ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"09" грудня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/2829/20
Господарський суд Одеської області
У складі судді Желєзної С.П.
Секретаря судових засідань Босової Ю.С.
За участю представників сторін:
Від позивача: не з`явився;
Від відповідача: не з`явився;
Від заявника: не з`явився;
За участю Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації: не з`явився;
Розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області (вх. №2-1791/24 від 25.11.2024) про заміну боржника у виконавчому провадженні, подану по справі за позовом публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Одеської філії публічного акціонерного товариства «Укртелеком» до Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації Одеської області про стягнення 56 900,85 грн,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Одеської області від 07.12.2020 по справі №916/2829/20 позовні вимоги публічного акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Одеської філії публічного акціонерного товариства «Укртелеком» (далі по тексту ПАТ «Укртелеком») до Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації було задоволено шляхом присудження до стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 56 900,85 грн, судового збору у розмірі 2102,00 грн.
04.01.2021 судом було видано наказ про примусове виконання рішення суду від 07.12.2020 по даній справі.
25.11.2024 до суду від Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області надійшла заява про заміну боржника у виконавчому провадженні з виконання наказу суду від 04.01.2021 з Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації.
В обґрунтування поданої заяви Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області зазначає, що на його виконанні з 2021 року перебуває наказ від 04.01.2021, примусове виконання якого здійснюється відповідно до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (далі по тексту Порядок №845). Заявник наголошує, що в результаті ліквідації Ананьївського району Одеської області права та обов`язки боржника за наказом від 04.01.2021 перейшли до Управлінням соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації. Таким чином, наявні правові підстави для заміни боржника у виконавчому провадженні з виконання наказу суду від 04.01.2021 його правонаступником.
Ухвалою від 26.11.2024 судом було призначено заяву Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області до розгляду у засіданні суду на 09.12.2024 о 13:45 год., встановлено Управлінню соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації строк до 05.12.2024 для надання пояснень щодо заяви про заміну боржника у виконавчому провадженні.
05.12.2024 до суду від Управління соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації надійшли письмові пояснення, по тексту яких Управління повідомляє про затвердження та підписання передавального акту Ананьївської районної державної адміністрації Одеської області, що припиняється в результаті реорганізації шляхом приєднання до Подільської районної державної адміністрації Одеської області. Проте, за змістом передавального акту заборгованість за рішенням суду від 07.12.2020 по справі №916/2829/20 до Подільської районної державної адміністрації Одеської області передана не була, а, отже, в Управління відсутні підстави для вжиття будь-яких фінансових заходів з метою погашення заборгованості за вказаним судовим рішенням.
Розглянувши заяву Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області про заміну боржника у виконавчому провадженні, господарський суд дійшов наступного висновку.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Статтею 326 ГПК України визначено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження» № 1404-VIII від 02.06.2016 виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у Законі України «Про виконавче провадження» органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За змістом ч. ч. 2, 4 ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження» рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, рішення про стягнення коштів за час роботи стягувача на посаді помічника-консультанта народного депутата України, у тому числі при звільненні з такої посади, виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів. Органи та установи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, не є органами примусового виконання.
04.01.2021 судом було видано наказ про примусове виконання рішення суду від 07.12.2020 по даній справі.
Виконання наказу від 04.01.2021 має здійснювати орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, оскільки виконання такого наказу передбачає необхідність стягнення коштів з державного бюджету.
22.01.2022 ПАТ «Укртелеком» звернулось до Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області із заявою про примусове виконання наказу від 04.01.2021.
Безспірне списання - операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів (абзац 2 п. 2 Порядку №845).
Згідно з абзацом 3 п. 2 Порядку №845 боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання.
Відповідно до п. 3 Порядку №845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Відповідно до ч. 1 ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Згідно зі ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження. Ухвала про заміну сторони виконавчого провадження надсилається (надається) учасникам справи, а також державному виконавцю, приватному виконавцю в порядку, передбаченому статтею 242 цього Кодексу. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 03.11.2020 по справі №916/617/17 дійшла висновку, що на стадії виконавчого провадження як на завершальній стадії судового провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження правонаступником за наявності відкритого виконавчого провадження. Після відкриття виконавчого провадження та до його закінчення заміна сторони виконавчого провадження (з одночасною заміною відповідного учасника справи) правонаступником здійснюється у порядку, передбаченому статтею 334 цього Кодексу, з урахуванням підстав, визначених статтею 52 ГПК України. У цьому випадку приписи статті 334 ГПК України, що містить процесуальні особливості здійснення правонаступництва на стадії виконання судового рішення, застосовуються разом з положеннями статті 52 цього Кодексу. Натомість як до відкриття виконавчого провадження, так і після його закінчення заміна учасника справи правонаступником здійснюється виключно на підставі статті 52 ГПК України. У такому випадку з огляду на відсутність відкритого виконавчого провадження заміна відповідної сторони виконавчого провадження правонаступником є неможливою. Єдиним винятком є заміна боржника або стягувача у виконавчому документі до відкриття виконавчого провадження, що окремо обумовлено у частині п`ятій статті 334 ГПК України.
Відповідно до пп. 3 п. 13 Порядку №845 зупинення безспірного списання коштів здійснюється у разі звернення до суду із заявою про заміну особи (боржника, стягувача) правонаступником.
Враховуючи викладене вище, господарський суд зазначає, що казначейство є встановленою Порядком № 845 особою, що, зокрема, здійснює безспірне списання коштів за рішеннями судів про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів. При цьому, Порядком не передбачено відкриття виконавчого або будь-якого провадження, що, з урахуванням вимог пп. 3 п. 13 Порядку №845, дозволяє суду дійти висновку, що формулювання заявником вимоги про заміну сторони виконавчого провадження не відповідає приписам ст. 334 ГПК України.
Поряд з цим, казначейство може звернутись до суду із заявою про заміну особи боржника правонаступником, що відповідає вимогам ч. 5 ст. 334 ГПК України та пп. 3 п. 13 Порядку №845.
Таким чином, з огляду на відсутність відкритого виконавчого провадження щодо примусового виконання наказу від 04.01.2021, господарський суд доходить висновку, що заява Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області про заміну боржника у виконавчому провадженні задоволенню не підлягає.
При цьому, суд вважає за необхідне звернути увагу Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області також на наступне.
З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань можна встановити, що боржник за наказом від 04.01.2021 перебуває в статусі припинення з 23.01.2021, а, отже, запис про припинення юридичної особи, тобто Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації, до реєстру внесений не був.
Постановою Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17.07.2020 № 807-IX постановлено ліквідувати, зокрема, Ананьївський район Одеської області.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» від 16.12.2020 № 1635-р було вирішено здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів, шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1; утворено районні державні адміністрації в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, як нові юридичні особи публічного права згідно з додатком 2; здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих зазначеною постановою, шляхом їх приєднання до районних державних адміністрацій, утворених згідно з абзацом третім цього пункту, згідно з додатком 3.
Згідно з додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» від 16.12.2020 № 1635-р до Подільської райдержадміністрація Одеської області приєднано, зокрема, Ананьївську райдержадміністрацію Одеської області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються (далі по тексту Порядок №1321).
Відповідно до п. 11 Порядку №1321 райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.
Таким чином, Ананьївська районна державна адміністрація Одеської області як особа, що припиняється, на виконання п. Порядку №1321 мала видати акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права.
Вказаний акт мав визначати, зокрема, особу, яка є правонаступником майнових прав та обов`язків Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації у зв`язку з реорганізацією Ананьївської районної державної адміністрації Одеської області.
По тексту заяви про заміну боржника у виконавчому провадженні Управління Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області посилається на розпорядження Одеської обласної державної адміністрації №27/од-2021 від 16.01.2021 «Про утворення комісій з реорганізації Ананьївської районної державної адміністрації» та на розпорядження Ананьївської районної державної адміністрації № 6/А-2021 від 19.01.2021 року «Про заходи щодо реорганізації Ананьївської районної державної адміністрації».
Посилаючись на вказані розпорядження, заявник стверджує про реорганізацію структурних підрозділів Ананьївської районної державної адміністрації, зокрема, Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації шляхом приєднання до Ананьївської районної державної адміністрації, яка, в свою чергу, була ліквідована та приєднана до Подільської районної державної адміністрації.
Проте, розпорядження Одеської обласної державної адміністрації та Ананьївської районної державної адміністрації, на які посилається заявник, суду надані не були. При цьому, у вільному доступі вказані розпорядження також відсутні.
Суд зазначає, що в матеріалах справи наявне розпорядження Одеської обласної державної адміністрації №587/од-2021 від 07.06.2021 «Про затвердження передавального акта Ананьївської районної державної адміністрації», а також копія вказаного передавального акта.
Проте, зі змісту вказаних документів неможливо встановити обставину переходу прав та обов`язків структурного підрозділу Ананьївської районної державної адміністрації, тобто Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації, саме до Управлінням соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації, а не до будь-якого іншого структурного підрозділу Подільської районної державної адміністрації.
Відсутність в матеріалах справи акта про реорганізацію структурних підрозділів Ананьївської районної державної адміністрації або будь-якого іншого документа, який визначає, що права та обов`язки реорганізованого Управління соціального захисту населення Ананьївської районної державної адміністрації передаються саме Управлінню соціального захисту населення Подільської районної державної адміністрації, а не будь-якому іншому структурному підрозділу Подільської районної державної адміністрації, також виключає можливість задоволення поданої заяви.
Керуючись ст. ст. 52, 86, 234, 334 ГПК України, суд,
У Х В А Л И В:
1. Відмовити Управлінню Державної казначейської служби в Ананьївському районі Одеської області у задоволенні заяви про заміну боржника у виконавчому провадженні.
Ухвала набирає законної сили в порядку ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її підписання.
Повний текст ухвали складено 16.12.2024.
Суддя С.П. Желєзна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123779173 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Желєзна С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні