Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2024 року Справа№200/6997/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Галатіної О.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Донецької області (в. Італійська, 59, м. Маріуполь, ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлення- рішення,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецької області в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 23 травня 2024 року № 5896021/05-35, видане Головним управлінням ДПС у Донецькій області, яким ОСОБА_1 нараховано податок на доходи фізичних осіб за 2023 рік в сумі 6167,42 грн.
Позивач зазначає, що є власником земельних ділянок, цільове призначення "01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва".
13 вересня 2024 року позивач ОСОБА_1 отримав податкове повідомлення- рішення від 23 травня 2024 року № 5896021/05-35, видане ГУ ДПС у Донецькій області, визначення суми додаткового зобов`язання за 2023 рік на суму 6167,42 грн.
Разом з цим, посилаючись на той факт, що майно знаходиться на території Шахівської сільської територіальної громади Покровського району Донецької області, та беручи до уваги приписи пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, позивач вважає, що звільнений від сплати зазначеного податку.
Крім цього позивач наголошує, що приписи підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України в редакції Закону №3050-ІХ у частині декларування податкового зобов`язання за попередній період не підлягають застосуванню до дати набуття чинності Закону №3050-ІХ, тобто до 06.05.2023. До правовідносин, що склалися до 06.05.2023, - підлягають застосуванню приписи підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України в редакції Закону від 24.03.2022 №2142-IX.
Відтак, посилаючись на дію ст. 58 Конституції України, позивач просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою від 11.10.2024 року прийнято до розгляду позовну заяву і відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін суддею одноособово.
У відзиві на позовну заяву відповідач вказав на її безпідставність. З приводу застосування пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України по відношенню до позивача зазначив, що відповідно до Переліку №309 територію Шахівської сільської територіальної громади Покровського району Донецької області з 24.02.2022 віднесено до території можливих бойових дій. Таким чином, згідно вищезазначеного Переліку Шахівська сільська територіальна громада Покровського району Донецької області не включена до переліку територій активних бойових дій та не відноситься до територій тимчасово окупованих російською федерацією. А відтак позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Також відповідачем заявлено клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін, у зв`язку з чим Головне управління ДПС у Донецької області просило повідомити про час та дату судового засідання. У клопотанні наголошено, що дана справа є важливою для органів ДПС у зв`язку з вирішенням питання відносно сторони відповідача, потребує детального розгляду спору по суті, дослідження та з`ясування всіх обставин.
Ухвалою суду від 13.12.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Донецькій області про розгляд справи в порядку загального судового провадження.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Позивач ОСОБА_1 є власником земельних ділянок:
кадастровий номер 1422086600:01:000:0796, площею 5,9108 га, місце розташування: Донецька область, Добропільський район, Новоторецька сільська рада, на підставі державної реєстрації згідно державного акту на право власності на земельну ділянку ЯЕ № 204425, виданого 30 жовтня 2007 року Добропільською райдержадміністрацією. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності здійснена 02 лютого 2022 року, на підставі вказаного державного акту на право власності на земельну ділянку, що підтверджується відповідним витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
кадастровий номер 1422086600:01:000:1567, площею 0,0964 га, місце розташування: Донецька область, Добропільський район, Новоторецька сільська рада, на підставі державної реєстрації згідно державного акту на право власності на земельну ділянку ЯЕ № 204600, виданого 30 жовтня 2007 року Добропільською райдержадміністрацією. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності здійснена 02 лютого 2022 року, на підставі вказаного державного акту на право власності на земельну ділянку, що підтверджується відповідним витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Земельні ділянки мають цільове призначення "01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва".
Згідно змін в адміністративно-територіальному устрою, нині земельні ділянки знаходяться на території Шахівської сільської територіальної громади Покровського району Донецької області.
13 вересня 2024 року позивач ОСОБА_1 отримав податкове повідомлення- рішення від 23 травня 2024 року № 5896021/05-35, видане ГУ ДПС у Донецькій області, визначення суми додаткового зобов`язання за 2023 рік на суму 6167,42 грн. Код ТТГ місцезнаходження земельних ділянок UA14160270000099007.
До ППР № 5896021/05-35 додано Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) рік для фізичних осіб (крім фізичних осіб підприємців) власників земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь. Згідно цього розрахунку позивачу нараховано податку на доходи фізичних осіб за земельну ділянку площею 5,9108 га 6068,45 грн, та за земельну ділянку площею 0,0964 га 98,97 грн, а всього 6167,42 грн.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Згідно із до ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Законом України від 30.11.2021 року № 1914 Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень для платників податків - фізичних осіб, у яких у власності та/або користуванні (оренді, суборенді, емфітевзисі. постійному користуванні) є земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь, вводиться поняття мінімального податкового зобов`язання (далі - МПЗ).
За правилами п.п.170.14.3 п.170 ст. 170 Податкового кодексу України визначення загального мінімального податкового зобов`язання фізичним особам здійснюється контролюючими органами за податковою адресою таких осіб.
Мінімальне податкове зобов`язання обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру та/або на підставі оригіналів чи належним чином засвідчених копій відповідних документів платника податків, зокрема документів, що підтверджують право власності/користування.
При обчисленні мінімального податкового зобов`язання нормативна грошова оцінка земельних ділянок застосовується контролюючими органами з урахуванням вимог, встановлених пунктом 271.2 статті 271 цього Кодексу.
Податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку про сплату річного податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, на суму позитивного значення різниці між сумою загального мінімального податкового зобов`язання та сумою сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов`язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь (далі у цьому пункті - загальна сума сплачених податків, зборів, платежів), надсилається (вручається) платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня року, наступного за звітним.
Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб.
У подальшому строк дії воєнного стану продовжувався відповідними Указами Президента України та діє натепер.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Верховною Радою України 15.03.2022 року був прийнятий Закон України № 2120-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану, яким пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України був доповнений, зокрема, підпунктом 69.15 такого змісту:
Тимчасово, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов`язання за земельні ділянки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та/або за земельні ділянки, визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України..
Пунктом 4 цього Закону Кабінету Міністрів України доручено невідкладно забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Отже, підпунктом 69.15 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України встановлено пільгу на час введення воєнного стану для землекористувачів зі сплати загального мінімального податкового зобов`язання за земельні ділянки у випадку, зокрема, розташування таких земельних ділянок на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року за №1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Наказом від 22.12.2022 року за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 та затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у якому зазначено, зокрема, що з 24.02.2022 року територія Шахівської селищної територіальної громади відноситься до території можливих бойових дій (п. 1 розділу І).
Вказаний Перелік визначав територіями, на яких ведуться (велися) бойові дії/ розділ І/, як території можливих бойових дій /підрозділ 1/, так і території активних бойових дій /підрозділ 2/, з огляду на що Шахівська селищна територіальна громада віднесена до території, на якій з 24.02.2022 ведуться (велися) бойові дії, як то прямо було передбачено протягом 2022 та до травня 2023 року підпунктом 69.15 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.
У той же час, в редакції Закону України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно пункт 69.14 викладено таким чином:
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (абз. 1 п. 69.14). Платники плати за землю, які до дати набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з плати за землю за період березень 2022 - грудень 2023 року шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій (абз. 5 п. 69.14). Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмеживши його дію до 31.12.2022.
Отже, за нормами ПК України, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин та були чинні на момент виникнення спірних правовідносин, єдиною умовою для ненарахування та несплати зазначених податкових зобов`язань було розташування відповідних об`єктів нерухомого майна на території, на якій ведуться (велися) бойові дії.
Враховуючи наведене, в межах спірних правовідносин, позивач був звільнений від сплати земельного податку з фізичних осіб з 01 січня 2023 року по 30 квітня 2023 року.
Таким чином, податкове повідомлення рішення від 23 травня 2024 року № 5896021/05-35, видане Головним управлінням ДПС у Донецькій області, яким ОСОБА_1 нараховано податок на доходи фізичних осіб за 2023 рік в сумі 6167,42 грн. є протиправними та підлягає скасуванню в частині стягнення з позивача земельного податку за період з 01 січня 2023 року по 30 квітня 2023 року, тобто в сумі 2055,81 грн. (6167,42 грн./12 місяців х 4 місяці).
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог частин першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
За вказаних обставин, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Сума позову становила 6167,42 грн., позовні вимоги задоволено у розмірі 2055,81 грн., відсоток суми, на яку задоволено позовні вимоги, становить 33% (з урахуванням правил заокруглення).
При зверненні позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає судовий збір у розмірі 399,70грн. (1211, 20 грн х 33% та з урахуванням правил заокруглення).
Керуючись положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) Головного управління ДПС у Донецької області (в. Італійська, 59, м. Маріуполь, ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення- рішення, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 23 травня 2024 року № 5896021/05-35, яким ОСОБА_1 нараховано податок на доходи фізичних осіб за 2023 рік в сумі 6167,42 грн. в частині суми 2055,81 грн.
В іншій частині позовних вимог, - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецької області (в. Італійська, 59, м. Маріуполь, ЄДРПОУ 44070187) на користь ОСОБА_1 до ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 399 (триста дев`яносто дев`ять) грн. 70 коп.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Галатіна
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123753040 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Галатіна О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні