КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2024 року справа № 340/6652/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши у м. Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАФТ ТРАНС» (далі Товариство) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградської області (далі Управління), Державної податкової служби України (далі Служба) про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду зі заявою до відповідачів про визнання протиправним і скасування рішення Управління від 20 серпня 2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 20 жовтня 2023 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр).
Водночас просив суд зобов`язати Службу зареєструвати податкову накладну.
У позовній заяві платник податків зазначив, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної безпідставне, оскільки не ґрунтується на вимогах закону.
Стверджує, що подав до податкового органу пояснення і первинні документи бухгалтерського та податкового обліку, які підтверджують реальність господарської операції.
Управління і Служба заперечили щодо задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.122-124, 140-142).
Пояснили, що платник податків надав копії документів, котрі складені із порушенням законодавства.
Водночас зазначили, що встановлено відсутність основних засобів і достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності.
Зазначили, що платника податку включено до переліку ризикових платників.
15 жовтня 2024 року суд відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.114-115).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про часткове задоволення позову з таких підстав.
Встановлені обставини і факти, що стали підставами звернення до суду.
Так, Товариство платник податку на додану вартість (а.с.23).
Основним видом діяльності є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (а.с.28).
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником Товариства є ОСОБА_1
16 жовтня 2023 року позивач (покупець) і ТОВ «Агростар+» (постачальник) уклали договір поставки 50 т пшениці твердої (а.с.29-32).
16 жовтня 2023 року ТОВ «Круп`яний двір» (далі Товариство 2) (покупець) і Товариство (постачальник) уклали договір поставки 50 т пшениці твердої (а.с.61-63).
Приписами пункту 1.2 правочину визначено, що постачальник зобов`язується поставляти товар окремими партіями в кількості і асортименті, визначених у специфікаціях, що є невід`ємними частинами договору.
Пунктами 4.2 договору передбачено, що моментом здійснення поставки товару постачальником є отримання товару покупцем з відповідною відміткою в товаро-супроводжувальній документації (товарно-транспортна накладна, видаткова накладна) і документи, що відповідно до категорії товарів, підтверджують якість й безпечність партії товару, що поставляється із зазначенням номеру партії товару в документі, включаючи сертифікати, якісні посвідчення, довідки/свідоцтва.
Право власності на товар, а також ризик загибелі товару, переходять до покупця в момент підписання відповідальною особою покупця видаткової (та/або товарно-транспортної) накладної.
Відповідно до приписів пункту 5.2 правочину покупець зобов`язується проводити оплату кожної партії товару у два етапи:
- перший етап, у розмірі 86% від вартості кожної партії товару сплачується покупцем через 10 календарних днів: (1) після прибуття транспорту на склад покупця за адресом: Одеська область, смт.Радісне, вул.Шевченка,1-В; (2) його зважування на складі покупця; (3) відповідності якості товару раніше наданому зразку;
- другий етап, у розмірі 14% від вартості кожної партії товару сплачується покупцем за умовами цього договору: після реєстрації продавцем відповідної податкової накладної в ЄРПН.
Приписами пункту 9.1 договору передбачено, що останній набирає законну силу з моменту підписання і діє до 31 грудня 2023 року.
16 жовтня 2023 року постачальник і покупець підписали специфікацію №1 (а.с.64).
17 жовтня 2023 року Товариство виписало рахунок на оплату (а.с.69).
20 жовтня 2023 року Товариство виписало видаткову накладну на поставку пшениці твердої у кількості 50,22 т на суму 426869,98 грн (з урахуванням ПДВ 52422,63 грн) (а.с.65).
Того ж дня Товариство виписало податкову накладну №5 на суму 426869,98 грн (з урахуванням ПДВ 52422,63 грн) (а.с.70).
20 жовтня 2023 року товар доставлено Товариству 2, що підтверджується двома товарно-транспортними накладними (а.с.59-60).
Згідно їх змісту замовником перевезення є позивач, а перевізниками ФОП ОСОБА_2 і ТОВ «Форс Актив».
02, 03, 08 листопада 2023 року Товариство 2 сплатило кошти, що підтверджується трьома платіжними інструкціями (а.с.66-68).
17 листопада 2023 року Служба зупинила реєстрацію податкової накладної (а.с.71).
У квитанції зазначила, що платник податку відповідає приписам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Запропонувала надати пояснення і копії відповідних документів до Управління.
16 серпня 2024 року Товариство надіслало повідомлення з поясненнями разом з первинними документами бухгалтерського і податкового обліку стосовно реальності здійснення господарських операцій (а.с.73).
Управління отримало документи (а.с.74-105).
20 серпня 2024 року Управління прийняло рішення про відмову у реєстрації податкової накладної (а.с.106).
Підстава надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
У графі «додаткова інформація» зазначено про відсутність основних засобів і достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності.
Товариство включено до переліку платників, які мають ознаки ризиковості.
Рішення прийнято на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20 серпня 2024 року №134 (а.с.125).
Підстава відсутність основних засобів і достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності.
20 серпня 2024 року Товариство подало скаргу на рішення (а.с.136-137).
30 серпня 2024 року Служба залишила скаргу без задоволення (а.с.135).
Товариство включено до переліку платників, які мають ознаки ризиковості, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 «Про запровадження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
27 вересня 2023 року Управління прийняло рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (а.с.153-161).
Товариство оскаржило рішення до суду.
15 березня 2024 року Кіровоградський окружний адміністративний суд прийняв рішення у справі №340/340/10406/23, яким визнав протиправним і скасував рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 27 вересня 2023 року.
Зобов`язав Управління виключити Товариство з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (а.с.153-161).
19 вересня 2024 року апеляційний суд залишив без змін рішення суду першої інстанції (а.с.162-168).
Позов подано до суду 14 жовтня 2024 року (а.с.112).
Юридична оцінка, встановлених судом обставин і фактів справи.
Перш за все, приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Постанова) затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок).
Приписами підпункту 2 пункту 3 Порядку встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності такій ознаці безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
Приписами пунктів 5 і 6 Порядку передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, обов`язкова умова зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) наявність критерію ризиковості платника податку.
Підставою вчинення дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних є саме такий критерій.
Позивач не оскаржує дії Служби щодо зупинення реєстрації податкової накладної.
Станом на день зупинення реєстрації податкової накладної (17 листопада 2023 року) існувало рішення Управління про відповідність Товариства критеріям ризиковості від 27 вересня 2023 року.
Приписами пункту 10-11 Порядку передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок 2), затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року №520.
Приписами пункту 9 Порядку 2 встановлено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Проаналізувавши рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, суд зробив висновок, що відповідач, фактично, відмовив у реєстрації податкової накладної з підстави часткового надання додаткових пояснень і копій документів.
Так, в графі рішення «додаткова інформація» зазначено перелік документів, яких не надано.
Не надано документів стосовно основних засобів і кількості трудових ресурсів.
Платник податків не надав докази їх надання.
Ці документи стосуються діяльності Товариства.
Тобто, отримавши від платника податків пояснення і документи стосовно продажу товару Товариству 2, Управління не сповістило про потребу у наданні додаткових документів і пояснень.
У разі витребування таких документів і пояснень платник податків міг скористатися правом їх надання, що могло вплинути на рішення.
Отже, в Управління виник обов`язок витребувати у Товариства додаткові пояснення і документи стосовно основних засобів і достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності, якщо вважало, що їх треба дослідити, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таких дій відповідач не вчинив.
Більше того, Управління не пояснило, які документи, котрі подав платник податків, складені з порушенням законодавства.
Тому суд визнає протиправним і скасовує рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Захист порушеного права полягає у зобов`язанні Управління повторно розглянути питання реєстрації податкової накладної, врахувавши правові висновки суду.
Підсумовуючи, суд зробив висновок про часткове задоволення позову.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 3028 грн (а.с.14).
Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.
Судові витрати має відшкодувати Управління, оскільки його рішення призвело до негативних наслідків в діяльності платника податків.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовільнити позов частково.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 20 серпня 2024 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «КРАФТ ТРАНС» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 20 жовтня 2023 року №5.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Кіровоградській області повторно розглянути питання про реєстрацію податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАФТ ТРАНС» від 20 жовтня 2023 року №5, врахувавши правові висновки суду.
Відмовити у задоволенні позову в іншій частині вимог.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАФТ ТРАНС» судові витрати в сумі 3028 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123787477 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.І. БРЕГЕЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні