Ухвала
від 13.12.2024 по справі 280/9383/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

УХВАЛА

ПРО ЗАКРИТТЯ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВІ

13 грудня 2024 року Справа № 280/9383/24 м. ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовом ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ЕЛЕКТРОТЕХНОЛОГІЯ" (69065, м. Запоріжжя, вул. Електрозаводська, буд. 3, код ЄДРПОУ 05402335)

до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663)

про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

08.10.2024 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ЕЛЕКТРОТЕХНОЛОГІЯ" (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить:

визнати протиправним та скасувати Акт опису майна № 319/08-01-13-05-06 від 08.04.2024 (нежитлових приміщень, реєстраційні номери 2217146323101, 2217123523101, 2095789223101, 1996787123101, 1996485223101, що знаходяться за адресою: Запорізька обл., м. Запоріжжя, вулиця Електрозаводська, будинок 3), складений Головним управлінням ДПС у Запорізькій області.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачем було отримано акт опису майна № 319/08-01-13-05-06 від 08.04.2024 складеного податковим керуючим Доленко К.В. на підставі рішення уповноваженої особи ГУ ДПС у Запорізькій області від 19.02.2019 року № 180. Позивач зазначає, що акт опису майна не містить вартості майна на яке поширюється податкова застава. До акту опису насамперед включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу (п.5 розділу ІІ «Порядку застосування податкової застави податковими органами»). Жодних доказів ліквідності майна, вказаного 08.04.2024 податковим керуючим в акті опису майна № 319/08-01-13-05-06, відповідачем не надано. Крім того, відповідно до п.6 розділу ІІ «Порядку застосування податкової застави податковими органами», у разі якщо балансову вартість такого майна не визначено, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні». В акті опису майна № 319/08-01-13-05-06 від 08.04.2024 зазначено вартість майна 00 грн. 00 коп. Відповідачем не здійснено опис майна за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні". Таким чином, податковим керуючим при складанні 08.04.2024 акту опису майна № 319/08-01-13-05-06 порушені наведені приписи Податкового кодексу України та «Порядку застосування податкової застави податковими органами», у зв`язку з чим дії відповідача щодо опису майна є протиправними, а акт опису майна № 319/08-01- 13-05-06 від 08.04.2024 (оскільки він впливає на права та інтереси позивача) є протиправним і підлягає скасуванню.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву. В обґрунтування заперечень, викладених у відзиві, послався на те, що пунктом 10 розд.2 Порядку №586 передбачено, що майна може бути проведено за інформацією, документами і матеріалами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, які забезпечують ведений відповідних державних реєстрів (кадастрів). Також зазначає, що цей спір не належить розглядати у порядку адміністративного судочинства та не підпадає під судову юрисдикцію взагалі, оскільки заявлена позивачем вимога щодо оскарження акта опису майна, який за змістом п.89.3 ст. 89 Податкового кодексу України лише визначає перелік майна, на яке поширюється право податкової застави не є актом індивідуальної дії, який породжує виникнення, зміну чи припинення прав та обов`язків, зокрема у формі встановлення обтяження. Право податкової застави виникнення в силу закону та не потребує письмового оформлення, опис майна проводиться на підставі рішення контролюючого органу, а акт опису майна лише фіксує певний перелік майна.

Ухвалою суду від 14.10.2024 відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні).

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Враховуючи викладене, суд вважає за можливе розглядати дану справу за правилами спрощеного позовного провадження.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

08.04.2024 податковим керуючим Доленко К.В., на підставі рішення уповноваженої особи ГУ ДПС у Запорізькій області від 19.02.2019 року № 180 про опис майна у податкову заставу, керуючись нормами Податкового кодексу України, складено акт опису майна № 319/08-01-13-05-06 ПРАТ "ЕЛЕКТРОТЕХНОЛОГІЯ" (ЄДРПОУ 05402335) та проведено опис майна:

реєстраційний номер майна: 2217146323101, тип об`єкта: заглиблений будинок (сховище), інв. № 125000, опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 766,5, адреса: Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Електрозаводська, буд. 3;

реєстраційний номер майна: 2217123523101, тип об`єкта: корпус № 4 інв. № 110004, опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 2146,5, адреса: Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Електрозаводська, буд. 3;

реєстраційний номер майна: 2095789223101, тип об`єкта: будівля, інв. № 112001 корпус № 7, опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 284,2, адреса: Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Електрозаводська, буд. 3;

реєстраційний номер майна: 1996787123101, тип об`єкта: інв. № 112004, 110015 (компресорна, склад допоміжних матеріалів), Адреса: Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Електрозаводська, буд. 3, номер об`єкта в РПВН: 4242527, складова частина об`єкта нерухомого майна: Компресорна, інв. № 110015, ппис складової частини: Загальна площа (кв.м): 321, склад допоміжних матеріалів, інв. № 112004, опис складової частини: Загальна площа (кв.м): 534,1.

реєстраційний номер майна: 1996485223101, тип об`єкта: Службово-лабораторний корпус інв. № 110017, опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 7597,3, адреса: Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Електрозаводська, буд. 3, номер об`єкта в РПВН: 2791620.

12.04.2024 разом з супровідним листом № 16318/6/08-01-13-05-03 від 12.04.2024 ГУ ДПС у Запорізькій області надіслано акт опису майна від 08.04.2024 № 319/08-01-13 05-06, який отримано ПРАТ "ЕЛЕКТРОТЕХНОЛОГІЯ" 15.04.2024.

Відповідно до розділу Актуальна інформація про державну реєстрацію обтяжень, з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна:

12.04.2024 на підставі акту опису майна, на яке поширюється право податкової застави, серія та номер: 319/08-01-13-05-06, виданий 08.04.2024, видавник: Державна податкова служба, зареєстровано обтяження № 54546953, щодо предмета обтяження: заглиблений будинок (сховище), інв. №125000, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2217146323101;

12.04.2024 на підставі акту опису майна, на яке поширюється право податкової застави, серія та номер: 319/08-01-13-05-06, виданий 08.04.2024, видавник: Державна податкова служба, зареєстровано обтяження № 54548032, щодо предмета обтяження: корпус № 4 інв. № 110004, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2217123523101;

12.04.2024 на підставі акту опису майна, на яке поширюється право податкової застави, серія та номер: 319/08-01-13-05-06, виданий 08.04.2024, видавник: Державна податкова служба, зареєстровано обтяження № 54551811, щодо предмета обтяження: будівля, інв. №112001 корпус №7, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2095789223101;

12.04.2024 на підставі акту опису майна, на яке поширюється право податкової застави, серія та номер: 319/08-01-13-05-06, виданий 08.04.2024, видавник: Державна податкова служба, зареєстровано обтяження № 54552945, щодо предмета обтяження: інв.№112004, 110015 (компресорна, склад допоміжних матеріалів), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1996787123101;

12.04.2024 на підставі акту опису майна, на яке поширюється право податкової застави, серія та номер: 319/08-01-13-05-06, виданий 08.04.2024, видавник: Державна податкова служба, зареєстровано обтяження № 54547664, щодо предмета обтяження: службово-лабораторний корпус інв.№110017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1996485223101.

Позивач вважаючи акт опису майна ГУ ДПС у Запорізькій області № 319/08-01-13-05-06 від 08.04.2024 протиправним звернувся до суду із позовом про його скасування.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд приходить до наступних висновків.

Згідно підпункту 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.

Пунктами 88.1, 88.2 статті 88 ПК України передбачено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.

Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

За приписами пункту 89.1 статті 89 ПК України право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

Згідно з пунктом 89.2 вказаної статті, з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі збільшення суми податкового боргу складається акт опису до суми, відповідної сумі податкового боргу платника податків, у порядку, передбаченому цією статтею.

Пунктом 89.3 статті 89 ПК України передбачено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.

До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.

Відповідно до пункту 89.8 статті 89 ПК України контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.

Згідно приписів пункту 91.3 статті 91 вказаного Кодексу податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, в податкову заставу, проводить опис майна, на яке поширюється право податкової застави, для його продажу у випадках, передбачених цим Кодексом.

Умови припинення податкової застави визначені статтею 93 ПК України.

Так, відповідно до пункту 93.1 вказаної статті майно платника податків звільняється з податкової застави з дня: отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу в установленому законодавством порядку; визнання податкового боргу безнадійним; набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства; отримання платником податків рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов`язання або його частини (пені та штрафних санкцій) внаслідок проведення процедури адміністративного або судового оскарження.

За приписами пункту 93.2 ПК України, підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених підпунктами 93.1.1 - 93.1.5 пункту 93.1 цієї статті.

З аналізу норм чинного законодавства вбачається, що право податкової застави виникає в силу закону та не потребує письмового оформлення, опис майна проводиться на підставі рішення контролюючого органу, а акт опису майна лише фіксує певний перелік майна.

При цьому, підставою для звільнення майна з податкової застави є відповідний документ, що засвідчує закінчення подій, наявність яких зумовили виникнення права податкової застави.

Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна із сторін здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна із сторін є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Згідно приписів частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Рішення суб`єкта владних повноважень у контексті положень КАС України необхідно розуміти як нормативно-правові акти, так і правові акти індивідуальної дії.

Нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Тобто, обов`язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії, а також відповідних дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення.

Суд зауважує, що оскаржуваний позивачем Акт опису майна у податкову заставу №319/08-01-13-05-06 від 08.04.2024 року лише фіксує певний перелік майна та не є остаточним документом, зобов`язуючим до вчинення будь-яких дій. Складання акту опису, по суті полягає у викладенні/відображенні на паперовому носії певної інформації, що є фактично технічним процесом створення документа та завершальною стадією виконання організаційно-технічних дій по завершенню створення документу.

З наведеного суд робить висновок, що акт опису майна не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України, оскільки він лише фіксує відповідні обставини, на підставі зазначеного акту не створюються відповідні правовідносини та не порушуються права позивача. Отже, такий акт не підлягає оскарженню в порядку адміністративного судочинства та оскарження такого акту не підпадає під судову юрисдикцію взагалі.

Аналогічний правовий висновок зробив Верховний Суд у постановах від 13.02.2020 у справі №560/495/19, від 20.08.2020 у справі №808/2726/16, від 23.10.2023 року у справі №826/5102/17.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

З огляду на викладене, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі.

Згідно ч. 2 ст. 238 КАС України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.

Керуючись ст.ст. 238, 242, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Провадження по справі №280/9383/24 за позовом ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ЕЛЕКТРОТЕХНОЛОГІЯ" (69065, м. Запоріжжя, вул. Електрозаводська, буд. 3, код ЄДРПОУ 05402335) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663) закрити.

Ухвала набирає законної сили з моменту підписання.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі протягом 15 днів з дня її проголошення.

СуддяО.В. Конишева

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123786716
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу

Судовий реєстр по справі —280/9383/24

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні