Рішення
від 13.12.2024 по справі 620/13461/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 грудня 2024 року Чернігів Справа № 620/13461/24

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Фінансова компанія «ФАКТОР АГРО» про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» звернулось до суду з позовом до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Фінансова компанія «ФАКТОР АГРО» про визнання протиправними дій Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру МВС №7443 щодо відмови ТОВ «СП «Агродім» у перереєстрації транспортних засобів згідно з переліком, що визначений в рішенні Постійно діючого третейського суду при Всеукраїнській організації «Український правовий союз»; зобов`язання Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру МВС №7443 здійснити перереєстрацію транспортних засобів згідно з переліком, що визначений в рішенні Постійно діючого третейського суду при Всеукраїнській організації «Український правовий союз» та вказаний в Додатку №1 до даного позову, з ТОВ «СП «АГРОДІМ» на ТОВ «ФАКТОР АГРО».

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що має право на перереєстрацію транспортних засобів на підставі наявного рішення Третейського суду у справі №1/329.

Відповідачем було подано відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог та заначив, що позивач звернувся із рішенням третейського суду до органу державної влади в особі його структурного підрозділу для проведення перереєстрації транспортного засобу, однак з огляду на вимоги пункту 13 частини першої статті 6 Закону України «Про третейські суди» третейський суд не наділений повноваженнями на прийняття рішень у справах, за результатами розгляду яких виконання рішення третейського суду потребуватиме вчинення відповідних дій органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами та іншими суб`єктами під час здійснення ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень. Також вказує, що відповідно до вимог чинного законодавства у сфері державної реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів, до сервісних центрів має звертатися саме власник транспортних засобів, а не колишній власник.

Позивачем було подано відповідь на відзив, в якій вказав, що він вчинив необхідні дії для правомірної перереєстрації транспортного засобу, в той же час відповідач, в порушення чинного законодавства прийняв неправомірне рішення і відмовив позивачу у здійсненні перереєстрації, тим самим порушивши законні права позивача. Також вказує, що підставою для відмови у проведенні перереєстрації було вказано саме не визнання відповідачем рішення третейського суду, а не звернення неналежного суб`єкта.

Відповідачем було подано заперечення, в яких серед іншого вказав, що до сервісних центрів має звертатися саме власник транспортних засобів, тобто особа, у володіння якої переходять транспортні засоби для проведення реєстрації за нею.

Третя особа надала пояснення, в яких підтримала позовну заяву, вказала, що позивач зі свого боку вчинив необхідні дії для правомірної перереєстрації транспортного засобу, в той же час відповідач, в порушення чинного законодавства прийняв неправомірне рішення і відмовив позивачу у здійсненні перереєстрації, тим самим порушивши законні права позивача. Вказує, що можливість позивача виконати законне рішення не може бути поставлена в залежність від відсутності у законодавстві прописаного порядку здійснення перереєстрації транспортного засобу на підставі рішення третейського суду.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Рішенням постійно діючого третейського суду при Всеукраїнській організації «Український правовий союз» від 22.12.2022 у справі № 1/329 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «ФАКТОР СЕРВІС» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» про звернення стягнення на предмет забезпечення обтяження було задоволено повністю, звернуто стягнення на належне Товариству з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» (ідентифікаційний код: 32659577, місцезнаходження: 16520, Чернігівська обл., Бахмацький район, село Городище, вулиця Перемоги, буд. 79) рухоме майно - предмет забезпечувального обтяження за договором застави від 28.12.2021р., укладеним між Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія з управління активами «Прогресивні інвестиційні стратегії», що діє на підставі Ліцензії на здійснення професійної діяльності з управління активами інституційних інвесторів (діяльність з управління активами) серії АЕ № 286775, виданої Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, дата видачі 24.12.2013 р., строк дії Ліцензії з 24.12.2013 р. необмежений, що діє від свого імені, в інтересах та за рахунок Пайового закритого недиверсифікованого венчурного інвестиційного фонду «Девелопмент Aгро (реєстраційний код за ЄДРІСІ 23300271) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ», нотаріально посвідченим Шевченком А.В., приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу, зареєстрований реєстрі за № 8008, із змінами, внесеними Договором про внесення змін до Договором застави від 28.12.2021р., укладеним 21.11.2022р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «ФАКТОР СЕРВІС» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ», нотаріально посвідченим Шевченком А.В., приватним нотаріусом Київського міського нотаріальне округу, зареєстрованим в реєстрі за № 4300, а саме 144 транспортні засоби, шляхом його передачі у власність обтяжувача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «ФАКТОР СЕРВІС» (ідентифікаційний код: 44426507, місцезнаходження: 01001, м. Київ, Незалежності Майдан, будинок 2, офіс 512), за заставною вартістю 42 660 822 (сорок два мільйони шістсот шістдесят тисяч вісімсот двадцять дві) грн. 57 коп., з ПДВ, в рахунок часткового виконання Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» забезпеченого обтяженням зобов`язання- Договору позики № 202106301-П від 30.06.2021р., а саме: повернення позики в сумі 97 970 363 (дев`яносто сім мільйонів дев`ятсот сімдесят тисяч триста шістдесят три) грн. 26 коп.

Представник позивача 21.06.2024 звернувся до Територіального сервісного центру № 7443 Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) з заявою про надання письмового пояснення по відмові в реєстрації при переданні транспортних засобів з Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «ФАКТОР АГРО» згідно рішення Постійно діючого третейського суду від 22.12.2022 справа № 1/329, до якої, зокрема, було додано свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу ВАЗ 21213 д.н.з. НОМЕР_1 та довіреність Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» на ім`я ОСОБА_1 про здійснення представницьких функцій для реєстрації транспортних засобів в кількості семи одиниць.

На вказану заяву відповідачем було надано відповідь від 30.07.2024 № 31/33/7443-187, згідно було відмовлено у перереєстрації транспортного засобу, враховуючи те, що територіальний сервісний центр № 7443 (на правах відділу, м. Ніжин) регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) є структурним підрозділом РСЦ ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях, який не є юридичною особою та здійснює частину делегованих повноважень органу державної влади Головного сервісного центру МВС. Вказано, що на відміну від рішення судів, які є обов`язковими для виконання, рішення третейського суду є обов`язковим виключно для сторін відповідного спору.

Позивач не погоджуючись з вищевказаними діями, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 1 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-ХІІ(далі - Закон № 3353-ХІІ, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, щозаконрегулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання.

За приписами частини першої статті 34 Закону № 3353-ХІІдержавна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу,присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.

Відповідно до частини четвертої статті 34Закону № 3353-ХІІдержавна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюютьсятериторіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Порядок здійснення відомчої реєстрації та ведення обліку транспортних засобів визначається Кабінетом Міністрів України. Для ведення відомчого обліку зареєстрованих транспортних засобів відповідними органами, якими вони зареєстровані, створюються уніфіковані автоматизовані електронно-облікові системи.Відомості відомчого обліку щодо зазначених транспортних засобів є складовою частиною Єдиного державного реєстру.У разі наявності будь-яких обтяжень, реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється виключно за умови надання згоди на це обтяжувачем (обтяжувачами) (частина дев`ята статті 34Закону № 3353-ХІІ).

Згідно з частинами одинадцятою-дванадцятою статті 34 Закону № 3353-ХІІ власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом.

На зареєстровані транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та/або електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, таким транспортним засобам присвоюються номерні знаки (їх буквено-цифрова комбінація). Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків на транспортні засоби здійснюється відповідно до вимог законодавства органами, на які покладено обов`язок з їх реєстрації. Номерні знаки повинні відповідати встановленим зразкам та вимогам.

Кабінетом Міністрів України 07.09.1998 прийнято постанову № 1388, якою затверджено Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - Порядок № 1388, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Так, в пункті 2 Порядку № 1388 визначено, що цей Порядок є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх.Представникивласників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень.

Згідно пункту 3 Порядку № 388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів (крім транспортних засобів, визначених абзацом другим пункту 12 цього Порядку) сервісними центрами МВС може проводитисяза участю суб`єктів господарювання, які стоять на обліку в Головному сервісному центрі МВС та здійснюють продаж нових транспортних засобів, абочерез центри надання адміністративних послуг, утворені відповідно доЗакону України "Про адміністративні послуги", на основі рішень, узгоджених між сервісними центрами МВС та органами, які прийняли рішення про утворення центрів надання адміністративних послуг.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1388 транспортні засоби реєструються за юридичними та фізичними особами в сервісних центрахМВС або через центринадання адміністративних послуг.

В силу вимог пунктом 7 Порядку № 1388 власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів. Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані)в уповноважених органах МВСта без номерних знаків, що відповідаютьвимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.

Згідно з пунктом 8 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджуютьповноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів,їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленомупорядку:

договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках;

укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений між покупцем та суб`єктом господарювання, який є власником зареєстрованого за ним транспортного засобу і здійснює оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, підписаний уповноваженою особою такого суб`єкта господарювання та скріплений печаткою (у разі наявності);

укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою;

договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу;

свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати;

рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном;

рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність;

копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин;

довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску;

акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6,оформлений в електронній формі засобами Єдиного державного реєстру транспортних засобівпідприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача;

документи, що підтверджують придбання транспортного засобу для необхідності використання його під час проведення оперативно-розшукових, контррозвідувальних, розвідувальних заходів та негласних слідчих (розшукових) дій відповідно до законодавства (крім транспортних засобів, не зареєстрованих у сервісних центрах МВС);

митна декларація за формою єдиного адміністративного документа відповідно дододатка I до Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами 1987 рокуна паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органомпосвідчення про реєстрацію вуповноважених органах МВСтранспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери;

декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, оформлена відповідно до додатка 1 до Порядку пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 р. № 953 "Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану"(далі - декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою);

акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 2 (для державної реєстрації транспортних засобів, що ввезені на митну територію України як гуманітарна допомога, на підставідекларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, набувачем гуманітарної допомоги);

договір фінансового лізингу або зазначений у такому договорі окремий договір купівлі-продажу (викупу) предмета лізингу, або інший договір, визначений договором фінансового лізингу;

акт про проведений електронний аукціонабо постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої службиабо приватним виконавцем;

рішення про безоплатну передачу конфіскованого майна, винесене комісією, утвореною відповідно до пункту 11 Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. №N 985;

акт про придбання майна на аукціоні з продажу майна боржників у справах про банкрутство (неплатоспроможність);

договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, або акт про реалізацію активів на електронних торгах, виданий Національним агентством з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

акт про придбання товару на електронному аукціоні, виданий митним органом у разі продажу транспортних засобів у випадках, передбаченихстаттею 243 Митного кодексу України;

договір купівлі-продажу, оформлений в електронній формі засобами електронного кабінету водія або Порталу Дія.

Згідно пункту 33 Порядку № 1388 перереєстрація транспортних засобів проводиться в разі отримання свідоцтва про реєстрацію(зокрема за бажанням заявника в електронній формі без виготовлення його на бланку)замість утраченого або непридатного для користування, зміни їх власників, місця реєстрації або найменування власників - юридичних осіб (крім зміни найменування юридичної особи у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або у зв`язку з перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство), місця проживання або прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, а також у разі заміни номерних знаків, отримання чи перезакріплення індивідуальних номерних знаків, зміни кольору, переобладнання транспортного засобу чи заміни кузова, інших складових частин, що мають ідентифікаційні номери.

За встановленими обставинами, відповідач листом від 30.07.2024 № 31/33/7443-187 відмовивТовариству з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» у проведенні перереєстрації транспортного засобу, ВАЗ 21213 д.н.з. НОМЕР_1 , на Фінансову компанію «ФАКТОР АГРО» на підставі рішення постійно діючого третейського суду при Всеукраїнській організації «Український правовий союз» від 22.12.2022 у справі № 1/329, оскільки рішення третейського суду є обов`язковим виключно для сторін відповідного спору.

Так, згідно статті 1 Закону України «Про третейські суди» цей Закон регулює порядок утворення та діяльності третейських судів в Україні та встановлює вимоги щодо третейського розгляду з метою захисту майнових і немайнових прав та охоронюваних законом інтересів фізичних та юридичних осіб. До третейського суду за угодою сторін може бути переданий будь-який спір, що виникає з цивільних та господарських правовідносин, крім випадків, передбачених законом.

Статтею 2 Закону України «Про третейські суди» передбачено, що третейський суддя - фізична особа, призначена чи обрана сторонами у погодженому сторонами порядку або призначена чи обрана відповідно до цього Закону для вирішення спорів у третейському суді.

Відповідно до пункту 13 частини першої статті 6 Закону України «Про третейські суди» третейські суди в порядку, передбаченому цим Законом, можуть розглядати будь-які справи, що виникають із цивільних та господарських правовідносин, за винятком справ, за результатами розгляду яких виконання рішення третейського суду потребуватиме вчинення відповідних дій органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами та іншими суб`єктами під час здійснення ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Тобто, спори, за результатами розгляду яких виконання рішення третейського суду потребуватиме вчинення відповідних дій органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами та іншими суб`єктами під час здійснення ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень, не підлягають розгляду третейськими судами.

Водночас, суд не може з погодитись з позицією позивача, що застосовуючи розширене тлумачення поняття «рішення суду», фактично прирівнює між собою юридичне значення рішення суду загальної юрисдикції та рішення третейського суду, оскільки у розумінні Закону України «Про третейські суди», Закону України «Про дорожній рух», Порядку № 1388 та контекст правовідносин, що досліджуються судом, вбачається, що стягнення на предмет забезпечувального обтяження, а саме транспортні засоби, зумовлює необхідність державної перереєстрації транспортних засобів, яка проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС, тобто вчинення відповідних дій органами державної влади, а тому, суд приходить до висновку, що рішення третейського суду не є підставою для проведення державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу.

Також суд вважає за необхідне звернути увагу, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, тобто осіб, до яких перейшло право власності на транспортний засіб на підставі документів, визначених пунктом 8 Порядку № 1388.

Тобто, відповідна заява нового власника транспортних засобів є тим документом, що посвідчує його волевиявлення на проведення за ним державної реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів, що він набув у власність.

Натомість, проведення державної реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів за заявою колишнього власника ні Законом України «Про дорожній рух», ні Порядком № 1388 не передбачена.

Виключення з цього положення передбачені абзацом третім пункту 8 Порядку №1388, згідно якого за бажанням власника державна реєстрація нового транспортного засобу може проводитися продавцем цього транспортного засобу (суб`єктом господарювання) на підставі заяви, поданої від імені власника, відповідно до договору купівлі-продажу із зазначенням умов на вчинення таких дій, із доданими до неї документами, необхідними для державної реєстрації нового транспортного засобу згідно із цим Порядком, та довіреністю на вчинення таких дій, яка формується засобами Єдиного державного реєстру транспортних засобів та підписується власником в електронній або паперовій формі.

Крім того, суд звертає увагу, що згідно наданих суду документів Товариством з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» на ім`я Білозора Юрія Віталійовича було видано довіреність № 70 від 11.06.2024 на здійснення представницьких функцій для реєстрації транспортних засобів лише в кількості семи одиниць (конкретні автомобілі вказані в довіреності), а до заяви представника позивача від 21.06.2024 щодо перереєстрації транспортних засобів на підставі рішення третейського суду було долучено свідоцтво про реєстрацію лише одного транспортного засобу, а саме ВАЗ 21213 д.н.з. НОМЕР_1 .

При цьому, суду не надано доказів звернення позивача до відповідача з відповідною заявою про перереєстрацію інших транспортних засобів, що перелічені в рішенні постійно діючого третейського суду при Всеукраїнській організації «Український правовий союз» від 22.12.2022 у справі № 1/329.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про відсутність підстав для визнання протиправними дій Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру МВС №7443 щодо відмови ТОВ «СП «Агродім» у перереєстрації транспортних засобів згідно з переліком, що визначений в рішенні Постійно діючого третейського суду при Всеукраїнській організації «Український правовий союз»; зобов`язання Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру МВС №7443 здійснити перереєстрацію транспортних засобів згідно з переліком, що визначений в рішенні Постійно діючого третейського суду при Всеукраїнській організації «Український правовий союз» та вказаний в Додатку №1 до даного позову, з ТОВ «СП «АГРОДІМ» на ТОВ «ФАКТОР АГРО».

Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» необхідно відмовити повністю.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «АГРОДІМ» (вул. Перемоги, 79, с. Городище, Ніжинський р-н, Чернігівська обл., 16520, код ЄДРПОУ 32659577) до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) (бульв. Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133, код ЄДРПОУ 45574396), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Фінансова компанія «ФАКТОР АГРО» (вул. Берег, 86, с. Городище, Ніжинський район, Чернігівська область, 16520, код ЄДРПОУ 44426507) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 13.12.2024.

Суддя Наталія БАРГАМІНА

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2024
Оприлюднено16.12.2024
Номер документу123755780
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —620/13461/24

Рішення від 13.12.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Наталія БАРГАМІНА

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Наталія БАРГАМІНА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні