КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/6119/24
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: прокурор - керівник Голованівської окружної прокуратури (26500, Кіровоградська область, селище Голованівськ, вул. Паркова, 13) в інтересах держави,
відповідач: Вільшанська селищна рада (26600, Кіровоградська область, Голованівський район, селище Вільшанка, вул. Центральна, 15, код ЄДРПОУ 04365595)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Керівник Голованівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Вільшанської селищної ради про визнання протиправним та скасуванння рішення.
Позов мотивовано тим, що у ході вивчення стану законності у сфері земельних відносин встановлено порушення Вільшанською селищною радою вимог земельного законодавства під час прийняття рішень про зміну цільового призначення земельних ділянок комунальної власності. Зокрема пунктом 1.5 рішення Вільшанської селищної ради №1018 від 30.08.2023 року надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення наданої йому в оренду земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби (01.08) на - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01). Прокурор стверджує про незаконність цього рішення, оскільки воно суперечить статтям 20, 34 Земельного кодексу України та статті 36 Закону України "Про охорону земель". Тож прокурор, посилаючись на те, що вказаним рішенням порушено інтереси держави у сфері земельних відносин, просить суд:
- визнати протиправним та скасувати п.1.5 рішення Вільшанської селищної ради №1018 від 30.08.2023 року "Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки", яким надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки з КВЦП 01.08 для сінокосіння та випасання худоби на 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 3524355100:02:000:1060, площею 6,2434 га, яка розташована на території Вільшанської селищної територіальної громади за межами смт. Вільшанка та перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №20-07-23 від 17.07.2023 року, зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.07.2023 року, номер запису 51193355.
Ухвалою судді від 23.09.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою суд залучив до участі в справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_1 .
Відповідач подав відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що оскаржуване рішення є законним, і не передбачає зміни категорії земель (землі сільськогосподарського призначення) чи виду угідь (пасовища).
Прокурор подав відповідь на відзив із тими ж аргументами, які наведені у позовній заяві.
Від третьої особи пояснення щодо позову та відзиву не надходили.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини.
Вільшанська селищна рада є органом місцевого самоврядування Вільшанської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області.
У серпні 2021 року Вільшанська селищна рада прийняла рішення №419 від 13.08.2021 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди гр. ОСОБА_1 ", яким надала дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди терміном на 30 років, для сінокосіння та випасання худоби (код КВЦПЗ 01.08), орієнтовною площею 6,8000 га (пасовища), за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, які перебувають у запасі, на території Вільшанської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області, за межами смт Вільшанка.
У грудні 2021 року на підставі цього рішення за замовленням ОСОБА_1 інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_2 розробив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
За цим проектом землеустрою була сформована земельна ділянка площею 6,2434 га, яка 20.12.2021 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 3524355100:02:000:1060 з цільовим призначенням - для сінокосіння та випасання худоби (код 01.08), форма власності комунальна.
У липні 2023 року Вільшанська селищна рада прийняла рішення №990 від 07.07.2021 року "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для сінокосіння та випасання худоби", яким зокрема затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 30 років ОСОБА_1 загальною площею 6,2434 га для сінокосіння і випасання худоби (КВЦПЗ: 01.08.) за адресою: Кіровоградська область, Голованівський район, Вільшанська селищна рада. Передала ОСОБА_1 в оренду терміном на 30 років земельну ділянку загальною площею 6,2434 га, з них 6,2434 га - пасовища (кадастровий номер 3524355100:02:000:1060), для сінокосіння і випасання худоби, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, які перебувають у запасі, на території Вільшанської селищної територіальної громади Голованівського район, Кіровоградської області, за межами смт. Вільшанка. Встановлено орендну плату за користування земельною ділянкою в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі цього рішення між Вільшанською селищною радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки №20-07-23 від 17.07.2023 року, за умовами якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку кадастровий номер 3524355100:02:000:1060 площею 6,2434 га для сінокосіння та випасання худоби, строком на 30 років.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25.07.2023 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 352368500:02:000:1189 за Вільшанською селищною радою та речове право (право оренди) за ОСОБА_1 .
У серпні 2023 року Вільшанська селищна рада прийняла рішення №1018 від 30.08.2023 року "Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки", пунктом 1.5 якого надала ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3524355100:02:000:1060 площею 6,2434 га, шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки з КВЦП 01.08 - для сінокосіння та випасання худоби на 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
У серпні 2024 року Вільшанська селищна рада на запит керівника Голованівської окружної прокуратури повідомила, що нею рішення про затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, чи передбачає зміну цільового призначення, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3524355100:02:000:1060 не приймалося, а зміни до договору оренди землі щодо цієї земельної ділянки не вносилися.
Керівник Голованівської окружної прокуратури, використовуючи повноваження, надані статтями 23, 24 Закону України "Про прокуратуру", звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.
Відповідно до статті 18 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.
Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Згідно зі статтею 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.
Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.
У статті 20 ЗК України наведений такий порядок встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок:
1. При встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення.
При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
2. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо:
- земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу;
- земельних ділянок приватної власності - їх власниками.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об`єктах природно-заповідного фонду, та земельних ділянок лісогосподарського призначення), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою.
Зміна землекористувачем цільового призначення земельної ділянки державної, комунальної власності, наданої йому в користування (крім постійного користування) без проведення земельних торгів для провадження певної діяльності, не повинна призводити до провадження ним на такій земельній ділянці іншої діяльності (крім випадків розташування на земельній ділянці будівель, споруд, що перебувають у власності землекористувача).
5. Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила його застосування з визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Зазначені класифікатор та правила використовуються для ведення Державного земельного кадастру і містобудівного кадастру.
Віднесення земельних ділянок до певних категорії та виду цільового призначення земельних ділянок має відповідати класифікатору та правилам, зазначеним в абзаці першому цієї частини.
6. Зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує:
- розроблення документації із землеустрою (крім випадків формування земельної ділянки із земель державної та комунальної власності, не сформованих у земельні ділянки);
- прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування (крім рішень про встановлення і зміну цільового призначення земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють такі органи).
Відповідно до статті 21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Згідно зі статтею 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
До земель сільськогосподарського призначення належать:
а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);
б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі під об`єктами виробництва біометану, які є складовими комплексів з виробництва, переробки та зберігання сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Відповідно до частин 1, 2 статті 34 ЗК України ("Землі для сінокосіння і випасання худоби") громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.
Частиною 1 статті 83 ЗК України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.
Згідно зі статтею 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Частиною 1 статті 96 ЗК України установлено, що землекористувачі зобов`язані: а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Частинами 1, 2 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За правилами частини 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У статті 123 ЗК України установлений такий порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування:
1. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
- надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
- формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
2. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
3. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність та користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору.
12. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:
- затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
- надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.
15. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
16. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду регламентований статтею 124 ЗК України, яка передбачає таке:
1. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
2. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
3. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до статті 127 ЗК України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), а також передача акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, яке утворилося шляхом перетворення державного підприємства, в суборенду земельних ділянок державної власності, що були передані зазначеним господарським товариствам в оренду відповідно до статті 120-1 цього Кодексу, здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Стаття 134 ЗК України передбачає обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або передачі їх у користування на конкурентних засадах (на земельних торгах).
Відповідно до частини 1 статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з абзацом 16 частини 2 статті 134 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності зокрема у разі передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Частиною 3 статті 134 ЗК України передбачено, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу.
Відповідно до статей 24, 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з частиною 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частинами 1, 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до статті 22 Закону України "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Частиною 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про землеустрій", цільове призначення земельної ділянки - допустимі напрями використання земельної ділянки відповідно до встановлених законом вимог щодо використання земель відповідної категорії та визначеного виду цільового призначення.
Додатком 58 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 року, передбачений Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила їх застосування, який містить такі норми:
1. Загальні положення
Класифікатор призначений для використання органами державної влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами, які здійснюють землеустрій, землевласниками та землекористувачами.
Класифікатор призначений для вирішення таких основних завдань:
- забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у Державному земельному кадастрі;
- застосування єдиних підходів під час визначення видів цільового призначення земельних ділянок, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів;
- отримання інформації, необхідної для нарахування та справляння плати за землю;
- встановлення відповідності виду цільового призначення земельних ділянок та виду функціонального призначення території;
- забезпечення потреб під час планування просторового розвитку територій, ведення містобудівного кадастру.
Вид цільового призначення земельної ділянки - визначений відповідно до встановлених законом вимог конкретний напрям використання земельної ділянки та її правовий режим в межах відповідної категорії земель та функціонального призначення територій.
Об`єктами класифікації у Класифікаторі є земельні ділянки з певним видом їх цільового призначення в межах відповідних категорій земель та функціональних зон територій.
Одиницею класифікації є вид цільового призначення земельної ділянки. Земельній ділянці визначається один вид цільового призначення.
2. Визначення виду цільового призначення земельної ділянки.
Під час встановлення цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення в межах відповідних функціональних зон територій.
Встановленим вид цільового призначення земельної ділянки вважається з моменту прийняття відповідного рішення органом державної влади, органом місцевого самоврядування, власником земельної ділянки в межах повноважень, визначених законодавством, та внесення відповідних відомостей про її цільове призначення до Державного земельного кадастру.
3. Зміна цільового призначення земельної ділянки.
Під час зміни цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Зміна виду цільового призначення земельної ділянки відповідно його коду та назви здійснюється згідно з вимогами статті 20 і пункту 23 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України.
Пунктом 23 розділу X "Перехідні положення" ЗК України передбачено, що до внесення до Державного земельного кадастру відомостей про функціональні зони зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Рішення про зміну цільового призначення земельних ділянок у таких випадках приймається щодо:
- земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу;
- земельних ділянок приватної власності - сільськими, селищними, міськими радами, на території яких розташована відповідна земельна ділянка.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що передбачає зміну цільового призначення земельної ділянки приватної власності, розробляється без надання дозволу на його розроблення.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що передбачає зміну цільового призначення земельної ділянки, затверджується органом, що приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки.
Частиною 2 статті 36 Закону України "Про охорону земель" установлено, що зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення допускається лише за умови обґрунтування доцільності такої зміни в порядку, визначеному законом.
Згідно з частиною 3 статті 37 Закону України "Про охорону земель" (в редакції Закону України № 2321-IX від 20.06.2022 року, який набрав чинності 10.07.2022 року) зміна сіножатей, пасовищ та перелогів на інші угіддя в межах земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, переданих у користування на умовах оренди, емфітевзису, забороняється. Ця вимога не поширюється на зміну угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, право оренди, емфітевзису щодо яких виникло до набрання чинності цією частиною.
Суд зазначає, що Вільшанська селищна рада є розпорядником земель комунальної власності, розташованих на території громади, і вправі приймати рішення щодо передачі земельних ділянок комунальної власності у власність та користування громадянам та юридичним особам відповідно до Земельного кодексу України, щодо організації землеустрою на землях комунальної власності, належних територіальній громаді.
У спірних правовідносинах громадянин ОСОБА_1 , бажаючи отримати у користування для сінокосіння і випасання худоби земельну ділянку за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Вільшанської селищної територіальної громади, з метою формування її як об`єкту цивільних прав у 2021 року звернувся до Вільшанської селищної ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, установленому статтею 123 ЗК України.
За правилами частини 1 статті 34, частин 2, 3 статті 134 ЗК України земельні ділянки комунальної власності такої категорії та за таким видом цільового призначення надаються громадянам лише на умовах оренди і в позаконкурентний спосіб - без проведення земельних торгів, на відміну від земельних ділянок сільськогосподарського призначення для здійснення інших видів діяльності (як-то: ведення особистого селянського господарства, садівництва, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства), набуття яких громадянами здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах). Відповідно до частини 2 статті 20 ЗК України користувач такої земельної ділянки, наданої йому в оренду без проведення земельних торгів, не може змінювати цільове призначення земельної ділянки, що може призвести до провадження ним на земельній ділянці іншої діяльності (крім випадків розташування на земельній ділянці будівель, споруд, що перебувають у власності землекористувача). Також згідно зі статтями 36, 37 Закону України "Про охорону земель" забороняється зміна виду угідь таких земельних ділянок сільськогосподарського призначення сіножатей і пасовищ, які характеризуються власним правовим режимом і екосистемними функціями, на інші земельні угіддя, зокрема на ріллю та багаторічні насадження.
ОСОБА_1 , отримавши у липні 2023 року таку земельну ділянку у користування (в оренду) для сінокосіння і випасання худоби (код 01.08, склад угідь пасовища) строком на 30 років, вже у серпні 2023 року звернувся до відповідача з метою зміни її цільового призначення, а саме виду цільового використання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01). Такий вид цільового призначення передбачає використання земельної ділянки для виробництва (вирощування) сільгосппродукції. Передача в оренду громадянам земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за загальним правилом здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Відповідач надав ОСОБА_1 дозвіл на розробку документації із землеустрою з метою зміни цільового призначення земельної ділянки з 01.08 "для сінокосіння і випасання худоби" на 01.01 "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", про що прийняв оскаржуване рішення №1018 від 30.08.2023 року (пункт 1.5).
Це рішення суперечить частині 2 статті 20 ЗК України, якою заборонено зміну цільового призначення земельної ділянки комунальної власності, наданої громадянину в користування (оренду) без проведення земельних торгів для сінокосіння і випасання худоби. Реалізація цього рішення може призвести до розорювання пасовищ, нецільового використання та псування землі, що належить територіальній громаді.
Оскаржуване рішення прийняте з порушенням порядку зміни цільового призначення земель, що згідно з пунктом "а" статті 21 ЗК України, частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є підставою для визнання його недійсним.
Тож позов прокурора, поданий ним в порядку представництва інтересів держави у сфері охорони земель, про визнання цього рішення протиправним та його скасування слід задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Такі витрати позивач у даній справі не поніс.
Керуючись статтями 9, 53, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов керівника Голованівської окружної прокуратури задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати пункт 1.5 рішення Вільшанської селищної ради №1018 від 30.08.2023 року "Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123753903 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні