Рішення
від 10.12.2024 по справі 911/543/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" грудня 2024 р. м. Київ Справа № 911/543/24

Господарський суд Київської області у складі судді Д.Г.Зайця, за участю секретаря судового засідання Д.С.Бабяка, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Приватного акціонерного товариства «ДТЕК Київські регіональні електромережі», м. Київ

до Громадської організації «Садівницьке товариство Арсеналець-5», Київська обл., с. Гатне

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕТЕЛІК», Київська обл., Києво-Святошинський р-н., с. Крюківщина

про стягнення вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії

представники:

від позивача В.Безштанько

від відповідача А.Кухарчук

від третьої особи не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

У провадженні Господарського суду Київської області перебуває справа за позовом Приватного акціонерного товариства «ДТЕК Київські регіональні електромережі» (далі позивач) до Громадської організації «Садівницьке товариство Арсеналець-5» (далі відповідач) про стягнення вартості не облікованої електричної енергії внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії на загальну суму 652777,20 грн., нарахованих 3% річних в розмірі 6000,33 грн. та інфляційних втрат у розмірі 10498,71 грн.

Ухвалою суду від 19.03.2024 року клопотання відповідача - Громадської організації «Садівницьке товариство «Арсеналець-5» від 11.03.2024 року (вх. №2034 від 11.03.2024) про зупинення провадження у справі №911/543/24 задоволено. Зупинено провадження у справі №911/543/24 до набрання законної сили рішенням в пов`язаній з нею справі Господарського суду м. Києва №910/2449/24.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 30.05.2024 року ухвалу Господарського суду Київської області від 19.03.2024 у справі № 911/543/24 залишено без змін.

До суду від позивача через систему «Електронний суд» надійшло клопотання б/н від 16.07.2024 року (вх. №7588/24 від 16.07.2024) про поновлення провадження у справі.

Ухвалою суду від 19.07.2024 року поновлено провадження у справі №911/543/24 та призначено підготовче засідання на 24.09.2024 року.

До суду від позивача через систему «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення у справі б/н від 26.07.2024 року (вх. №8049/24 від 26.07.2024).

Також, від позивача через систему «Електронний суд» надійшла відповідь на відзив б/н від 26.07.2024 року (вх. №8055/24 від 26.07.2024).

До суду від відповідача через систему «Електронний суд» надійшло клопотання б/н від 05.08.2024 року (вх. №6092/24 від 06.08.2024) про продовження строку на подання відзиву (у новій редакції) у справі №911/543/24.

Також, від відповідача через систему «Електронний суд» надійшла заява б/н від 06.08.2024 року (вх. №6118/24 від 06.08.2024) про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

До суду від відповідача надійшов відзив б/н від 20.09.2024 року (вх. №10351/24 від 23.09.2024) на позовну заяву про стягнення вартості необлікованої електричної енергії від 01.03.2024 року (нова редакція), у якому відповідачем також заявлено клопотання б/н від 20.09.2024 року (вх. №10351/24 від 23.09.2024) про витребування доказів.

Ухвалою суду від 24.09.2024 року заяву відповідача б/н від 06.08.2024 року (вх. №6118/24 від 06.08.2024) про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача задоволено; залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕТЕЛІК»; відкладено підготовче засіданні на 05.11.2024 року.

До суду від відповідача через систему «Електронний суд» надійшло клопотання б/н від 01.11.2024 року (вх. №8648 від 01.11.2024) про призначення експертизи.

До суду від відповідача через систему «Електронний суд» надійшли письмові пояснення б/н від 01.11.2204 року (вх. №12287/24 від 01.11.2024) щодо обґрунтування подання відзиву на позовну заяву у новій редакції, поновлення строків на подання відзиву у новій редакції та подання доказів.

Також, від відповідача через систему «Електронний суд» надійшла заява б/н від 01.11.2024 року (вх. №12303/24 від 04.11.2024) про долучення доказів надіслання третій особі відзивів.

До суду від позивача через систему «Електронний суд» надійшло заперечення б/н від 04.11.2024 року (вх. №12321/24 від 04.11.2024) проти призначення експертизи.

До суду від відповідача через електронну пошту надійшло клопотання б/н від 05.11.2024 року (вх. №10945/24 від 05.11.2024) про відкладення розгляду справи.

Представник третьої особи, належним чином повідомленої про час та місце розгляду даної справи, у судове засідання 06.11.2024 року не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.

Ухвалою суду від 05.11.2024 року відмовлено відповідачу у задоволенні заяви б/н від 01.11.2204 року (вх. №12287/24 від 01.11.2024) про поновлення строку на подання відзиву від 01.03.2024 року з додатками у новій редакції; відмовлено відповідачу у прийнятті відзиву на позов в новій редакції б/н від 20.09.2024 року (вх. №10351/24 від 23.09.2024); у задоволенні клопотання відповідача б/н від 01.11.2024 року (вх. №8648 від 01.11.2024) про призначення у справі електротехнічної експертизи відмовлено; поновлено відповідачу пропущений процесуальний строк на подання доказів; долучено зазначені докази до матеріалів справи; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.12.2024.

Представник третьої особи, належним чином повідомленої про час та місце розгляду даної справи, у судове засідання 10.12.2024 року не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.

Представник позивача у судовому засіданні 10.12.2024 року позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні 10.12.2024 року проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві та запереченнях та просив в позові відмовити повністю.

Враховуючи достатність в матеріалах справи доказів для повного, всебічного та об`єктивного розгляду спору по суті у судовому засіданні 10.12.2024 року, відповідно до ч. 1 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство «ДТЕК Київські регіональні електромережі» звернувся до Громадської організації «Садівницьке товариство Арсеналець-5» з вимогою про стягнення вартості не облікованої електричної енергії внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії на загальну суму 652777,20 грн., 6000,33 грн. 3% річних, 10498,71 грн. інфляційних втрат.

Позивач зазначає, що 02.08.2023 року уповноваженими представниками позивача під час проведення технічної перевірки на об`єкті відповідача за адресою: Київська обл., с. Гатне, вул. Київська, 168 виявлено факт порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме, порушена (змінена) схема підключення засобу обліку електричної енергії, шляхом самовільної заміни трансформаторів струму, внаслідок чого спожита електрична енергія недораховується. Порушення продемонстровано споживачу. А саме, змінено підключення напругових кіл лічильника по ф. А та ф. С. Порушення п.п. 2.3.2, 2.3.4, 5.5.5 ПРРЕЕ, п.п. 5.16.11, 5.16.18, 5.16.19, 6.4.2 ККО, що відповідає порушенню п. 8.4.2 ПРРЕЕ відсутність пломб з відбитком тавр ОСР, які встановлені на ТС ф. А, ТС ф. В, ТС ф. С, що відбулося шляхом самовільної заміни трансформаторів струму. Відсутні пломби С10918580, С 10918581, С10918582.

За результатом проведеної перевірки, у відповідності до п. 8.2.5 ПРРЕЕ, позивачем складено Акт про порушення №К046737 від 02.08.2023 року у присутності голови правління ГО «СТ Арсеналець-5» Чередніченко Г.Ф., яка підписала акт про порушення. Графічною схемою в Акті №К046737 від 02.08.2023 року та на фото зафіксовано даний факт порушення.

15.08.2023 року відбулося засідання комісії з розгляду Акту №К046737 від 02.08.2023 року, про дату та час якого споживача повідомлено згідно п. 11 Акту №К046737 від 02.08.2023, за результатами розгляду якого, комісією прийнято рішення про перенесення розгляду даного акту на іншу дату та час та належне повідомлення споживача.

17.08.2023 року на адресу відповідача направлено лист, яким повідомлено, що комісія відбудеться 12.09.2023 року о 10:00 за адресою; м. Київ, вул. Стеценка, 1 А, який повернуто на адресу позивача за закінченням терміну зберігання.

12.09.2023 року на засіданні комісії розглянуто Акт №К046737 від 02.08.2023 року, за результатами розгляду якого, комісією прийнято рішення, що Акт №К046737 від 02.08.2023 року підлягає нарахуванню згідно пп. 3 п. 8.4.2, п. 8.4.11 ф. 5 ПРРЕЕ, яке оформлено Протоколом №020 від 12.09.2023 року.

За результатами розгляду комісією Акта №К046737 від 02.08.2023 року прийнято рішення про розрахунок обсягу та вартості не облікованої електричної енергії внаслідок порушення за період 181 день (шість календарних місяців), обсяг електроенергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ становить 106144 кВт/год. Згідно із розрахунком, вартість електричної енергії не облікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ становить 652777,20 грн.

13.09.2023 року відповідачу надіслано копію протоколу комісії №020 від 12.09.2023 року, розрахунок по Акту про порушення №К0046737, рахунок по Акту про порушення №К046737, які отримано відповідачем 10.10.2023 року, що підтверджується зворотнім повідомленням про вручення поштового відправлення, а тому, враховуючи положення п. 8.2.7 ПРРЕЕ, відповідач мав оплатити отриманий рахунок до 09.11.2023 року включно.

Оскільки, відповідач в порушення абз. 1 п. 8.2.7 ПРРЕЕ виставлені позивачем розрахункові документи по Акту про порушення №К046737 щодо оплати нарахувань за необліковану електроенергію в сумі 652777,20 грн. не оплатив, зазначене стало підставою для звернення позивача до суду із позовом про стягнення вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ у сумі 652777,20 грн.

Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позов та запереченнях.

Взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами регулюються Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 року №2019-VIII, Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електроенергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 року №312 (далі -ПРРЕЕ) та ін.

Відповідно до ст. 58 Закону України «Про ринок електричної енергії», п.1.1.1 ПРРЕЕ, вимоги Закону та ПРЕЕЕ є обов`язковими для виконання всіма споживачами.

Статтею 4 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах.

Відповідно до п 1.2.1. ПРРЕЕ, на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.

Відповідно до п. 5.1.1 ПРРЕЕ оператор системи має право зокрема: на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору; контролювати додержання споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики.

Позивач зазначає, що 02.08.2023 року уповноваженими представниками позивача під час проведення технічної перевірки на об`єкті відповідача за адресою: Київська обл., с. Гатне, вул. Київська, 168 виявлено факт порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме, порушена (змінена) схема підключення засобу обліку електричної енергії, шляхом самовільної заміни трансформаторів струму, внаслідок чого спожита електрична енергія недораховується. Порушення продемонстровано споживачу. А саме, змінено підключення напругових кіл лічильника по ф. А та ф. С. Порушення п.п. 2.3.2, 2.3.4, 5.5.5 ПРРЕЕ, п.п. 5.16.11, 5.16.18, 5.16.19, 6.4.2 ККО, що відповідає порушенню п. 8.4.2 ПРРЕЕ відсутність пломб з відбитком тавр ОСР, які встановлені на ТС ф. А, ТС ф. В, ТС ф. С, що відбулося шляхом самовільної заміни трансформаторів струму. Відсутні пломби С10918580, С 10918581, С10918582.

За результатом проведеної перевірки, у відповідності до п. 8.2.5 ПРРЕЕ позивачем складено Акт про порушення №К046737 від 02.08.2023 року у присутності голови правління ГО «СТ Арсеналець-5» Чередніченко Г.Ф., яка підписала акт про порушення. Графічною схемою в Акті №К046737 від 02.08.2023 року та на фото зафіксовано даний факт порушення.

Відповідно до п. 8.2.4 ПРРЕЕ, у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Згідно п. 8.2.5 ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників операт

Відповідно до п. 8.2.6 ПРРЕЕ, на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. У разі відмови споживача або представника споживача від отримання повідомлення про місце, час і дату засідання комісії або відсутності споживача або його представника за адресою, визначеною у даних щодо споживача, наявних в оператора системи, оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну. Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з д

Відповідно до пп. 3 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень як пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо).

Як зазначено позивачем та підтверджується матеріалами справи, 15.08.2023 року відбулося засідання комісії з розгляду Акту №К046737 від 02.08.2023 року, про дату та час якого споживача повідомлено згідно п. 11 Акту К046737 від 02.08.2023, за результатами розгляду якого, комісією прийнято рішення, перенести розгляд даного акту на іншу дату та належним чином повідомити споживача.

17.08.2023 року на адресу відповідача направлено лист, яким повідомлено, що комісія відбудеться 12.09.2023 року о 10:00 за адресою: м. Київ, вул. Стеценка, 1А, який повернуто на адресу позивача за закінченням терміну зберігання.

12.09.2023 року на засіданні комісії розглянуто Акт №К046737 від 02.08.2023 року, за результатами розгляду якого, комісією прийнято рішення, що Акт №К046737 від 02.08.2023 року підлягає нарахуванню згідно пп. 3 п.8.4.2, п.8.4.11 ф.5 ПРРЕЕ, яке оформлено Протоколом №020 від 12.09.2023 року.

За результатами розгляду Акту №К046737 від 02.08.2023 року комісією прийнято рішення про розрахунок обсягу та вартості не облікованої електричної енергії внаслідок порушення за період 181 день (шість календарних місяців), обсяг електроенергії необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ становить 106144 кВт/год. Згідно із розрахунком, вартість електричної енергії не облікованої внаслідок порушення Правил становить 652777,20 грн.

Тобто, нарахування по акту порушень здійснювалось на підставі розділу 8.4 ПРРЕЕ.

Відповідно до пп. 1 п. 8.4.8. ПРРЕЕ, кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил) у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження/ відсутності засобів вимірювальної техніки та/або пломб, та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені пломби) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення

Відповідно до абз. 3 п. 8.4.8 ПРРЕЕ, кількість робочих днів електроустановки непобутового споживача визначається виходячи з умов договору споживача з оператором системи.

Відповідно до п. 8.4.11 ПРРЕЕ, у разі виявлення у побутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії (W доб, кВтгод) розраховується за формулою: W доб. = 24 P дог. K сез. K вик.

Згідно пп. 8 п. 5.5.5. ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Як підтверджується матеріалами справи, електроустановка, в тому числі, електролічильник та трансформатори струму, опломбовані та передані на відповідальне зберігання споживачу згідно Акту №523755 від 10.07.2017.

Згідно п. 5.5.5. ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання; своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень; розраховувати та складати баланс електричної енергії власних мереж; утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів; оперативно повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки та охорони праці, електропостачальника та оператора системи, а також тих учасників роздрібного ринку, які зареєструвались в адміністратора комерційного обліку як постачальники послуг комерційного обліку, відповідно до їх повноважень про: порушення схеми розрахункового обліку електричної енергії, несправності в роботі автоматизованих систем обліку і розрахункових засобів комерційного обліку, що належать споживачу за ознакою права власності (користування) або встановлені на території споживача;

Відповідно до п.п. 5.16.1.-5.16.3 Розділу 5.16 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 311 від 14.03.2018 (у редакції постанови НКРЕКП від 20.03.2020 №716), з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання засобів вимірювальної техніки (далі - ЗВТ) у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують. Пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також на пристроях вузла обліку, що закривають: 1) первинні і вторинні кола живлення ЗВТ; 2) кришки важелів і кнопок управління комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів, встановлених у цих колах; 3) двері комірок трансформаторів напруги; 4) кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ; 5) всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до відкритих струмоведучих та сигнальних частин ЗВТ. Послуга з введення в облік вузла обліку передбачає проведення технічної перевірки ЗВТ та інших складових вузла обліку, схеми їх підключення, а також пломбування ЗВТ, пристроїв та місць, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл комерційного обліку (п. 5.2.23 Розділу 5.2 Кодексу комерційного обліку електричної енергії).

Оскільки, як було зазначено вище, відповідно до Акту №523755 від 10.07.2017 року, електроустановка відповідача була перевірена, опломбована та, відповідно, передана на відповідальне збереження споживачу, саме споживачем не забезпечено збереженість переданих йому на відповідальне збереження пломб, що були встановлені на ТС та які були самовільно замінені.

Відповідно до п. 2.3.4 ПРРЕЕ, відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Підпунктом 8 п. 5.5.5. ПРРЕЕ визначено, що споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Відповідно до п. 5.16.18 ККОЕЕ, будь-які роботи, що можуть призвести до пошкодження пломб та/або пломбувального матеріалу, встановлених на ЗВТ та пристроях вузла обліку, повинні бути погоджені з власниками ЗВТ та вузла обліку. Такі роботи мають проводитися у присутності уповноважених представників заінтересованих сторін, чиї пломби можуть бути пошкоджені.

Відповідно до п. 5.16.19 ККОЕЕ, у випадку пошкодження встановлених на ЗВТ та пристроях вузла обліку пломб або пломбувального матеріалу в результаті ліквідації аварійної ситуації суб`єкт, який виконував аварійні роботи, повинен повідомити про цей факт заінтересованих осіб не пізніше наступного робочого дня.

Однак, як зазначено позивачем та не спростовано відповідачем, виконання відповідачем робіт, які передбачали зняття пломб з позивачем не узгоджувалися, про пошкодження пломби не було повідомлено позивача. При цьому, як зазначено самим відповідачем, у зв`язку з тим, що на території підприємства відповідача на початку січня 2023 року було виявлено відсутність світла, останнім залучено до виконання робіт в електроустановці ТОВ «ЕТЕЛІК», яке здійснило відновлювальні роботи всупереч вимог ККОЕЕ, в тому числі, не погоджену з позивачем заміну трансформаторів струму, що призвело до порушення схеми обліку електричної енергії.

Факт наявності порушення також підтверджується відомостями з системи АСКОЕ, якою обладнано вузол обліку відповідача.

Відповідно до п. 1.2 ККОЕЕ, автоматизована система комерційного обліку електричної енергії (АСКОЕ) - різновид автоматизованої системи, що складається із засобів вимірювальної техніки, а також з устаткування, що забезпечує збір, обробку, збереження та відображення інформації, засобів зв`язку та синхронізації часу, функціонально об`єднаних для забезпечення комерційного обліку електричної енергії.

Так, згідно даних з АСКОЕ щодо обліку спожитої електроенергії по лічильнику серійний номер №3973378 (Графічний режим споживання та дані щодо погодинного споживання) за період з 08.12.2022 року по 14.08.2023 року вбачається зниження обліку спожитої електричної енергії з 27.12.2022 року (ймовірної дати проведення відновлювальних робіт та заміни трансформаторів струму) по 02.08.2023 року (дати складання акту про порушення та відновлення схеми обліку).

Стосовно посилань відповідача на порушення порядку проведення перевірки суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1.1.2 ПРРЕЕ, технічна перевірка - виконання комплексу робіт з метою визначення відповідності Кодексу комерційного обліку та відповідним нормативнотехнічним документам стану вузла обліку електричної енергії (крім тих його характеристик та властивостей, забезпечення яких покладається на постачальника послуг комерційного обліку) та схеми його підключення, електропроводки та електроустановок від межі балансової належності до точки вимірювання, а також з метою виявлення позаоблікових підключень.

Відповідно до п. 5.1.1 ПРРЕЕ, оператор системи має право, зокрема, на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; - на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/ або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору; - контролювати додержання споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів; - складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики.

Враховуючи положення п.п. 5.1.1, 8.2.4, абз. 1 п 8.2.5. ПРРЕЕ, виявлення порушень споживачем ПРРЕЕ та умов договору можливе в разі проведення контрольного огляду, технічної перевірки та/або реалізації ОСР права щодо контролю додержання споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів, тобто проведення рейдової роботи.

Відповідно до п 6.1.1 ККОЕЕ, власники вузлів обліку, а також суб`єкти, які контролюють вузли обліку (зокрема їх апаратні інтерфейси та/або канали зв`язку), електроустановки, об`єкти або окремі елементи об`єкта, територію (приміщення), де встановлені вузли обліку (зокрема споживачі), зобов`язані забезпечити безперешкодний доступ уповноваженим представникам контролюючих органів, АКО, операторів системи, електропостачальників, ППКО, власників відповідного обладнання та інших заінтересованих сторін, які мають на це право (зокрема субспоживачів), для проведення контрольного огляду та/або технічної перевірки вузлів обліку, зчитування показів, а також контрольного зчитування інформації, яка зберігається в первинній базі даних лічильників електричної енергії.

Пунктом 6.4.1 ККОЕЕ визначено, що учасники ринку та споживачі несуть відповідальність відповідно до законодавства за використання електричної енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов`язкове) або вплив на роботу ЗКО, пошкодження ЗКО, пошкодження або зрив установлених на них пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, порушення схеми комерційного обліку чи в будь-який інший спосіб, що має явні або підтверджені результатами експертизи ознаки втручання в роботу ЗКО.

Згідно п. 6.4.2 ККОЕЕ, у разі виявлення факту втручання в роботу ЗКО та/або обладнання вузла обліку та/або інших ознак розкрадання електричної енергії (зовнішнього пошкодження, несправності або відсутності ЗКО, зриву, відсутності або пошкодження пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, спрацювання індикаторів, порушення форми магнітної суспензії індикаторів, виявлення позаоблікових підключень або підключень, які можуть призвести до викривлення результатів вимірювання та/або комерційного обліку електричної енергії тощо) особа, яка це виявила, має негайно повідомити про це оператора системи та ВТКО, а також, у разі потреби, Національну поліцію України (у разі виявлення фактів розкрадання електричної енергії, крадіжки або пошкодження ЗКО або іншого обладнання вузлів обліку тощо) у порядку, встановленому законодавством. Водночас ВТКО повинна повідомити відповідних ППКО, оператора системи та електропостачальника про виявлені факти.

Відповідно до п. 6.5.4 ККОЕЕ, технічна перевірка вузлів обліку у споживачів здійснюється оператором системи у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), та відповідного ППКО (за рішенням споживача).

Відповідно до п. 6.5.5 ККОЕЕ, під час здійснення технічної перевірки вузлів обліку та ЗКО має бути виконаний комплекс робіт щодо визначення відповідності стану та схем підключення ЗКО та іншого обладнання вузлів обліку відповідним проєктним рішенням (проєкту), виявлення їх пошкодження, пошкодження або зриву встановлених пломб та індикаторів, порушення схеми підключення, перевірка стану індикаторів магнітного та/або електричного полів, встановлених на/у ЗКО, виявлення наявності пристроїв впливу або інших ознак втручання в роботу ЗКО, зчитування показів та інформації, що зберігається в первинній базі даних лічильників електричної енергії, перевірка та, у разі потреби, синхронізація або установлення часу годинника інтервальних лічильників електричної енергії, а також перевірка (з використанням спеціальних технічних засобів та, за необхідності, частковим демонтажем будівельних конструкцій або оздоблювальних матеріалів) стану електропроводки та електроустановок від межі балансової належності до точки вимірювання для виявлення позаоблікових підключень або підключень, що можуть призвести до спотворення результатів вимірювання та/або комерційного обліку електричної енергії.

Відповідно до п. 6.5.7 ККОЕЕ, результати технічної перевірки оформлюються актом технічної перевірки, а у разі виявлення порушень - актом про порушення.

Відповідно до п. 6.5.13 ККОЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, мережами якого передається/розподіляється електрична енергія споживачу, порушень цього Кодексу або Правил роздрібного ринку, зокрема фактів безоблікового споживання електричної енергії, пошкодження чи зриву пломб, пломбувального матеріалу та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про збереження пломб, або пошкодження відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження ЗКО, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення відповідно до Правил роздрібного ринку

Враховуючи зазначені положення ПРРЕЕ та ККОЕЕ, виявленні порушення відповідачем ПРРЕЕ здійснено в рамках реалізації позивачем свого права щодо контролю додержання споживачами та субспоживачами вимог ПРРЕЕ та ККОЕЕ відповідно до умов укладених договорів.

Суд також зазначає, що посилання відповідача на те, що працівниками ОСР, які проводили технічну перевірку не пред`являлись службові посвідчення не підтверджено належними доказами у розумінні ст. 74 ГПК України. Крім того, Акт технічної перевірки №447916 від 02.08.2023 та Акт про порушення №К046737 від 02.08.2023 року, які підписані відповідачем не містять зауважень щодо не пред`явлення працівниками ОСР службових посвідчень.

Крім того, як встановлено судом вище, за результатом проведеної 02.08.2023 перевірки, у відповідності до п. 8.2.5 ПРРЕЕ, позивачем складено Акт про порушення №К046737 від 02.08.2023 року у присутності голови правління ГО «СТ Арсеналець-5» Чередніченко Г.Ф., яка підписала акт про порушення. Графічною схемою в Акті №К046737 від 02.08.2023 року та на фото зафіксовано даний факт порушення. Акт про порушення з боку позивача складено та підписано провідними інженерами Фроликовим К.Д. та Прищепою О.С., наявність права у яких складати акти про порушення підтверджується Посадовою інструкцією провідного інженера підрозділу з рейдової роботи центру по роботі з комерційними втратами дирекції із взаємодії з клієнтами (далі - Інструкція) та витягом з Журналу проведення інструктажів.

Відповідно до п. 2.8 Інструкції, до обов`язків провідного інженера Підрозділу з рейдової роботи відноситься проведення рейдів із виявлення порушень споживачами ПРРЕЕ.

Відповідно до розділу 2 Інструкції провідний інженер Підрозділу з рейдової роботи виконує рейдову роботу, здійснює перевірку та складання актів про порушення ПРРЕЕ, актів встановлення/заміни/технічної перевірки/ контрольного огляду/збереження пломб вузла обліку (засобу обліку), актів вимог щодо приведення засобу комерційного обліку електричної енергії (ЗКО) метрологічним характеристикам, вимогам ПУЕ, ПРРЕЕ та ККО.

Зазначеним спростовуються посилання відповідача на відсутність підстав для складання акту про порушення та відсутність порушення правил ПРРЕЕ.

Стосовно посилань відповідача на висновок експерта Національного наукового центру «ІНСТИТУТ СУДОВИХ ЕКСПЕРТИЗ ІМ. ЗАСЛ. ПРОФ. М.С. БОКАРІУСА» Київського відділення №889 за результатами проведення електротехнічної експертизи суд зазначає, що виявлене порушення кваліфіковано відповідно до пп. 3 п. 8.4.2 ПРРЕЕ.

Відповідно до абз. 1 п. 8.4.4 ПРРЕЕ, факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза). До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом.

Отже, не будь-яке порушення ПРРЕЕ з боку споживача потребує підтвердження експертним дослідженням, а лише ті, які пов`язані з пошкодженням пломб та/або засобів обліку, а тому, порушення, зафіксоване в Акті про порушення № К046737 від 02.08.2023 року, в силу вимог ПРРЕЕ не потребує підтвердження експертним дослідженням.

При цьому, як встановлено судом вище, що електроустановка знаходиться на балансі відповідача та відповідач згідно п. 5.5.5 ПРРЕЕ несе відповідальність за експлуатацію вказаної електроустановки.

Крім того, Національним науковим центром «ІНСТИТУТ СУДОВИХ ЕКСПЕРТИЗ ІМ. ЗАСЛ. ПРОФ. М.С. БОКАРІУСА» Київського відділення №889 не надано однозначних відповідей на поставлені відповідачем питання, а також, висновку, який підтверджує що в середині лічильника відсутні зміни, здійснені споживачем та які впливають на роботу лічильника. Крім того, суд зазначає, що порушення виявлено у вторинних колах обліку, зокрема, на трансформаторі струму, а не на лічильнику, а зміни в обсягах спожитої електричної енергії підтверджуються доданими позивачем до матеріалів позовної заяви доказами, а також, рахунками-фактурами, які додано до матеріалів справи самим відповідачем.

Стосовно тверджень відповідача, що за місцем здійснення перевірки, проведеної ПрАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ РЕГІОНАЛЬНІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» с. Гатне, вул. Київська 138 не знаходиться ні ГО СТ АРСЕНАЛЕЦЬ-5, ні РУ-0,4 кВ, яка перебуває на балансі у ГО СТ АРСЕНАЛЕЦЬ-5, суд зазначає наступне.

Зі змісту наявного у справі акта колегії №523755 від 10.07.2017 про передачу на відповідальне зберігання приладу обліку та пломб, встановлених на ньому, вбачається, що у ньому зазначено адресу об`єкта споживача: с. Гатне, вул. Київська, 138.

Згідно паспорту точки/точок розподілу електричної енергії (Додаток 32 до Договору), адресою споживача зазначено: с. Гатне, вул. Київська, 138.

Згідно відомостей про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії та порядок обліку обсягу розподілу (додаток №3 до Договору) адресою точки встановлення засобів обліку ТП-563 та РУ-0,4 кв, ЕІС код 62Z0766011159510 зазначено: с. Гатне, вул. Київська, 138.

Предметом позовних вимог у даній справі є стягнення вартості необлікованої електроенергії, у зв`язку з чим визначальним питанням є саме доведеність факту порушення ПРРЕЕ споживачем. Наявність або відсутність такого порушення має бути встановлена судом з урахуванням усіх обставин, пов`язаних із цим порушенням, а тому суд першої інстанції дійшов передчасного висновку щодо необхідності відмови в задоволенні позову.

Суд зазначає, що сам по собі дефект акта про порушення не може спростовувати факт порушення, якщо цей факт відображено у сукупності інших доказів.

Суд зазначає, що ні ПРРЕЕ, ні інші норми чинного законодавства України не визначають дефекти змісту акта про порушення як такі, що мають наслідком його недійсність.

Відповідно до п.п. 8.2.6, 8.2.7 ПРРЕЕ, на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. Кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Як встановлено судом, 13.09.2023 року відповідачу надіслано копію протоколу комісії №020 від 12.09.2023 року, розрахунок по Акту про порушення №К046737, рахунок по Акту про порушення № К046737. Вказане рішення комісії є чинним, доказів про його скасування чи визнання недійсним у встановленому порядку матеріали даної справи не містять. Судом також враховано, що Акт про порушення №К046737 від 02.08.2023 року підписано у присутності голови правління ГО «СТ Арсеналець-5» Чередніченко Г.Ф. без зауважень щодо місцезнаходження РУ-0,4 кВ, яка перебуває на балансі у ГО СТ АРСЕНАЛЕЦЬ-5.

Враховуючи викладене, судом встановлено, що позивачем здійснено перевірку електроустановки відповідача у відповідності до вимог чинного законодавства, а складання та розгляд Акту про порушення та, відповідно, здійснення нарахування вартості необлікованої електроенергії здійснено у відповідності до вимог ПРРЕЕЕ, що відповідачем під час розгляду справи належними та допустимими доказами не спростовано.

Відповідно до пп. 1 п. 5.5.5 ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов`язаний користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів).

Відповідно до пп. 4 п. 5.5.5 ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору.

Відповідно до п. 8.2.7 ПРРЕЕ, кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/ або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.

Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.

13.09.2023 року відповідачу надіслано копію протоколу комісії №020 від 12.09.2023 року, розрахунок по Акту про порушення №К046737, рахунок по Акту про порушення № К046737.

Відповідно до абз. 1 п. 8.2.7 ПРРЕЕ, споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

Протокол комісії №020 від 12.09.2023 року, розрахунок по Акту про порушення №К046737, рахунок по Акту про порушення №К046737 отримано відповідачем 10.10.2023 року, що підтверджується зворотнім повідомленням про вручення поштового відправлення, а тому, враховуючи положення п. 8.2.7 ПРРЕЕ, відповідач мав оплатити отриманий рахунок до 09.11.2023 року включно.

Оскільки, відповідач виставлені позивачем розрахункові документи по Акту про порушення ПРРЕЕ №К046737 на оплату нарахувань за необліковану електроенергію в сумі 652777,20 грн. не оплатив, останній є таким, що прострочив виконання існуючого зобов`язання по сплаті нарахувань за необліковану електроенергію з огляду на сплив 30-денного строку на оплату з моменту отримання рахунку.

Таким чином, станом на день розгляду спору факт порушення відповідачем ПРРЕЕ є встановленим у визначеному законодавством порядку, відповідно, проведені позивачем нарахування є обґрунтованими і правомірними, відповідачем не спростованими.

З врахуванням встановлених судом в ході розгляду спору обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача вартості спожитої необлікованої електроенергії в сумі 652777,20 грн. позивачем обґрунтовані та доведені, відповідачем належними та допустимими доказами не спростовані, а тому, підлягають задоволенню.

Крім того, у зв`язку із невиконанням відповідачем зобов`язання в частині своєчасної оплати вартості необлікованої електричної енергії згідно Акту про порушення №К046737 у розмірі 652777,20 грн., позивач просить стягнути з відповідача 6000,33 грн. 3% річних та 10498,71 грн. інфляційних втрат, нарахованих за період з 10.11.2023 по 29.02.2024, згідно виконаного ним розрахунку.

Згідно ч. 2 ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Відповідна правова позиція підтверджена висновками Верховного Суду України, викладеними в постановах від 01.06.2016 року у справі №910/22034/15 та від 10.04.2018 року у справі №910/10156/17, де зазначено, що стаття 625 Цивільного кодексу України поширює свою дію на всі види грошових зобов`язань незалежно від підстав їх виникнення.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок 3% річних у сумі 6000,33 грн. та інфляційних втрат у сумі 10498,71 грн., судом встановлено, що такий розрахунок є арифметично вірним та обґрунтованим, а тому, вимоги в цій частині підлягають задоволенню в повному обсязі.

Усі інші твердження та заперечення відповідача розглянуті та досліджені судом, однак вони не спростовують вищевикладених висновків суду.

Крім того, суд звертає увагу сторін, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського Суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, №4241/03, від 28.10.2010).

Частиною 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 123, 129, 233, 236 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Приватного акціонерного товариства «ДТЕК Київські регіональні електромережі» до Громадської організації «Садівницьке товариство Арсеналець-5», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕТЕЛІК» про стягнення вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії задовольнити повністю.

2. Стягнути з Громадської організації «Садівницьке товариство Арсеналець-5» (08160, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, с. Гатне, вул. Київська, буд. 168, код ЄДРПОУ 24892457) на користь Приватного акціонерного товариства «ДТЕК Київські регіональні електромережі» (04136, м. Київ, вул. Стеценка, 1-А, код ЄДРПОУ 23243188) 652777 (шістсот п`ятдесят дві тисячі сімсот сімдесят сім) грн. 20 коп. вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, 6000 (шість тисяч) грн. 33 коп. 3% річних, 10498 (десять тисяч чотириста дев`яносто вісім) грн. 71 коп. інфляційних втрат та 10039 (десять тисяч тридцять дев`ять) грн. 14 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду відповідно до ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України з врахуванням п. 17.5 Розділу ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Дата підписання 16.12.2024 року.

Суддя Д.Г. Заєць

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123778778
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —911/543/24

Ухвала від 13.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Рішення від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 19.07.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Постанова від 30.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

Ухвала від 19.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 19.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні