ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2024 року м. Львівсправа № 380/3386/24
Львівський окружний адміністративний суд, суддя Клименко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» (Позивач/ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (Відповідач/ГУ ДПС у Львівській області), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати Розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 64-РЛ від 25 січня 2024 року в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13050314201900380; реєстраційний номер 13330314201900370;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за № 13250314201900368; № 13050314201900380; № 13330314201900370.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що розпорядженням ГУ ДПС у Львівській області від 25 січня 2024 року № 64-РЛ (далі також спірне/оскаржуване розпорядження) ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» анульовано такі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 13250314201900368 (термін дії з 27 листопада 2019 року до 27 листопада 2024 року); реєстраційний номер 13330314201900370 (термін дії з 27 листопада 2019 року до 27 листопада 2024 року); реєстраційний номер 13050314201900380 (термін дії з 28 грудня 2019 року до 28 грудня 2024 року), у зв`язку із встановленням факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії.
Позивач уважає оскаржуване розпорядження відповідача протиправним та таким, що його належить скасувати, оскільки ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» дотрималося 30-денного терміну, передбаченого статтею 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі також Закон № 481/95-ВР), на внесення змін до ліцензій у частині зазначення відповідних реєстраторів розрахункових операції (далі також РРО).
Також позивач наголошує на відсутності законодавчого врегулювання внесення змін у додаток до ліцензії. Законом № 481/95-ВР не встановлено окремих вимог до заяви та пакету документів, які подаються для внесення змін щодо реєстратора розрахункових операцій, через який здійснюється реалізація пального, зазначених у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, відповідно платник діяв за аналогією норми закону, що зобов`язує суб`єкта господарювання у місячний строк з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою про внесення змін до ліцензії.
Тож підстави, вказані у спірному розпорядженні, на переконання позивача, є необґрунтованими та такими, що суперечать нормам статті 15 Закону № 481/95-ВР.
Позивач, покликаючись на норми Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 545 (далі також Порядок № 545), вважає, що ефективним способом повного відновлення його порушених прав є зобов`язання відповідача видалити з Реєстру інформацію (відомості) про анулювання позивачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13330314201900370; реєстраційний номер 13050314201900380; та поновити про них інформацію (внести відомості) в цьому Реєстрі.
З огляду на вищевикладене просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву. Відповідач вказує, що згідно з витягами до спірного розпорядження підставою для анулювання ліцензій є встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії, як передбачено статтею 15 Закону № 481/95-ВР, а саме:
- встановлення факту роздрібної торгівлі пальним через електронний контрольно-касовий апарат, не зазначений у ліцензії: в період з 26 грудня 2022 року по 19 січня 2023 року за місцем торгівлі: Львівська область, Пустомитівський р-н, с. Зимна Вода, вул. Яворівська, 2Г ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» здійснювало роздрібну торгівлю пальним через реєстратор розрахункових операцій фіскальний номер 3000747664, дата реєстраційного посвідчення 13 листопада 2019 року, назва моделі ND-787, заводський номер НОМЕР_1 , водночас зміни до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13250314201900368 внесено 20 січня 2023 року;
- встановлення факту роздрібної торгівлі пальним через електронний контрольно-касовий апарат, не зазначений у ліцензії: в період з 02 лютого 2023 року по 19 лютого 2023 року за місцем торгівлі: Львівська область, Яворівський р-н, с. Наконечне Перше, вул. Яворівська, 11 ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» здійснювало роздрібну торгівлю пальним через реєстратор розрахункових операцій фіскальний номер 3001039812, дата реєстраційного посвідчення 01 лютого 2023 року, назва моделі ND-74, заводський номер НОМЕР_2 , водночас зміни до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13330314201900370 внесено з 20 лютого 2023 року;
- встановлення факту роздрібної торгівлі пальним через електронний контрольно-касовий апарат, не зазначений у ліцензії: в період з 26 жовтня 2022 року по 24 листопада 2022 року за місцем торгівлі: Львівська область, Франківський р-н, м. Львів, вул. Княгині Ольги, 95 ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» здійснювало роздрібну торгівлю пальним через реєстратор розрахункових операцій фіскальний номер 3001024610, дата реєстраційного посвідчення 26 жовтня 2022 року, назва моделі ND-74, заводський номер НОМЕР_3 , водночас зміни до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13050314201900380 внесено 25 листопада 2022 року.
Відповідач наголошує, що усі норми Закону № 481/95 ВР щодо обов`язку суб`єкта господарювання здійснювати продаж пального лише через РРО, зазначений у ліцензії (додаток до ліцензії), обов`язковість додатку до ліцензії, були визначені ще Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII.
Відповідач відзначає, що відповідно до абзацу першого частини п`ятдесят другої статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі: встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії. Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Отже, ГУ ДПС у Львівській області на підставі акта перевірки від 15 грудня 2023 року № 35153/13-01-07-01/43053218 та доповідних записок від 25 січня 2024 року № 20/13-01-09-02, № 21/13-01-09-02 та № 22/13-01-09-02 відповідно до статті 15 Закону № 481/95-ВР прийняло оскаржуване розпорядження про анулювання спірних ліцензій позивача.
Саме тому відповідач уважає вимоги позивача, викладені в позовній заяві, необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
З огляду на викладене просить суд в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Відповідно до пункту третього частини третьої статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою судді від 19 лютого 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення (виклику) сторін; витребувано у відповідача усі докази, на підставі яких винесено розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 25 січня 2024 року № 64-РЛ в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13050314201900380; реєстраційний номер 13330314201900370, в тому числі належним чином засвідчені копії Акта перевірки та первинних документів, на підставі яких встановлено порушення частини 39 статті 15 Закону України 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», витяг з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.
Ухвалою суду від 23 лютого 2024 року заяву представника позивача від 23 лютого 2024 року про забезпечення позову задоволено; забезпечено позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії, у такий спосіб: зупинити дію розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 25 січня 2024 року № 64-РЛ про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, виданих Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД»: реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13050314201900380; реєстраційний номер 13330314201900370 до набрання рішенням суду у справі № 380/3386/24 законної сили.
Ухвалою суду від 13 березня 2024 року у задоволенні клопотання представника відповідача від 06 березня 2024 року про скасування заходів забезпечення позову відмовлено.
Ухвалою суду від 15 березня 2024 року у задоволенні заяви представника відповідача від 11 березня 2024 року про роз`яснення судового рішення у справі відмовлено.
Суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Як слідує з матеріалів справи ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» здійснює роздрібну торгівлю пальним.
Для провадження вказаного виду діяльності ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» отримало такі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним:
- реєстраційний номер 13250314201900368, термін дії: з 27 листопада 2019 року до 27 листопада 2024 року, адреса місця торгівлі: вул. Яворівська, 2Г, с. Зимна Вода, Пустомитівський район, Львівська область та додаток до вказаної ліцензії із зазначенням такого РРО: фіскальний номер 3000748437, дата реєстраційного посвідчення: 16 листопада 2019 року, назва моделі: АЗС РОS Master, заводський номер TS80090382;
- реєстраційний номер 13330314201900370, термін дії з 27 листопада 2019 року до 27 листопада 2024 року, адреса місця торгівлі вул. Яворівська, 11, с. Наконечне Перше, Яворівський район, Львівська область та додаток до вказаної ліцензії із зазначенням такого РРО: фіскальний номер 3000748438, дата реєстраційного посвідчення: 15 листопада 2019 року, назва моделі: АЗС РОS Master, заводський номер TS80090468;
- реєстраційний номер 13050314201900380, термін дії з 28 грудня 2019 року до 28 грудня 2024 року, адреса місця торгівлі вул. Княгині Ольги, 95/14, м. Львів та додаток до вказаної ліцензії із зазначенням такого РРО: фіскальний номер 3000756213, дата реєстраційного посвідчення: 18 грудня 2019 року, назва моделі: АЗС РОS Master, заводський номер TS80090292.
Надалі на підставі поданих ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» заяв ГУ ДПС у Львівській області переоформлено вказані вище ліцензії та внесено зміни до додатків до цих ліцензій в частині зазначення відповідних РРО, а саме:
- щодо ліцензії реєстраційний номер 13250314201900368 - РРО: фіскальний номер 3000747664, дата реєстраційного посвідчення: 13 листопада 2019 року, назва моделі: ND-787, заводський номер НД05000711;
- щодо ліцензії реєстраційний номер 13330314201900370 - РРО: фіскальний номер 3001039812, дата реєстраційного посвідчення: 01 лютого 2023 року, назва моделі: ND-74, заводський номер НД04001602;
- щодо ліцензії реєстраційний номер 13050314201900380 - РРО: фіскальний номер 3001024610, дата реєстраційного посвідчення: 26 жовтня 2022 року, назва моделі: ND-74, заводський номер НД04001606.
Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, ст. 77, п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI та відповідно до наказу ГУ ДПС у Львівській області від 01 листопада 2023 року № 3986-ПП «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» ГУ ДПС у Львівській області провело планову виїзну документальну перевірку ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотримання якого покладено на органи державної податкової служби, за період діяльності з 10 червня 2019 року по 30 вересня 2023 року та щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період діяльності з 10 червня 2019 року по 30 вересня 2023 року відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.
Перевірка ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» проводилась з 20 листопада 2023 року по 01 грудня 2023 року.
Термін проведення перевірки продовжувався з 04 грудня 2023 по 08 грудня 2023 року на підставі наказу ГУ ДПС у Львівській області від 30 листопада 2023 року № 4364-ПС «Про продовження терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД».
За результатами перевірки складено акт від 15 грудня 2023 року № 35153/13-01-07- 01/43053218, яким встановлено порушення ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» частини тридцять дев`ятої та п`ятдесят четвертої статті 15 Закону № 481/95-ВР, а саме: роздрібна торгівля пальним через електронний контрольно-касовий апарат, не зазначений у ліцензії.
У зв`язку з цим ГУ ДПС Львівській області винесло розпорядження від 25 січня 2024 року № 64-РЛ «Про анулювання ліцензій», яким вирішено, зокрема, анулювати ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» такі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13330314201900370; реєстраційний номер 13050314201900380, у зв`язку із встановленням факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензіях.
Позивач, уважаючи зазначене розпорядження відповідача протиправним та таким, що його належить скасувати, звернувся з цим позовом до суду.
Предметом розгляду у цій справі є оцінка правомірності розпорядження ГУ ДПС у Львівській області від 25 січня 2024 року № 64-РЛ «Про анулювання ліцензій» в частині анулювання ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13330314201900370; реєстраційний номер 13050314201900380.
Оцінюючи правовідносини, які виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених законом, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
За приписами частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень
Згідно з частиною 2 цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Основні засади державної політики, зокрема щодо регулювання роздрібної торгівлі пальним на території України, визначає Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин).
Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків та зборів» внесені зміни до Закону № 481/95-ВР, зокрема запроваджено ліцензування видів господарської діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, зазначені зміни набрали чинності з 01 липня 2019 року.
Відповідно до визначень, наведених у статті 1 Закону № 481/95-ВР:
ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;
анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії;
місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;
роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.
Порядок роздрібної торгівлі пальним встановлено статтею 15 Закону № 481/95-ВР.
Відповідно до приписів цієї статті роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин, а для малих виробників виноробної продукції алкогольних напоїв без додавання спирту: вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.
У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою.
Орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін.
Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження, зокрема, на підставі встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Аналіз наведених норм права вказує, що здійснення суб`єктом господарювання, якому видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в такій ліцензії, забороняється. Встановлення такого факту контролюючим органом має наслідком анулювання виданої суб`єкту господарювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Суд уважає також за необхідне відзначити, що у постанові від 17 лютого 2022 року у справі № 520/13466/19 Верховний Суд за подібних обставин дійшов висновку про те, що роздрібна торгівля пальним здійснюється виключно через електронний контрольно-касовий апарат, тобто РРО (книгу обліку розрахункових операцій), зазначений у ліцензії. У протилежному випадку для суб`єктів господарювання настають негативні наслідки фінансового характеру у вигляді накладення на них штрафу, встановленого статтею 17 Закону № 481/95-ВР. Відповідно до вимог чинного законодавства здійснення діяльності з роздрібної торгівлі пальним є правомірним виключно через РРО, зазначений у ліцензії, незалежно статусу цього РРО.
Суд встановив, що згідно з поданою ТОВ «OCKAP ОІЛ-ТРЕЙД» заявою на переоформлення ліцензії (вх. № 1821/AП від 18 січня 2023 року) ГУ ДПС Львівській області 20 січня 2023 року переоформило ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером 13250314201900368 та внесло зміни у додаток до цієї ліцензії з переліком реєстратора розрахункових операцій: фіскальний номер 3000747664, дата реєстраційного посвідчення 13 листопада 2019 року, назва моделі ND-787, заводський номер НОМЕР_1 .
Перевіркою встановлено, що в період з 26 грудня 2022 року по 19 січня 2023 року за місцем торгівлі: Львівська область, Пустомитівський р-н, с. Зимна Вода, вул. Яворівська, 2Г ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» здійснювало роздрібну торгівлю пальним через реєстратор розрахункових операцій фіскальний номер 3000747664, дата реєстраційного посвідчення 13 листопада 2019 року, назва моделі ND-787, заводський номер НОМЕР_1 , водночас зміни до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13250314201900368 внесено 20 січня 2023 року.
Згідно з поданою ТОВ «OCKAP ОІЛ-ТРЕЙД» заявою на переоформлення ліцензії (вх. № 5362/П від 16 лютого 2023 року) ГУ ДПС Львівській області 20 лютого 2023 року переоформило ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером 13330314201900370 та внесло зміни у додаток до цієї ліцензії з переліком реєстратора розрахункових операцій: фіскальний номер 3001039812, дата реєстраційного посвідчення 01 лютого 2023 року, назва моделі ND-74, заводський номер НОМЕР_2 .
Перевіркою встановлено, що в період з 02 лютого 2023 року по 19 лютого 2023 року за місцем торгівлі: Львівська область, Яворівський р-н, с. Наконечне Перше, вул. Яворівська, 11 ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» здійснювало роздрібну торгівлю пальним через реєстратор розрахункових операцій фіскальний номер 3001039812, дата реєстраційного посвідчення 01 лютого 2023 року, назва моделі ND-74, заводський номер НОМЕР_2 , водночас зміни до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13330314201900370 внесено з 20 лютого 2023 року.
Згідно з поданою ТОВ «OCKAP ОІЛ-ТРЕЙД» заявою на переоформлення ліцензії (вх. № 37482/AП від 25 листопада 2022 року) ГУ ДПС Львівській області 25 листопада 2022 року переоформило ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером 13050314201900380 та внесло зміни у додаток до ліцензії з переліком реєстратора розрахункових операцій: фіскальний номер 300110334610, дата реєстраційного посвідчення 26 жовтня 2022 року, назва моделі ND-74, заводський номер НОМЕР_3 .
Перевіркою встановлено, що в період з 26 жовтня 2022 року по 24 листопада 2022 року за місцем торгівлі: Львівська область, Франківський р-н, м. Львів, вул. Княгині Ольги, 95 ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» здійснювало роздрібну торгівлю пальним через реєстратор розрахункових операцій фіскальний номер 3001024610, дата реєстраційного посвідчення 26 жовтня 2022 року, назва моделі ND-74, заводський номер НОМЕР_3 , водночас зміни до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним щодо ліцензії реєстраційний номер 13050314201900380 внесено 25 листопада 2022 року.
Отже, з наведеного слідує, що в зазначені вище періоди (з 26 грудня 2022 року по 19 січня 2023 року; з 02 лютого 2023 року по 19 лютого 2023 року; з 26 жовтня 2022 року по 24 листопада 2022 року) позивач використовував реєстратори розрахункових операцій, які були зареєстровані в Державному реєстрі реєстраторів розрахункових операцій та внесені до інформаційної системи ДПС відповідно до реєстраційних посвідчень з присвоєнням фіскальних номерів, однак не були зазначені у виданих позивачу ліцензіях реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13330314201900370 та реєстраційний номер 13050314201900380.
Обґрунтовуючи правомірність своєї поведінки, позивач у позовній заяві пояснює таке.
Під час виходу терміну використання РРО фіскальний номер 3000748437, дата реєстраційного посвідчення 15 листопада 2019 року, назва моделі A3C POS Master, заводський номер НОМЕР_4 , що зазначений в додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13250314201900368 (термін дії з 27 листопада 2019 року до 27 листопада 2024 року) за адресою місця торгівлі: Львівська область, Пустомитівський р-н, с. Зимна Вода, вул. Яворівська, 2Г, позивач, подав до контролюючого органу заяву про реєстрацію реєстратора розрахункових операцій та 23 грудня 2022 року отримав реєстраційне посвідчення № 20770, що засвідчує реєстрацію РРО в контролюючому органі, фіскальний номер 3000747664, дата реєстраційного посвідчення 13 листопада 2019 року, назва моделі ND-787, заводський номер НОМЕР_1 .
Під час виходу терміну використання РРО фіскальний номер 3000748438, дата реєстраційного посвідчення 15 листопада 2019 року, назва моделі A3C POS Master, заводський номер НОМЕР_5 , що зазначений в додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 1330314201900370 (термін дії з 29 листопада 2019 року до 29 листопада 2024 року) за адресою місця торгівлі: Львівська область, Яворівський р-н, с. Накочене Перше, вул. Яворівська, 11, позивач подав до контролюючого органу заяву про реєстрацію реєстратора розрахункових операцій та 01 лютого 2023 року отримав реєстраційне посвідчення № 1737, що засвідчує реєстрацію РРО в контролюючому органі фіскальний номер 3001039812, дата реєстраційного посвідчення 01 лютого 2023 року, назва моделі A3C POS Master, заводський номер НОМЕР_2 .
Під час виходу терміну використання РРО, що зазначений в додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13050314201900380 (термін дії 28 грудня 2019 року до 28 грудня 2019 року) за адресою місця торгівлі: Львівська область, м. Львів, Франківський р-н, вул. Кн. Ольги, 95, позивач 26 жовтня 2022 року подав до контролюючого органу заяву про реєстрацію реєстратора розрахункових операцій та 26 жовтня 2022 року отримав реєстраційне посвідчення № 17007, що засвідчує реєстрацію РРО в контролюючому органі, фіскальний номер 3001024610, дата реєстраційного посвідчення 26 жовтня 2022 року, назва моделі ND-74, заводський номер НОМЕР_3 .
З огляду на наведене позивач уважає, що наявність вказаних реєстраційних посвідчень свідчить про те, що він дотримався вимог Порядку № 547 щодо реєстрації РРО, що, своєю чергою, свідчить про відсутність його порушень щодо цього та немає доказів порушень під час використання вказаних вище РРО.
Суд критично оцінює такі доводи позивача, оскільки факт реєстрації нового РРО не зумовлює у податкового органу обов`язку автоматично вносити зміни у додаток до ліцензії на право здійснення торгівлі пальним щодо РРО, через яке здійснюється торгівля пальним.
За правилами статті 15 Закону 481/95-ВР видача нової ліцензії у зв`язку зі змінами відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, здійснюється за заявою суб`єкта господарювання, а не автоматично внаслідок реєстрації нового РРО. Тож, на переконання суду, твердження позивача про відсутність законодавчого регулювання внесення змін у додаток до ліцензії є необґрунтованим, оскільки додаток до ліцензії є її невід`ємною частиною.
Суд наголошує, що роздрібна торгівля пальним здійснюється виключно через електронний контрольно-касовий апарат, тобто РРО (книгу обліку розрахункових операцій), зазначений у ліцензії. У протилежному випадку для суб`єктів господарювання настають негативні наслідки, зокрема, щодо анулювання ліцензії шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження.
Покликання позивача на те, що ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» дотрималося 30-денного терміну, передбаченого статтею 15 Закону № 481/95-ВР, на внесення змін до ліцензій у частині зазначення відповідних реєстраторів розрахункових операцій суд оцінює критично, оскільки предметом цього спору є не дотримання позивачем як суб`єктом господарювання термінів на внесення змін до ліцензій, а здійснення роздрібної торгівлі пальним у спірні періоди з використанням реєстраторів розрахункових операцій, не зазначених у виданих ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» ліцензіях.
Суд підкреслює, що здійснювати роздрібну торгівлю пальним через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), які не зазначені у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, Закон № 481/95-ВР забороняє імперативно та винятків з цього правила не містить.
Беручи до уваги викладене, суд доходить висновку про те, що позивач не спростував факту здійснення роздрібної торгівлі пальним у періоди з 26 грудня 2022 року по 19 січня 2023 року, з 02 лютого 2023 року по 19 лютого 2023 року та з 26 жовтня 2022 року по 24 листопада 2022 року з використанням реєстраторів розрахункових операцій, не зазначених у виданих ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» ліцензіях реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13330314201900370 та реєстраційний номер 13050314201900380, у зв`язку з чим відповідач правомірно прийняв оскаржуване розпорядження про анулювання цих ліцензій на підставі статті 15 Закону № 481/95-ВР.
За приписами частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Тож з урахуванням встановлених судом обставин цієї справи, підстав позову, правового регулювання спірних правовідносин, оскаржуване розпорядження ГУ ДПС у Львівській області від 25 січня 2024 року № 64-РЛ «Про анулювання ліцензій» в частині анулювання ТОВ «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 13250314201900368; реєстраційний номер 13330314201900370; реєстраційний номер 13050314201900380 відповідає критеріям, які встановлені частиною другою статті 2 КАС України, тобто є правомірним, тому підстави для визнання його протиправним та скасування, а відтак і задоволення позовної вимоги у цій частині відсутні.
Позовна вимога про зобов`язання Головного управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за № 13250314201900368; № 13050314201900380; № 13330314201900370 є похідною від основної вимоги, в задоволенні якої суд відмовив, тож задоволенню також не підлягає.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову повністю.
З огляду на постановлення судом в цій справі ухвали від 23 лютого 2024 року про забезпечення позову та висновку про відмову в задоволенні заявленого позову суд відзначає, що відповідно до частини шостої статті 157 КАС України у випадку ухвалення рішення щодо відмови у задоволенні позову заходи забезпечення позову зберігають свою дію до набрання законної сили відповідним судовим рішенням.
Відповідно до статті 139 КАС України повернення судових витрат позивачу, якому відмовлено у задоволенні позову, не передбачено.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОІЛ-ТРЕЙД» (вул. Городоцька, 359/10, м. Львів, 79040) до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.
Повне рішення складено 12 грудня 2024 року.
СуддяКлименко Оксана Миколаївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123754143 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні