паспорту прив`язки стаціонарної ТС врегульована розділом 5 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, відповідно до пунктів 5.1 - 5.9 якого замовник, зацікавлений у подальшому розміщенні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради з відповідною заявою.
72. До заяви додаються наступні документи: копія свідоцтва про реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності або копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців; паспорт прив`язки ТС.
73. Виконком Полтавської міської ради направляє звернення до управління з питань містобудування та архітектури.
74. Управління з питань містобудування та архітектури направляє необхідні матеріали для розгляду на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава.
75. Рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.
76. Після позитивного висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава замовник звертається до міської ради із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту.
77. На підставі позитивного рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та заяви замовника управління з питань містобудування та архітектури готує відповідний проект рішення Полтавської міської ради.
78. На виконання рішення міської ради замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір оренди землі або договір особистого строкового земельного сервітуту.
79. Після рішення міської ради та отримання документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженою посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.
80. Аналіз наведених вище положень законодавства свідчить про те, що дія паспорту прив`язки стаціонарної ТС продовжується уповноваженою посадовою особою управління з питань містобудування та архітектури за наслідками реалізації послідовності таких етапів:
- звернення замовника з відповідною заявою та документами згідно з переліком;
- прийняття Комісією з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава рішення, оформленого протоколом, яке містить позитивний висновок;
- звернення замовника із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту;
- підготовка проекту та прийняття рішення Полтавської міської ради щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту на підставі позитивного рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та заяви замовника;
- продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту на виконання рішення Полтавської міської ради щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту;
- продовження строку дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати після прийняття Полтавською міською радою рішення щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту та отримання заявником документа про право користування земельною ділянкою.
81. Отже, підставою для продовження розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, який оформлюється відповідним органом за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, у разі відповідності розміщення ТС містобудівній документації, будівельним нормам, існуючим містобудівним обмеженням тощо та за наявності документа про право користування земельною ділянкою.
82. Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах неодноразово висловлювалася Верховним Судом, зокрема, у постановах від 07.08.2023 у цій справі, а також від 12.09.2023 у справі №440/7212/21, від 17.10.2023 у справі №440/6769/21, від 17.10.2023 у справі №440/7213/21, від 15.11.2023 у справі №440/7203/21, від 10.01.2024 у справі №440/7211/21 та інших.
83. При цьому у постанові Верховного Суду від 15.11.2023 у справі №440/7203/21 зроблено висновок про те, що стаціонарна тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності (павільйон) не може перевищувати 30 квадратних метрів саме по зовнішньому контуру, у тому числі з урахуванням об`єднання (суміщення).
84. У справі, що розглядається, суди попередніх інстанцій встановили, що на підставі оспорюваного прокурором паспорту прив`язки розміщувались три поєднані між собою тимчасові споруди площею по 25,00 кв. м. кожна та фактично становлять єдину суцільну конструкцію, площа якої по зовнішньому контуру складає 75,00 кв. м, що перевищує передбачену законом максимально допустиму площу тимчасових споруд та не відповідає ознакам тимчасової споруди у розумінні положень статті 28 Закону №3038-VI та Порядку № 244.
85. Суди вважали, що спірний паспорт прив`язки не відповідає вищевказаним вимогам законодавства, оскільки згідно з установлених судовим розглядом цієї справи обставин вбачається, що розміщувані ФОП ОСОБА_1 тимчасові споруди фактично становили єдину суцільну конструкцію, площа якої значно перевищувала визначені законодавством розміри для таких споруд.
86. Колегія суддів звертає увагу на те, що стаціонарна тимчасова споруда щодо продовження строку на розміщення якої оспорюваними положеннями рішення Полтавської міської ради виник спір у цій справі, через перевищення її площі не відповідає ознакам тимчасової споруди у розумінні положень статті 28 Закону № 3038-VI та Порядку № 244, оскільки стаціонарна тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності (павільйон) не може перевищувати 30 квадратних метрів саме по зовнішньому контуру, у тому числі з урахуванням об`єднання (суміщення).
87. Доводи касаційної скарги фактично зводяться до того, що суди, дослідивши площу тимчасової споруди, вийшли за межі перегляду справи після її направлення на новий розгляд Верховним Судом і встановили нові обставини. Верховний Суд відхиляє такі доводи, з огляду на таке.
88. У постанові Верховного Суду від 07.08.2023 у цій справі зазначено тільки про встановлені судами попередніх інстанцій обставини щодо площі тимчасових споруд.
89. Касаційна скарга Полтавської міської ради, за якою здійснювався касаційний перегляд у постанові Верховного Суду від 07.08.2023 у цій справі, не містила доводів щодо перевищення площі, встановленої чинним законодавством для тимчасових споруд.
90. При цьому колегія суддів враховує, що у позовній заяві прокурора були аргументи про перевищення площі тимчасової споруди, тобто під час нового розгляду справи не було змінено підстав позову.
91. Частиною 5 статті 353 КАС України передбачено, що висновки і мотиви, з яких скасовані рішення, є обов`язковими для суду першої або апеляційної інстанції при новому розгляді справи.
92. Відповідно до частини 6 статті 353 КАС України постанова суду касаційної інстанції не може містити вказівок для суду першої або апеляційної інстанції про достовірність чи недостовірність того чи іншого доказу, про переваги одних доказів над іншими, про те, яка норма матеріального права повинна бути застосована і яке рішення має бути прийнято за результатами нового розгляду справи.
93. Тобто, направляючи справу на новий розгляд касаційний адміністративний суд висловлює висновки і мотиви, які є обов`язковими для суду першої або апеляційної інстанції при новому розгляді справи, проте не може давати вказівок про достовірність чи недостовірність того чи іншого доказу, про переваги одних доказів над іншими.
94 Зважаючи на приписи процесуального законодавства, Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про відхилення доводів відповідача стосовно того, що Полтавський окружний адміністративний суд, здійснивши повний перегляд справи, вийшов за межі нового розгляду, визначені в постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 07.08.2023.
95. Отже, доводи касаційної скарги щодо невірної оцінки доказів судами попередніх інстанцій не знайшли свого підтвердження.
96. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
97. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
98. Оскільки Верховний Суд не приймає нового рішення за результатами розгляду справи, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
Керуючись статтями 2, 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Полтавської міської ради залишити без задоволення, а рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.12.2023 і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2024 у справі №440/7204/21 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123733544 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Єзеров А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні