ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2024 рокусправа № 380/10416/21зал судових засідань № 11
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Петровської А.М.
представника позивача Петречківа Н.-Д.Я.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові за правилами загального позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Регно Італія УА" до Державної митної служби України, Львівської митниці Держмитслужби про визнання протиправними та скасування карток відмови у прийнятті митної декларації
в с т а н о в и в:
І. Стислий виклад позицій учасників справи
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Регно Італія УА» код ЄДРПОУ 39200881, місцезнаходження: 79057, м. Львів, вул. Княгині Ольги, 8 до Галицької митниці Держмитслужби код ЄДРПОУ 43348711, місцезнаходження: 79000, м. Львів, вул. Костюшка, 1, у якій просить суд:
- визнати протиправними та скасувати картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: № UA209170/2021/00001, № UA209170/2021/00015, № UA209170/2021/00014, №UA209170/2021/00035, №UA209170/2021/00051, №UA209170/2021/00085, №UA209170/2021/00086, №UA209170/2021/00112, №UA209170/2021/00154, №UA209170/2021/00192, №UA209170/2021/00201, №UA209170/2021/00195, №UA209170/2021/00202, №UA209170/2021/00193, №UA209170/2021/00198, №UA209170/2021/00196, №UA209170/2021/00235, №UA209170/2021/00264, №UA209170/2021/00265, №UA209170/2021/00295, №UA209170/2021/00296, №UA209170/2021/00297, №UA209170/2021/00298, №UA209170/2021/00299, №UA209170/2021/00306, №UA209170/2021/00325, №UA209170/2021/00324, №UA209170/2021/00347, №UA209170/2021/00348, №UA209170/2021/00350, №UA209170/2021/00354, №UA209170/2021/00353, №UA209170/2021/00352, №UA209170/2021/00355, №UA209170/2021/00351, №UA209170/2021/00358, №UA209170/2021/00377, №UA209170/2021/00376, №UA209170/2021/00378, №UA209170/2021/00391, №UA209170/2021/00389, №UA209170/2021/00390, №UA209170/2021/00413, №UA209170/2021/00423, №UA209170/2021/00425, №UA209170/2021/00424, №UA209170/2021/00426, №UA209170/2021/00472, №UA209170/2021/00475, №UA209170/2021/00474, №UA209170/2021/00471, №UA209170/2021/00480, №UA209170/2021/00506, №UA209170/2021/00529, №UA209170/2021/00542, №UA209170/2021/00554, №UA209170/2021/00557, №UA209170/2021/00584, №UA209170/2021/00585, №UA209170/2021/00598, №UA209170/2021/00607, №UA209170/2021/00627, №UA209170/2021/00628, №UA209170/2021/00640, №UA209170/2021/00639, №UA209170/2021/00670, №UA209170/2021/00669.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що між позивачем (покупець) та TOSO S.p.A., (постачальник) укладено зовнішньоекономічні договори поставки (контракти) № 05-12/18 Pumb, № 14-05/19 Alfa від 14.05.2019, №15-11/18 Pivdennyi від 15.11.2018, №02-07/18 від 02.07.2018. Відповідно до пункту 1.1. згаданих договорів постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупцеві товар, що визначений у договорах, зокрема: алкогольну та/або безалкогольну продукцію, вільний від прав та претензій третіх осіб, а покупець зобов`язаний прийняти зазначений вище товар і оплатити його вартість. На підставі вказаних договорів на митну територію України згідно з поданими митними деклараціями ввезено, зокрема: напої на основі вина ігристі ароматизовані (суміш на основі зброджених напоїв): ароматизований винний напій ігристий Fiorelli Fragolino Bianco; Fragolino Bianco Rosso, Fragolino Rosso; Fiorelli Fragolino Bianco, Pesca; Fiorelli Pesca; Fiorelli Frizzanti Rosso у скляних пляшках місткістю 0,75 л, з вмістом спирту етилового не більше 8,5% об. Галицькою митницею Держмитслужби сформовано картки відмови в прийнятті митних декларацій, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення з причин: неможливості завершення митного оформлення у зв`язку з невірним заповненням граф 47 товару № 1 та В митної декларації, а саме: застосовано неправильну ставку акцизного податку, чим порушено ст. 215.3.1 Податкового кодексу України, ст. 293-295 Митного кодексу України. При заповненні митної декларації у гр. 47 позивачем визначено ставку акцизного податку в розмірі 8,02 грн за 1 літр. У підпункті 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України код товару, який ввозить підприємство згідно УКТ ЗЕД 2206 00 39 00 згадується в двох різних колонках таблиці ставок акцизного податку (в одному випадку ставка податку для товару із кодом згідно УКТ ЗЕД 2206 00 39 00 становить 11,65 грн за 1 літр, а в іншому випадку 8,02 грн за 1 літр). Таким чином, вказавши на необхідність внесення змін у гр. 47 митної декларації, відповідач тим самим зазначив, що до такого товару необхідно застосувати ставку акцизного податку в розмірі 11,65 грн за 1 літр. Позивач зазначає, що така позиція відповідача не заслуговує на увагу, оскільки до товарів, які ввозить ТзОВ «Регно Італія УА» необхідно застосовувати ставку акцизного податку в розмірі 8,02 грн за 1 літр. Оскільки відповідно до підпункту 14.1.4 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції). Згідно з підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу у товарній позиції 2206 за кодом 2206 00 39 00 згідно з УКТ ЗЕД класифікуються алкогольні напої як «вина та інші зброджені напої (у тому числі суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв)», які, оподатковуються за ставкою акцизного податку 8,02 гривні за 1 літр. Крім того, згідно з тим же підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу у товарній позиції 2206 за кодом 2206 00 39 00 згідно з УКТ ЗЕД класифікуються «вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані)», які оподатковуються за ставкою акцизного податку 11,65грн за 1 літр. Отже, вказаний товар, згідно з УКТ ЗЕД 2206 00 39 00 згадується в двох різних колонках таблиці ставок акцизного податку. В одному випадку ставка податку для товару із кодом згідно УКТ ЗЕД 2206 00 39 00 становить 11,65 грн (вина ігристі та вина газовані, зброджені напої) за 1 літр, а в іншому випадку 8,02 грн за 1 літр (суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв). Враховуючи те, що ТзОВ «Регно Італія УА» імпортує суміші на основі зброджених напоїв, а не вина ігристі та вина газовані, та зброджені напої, до таких товарів необхідно застосовувати ставку акцизного податку в розмірі 8,02 грн за 1 літр.
31.08.2021 Державна митна служба України подала до суду відзив на позовну заяву, у якому просила у задоволенні позову відмовити повністю. Відзив обґрунтований тим, що відповідачем у справі має бути митний орган, який приймав картки відмови в прийнятті митної декларації. Вказує, що Держмитслужба жодних рішень відносно позивача не приймала, його права та інтереси не порушувала.
06.09.2021 Львівська митниця подала до суду відзив на позовну заяву, у якому просила у задоволенні позову відмовити повністю. Відзив обґрунтований тим, що згідно із вимогами Податкового кодексу України ставка податку 8,02 застосовується виключно до товарів згідно з кодом УКТ ЗЕД 2206 в іншому місці не зазначеному, проте в спірному випадку позивачем ввозився товар згідно з кодом УКТ ЗЕД 2206 00 39 00, що виключає підстави для застосування до нього ставки податку 8,02 грн. Можливість застосування цієї ставки пов`язана із відсутністю коду товару в іншій ставці, зокрема, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00, 2206 00 39 00, 2206 00 31 00, 2206 00 51 00, 2205 00 81 00, коди яких окремо обумовлені в підпункті 215.3.1 п.215.3 ст.2015 Податкового кодексу України. Правильність визначення позивачем коду товару 2206 00 39 00 сторонами не оспорюється, а тому необхідно застосовувати ставку акцизного податку 11,65 грн, яка визначена саме для цього коду товарів. Зазначає, що у всіх митних деклараціях товар поіменовано як «ароматизований винний напій», що, на думку відповідача, в повному обсязі відповідає опису товару за ставкою 11,65 грн. за 1 літр згідно підпункту 215.3.1 п 215.3 ст. 215 Податкового кодексу: вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження, які розливаються у пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу «гриб», що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок, та/або мають надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар при температурі 20 градусів цельсія. Вважає, що жодна неоднозначність (множинне) трактування в даному випадку із врахуванням фактичних обставин відсутня, оскільки позивачем ввозився товар згідно з кодом УКТ ЗЕД 2206 00 39 00, що виключає підстави для застосування до нього ставки податку 8,02 грн.
В ході нового розгляду справи сторони заяв по суті справи до суду не подавали.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав. Просив суд позов задовольнити повністю.
Відповідач явку представника у судове засідання не забезпечив, належним чином повідомлений про час, дату і місце розгляду справи, клопотань, пов`язаних із розглядом справи до суду не надходило.
ІІ. Рух справи
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 26.10.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.05.2022 позов товариства з обмеженою відповідальністю Регно Італія УА до Державної митної служби України, Львівської митниці Держмитслужби про визнання протиправними та скасування карток відмови у прийнятті митної декларації задоволено повністю.
Постановою Верховного Суду від 24.10.2023 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26.10.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.05.2022 у справі № 380/10416/21 скасовано в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними і скасування карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: № UA209170/2021/00001, №UA209170/2021/00015, № UA209170/2021/00014, № UA209170/2021/00035, №UA209170/2021/00051, № UA209170/2021/00085, № UA209170/2021/00086, №UA209170/2021/00112, № UA209170/2021/00154, № UA209170/2021/00192, №UA209170/2021/00201, № UA209170/2021/00195, № UA209170/2021/00202, №UA209170/2021/00193, № UA209170/2021/00198, № UA209170/2021/00196, №UA209170/2021/00235, № UA209170/2021/00264, № UA209170/2021/00265, №UA209170/2021/00295, № UA209170/2021/00296, № UA209170/2021/00297, №UA209170/2021/00298, № UA209170/2021/00299, № UA209170/2021/00306, №UA209170/2021/00325, № UA209170/2021/00324, № UA209170/2021/00347, №UA209170/2021/00348, № UA209170/2021/00350, № UA209170/2021/00354, №UA209170/2021/00353, № UA209170/2021/00352, № UA209170/2021/00355, №UA209170/2021/00351, № UA209170/2021/00358, № UA209170/2021/00377, №UA209170/2021/00376, № UA209170/2021/00378, № UA209170/2021/00391, №UA209170/2021/00389, № UA209170/2021/00390, № UA209170/2021/00413, №UA209170/2021/00423, № UA209170/2021/00425, № UA209170/2021/00424, №UA209170/2021/00426, № UA209170/2021/00472, № UA209170/2021/00475, №UA209170/2021/00474, № UA209170/2021/00471, № UA209170/2021/00506, №UA209170/2021/00529, № UA209170/2021/00542, № UA209170/2021/00554, №UA209170/2021/00557, № UA209170/2021/00584, № UA209170/2021/00607, №UA209170/2021/00627, № UA209170/2021/00628, № UA209170/2021/00640, №UA209170/2021/00670, № UA209170/2021/00669, які стосуються товарів FRAGOLINO BIANCO, імпортованого у скляних пляшках місткістю 0,75 л, 0,20 л, FRAGOLINO ROSSO, PESCA, FIORELLI FRIZZANTI BIANCO, MOSCATO BLUE FIORELLI, FRAGOLINO BIANCO DRY, FIORELLI FRIZZANTI№ ROSSO, SPRITZ FIORELLI Coctail.
Ухвалено нове судове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю РЕГНО ІТАЛІЯ УА у згаданій частині.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26.10.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.05.2022 у справі № 380/10416/21 скасовано також в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними і скасування карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: №UA209170/2021/00585, №UA209170/2021/00598, № UA209170/2021/00639, № UA209170/2021/00480, які стосуються товарів FRAGOLINO BIANCO, імпортованого у жестяних банках, COCTAIL SPRITZ, ввезеного наливом у цистерну об`ємом 20000л., у цій частині позовних вимог направлено на новий розгляд до Львівського окружного адміністративного суду.
Ухвалою від 22.11.2023 суд прийняв справу до розгляду.
Ухвалою від 05.02.2024 суд залишив позов без розгляду.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024 згадану ухвалу суду скасовано, а справу скеровано для продовження розгляду.
Ухвалою від 28.06.2024 суд продовжив розгляд справи.
Ухвалою від 23.09.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Заходи забезпечення позову та доказів, у тому числі шляхом їх витребування, не вживались.
ІІІ. Фактичні обставини справи
02.07.2018 між ТОВ «Регно Італія УА» (покупцем) та TOSO S.p.A. (постачальником) укладено зовнішньоекономічний договір поставки (контракт) № 02-07/18.
15.11.2018 між ТОВ «Регно Італія УА» (покупцем) та TOSO S.p.A. (постачальником) укладено зовнішньоекономічний договір поставки (контракт) № 15-11/18 Pivdennyi.
05.12.2018 між ТОВ «Регно Італія УА» (покупцем) та TOSO S.p.A. (постачальником) укладено зовнішньоекономічний договір поставки (контракт) № 05-12/18 Pumb.
15.05.2019 між ТОВ «Регно Італія УА» (покупцем) та TOSO S.p.A. (постачальником) укладено зовнішньоекономічний договір поставки (контракт) №14-05/19 Alfa.
Відповідно до п. 1.1. зазначених контрактів, в порядку та на умовах, визначених договором, постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупцеві товар, що визначений у цьому договорі, зокрема: алкогольну та/або безалкогольну продукцію, вільний від прав та претензій третіх осіб, а покупець зобов`язаний прийняти зазначений вище товар і оплатити його вартість.
На підставі вказаних договорів від 02.07.2018 № 02-07/18, від 15.11.2018 № 15-11/18 Pivdennyi, від 05.12.2018 № 05-12/18 Pumb, від 14.05.2019 № 14-05/19 Alfa позивачем ТОВ «Регно Італія УА» на митну територію України ввезені напої на основі вина ігристі ароматизовані (суміш на основі зброджених напоїв): ароматизований винний напій ігристий (Fiorelli Fragolino Bianco; Fragolino Bianco Rosso, Fragolino Rosso; Fiorelli Fragolino Bianco, Pesca; Fiorelli Pesca; Fiorelli Frizzanti Rosso), у скляних пляшках місткістю 0,75 л. з вмістом спирту етилового не більше 8,5 % об. Зброджені напої одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння винограду з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додавання спирту), безалкогольних напоїв (води, підсолоджувачів, лимонної кислоти та ароматизаторів). Склад: вино (51 %), демінералізована вода (42 %), сахароза (6,9 %), ароматизатор (0,1 %), сільфіти.
Для митного оформлення ТзОВ «Регно Італія УА» подано Галицькій митниці Держмитслужби митні декларації: МД-2 UA 209170/2021/000057, МД-2 UA 209170/2021/000892, МД-2 UA 209170/2021/000884, МД-2 UA 209170/2021/002626, МД-2 UA 209170/2021/004345, МД-2 UA 209170/2021/006421, МД-2 UA 209170/2021/006437, МД-2 UA 209170/2021/008669, МД-2 UA 209170/2021/010442, МД-2 UA 209170/2021/012494, МД-2 UA 209170/2021/012953, МД-2 UA 209170/2021/012552, МД-2 UA 209170/2021/012987, МД-2 UA 209170/2021/012495, МД-2 UA 209170/2021/012713, МД-2 UA 209170/2021/012547, МД-2 UA 209170/2021/014847, МД-2 UA 209170/2021/017270, МД-2 UA 209170/2021/017275, МД-2 UA 209170/2021/018638, МД-2 UA 209170/2021/018639, МД-2 UA 209170/2021/018640, МД-2 UA 209170/2021/018641, МД-2 UA 209170/2021/018642, МД-2 UA 209170/2021/019288, МД-2 UA 209170/2021/020532, МД-2 UA 209170/2021/020514, МД-2 UA 209170/2021/021561, МД-2 UA 209170/2021/021563, МД-2 UA 209170/2021/021564, МД-2 UA 209170/2021/021566, МД-2 UA 209170/2021/021572, МД-2 UA 209170/2021/021573, МД-2 UA 209170/2021/021567, МД-2 UA 209170/2021/021574, МД-2 UA 209170/2021/022057, МД-2 UA 209170/2021/023184, МД-2 UA 209170/2021/023191, МД-2 UA 209170/2021/023185, МД-2 UA 209170/2021/023834, МД-2 UA 209170/2021/023829, МД-2 UA 209170/2021/023826, МД-2 UA 209170/2021/025172, МД-2 UA 209170/2021/026100, МД-2 UA 209170/2021/026094, МД-2 UA 209170/2021/026101, МД-2 UA 209170/2021/026095, МД-2 UA 209170/2021/028013, МД-2 UA 209170/2021/028058, МД-2 UA 209170/2021/028015, МД-2 UA 209170/2021/028004, МД-2 UA 209170/2021/028447, МД-2 UA 209170/2021/030613, МД-2 UA 209170/2021/032335, МД-2 UA 209170/2021/034538, МД-2 UA 209170/2021/035844, МД-2 UA 209170/2021/036093, МД-2 UA 209170/2021/037841, МД-2 UA 209170/2021/037842, МД-2 UA 209170/2021/038494, МД-2 UA 209170/2021/039468, МД-2 UA 209170/2021/040068, МД-2 UA 209170/2021/040070, МД-2 UA 209170/2021/040867, МД-2 UA 209170/2021/040864, МД-2 UA 209170/2021/042337, МД-2 UA 209170/2021/042304.
Поданими митними деклараціями, задекларовано для митного оформлення товар, який ввозиться на територію України, а саме напої на основі вина ігристі ароматизовані (суміш на основі зброджених напоїв): ароматизований винний напій ігристий Fiorelli Fragolino Bianco; Fragolino Bianco Rosso, Fragolino Rosso; Fiorelli Fragolino Bianco, Pesca; Fiorelli Pesca; Fiorelli Frizzanti Rosso у скляних пляшках місткістю 0,75 л.
Одночасно з митними деклараціями декларантом було надано відповідачу ряд документів, зокрема рахунки-фактури (інвойси), сертифікати якості, пакувальні листи, автотранспортні накладні, сертифікати з перевезення товару, висновки за результатами досліджень експертного підрозділу Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи, рахунки-фактури про надання транспортно-експедиційних послуг від виконання договорів про транспортно-експедиційні послуги, зовнішньоекономічні договори, інші некласифіковані документи, зокрема описи технологічного процесу, копії судових рішень у адміністративних справах, копії митних декларацій країни відправлення.
Подання документів до митних декларацій сторонами не оспорюється.
Зі змісту поданих до суду карток відмови, митних декларацій, судом встановлено, що до митного оформлення позивачем подавались однотипні документи.
Суд встановив, що декларантом у графах 31 «вантажні місця та опис товару» митних декларацій зазначено: «напої на основі вина ігристі ароматизовані (суміш на основі зброджених напоїв), зброджені напої одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння винограду з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об`ємних одиниць (без додавання спирту), безалкогольних напоїв (води, підсолоджувачів, лимонної кислоти та ароматизаторів). Склад: вино (51 %), демінералізована вода (42 %), сахароза (6,9 %), ароматизатор (0,1 %), сільфіти».
Проте, Галицька митниця Держмитслужби сформувала наступні картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: №UA209170/2021/00585, №UA209170/2021/00598, № UA209170/2021/00639, № UA209170/2021/00480, які стосуються товарів FRAGOLINO BIANCO, імпортованого у жестяних банках, COCTAIL SPRITZ, ввезеного наливом у цистерну об`ємом 20000л.
Відповідач Львівська митниця відмовив у митному оформленні (випуску) товарів з таких причин: «Неможливо завершити митне оформлення у зв`язку з невірним заповненням граф 47 та «В» митної декларації, а саме: застосовано невірну ставку акцизного податку, чим порушено вимоги підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України, статей 293-295 МК України».
Вважаючи згадані картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення протиправними, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
IV. Позиція суду
Вирішуючи спір по суті, суд враховуючи висновки Верховного Суду у цій справі, керувався такими мотивами.
Відповідно до підпункту 14.1.4 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) акцизний податок непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).
Підпункт 212.1.2 пункту 212.1 статті 212 ПК України визначає, що платниками податку є особа суб`єкт господарювання, яка ввозить підакцизні товари (продукцію) на митну територію України.
Згідно з підпунктом 213.1.3 пункту 213.1 статті 213 ПК України об`єктами оподаткування є, зокрема, операції з ввезення підакцизних товарів (продукції) на митну територію України.
У разі обчислення податку із застосуванням специфічних ставок з підакцизних товарів (продукції) базою оподаткування є їх величина, визначена в одиницях виміру ваги, об`єму, кількості товару (продукції), об`єму циліндрів двигуна автомобіля або в інших натуральних показниках (пункт 214.4 статті 214 ПК України).
Підпункт 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України (ставки акцизного податку з таких товарів як спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво) викладений у формі таблиці (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно зі статею 67 Митного кодексу України (далі - МК України) українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Пункт 5 частини восьмої статті 257 МК України визначає, що митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених згаданим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться, у тому числі, у вигляді кодів: відомості про товари, зокрема код товару згідно з УКТ ЗЕД.
Частина перша статті 266 МК України передбачає, що декларант зобов`язаний: 1) здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; 2) на вимогу митного органу пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; 3) надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; 4) у випадках, визначених цим Кодексом та Податковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу; 5) у випадках, визначених цим Кодексом та іншими законами України, сплатити інші платежі, контроль за справлянням яких покладено на митні органи.
Закон України від 04 червня 2020 року № 674-ІХ «Про Митний тариф України», що відповідно до правила 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, які є складовою частиною Митного тарифу України, для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatіs mutandіs), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Розділ IV Митного тарифу України у групі 22 включає, зокрема товарні позиції:
- 2204 «Вина виноградні, включаючи вина кріплені; сусло виноградне, крім того, що включено до товарної позиції 2009»,
- 2205 «Вермут та інше вино виноградне, з доданням рослинних або ароматичних речовин»,
- 2206 у вигляді єдиної товарної підпозиції 2206 00 «Інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий, саке); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені».
Товарна підпозиція 2206 00, у свою чергу, включає товарні підкатегорії, розміщені у такій послідовності: 2206 00 10 00- «пікет»; інші: ігристі: 2206 00 31 00- «сидр і перрі», 2206 00 39 00- «інші»; неігристі, у посудинах місткістю: 2 л або менше: 2206 00 51 00 - «сидр і перрі», 2206 00 59 00 - «інші»; у посудинах місткістю більш як 2 л: 2206 00 81 00 - «сидр і пері», 2206 00 89 00 - «інші».
Відповідно до примітки 10 до групи 22 розділу IV Митного тарифу України у товарних підкатегоріях 2206 00 31 00 і 2206 00 39 00 «ігристими» вважаються: (1) зброджені напої у пляшках, закріплених «грибоподібними» корками, які підтримуються за допомогою кріплень чи зав`язок; (2) зброджені напої в іншій тарі, які мають надмірний тиск не менш як 1,5 бар, вимірюваний при температурі 20°С.
Наказом Державної митної служби України від 14 липня 2020 року № 256 на виконання положень статті 68 МК України, постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №428 «Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» затверджені Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньої економічної діяльності, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2017 року (Explanatory Notes to the Harmonized commodity description and coding system, Sixth Edition (2017) Wold Customs Organization) і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (Explanatory Notes to the Combined Nomenclature of the European Union, Official Journal of the European Union, С 119, Volume 62, 29 March 2019), в яких коди товарів актуалізовані відповідно до Комбінованої номенклатури ЄС 2017 року та змін до Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, які надруковані до 18 червня 2020 року в Official Journal of the European Union.
Відповідно до Додаткових пояснень товарні категорії 2206 00 31 - 2206 00 89 включають продукцію, описану в Поясненнях до товарної позиції 2206, другий абзац, (1) - (10), а саме: до товарної позиції 2206 включаються всі зброджені напої, крім товарних позицій 2203-2205.
До такої товарної позиції включаються також суміші безалкогольних напоїв із збродженими напоями та суміші зброджених напоїв попередніх товарних позицій групи 22, наприклад, суміші лимонаду та пива чи вина, суміші пива і вина з концентрацією спирту понад 0,5 об.%.
Передбачаючи, що усі напої, які входять в товарну позицію 2206, можуть бути або природно ігристими, або штучно насичені діоксидом вуглецю, а також можуть бути зміцнені добавкою спирту або вміст спирту в них може бути збільшений шляхом подальшого зброджування, Пояснення містять застереження, що напої повинні зберігати властивості продукції даної товарної позиції.
Як зазначено у постанові Верховного Суду у цій справі конструкція підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України побудована таким чином, що для визначення ставки акцизного податку уся алкогольна продукція, яка класифікується в межах товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТЗЕД ділиться за двома критеріями: (1) продукція, у якій вміст етилового спирту має повністю ферментне (ендогенне) походження, та (2) продукція, під час виготовлення якої етиловий спирт додається. Превалюючим для визначення ставки акцизного податку має бути код товару згідно з УКТ ЗЕД (який вказує на вид товару [напою]) та наведені додаткові характеристики товару (продукції), які впливають на обрання відповідної ставки.
Перші чотири знаки коду УКТ ЗЕД (позиція) охоплює всі товари, десятизначний код яких входить до цієї позиції. У зв`язку із цим більшої деталізації товарів до рівня підкатегорії (10 знаків) необхідності немає, оскільки цифрові значення коду товару рівня підпозиції, категорії або підкатегорії на визначення ставки акцизного податку не впливають.
Для всіх товарів, які виготовлені із доданням спирту, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту, в умовному четвертому рядку таблиці встановлена загальна ставка акцизного податку, яка дорівнює 8,02 грн за 1 літр.
Водночас в цьому ж умовному четвертому рядку встановлена ставка акцизного податку і для товарів товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТ ЗЕД, міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища, ніж 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту, проте які виготовлені без додання етилового спирту, але якщо такі в іншому місці цієї таблиці не зазначені.
Таким чином, підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України, крім загальної ставки акцизного податку для товарів товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТ ЗЕД, міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища, ніж 22 відсотки, проте які виготовлені без додання етилового спирту, для окремих підпозицій, категорій та підкатегорій, які наведені в інших рядках таблиці з більш деталізованим кодом УКТ ЗЕД, встановлено спеціальні ставки податку.
Отже, для цих товарів, які входять до товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТ ЗЕД, міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища, ніж 22 відсотки спирту, проте які виготовлені без додання етилового спирту, загальна ставка податку може бути застосована лише у разі, якщо товар не вказаний окремо (в іншому місці).
УКТ ЗЕД як складова Закону України «Про Митний тариф України» побудована за принципом докладної товарної класифікації, яка передбачає класифікацію товару за тим кодом, який відповідає найбільш повному опису товару (його характеристик). Тобто, спочатку товар класифікується за товарною позицією, далі поетапно за більш детальним описом у товарній підпозиції, товарній категорії, товарній підкатегорії. У побудові УКТ ЗЕД товарна позиція, товарна підпозиція, товарна категорія, товарна підкатегорія співвідносяться між собою як загальне (рід) і спеціальне (вид, різновид).
Правило 3 (a) Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, за яким «у разі якщо товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, для його класифікації перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний опис», підлягає застосуванню саме для визначення коду УКТ ЗЕД, а не ставки акцизного податку.
Тому саме на етапі визначення для товару коду УКТ ЗЕД враховується максимально повно опис, характеристики та властивості товару, які є істотними для певного коду УКТ ЗЕД та ідентифікують його на подальших етапах митних процедур.
Будь-яке посилання на повний код товару згідно з УКТ ЗЕД, який складається з десяти знаків, має перевагу над будь-яким іншим покликанням на код товару, який містить меншу кількість знаків цифрового коду, оскільки він більш точно і детально визначає відповідний вид товару. Виключно у випадку, якщо в окремому рядку таблиці підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України товар за своїм десятизначним кодом та за своїми описовими характеристиками не відповідає наведеним в ньому ознакам, до такого товару застосовується загальна ставка акцизного податку, передбачена для товару з кодом, який містить меншу кількість знаків цифрового коду.
Ставка акцизного податку на рівні 8,02 грн за 1 літр у четвертому рядку вищевказаного підпункту є загальною для всіх різновидів зброджених напоїв у товарній позиції 2206, виготовлених без додавання спирту і міцність яких знаходиться у визначеному діапазоні, однак, крім тих, для яких встановлена інша (спеціальна) ставка. На це вказує вживання законодавцем словосполучення «в іншому місці не зазначені».
Товарна позиція 2206 та товарні підкатегорії, які включені до неї, співвідносяться як родове і видове поняття. Згідно з наведеними вище Поясненнями товарні категорії 2206 00 31 - 2206 00 89 (а значить, і товарна підкатегорія 2206 00 39 00, яка заходиться між цими товарними категоріями в Митному тарифі України) включають також суміші безалкогольних напоїв із збродженими напоями та суміші зброджених напоїв. Ані для сумішей зброджених напоїв, ані для сумішей безалкогольних напоїв із збродженими напоями не передбачено окремих товарних підкатегорій.
Іншими словами в позиції 2206 поняття «Інші зброджені напої» включає в себе всі алкогольні зброджені напої, що не відносяться до позицій 2203-2205, тобто і суміші із зброджених напоїв, і суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, і суміші на основі зброджених напоїв тощо. На рівні підкатегорій в позиції 2206 серед включених до неї алкогольних зброджених напоїв за видом використаної для виробництва сировини окремо визначені лише «пікет», «сидр» і «перрі», а всі інші різновиди охоплені узагальненим терміном «інші».
Сукупність наведених мотивів дає підстави для висновку, що будь-які алкогольні зброджені напої (включаючи і суміші на їх основі або їх суміші), які не відносяться до позицій 2203-2205, підпадають під узагальнене визначення «зброджені напої».
Отже, норма підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України щодо встановлення ставки акцизного податку для алкогольних зброджених напоїв з кодом УКТ ЗЕД 2206 00 39 00, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження, які розливаються у пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу «гриб», що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок, та/або мають надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар при температурі 20° C, є спеціальною по відношенню до норми цього ж підпункту щодо встановлення ставки податку для товарної позиції 2206, яка є загальною нормою і підлягає застосуванню до тих товарів цієї товарної позиції, для яких спеціальними нормами не встановлені інші ставки податку.
Аналогічно, вказана норма щодо встановлення ставки акцизного податку для алкогольних зброджених напоїв з кодом УКТ ЗЕД 2206 00 31 00, 2206 00 51 00 і 2206 00 81 00 (сидр або перрі), виготовлених без додавання спирту, є спеціальною по відношенню до норми цього ж підпункту щодо встановлення загальної ставки податку для інших видів зброджених напоїв товарної позиції 2206.
Верховний Суд, направляючи справу на новий розгляд зазначив, що наявні в матеріалах справи документи щодо товару «FRAGOLINO BIANCO» (у жестяних банках місткістю 0,250 л) і «COCTAIL SPRITZ» (наливом у цистерну 20000л) не дають можливість перевірити відповідність цього товару п`ятій класифікуючій ознаці, адже алкогольні напої розлиті не у скляні пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу «гриб», що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок. У матеріалах справи відсутні відомості про фізичні властивості цього товару, а саме, чи має він надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар при температурі 20°C.
Водночас цей товар відповідає іншим класифікуючим ознакам, а саме: (1) код товару УКТ ЗЕД 2206 00 39 00; (2) тип напою напій на основі вина ігристого (суміш на основі зброджених напоїв): ароматизований винний напій ігристий … зброджений напій; (3) міцність напою 7,00%; (4) походження етилового спирту етиловий спирт має повністю ферментне (ендогенне) походження.
На виконання вказівок Верховного Суду суд при новому розгляді справи встановив, що згідно з сертифікатами якості з хімічним аналізом назва вина: «FRAGOLINO BIANCO» тиск становить 4,2 бар, назва вина: «COCTAIL SPRITZ» становить 3,9бар.
Вказані обставини свідчать про неправильне застосування відповідачем ставки акцизного податку.
З огляду на встановлені обставини та докази, подані на їх обґрунтування, суд висновує, що оскаржені картки відмови є протиправними, а тому такі необхідно скасувати .
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов у частині позовних вимог необхідно задовольнити повністю.
V. Судові витрати
Відповідно до положень статті 139 КАС України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 9080,00 грн.
Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 243, 244, 245 КАС України, суд
в и р і ш и в:
позов товариства з обмеженою відповідальністю "Регно Італія УА" до Державної митної служби України, Львівської митниці Держмитслужби про визнання протиправними та скасування карток у частині позовних вимог задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: № UA209170/2021/00585, № UA209170/2021/00598, № UA209170/2021/00639, № UA209170/2021/00480.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Львівської митниці Держмитслужби код ЄДРПОУ 43348711, місцезнаходження: 79000, м. Львів, вул. Костюшка, 1 на користь товариства з обмеженою відповідальністю Регно Італія УА код ЄДРПОУ 39200881 місцезнаходження: 79057, м. Львів, вул. Княгині Ольги, 8 судовий збір у розмірі 9080 (дев`ять тисяч вісімдесят) грн 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене 12 грудня 2024 року.
Суддя Гулик Андрій Григорович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123753981 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні