номер провадження справи 5/102/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.12.2024 Справа № 908/1555/24
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі: судді Проскурякова К.В., при секретарі судового засідання Красніковій С.І., розглянув матеріали справи
про визнання неправомірним нарахування обсягу спожитих послуг із постачання теплової енергії за договором № 86400761 від 24.01.2024,
За участю представників сторін:
Від позивача: Кузьменко О.О., довіреність № б/н від 02.01.2024;
Від відповідача: Шикун В.О., довіреність № 803/20-24 від 08.05.2024;
СУТЬ СПОРУ:
27.05.2024 до господарського суду Запорізької області надійшла позовна Головного управління статистики у Запорізькій області до Концерну "Міські теплові мережі" про визнання неправомірним нарахування обсягу спожитих послуг із постачання теплової енергії за договором № 86400761 від 24.01.2024.
27.05.2024 автоматизованою системою документообігу господарського суду Запорізької області здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, справу розподілено судді Проскурякову К.В.
Ухвалою суду від 29.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі № 908/1555/24 в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та без повідомлення (виклику) учасників справи. Вирішено розгляд справи по суті розпочати з 27.06.2024, запропоновано сторонам здійснити відповідні процесуальні дії та подати усі наявні в них докази, які стосуються предмету спору.
27.06.2024 від Концерну "Міські теплові мережі" до суду надійшло клопотання, в якому відповідач просить суд надати додатковий строк для надання письмових пояснень (відзиву на позовну заяву) та не приймати 27.06.2024 рішення по справі № 908/1555/24.
12.07.2024 від Концерну "Міські теплові мережі" до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти позовних вимог у повному обсязі. Просить суд поновити строк для подачі відзиву на позовну заяву, прийняти вказаний відзив та відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Крім цього, 12.07.2024 від Головного управління статистики у Запорізькій області до суду надійшло клопотання, в якому позивач заперечив щодо поновлення Концерну "МТМ" процесуальних строків для надання відзиву на позовну заяву.
Вищевказані документи долучені судом до матеріалів справи.
Ухвалою від 26.07.2024 судом вирішено подальший розгляд справи № 908/1555/24 здійснювати за правилами загального позовного провадження. Відкрито провадження у справі № 908/1555/24 в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 03.09.2024 об 11 год. 00 хв. з повідомленням (викликом) сторін. Явка представників сторін у судове засідання визнана обов`язковою. Запропоновано сторонам подати усі наявні докази, які стосуються предмету спору.
У судовому засіданні 03.09.2024 за участю представників позивача та відповідача суд відклав підготовче засідання по справі № 908/1555/24 до 23.09.2024 об 11:00 год., про що присутні представники сторін повідомлені під розписку. Суд запропонував сторонам до наступного судового надати суду наявні у них докази, а також спільно здійснити акт обстеження приладу обліку.
11.09.2024 від позивача до суду надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових доказів та пояснення в підтвердження заявлених позовних вимог.
Також, 11.09.2024 від позивача до суду надійшла заява про стягнення з відповідача судових витрат у розмірі 601,50 грн., які були сплачені позивачем з метою отримання довідки про середньоденну темпер тару у м. Запоріжжі за період з 08.02.2024 по 04.03.2024.
23.09.2024 від відповідача до суду надійшли письмові пояснення, згідно яких Концерн "Міські теплові мережі" просить суд відмовити у задоволенні позову.
Крім цього, 23.09.2024 від відповідача до суду надійшла заява про відкладення судового засідання у зв`язку з зайнятістю представника Концерну "Міські теплові мережі" в інших судових справах.
Вищевказані документи долучені судом до матеріалів справи.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 23.09.2024 № 908/1555/24 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, розгляд справи у підготовчому засіданні відкладено на 21.10.2024 о 12 год. 30 хв. з повідомленням (викликом) сторін. Явку учасників справи визнано обов`язковою та запропоновано сторонам здійснити відповідні процесуальні дії.
09.10.2024 від Головного управління статистики у Запорізькій області до суду надійшла заява про проведення підготовчого засідання 21.10.2024 о 12 год. 30 хв. за відсутності повноважного представника позивача у зв`язку з його перебуванням у щорічній відпустці.
21.10.2024 від Концерну "Міські теплові мережі" до суду надійшла заява про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю забезпечити явку повноважного представника у призначене судове засідання.
Вищевказані документи долучені судом до матеріалів справи.
Представники позивача та відповідача у судове засідання не з`явились.
Ухвалою від 21.10.2024 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті. Перше судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 04.11.2024 о 12 год. 30 хв. з повідомленням (викликом) сторін. Явка представників сторін у судове засідання визнана обов`язковою.
В судових засіданнях з розгляду справи по суті судом оголошувалися перерви до 25.11.2024р та 03.12.2024р.
Відповідно до ч. 1 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, судове засідання 03.12.2024 здійснювалось із застосуванням технічних засобів фіксації судового процесу за допомогою ПАК "Акорд".
Як вбачається з позовної заяви позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24.01.2024 року між Концерном «Міські теплові мережі», як виконавцем та Головним управлінням статистики у Запорізькій області, як споживачем, було укладено Договір № 86400761 про надання послуги з постачання теплової енергії. 05.03.2024 року уповноважена особа позивача, телефоном, запросила представника відповідача провести обстеження приладу обліку теплової енергії. В цей же день уповноваженими представниками відповідача Алексєєвою О.Р. та Антиповою Н.О. було складено акт обстеження теплового вузла та зняття показань комерційного/розподільчого приладу обліку теплової енергії, в якому зазначено, що прилад Січ-М заводський № 1А120952 некоректно висвітлює покази. 09.05.2024 на адресу відповідача була направлена претензія № 15-15/18/24, в якій позивач просив здійснити перерахунок суми за спожиту в березні 2024 року теплову енергію відповідно до умов Договору, яка залишена відповідачем без задоволення. Посилаючись на пункти 10, 12, 16 та інші Договору, «Правила надання послуги з постачання теплової енергії», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830, Методику розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 року № 315, ч. 2 ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», вказує, що зняття показань засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку теплової енергії здійснюється щомісяця з 25 по 28 числа виконавцем у присутності споживача або його представника, крім випадків, коли зняття таких показань здійснюється виконавцем за допомогою систем дистанційного зняття показань. 23.01.2024 року уповноважений представник Концерну «Міські теплові мережі» проставив свій підпис в журналі на підтвердження зняття показань засобів вимірювальної техніки вузла комерційного обліку теплової енергії в приміщенні будівлі, але не з`явився у лютому 2024 року. Відповідач надав рахунки за Договором за лютий 2024 року на суму 255192,76 грн. із розрахунку споживання теплової енергії за місяць 72,844889 Гкал, за показаннями приладу обліку, яка сплачена споживачем у повному обсязі, що підтверджується платіжною інструкцією № 18 від 11.03.2024 року, а також за березень 2024 року, на суму 570489,47 грн. із розрахунку споживання теплової енергії за місяць 181,073107 Гкал, де 120,064406 Гкал - середній загальний обсяг споживання за березень 2024 року та 61,008701 Гкал - донарахування за лютий 2024 року. З рахунком за березень 2024 Позивач не погодився та на його запит Відповідач 24.04.2024 направив лист № 2713/42-3898, в якому зазначено, що в результаті некоректного висвітлення показів лічильником, виконавцем проведено корегування показів за лютий 2024 року. Нарахування за березень 2024 року, виходячи із середнього загального обсягу спожитого у аналогічному періоді попереднього опалювального сезону складає: 120,064406 Гкал. Оскільки сума нарахування спожитої теплової енергії за лютий 2024 року була оплачена позивачем, відповідачем було здійснено коригування оплати спожитих послуг у березні 2024 року. В результаті коригування у березні 2024 року в акті приймання передачі послуг наданих за договором № 86400761 відображений обсяг спожитих послуг за розрахунковий місяць з урахуванням корегування за лютий 2024 року, яке складає: 181,072107 Гкал. (120,064406 Гкал - березень + 61,008701 Гкал - лютий). Позивач не погодився із позицією відповідача, оскільки вважає, що відповідач не має права нараховувати обсяг спожитих позивачем послуг з постачання теплової енергії з 08.02.2024 року по 29.02.2024 року та з 01.03.2024 року по 04.03.2024 року виходячи із середнього загального обсягу, спожитого у попередній опалювальний період, а зобов`язаний нарахувати середній загальний обсяг спожитої теплової енергії у аналогічному періоді попереднього опалювального сезону з дня коли йому стало відомо про вихід з ладу вузла комерційного обліку, тобто з 05.03.2024 року. Таким чином, відповідач повинен був за лютий 2024 року та з 01.03.2024 року по 04.03.2024 року нараховувати обсяг спожитих послуг з постачання теплової енергії, виходячи із показань вузла комерційного обліку теплової енергії. З урахуванням викладеного просить суд визнати неправомірним нарахування Головному управлінню статистики у Запорізькій області обсягу спожитих послуг з постачання теплової енергії за договором від 24.01.2024 року № 86400761, за період часу з 08.02.2024 року по 29.02.2024 року та з 01.03.2024 року по 04.03.2024 року, виходячи із середнього загального обсягу спожитого у аналогічному періоді попереднього опалювального сезону, здійснене Концерном «Міські теплові мережі».
У відзиві на позовну заяву Відповідач вказав, що сторони погодили всі істотні умови договору № 86400761, в тому числі і заводський номер, назву та умовне призначення типу засобу вимірювальної техніки. З моменту укладення договору до моменту звернення Позивачем до суду, жодних заперечень та зауважень з боку Позивача відносно невірно зазначеного заводського номеру лічильника до «МТМ» не надходило. Тому, за відсутності з боку Позивача спонукань щодо укладення додаткової угоди, з метою виправлення допущеної технічної описки в заводському номері лічильника; а також за відсутності будь яким іншим чином повідомлення Відповідача щодо допущеної технічної описки в договорі - не можуть ставити під сумнів факт оснащення будівлі приладом комерційного обліку. За умовами ст. 7 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», п. 18 та п. 16 Договору обов`язок контролю, зняття, звірки показів однаково покладено на споживача та виконавця, що підтверджується наявністю у Позивача «Журналу обліку споживання теплової енергії», ведення якого покладено на відділ господарського забезпечення у правління господарського забезпечення, експлуатації будівель та споруд Головного управління статистики у Запорізькій області, що не заперечується Позивачем, який регулярно подавав свої звіти Відповідачу за січень - лютий 2024 р. Відповідно до розділу І п. 3, 4 Методики зміна показів з 14070,315 Гкал на 14076,2526 Гкал пов`язана із здійсненим Відповідачем коригуванням споживання розрахунковим методом. Будівля за адресою пр. Соборний, 75 обладнана комерційним приладом обліку теплової енергії. Посилаючись на Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017р. №2189-VIII, Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та «Правила надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії» зі змінами затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. № 830 (надалі - Правила №830), п. 3 та п. 4 розділу ХІ Методики №315 вказує, що згідно акту від 05.03.2024 р. про зняття приладу обліку на ремонт, зафіксовано, що останні коректні покази зафіксовані 07.02.2024 р. згідно журналу показів. Тому, за наявності архіву показів, датою початку періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку є 07.02.2024р. Згідно акту від 05.03.2024 вузол комерційного обліку (надалі ВКО) за адресою пр. Соборний, 75 знято в ремонт. Останні коректні покази ВКО згідно журналу визначені на 07.02.2024 року та становлять 14014,094 ГДж. Тобто початок періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку визначено 08.02.2024р. У зв`язку з чим, в березні 2024 року було проведено корегування за лютий 2024 р. та знято нарахування згідно наданих показів ВКО за весь місяць (-72,844889 Гкал) та проведено нарахування з 01.02.2024 по 07.02.2024 згідно показів (58,001416 Гкал), та з 08.02.2024р. по 29.02.2024р. виходячи із середнього загального обсягу, спожитого у попередній опалювальний період по формулі 43 Методики, що склали 75,852174 Гкал. Кінцем періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку є день прийняття на абонентський облік відремонтованого або заміненого вузла комерційного обліку, станом на 31.03.2024 року ВКО не було відремонтовано чи замінено, тому нарахування за березень 2024р. виконувались теж виходячи із середнього загального обсягу та склали 502,78227ГДж =120,064406Гкал. Просить у задоволенні позову відмовити.
Позивач своїм правом подати відповідь на відзив не скористався.
Відповідачем подані до суду додаткові пояснення, зокрема 21.09.2024 він пояснив, що згідно з технічним характеристиками приладу обліку теплової енергії Січ-М, зав. № 1А120952, а також згідно проекту, в якому вказана розрахункові втрати теплоносія, яка складає G - 5,91 м3, де мінімальна миттєва втрата теплоносія складає 0,35 м3/г, згідно температурного графіку котельні по вул. Святого Миколая, 79а, Т1=130°C; Т2=70°C. Покази зафіксовані споживачем у журнал з приладу обліку, а саме температура, миттєва потужність та миттєва втрата: 17.02.2024 Т1=58,7°C; Т2=39,4°C м3\г=0,7 Гкал/г=0,025; 19.02.2024 Т1=62,36°C; Т2=38,30°C м3\г=0,6 Гкал/г=0,023; 23.02.2024 Т1=59,70°C; Т2=37,28°C м3\г=0,4 Гкал/г=0,011; 26.02.2024 Т1=57,64°C; Т2=36,57°C м3\г=0,4 Гкал/г=0,011; 28.02.2024 Т1=56,98°C; Т2=36,26°C м3\г=0,4 Гкал/г=0,010; Провівши аналіз показів ПО, миттєва потужності складала 0,308 Гкал/г при Т1-53,39°C; Т2-27,80°C, було прийняте рішення щодо зняття приладу обліку теплової енергії на ремонт. На даний час Головне управління статистики у Запорізькій області надали листа Концерну «МТМ» щодо отримання технічних умов на встановлення нового приладу обліку теплової енергії.
Крім цього у поясненнях від 02.12.2024р. Відповідач вказав, що згідно вимог законодавства теплопостачальна організація заносить дані щодо обсягів споживання теплової енергії до відомості обліку кількості теплової енергії, використаної споживачем за поточний місяць. Згідно проектної документації розробленої ТОВ «ЄОС» та виданої Головному управлінню статистики у Запорізькій області на нежитлову будівлю 75 по просп. Соборний встановлено комерційний прилад обліку теплової енергії Січ-М, зав. № 1А120952. У проекті вказана розрахункова витрати теплоносія, згідно технічних характеристик приладу обліку, складає G = 15 м3/год. На початку березня 2024 року фахівцями Концерну проведено аналіз роботи приладу обліку теплової енергії Січ-М, зав. № 1А120952 за лютий 2024 року згідно з наданим споживачем журналом обліку теплової енергії. Фахівці Концерну звернули увагу на некоректні зафіксовані споживачем у журналі вказані вище покази. Порівнявши їх з минулим опалювальним сезоном 2022-2023рр було прийняте рішення про зняття приладу обліку теплової енергії на ремонт. На даний час будівля Головного управління статистики у Запорізькій області обладнана новим приладом обліку теплової енергії SHARKY 775, який прийнято на облік 19.09.2024 замість того, що вийшов з ладу. Згідно ДБН В.2.5-67:2013 «Опалення, вентиляція та кондиціонування»: 6.7.35 Не допускається застосовувати запірну арматуру як регулювальну; 6.7.35.1 Запірну арматуру, у тому числі кульові або пробкові крани, вентилі, поворотні заслінки, не допускається встановлювати на підводках до опалювальних приладів або в цих приладах для регулювання температури повітря у приміщенні замість автоматичних регуляторів температури повітря приміщення (терморегулятор або електронний регулятор витрати теплоносія).
Наявні матеріали справи дозволяють розглянути справу по суті.
У судовому засіданні 03.12.2024 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Концерн "Міські теплові мережі" (далі - позивач) діє на підставі статуту, відповідно до якого основною метою діяльності Концерну "МТМ" є здійснення виробничо-технічної діяльності, спрямованої на надійне та безперебійне забезпечення споживачів тепловою енергією, одержання прибутку для здійснення діяльності позивач та задоволення на його основі соціально-економічних інтересів трудового колективу позивача.
Предметом діяльності підприємства є виробництво теплової енергії, розподілення теплової енергії для обігріву житла, а також побутових потреб населення та підприємств, установ, організацій та її збут та інше.
Правовідносини між позивачем та споживачем в сфері виробництва, транспортування та постачання теплової енергії регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України "Про житлово-комунальні послуги", Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", Правилами надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України, від 21.08.2019, № 830, Положенням про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 № 315 про затвердження "Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг" та іншими нормативно-правовими актами України.
24.01.2024 року між Концерном «Міські теплові мережі» (відповідач) як виконавцем та Головним управлінням статистики у Запорізькій області (позивач), як споживачем, було укладено Договір № 86400761 з власником (користувачем) будівлі про надання послуги з постачання теплової енергії, за умовами якого виконавець зобов`язується надавати споживачеві послугу з постачання теплової енергії до будівлі, розташованої по проспекту Соборному, буд. 75 у м. Запоріжжі, для потреб опалення у період протягом 2024 року у кількості 634,4 Гкал, відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження, а споживач зобов`язується своєчасно та у повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим Договором.
3. Інформація про споживача: І) адреса: номер будинку 75, проспект Соборний, населений пункт місто Запоріжжя, район Олександрівський, область Запорізька, індекс 69002; 2) опалювана площа (об`єм) будівлі 9600,2 кв. метрів ( куб. метрів); 3) максимальне теплове навантаження будівлі 0,50497897 Гкал/год. Теплове навантаження на втрати теплової енергії від мережі розподілу теплової енергії до місця встановлення приладу обліку 0,0040501 Гкал/год.
5. Будівля обладнана вузлом (вузлами) комерційного обліку теплової енергії Січ-М заводський № 18120952, показання засобу вимірювальної техніки на дату укладення договору 13010,485.
8. Контроль якісних та кількісних характеристик послуги здійснюється за показаннями вузла (вузлів) комерційного обліку теплової енергії та іншими засобами вимірювальної техніки.
10. Обсяг спожитої у будівлі послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будівлі за показанням засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 року № 315 (далі - Методика). У разі організації вузла обліку не на межі розподілу інженерно-технічних мереж, розрахунок за теплову енергію здійснюється з урахуванням теплових втрат від межі розподілу до місця встановлення приладу обліку. Одиницею вимірювання обсягу спожитої послуги є гігакалорія (Гкал).
12. У разі виходу з ладу або втрати вузла комерційного обліку теплової енергії до відновлення його роботи або заміни ведення комерційного обліку спожитої послуги здійснюється відповідно до Методики розподілу.
13. Початок періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку визначається: за даними електронного архіву в разі отримання з нього інформації щодо дати початку періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку; з дати, що настає за днем останнього періодичного огляду вузла комерційного обліку (в разі відсутності електронного архіву). Кінцем періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку є день прийняття на абонентський облік відремонтованого або заміненого вузла комерційного обліку.
14. Початок періоду відсутності вузла комерційного обліку у зв`язку з його втратою визначається з дня, що настає за днем останнього дистанційного отримання показань, або з дня, що настає за днем останнього зняття його показань (в усіх інших випадках). Кінцем періоду відсутності вузла комерційного обліку у зв`язку з його втратою є дата прийняття на абонентський облік вузла комерційного обліку, встановленого на заміну втраченого.
15. На час відсутності вузла комерційного обліку у зв`язку з його ремонтом, проведенням повірки засобів вимірювальної техніки, які є складовою частиною вузла обліку, ведення комерційного обліку здійснюється відповідно до Методики розподілу. Початок періоду відсутності вузла комерційного обліку у зв`язку з його ремонтом, проведенням повірки засобів вимірювальної техніки, які є складовою частиною вузла обліку, визначається з дати, що настає за днем розпломбування вузла комерційного обліку. Кінцем періоду відсутності вузла комерційного обліку у зв`язку з його ремонтом, проведенням повірки засобів вимірювальної техніки, які є складовою частиною вузла обліку, є день прийняття на абонентський облік.
16. Зняття показань засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку теплової енергії здійснюється щомісяця з 25 по 28 числа виконавцем у присутності споживача або його представника, крім випадків, коли зняття таких показань здійснюється виконавцем за допомогою систем дистанційного зняття показань. У такому разі виконавець зобов`язаний забезпечити можливість самостійного (без додаткового звернення до виконавця в кожному окремому випадку) ознайомлення з показаннями вузла (вузлів) комерційного обліку споживачем шляхом опублікування на офіційному веб-сайті виконавця, зазначення в рахунках на оплату послуги та/або через електронну систему обліку розрахунків споживача.
17. У разі відсутності інформації про показання вузла (вузлів) комерційного обліку та/або недопущення споживачем виконавця до вузла (вузлів) комерційного обліку для зняття показань засобів вимірювальної техніки для визначення обсягу теплової енергії, спожитої в будівлі, визначається середній обсяг споживання теплової енергії в будівлі протягом попереднього опалювального періоду, а у разі відсутності такої інформації за фактичний час споживання протягом поточного опалювального періоду, але не менше 30 днів. Після відновлення надання показань вузлів комерційного обліку виконавець зобов`язаний провести перерахунок із споживачем. Перерахунок із споживачем проводиться у тому розрахунковому періоді, в якому було отримано в установленому порядку інформацію про невідповідність обсягу, але не більш як за 12 розрахункових періодів.
18. Виконавець має право доступу до будівель, приміщень і споруд, у яких встановлено вузли комерційного обліку, для перевірки. схоронності таких вузлів обліку, зняття показань засобів вимірювальної техніки, що є складовою вузла комерційного обліку, та періодичного огляду у порядку, визначеному статтею 29 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» і цим договором. Власник (співвласники) будівлі або його (їх) представник мають право доступу до місць установлення вузлів комерційного обліку для перевірки схоронності та зняття показань. Втручання в роботу вузла комерційного обліку заборонено.
19. Плата виконавцю за послугу за цим договором визначається відповідно до Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2021 р. № 1022, та Методики розподілу і розраховується виходячи з розміру затвердженого уповноваженим органом тарифу та обсягу її споживання. У разі застосування двоставкового тарифу на послугу з постачання теплової енергії плата за послугу з постачання теплової енергії визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовно змінної частини тарифу (протягом опалювального періоду), а також умовнопостійної частини тарифу (протягом року).
Згідно п. 27 Договору Споживач, зокрема, має право:
1) одержувати своєчасно та належної якості послугу згідно із законодавством та умовами цього договору;
2) без додаткової оплати одержувати від виконавця інформацію про ціну/тариф на послугу, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу на послугу, норми споживання та порядок надання послуги, а також про її споживчі властивості.
7) на перевірку кількості та якості послуги в установленому законодавством порядку.
28. Споживач зобов`язаний:
1) своєчасно вживати заходів до усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням послуги, що виникли з його вини;
2) забезпечувати цілісність обладнання приладів (вузлів) обліку послуги відповідно до умов цього договору та не втручатися в їх роботу;
3) оплачувати спожиту послугу за ціною/тарифом, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені цим договором;
29. Виконавець має право: 1) вимагати від споживача дотримання вимог правил експлуатації жилих приміщень, санітарно-гігієнічних правил і правил пожежної безпеки, інших нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг.
30. Виконавець зобов`язаний:
1) забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість послуги згідно із законодавством та умовами цього договору, зокрема шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів;
2) забезпечити надійне постачання обсягів теплової енергії відповідно до умов договору.
33. У разі ненадання послуги, надання її не в повному обсязі або надання послуги неналежної якості виконавець зобов`язаний самостійно протягом місяця, що настає за розрахунковим, здійснити перерахунок вартості послуги за весь період її ненадання, надання не в повному обсязі або надання послуги неналежної якості відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
38. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2024 року.
40. Умови цього договору можуть бути змінені виключно за згодою сторін.
Як вказує Позивач і що не заперечується Відповідачем в Договорі допущено описку в заводському номері лічильника, а саме вказано « 18120952» із помилкою: замість цифри « 8» повинна бути літера «А», що підтверджується свідоцтвом про повірку законодавчо врегульованого засобу вимірювальної техніки № 2-1780-21, яке видано 06.04.2021 року Державним підприємством «Запорізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» відповідно до якого теплолічильник Січ-М зав. № 1А120952 за результатами повірки відповідає вимогам ДСТУ 3339-96, клас точності 4.
Позивач не надав суду доказів того, що з моменту укладення договору і до розгляду цієї справи судом він звертався до Відповідача із запереченнями та зауваженнями відносно невірно зазначеного заводського номеру лічильника, а також з пропозицією укладення додаткової угоди з метою виправлення допущеної технічної описки в заводському номері лічильника. Також сторони визнають, що за виключенням спірного періоду, Позивач здійснював оплату спожитої теплової енергії, обсяг якої визначався цим приладом обліку. Отже, вказане не спростовує факту оснащення будівлі приладом комерційного обліку Січ-М зав. № 1А120952.
На виконання умов Договору Позивач подавав Відповідачу звіти за теплову енергію за січень - лютий 2024 р., які подані за власним підписом та печаткою Позивача, копії яких надані Відповідачем до матеріалів справи та досліджені судом.
Як вказує Позивач 05.03.2024 року уповноважена особа позивача, телефоном запросила представника відповідача провести обстеження приладу обліку теплової енергії.
Також 05.03.2024 уповноваженими представниками відповідача Алексєєвою О.Р. та Антиповою Н.О. було складено акт обстеження теплового вузла та зняття показань комерційного/розподільчого приладу обліку теплової енергії, в якому зазначено, що прилад Січ-М заводський № 1А120952 некоректно висвітлює покази.
За змістом ч. 2 ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» виконавець комунальної послуги або інша особа, що здійснює розподіл обсягів комунальних послуг, забезпечує функціональну перевірку приладів розподілювачів теплової енергії. Порядок, періодичність такої перевірки визначаються договором між споживачем та виконавцем послуги або іншою особою, що здійснює розподіл обсягів комунальних послуг.
Оцінюючи доводи сторін суд також враховує, що ст. 9 Закону «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» визначено, що у разі виходу з ладу або втрати вузла комерційного обліку, до відновлення його роботи або заміни комерційний облік здійснюється розрахунково відповідно до методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, з урахуванням середнього споживання протягом попереднього опалювального періоду.
Пунктом 19 Правил №830 визначено - Комерційний облік послуги здійснюється вузлом (вузлами) комерційного обліку, що забезпечує загальний облік споживання послуги у будівлі, її частині (під`їзді), обладнаній окремим інженерним вводом, згідно з показаннями їх засобів вимірювальної техніки.
Методика розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг встановлює порядок розподілу між споживачами спожитих у будівлі/будинку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, обсяг споживання яких визначений за допомогою вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково у разі його (їх) відсутності, тимчасового виходу з ладу або втрати, та послуги з централізованого водовідведення, обсяг споживання якої визначається відповідно до обсягу споживання інших комунальних послуг.
Відповідно до п. 3 та п. 4 Розділу I Загальні положення Методики розподіл між споживачами загального обсягу спожитої комунальної послуги у будівлі/будинку за відповідний розрахунковий період (далі - розподіл) здійснюється з урахуванням показань вузлів комерційного та розподільного обліку (теплолічильників, лічильників холодної води, лічильників гарячої води), установлених як у приміщеннях, так і за їх межами, або приладів-розподілювачів теплової енергії, установлених на опалювальних приладах опалюваних приміщень, а в окремих випадках - розрахунково.
Для розподілу приймаються показання вузлів комерційного та розподільного обліку, приладів розподільного обліку теплової енергії станом на кінцеву дату розрахункового періоду, отримані виконавцем розподілу комунальної послуги, у спосіб, визначений договором про надання комунальної послуги.
У разі, якщо дата фактичного зняття показань вузлів комерційного обліку відрізняється від дати закінчення розрахункового періоду, то до розподілу приймається скориговане (приведене) споживання комунальної послуги на кінцеву дату розрахункового періоду. Для цього виконавець розподілу комунальних послуг коригує (приводить) споживання розрахунковим методом, а саме: визначається сума фактичного споживання на дату зняття показань вузла комерційного обліку комунальної послуги та добутку середньодобового споживання будівлею/будинком відповідної комунальної послуги на кількість днів від дати зняття показань до закінчення розрахункового періоду.
Середньодобове споживання комунальної послуги будівлею/будинком визначається як співвідношення споживання комунальної послуги за останні 12 місяців до кількості діб надання послуги у році (для послуги з постачання теплової енергії - за середнім споживанням попереднього опалювального періоду). У разі, якщо період споживання комунальної послуги менше 12 місяців (для послуги з постачання теплової енергії - відсутні дані за попередній опалювальний період), то для розрахунку середньодобового споживання використовується фактичний період споживання, але не менше 30 діб для послуги з постачання теплової енергії та не менше 15 діб для послуги з постачання гарячої води або послуги з централізованого водопостачання.
Згідно п. 3 розділу ХІ Методики №315 «Початок періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку визначається: за даними електронного архіву в разі отримання з нього інформації щодо дати початку періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку; з дати, що настає за днем останнього періодичного огляду вузла комерційного обліку (в разі відсутності електронного архіву). Кінцем періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку є день прийняття на абонентський облік відремонтованого або заміненого вузла комерційного обліку»
Згідно п.4 розділу ХІ Методики №315 «Загальний обсяг теплової енергії, спожитої у будівлі/будинку (групи нежитлових будівель та/або споруд, які є єдиним майновим комплексом) за період непрацездатності/відсутності вузла(ів) комерційного обліку теплової енергії у разі виходу його (їх) з ладу або втрати визначається для кожного розрахункового періоду, виходячи із середнього загального обсягу, спожитого у попередній опалювальний період або за фактичний час споживання протягом поточного опалювального періоду, але не менше 30 днів за формулою 43.
Розрахунок за формулою 43 здійснюється з використанням складових:
- Qбуд.i обсягу спожитої будівлею/будинком теплової енергії у повному аналогічному розрахунковому періоді попереднього опалювального сезону, Гкал. У разі відсутності даних за попередній опалювальний сезон до розрахунку приймаються обсяги споживання теплової енергії протягом поточного опалювального періоду (за фактичний час споживання послуги протягом поточного опалювального періоду, що складає не менше 30 днів). У разі, якщо фактичний час споживання послуги протягом поточного опалювального періоду складає менше 30 днів, то розрахунок фактичного обсягу спожитої у будівлі/будинку теплової енергії у розрахунковому періоді виконувати у відповідності до формули 11 розділу III цієї Методики;
- нормативної внутрішньої температури, °C;
- середньої добової фактичної температури зовнішнього повітря в розрахунковому періоді за період непрацездатності/відсутності вузла(ів) комерційного обліку теплової енергії у поточному опалювальному періоді, яка визначається за даними УкрГМЦ, °C;
- середньомісячної температуру зовнішнього повітря у повному аналогічному розрахунковому періоді попереднього опалювального сезону або середня фактична температура зовнішнього повітря у поточному опалювальному періоді (за фактичний час споживання послуги протягом поточного опалювального періоду, що складає не менше 30 днів), яка визначається за даними УкрГМЦ, ° C;
- кількості діб у розрахунковому періоді, у якому вузол комерційного обліку був непрацездатний/відсутній незалежно від кількості годин непрацездатності/відсутності, доба;
- кількості діб у розрахунковому періоді попереднього опалювального або кількість діб поточного опалювального періоду (за фактичний час споживання послуги протягом поточного опалювального періоду, що складає не менше 30 днів), доба.
Як вбачається з матеріалів справи та згідно технічним характеристиками приладу обліку теплової енергії Січ-М, зав. № 1А120952, а також згідно проекту, в якому вказана розрахункові втрати теплоносія, яка складає G - 5,91 м3, де мінімальна миттєва втрата теплоносія складає 0,35 м3/г, згідно температурного графіку котельні по вул. Святого Миколая, 79а, Т1=130°C; Т2=70°C.
Покази зафіксовані споживачем у журналі з приладу обліку, а саме температура, миттєва потужність та миттєва втрата:
17.02.2024 Т1=58,7°C; Т2=39,4°C м3\г=0,7 Гкал/г=0,025;
19.02.2024 Т1=62,36°C; Т2=38,30°C м3\г=0,6 Гкал/г=0,023;
23.02.2024 Т1=59,70°C; Т2=37,28°C м3\г=0,4 Гкал/г=0,011;
26.02.2024 Т1=57,64°C; Т2=36,57°C м3\г=0,4 Гкал/г=0,011;
28.02.2024 Т1=56,98°C; Т2=36,26°C м3\г=0,4 Гкал/г=0,010;
Здійснюючи перевірку фахівці Концерну обґрунтовано звернули увагу на некоректні зафіксовані споживачем у журналі вказані вище покази та, порівнявши їх з минулим опалювальним сезоном 2022-2023 та провівши аналіз показів ПО, миттєва потужності складала 0,308 Гкал/г при Т1-53,39°C; Т2-27,80°C, мали усі законні підстави для зняття приладу обліку теплової енергії на ремонт.
Оскільки останні коректні покази ВКО згідно журналу визначені на 07.02.2024 року та становлять 14014,094 ГДж., то початок періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку цілком правомірно визначено відповідачем - 08.02.2024р.
З огляду на вказані обставини у березні 2024 року Відповідач мав усі правові підстави здійснити корегування показів за лютий 2024, а тому зняв нарахування згідно наданих показів ВКО за весь місяць (-72,844889Гкал) та провів нарахування з 01.02.2024 по 07.02.2024 згідно показів (58,001416Гкал), та з 08.02.2024р. по 29.02.2024р. виходячи із середнього загального обсягу, спожитого у попередній опалювальний період по формулі 43 Методики, що склали 75,852174Гкал.
Оскільки кінцем періоду виходу з ладу вузла комерційного обліку є день прийняття на абонентський облік відремонтованого або заміненого вузла комерційного обліку, а станом на 31.03.2024 року ВКО не було відремонтовано чи замінено, тому нарахування за березень 2024р. обґрунтовано виконані Відповідачем теж виходячи із середнього загального обсягу та склали 502,78227ГДж =120,064406Гкал.
На даний час будівля Головного управління статистики у Запорізькій області обладнана новим приладом обліку теплової енергії SHARKY 775, який прийнято на облік 19.09.2024 замість того, що вийшов з ладу.
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що Відповідач діяв в межах вимог чинного законодавства та укладеного з Позивачем Договору, не порушивши жодних прав Позивача як споживача послуги з постачання теплової енергії, здійснений ним розрахунок обсягу та вартості спожитої у лютому 2024 року теплової енергії виходячи із середнього загального обсягу є обґрунтованим та таким, що відповідає вимогам вказаних законодавчих та нормативних актів.
Також суд враховує, що посилання представника Позивача на те, що суттєва зміна показів приладу обліку теплової енергії, встановлена Відповідачем, відбулась внаслідок того, що Управлінням статистики самостійно здійснювалося регулювання температури теплоносія шляхом зменшення отвору запірної арматури, само по себе свідчить про порушення Позивачем умов п. 18 Договору , в якому міститься пряма заборона втручання в роботу вузла комерційного обліку, а також норм ДБН В.2.5-67:2013 «Опалення, вентиляція та кондиціонування», затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 25.01.2013 р. № 24 та від 28.08.2013 р. № 410: 6.7.35. Не допускається застосовувати запірну арматуру як регулювальну; 6.7.35.1 Запірну арматуру, у тому числі кульові або пробкові крани, вентилі, поворотні заслінки, не допускається встановлювати на підводках до опалювальних приладів або в цих приладах для регулювання температури повітря у приміщенні замість автоматичних регуляторів температури повітря приміщення (терморегулятор або електронний регулятор витрати теплоносія).
Твердження представника Позивача про те, що вказані норми ДБН обов`язкові при будівництві нових об`єктів або реконструкції, судом до уваги не приймаються, оскільки в них безпосередньо зазначено, що вони встановлюють вимоги проектування до систем опалення і внутрішнього теплопостачання, загальнообмінної та аварійної вентиляції, повітряного опалення, кондиціонування й охолодження повітря будівель і споруд з метою забезпечення нормованих санітарно-епідеміологічних параметрів мікроклімату приміщень, виконання вимог безпеки та охорони навколишнього середовища, раціонального використання енергетичних ресурсів під час експлуатації.
Крім цього, самостійна та несанкціонована надавачем послуги (Відповідачем) зміна обсягу подачі теплоносія запірною арматурою, яка розташована, за поясненнями представника Позивача, до приладу обліку теплової енергії, суперечить не тільки проектній документації, але й свідчить про протиправне втручання Позивача в роботу вузла комерційного обліку теплової енергії з метою зменшення його показів, що є адміністративним правопорушенням, яке передбачене ч. 2 ст. 1033 Кодексу України про адміністративні правопорушення:
«Самовільний демонтаж, умисне знищення, пошкодження, розкомплектування, інше несанкціоноване втручання в роботу вузла комерційного обліку теплової енергії, гарячої чи питної води - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п`ятдесяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до двохсот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.»
Також посилання Позивача на необов`язковість ведення ним «Журналу обліку споживання теплової енергії» спростовуються умовами ч. 4 ст. 7 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», якою визначено, що . Власник (співвласники) будівлі або його (їх) представник мають право доступу до місць установлення вузлів комерційного обліку для перевірки схоронності та зняття показань, а також п. 18 Договору: «Власник (співвласники) будівлі або його (їх) представник (представники) має (мають) право доступу до місць установлення вузлів комерційного обліку для проведення перевірки схоронності та зняття показань. Вказане означає, що обов`язок контролю, зняття, звірки показів однаково покладено на споживача та виконавця, що обумовлює обов`язковість ведення Позивачем цього Журналу.
Інші доводи Позивача судом до уваги не приймаються, оскільки не спростовують вказаних вище висновків суду.
Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 11 ГПК України, суд при розгляді справи керується принципом верховенства права (ч. 1). Суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно із ст. 1291 Конституції України, ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна Сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За приписами ст. ст. 13 та 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на Сторони. Кожна Сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не Стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно зі ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Статтею 78 ГПК України визначено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Статтею 86 ГПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які Сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Також у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини в вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).
Підсумовуючи викладене, оцінивши надані сторонами докази, проаналізувавши норми чинного законодавства України, враховуючи предмет та визначені позивачем підстави позову, принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими, не підтвердженими належними, допустимими, достовірними, достатніми доказами, а тому не підлягають задоволенню.
Згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на Позивача.
Керуючись ст. ст. 129, 233, 237, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення в повному обсязі складено та підписано 09.12.2024р.
Суддя К.В.Проскуряков
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 17.12.2024 |
Номер документу | 123751494 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Проскуряков К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні