Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Харків
13 грудня 2024 року №520/23742/24
Харківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Лариси Мар`єнко, розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Харківській області №00450080701 та №00450250701 від 08.08.2024, №00458382411 від 12.08.2024.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що відповідачем проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (код ЄДРПОУ 34329028) з питань правильності нарахування, обчислення та сплати податків. За результатами перевірки складено акт від 22.07.2024 №33965/20-40-07-01-05/34329028 та податкові повідомлення-рішення від 08.08.2024 №00450080701 та №00450250701, від 12.08.2024 №00458382411. Позивач не погоджується з такими рішеннями податкового органу, вважає їх безпідставними та такими, що підлягають скасуванню.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 28.08.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін у судове засідання.
Представник відповідача надіслав до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що податкові повідомлення рішення від 08.08.2024 №00450080701 та №00450250701, від 12.08.2024 №00458382411 прийняті у повній відповідності до вимог чинного законодавства України, у зв`язку з чим просив відмовити у задоволенні позову.
Представник позивача надіслав відповідь на відзив, в якому не погодився з доводами представника відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву, просив позов задовольнити у повному обсязі.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст.229 КАС України.
Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (код 34329028), зареєстроване як суб`єкт господарювання - юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.12.2006 за №14471020000000354.
Як зазначає представник позивача в позовній заяві, підприємство розташоване на території Ізюмського району Харківської області. З 24.02.2022 року вказана територія перебувала на лінії збройного зіткнення сил Російської Федерації з Україною, внаслідок чого майже вся інфраструктура підприємства зруйнована, землі, які перебували в оренді з метою ведення сільськогосподарської діяльності засмічені вибухонебезпечними предметами. За вказаним фактом слідчим відділом управління СБ України в Харківській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №22022220000002872 від 13.09.2022 за частиною першою статті 438 КК України, в межах якого розслідуються обставини пошкодження об`єктів нерухомості та майна ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ".
Після деокупації Харківської області у вересні 2022 року керівництво ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" намагалось забезпечити поновлення належної роботи підприємства, проте не вдалося за браком належних виробничих, фінансових та людських ресурсів.
17.06.2023 засновниками товариства прийнято рішення про його реорганізацію шляхом приєднання до Товариства з обмеженою відповідальністю "КОЛОС" (код ЄДРПОУ 31847939), визначаючи останнього правонаступником ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ".
Відповідно до витяги з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" перебуває в стані припинення, встановлено строк для заявлення кредиторами своїх вимог до 19.08.2023.
Позивач, з метою завершення процедури реорганізації, звернувся до Головного управління ДПС у Харківській області з заявою про скасування повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи та проведення податкової перевірки.
В період з 09.07.2024 по 15.07.2024 фахівцями Головного управління ДПС у Харківській області, на підставі направлень від 08.07.2024 №5640, №5641, №4643, №5644, №5645, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 41.1 статті 41, пункту 61.1, пункту 61.2 статті 61, підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 62, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82 , підпункту 69.2-2, підпункту 69.35-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VІ, пункту 2 частини першої статті 13, частини шістнадцятої статті 25 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на підставі наказу Головного управління ДПС у Харківській області від 04.07.2024 №2930-п проведена позапланова виїзна документальна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (код ЄДРПОУ 34329028) за період діяльності з 21.08.2022 по 08.07.2024 з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх, передбачених Податковим кодексом України, податків та зборів, валютного та іншого законодавства, контроль за дотримання якого покладено на контролюючі органи, за період із 21.08.2022 по 08.07.2024 з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відповідно до затвердженого плану документальної перевірки.
За результатами перевірки прийнято акт від 22.07.2024 №33965/20-40-07-01-05/34329028 (а.с.22-56), висновками якого встановлено порушення ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ":
1) пункту 288.1, 288.2, 288.3, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України, підприємством занижено податкові зобов`язання з земельного податку та або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної форми власності на суму 511210,44 грн, у тому числі за січень 2023 року на суму 127802,61 грн, за лютий 2023 року на суму 127802,61 грн, за березень 2023 року на суму 127802,61 грн та за квітень 2023 року на суму 127802,61 грн;
2) пп.252.1.4 п.252.1, п.252.23 статті 252, п.257.1 статті 257 Податкового кодексу України, товариством не подано звітність з рентної плати за 3 квартал 2023 року;
3) пп.176.2 "б" п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України, встановлено відображення недостовірних даних в податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку за формою 4ДФ за 3 квартали 2022 року, 1 квартал 2023 року, а саме: у податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартали 2022 року, встанолвено не вірне відображення ознаки доходу, замість 157 ознаки необхідно зазначити 153 ознаку доходу "основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платникам податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку (підпункт 165.1.31 пункту 165 статті 165 розділу ІV Кодексу)", відповідно чого товариством надано уточнюючий податковий розрахунок 07.12.2022 реєстраційний номер 9261490480;
4) пункт 1 частини 2 статті 6 розділу ІІ, пункт 1 частини 1 статті 7 та частину 5 статті 8 розділу ІІІ ЗУ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - несвоєчасно нарахований єдиний внесок на загальну суму 119770,13 грн, в тому числі за: березень 2022 року в сумі 43810,62 грн, квітень 2022 року в сумі 28615,04 грн, за травень 2022 року в сумі 18192,78 грн, за червень 2022 року в сумі 9710,08 грн, за липень 2022 року в сумі 6882,75 грн, за серпень 2022 року в сумі 5475,86 грн, за вересень 2022 року в сумі 7083,00 грн.
24.07.2024 позивач надіслала до відповідача заперечення до акту про результати документальної позапланової перевірки ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ", в яких висловив незгоду з висновками про порушеннями податкового законодавства щодо сплати земельного податку (а.с.57-58).
Листом від 07.08.2024 №2690/Ж12/20-40-07-01-10 Головне управління ДПС у Харківській області залишив заперечення позивача без задоволення, висновки акту перевірки без змін (а.с.59-65).
Відповідачем на підставі висновків перевірки складено податкові повідомлення-рішення:
-№00450250701 від 08.08.2024, яким до ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" за неподання звітності з рентної плати за 3 квартал 2023 року застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 340 гривень (а.с.15-16);
-№00450080701 від 08.08.2024, яким ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 639013,05 грн, з яких 511210,44 грн за податковими зобов`язаннями, 127802,61 грн штрафні (фінансові) санкції (штрафи) (а.с.17-18);
-№00458382411 від 12.08.2024, яким до ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у розмірі 1020,00 гривень за платежем податок на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами із доходів платників податку у вигляді заробітної плати (а.с.14).
Позивач вважає податкові повідомлення-рішення відповідача безпідставними, протиправними та такими, що підлягають скасуванню, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, визначення компетенції контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 08.08.2024 №00450080701, яким позивачу донараховано зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб за період січень-квітень 2023 року, суд зазначає таке.
Орендна плата землі державної та комунальної власності - це плата за землю у складі податку на майно і зараховується до місцевого бюджету (стаття 10, 14, 269 ПК України).
Відповідно до пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України - земельний податок обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі податок для цілей розділу XII цього Кодексу назва розділу XII "податок на майно" із змінами, внесеними згідно із Законом №71-VIII від 28.12.2014).
Згідно пп.14.1.73. п.14.1 ст.14 ПК України землекористувачі юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до пп.269.1.1 і 269.1.2 п.269.1 ст.269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Перелік платників податку, об`єкт оподаткування, база оподаткування, пільги із сплати податку, ставка податку, податковий період, порядок обчислення суми податку, порядок обчислення сум податку в разі зміни власника об`єкта оподаткування податком, порядок сплати податку, строки сплати податку регулюються статтями 269-289 ПК України.
Пунктом 288.7 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Згідно пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Поряд з тим, відповідно до підпункту 69.14 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Вказана норма ПК України набрала чинності 17.03.2022 (Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 №2120-IX").
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (в подальшому - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Вказана постанова набрала чинності 25.12.2022.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією", 22.12.2022 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України був прийнятий наказом №309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004.
Судовим встановлено, що позивач має у користуванні земельні ділянки (код громади UA63040010000010092) в кількості 868,2425 га, які підлягають декларуванню по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності.
Відповідач в акті перевірки зазначив, що на підставі пункту 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України підприємство мало право зменшити податкові зобов`язання по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної форми власності за період березень - грудень 2022. В зв`язку з тим, що орендовані земельні ділянки в 2023 році не віднесені до Переліку територій, затвердженого наказом №309 у чинній редакції (зі змінами), податкові зобов`язання по орендній платі за земельні ділянки підлягають декларуванню за весь період використання в 2023 році.
Відповідно до підпункту 2.9 пункту 2 розділу 1 Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, у період з 24.02.2022 по 12.09.2022 Балаклійська міська територіальна громада Ізюмського району Харківської області за винятком м.Балаклія, с.Байрак, с.Берестянки, с.Борщівка, с.Бригадирівка, с.Вербівка, с.Вовчий Яр, с.Волобуївка, с.Волохів Яр, с.Гусаівка, с.Калинівка, с.Нова Гусарівка, с.Петрівське, с.Степок, с.Таранушине, с.Щурівка, с.Яковенкове; з 24.02.2022 по 11.09.2022 Барвінківська міська територіальна громада за винятком с.Барабанівка, с.Велика Комишуваха; з 24.02.2022 по 11.09.2022 с.Морозівка Савинської селищної територіальної громади належали до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України.
Згідно з підпунктом 1.8 пункту 1 розділу 1 Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, починаючи з 11.09.2022, Балаклійська міська територіальна громада Ізюмського району Харківської області, вся територія Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області, с.Морозівка Савинської селищної територіальної громади Ізюмського району Харківської області належить до території можливих бойових дій.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 №2120-ІХ (набрав чинності 17.03.2022 у зв`язку з його офіційним опублікуванням у газеті "Голос України" від 17.03.2022 №58) підрозділ 10 розділу XX ПК України доповнено підпунктом 69.14 наступного змісту: "Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України".
Крім того, пунктом 4 розділу II Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" зобов`язано Кабінет Міністрів України невідкладно забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" (набрала чинності 25.12.2022 у зв`язку з її офіційним опублікуванням у газеті "Урядовий кур`єр" від 10.12.2022 №262) установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (набрала чинності 27.12.2022 у зв`язку з його офіційним опублікуванням в Офіційному віснику України від 27.12.2022 № 100) затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" від 11.04.2023 №3050-ІХ (набрав чинності 06.05.2023 у зв`язку з його офіційним опублікуванням у газеті "Голос України" від 05.05.2023 №90) викладено у новій редакції підпункт 69.14 підрозділу 10 розділу XX ПК України, зокрема, абзаци перший - п`ятий: "За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Платники плати за землю, які до дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з плати за землю за період березень 2022 - грудень 2023 року шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій".
Одним із принципів податкового законодавства є презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу (підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 ПК України).
Пунктом 56.21 статті 56 ПК України передбачено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у своїй постанові від 10.02.2021, прийнятій за наслідками розгляду справи № 380/671/20, висловив наступну правову позицію, що "у положеннях ПК України серед основних засад податкового законодавства передбачено принцип презумпції правомірності рішень платника податків суть якого зводиться до того, що у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу".
Після прийняття та набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" від 11.04.2023 № 3050-ІХ вищезгадана постанова Кабінету Міністрів України у відповідність до цього Закону не приводилась, предмет її регулювання не змінювався, зміни щодо порядку затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, не вносилися.
Наведене свідчить, що вказана постанова Кабінету Міністрів України застосовується до податкових відносин з метою визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, з моменту набрання нею чинності, а не з 06.05.2023, як вважає відповідач.
Водночас, відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави.
Згідно з Рішенням Конституційного суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Тобто за загальним правилом норма права діє стосовно фактів і відносин, які виникли після набрання чинності цією нормою. Тож, до події, факту застосовується закон (інший нормативно-правовий акт), під час дії якого вони настали або мали місце.
Суд вважає, що положення ПК України, застосовані податковим органом при нарахуванні позивачу податкового зобов`язання за період січень-квітень 2023 року не можуть застосовуватись до подій (правовідносин), що виникли до набрання ними чинності, адже закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі відповідно положень статті 58 Конституції України.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що до спірних правовідносини стосовно сплати податку за період січень-квітень 2023 року належить застосовувати положення чинного на час їх виникнення пп.69.14 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, яким встановлена пільга щодо сплати орендної плати за земельну ділянку, яка розташована на території, на якій велися бойові дії, а не норми цього пункту в редакції на час прийняття спірного податкового - рішення.
Застосування відповідачем Закону №3050-ІХ не відповідає принципу правової визначеності, складовою якого є принцип легітимних очікувань, який має застосовуватись не лише на етапі нормотворчої діяльності, а й під час безпосереднього застосування чинних норм права, що даватиме можливість особі в розумних межах передбачати наслідки своїх дій.
У рішенні ЄСПЛ від 20 січня 2012 року у справі "Рисовський проти України" підкреслено особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (пункт 70).
За практикою ЄСПЛ, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платників податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа "Серков проти України", заява №39766/05, пункт 43).
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області 08.08.2024 №00450080701, прийняте не на підставі чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, а тому підлягає скасуванню.
Щодо податкового повідомлення-рішення №00450250701 від 08.08.2024 про застосування штрафу за неподання звітності з рентної плати за користування надрами за 3 квартал 2023 року, суд зазначає таке.
Відповідачем в акті перевірки зазначено, що перевіркою встановлено, що ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" за 3 квартал 2023 року (з 01.08.2023 по 18.09.2023, а саме з дати скасування єдиного податку 3 групи (ставка 2 %) до дати передавального акту, яким передано свердловину правонаступнику) не подано звітність з рентної плати, чим порушено п.п.252.1.4. п.252.1.,п.252.23, ст.257.1, ст.257 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ.
Відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, в редакції Закону України від 15 березня 2022 року №2120-IX після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом.
Згідно пункту 91.1. підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, в редакції Закону України від 30 червня 2023 року №3219-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану", зазначено: платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 у справі №520/10102/23, яке набрало законної сили 11.12.2023, визнано протиправними дії Головного управління ДПС в Львівській області щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" статусу платника єдиного податку четвертої групи та зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (код ЄДРПОУ 34329028) статус платника єдиного податку четвертої групи у відповідному реєстрі на 2022 рік та видати відповідну довідку.
Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином відповідно до зазначеного рішення та пункту 91.1. підрозділу 8 розділу
ХХ "Перехідні положення" ПК України, в редакції Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" з 1 серпня 2023 року ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" має статус платника єдиного податку четвертої групи.
Відповідно до абз.5 п.297.1 ст.297 ПК України платники єдиного податку звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів: рентної плати за спеціальне використання води платниками єдиного податку четвертої групи.
З огляду на те, що позивач станом на час проведення перевірки мав статус платника єдиного податку четвертої групи, останній звільнений від обов`язку подання звітності з рентної плати, в тому числі за 3 квартал 2023 року.
За таких підстав, податкове повідомлення-рішення від 08.08.2024 №00450250701 є протиправним та підлягає скасуванню як незаконне.
Стосовно податкового повідомлення-рішення від 12.08.2024 №00458382411 про застосування до позивача штрафних санкцій за відображення недостовірних даних в податкових розрахунках на суму доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку за формою 4ДФ за 3 квартали 2022 року, 1 квартал 2023 року, суд зазначає наступне.
Відповідач в акті перевірки №33965/20-40-07-01-05/34329028 від 22.07.2024 зазначив, що ТОВ "АПК ДОНЕЦЬ" (код ЄДРПОУ 34329028) вчинив правопорушення за період 21.08.2022 по 08.07.2024 у податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2022 року встановлено невірне відображення ознаки доходу, замість 157 ознаки необхідно зазначити 153 ознаку доходу "основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги що отримується платником податку(підпункт 165.1.31 пункту 165.1 статті 165 розділу ІV Кодексу)", відповідно чого товариством надано уточнюючий податковий розрахунок 07.12.2022 реєстраційний номер 9261490480).
У податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1 квартал 2023 року (лютий місяць) встановлено, що товариством невірно зазначено податковий номер фізичної особи, а саме помилково зазначено податковий номер 2433500480, фактичний податковий номер НОМЕР_1 , відповідно чого товариством надано уточнюючий податковий розрахунок 22.11.2023 реєстраційний номер 9315712593.
Згідно п.119.1 ст.119 ПК України, неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов`язань платника податку та/або до зміни платника податку, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020,00 гривень.
Разом з тим, суд зазначає, що помилка в написанні податковий номеру фізичної особи, самостійна усунула платником податків шляхом подання уточнюючого розрахунку не впливає на зменшення чи збільшення податкових зобов`язань та/або до зміни платника податку, відтак податкове повідомлення-рішення від 12.08.2024 №00458382411 підлягає скасуванню.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправними та скасування рішення суб`єкта вланих повноважень.
Приписами ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Витрати зі сплати судового збору підлягають розподілу відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст.19, 139, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (вул.Шкільна, буд.1, с.Петрівське, Балаклійський район, Харківська область, 64282, код ЄДРПОУ 34329028) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул.Григорія Сковороди, буд.46, м.Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, задовольнити.
Скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Харківській області №00450080701 від 08.08.2024, №00450250701 від 08.08.2024 та №00458382411 від 12.08.2024.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул.Григорія Сковороди, буд.46, м.Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (вул.Шкільна, буд.1, с.Петрівське, Балаклійський район, Харківська область, 64282, код ЄДРПОУ 34329028) витрати зі сплати судового збору у розмірі 9605 (деів`ять тисяч шістсот п`ять) гривень 86 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території м.Харків та Харківської області, повний текст рішення складено 13 грудня 2024 року.
Суддя Лариса МАР`ЄНКО
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123755292 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мар'єнко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні