Рішення
від 13.12.2024 по справі 905/1335/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

13.12.2024 Справа №905/1335/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Кучерявої О.О.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу №905/1335/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ АГРОНОВА», м.Кропивницький, Кіровоградська область

до Селянського (Фермерського) господарства «ПРАКТИКА», м.Волноваха, Донецька область

про стягнення заборгованості в розмірі 1 121 462, 56 гривень

без виклику представників сторін

СУТЬ СПОРУ

Товариство з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ АГРОНОВА» звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Селянського (Фермерського) господарства «ПРАКТИКА» про стягнення заборгованості 1 121 462, 56 гривень.

Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором поставки № ДН-1/22 від 20.07.2021 в частині оплати за поставлений товар.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.10.2024 для розгляду даної справи визначено суддю Кучеряву О.О.

Ухвалою суду від 21.10.2024 вирішено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі №905/1335/24; справу розглядати за правилами спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання). Встановлено строк сторонам для подання заяв по суті справи, доказів.

12.12.2024 через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшла заява, в якій останній просив суд долучити до матеріалів справи рахунки на оплату згідно договору поставки № ДН-1/22 від 20.07.2021.

Згідно спільного розпорядження голови та керівника апарату Господарського суду Донецької області від 25.05.2023 № 6-р, з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду, продовжено особливий режим роботи суду в умовах воєнного стану з урахуванням Рішення зборів суддів від 13.06.2022 №1, а саме: суддям та працівникам апарату суду виконання посадових обов`язків в змішаному режимі, учасникам судових засідань рекомендовано утримуватись від відвідування приміщення суду, свої процесуальні права та обов`язки реалізовувати з використанням альтернативних способів подачі документів та участі в судових засіданнях.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року № 1137 затверджено Положення про Єдиний державний вебпортал електронних послуг. Згідно із п. 3 Загальної частини Положення Портал Дія призначений для реалізації права кожного на доступ до електронних послуг та інформації про адміністративні та інші публічні послуги, звернення до органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (у тому числі відповідно до Закону України «Про звернення громадян»), отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів, яка необхідна для надання послуг, а також для проведення моніторингу та оцінки якості послуг у випадках, визначених цим Положенням.

Суд зазначає, що судом було здійснено підписку позивача та відповідача на отримання процесуальних документів електронною поштою по справі №905/1335/24, зокрема: за електронною адресою позивача: ІНФОРМАЦІЯ_2 та за електронною адресою відповідача: ІНФОРМАЦІЯ_1 (вказані електронні пошта зазначені позивачем на титульному аркуші позовної заяви).

Суд вбачає за необхідне зазначити, що після підписання електронним цифровим підписом судді процесуальних документів по справі, програма «Діловодство спеціалізованого суду» направляє автоматично всім учасникам справи всі процесуальні рішення на їх електронні пошти. При цьому, відомості у програмі «Діловодство спеціалізованого суду» містяться довідки про доставку електронного листа до електронної скриньки позивача та відповідача.

Відповідно до ч. 5 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

Згідно із частиною одинадцятою статті 242 ГПК України, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Судом встановлено, що місцезнаходженням відповідача Селянського (Фермерського) господарства «ПРАКТИКА» (код ЄДРПОУ 20356259) згідно із відомостями, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є наступна адреса: 85700, Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. Шевцової,11а/1.

Таким чином, останнім відомим місцезнаходженням відповідача є м. Волноваха, Волноваський район, Донецька область, яке відповідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України.

За розміщеною на офіційному веб-сайті поштового оператора АТ «Укрпошта» інформацією відділення поштового зв`язку 85700, Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха тимчасово не функціонує.

З метою повідомлення відповідача про розгляд справи №905/1335/24 на офіційній сторінці Господарського суду Донецької області веб-порталу «Судова влада України» (розділ «Повідомлення для учасників судового процесу») розміщено відповідне оголошення.

Одночасно, з метою повідомлення відповідача про розгляд справи, судом було здійснено передачу йому телефонограми на телефонний номер 050-946-71-85, що зазначений на титульному аркуші позовної заяви та у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак встановити зв`язок не вдалося - «номер не обслуговується», що підтверджується телефонограмою від 23.10.2024.

Крім того, згідно ч.ч. 1, 2 ст.3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України «Про доступ до судових рішень»).

Окрім того, ухвала суду від 21.10.2024 розміщена в ЄДРСР та відповідач мав право та дійсну можливість ознайомитись з нею у цьому реєстрі.

Суд зазначає, що станом на дату винесення цього рішення у встановлений строк відповідачем не надано відзиву на позовну заяву, про причини та/або намір вчинити відповідні дії суд не повідомив.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України).

Інших доказів на підтвердження своїх вимог та заперечень, а також заяв та клопотань процесуального характеру, окрім наявних в матеріалах справи, сторонами на час розгляду справи суду не надано.

Таким чином, всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції по суті позовних вимог та судом дотримано, під час розгляду справи, обумовлені чинним ГПК України процесуальні строки для звернення із заявами по суті справи та іншими заявами з процесуальних питань.

Положеннями частини 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що матеріали справи містять достатньо доказів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до частини 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Рішення складено та підписано 13.12.2024 у строк, встановлений ст.248 ГПК України.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті

В С Т А Н О В И В

20.07.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АГРОНОВА» (далі-постачальник, позивач) та Селянським (Фермерським) господарством «ПРАКТИКА» (далі - покупець, відповідач) укладений договір №ДН-1/22 поставки (далі - договір), за умовами якого в терміни, визначені договором, постачальник зобов`язується передати у власність покупця продукцію виробничо-технічного призначення (далі-товар), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити його на умовах договору (п.1.1 договору).

Відповідно до п. 1.2 договору найменування товару, його кількість, ціна за одиницю, термін поставки покупцю та базис поставки, загальна вартість товару, термін та умови оплати, а також інші умови будуть визначені в Специфікації(ях) - додатках до договору, які є невід`ємними частинами договору.

За даним договором постачається виключно оригінальна продукція, виробництва провідних компаній світу. Асортимент, кількість та ціна якої визначаються Специфікаціями та/або накладними та/або рахунками-фактури, що є невід`ємною частиною цього договору (п.2.1 договору).

Ціна товару, що поставляється за цим договором, вказується у Специфікації(ях) в національній валюті України і визначається еквівалент у іноземній валюті вказаній у Специфікаціі(ях) - додатках до договору, які є невід`ємними частинами договору (п.2.2 договору).

Відповідно до п. 2.3 договору загальна сума договору визначається сукупністю Специфікації та/або накладних та/або рахунків-фактур, що зазначені в п. 2.1 договору, та які є невід`ємною частиною даного договору. У випадку розбіжностей даних у Специфікації(ях) щодо кількості і ціни товару в порівнянні з даними у відповідній видатковій накладній, перевагу мас видаткова накладна. Видаткова накладна с невід`ємною частиною договору та підписується з боку покупця особою, уповноваженою довіреністю на отримання товарно-матеріальних цінностей (товару).

Всі рахунки та видаткові накладні, що виписані в період дії даного договору є його невід`ємною частиною, незалежно від того чи є в них посилання на даний договір (п.2.4 договору)

У раз зміни курсу гривні до іноземної валюти вказаної у Специфікації, Постачальник має право проводити перерахунок (дооцінку) вартості поставленого покупцю товару (п.2.5 договору)

Вартість тари, упаковки в якій постачається товар, входить до ціни товару (п.2.6 договору).

Згідно із пунктами 3.1-3.2 договору ціна договору с звичайною ціною та становить вартість (ціну) товару, а ціна товару визначається як договірна. Оплата товару здійснюється на умовах 100 % попередньої оплати у національній валюті України шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника, якщо інші умови не зазначені в Специфікації(ях) та/або інших додаткових угодах до даного договору. Також оплата може здійснюватися шляхом передачі Постачальнику простих векселів з урахуванням умов зазначених в пункті 3.5 даного договору.

Розділом 4 договору сторони погодили умови та строки поставки, приймання та використання товару.

Відповідно до п.4.1 договору товар за умовами даного договору поставляється окремими партіями на підставі погоджених сторонами Специфікацій. Специфікація вважається погодженою сторонами з моменту направлення постачальником покупцеві рахунку на оплату товару. У випадку, якщо документально визначити узгодження сторонами неможливо, або важко, це може підтверджуватися діями сторін, такими як відвантаження, приймання або оплата товару.

Постачальник зобов`язується здійснити поставку відповідної партії товару (за умови наявності замовленого товару на склад постачальника) в строки передбачені в Специфікації(ях) до договору (п.4.2 договору).

Сторони при поставці чергової партії товару зобов`язані керуватися положеннями дійсного договору. При цьому поставка кожної окремої партії товару оформляється сторонами Специфікаціями та/або рахунком на оплату товару, що виписує постачальник покупцеві, видатковою накладною, яка засвідчує факт передачі товару постачальником покупцеві (пункт 4.4 договору).

Згідно із пунктами 4.7 - 4.8 договору постачальник здійснює завантаження транспортного засобу та доставку товару в пункт доставки власними силами або використовуючи транспортні послуги третіх осіб. Пункт доставки зазначається сторонами у Специфікації. Сторони домовились, що постачальник не має жодних зобов`язань та не несе витрати щодо розвантаження товару на складі покупця. У разі здійснення вивозу покупцем будь-якої партії товару зі складу постачальника власними силами та коштами (умови EXW відповідно до Правил ІСС з використанням термінів для внутрішньої та міжнародної торгівлі «ІНКОТЕРМС 2010»), приймання даної партії по кількості здійснюється на складі постачальника у присутності уповноважених представників обох сторін.

Товар, що передається покупцю, с оригінальною продукцією виробників сертифікатам якості (аналізу) або їх ДСТУ 2240-93, що пред`являються провідних компаній світу, а його якість відповідає копіям підприємства (фірми) виробника, а для товару. яким с насіння до подібного роду товарам на території України. Копії сертифікатів якості підприємств вимогам (фірм) - виробників на товар, що поставляється на умовах цього договору, надаються на вимогу Покупця (п.4.9 договору).

Підписання сторонами видаткових накладних в період дії даного договору, засвідчує факт передачі разом з товаром усієї необхідної документації, що його стосується, в тому числі сертифікату якості, інструкції щодо використання та застосування даного товару (п.4.10 договору).

Перехід права власності здійснюється в момент передачі товару з одночасним прийманням по кількості і якості. Покупець зобов`язаний перевірити кількість товару, його вагу, комплектність, цілісність тари, пломб на ній (при їх наявності), а також відсутність ознак пошкодження або псування товару і у випадку їх виявлення негайно, до закінчення приймання, письмово про це заявити постачальнику. При відсутності такої заяви товар вважається прийнятим покупцем по кількості та якості (п.4.11 договору).

Згідно із п. 4.12 договору товар вважається переданим постачальником і прийнятим покупцем: по кількості (одиниць виміру) відповідно до кількості (одиниць виміру), вказаної в накладній (товарній, товарно-транспортній); по якості відповідно до якості, вказаній в сертифікаті якості підприємства-виробника. При цьому фактичним вантажоодержувачем товару може бути як покупець, так і вказані ним треті особи, які не є сторонами цього договору і діють на підставі довіреності.

Покупець має право пред`явити свої вимоги по якості та кількості поставленого товару постачальнику шляхом направлення рекомендованого листа протягом одного робочого дня з дати приймання (отримання) відповідної партії товару. Сторони погодили, що вимоги, які передані пізніше зазначеного строку, постачальником не розглядаються, а партія товару вважається прийнятою покупцем в повному обсязі без зауважень (п.4.13 договору).

Якщо покупець, не заявить вимогу в строки, обумовлені даним договором, покупець оплачує вартість даного товару та не може в подальшому посилатися на невідповідність кількості чи якості товару, за виключенням прихованих недоліків. Вимоги по якості, кількості та явним/прихованим недоліки мають бути надані покупцем протягом місяця після підписання видаткової накладної (п.4.14 договору).

Відповідно до п. 4.16 договору при наявності підстав, Акти приймання по кількості та якості або Акти про приховані недоліки Товару складаються за обов`язкової участі представника постачальника в порядку, визначеному Інструкціями про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання по кількості та якості № П-6 і П-7.

В разі потреби покупець за свій власний рахунок може провести дослідження товару у лабораторії, акредитованій УкрЦСМ та або УкрСЕПРО на проведення таких досліджень, за умови наявності в лабораторії відповідного аналітичного стандарту діючої речовини, обладнання та хімічних реактивів. Відбір проб товару для такого дослідження мас бути проведений з використанням зразків товару із непошкодженої та опломбованої тари (за наявності) за обов`язкової участі повноважних представників постачальника та покупця, будь-які інші висновки не приймаються постачальником до уваги, та не можуть бути використані (розглядатись) сторонами в якості доказів (п.4.17 договору).

Товар, що був переданий покупцю в межах цього договору тільки згідно накладних (без укладення Специфікації(й) та/або інших додаткових угод до даного договору), має бути ним оплачений не пізніше 10 календарних днів з моменту його отримання за відповідною накладною. При затримці платежів, перераховані грошові кошти направляються на погашення в першу чергу - штрафних санкцій, пені, відсотків, після цього-суми основного боргу (п.3.6 договору).

Покупець при перерахуванні коштів за товар в платіжному дорученні (в графі «Призначення платежу») повинен зазначати згідно якого договору та Специфікації перераховано даний платіж. В разі не зазначення цих даних, або в разі неправильно вказаного призначення платежу та/або в разі несвоєчасної оплати товару, постачальник має право на свій розсуд віднести отримані грошові суми на погашення в першу чергу штрафних санкцій, пені, відсотків, після цього-суми основного боргу (п.3.7 договору).

Покупець, який здійснює оплату за поставлений товар частинами, та порушує терміни оплати зазначені у відповідній(них) Специфікації(ях), при порушенні будь-якої із частин, зобов`язується на вимогу та у терміни зазначені постачальником, здійснити повний розрахунок за увесь отриманий товар відповідно до умов даного договору (п.3.11 договору).

Договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31 грудня 202_ року, але продовжує залишатися чинним до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором (п.10.1 договору).

Договір підписаний уповноваженими представниками сторін без зауважень та заперечень, скріплений відтисками печаток підприємств.

Згідно із матеріалами справи, сторонами договору підписано Додатки до Договору:

Специфікацію №1 від 20.07.2021, в якій погоджено асортимент продукції, асортимент, кількість і ціну товару, строки поставки. Загальна сума товару за даною специфікацією складає 765 313, 92 грн.

Умовами п. 3 Специфікації сторони дійшли згоди, що покупець оплачує постачальнику 30% вартості товару, що складає 229 594,18 грн шляхом її перерахування на розрахунковий рахунок постачальника в строк до 20 жовтня 2021.

Грошові кошти в розмірі 70% вартості товару, що складає 535 719, 74 грн перераховується покупцем до 12 вересня 2022.

Оплата вартості товару здійснюється покупцем з урахуванням п.3.3 та п.3.4 договору (п.4 Специфікації№1).

Специфікацію №2 від 29.10.2021, в якій погоджено асортимент продукції, асортимент, кількість і ціну товару, строки поставки. Загальна сума товару за даною специфікацією складає 795 806,13 грн.

Умовами п. 3 Специфікації сторони дійшли згоди, що покупець оплачує постачальнику 30% вартості товару, що складає 238 741,84 грн шляхом її перерахування на розрахунковий рахунок постачальника в строк до 15 листопада 2021.

Грошові кошти в розмірі 70% вартості товару, що складає 557 064,29 грн перераховується покупцем до 15 листопада 2022.

Оплата вартості товару здійснюється покупцем з урахуванням п.3.3 та п.3.4 договору (п.4 Специфікації№2).

Специфікацію №3 від 12.11.2021, в якій погоджено асортимент продукції, асортимент, кількість і ціну товару, строки поставки. Загальна сума товару за даною специфікацією складає 129 720 грн.

Умовами п. 3 Специфікації сторони дійшли згоди, що покупець оплачує постачальнику 100% вартості товару, що складає 129 720 грн шляхом її перерахування на розрахунковий рахунок постачальника в строк до 31 березня 2022.

Оплата вартості товару здійснюється покупцем з урахуванням п.3.3 та п.3.4 договору (п.4 Специфікації№3).

Специфікацію №4 від 12.11.2021, в якій погоджено асортимент продукції, асортимент, кількість і ціну товару, строки поставки. Загальна сума товару за даною специфікацією складає 280 776 грн.

Умовами п. 3 Специфікації сторони дійшли згоди, що покупець оплачує постачальнику 100% вартості товару, що складає 280 776 грн шляхом її перерахування на розрахунковий рахунок постачальника в строк до 31 березня 2022.

Оплата вартості товару здійснюється покупцем з урахуванням п.3.3 та п.3.4 договору (п.4 Специфікації№4).

Специфікацію №5 від 16.11.2021, в якій погоджено асортимент продукції, асортимент, кількість і ціну товару, строки поставки. Загальна сума товару за даною специфікацією складає 19 652,52 грн.

Умовами п. 3 Специфікації сторони дійшли згоди, що покупець оплачує постачальнику 100% вартості товару, що складає 19 652,52 грн шляхом її перерахування на розрахунковий рахунок постачальника в строк до 18 листопада 2021.

Оплата вартості товару здійснюється покупцем з урахуванням п.3.3 та п.3.4 договору (п.4 Специфікації№5).

Позивачем складені наступні рахунки-фактури:

№11246 від 20 липня 2021 року на суму 765 313,92 грн з встановленням строку сплати рахунку: до 20.10.2022 року суми 229 594, 18 грн та до 12.09.2022 року суми 535719,74 грн;

№14020 від 29 жовтня 2021 року на суму 795 806, 13 грн з встановленням строку сплати рахунку: до 15.11.2021 року суми 238 741,84 грн та до 15.11.2022 року суми 585 742, 82 грн;

№14361 від 12 листопада 2021 року на суму 280 776 грн з встановленням строку сплати рахунку до 31.03.2022 року;

№14360 від 12 листопада 2021 року на суму 129 720 грн з встановленням строку сплати рахунку до 31.03.2022 року;

№14408 від 16 листопада 2021 року на суму 19 652, 52 грн з встановленням строку сплати рахунку до 18.11.2021 року.

На виконання умов договору та Специфікацій до нього, позивачем поставлений товар, що підтверджується видатковими накладними:

№9093 від 11.11.2021 на суму 280 776 грн;

№9092 від 12.11.2021 на суму 129 720 грн;

№389 від 14.02.2021 на суму 19 652,52 грн;

№6752 від 18.08.2021 на суму 765 313, 92 грн;

№404 від 18.02.2022 на суму 585 742, 82 грн;

№403 від 18.02.2022 на суму 238 741, 84 грн;

На загальну суму 2 019 947,10 грн.

Видаткові накладні підписані представниками сторін та скріплені відтисками печаток підприємств. Факт отримання відповідачем продукції підтверджується підписами голови СФГ «ПРАКТИКА» Оксаною Шевченко.

Відповідачем здійснено часткову оплату за поставлений товар на загальну суму 487 988,54 грн, що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями: від 29.10.2021 на суму 229594,18 грн з призначенням платежу: «за ззр, згідно рахунку №11246 від 20.07.2021»; від 02.11.2021 на суму 238741, 84 грн з призначенням платежу: «за насіння соняшника, згідно рахунку №14020 від 29.10.2021»; від 17.11.2021 на суму 19652, 52 грн з призначенням платежу: «за насіння соняшника, згідно рахунку №14408 від 16.11.2021»

Окрім того, матеріали справи містять накладні на повернення від покупця: №34 від 14.03.2022 на суму 9372 грн; №58 від 05.04.2022 на суму 30255 грн; №45 від 25.03.2022 на суму 31680 грн; № 203 від 26.05.2022 на суму 27360 грн; №116 від 25.04.2022 на суму 7200 грн; № 233 від 13.06.2022 на суму 156048 грн; № 232 від 13.06.2022 на суму 11004 грн; №231 від 13.06.2022 на суму 7860 грн; №230 від 13.06.2022 на суму 129720 грн. На загальну суму 410496 грн.

У зв`язку із не виконанням відповідачем своїх зобов`язань з оплати отриманого товару (ресурсів) за договором та наявністю несплаченої заборгованості за вказаним договором, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача боргу у розмірі 1 121 462, 56 гривень.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних мотивів.

Предметом спору в даній справі є матеріально-правова вимога позивача про стягнення заборгованості за невиконання відповідачем своїх грошових зобов`язань зі своєчасної та повної оплати за поставленого товару.

Відповідно до вимог ч.1 ст.509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитор) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, платити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу

У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі статтею 173 ГК України, яка кореспондується з положеннями статті 509 ЦК України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Основними видами господарських зобов`язань є майново-господарські зобов`язання та організаційно-господарські зобов`язання. Господарські зобов`язання можуть виникати: зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (частина 1 статті 174 ГК України).

Беручи до уваги правову природу укладеного договору №ДН-1/22 від 20.07.2021, кореспондуючі права та обов`язки його сторін, оцінка правомірності заявлених вимог має здійснюватися судом з урахуванням приписів законодавства, які регламентують правовідносини з поставки, які (приписи), в свою чергу, згідно ч. 2 ст. 712 ЦК України передбачають можливість застосування загальних положень про купівлю-продаж.

Як встановлено ч. 1 ст. 265 ГК України, ст. ст. 655, 662 та 663 ЦК України, Продавець зобов`язаний передати товар, визначений у договорі купівлі-продажу у строк, встановлений договором, разом з товаросупровідними документами. Означений обов`язок ч.1 ст.712 цього Кодексу безпосередньо закріплений і для договору поставки.

Вказаний договір укладений у письмовій формі, підписаний повноважними представниками сторін без зауважень і складання протоколу розбіжностей, скріплений відтисками печаток підприємств. Сторони досягли згоди і визначилися між собою за всіма його істотними умовами щодо: предмету договору, об`ємів поставки продукції та її якості, а також ціною, строками виконання договору.

Відповідно до ч.1 ст. 267 ГК України договір поставки може бути укладений на один рік, на строк більше одного року (довгостроковий договір) або на інший строк, визначений угодою сторін. Якщо в договорі строк його дії не визначений, він вважається укладеним на один рік.

Умовами пункту 10.1 договору сторони не узгодили строк дії договору (31 грудня 202_ року), але враховуючи приписи ст.267 ГК України договір вважається укладеним на один рік.

Як встановлено господарським судом, на підставі укладеного між сторонами договору та специфікацій до нього позивачем поставлено відповідачу товар на загальну суму 2 019 947,грн, що підтверджується видатковими накладними: №9093 від 11.11.2021 на суму 280 776 грн; №9092 від 12.11.2021 на суму 129 720 грн; №389 від 14.02.2021 на суму 19 652,52 грн; №6752 від 18.08.2021 на суму 765 313, 92 грн; №404 від 18.02.2022 на суму 585 742, 82 грн; №403 від 18.02.2022 на суму 238 741, 84 грн, які підписані уповноваженою особою останнього без жодних зауважень та заперечень та засвідчена печаткою підприємства.

Видаткові накладні містять посилання на договір ДН-1/22 від 20.07.2021 та відповідні рахунки-фактури, безпосереднього посилання на відповідні Специфікації вказані накладні не містять, однак з огляду на відповідність найменування товару, яка визначена у Специфікаціях до договору та накладних, відповідність періодам поставки, зазначеним у специфікаціях з датами поставки за видатковими накладними, частковою сплатою відповідачем суми поставленого товару, відсутність іншого договору, укладеного між сторонами, за висновком суду, поставка товару здійснена на підставі умов договору за Специфікаціями №№ 1,2,3,4,5.

Протилежного відповідачем належними та допустимими доказами не доведено.

Факт отримання товару за договором, обсяг поставки відповідачем не спростовано.

Пунктом 4.16 договору сторонами обумовлено застосування норм Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю від 25.04.1966р. №П-7 та Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за кількістю від 15.06.1965р. №П-6.

Згідно із пунктом 14 Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю від 25.04.1966р. №П-7, приймання продукції по якості і комплектності виробляється у точній відповідності зі стандартами, технічними умовами, основними й особливими умовами постачання, іншими обов`язковими для сторін правилами, а також по супровідним документам, що засвідчують якість і комплектність продукції що поставляється (технічний паспорт, сертифікат, посвідчення про якість, рахунок-фактура, специфікація тощо). Відсутність зазначених супровідних документів або деяких з них не припиняє приймання продукції. У цьому випадку складається акт про фактичну якість і комплектність продукції, що надійшла, і в акті вказується, які документи відсутні.

Відповідно до пункту 12 Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за кількістю від 15.06.1965 №П-6 приймання продукції по кількості здійснюється по транспортним і супровідним документам (рахункові-фактурі, специфікації, описові, пакувальним ярликам і ін.) відправника (виготовлювача). Відсутність зазначених супровідних документів або деяких з них не припиняє приймання продукції. У цьому випадку складається акт про фактичну наявність продукції, що надійшла, і в акті вказується, які документи відсутні.

Зазначені вище акти в матеріалах справи відсутні, доказів відмови від товару відповідачем не надано, товар прийнятий без будь-яких заперечень.

З урахуванням часткової оплати за поставлений товар та поверненням частини товару, що підтверджується дослідженими судом платіжними дорученнями та накладними на повернення товару від покупця, сума заборгованості за договором становить 1 211 462, 56 грн.

За вказаних обставин, приймаючи до уваги надані сторонами докази у справі, суд дійшов висновку, що відповідачем порушено умови договору поставки в частині повної та своєчасної оплати за поставлений товар у розмірі 1 211 462, 56 грн.

За приписами частин першої, другої статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін) (частина 1 статті 530 Цивільного кодексу України).

Згідно з частинами 1, 2 статті 692 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару. Покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару.

Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно з частиною першою статті 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Судом встановлено, що на виконання цих умов договору позивач поставив, а відповідач прийняв товар на загальну суму 1 211 462, 56 гривень, що підтверджується підписаними представниками сторін видатковими накладними, які відповідають вимогам закону та є первинними документами, що фіксує факт здійснення господарської операції.

Позивач свої зобов`язання щодо поставки товару за договором виконав, матеріали справи не містять доказів наявності заперечень щодо кількості поставленого товару, а також порядку поставки та інших зауважень, на момент його фактичної передачі. Письмові повідомлення стосовно відмови від прийняття або оплати товару відповідачем позивачу не надавались, а тому є підстави виникнення обов`язку у останнього щодо здійснення розрахунків за отриману продукцію.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог в частині стягнення з відповідача основного боргу у розмірі 1 211 462, 56 гривень, а отже, і про їх задоволення.

Вирішуючи питання судових витрат суд виходить з наступного.

Згідно ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача у зв`язку із задоволенням позовних вимог.

Як наслідок, судовий збір стягується з відповідача на користь позивача в сумі 16 821,94 грн.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 238, 240, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р I Ш И В

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ АГРОНОВА» до Селянського (Фермерського) господарства «ПРАКТИКА» про стягнення заборгованості в розмірі 1 121 462, 56 гривень задовольнити.

Стягнути з Селянського (Фермерського) господарства «ПРАКТИКА» (85700, Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. Шевцовой, буд. 11А/1, ЄДРПОУ 20356259) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ АГРОНОВА» (25006, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Віктора Чміленка, буд. 35, ЄДРПОУ 42286157) заборгованість в розмірі 1 121 462 (один мільйон сто двадцять одну тисячу чотириста шістдесят дві гривні), 56 копійок, витрати зі сплати судового збору у розмірі 16 821 (шістнадцять тисяч вісімсот двадцять одну гривню), 94 копійки.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ в установленому порядку.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Східного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 13.12.2024

Суддя О.О. Кучерява

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення13.12.2024
Оприлюднено17.12.2024
Номер документу123750604
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —905/1335/24

Рішення від 13.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кучерява Оксана Олександрівна

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кучерява Оксана Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні