СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про відмову в заміні сторони виконавчого провадження
05 грудня 2024 року Справа № 480/7424/21
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 визнано неправомірним та скасовано рішення Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради № 4788 від 30.07.2021 про відмову нарахувати та виплатити ОСОБА_1 разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як особі з інвалідністю внаслідок війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком і зобов`язано нарахувати та виплатити ОСОБА_1 разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як особі з інвалідністю внаслідок війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
Від Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до суду надійшла заява про заміну сторони виконавчого провадження, а саме стягувача по справі № 480/7424/21 ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ) правонаступником - ОСОБА_2 , НОМЕР_2 ( АДРЕСА_1 ).
Заяву мотивує тим, що відповідно до заяви ОСОБА_2 та наданих нею документів, а саме свідоцтва про смерть віл 22.07.2024 актовий запис № 412 ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Згідно свідоцтва про одруження НОМЕР_3 ОСОБА_2 перебуває у шлюбі з ОСОБА_1 .
Виконавець зобов`язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом (п. 1 ч. 2 ст. 18 Закону України "Про виконавче провадження").
Статтею 10 Закону України "Про виконавче провадження" визначено, заходами примусового виконання рішень є:
1) звернення стягнення на кошти, цінні папери, інше майно (майнові права), корпоративні права, майнові права інтелектуальної власності, об`єкти інтелектуальної, творчої діяльності, інше майно (майнові права) боржника, у тому числі якщо вони перебувають в інших осіб або належать боржникові від інших осіб, або боржник володіє ними спільно з іншими особами;
2) звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника;
3) вилучення в боржника і передача стягувачу предметів, зазначених у рішенні;
4) заборона боржнику розпоряджатися та/або користуватися майном, яке належить йому на праві власності, у тому числі коштами, або встановлення боржнику обов`язку користуватися таким майном на умовах, визначених виконавцем;
5) інші заходи примусового характеру, передбачені цим Законом.
В той же час, як вже зазначалося вище, виконавчий лист № 480/7424/21 зобов`язує Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради та вищевказаний виконавчий документ неможливо виконати без участі стягувача.
Загальний порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення передбачений ст. 63 Закону України "Про виконавче провадження".
Отже, ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_4 є правонаступником ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), які виникли по рішенню суду № 480/7424/21. Заяву просить задовольнити.
У судове засідання заявник та представник відповідача у справі не прибули, про дату, час, і місце розгляду заяви повідомлялися належним чином. Відповідно до ч. 2 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Враховуючи неявку в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового засідання у справі за допомогою звукозаписувального технічного засобу згідно зі ст.ст. 10, 229 КАС України не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи та заяви, суд встановив наступне.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано неправомірним та скасовано рішення відповідача № 4788 від 30.07.2021 про відмову нарахувати та виплатити ОСОБА_1 разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як особі з інвалідністю внаслідок війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 разову грошову допомогу до 5 травня 2021 року як особі з інвалідністю внаслідок війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
18.11.2021 рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 у справі № 480/7424/21 набрало законної сили.
Разом з тим, відповідно до заяви ОСОБА_2 та наданих нею документів, а саме свідоцтва про смерть віл 22.07.2024 актовий запис № 412 ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
ОСОБА_2 , є дружиною ОСОБА_1 , що підтверджується копією свідоцтва про одруження НОМЕР_3 .
Відповідно до заяви ОСОБА_2 від 19.11.2024 вона є єдиним спадкоємцем і в даний час вирішує питання про прийняття спадщини.
Вирішуючи питання про заміну сторони виконавчого провадження (стягувача) щодо виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 у справі № 480/7424/21, з померлого ОСОБА_1 на його дружину, ОСОБА_2 , суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Вказані положення адміністративного процесуального законодавства кореспондуються із приписами ч. 5 ст. 15 Закону України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 № 1404-VIII, згідно яких у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
За загальним правилом, наведеним у ч. 1 ст. 52 КАС України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Таким чином, процесуальне правонаступництво означає зміну персонального складу учасників спору. Процесуальне правонаступництво можна визначити як заміну сторони чи третьої особи у спірних або встановлених судом правовідносинах внаслідок зміни суб`єктів права або обов`язку в правовідносинах.
Процесуальне правонаступництво застосовується лише щодо сторін правовідносин та можливе в будь-якій стадії процесу і у будь-якому виді провадження.
Залежно від обсягу правонаступництва розрізняють універсальне (повне) і сингулярне (часткове) правонаступництво. Універсальне правонаступництво настає у разі смерті громадянина і припинення юридичної особи, а сингулярне - заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір.
В контексті спірного питання, апеляційний суд враховує, що за визначенням, наведеним у ст. 1 Закону України від 02.06.2016 № 1404-VIII, виконавче провадження є завершальною стадією судового провадження, спрямованою на примусове виконання рішень.
Таким чином, провадження в суді та виконавче провадження є відповідно першою і другою стадією загального провадження та мають розглядатися як цілісний процес.
Заміна сторони виконавчого провадження правонаступником, тобто здійснення процесуального правонаступництва після набрання судовим рішенням законної сили, полягає в поширенні на правонаступників законної сили судового рішення. При цьому на правонаступників законна сила судового рішення поширюється усіма своїми правовими наслідками - незмінністю, неспростовністю, виключністю, преюдиційністю, виконуваністю.
Виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження являє собою процес, який починається з моменту набрання судовим рішенням законної сили і завершується настанням відповідних обставин, передбачених ст. 39 Закону України від 02.06.2016 № 1404-VIII.
Виконавче провадження здійснюється з дотриманням засад верховенства права, за якого кожен з учасників має можливість реалізувати обсяг вимог наданих йому судовим рішенням.
При цьому, Закон України від 02.06.2016 № 1404-VIII не пов`язує початок реалізації цих прав з ухваленням державним виконавцем рішення про початок примусового виконання рішення на підставі виконавчого документа, а навпаки, надає можливість виправлення судом невідповідності виконавчого документа вимогам за заявою стягувача (абз. 2 ч. 4 ст. 4 цього Закону).
Перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців) є спадкуванням (стаття 1216 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України).
Статтею 1218 ЦК України передбачено, що до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Статтею 1219 ЦК України визначені права та обов`язки особи, які не входять до складу спадщини, що нерозривно пов`язані з особою спадкодавця, зокрема: особисті немайнові права; право на участь у товариствах та право членства в об`єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами; право на відшкодування шкоди, завданої каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; права на аліменти, пенсію, допомогу або інші виплати, встановлені законом; права та обов`язки особи як кредитора або боржника, передбачені статтею 608 цього Кодексу.
Відповідно до статті 1227 ЦК України суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.
За приписами статті 1296 ЦК України спадкоємець, який прийняв спадщину, може одержати свідоцтво про право на спадщину. Якщо спадщину прийняло кілька спадкоємців, свідоцтво про право на спадщину видається кожному з них із визначенням імені та часток у спадщині інших спадкоємців.
Частиною першою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із статтею 66 Закону України "Про нотаріат" від 02 вересня 1993 року № 3425-XII на майно, що переходить за правом спадкоємства до спадкоємців або держави, нотаріусом або в сільських населених пунктах - посадовою особою органу місцевого самоврядування, яка вчиняє нотаріальні дії, за місцем відкриття спадщини видається свідоцтво про право на спадщину.
Таким чином, належним та допустимим доказом на підтвердження права заявника на спадщину, щодо якої він звернувся до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 480/7424/21, є свідоцтво про право на спадщину із визначенням його частки у спадщині.
Однак, заявником, не надано до суду свідоцтва про право на спадщину.
Беручи до уваги ту обставину, що в матеріалах заяви відсутні належні та допустимі докази на підтвердження того, що ОСОБА_2 є єдиним спадкоємцем померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 , який набув право на отримання суми разової грошової допомоги до 5 травня 2021 року як особі з інвалідністю внаслідок війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум, нарахованої на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 у справі № 480/7424/21, проте невиплаченої за життя, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення заяви Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 480/7424/21.
Керуючись ст. ст. 248, 256, 295, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
У Х В А Л И В:
У задоволенні заяви Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123758057 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні