Рішення
від 12.12.2024 по справі 695/4931/23
ЗОЛОТОНІСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 695/4931/23

номер провадження 2/695/516/24

12 грудня 2024 року м. Золотоноша

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області у складі:

головуючого судді Середи Л.В.

за участю секретаря Оніщенко Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Золотоноші цивільну справу за позовом Керівника Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області до ОСОБА_1 про примусове припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Золотоніської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах Держгеокадастру в Черкаській області з позовом до ОСОБА_1 про примусове припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації.

Свою позовну заяву прокурор мотивує тим, що відповідач ОСОБА_1 , будучи громадянином РФ, успадкував після своєї матері ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 дві земельні ділянки з кадастровим номером 7121582300:06:005:0510, площею 2,2976 га (рілля), та з кадастровим номером 7121582300:07:002:0510, площею 0,2022 га (сіножать) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області. Так як відповідач є громадянином Російської Федерації, то йому слід було відчужити земельні ділянки протягом року. 28.10.2021 року Калюжний через представника ОСОБА_3 продав ОСОБА_4 земельну ділянку з кадастровим номером 7121582300:06:005:0510, площею 2,2976 га, що розташована території Гельмязівської сільської ради. А земельна ділянка з кадастровим номером 7121582300:07:002:0510, площею 0,2022 га, в порушення вимог ч. 4 ст. 81 та ст. 145 ЗК України ОСОБА_1 не відчужена. А тому відповідно до п. д) ч. 1 ст. 143 ЗК України прокурор у позові просить здійснити примусове відчуження земельної ділянки у відповідача, а саме примусово припинити право власності на земельні ділянки шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головгного управління Держгеокадастру у Черкаській області та стягнути з нього судові витрати.

У судове засідання прокурор Походенко В.В. не прибув, проте скерував до суду заяву, в якій підтримав позовні вимоги та просив суд повністю їх задовольнити з підстав, вказаних у позовній заяві.

Представник Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області в судове засідання не прибув, направивши до суду письмове пояснення, в якому позов прокуратури підтримав, просив справу розглядати за його відсутності.

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання неодноразово не з`явилася, проживає за межами України, про дату, час та місце судового розгляду ставився до відому шляхом розміщення оголошення на сайту «Судова влада».

За таких обставин, суд проводить судовий розгляд за відсутності учасників справи.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України не здійснювалось фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, у зв`язку з розглядом справи за відсутності учасників справи.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для вирішення справи по суті, суд зазначає про таке.

Згідно зі ст. 131-1 Конституції України представництво інтересів держави у суді, у випадках передбачених законом, покладається на органи прокуратури України. Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності іншого органу.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у :праві № 3 - рп/99, із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним зняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою щійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно з ч. 3 ст. 56 Цивільного процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Судом встановлено, що Золотоніською окружною прокуратурою було скеровано відповідні запити до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області з метою встановлення підстав представництва.

ГУ Держгеокадастру в Черкаській області листом від 21.09.2023 року за вих. № 10-23-0.62-5303/2-23 повідомило, що не звертались до суду з відповідним позовом, так як відсутні кошти на сплату судового збору.

Викладені в листі ГУ Держгеокадастру в Черкаській області причини не є поважними та свідчать про бездіяльність уповноваженого на захист інтересів держави органу та є підставою для подачі позову прокурором.

Згідно із ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч. 3 ст. 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно із ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Конституційний Суд України в рішенні від 08.04.1999 № 3-рп/99 визначив, що прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обгрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Верховний Суд у справі № 804/4585/18, постанова від 05.11.2019 року сформулював правову позицію, відповідно до якої «інтереси держави» є оціночним поняттям, що охоплює широку і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом, надмірна формалізація поняття «інтереси держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необгрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно. Така ж позиція викладена у постановах Верховного Суду від 05.11.2019 у справі № 804/4585/18, від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17.

Не відчуження іноземцем земельних ділянок сільськогосподарського призначення порушує встановлений законодавством порядок набуття та реалізації прав на землю, оскільки правильне застосування законодавства незаперечно становить «суспільний інтерес», про що вказував Європейський суд з прав людини у рішенні від 02.11.2004 року у справі «Трегубенко проти України».

Отже, так як звернення прокурора до суду спрямоване на відновлення законності при вирішенні суспільно значимого питання використання успадкованих іноземцями земельних ділянок сільськогосподарського призначення, то представництво Золотоніською окружною прокуратурою інтересів держави є законним.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області від 04.04.2019 року у справі № 695/4267/18 визнано за ОСОБА_1 право на земельну частку (пай), розміром 3.10 га в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості) ВСАТ «Русь» на території Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, яке належало померлій ІНФОРМАЦІЯ_1 його матері ОСОБА_2 на підставі сертифікату на право на земельну частку (пай) серії ЧР № 0250563, виданого на підставі рішення Золотоніської РДА від 19.06.1997 року № 173.

На підставі рішення Гельмязівської сільської ради від 28.10.2019 року № 44-12/VІІ затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 площею 2.2976 га (рілля), кадастровий номер 7121582300:06:005:0510 та площею 0.2022 га (сіножать), кадастровий номер 7121582300:07:002:0510 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01) в адміністративних межах Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Відповідно до Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 28.10.2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Степаненко А.М. за реєстр. № 5144, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , що діє в інтересах ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянина РФ, РНОКПП НОМЕР_2 , що зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , продає та передає у власність, а ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_3 , що зареєстрована за алресою: АДРЕСА_3 , купує та приймає земельну ділянку, площею 2.2976 (дві цілих дві тисячі дев`ятсот сімдесят шість десятитисячних) га, що розтащшована за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, Гельмязівська сільська рада, кадастровий номер 7121582300:06:005:0510.

Як вбачається з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, номер інформаційної довідки 359005398 від 19.12.2023 року, власником земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 0.2022 га, з кадастровим номером 7121582300:07:002:0510 є ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , національний паспорт іноземця, серія та номер: НОМЕР_4 , виданий 13.03.2013 року, видавник: УФМС Росії по Республіці Комі в місті Печорі, країна громадянства: Україна.

Згідно з інформацією Управління Державної міграційної служби України в Черкаській області за вих. № 7101.6.4.-7914/71.1-23 від 18.09.2023 року ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , Управлінням ДИС у Черкаській області паспортом громадянина України не документувався.

Як вбачається з інформації Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації Державної міграційної служби України за вих. № 6.1-44630/6-23 від 07.11.2023 року відомості про оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , відсутні.

Отже, у судовому засіданні встановлено, що громадянин РФ ОСОБА_1 має у власності одну земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 0.2022 га (сіножать), з кадастровим номером 7121582300:07:002:0510.

Згідно із ч. 4 ст. 81 ЗК України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Відповідно до п. «е» ч. 1 ст. 140 ЗК України однією з підстав припинення права власності на земельну ділянку є не відчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Згідно із ч. 2 ст. 145 ЗК України у разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.

Відповідно до ч. 4 ст. 145 ЗК України позов проконфіскацію земельноїділянки подаєтьсядо судуорганом,що здійснюєдержавний контрольза використаннямта охороноюземель.Конфіскована земельнаділянка зарішенням судупідлягає продажуна земельнихторгах.Ціна проданоїна земельнихторгах земельноїділянки,за вирахуваннямвитрат,пов`язаних зїї продажем,виплачується їїколишньому власнику.

Згідно із ст. 378 ЦК України право власності особи на земельну ділянку може бути припинено за рішенням суду.

Відповідно до ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном.

У правовому висновку Верховного Суду України, викладеному у постанові від 18.09.2013 року (справа № 6-92цс13), зазначено, що основною метою ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування своїм майном. При цьому в своїх рішеннях Європейський суд з прав людини постійно вказує на необхідність дотримання справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини (наприклад, рішення від 23 вересня 1982 року у справі «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції», від 11 березня 2003 року у справі «Новоселецький проти України», від 01 червня 2006 року «Федоренко проти України»). Необхідність забезпечення такої рівноваги відображено в структурі ст. 1. Зокрема, необхідно, щоб була дотримана обґрунтована пропорційність між застосованими заходами та переслідуваною метою, якої намагаються досягти шляхом позбавлення особи її власності.

Таким чином, особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності має бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.

Отже, у судовому засіданні встановлено, що відповідачем ОСОБА_1 іноземним громадянином, протягом року з часу переходу права власності на земельну ділянку, тобто з 2019 року, одна земельна ділянка сільськогосподарського призначення отримана у спадщину не відчужена, то право власності на зазначену земельну ділянку слід примусово припинити, як того вимагає чинне законодавство України.

За таких обставин суд приходить до висновку, що позов керівника Золотоніської окружної прокуратури, поданий в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області підлягає до задоволення в повному обсязі.

Також суд відповідно до ст. 141 ЦПК України стягує з відповідача на користь прокуратури судовий збір в сумі2684.00 грн., сплачений при подачі позовної заяви до суду.

На підставізазначеного та керуючись ст.ст. 81, 143, 145 ЗК Україн та ст. 10, ст.ст. 141,264,265,274 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Керівника Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області до ОСОБА_1 про примусове припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації задовольнити в повному обсязі.

Припинити громадянину РФ ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_2 , паспорт громадянина РФ НОМЕР_4 , виданий відділом УФМС Росії по Республіці Комі в м. Печора, код 110-005 від 13.03.2013 року, право власності на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 0,2022 га, з кадастровим номером 7121582300:07:002:0510, яка знаходиться в адміністративних межах Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, право власності на яку зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 50014647 від 04.12.2019 року, шляхом її конфіскації у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (код за ЄДРПОУ 39765890, адреса: 18008, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131).

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_2 , паспорт громадянина НОМЕР_5 , виданий відділом УФМС Росії по Республіці Комі в м. Печора, код 110-005 від 13.03.2013 року на користь Черкаської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911119, р/р UА 138201720343160001000003751 в ДКСУ у м. Київ) судовий збір у сумі 2684.00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

Рішення суду може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів в порядку визначеному ст.ст. 354-356 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Суддя: Середа Л.В.

СудЗолотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення12.12.2024
Оприлюднено16.12.2024
Номер документу123743458
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —695/4931/23

Рішення від 12.12.2024

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Середа Л. В.

Ухвала від 08.05.2024

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Середа Л. В.

Ухвала від 25.12.2023

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Середа Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні