КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2024 року № 320/59697/24
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ до Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ із позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу, в якому просить суд:
- визнати бездіяльність Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу (ідентифікаційний код 44830311) з виконання обов`язку щодо внесення змін до умов Оголошення про проведення процедури закупівлі з предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017487-a (3 лоти) на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протиправною та зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони України Державний оператор тилу (ідентифікаційний код 44830311) відмінити спрощену закупівлю;
- визнати бездіяльність Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу (ідентифікаційний код 44830311) з виконання обов`язку щодо внесення змін до умов Оголошення про проведення процедури закупівлі з предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017496-a (10 лотів) на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протиправною та зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони України Державний оператор тилу (ідентифікаційний код 44830311) відмінити спрощену закупівлю.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.12.2024 справу розподілено судді Колесніковій І.С.
Позов мотивовано протиправністю бездіяльності Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу щодо невнесення змін до умов Оголошення про проведення процедури закупівлі з предметом «ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік)», що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017487-a (3 лоти) на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель та змін до умов Оголошення про проведення процедури закупівлі з предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017496-a (10 лотів) на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель.
Як наслідок, на думку позивача, під час проведення процедур закупівель, що є предметом даного позову, замовником порушено вимоги статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі», абзацу четвертого пункту 8 Особливостей, затверджених Постановою № 1275, статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі», відтак, в силу пункту 5 частини 1 статті 27 Закону України «Про оборонні закупівлі» та частини 17 статті 14 Закоун України «Про публічні закупівлі», спрощені закупівлі має бути відмінено, а інформація про це оприлюднена в електронній системі закупівель, відповідно до частини 2 статті 27 Закону України «Про оборонні закупівлі».
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.12.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі з урахуванням особливостей розгляду даної категорії справ, передбачених статтею 282 Кодексу адміністративного судочинства України; призначено судове засідання на 05.12.2024 о 12 год. 30 хв.
Відповідачем подано суду відзив, згідно якого твердження позивача не відповідають дійсності та спростовуються наявними доказами в електронній системі закупівель, де розміщені Оголошення про проведення спрощених процедур за ідентифікаторами №UA-2024-11-14-017487-а та №UA-2024-11-14-017496-а. 1. Так, відповідач вказує, що датою і часом розкриття пропозицій за всіма лотами за спрощеною закупівлею за ідентифікатором №UA-2024-11-14-017496-а є 27.11.2024 14 год. 05 хв. до 17 год 37 хв. Датою і часом розкриття пропозицій за всіма лотами за спрощеною закупівлею за ідентифікатором №UA-2024-11-14-017487-а є 27.11.2024 13 год. 26 хв. до 14 год 36 хв. Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024 року у справі №320/54460/24 була оголошена в судовому засіданні близько 19:30. Відтак, станом на момент оголошення постанови Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №320/54460/24, пропозиції учасників були розкриті. Крім того, відповідачем наголошено на виконані постанови Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №320/54460/24, а саме в електронній системі закупівель за ідентифікаторами №UA-2024-11-14-017487-а та №UA-2024-11-14-017496-а розміщено Протоколи №28.11.2024-1-2 та №28.11.2024-4-3 від 28.11.2024 уповноваженої особи державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу». Рішення виконане в повному обсязі у спосіб, що був можливий зважаючи на етап проведення закупівлі. Всі учасники були проінформовані про внесення змін до оголошення і відповідно виконання рішення суду шляхом розміщення протоколів про виконання рішення суду та внесення змін до Оголошення та розміщення нової редакції Додатку 5 до Оголошення в публічному доступі в електронній системі закупівель, як це передбачено п. 4 ч.1 ст.10 ЗУ «Про публічні закупівлі».
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві, просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог.
У подальшому від сторін надійшли клопотання про здійснення судового розгляду справи в порядку письмового провадження.
Протокольною ухвалою від 13.12.2024 суд вирішив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані сторонами документи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, заслухавши пояснення сторін та свідка, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Державним підприємством Міністерства оборони України Державний оператор тилу 14.11.2024 на веб-порталі PROZORRO були оприлюднені Оголошення про проведення спрощеної закупівлі за ідентифікатором доступу - № UA-2024-11-14-017487-а та № UA-2024-11-14-017496-а (далі-Оголошення).
Відповідно до Оголошень, предмет за обома закупівлями - ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік).
Не погоджуючись із включенням замовником вказаного пункту 14 Додатку № 5 до Оголошень про проведення спрощеної закупівлі з ідентифікаторами № UA-2024-11-14-017487-а та № UA-2024-11-14-017496-а з огляду на його дискримінаційність, позивач, як потенційній учасник у зазначених закупівлях, звернувся із позовом до Київського окружного адміністративного суду.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21.11.2024 у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024 рішення Київського окружного адміністративного суду від 21.11.2024 скасовано та прийнято нове рішення, яким позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ до державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено. Визнано протиправними дії державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу з встановлення вимог, викладених в п. 14 Додатку № 5 Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017487-а. Зобов`язано державне підприємство Міністерства оборони України Державний оператор тилу внести зміни до умов Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017487-а шляхом виключення вимоги викладеної в п. 14 Додатку №5. Визнано протиправними дії державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу з встановлення вимог, викладених в п. 14 Додатку № 5 Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором №UA-2024-11-14-017496-а. Зобов`язано державне підприємство Міністерства оборони України Державний оператор тилу внести зміни до умов Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017496-а шляхом виключення вимоги викладеної в п. 14 Додатку № 5.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність щодо невнесення змін до умов Оголошення про проведення спрощеної закупівлі за ідентифікатором доступу - №UA-2024-11-14-017487-а та №UA-2024-11-14-017496-а, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України Про оборонні закупівлі від 17.07.2020 № 808-ІХ.
Закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється державними замовниками відповідно до Закону України Про публічні закупівлі з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Приписами статті 3 Закону України Про оборонні закупівлі обумовлено, що оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Відповідно до приписів частин першої-третьої статті 30 Закону України Про оборонні закупівлі особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.
Оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням, таких вимог:
1) державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель.
Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України;
2) порядок встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель, визначаються Кабінетом Міністрів України;
3) у разі здійснення державним замовником (службою державного замовника, військовою частиною) закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та/або послуг з організації харчування військових частин договір про закупівлю повинен містити інформацію щодо: назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів), ціни за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), калькуляції ціни послуг із зазначенням вартості всіх складових вказаних послуг, включаючи калькуляцію ціни вартості та кількості окремих послуг.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 №1275 затверджено Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (надалі за текстом Особливості № 1275).
Пунктами 1-8 Особливостей №1275 визначено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
У цих особливостях терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України Про оборонні закупівлі, Про публічні закупівлі та інших нормативно-правових актах, розроблених на їх виконання.
Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.
Зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями не складається та не подається на затвердження Кабінетові Міністрів України. Пропозиції до проекту зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями подаються державними замовниками Мінстратегпрому протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення не складається та не затверджується.
Подання та оприлюднення інформації, передбаченої частинами другою та третьою статті 15 Закону України Про оборонні закупівлі, здійснюється протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
Для планування оборонних закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа/інша особа державного замовника та/або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.
Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель в один із таких способів:
1) у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176; 2023 р., N 51, ст. 2834);
2) у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням положень, визначених цими особливостями;
3) у порядку відбору постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (Офіційний вісник України, 2020 р., №75, ст. 2407);
4) шляхом застосування рамкової угоди відповідно до цих особливостей.
У разі проведення закупівлі в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, державний замовник під час розгляду пропозиції учасника спрощеної закупівлі у разі виявлення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції та/або подання яких вимагалося оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, повинен розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду пропозицій, повідомлення з вимогою виправити невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у його пропозиції, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення державним замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником спрощених закупівель у складі пропозиції та/або подання яких вимагається оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, слід розуміти невідповідність інформації та/або документів у значенні, наведеному в пункті 43 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178.
Державний замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника спрощеної закупівлі більш як один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції.
Державний замовник відхиляє пропозицію учасника спрощеної закупівлі у разі, коли учасник спрощеної закупівлі не виправив виявлені державним замовником після розкриття пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених державним замовником невідповідностей протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Істотні умови державного контракту (договору), укладеного відповідно до абзацу першого цього пункту, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених пунктом 19 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, або якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання пункту 2 частини третьої статті 30 Закону України Про оборонні закупівлі.
Під час здійснення оборонних закупівель державні замовники визначають предмет закупівлі відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, з урахуванням цих особливостей.
Закупівлі, визначені пунктами 8 і 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель (п. 10 Особливостей № 1275).
Отже, на період дії правового режиму воєнного стану застосовуються приписи статті 30 Закону України Про публічні закупівлі та Особливостей № 1275, відповідно до яких придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, в електронній системі закупівель.
Тому, враховуючи приписи статті 30 Закону України Про публічні закупівлі та абзацу 3 пункту 8 Особливостей № 1275, процедура закупівлі, яка є предметом даного позову, проводиться відповідно до статті 14 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 №922-VIII (далі Закон - №922-VIII), яка врегульовує процедуру проведення спрощеної закупівлі.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №922-VIII, закупівля здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно статті 3 Закону України Про оборонні закупівлі оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів:
- своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони;
- послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання;
- конкурентність;
- ефективність використання коштів, результативність;
- відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці);
- запобігання корупції, зловживанням та дискримінації;
- цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
За положеннями статті 12 Закону №922-VIII електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам, обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням непорушності даних про учасників і їхніх пропозицій під час проведення процедури закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій.
Згідно статті 14 Закону №922-VIII спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.
Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:
- оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
- уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
- подання пропозицій учасниками;
- проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;
- розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
- визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
- розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.
У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.
Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.
Суд відзначає, що постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024 рішення Київського окружного адміністративного суду від 21.11.2024 скасовано та прийнято нове рішення, яким позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ до державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено. Визнано протиправними дії державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу з встановлення вимог, викладених в п. 14 Додатку № 5 Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017487-а. Зобов`язано державне підприємство Міністерства оборони України Державний оператор тилу внести зміни до умов Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017487-а шляхом виключення вимоги викладеної в п. 14 Додатку №5. Визнано протиправними дії державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу з встановлення вимог, викладених в п. 14 Додатку № 5 Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором №UA-2024-11-14-017496-а. Зобов`язано державне підприємство Міністерства оборони України Державний оператор тилу внести зміни до умов Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, що оприлюднене за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017496-а шляхом виключення вимоги викладеної в п. 14 Додатку № 5.
В електронній системі закупівель за ідентифікаторами №UA-2024-11-14-017487-а та №UA-2024-11-14-017496- а розміщено протоколи №28.11.2024-1-2 та №28.11.2024-4-3 від 28.11.2024 уповноваженої особи державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу».
Згідно протоколів №28.11.2024-1-2 та №28.11.2024-4-3 від 28.11.2024 вирішено:
- з метою виконання рішення Шостого апеляційного адміністративного суду м. Києва, а також недопущення зриву забезпечення Збройних Сил України продуктами харчування внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, а саме - виключити з оголошення про проведення спрощеної закупівлі вимогу, встановлену в пункті 14 додатку № 5 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі: Учасник гарантує, що за раніше укладеним договором з ДП ДОТ до Учасника не було застосовано оперативно-господарської санкції у вигляді відмови від встановлення на майбутнє будь-яких господарських відносин з таким Учасником, оприлюднити в електронній системі закупівель відповідну інформацію про внесення змін, а також не враховувати під час оцінки пропозицій учасників інформацію, надану ними на виконання вимог пункту 14 додатку № 5 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
- оприлюднити в електронній системі закупівель перелік змін та нову редакцію оголошення про проведення Закупівлі, зокрема, викласти в новій редакції, з урахуванням внесених змін, додаток № 5 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі. 29.11.2024. Відповідачем внесено зміни до Додатку №5 до Оголошення, де п.14 виключено. Протокол про виконання рішення суду і зміни до Додатку №5 до Оголошення розміщено в електронній системі закупівель за ідентифікатором №UA2024-11-14-017487-а -29.11.2024 о 18:53 хв. та за ідентифікатором №UA-2024-11-14- 017496-а -29.11.2024 о 19:21 хв. (знімки екрану електронної системи закупівель додаються).
Відтак, на виконання пункту 4 частини 1 статті 10 ЗУ «Про публічні закупівлі», відповідачем повідомлено про внесення змін до оголошення та відповідно виконання рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024, шляхом розміщення протоколів про виконання рішення суду та внесення змін до Оголошення та розміщення нової редакції Додатку 5 до Оголошення в публічному доступі в електронній системі закупівель, як це передбачено.
Втім, позивачем наголошено на невиконанні постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024, оскільки внесення змін в умови Оголошення на стадії проведення аукціону, розгляді пропозицій та визначення переможця неможливе, а ні відповідно до Закону, а ні зважаючи на функціонал веб порталу Уповноваженого органу ресурсу Прозорро.
Суд критично ставиться до тверджень позивача та зауважує, що згідно пункту 4 частини 1 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» інформація, зазначена у частині першій цієї статті, може додатково оприлюднюватися замовником в інших засобах масової інформації, на веб-сайті замовника (за наявності) або на веб-сайтах відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Оскільки електронна система закупівель за вищезазначеними предметами закупівлі із відповідними ідентифікаторами містить докази внесення змін до Оголошень у відповідності до постанови Шостого адміністративного суду у справі №320/54460/24 від 27.11.2024, відтак відсутні підстави вбачати їх невиконання або ж неможливість виконання, як було зауважено позивачем.
Спростовуючи твердження позивача щодо невиконання Протоколом від 28.11.2024 рішення Шостого апеляційного адміністративного суду, відповідачем зазначено про відсутність у системі Prozorro іншого порядку виконання рішення суду та про вжиття ним усіх можливих заходів та активних дій для виконання рішення суду. Більш того, такий протокол було приєднано під усі подальші відхилення пропозиції на підставі частини тринадцятої статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі».
Водночас, відповідачем зазначено, що станом на момент отримання ним рішення ШААС (27.11.2024 О 19:30) відбувся етап подання пропозицій та розкриття учасників спрощеної закупівлі, що відбувається послідовно після етапів оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі та уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Суд погоджується з таким твердженням відповідача та зауважує, що датою і часом розкриття пропозицій за всіма лотами за спрощеною закупівлею за ідентифікатором №UA-2024-11-14-017496-а є 27.11.2024 з 14 год. 05 хв. до 17 год 37 хв. Датою і часом розкриття пропозицій за всіма лотами за спрощеною закупівлею за ідентифікатором №UA-2024-11-14-017487-а є 27.11.2024 з 13 год. 26 хв. до 14 год 36 хв.
Як вбачається з пояснень відповідача та не заперечується позивачем, постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024 року у справі №320/54460/24 була оголошена в судовому засіданні близько 19:30.
Аналізуючи вищезазначене, станом на момент оголошення постанови Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №320/54460/24, пропозиції учасників було розкрито.
Відтак, відповідачем протоколи №28.11.2024-1-2 та №28.11.2024-4-3 від 28.11.2024 прийнято поза межами етапу оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі таза відсутності фактичних обставин, що обумовлюють такий етап.
Таким чином, суд бере до уваги встановлення статтею 14 Закону відповідних вимог до внесення змін у Оголошення, втім, констатує вжиття відповідачем вичерпних легітимних заходів та дій з виконання рішення суду та фактичного внесення у Оголошення передбачених рішенням ШААС від 27.11.2024 у справі №320/54460/24 змін, що, відповідно, обумовило відсутність порушених прав учасників закупівлі.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що Державним підприємством Міністерства оборони України Державний оператор тилу у межах наданих повноважень, у відповідності до приписів Закону України Закону України Про публічні закупівлі, Закону України «Про Оборонні закупівлі» вчинено активних дій з виконання рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024 №320/54460/24 шляхом розміщення протоколів №28.11.2024-1-2 та №28.11.2024-4-3 від 28.11.2024, що, відповідно, свідчить про недопущення бездіяльності у спірних правовідносинах.
Згідно частини 17 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник відміняє спрощену закупівлю в разі: 1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг; 2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель; 3) скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.
Відповідно до статті 27 ЗУ «Про оборонні закупівлі» відбір учасників відміняється державним замовником за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) неподання жодної цінової пропозиції на участь у відборі; 2) відхилення цінових пропозицій всіх учасників відбору; 3) відсутність подальшої потреби у предметі закупівлі; 4) скорочення видатків на предмет закупівлі; 5) неможливість усунення порушення, що виникло внаслідок виявлення порушень законодавства у сфері закупівель, а також внаслідок технічних причин. Інформація про відміну відбору із зазначенням підстави оприлюднюється в електронній системі закупівель.
Крім того, на період дії правового режиму воєнного стану оборонні закупівлі здійснюються у відповідності до Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану затвердженні постановою Кабінету Міністрів від 11.11.2022 №1275.
Відповідно до частин 1,2 статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею. Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону.
Згідно частини статті 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони.
Як було зазначено судом вище, оскільки електронна система закупівель за вищезазначеми предметами закупівлі із відповідними ідентифікаторами містить докази внесення змін до Оголошень у відповідності до постанови Шостого адміністративного суду у справі №320/54460/24 від 27.11.2024, відтак, відсутні підстави вбачати їх невиконання або ж неможливість виконання, як було зауважено позивачем.
Згідно положень частин 1-2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи з викладеного та беручи до уваги достатній і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до висновку про відсутність порушеного права позивача при оскарженні оскаржуваних у даній справі дій, що є підставою для відмови у задоволенні позову.
Згідно частини першої статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки адміністративний позов не підлягає задоволенню, відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255, 282 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини четвертої статті 282 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених цією статтею, можуть бути подані до Шостого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня їх проголошення. У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом двох днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Колеснікова І.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123758014 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні