ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2024 рокусправа № 380/13670/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Грень Н.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівська меблева фабрика «Мальви» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,
у с т а н о в и в:
До Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Львівська взуттєва фабрика Мальви у якій просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми С від 03.01.2024 року № 185/13-01-07-10.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що не погоджується зі встановленим, в акті податкової перевірки, порушенням частини 2 статті 13 Закону України «Про валюту та валютні операції», в результаті чого допущено порушення законодавчо встановлених строків розрахунків по експортних операціях за зовнішньоекономічним контрактом від 30.06.2020 №б/н, укладеним з Bartek Sp. A. (Польща). Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою від 01.07.2024 позовну заяву залишено без руху.10.07.2024 до суду надійшло клопотання на виконання вимог ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою від 15.07.2024 відкрито загальне позовне провадження у справі.
Ухвалою від 11.09.2024 закрито підготовче провадження у справі.
На адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№59079 від 01.08.2024) у якому проти позову заперечив. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що посадовими особами ГУ ДПС у Львівській області на виконання наказу від 27.11.2023 № 4306-ПП проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТзОВ «ЛВФ «Мальви» з питань здійснення контролю за дотриманням норм законодавства під час провадження діяльності. Перевіркою встановлено, зокрема, порушення вимог п. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (із внесеними змінами), з врахуванням вимог п. 21 розділу ІІ Постанови Правління Національного банку України від 02.01.2019 року № 5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» (із внесеними змінами) та п. 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із внесеними змінами), в результаті чого допущено порушення законодавчо встановлених строків розрахунків по експортних операціях за зовнішньоекономічним контрактом від 30.06.2020 року № б/н, укладеним з Bartek Sp.A. (Польща). Відтак, на підставі Акту перевірки від 13.12.2023 №34699/13-01-07-10/39074918 ГУ ДПС у Львівській області винесло оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 03.01.2024 №185/13-01-07-10 за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у сумі 7 159 563,26 грн. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Позивач подав клопотання у справі (вх.№85314 від 18.11.2024) у яких долучив до матеріалів справи перекладене з польської на українську мову звернення АТ «Бартек» до Голови Польсько-української палати від 24.05.2024.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Просили позов задовольнити повністю з підстав викладених у позові з урахуванням наданих пояснень та долучених доказів.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві, просив відмовити у задоволенні позову повністю.
Заслухавши пояснення сторін, суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Львівська взуттєва фабрика «Мальви», в особі генерального директора ОСОБА_1 30.06.2020 року уклало Договір комерційної співпраці з Bartek Sp.A. з місцезнаходженням у Мінську, товариством з польським правом, в особі представника Павела Бартніцкі.
Відповідно до п.2 Договору, виконавець зобов`язується виготовити, продати і доставити Bartek Sp.A. за винагороду Товари відповідно до Замовлення, а Bartek Sp.A. зобов`язується заплатити за Товар і реалізувати Замовлення відповідно до Договору.
Відповідно до п.9 Договору визначені умови оплати. Так, оплата за товари, виготовлені відповідно до замовлення і доставлені Bartek Sp.A., буде здійснюватися на банківський рахунок виконавця, вказаний у фактурі, у строк 30 календарних днів від дня доставки товарів на склад Bartek Sp.A. у Мінську Мазовецькому. Оплата за матеріали, оснащення, доставлені виконавцю, буде здійснена на банківський рахунок Bartek Sp.A., вказаний у рахунку-фактурі у строк до 45 календарних днів від дати поставки матеріалів й оснащення на склад виконавця. Усі банківські витрати кожна із сторін покриває самостійно. Днем оплати вважається день зарахування грошових коштів на рахунок відповідної сторони.
До Договору від 30.06.2020 укладено 3 Додаткові угоди:
1.Додаткова угода № 1 від 10.11.2020 року відповідно до якої сторони узгодили «Умови оплати» параграф 9 пунктом 7, а саме: «Сторони мають право у відповідності з умовами цього Договору згідно зі статтею 601 Цивільного кодексу України, здійснювати розрахунки щодо припинення зобов`язань шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог. Таке припинення зобов`язань підтверджується підписанням сторонами відповідного Договору».
2. Додаткова угода № 2 від 29.12.2021 року відповідно до якої сторони домовились внести зміни до Договору комерційної співпраці та викласти п. 1 Розділу 10 «Строк дії договору» в такій редакції: «Сторони укладають Договір на визначений строк до 30 грудня 2023 р.».
3. Додаткова угода № 3 від 17.06.2022 року відповідно до якої сторони домовились внести зміни до Договору, а саме доповнити Розділ 1 «Визначення» наступним терміном: «Продукція» - взуття, яке Bartek Sp.A. постачає для Виконавця відповідно до погодженої специфікації, в якій вказується найменування (асортимент), кількість, ціна продукції; у п. 2 Розділу 9 «Умови оплати» після слів «Оплата за матеріали», доповнити словом «Продукцію».
На виконання умов Договору, ТзОВ «ЛВФ «Мальви» здійснено експорт товару взуття на підошві з гуми, пластмаси та з верхом з натуральної шкіри (код товару 6403999100 та 6403999300) на загальну суму 2333467,84 злотих відповідно до митних декларацій від 18.01.2022 року № UA209140/2022/003309 на загальну суму 276169,08 злотих; - від 02.02.2022 року № UA209140/2022/008418 на загальну суму 211920,64 злотих; - від 23.02.2022 року № UA209140/2022/015941 на загальну суму 65863,68 злотих; - від 11.04.2022 року № UA209140/2022/026959 на загальну суму 188 690,40 злотих; - від 15.04.2022 року № UA209140/2022/029677 на загальну суму 65 746,00 злотих; - від 08.08.2022 року № UA209140/2022/079388 на загальну суму 115290,36 злотих; - від 25.08.2022 року № UA209140/2022/087421 на загальну суму 94354,14 злотих; - від 07.09.2022 року № UA209140/2022/092575 на загальну суму 80031,60 злотих; - від 12.10.2022 року № UA209140/2022/107471 на загальну суму 119950,35 злотих; - від 27.10.2022 року № UA209140/2022/113544 на загальну суму 151926,15 злотих; - від 07.11.2022 року № UA209230/2022/005838 на загальну суму 123 280,70 злотих; - від 21.11.2022 року № UA209230/2022/011664 на загальну суму 101347,94 злотих; - від 02.03.2023 року № UA209230/2023/021419 на загальну суму 167720,98 злотих; - від 10.03.2023 року № UA209230/2023/024801 на загальну суму 135384,30 злотих; - від 24.04.2023 року № UA209230/2023/042286 на загальну суму 69879,96 злотих; - від 05.05.2023 року № UA209230/2023/046567 на загальну суму 141696,88 злотих; - від 23.05.2023 року № UA209230/2023/053767 на загальну суму 224214,68 злотих.
На підставі наказу Головного Управління ДПС у Львівській області від 27.11.2023 № 4306-ПП, проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТзОВ "ЛВФ "Мальви" (ЄДРПОУ 39074918) головним державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту ГУ ДПС у Львівській області Лукомським Русланом Олеговичем з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному зовнішньоекономічному контракту від 30.06.2020 року № б/н (дата експорту товару 07.11.2022, 21.11.2022, 02.03.2023), згідно з отриманими інформаціями Національного банку України про виявлені агентами валютного нагляду (ПАТ АКБ «Львів», МФО 325268) факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів станом на 01.06.2023 та 01.09.2023, які надаються згідно з Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління НБУ від 02.01.2019 року № 7.
За результатами перевірки складено Акт № 34699/13-01-07-10/39074918 від 13.12.2023 року, у якому вказано, що перевіркою встановлено порушення ТОВ «Львівська взуттєва фабрика «Мальви», а саме п.2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (із внесеними змінами), з врахуванням вимог п. 21 розділу ІІ Постанови Правління Національного банку України від 02.01.2019 року № 5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» (із внесеними змінами) та п. 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із внесеними змінами), в результаті чого допущено порушення законодавчо встановлених строків розрахунків по експортних операціях за зовнішньоекономічним контрактом від 30.06.2020 року № б/н, укладеним з Bartek Sp.A. (Польща).
Так, на підставі Акта перевірки від 13.12.2023 № 34699/13-01-07-10/39074918 ГУ ДПС у Львівській області винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 03.01.2024 року № 185/13-01-07-10 за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у сумі 7 159 563.26 грн.
Позивач вважаючи таке податкове повідомлення-рішення протиправним, необґрунтованим та таким, що порушує права та інтереси ТзОВ «Львівська взуттєва фабрика «Мальви», звернувся із цим позовом до суду.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України в редакції на час спірних відносин).
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до положень підпункту 19-1.1.4. пункту 19-1.1.статті 19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів.
За змістом підпунктів 20.1.4. пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту 75.1.2. пункту 75.1. статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Відповідно до підпункту 78.1.1. пункту 78.1. статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка (пункт 86.1. статті 86 ПК України).
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства регламентовано приписами Закону №2473-VIIІ.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Рішення про застосування до уповноважених установ, суб`єктів валютних операцій заходів впливу приймається органами валютного нагляду відповідно до компетенції, визначеної частинами п`ятою і шостою статті 11 цього Закону, у порядку, визначеному законодавством, що діє на день прийняття відповідного рішення (частина 8 статті 16 Перехідних положень Закону №2473-VIII).
Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 (далі Положення № 5) встановлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 днів.
Робота банківської системи України в період запровадження воєнного стану регулюється, зокрема, постановою Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі з наступними змінами та доповненнями Постанова №18).
Відповідно до п.14-2 Постанови №18 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Згідно з пунктом 14-4 Постанови № 18 розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 14-2 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.
Відповідно до ч. 5 ст. 13 Закону № 2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Так, як вже було встановлено вище, контролюючим органом за порушення позивачем ч., 2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з урахуванням п.14-2 Постанови № 18, а саме порушення законодавчо встановленого строку розрахунків по експортних операціях за зовнішньоекономічним контрактом від 30.06.2020 № б/н, укладеним з Bartek Sp.A. (Польща), нараховано Товариству з обмеженою відповідальністю «Львівська взуттєва фабрика «Мальви» пеню у розмірі 7 159 563,26 грн.
Загальний період фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення з 18.11.2022 по 06.12.2023, що підтверджується розрахунком пені, наявним в матеріалах справи (додаток до спірного ППР).
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач, зокрема, посилається на відсутність власної вини у виявленому порушенні, як підстави для притягнення Товариства до відповідальності, адже Торгово-промислова палата України підтверджує форс-мажорні обставини військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05:30 24.02.2022. ТПП України підтвердила зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, надзвичайними, невідтворними та об`єктивними обставинами для об`єкта господарської діяльності.
Щодо посилання на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 звертає увагу суду, що настання 24.02.2022, тобто до закінчення граничного строку розрахунку за валютними операціями, обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), стало непередбачуваним для позивача, у зв`язку з чим останній вчинив усі можливі дії, які залежали від нього для наміру завершити розрахунок за вказаними валютними операціями, а відповідачем не доведено наявність обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення валютного законодавства.
Суд критично оцінює такі доводи представника позивача з огляду на таке.
Частиною шостою статті 13 Закону № 2473-VIIІ визначено, у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) визначений Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженим рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 15.07.2014 № 40 (в редакції, затвердженій рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 №44 (далі Регламент № 40).
Згідно з пунктами 6.1-6.2 Регламенту № 40 підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 3.1 Регламенту, визначених як непереборний вплив на виконання відповідного зобов`язання таким чином, що унеможливлює його виконання у термін, що настав (наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною та неможливістю виконання зобов`язання в термін, передбачений відповідно законодавством, відомчими нормативними актами, договором, контрактом, угодою, типовим договором тощо).
Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Відповідно до п. 6.11 Регламенту № 40 за результатами розгляду документів ТПП України / регіональна ТПП видає сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).
У свою чергу, сертифікат (в певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - сертифікат) - документ встановленої ТПП України форми, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом (п. 3.3 Регламенту № 40).
Таким чином, наведені норми Регламенту № 40 та частина шоста статті 13 Закону №2473-VIIІ надають у спірних правовідносинах довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознаки преюдиційного характеру, оскільки визначає цей документ як достатній доказ існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її наслідків.
Це кореспондується з критеріями допустимості доказів, що визначені для адміністративного судочинства статтею 74 Кодексу адміністративного судочинства України.
Так, частиною другою цієї статті визначено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Тому, якщо Закон № 2473-VIIІ передбачає, що на підтвердження існування форс-мажорних обставин необхідно надавати відповідну довідку уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту), то факт існування обставин непереборної сили в даному випадку не може підтверджуватися іншими доказами.
Для правильного розуміння відмінностей між листом Торгово-промислової палати України від 28 лютого 2022 року № 2024/02.0-7.1 та сертифікатом Торгово-промислової палати, варто зазначити, що частиною першою статті 14-1 Закону «Про торгово-промислові палати в Україні» визначено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.
Отже, лист Торгово-промислової палати України має лише інформаційний характер та не є сертифікатом у розумінні наведеного положення закону. Разом з тим, лист також не є документом, який був виданий за зверненням відповідного суб`єкта, для якого настали певні форс-мажорні обставини.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 22.05.2024 у справі № 620/14203/23.
Щодо інших спірних та ключових питань у цій справі, на які посилається представник позивача, а саме: 1) нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), тобто чи розповсюджується заборона нарахувати пеню, передбачена абз. 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на правовідносини щодо нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків згідно статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції»; 2) розповсюдження приписів підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (набрав чинності 3 07.03.2022) щодо зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, на граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів; 3) розповсюдження приписів підпункту 129.9.7 пункту 129.9 статті 129 Податкового кодексу України на правовідносини з нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків в іноземній валюті, то такі вже були предметом розгляду Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду.
Так, щодо першого питання, а саме можливість нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), в постанові СП КАС ВС від 23.07.2024 у справі №240/25642/22 Верховний Суд дійшов висновку, що передбачена частиною п`ятою статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» пеня, за порушення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), застосовується на загальних підставах і на таку не поширюються положення абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Щодо другого питання, а саме розповсюдження приписів підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (набрав чинності з 07.03.2022) щодо зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, на граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, Верховний Суд дійшов висновку, що положення підпункту 69.9 пункту 69 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, яким зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не розповсюджуються на строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, що врегульовано законодавством у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду.
Щодо третього питання - розповсюдження приписів підпункту 129.9.7 пункту 129.9 статті 129 Податкового кодексу України на правовідносини з нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків в іноземній валюті, то з огляду на те, що пеня, як міра відповідальності, яка нараховується за порушення граничних строків розрахунків, врегульована спеціальним Законом, Верховний Суду дійшов висновку, що відповідно на таку (пеню) не розповсюджуються і положення підпункту 129.9.7 пункту 129.9 статті 129 Податкового кодексу України, за аналогією з положеннями абз. 11 пункту 52-1 та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, про що зазначалось вище.
Відповідні висновки Верховного Суду у справі №240/25642/22 від 23.07.2024 у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду є обов`язковими для врахування судом у цій справі, а тому суд відхиляє вищевказані аргументи представника позивача.
Надаючи правову оцінку доводам представника позивача про те, що в додатку до оскаржуваного ППР, під час обрахунку періодів порушення, кількість днів порушення відповідачем вказані неправильно, оскільки обчислення строків, врегульовано у главі 18 Цивільного кодексу України, де зокрема зазначається, що строком є певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення (ст 251 ЦК України), а також - перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок. (ст. 253 ЦК України), суд зазначає таке.
На виконання умов експортного контракту від 30.06.2020 № б/н, укладеного з Bartek Sp.A. (Польща), та відповідно до представлених ТзОВ "ЛВФ "Мальви" документів, за період з 18.01.2022 по 30.11.2023 здійснено експорт взуття на підошві з гуми, пластмаси та з верхом з натуральної шкіри (код товару 6403999100 та 6403999300) на загальну суму 2 333 467,84 злотих згідно з наступними митними деклараціями:
- від 18.01.2022 № UA209140/2022/003309 на суму 276169,08 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанова НБУ № 5, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 17.01.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанова НБУ № 5:
1. грошові кошти в сумі 29328,75 злотих зараховано 01.06.2023 на рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в ПАТ АКБ "Львів" (МФО 325268), з порушенням граничних строків розрахунків. Кількість днів прострочення 135;
- грошові кошти в сумі 246840,33 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не надійшли. Кількість днів прострочення 323;
2. від 02.02.2022 № UA209140/2022/008418 на суму 211920,64 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанови НБУ № 5, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 01.02.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанови НБУ № 5, грошові кошти по даній поставці в сумі 211920,64 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 308;
3. від 23.02.2022 № UA209140/2022/015941 на суму 65863,68 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанови НБУ № 5, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 22.02.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанови НБУ № 5, грошові кошти по даній поставці в сумі 65863,68 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 287;
4. від 11.04.2022 № UA209140/2022/026959 на суму 188690,40 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (із внесеними змінами, далі Постанова НБУ № 18), граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 07.10.2022 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 188690,40 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 425;
5. від 15.04.2022 № UA209140/2022/029677 на суму 65746,00 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 11.10.2022 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 65746,00 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 421;
6. від 08.08.2022 № UA209140/2022/079388 на суму 115290,36 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 03.02.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 115290,36 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 306;
7.від 25.08.2022 № UA209140/2022/087421 на суму 94354,14 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 20.02.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 94354,14 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 289;
8. від 07.09.2022 № UA209140/2022/092575 на суму 80031,60 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 05.03.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 80031,60 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 276;
9. від 12.10.2022 № UA209140/2022/107471 на суму 119950,35 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 09.04.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 119950,35 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 241;
10. від 27.10.2022 № UA209140/2022/113544 на суму 151926,15 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 24.04.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 151926,15 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 226;
11. від 07.11.2022 № UA209230/2022/005838 на суму 123280,70 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 05.05.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 123280,70 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 215;
12. від 21.11.2022 № UA209230/2022/011664 на суму 101347,94 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 19.05.2023 року. На порушення вимог ч.2 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, грошові кошти по даній поставці в сумі 101347,94 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 201;
13. від 02.03.2023 № UA209230/2023/021419 на суму 167720,98 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 28.08.2023 року. Грошові кошти по даній поставці в сумі 167720,98 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 100;
14. від 10.03.2023 № UA209230/2023/024801 на суму 135384,30 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 05.09.2023 року. Грошові кошти по даній поставці в сумі 135384,30 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 92;
15. від 24.04.2023 № UA209230/2023/042286 на суму 69879,96 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 20.10.2023 року. Грошові кошти по даній поставці в сумі 69879,69 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 47;
16. від 05.05.2023 № UA209230/2023/046567 на суму 141696,88 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 31.10.2023 року. Грошові кошти по даній поставці в сумі 141696,88 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 36;
17. від 23.05.2023 № UA209230/2023/053767 на суму 224214,68 злотих. Відповідно до ч.1 ст.13 Закону № 2473-VIII, з врахуванням вимог п.142 Постанови НБУ № 18, граничний строк розрахунків за даною експортною операцією 18.11.2023 року. Грошові кошти по даній поставці в сумі 224214,68 злотих на рахунок ТзОВ "ЛВФ "Мальви" не поступили. Кількість днів прострочення 18.
За результатами перевірки ТзОВ "ЛВФ "Мальви" по контракту від 30.06.2020 № б/н, укладеному з Bartek Sp.A. (Польща), станом на 17.01.2022 рахувалася дебіторська заборгованість в сумі 245671,25 злотих з граничним строком надходження грошових коштів 04.11.2022 в сумі 45413,15 злотих та 17.11.2022 200258,10 злотих. Дебетовий оборот за період з 17.01.2022 по 06.12.2023 склав 2 333 467,84 злотих. Кредитовий оборот за даний період склав 275 000 злотих. Станом на 06.12.2023 рахується: прострочена дебіторська заборгованість в сумі 2304139,04 злотих з граничними строками надходження грошових коштів 17.01.2023 246840,33 злотих, 01.02.2023 211920,64 злотих, 22.02.2023 65863,68 злотих, 07.10.2022 188690,40 злотих, 11.10.2022 65746,00 злотих, 03.02.2023 115290,36 злотих, 20.02.2023 94354,14 злотих, 05.03.2023 80031,60 злотих, 09.04.2023 119950,35 злотих, 24.04.2023 151926,15 злотих, 05.05.2023 123280,70 злотих, 19.05.2023 101347,94 злотих, 28.08.2023 167720,98 злотих, 05.09.2023 135384,30 злотих, 20.10.2023 69879,96 злотих, 31.10.2023 141696,88 злотих та 18.11.2023 224214,68 злотих.
Зведені дані щодо експортних операцій ТзОВ "ЛВФ "Мальви" по контракту від 30.06.2020 № б/н та стан розрахунків з Bartek Sp.A. (Польща) станом на 06.12.2023 наведено в додатку № 1 до акту перевірки. ТзОВ "ЛВФ "Мальви" надано до перевірки претензії (кредит-ноти) від Bartek Sp.A. (Польща) на отриманий неякісний товар на загальну суму 122159,95 злотих, в тому числі:
- кредит-нота від 21.02.2022 на 39799,56 злотих, в тому числі по митній декларації від 18.01.2022 № UA209140/2022/003309 32403,14 злотих та по митній декларації від 02.02.2022 № UA209140/2022/008418 7396,42 злотих;
- кредит-нота від 02.03.2022 на 294,84 злотих по митній декларації від 23.02.2022 № UA209140/2022/015941;
- кредит-нота від 14.04.2022 на 20357,28 злотих по митній декларації від 11.04.2022 № UA209140/2022/026959;
- кредит-нота від 10.05.2022 на 14422,27 злотих по митній декларації від 11.04.2022 № UA209140/2022/026959;
- кредит-нота від 12.05.2022 на 47286,00 злотих, в тому числі по митній декларації від 11.04.2022 № UA209140/2022/026959 17608,00 злотих та по митній декларації від 15.04.2022 № UA209140/2022/029677 29678,00 злотих;
- кредит-нота від 06.06.2023 на 2616,00 злотих, в тому числі по митній декларації від 24.04.2023 № UA209230/2023/042286 97,55 злотих та по митній декларації від 23.05.2023 № UA209230/2023/053767 2518,47 злотих;
- кредит-нота від 08.06.2023 на 37894,32 злотих, в тому числі по митній декларації від 24.04.2023 № UA209230/2023/042286 9637,37 злотих, по митній декларації від 05.05.2023 № UA209230/2023/046567 11086,23 злотих, та по митній декларації від 23.05.2023 № UA209230/2023/053767 17170,72 злотих.
ТзОВ "ЛВФ "Мальви", у зв`язку з зміною експортної ціни товару, не представлено до перевірки підтверджуючі документи уповноважених компетентних органів, зокрема Рішення Міжнародного комерційного арбітражного суду чи Морської арбітражної комісії при Торгово-промисловій палаті, сертифікату Торгово-промислової палати, інших органів, уповноважених здійснювати таке підтвердження згідно із законодавством країни, на території якої сталися такі події.
Отже, причини зменшення вартості товарів по експортних митних деклараціях від 18.01.2022 № UA209140/2022/003309 з 276169,08 злотих на 243765,94 злотих, від 02.02.2022 № UA209140/2022/008418 з 211920,64 злотих на 204524,22 злотих, від 23.02.2022 № UA209140/2022/015941 з 65863,68 злотих на 65568,84 злотих, від 11.04.2022 № UA209140/2022/026959 з 188690,40 злотих на 136302,85 злотих та від 15.04.2022 № UA209140/2022/029677 з 65746,00 злотих на 36068,00 злотих, від 24.04.2023 № UA209230/2023/042286 з 69879,96 злотих на 60145,04 злотих, від 05.05.2023 № UA209230/2023/046567 з 141696,88 злотих на 130610,65 злотих, від 23.05.2023 № UA209230/2023/053767 з 224214,68 злотих на 204525,49 злотих не підтверджено офіційними документами уповноважених компетентних органів, чим порушено вимоги ст. 12 Постанови НБУ № 7.
ТзОВ "ЛВФ "Мальви" до перевірки надано Договори про зарахування зустрічних однорідних вимог, а саме:
1) Договір про зарахування зустрічних однорідних вимог від 25.05.2022, укладений в м. Львові між ТзОВ "ЛВФ "Мальви" (Сторона 1), в особі Леньо О.С. та " Bartek Sp.A. (Польща, Сторона 2) про наступне: Сторона 1 і Сторона 2, маючи одна до одної зустрічні однорідні вимоги, строк виконання яких настав, дійшли згоди на підставі ст.601 Цивільного кодексу України про зарахування зустрічних однорідних вимог, що випливають з нижче вказаних договорів, у яких Сторона 1 і Сторона 2 є сторонами, а саме: за договором комерційної співпраці, укладеним 30.06.2020, Сторона 1 є боржником, а Сторона 2 є кредитором при виконанні грошового зобов`язання в сумі 428114,71 злотих . За договором комерційної співпраці, укладеним 30.06.2020 року, Сторона 1 є кредитором, а Сторона 2 є боржником при виконанні грошового зобов`язання в сумі 756901,10 злотих. Відповідно до проведеного зарахування зустрічних однорідних вимог, Сторона 1 є кредитором, а Сторона 2 є боржником при виконанні грошового зобов`язання в сумі 328786,39 злотих. Зазначені зобов`язання припиняються у зв`язку з їхнім зустрічним зарахуванням.
Підписання цього Договору Сторонами свідчить про відсутність будь-яких претензій Сторін одна до одної. Усі правовідносини, що виникають з цієї Угоди або пов`язані із нею, у тому числі пов`язані із дійсністю, укладанням, виконанням, зміною та припиненням цієї Угоди, тлумаченням її умов, визначенням наслідків недійсності або порушення Угоди, регулюються цією Угодою та відповідними нормами чинного законодавства України. Цей Договір складений українською мовою у двох автентичних примірниках, кожний з яких має однакову юридичну силу. Цей Договір набирає чинності з моменту її підписання Сторонами та її скріплення печатками Сторін (за їх наявності).
Крім того, до Договору про зарахування зустрічних однорідних вимог від 25.05.2022 надано акт звірки взаємних розрахунків за період: 01.02.2022 по 25.05.2022 між ТзОВ "ЛВФ "Мальви" і Bartek Sp.A. (Польща) щодо взаємних розрахунків за даними обліку про наступне: "Станом на 01.02.2022 нерезидент Bartek Sp.A. (Польща) має кредиторську заборгованість перед ТзОВ "ЛВФ "Мальви" в сумі 164488,74 злотих. За період з 01.02.2022 по 25.05.2022 ТзОВ "ЛВФ "Мальви" реалізовано Bartek Sp.A. (Польща) товару на загальну суму 532220,72 злотих. За період з 01.02.2022 по 25.05.2022 Bartek Sp.A. (Польща) здійснив реалізацію ТзОВ "ЛВФ "Мальви" на загальну суму 367923,07 злотих, в тому числі: товару на суму 105763,12 злотих, оплату грошовими коштами в сумі 140000,00 злотих та коригування боргу на суму виставлених претензій, щодо невідповідності товару (кредит-ноти) в сумі 122159,95 злотих".
2) Договір про зарахування зустрічних однорідних вимог від 01.09.2022, укладений в м.Львові між ТзОВ "ЛВФ "Мальви" (Сторона 1), в особі Олійник Н.Є. та Bartek Sp.A. (Польща) (Сторона 2) про наступне: Сторона 1 і Сторона 2, маючи одна до одної зустрічні однорідні вимоги, строк виконання яких настав, дійшли згоди на підставі ст.601 Цивільного кодексу України про зарахування зустрічних однорідних вимог, що випливають з нижче вказаних договорів, у яких Сторона 1 і Сторона 2 є сторонами, а саме: за договором комерційної співпраці, укладеним 30.06.2020, Сторона 1 є боржником, а Сторона 2 є кредитором при виконанні грошового зобов`язання в сумі 567759,21 злотих. За договором комерційної співпраці, укладеним 30.06.2020, Сторона 1 є кредитором, а Сторона 2 є боржником при виконанні грошового зобов`язання в сумі 548898,77 злотих. Відповідно до проведеного зарахування зустрічних однорідних вимог, Сторона 1 є кредитором, а Сторона 2 є боржником при виконанні грошового зобов`язання в сумі 18860,44 злотих. Зазначені зобов`язання припиняються у зв`язку з їхнім зустрічним зарахуванням.
Підписання цього Договору Сторонами свідчить про відсутність будь-яких претензій Сторін одна до одної. Усі правовідносини, що виникають з цієї Угоди або пов`язані із нею, у тому числі пов`язані із дійсністю, укладанням, виконанням, зміною та припиненням цієї Угоди, тлумаченням її умов, визначенням наслідків недійсності або порушення Угоди, регулюються цією Угодою та відповідними нормами чинного законодавства України. Цей Договір складений українською мовою у двох автентичних примірниках, кожний з яких має однакову юридичну силу. Цей Договір набирає чинності з моменту її підписання сторонами та її скріплення печатками сторін (за їх наявності).
Крім того, до Договору про зарахування зустрічних однорідних вимог від 01.09.2022 надано акт звірки взаємних розрахунків за період: 25.05.2022 по 31.08.2022 між ТзОВ "ЛВФ "Мальви" і Bartek Sp.A. (Польща) щодо взаємних розрахунків за даними обліку про наступне: "Станом на 25.05.2022 нерезидент Bartek Sp.A. (Польща) має кредиторську заборгованість перед ТзОВ "ЛВФ "Мальви" в сумі 328786,39 злотих. За період з 25.05.2022 по 31.08.2022 ТзОВ "ЛВФ "Мальви" реалізовано Bartek Sp.A. (Польща) товару на загальну суму 209644,50 злотих. За період з 25.05.2022 по 31.08.2022 Bartek Sp.A. (Польща) здійснив реалізацію ТзОВ "ЛВФ "Мальви" на суму 519570,45 злотих, в тому числі: товару на суму 449570,45злотих та оплату грошовими коштами в сумі 70000,00 злотих.
Відповідно до ч.6 ст.13 Закону № 2473-VIII, у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту). ТзОВ "ЛВФ "Мальви" до перевірки не представлено відповідної довідки про підтвердження форс-мажорних обставин по експортному контракту від 30.06.2020 № б/н, укладеному з Bartek Sp.A. (Польща).
Частиною 7 ст.13 Закону № 2473-VIII визначено, що у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
ТзОВ "ЛВФ "Мальви" до перевірки не представлено позовної заяви до суду та ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості по експортному контракту від 30.06.2020 № б/н, укладеному з Bartek Sp.A. (Польща).
Таким чином, за результатами перевірки інформацій Національного банку України про виявлені агентами валютного нагляду (ПАТ АКБ "Львів", МФО 325268) факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів станом на 01.02.2023, 01.03.2023 та 01.04.2023, які надаються згідно з Постановою НБУ № 7, надіслані листами ДПС України від 24.02.2023 № 4218/7/99-00-07-05-01-07, від 11.04.2023 № 7743/7/99-00-07- 05-01-07 та від 28.04.2023 № 9341/7/99-00-07-05-01-07 по експортному зовнішньоекономічному контракту від 30.06.2020 № б/н встановлено порушення ТзОВ "ЛВФ "Мальви" вимог ч.2 ст.13 Закону №2473-VІІІ, з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанови НБУ № 5 та вимог п.142 Постанови НБУ № 18, в частині ненадходження грошових коштів за експортовану продукцію. Відповідно до ч.5 ст.13 Закону №2473-VІІІ порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару). Згідно з ч.8 ст.13 Закону № 2473-VIII, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Таким чином, Законом України «Про валюту і валютні операції» прямо передбачено, що строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а не з наступного дня, як стверджує представник позивача з посиланням на норми ЦК України.
З даного приводу доцільно зазначити, що правовідносини із нарахування пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності є специфічними та врегульовані спеціальним Законом України «Про валюту і валютні операції», і саме норми вказаного Закону підлягають застосуванню, у порівнянні із загальними нормами Цивільного кодексу України, зокрема і в питанні нарахування пені за порушення строків розрахунків в іноземній валюті та обчислення строків виплати заборгованості.
Таким чином, відповідачем правильно встановлено граничні строки сплати контрагентом позивача заборгованості згідно з митними деклараціями.
За встановлених обставин, суд дійшов висновку про правильність розрахунків відповідача, а тому вищевказані доводи представника позивача є помилковими.
Підсумовуючи вищенаведене, позивачем не доведено, а судом не встановлено ознак протиправності спірного ППР від 03.01.2024 № 185/13-01-07-10, а тому, на думку суду, таке прийняте відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України та не може бути скасоване.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку що позовні вимоги є необґрунтованими та у задоволенні позову необхідно відмовити.
Судові витрати відповідно до ст.139 КАС України стягненню зі сторін не підлягають.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в :
У задоволені позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівська взуттєва фабрика «Мальви» (81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ, вул. Привокзальна, буд.3, ЄДРПОУ 39074918) до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35, ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст складено та підписано 13.12.2024.
СуддяГрень Наталія Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123754145 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні