ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2024 рокусправа № 380/18199/24
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Крутько О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В :
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , в якій позивач просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області щодо не розгляду клопотання по суті на пленарному засіданні сесії і не прийняття рішення щодо питання надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області, Яворівського району, за межами с. Гусаків;
зобов`язати Шегинівську сільську раду Яворівського району Львівської області розглянути клопотання ОСОБА_1 по суті на пленарному засіданні сесії і прийняти відповідне рішення щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області, Яворівського району, за межами с. Гусаків.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 15 травня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області, Яворівського району, за межами с. Гусаків. До клопотання було долучено усі необхідні графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копію паспорта та РНОКПП. Проте, питання на сесії ради щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою з метою подальшої оренди ОСОБА_1 не було розглянуто. У відповідь на адвокатський запит № 30/07 від 30.07.2024 року Шегинівська сільська рада Яворівського району Львівської області повідомила про те, що заява гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду площею 5.0 га. була розглянута на засіданні 40 сесії 8 скликання, яка відбулась 12.07.2024. За результатами поіменного голосування депутатів сільської ради рішення не було прийняте у зв`язку з відсутністю необхідної кількості голосів для прийняття рішення.
Позивач звертає увагу, що відповідач повинен був розглянути подане клопотання у місячний строк та прийняти одне з таких рішень: надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; надати мотивовану відмову у його наданні. Однак відповідачем не прийнято жодного рішення передбаченого ч. 7 ст. 118 ЗК України, у зв`язку з цим вбачається протиправна бездіяльність відповідача.
Відповідач проти позову заперечив, подав відзив на позовну заяву, у якому вказує, що заява ОСОБА_1 на засіданні 40-х чергової сесії 8 скликання Шегинівської сільської ради, яка відбулась 12.07.2024 була розглянута, однак, за результатами поіменного голосування депутатів сільської ради рішення прийнято не було у зв`язку з відсутністю необхідної кількості голосів для прийняття рішення. 13.09.2024 під час проведення 42-ї чергової сесії 8 скликання Шегинівської сільської ради прийнято рішення про включення до переліку земельних ділянок, ділянку з кадастровим номером 4622481600:06:000:0068 для продажу права оренди на неї на земельних торгах у формі електронного аукціону та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки шляхом поділу зі зміною цільового призначення.
Відповідач повідомляє, що вказана земельна ділянка буде виставлена на аукціон та зацікавлені особи будуть мати змогу придбати таку ділянку в оренду на конкурентних засадах.
Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ОСОБА_1 подав до Шегинівської сільської ради клопотання від 10.05.2024 про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області, Яворівського району, за межами с. Гусаків.
До клопотання було долучено графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копію паспорта та РНОКПП.
Шегинівська сільська рада на засіданні 40-ї сесії 8 скликання 12.07.2024 розглядала питання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби площею 5,0га за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з передачею її в оренду на території Шегинівської сільської ради ОСОБА_1 . Рішення за результатами розгляду прийнято не було.
Не погодившись з бездіяльністю відповідача позивач звернувся до суду з цим позовом.
Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом частин першої - другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Підпунктом «а» частини третьої статті 22 ЗК України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до частини першої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч.ч. 1-4 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об`єктів, крім випадків, передбачених законом. Строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду встановлений ст. 124 ЗК України. Згідно зазначеної статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Стаття 123 ЗК України встановлює порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування. За змістом частини 2 та частини 3 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
ОСОБА_1 подав до Шегинівської сільської ради клопотання від 10.05.2024 про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області, Яворівського району, за межами с. Гусаків.
В силу положень статті 123 Земельного кодексу України відповідач був зобов`язаний розглянути зазначене клопотання у місячний строк і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову у його наданні.
Проте у встановлений строк відповідачем не прийнято по суті жодного рішення за клопотанням заявника.
Отже, Шегинівська сільська рада, яка не розглянула клопотання ОСОБА_1 про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, допустила протиправну бездіяльність.
Суд не бере до уваги рішення 42-ї чергової сесії 8 скликання Шегинівської сільської ради від 13.09.2024 про включення до переліку земельних ділянок, ділянки з кадастровим номером 4622481600:06:000:0068 для продажу права оренди на неї на земельних торгах у формі електронного аукціону та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки шляхом поділу зі зміною цільового призначення, оскільки таке рішення не було підставою для відмови у задоволенні клопотання позивача.
З метою захисту прав позивача належить зобов`язати Шегинівську сільську раду Яворівського району Львівської області розглянути клопотання ОСОБА_1 від 10.05.2024 про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області, Яворівського району, за межами с. Гусаків.
Щодо позовної вимоги у якій позивач просить зобов`язати відповідача прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суд враховує, що такий спосіб захисту, як зобов`язання відповідача прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту, застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням певних фактичних обставин справи.
Застосування способу захисту прав та інтересів позивача шляхом зобов`язання уповноваженого органу прийняти конкретне рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є правильним, коли уповноважений орган розглянув клопотання заявника та прийняв рішення, яким відмовив у його задоволенні. В такому разі, суд під час перевірки підстав прийняття рішення, перевіряє конкретні підстави відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою. У разі визнання незаконності підстав, що стали причиною прийняття рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, доцільним способом захисту є власне зобов`язання уповноваженого суб`єкта прийняти конкретне рішення, а не зобов`язання повторно розглянути клопотання.
Суд зауважує, що зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки в оренду може мати місце лише у випадку, якщо встановлено відсутність таких підстав для відмови у видачі дозволу, які передбачені законом, а саме: невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Водночас суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих вище підстав, у випадку, якщо відповідач сам цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки. Прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку проекту землеустрою без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, в даному випадку, є необґрунтованим та може призвести до видачі зазначеного дозволу з порушенням вимог закону.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належить задовольнити частково.
Судові витрати покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області щодо неприйняття рішення за клопотанням ОСОБА_1 від 10.05.2024 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області Яворівського району, за межами с. Гусаків.
Зобов`язати Шегинівську сільську раду Яворівського району Львівської області розглянути клопотання ОСОБА_1 від 10.05.2024 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок частини земельної ділянки з кадастровим номером: 4622481600:06:000:0068 з подальшою передачею в оренду терміном на 7 років та розміром орендної плати 7% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби орієнтовною площею 5,0 га, розташованої на території Львівської області Яворівського району, за межами с. Гусаків та прийняти рішення з врахуванням правової оцінки суду.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області (адреса: 81321, Львівська обл., с. Шегині, вул. Дружби, буд. 184, ЄДРПОУ: 04371928) на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області (адреса: 81321, Львівська обл.,, с. Шегині, вул. Дружби, буд. 184, ЄДРПОУ: 04371928) 1211,20 грн. (одна тисяча двісті одинадцять грн. 20 коп) сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У випадку розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяКрутько Олена Василівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123754070 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні