Справа № 738/2532/24
№ провадження 2-о/738/62/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2024 року місто Мена
Менський районний суд Чернігівської області у складі:
головуючого - судді: Савченка О.А.
з участю
секретаря: Лях Н.М.
заявника: ОСОБА_1
представника заявника: Омельяненко Л.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи Менський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Корюківському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Військова частина НОМЕР_1 про встановлення факту, що має юридичне значення, -
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2024 року ОСОБА_1 звернулася до суду із заявою, в якій просить встановити факт смерті свого батька ОСОБА_2 , яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 внаслідок виконання бойових завдань в районі населеного пункту Кліщіївка Бахмутського району Донецької області, під час виконання обов`язків військової служби, пов`язаної із захистом Батьківщини. В обґрунтування заяви вказує, що врегулювати дане питання в позасудовому порядку неможливо. Встановлення факту смерті ОСОБА_2 їй необхідно для отримання свідоцтва про смерть.
Заявниця ОСОБА_1 в судовому засіданні підтримала заявлені вимоги, просила задовольнити.
Представник заявника в судовому засіданні вимоги заяви підтримала в повному обсязі з підстав наведених в самій заяві.
Представник заінтересованої особи, Менського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Корюківському районі Чернігвської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, заперечень до суду не надали.
Представник заінтересованої особи, Військової частини НОМЕР_1 в судове засідання не з`явився, про дату час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Заяв, клопотань чи заперечень до суду не надав.
Заслухавши пояснення заявниці та її представника, дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку про необхідність задоволення заяви, з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 7 ст. 19 ЦПК України окреме провадження призначене для розгляду справ про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов для здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015року № 389-VIII воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України (ст. 2 зазначеного Закону України).
Загальновідомою та такою, що не потребує доказування за змістом ст. 82 ЦПК України є обставина, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч.1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався, останній раз Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022, згідно якого воєнний стан продовжений строком на 90 діб.
Відповідно до вимог п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Пунктом 13 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року № 5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» передбачено, що заяви про встановлення факту смерті особи в певний час розглядаються за умови подання заявниками документів про відмову органів реєстрації актів громадянського стану в реєстрації події смерті. Заявник зобов`язаний обґрунтувати свою заяву посиланнями на докази, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин.
Згідно з ч. 1 ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 49 ЦК України, смерть фізичної особи підлягає державній реєстрації органами державної реєстрації актів цивільного стану.
Якщо документи про смерть особи відсутні, то державна реєстрація її смерті проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту смерті.
Суд встановив, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є донькою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с. 16-17).
Відповідно до Витягу з наказу № 343 від 25.09.2023 матроса ОСОБА_2 з 26.09.2023 призвано та направлено для проходження військової служби під час мобілізації до в/ч ……. (а.с.18).
Згідно витягу з наказу № 122 від 15.11.2023 матроса ОСОБА_2 , механіка відділення технічного обслуговування автомобільної техніки взводу технічного забезпечення батальйону матеріального забезпечення військової частини НОМЕР_2 , призначеного наказом командира військової частини НОМЕР_3 (по особовому складу) № 148-РС від 09 листопада 2023 року у розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 , з 15 листопада 2023 року зараховано до списків військової частини НОМЕР_1 (а.с.19).
Згідно витягу з наказу № 17 від 16.01.2024 вважати такими, що вибувають до району зосередження м. Костянтинівка Донецької області з розташування військової частини НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 , особовий склад військової частини НОМЕР_1 у кількості 444 військовослужбовці (ас.20).
Як вбачається з витягу з ЄРДР 12024270360000065 від 14.02.2024 були внесені відомості та відкрито кримінальне провадження за ч. 1 ст. 115 КК України на підставі того, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , 10.02.2024 при виконанні бойового завдання поблизу с. Кліщіївка Бахмутського району Донецької області зник безвісті та на зв`язок не виходить (а.с. 21).
Згідно Сповіщення № 1в\940 від 12 лютого 2024 року старший стрілець-оператор 2 піхотного відділення 2 піхотного взводу 3 піхотної роти військової частини НОМЕР_1 , старший солдат ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , 10.02.2024 року, вірний військовій присязі, при виконанні бойового завдання, зник безвісти в районі с. Кліщіївка Бахмутського району Донецької області (а.с.22).
За фактом зникнення безвісти матроса ОСОБА_2 призначено службове розслідування, яке було продовжено згідно Наказу № 118 від 14.03.2024 (а.с.23).
Відповідно до Акту службового розслідування від 01.04. 2024 ОСОБА_2 призваний на військову службу 26 вересня 2023 року; зарахований до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 ; згідно з бойовим розпорядженням командира військової частини НОМЕР_1 №БР-81 від 08.02.2024 матрос ОСОБА_2 був направлений для виконання завдань щодо відсічі збройної агресії з боку російської федерації в підпорядкування НОМЕР_4 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_5 ; згідно з бойовим розпорядженням командира НОМЕР_4 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_5 № 204 від 08.02.2024 матрос ОСОБА_2 виконував бойові завдання в районі населеного пункту Кліщіївка Бахмутського району Донецької області; станом на 10.02.2024 о 17.36 матрос ОСОБА_2 перестав виходити на зв`язок і не повернувся з бойового виходу; згідно свідчень військовослужбовців, що виконували бойові завдання в районі населеного пункту Кліщіївка Бахмутського району Донецької області в одній групі з ОСОБА_2 , останній підірвався на міні, після чого йому була надана екстрена допомога, проте евакуювати ОСОБА_2 не виявилось за можливе і після 21.00 год. він вже перебував без ознак життя (а.с.25-33).
Згідно витягу з Наказу № 178 від 02.04.2024 за результатами службового розслідування за фактом зникнення безвісти матроса ОСОБА_2 , службове розслідування з даного приводу завершено, матроса ОСОБА_2 , колишнього командира старшого стрільця-оператора 2 піхотного відділення 2 піхотного взводу 3 піхотної роти військової частини НОМЕР_1 , вважати таким, що 11.02.2024 зник безвісти (ймовірно загинув) за особливих обставин під час воєнних дій неподалік населеного пункту Кліщіївка Бахмутського району Донецької області, виконуючи бойове завдання із захисту Батьківщини, здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії підрозділів збройний сил та інших силових відомств російської федерації (а.с. 34).
З Витягу з Єдиного реєстру осіб № 20240628-1854 (а.с.36-37) слідує, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , внесений до реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
Відповідно до довідок № 1894 від 26.06.2024 та № 2135 від 17.07.2024 зниклий безвісти за особливих обставин старший солдат ОСОБА_2 дійсно брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військової агресією російської Федерації проти України, перебуваючи в Донецькій області, Бахмутського району, н.п. Кліщіївка (а.с.38-39).
Суд приймає, як доказ смерті ОСОБА_2 вище зазначені документи, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. ст. 3, 8, 9 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави, а чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Згідно з ч. 1 ст. 17 Закону України від 01.07.2010 року №2398-VI «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Відповідно до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 №52/5, підставою для проведення державної реєстрації смерті є, зокрема, лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 №545, рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.
Оцінюючи вказані документи, суд виходить з того, що смерть особи є юридичним фактом, що має наслідком припинення, зміну та виникнення багатьох правовідносин, а тому має безпосереднє значення для реалізації різними особами своїх прав.
Суд дійшов висновку про те, що обставини, повідомлені заявником, знайшли своє належне підтвердження під час судового розгляду справи, тому наявні підстави для задоволення заяви та встановлення факту смерті ОСОБА_2 .
Відповідно до ч. 4 ст. 317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
Рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 4, 12, 79, 81, 259, 263 - 265, 268 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи Менський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Корюківському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Військова частина НОМЕР_1 про встановлення факту, що має юридичне значення - задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянина України, уродженця села Бірківка Менського району Чернігівської області, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 внаслідок особливих обставин під час ведення воєнних дій неподалік населеного пункту Кліщіївка Бахмутського району Донецької області, під час виконання бойового завдання із захисту Батьківщини, здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії підрозділів збройних сил та інших силових відомств російської федерації.
Рішення підлягає негайному виконанню. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Рішення може бути оскаржене до Чернігівського апеляційного суду через Менський районний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий: О.А. Савченко
Суд | Менський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 17.12.2024 |
Номер документу | 123762268 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Менський районний суд Чернігівської області
Савченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні